Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Krzy¿acy XIII/XIV
> Ubiór i dodatki > Ubiory wczesno¶redniowieczne > Mêskie ubiory wczesno¶redniowieczne
Jakub Zieliñski
Regu³a zakonu (jak komu¶ zale¿y dorzucê opis bibliograficzny, na pewno t³umaczenie wydane w 2002) mówi o stroju tyle:
"11. Jak i w co bracia mog± siê ubieraæ i co nale¿y do ich po¶cieli.
(...) p³ótno lniane na koszule i podkoszulki, i gacie, i portki, na po¶ciel i inne rzeczy które s± w u¿yciu. Inne szaty, które s± na zewn±trz noszone (zwierzchnie) powinny byæ duchowej (jednolitej) barwy. Bracia rycerze powinni nosiæ bia³e p³aszcze jako znak rycerstwa ale ich inne szaty nie powinny siê ró¿niæ od szat pozosta³ych braci. Zarz±dzamy ¿eby ka¿dy brat nosi³ czarny krzy¿ na p³aszczu, szacie i tunice, aby pokazaæ zewnêtrznie, ¿e jest on szczególnym cz³onkiem tego zakonu. Futra, szuby i okrycia nie powinny byæ z innego materia³u ni¿ z owczej lub koziej skóry (...) bracia powinni mieæ buty bez sznurówek, bez sprz±czek lub pier¶cieni.
12. O goleniu braci duchownych i ¶wieckich.
Wszyscy bracia powinni goliæ swoje w³osy w regularny i duchowny sposób, tak ¿e mog± byæ rozpoznani od przodu jak i od ty³u jako zakonnicy. Co siê tyczy brody i w±sów podobnie powinny byæ przycinane aby nie by³y ani za krótkie ani zbyt obfite. Bracia duchowni powinni mieæ tonsurê (...) równie¿ winni goliæ brodê
33. Jak przyjmowaæ tych, którzy s± ¿onaci jako domowników.
(...) powinni ubieraæ siê w duchowej manierze ale nie z pe³nym krzy¿em (...)."

http://www.tempora-nostra.de/manesse/img/090.jpg tu jest krzy¿ak z Codex Manesse.

Je¿eli kto¶ ma wiêcej ikonografii albo jakich¶ ¼ród³owych informacji co do strojów krzy¿ackich (np w którym miejscu na tunice bojowej noszono krzy¿, jakiej wielko¶ci i jakiego "wzoru") - bêdê wdziêczny.

[hehe mój 88 post]
Hubert z Lautenburga
Jedyny znany mi obszerny esej o krzy¿akach jest pod adresem - http://www.mowiawieki.pl/artykul.html?id_artykul=193 , chocia¿ chyba bardziej dotyczy stylu ¿ycia Zakonników ni¿ dok³adnego ubioru szczerba.gif
Jakub Zieliñski
hi
skany z niemieckiej ksi±¿ki 800 lat zakonu niemieckiego.
Dziêkujê serdecznie Jackiemu za zeskanowanie i cierpliwo¶æ. icon_wink.gif
Jakub Zieliñski
hihi
Jakub Zieliñski
hihihi

prosa apokalypse - last but not least! polecam
Wiesiod2
Mo¿esz podaæ mi tytó³ i autora w/w regó³y zakonu.Wydaje mi siê ¿e mo¿e mieæwiele ciekawych info
Tunia
kolego, niech kolega zacznie korzystaæ ze s³ownika ortograficznego zanim wy¶le posta, bo mi siê ¿eby wysypuj± jak to czytam
lito¶ci
trochê wysi³ku
Jakub Zieliñski
http://www.zamek.malbork.pl/sklep/product_...?products_id=11 to jezt strona na kturej moszna kópid¼ kzionszkem
a to opjs bibiografitzchny Regu³a Zakonu Szpitala Naj¶wiêtszej Marii Panny Domu Niemieckiego w Jerozolimie, Przek³ad i komentarz: Janusz Trupinda. MZM, 2002, 48 stron, oprawa kartonowa; wymiary 14,5 x 20 cm. ISBN 83-86206-52-7

