question: czy jak dam sobie na migdala wizerunek sw. wojciecha z drzwi gnieznienskich (w znanej sytuacji) to wyjde na totalnego idiote, czy na idiote w wersji 'regular' ?
ilm
Ilm, na czosnek ci ¦w. Wojciech na tarczy ? Hmmm, czy¿by¶ mia³ nadziejê, ¿e podczas bitew nikt nie o¶mieli siê skierowaæ swego plugawego ostrza w jego stronê ? Niez³a my¶l, jak siê sprawdzi to ja sobie machnê Chrystusa
¦wiêci malowani na tarczach armii bizantyjskiej wystepuj± od X-XIw.
Je¶li oscylujesz w kierunku Rusi, to jak najbardziej OK.
PS Ci bizantyjscy ¶wiêci to byli raczej chwalebni tacy...
Czy to ma byæ rysunek w klimatach "chwa³a mordercom Wojciecha"?
Bo je¶li tak, to 'idiota' te¿ tak... :-)
kurde, wiedzialem, ze mi sie glupio zrobi troche... hmmmm... bo docelowo, to mial byc Sw. Wojtek dekapitowany - tak zeby troche adwersazy rozbarabaszyc. no ale dzieki za odpowiedz.
ilm
CYTAT(Janna i Mi¶ z Brochowa)
¦wiêci malowani na tarczach armii bizantyjskiej wystepuj± od X-XIw.
Je¶li oscylujesz w kierunku Rusi, to jak najbardziej OK.
no wlasnie tylko ze wschodnie wizerunki ró¿ni³y sie znacznie od tych z bramy gnieznienskiej
Otó¿ to AdamS. Wydaje mi siê, ¿e je¿eli mia³oby byæ takie przedstawienie na tarczy (w co osobi¶cie w±tpiê) to w jakiej¶ pozycji frontalnej, z aureol± - i jeszcze jedno, na cholere Ci ¶wiêty który nie patronowa³ sprawom wojskowym - ¶w. Micha³, czy ¶w. Jerzy to rozumiem - ale patron Polski na tarczy??? Nie jestem przekonany...
Pozdrawiam
chodzilo mi o cos innego - nie wazne, szkoda gadac
czy zna ktos ewentualnie wizualizacje bostw slowianskich - przynajmniej jakby mozna je przedstawic ?
ilm
Jest tego sporo, chocby okrzyczany ¦wiatowid zbrucki, ale to by³y raczej ba³wany i inne pos±¿ki, na tarczê siê nie nadaj±.
Poza tym my¶lê ¿e ka¿dy szanuj±cy siê¿erca poder¿n±³by Ci gard³o gdyby¶ wizerunek bóstwa po prostu na tarczy sobie nababra³ ¿eby inni w niego toporami walili.
Wiêc jednak "Chwa³a mordercom Wojciecha"
... No có¿, ka¿dy jest kowalem w³asnego losu.
"
CYTAT(Janna i Mi¶ z Brochowa)
Poza tym my¶lê ¿e ka¿dy szanuj±cy siê¿erca poder¿n±³by Ci gard³o gdyby¶ wizerunek bóstwa po prostu na tarczy sobie nababra³ ¿eby inni w niego toporami walili.
Jaki¶ seans spirytystyczny robili¶cie?
Bez tego taka teza wydaje mi siê mocno fantazjowana. Chyba, ¿e owi "szanuj±cy siê ¿ercy" pozostawili jakie¶ szczegó³owy, nieznany nauce poradnik malowania tarcz.
Co do ca³ego komiksu w wersji "gore" o dekapitowaniu ¶w. Wojciecha, to s±dzê, ¿e ubaw by³by nieprzeciêtny. Kapitalne jako ¿art. Zatrzymanj ten pomys³ na imprezy z pó¼nego ¶redniowiecza i machnij co¶ takiego na pawê¿y.
Rzeczywi¶cie pó¼nej czasem malowano ca³e komiksy na tarczach. Jako ¿art - pierwszorzêdne. Na prawdê.
Co do walenia w ¶wietych bronia
Slyszalem o tym ze noszono na klacie relikwiarzyki by ten z drugiej strony mial problem w co bic
O ile pamietam tekst byl autorstwa Szymona Kobylinskiego
Co wy na to?
A i przy okazji dopne sie do tematu bo pokrewny
Czy noszno jakies krzyzyki, rozance itp do bitwy?
