Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: [Instrumenty] Plektron
> Ogólne kategorie (bez podzia³u na epoki) > Muzyka dawna, tañce i pie¶ni
Gloria z Krakowa
Zastanawiam siê jak w Wiekach ¦rednich wygl±da³y nak³adane na palce "pazurki" wzmacniaj±ce si³ê naci±gu strun bigsmile2.gif i sprawiaj±ce, ¿e instrument jest lepiej s³yszalny. Przypuszczam, ¿e ta forma plektronu (inna ni¿ popularne gitarowe "piórko") musia³a istnieæ. Z czego je wykonywano? Z ko¶ci/rogu? Dzi¶ na pewno mozna dostaæ z plastiku, ale trochê toto...

Chcia³abym zaopatrzyæ siê w co¶ takiego. Czy kto¶ dysponuje mo¿e informacjami o sprzeda¿y? I przy okazji techniczne pytanie: czy z tego typu uzbrojeniem nie nale¿y siê przypadkiem obchodziæ szczególnie ostro¿nie? Nie chcê pozrywaæ delikatnych strun, a uczê siê dopiero panowaæ nad nowym instrumentem, wiêc mo¿e lepiej sobie darowaæ.
£ukasz Talarek
nie wiem jak bylo w sredniowieczu, ale obecnie pewna forma plektronu zakladanego, jak piszesz, na pazurki jest wykorzystywana przez bliskowschodnich muzykow grajacych na ichniejszych cytrach - kanun.
Jak jeszcze mialem TV icon_wink.gif widzialem tego typu technike gry na ktoryms z arabskich (a moze tureckich?) programow.

a, i jeszcze mi sie przypomianlo odnosnie techniki gry na harfach.
Obecnie harfisci zarywaja struny przy pomocy opuszkow palcow.
W dawnych wiekach uzywano paznokci, przez co dzwiek byl czystszy i silniejszy.
BTW. Pytalem Zosi z Alienor jak gra na swojej harfie gotyckiej.. okazalo sie, ze tez uzywa opuszkow - tak sie szkoli muzykow w akademiach.
Jednym z nielicznych muzykow grajacych dawna technika jest Niemiec Tom Daun. Nagral kilka plyt z muzyka O'Carolana, swoimi kompozycjami, a takze muzyka sredniowieczna z zespolem Stella Splendens.

pozdr.
Lukasz
Gloria z Krakowa
Hm, plastikowe "pazurki" widzia³am u s³ynnego ju¿ na FREHA Kozaka graj±cego na krakowskim Rynku. Nie powiem, wygl±daj± oble¶nie. Nie wiem jak sprawa ma siê u Turków/Arabów, ale pewnie podobnie, zreszt± i tak siê nie wybiorê na zakupy gdzie¶ do Azji szczerba.gif
Pytam, bo sprawi³am sobie cytrê, która przy swoich rozmiarach jest bardzo cichym instrumentem i opuszki niewiele mog± tu poradziæ. Szponów nie zamierzam zapuszczaæ, wiêc rozgl±dniêcie siê za jakim¶ historycznym wspomagaczem wydawa³oby siê s³usznym d±¿eniem. A plektron (taki czy inny) by³ ju¿ w staro¿ytno¶ci.
W ka¿dym razie dziêkujê za zainteresowanie smile.gif
£ukasz Talarek
zapomnialem dodac, ze plaktrony arabskie/tureckie sa metalowe - niczym szpony ninja icon_wink.gif

a, takich samych plektronow uzywala Begonia Olavide z hiszpanskiego Mudejar (wystepowal 3 lata temu w Jaroslawiu) - grala i na kanun i na rekonstrukcjach psalteriow europejskich.
pozdr.
Lukasz
Nathael
hmm.. jak juz jestesmy przy plektronach.. to z tego co mi wiadomo byly (obok metalu) robione by³y rownie¿ z ko¶ci (s³oniowej)...
Nie wygladaly jednak jak dzisiejsze egzemplarze i nie zawsze mia³y tójk±tny kszta³t przypominaj±cy "serek", czasem s± bardziej, lub mniej zbli¿one do prostok±tnej p³ytki smile.gif

mimo wszystko radzê wychodowac sobie pazurki szczerba.gif

Pozdrawiam
Marcin
Joanna
Witam.

A ja czêsto widzia³am w paru zespo³ach muzyki ¶redniowiecznej, ¿e do gry na instrumentach typu cytra czy podobnych urzywano piórka (takiego ptasiego:)).

pozdrawiam
Anulka
Witam!

Nie jestem pewna, czy to o to pyta³a¶, ale przypomnia³o mi siê co¶ takiego:

Jaki¶ czas temu na koncercie grupy p. Marii Pomianowskiej, która z muzyki ¶redniowiecznej je¶li w ogóle czerpie, to tylko inspiracjê, us³ysza³am do¶æ ciekawe rzeczy na temat grania na instrumentach strunowych w ogóle. Chodzi³o mniej wiêcej o to, ¿e kobieta, podró¿uj±c po Indiach, nauczy³a siê graæ na tamtejszym odpowiedniku wiolonczeli. Ale okaza³o siê, ¿e oni tam na tym graj± zupe³nie inaczej ni¿ teraz siê gra na instrumentach smyczkowych - zamiast skracaæ struny normalnie, naciskiem palców, odci±ga siê je paznokciami - i by³a to ponoæ tzw. "technika paznokciowa". I na podstawie tego do¶wiadczenia i przypuszczalnie jakiej¶ wiedzy historycznej wysnu³a wniosek, ¿e podobnie na instrumentach smyczkowych gra³o siê jeszcze w ¶redniowieczu w ca³ej Europie.

Nie wiem, co na to inni specjali¶ci - polecam za to zajrzeæ na stronkê:
http://www.suka.art.pl/

Przepraszam je¶li nie na temat - tak mi sie "pazurki" skojarzy³y z paznokciami smile.gif
Agata Witkowska
Parê uwag:
Glorio: pazurki i inne tego typu gad¿ety nie wzmacniaj± si³y naci±gu strun, bo ta zale¿y od budowy instrumentu. One s³u¿± do tego by wzmocniæ atak na nie. Wykonywano je chyba przede wszystkim z ko¶ci (st±d chyba popularne okreslenie plektronu - kostka). Co do mo¿liwo¶ci uszkodzenia instrumentu, to takowa istnieje. Jesli strunnik jesty za delikatny, mo¿na go zerwaæ. Dlatego nie nale¿y uzywaæ kostki w grze na gitarze klasycznej, dostosowanej budow± do strun nylonowych, o delikatnym naci±gu. Tak w ogóle to polecam Ci d³ugie paznokcie. Mimo, ¿e lubiê graæ kostk±, to uwa¿am ze one s± super.
Anulko - Maria Pomianowska wysnu³a swój wniosek porównuj±c sarangi, na którym uczy³a siê graæ w Indiach, z instrumentem znalezionym gdzies w Polsce na wykopkach. By³y identyczne, st±d jej wniosek o technice gry. Jest ona bardzo pierwotna, da siê na niej zagraæ tylko jedn± liniê melodyczn±. Mia³am okazjê trzymac sukê w rêkach. Gra na niej na pewno nie sta³aby sie moj± pasj±. smile.gif
Papa!
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.