Ty, Tunia jaki¶ ultras jeste¶, zupe³nie Ciê nie rozumiem. icon_wink.gif
Tunia
CYTAT(Jakub Zieliñski)
Ty, Tunia jaki¶ ultras jeste¶, zupe³nie Ciê nie rozumiem.   icon_wink.gif


od wczoraj mnuie znasz? ;P
je¶li chodzi o ortografiê nie uznajê w ogóle mroku smile.gif
Jakub Zieliñski
I jeszcze dwa, które gdzie¶ mi siê zawieruszy³y.
Pozdro
Duzy
Byl bym niezmiernie wdzieczny gdyby kto¶ naprowadzil mnie na jakas ikonografie na której widac polbrata na XIIIw . Z tego co narazie sie orientuje polbrat powinien miec szary plaszcz z czarnym polkrzyzem tylko jak to u licha ma wygladac? jaki krzyz? i gdzie ? Kolejne pytanie. Strój pod plaszczem... zwykly cywilny czy stosowac sie jakos do tego:
CYTAT
Inne szaty, które s± na zewn±trz noszone (zwierzchnie) powinny byæ duchowej (jednolitej) barwy. Bracia rycerze powinni nosiæ bia³e p³aszcze jako znak rycerstwa ale ich inne szaty nie powinny siê ró¿niæ od szat pozosta³ych braci.

Rozumiem ze maja byc nogawice i cote jednolitego koloru ale wszyscy bracia maja miec tego samego koloru czy poprostu nie maja odstawac zbytnio krojem?
Pozdro
Duzy
Hello,
Z najnowszych rzeczy jakie znalazlem (dodatek do Rzeczpospolitej"Wladcy Polski" o Konradzie Mazowieckim) wynika ,ze:
1) Bracia nosili pod bialym plaszczem brazowe Cotte
2) Polbracia najprawdopodobniej Cotte w dowolnym kolorze pod szarym plaszczem
3) Ubrania mogly byc podbijane owczym "futrem" (tak to chyba bylo napisane)
4) Zarowno bracia jak i polbracia na plaszcz nakladali kaptury spianne z przodu , sznurkiem/lancuszkiem ktory trzyma plaszcz zeby nie spadal

To chyba na tyle jak jeszcze mi se cos przypomni to dopisze.
Pozdro.
jedam von blabo
Z teutoñskiej ikonografii to warto wspomnieæ o poni¿szym przedstawieniu. Pochodzi ono z legendy o ¶w. Jadwidze, a dotyczy bitwy pod Legnic± w jakiej jakie¶ oddzia³y krzy¿ackie mia³y braæ udzia³. Za wiele tu nie widaæ bo zakonni to akurat piechota, ale co¶ odno¶nie tarcz ich kszta³tu i wzoru krzy¿a mo¿e sie uda ustaliæ. Od biedy jakby dotrzeæ do lepszego przedstawienia mo¿e i kolory szat?

http://www.akromer.republika.pl/legenda01.jpg
jedam von blabo
Witam

Kolejna ciekawa porcja ikonografii dotycz±cej zakonu Panny Maryi:

http://img201.imageshack.us/img201/9861/krzyzakxs4.jpg

Mo¿na tam upatrzyæ te¿ jak ubierali sie joannici i brygidki. Zabytek nale¿y do cyklu nowo i starotestamentowego w którym zobrazowano najwa¿niejsze w±tki i zdarzenia dzie³a zbawienia. Malowid³a znajduj± sie w Wienhausen Kloster, wydatowane s± na 1335, ale plastyka malowide³ jest niemal identyczna jak w Manessem. Ca³y cykl jest kopalni± wiedzy o pocz±tku XIV wieku, i mo¿e robiæ za weryfikator tego co znajdujemy w Manessem. Znajdziecie tam trochê broni, du¿o szat, przedstawicieli ro¿nych stanów, oraz przedstawienia ¶wiêtych pañskich.