Zalezy mi na XV wieku
Pozdrawiam
skoro juz wszyscy sie posmiali i hormony szczescia buzuja to spytam moze ogolniej - jak mozna ozdobic tarcze migdalowa. Czy w kulturze slowianskiej jest jakas inna opcja oprocz "pisanki", oraz czy korzystajac z miniatur skandynawskich nalezy stosowac jakies ograniczenia w ich uzywaniu (np. Odin z Arhus - czy nadalby sie na tarcze ?).
ilm
'Kultura s³owiañska' = Polska?
Bo to jeszcze Ru¶, dzisiejsze Niemcy Wschodnie, Ba³kany i kilka innych rzeczy wchodz±...
Albo skandynawia, albo s³owiañszczyzna. :-)
PS Co do Rusi - namaluj sobie jakiego¶ ¶wiêtego :-)
PPS Nie uno¶ siê tak z tymi 'hormonami', po prostu odpowiadamy
hmmm...... racja - nie sprecyzowalem, chodzi mi raczej o plemiê Go³êszyców
prosze jedynie o rade, nie o caly wyklad na temat zasiegu slowianszczyzny itp. (bez obrazy, ale na razie to sie kurcze nic nie dowiedzialem, moze oprocz tych ruskich swietych - za co dzieki dzieki)- powtarzam, wzornictwo na migdalach wczesnosredniowiecznych - wszystkie mozliwe opcje.
rzeklech
ilm
No dobra.
Problem w tym, ¿e nic z zachowanymi rysunkami nie znaleziono.
"Migda³ wczesno¶redniowieczny' - czyli, jak rozumiem, XI-XIIw?
Owszem, na ikonografii s± te ¶mieszne 'pisanki'.
Na Rusi od XI-XIIw. ¶wiêci, wcze¶niej 'szczity czyrwljennyje' - czyli chyba ca³o¶c na czerwono (?).
Szare dziady normañskie malowa³y sobie ró¼ne ¶mieszne smoczki i inne takie.
Co do Bizancjum - na ikonografii s± jednokolorowe, bez wzorków.
Wiêc - regu³ nie ma :-)
Znajd¼ jak±¶ ³adn± plecionkê albo wzorek geometryczny, i po prostu siê nie krêpuj.
Chocia¿ nie s±dzê, ¿eby by³o toto zbyt skomplikowane - chyba im prostsze, tym lepsze.
W koñcu tarcza to nie dzie³o sztuki, a jej dwie funkcje to
1. ochrona
2. umo¿liwienie rozpoznania w boju (znaki preheraldyczne etc.)
Staraj siê wiêc byæ w miarê oryginalny.
I odpu¶æ sobie tego ¶wiêtego Wojciecha i inne takie wojuj±co-pogañskie :-)
Chyba tylko pisanki...nie slyszalem o niczym innym
Pozdrawiam
Pozdrawiam Brochow w calej rozciaglosci - konkret to konkret.
pytalem dlatego, ze sa wzory, ktore z racji swej genezy z tarczami nie maja kompletnie nic wspolnego - a widzi sie je u reenactorow na latawcach i innych. chcialem sprawdzic czy przywiazuje sie az tak duza wage do wiarygodnosci ozdob na tarczach, czy stanowi to drugi plan zabawy.
Sw. Wojtek to po czesci mial byc zart, po czesci na powaznie - troche mi glupio..... fuck it.
pozdr.
Ilm
Co to przypuszczenia ze kolega chcial umiescic sw. Wojciecha na tarczy, zeby inni sie bali Boga i niea takowali go to slyszalem ze zolnierze Rosyjscy sobie tatuowali na piersiach Stalina - w razie gdyby zostali ukarani i skazani na egzekucje kto by sie odwazyl strzelac do Stalina ?:D:D
Potem ten problem rozwiazano strzelajac w skron
Witam!
Ja mam pytanie nastepujace.Tylko prosze sie nie smiac. Czy, jezeli jestem niepasowany, dopuszcalne jest cos takiego jak umieszczenie na tarczy herbu mojej rodziny? Mowa o schylku XIII w.
jesli znajdziesz przedstawienia olskich herbow z XIIIw to moze i jaka nagrode ministerialna dostaniesz
....u nas heraldyka krztaltuje sie wtedy dopiero , jakies powazniewjsze zrodla to dopiero pol. XIVw ...
a przy okazji,to darujmy sobie te bzdurki z pasowaniami , kto mas cie pasowac ,krol Polski ?myslisz ze jesli rozni kolejarze,gornicy ,nauczyciele czy prezesi PTTK ubiora sobie kombinezon "midevialny" to automatycznie dostaja przez to jakies specjalne uprawnienia ???
