Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: futro w XIII wieku...
> Ubiór i dodatki > Obuwie i galanteria skórzana > Inne
Tubular_bell
Witajcie ponownie.
Co mogê zrobiæ z futrem smile.gif Mam tego znaczn± ilo¶æ (ko³nierze, skrawki, lisyie kity) i nie wiem do czego to mogê u¿yæ. Wiem ¿e w kodeksie templariuszy u¿ycie w ubiorze jakichkolwiek skór czy futer jest surowo zakazane, ale je¶li jestem ³ucznikiem i chcê zrobiæ sobie ciekawy strój cywilny to co mogliby¶cie mi zaproponowaæ ?

Pozdrawiam.
Gunnila
Podszyæ surcoat.
Danniels
W ostatniej æwiertce XIIIw. zaczê³a siê pojawiaæ moda na podszywanie futrem krawêdzi stroju, by sw± kulminacjê osi±gn±æ w XVw.
Takie futro mia³o wyra¿aæ "ukryt± grozbê" i by³o wszywane tak, by przy ka¿dym ruchu, czy pochyleniu cia³a w³osy je¿y³y siê (jak u dzikiego zwierzêcia).
Pocz±tkowo tak ubierali siê bogaci kupcy i mieszczanie (by w dyskretny sposób zademonstrowaæ swoje niezbyt czyste sumienie bigsmile2.gif ), pózniej sta³o siê to krzykiem mody dworskiej. A w koñcu norm±.
Poczytaj sobie pani± Gutkowsk±-Rychlewsk±, albo "1000 lat uboru w Polsce"; autora nie pamiêtam, te¿ kobieta, ale tam na pewno jest du¿y rozdzia³ poswiêcony futrom w ¶redniowieczu.To nowa, du¿a ksi±¿ka, powinna byæ jeszcze w EMPIK'ach.
Trochê inaczej ma siê sprawa z my¶liwymi, bartnikami itp. Ci czêsto podszywali ciuchy futrem, a na wierzch zak³adali skórzane ³aszki szyte licem na zewn±trz (kaptury, rêkawy, nogawice) -dla ochrony przed zimnem i wod±. Taki strój jest na pewno ultras, ale wygl±da trochê robinhudowo i w naszym kraju, niestety, mo¿e jeszcze wzbudzaæ weso³o¶æ.
Zreszt± w³a¶nie dlatego sam chyba sobie taki uszyjê smile.gif .

POZDRAWIAM
JACUNIO
Tubular_bell
dziêki chyba przywdzieje futerko i toporek za pas ³uk na ramiê i bêdê straszy³ ludzi buhahahaha
Damien
A ja sie do³±cze skoro ju¿ mowa o XIII w. i o futrach...
Futra z jakich zwierz±t wchodz± w gre przy obszywaniu stroju??
Lukasz XIII
CYTAT(Damien @ 21:55 17.08.2007) *