Je¶li chodzi o krzy¿aka. Ma on na sobie co¶ co bym nazwa³ cotte, w kolorze czerwonym. P³aszcz bia³y z krzy¿em o podobnym kszta³cie do krzy¿a, zakonnika z Manessego. P³aszcz i kaptur stanowi± ca³o¶æ i s± b±d¼ zszyte b±d¼ wykonane z jednego p³ata materia³u. Ponad wszelk± w±tpliwo¶æ nie jest to kaptur oddzielny. Joannita ubrany podobnie w specyficznej temu zakonowi kolorystyce

Pozdrawiam
Jakub Zieliñski
A czy to przypadkiem nie jest zakonnica krzy¿acka?? Taki p³aszcz/chusta jaki nosi jest typowy na przedstawieniach kobiet, a w tym czasie mêski p³aszcz ze zintegrowanym kapturem to raczej rzadko¶æ. Rysy twarzy i w³osy te¿ wskazuj± ¿e to nie facet.
Je¶li to rzeczywi¶cie zakonnica, to ikonka jest rewelacyjna.
EwKa
Obrazek z zakonnica zostal wziety z www.bildindex.de
Pelen opis zabytku brzmi:
obj 20017914,T:0057:
Schröer, Heinrich Ludger, um 1335, Zyklus, Wienhausen, Kloster, Evangelisches Damenstift & Ehemaliges. Gewölbekappe.
Bildfeld: Das Gründerpaar Pfalzgraf Heinrich 1. und seine Ehefrau Agnes inmitten von Äbtissinnen und Pröpsten (para fundatorow w otoczeniu Przeorysz i Przelozonych/Administratorek Domow zakonnych).
Wiadomo, ze w Nadrenii/Lotaryngii znajdowal sie jakis zakon "bialych siostr" podlegajacy lokalnej komandorii lub szafarni ale byly to osoby pod opieka a nie formalne czlonkinie Zakonu Szpitala NMP. Ale kto wie:)
Z brazowymi habitami/cotte Braci zakonnych spotykam sie na terenie Cesarstwa bardzo czesto.
Teraz mam nawet pod nosem kosciol Leechkirche w Graz/Austria-pochodzi z niego niezly fresk z Madonna adorowana przez 2 braci (zalacznik) oraz ciezki do zdobycia w formie elektronicznej witraz z przedstawieniem zakonnika.
jedam von blabo
witam

Ja siê jednak co do tego ¿e jest to kobieta zgodziæ nie umiem. Bo o ile wiadomo ¿e u Teutoñczyków faktycznie znajdowa³y siê kobiety, to nie mog³y one stosowaæ zakonnych symboli/barw. Zakon by³ zakonem braci rycerzy, czyli chyba jednak mê¿czyzn. Kobiety pe³ni³y czê¶æ funkcji szpitalnych. Pojawienie siê kobiet w zakonach rycerskich to dopiero wymys³ wynik³y ze zreformowania zgromadzeñ tego typu z rycerskich w kap³añskie. Dopiero wraz z zainstnieniem funkcji familiarów pojawi³y siê w zakonach rycerskich kobiety, które prawdê mówi±c podobnie jak familiarzy mêscy do zakonu nale¿± na zasadzie cz³onków honorowych- trzeciego zakonu, czyli cz³onków wspieraj±cych. Przecie¿ wszystkich wymaganych ¶lubów nie sk³adaj±.
Ikonografia moim zdaniem id±c od strony lewej z perspektywy widza prezentuje :
joannitê, jaka¶ m³oda kobietê, brygidkê, jakiego¶ mê¿czyznê, parê ¶wieckich czyli mê¿czyznê i kobietê, ¶wieckiego mê¿czyznê w kapturze, krzy¿aka, kobietê, ¶wieckiego mêzczyznê.

Krzy¿ak nie jest dla mnie kobiet± bo ma widocznie mêsk± fryzurê, w³a¶ciwie gdyby by³ zakonnic± mia³ by zakryte w ca³o¶ci w³osy. Gdyby by³ kobiet± ¶wieck± mia³by d³u¿sze w³osy ni¿ ma. Mê¿czy¼ni na tej ikonografii maj± szersze szczêki czyli czêsty w ikonografii XIV-wiecznej "wyznacznik" p³ci, kobiece rysy s± delikatniejsze.

Dodatkowo za tym ¿e jest to me¿czyzna przemawia do mnie to i¿ zosta³ przedstawiony tu inny przedstawiciel bratniego zakonu rycerskiego - joannita.

Na malowidle zostali przedstawieni fundatorzy w towarzystwie zakonników, wiêc nie fundowali chyba tylko klasztorów zakonów ¿eñskich. Oczywiscie jest to przypuszczenie.

Pozdrawiam
EwKa
Ja sie przy babach nie upieram. Inna sprawa jest to, ze praktycznie inne przepisy stosowano w Prusach a inne w baliwatach na terenie obecnych niemiec, Austrii czy Wloch. A jesli chodzi o naginanie przepisow dla moznych tamtego swiata to mamy przyklady na to nawet z "polskiego" podworka. Omawiamy XIIIw. a reguly ktore znamy sa pozniejsze-nie wyrokujmy, bo prawo nawet wtedy wstecz nie dzialalo.
Ja sie ucze niemieckiego od miesiaca wiec potrzeba mi pomocy w wysledzeniu rodzaju nastepujacych rzeczowniow w l. mn. "Äbtissinnen und Pröpsten". Teoretycznie koncowka "-en" rzeczywiscie wystepuje przy tworzeniu l. mn. rzeczownikow w rodzaju meskim... Potrzeba madrego germanisty i problem plci sie wyjasni:)
EwKa
Eeeee... ale czemu ten Pan ma krzyz na prawym ramieniu albo na obu (bo na lewym tez cos ma)? Ten krzyz jest jakis taki troche przedluzony... Skad pochodzi ta miniatura?
jedam von blabo
Ot kolejna porcja ikonografii stroju zakonnego:



Pozdrawiam
Aida
To i ode mnie co¶, ¿eby nie by³o Wam smutno: trzech panów mistrzów z Kwidzynia, witra¿ niemiecki z 1310 roku, i o³tarzyk MB Sejneñskiej (a nu¿ widelec komu¶ siê przydasiê).
Aida
I c.d.
EwKa
Ten krzyzak z witraza to Leechkirche w Graz i jest to pierwsza cw. XVw. ale znajac podejscie gracenskich historykow z tutejszego muzeum to mozna przyjac pierwsza pol. XVw. Witraz jest tak naprawde tylko framentem-wstawka we wczesniejsze okno witrazowe z XIIIw.
Ci panowie z fresku to wielcy Mistrzowie z Kwidzynskiej Kaplicy zamkowej-ja sie spotkalam z datowaniem na ok. 1450 r.

Fajny krzyzak z XIV w. jest na nagrobku Sw. Elzbiety (na boku tumby)
Bartosz
Hej
W toruñskim ratuszu otwarta zosta³a dzi¶ bardzo ciekawa wystawa "Blask gotyckich ksi±g". Mo¿na na niej znale¼æ m.in. regu³ê zakonn± i dwa przedstawienia braci zakonnych (jeden w niebieskim nakryciu g³owy).
Poni¿ej link z opisem wystawy.
http://www.kulturalnytorun.pl/index.php?op...06&Itemid=2
By³em, zobaczy³em, poleci³em:)

ps. jako ciekawostkê mo¿na dodaæ, ¿e na wystawie prezentowane s± te¿ kopie iluminowanych kart na bardzo wysokim poziomie
pozdrawiam
Bartosz
CYTAT(Bartosz @ 21:00 19.02.2008) *
Hej
W toruñskim ratuszu otwarta zosta³a dzi¶ bardzo ciekawa wystawa "Blask gotyckich ksi±g". Mo¿na na niej znale¼æ m.in. regu³ê zakonn± i dwa przedstawienia braci zakonnych (jeden w niebieskim nakryciu g³owy).
Poni¿ej link z opisem wystawy.
http://www.kulturalnytorun.pl/index.php?op...06&Itemid=2
By³em, zobaczy³em, poleci³em:)

ps. jako ciekawostkê mo¿na dodaæ, ¿e na wystawie prezentowane s± te¿ kopie iluminowanych kart na bardzo wysokim poziomie
pozdrawiam

edit: wej¶cie kosztuje 6 z³, wystawê zorganizowano w galerii sztuki gotyckiej, wiêc mo¿na przy okazji obejrzeæ trochê malarstwa tablicowego i rze¼b
Militia Templi
jako ¿e temat zdech³, a nikt tego nie zauwa¿y³, to ja b³ysnê niewiedz± tudzie¿ nie¶wiadomo¶ci±...

pytanie kierujê do u¿ytkowników:
Atakan al Vefa
oraz
jedam von blabo

dlaczego ci krzy¿acy, których ikonografie zamie¶cili¶cie, nie maj± ¿adnych pasów? ani nawet sznurów zakonnych? bo jest to niejako problematyczne.
Militia Templi
halo? naprawdê nikt nie wie?
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.