Cukierczki i ciasteczka
A za XIIIwieczne przedstawienia herbów rycerskich z terenów ¦l±ska te¿ jest nagroda ministerialna?
Pierwszy: Dytryk von Baruth - dokument z 4 XII 1292
Drugi: Leonard z Micha³owic - dokument z 1299
Je¶li idzie o ¼ród³a to trafiaj± sie i takie z pocz±tku XIV wieku. Oto przyk³ad:
Pieczêæ Tomis³awa z Mokrska z herbem Jelita przy dokumencie z 31 pie¼dziernika 1316 roku.
Przyk³ad o tyle ciekawy, ¿e wyprzedza o 15 lat bitwê pod P³owcami po której jak g³osi zapisana przez D³ugosza legenda, herb nadany zosta³ Florianowi Szaremu przez W³adys³awa £okietka.
I jak tu wierzyæ legendom herbowym?
oki,moj blad ,mowilem o heraldyce polskiej ,z reszta pierwsze ikonograficzne przedstawienie to legenda Sw. Jadwigi z 1354 roku,gdzie wystepuje sporo herbow niemieckich/slaskich obok polskich .
zdarzaja sie pieczecie z IXV z,poczatku ,ale najczesciej sa to jeszcze rozsne gmerki , nie ma ustalonego jeszcze trwale wygladu herbu, z reszta w wieku XIII na pieczeciach tego samego ksiecia wystepuja trzy rozne wizreunki heraldyczne ,czyli dopiero ustala sie pewien porzadek w tej materii .
Z tymi herbami a raczej znakami ksi±¿êcymi w XIII wieku to prawda, zmieniaj± sie jak w kalejdoskopie. Wielkopolscy na przyk³ad d³ugo nie mogli sie zdecydowaæ czy lew czy orze³.
Najwcze¶niej uporzadkowano te sprawy chyba na ¦l±sku bêd±cym zreszt± w do¶æ bliskich stosunkach z naszymi zachodnimi s±siadami.
Dla zainteresowanych - zaraz po wspomnianej przez Aiuta legendzie ¶w. Jadwigi z 1353 jest fryz heraldyczny z kaplicy ¶w. Jakuba w L±dzie, którego powstanie datuje siê na lata 1357 -72. Widnieje na nim 21 herbów: Niesioba (Z³odzieje), Orze³ Bia³y, Grzyma³a, Zadora (?), Poraj, Pomian, Godziemba, Bogoryja, Rogala, Dryja, Doliwa, Zareba, Leszczyc, Gero, Przosna, Bylina, Larysza (?), Jelita (?). Znaki zapytania przy niektórych z nich oznaczaj± i¿ ich identyfikacja nie jest pewna do koñca. Inna sparawa, ze wielu naukowców podwa¿a warto¶æ malowide³ a to z powodu przemalowañ jakim by³ poddawany w wieku XVIII.
A potem ze ¼ród³ami ³atwiej, bo mamy herbarz z Bellenville 1372, herbarz Gelre 1375 i chyba najbardziej znany Herbarz Z³otego Runa autorstwa Jeana Lefevre'a de Saint Remy - herolda króla angielskiego, Z³otego Runa i ksiêcia Burgundii z oko³o 1435 roku.
Podrawiam
Z tego co widzê to jest ju¿ dawno po rozmowie, ale nie mogê sobie odpu¶ciæ wk³adu w ten temat. Z tego co s³ysza³em, ale to raczej o s³owianach z obecnych terenów ¶l±ska (wybaczcie za brak nazw plemion, ale kojarzê tylko fakty i obyczaje z rejonami i to nie przez ignorancjê, ale przez to, ¿e dopiero siê o tym uczê), i¿ plemiona mia³y swoje barwy i co¶ na kszta³t sztuki zdobniczej na przedmiotach (co¶ tak jak u Szkotów z ich kiltami, ale dopiero s± prowadzone badania maj±ce to potwierdziæ czy obaliæ). Dlatego na twoim miejscu podpatrzy³ bym jakie barwy dominuj± na tarczach kumpli i z nich stworzy³ bym jak±¶ prost± kompozycjê.
A co do wizerunków ¶wiêtych na tarczach, to my¶lê ¿e niema co siê zbytnio przejmowaæ rozterkami moralnymi bo w 1410 roku Polacy byli ju¿ zaprawieni w t³uczeniu po czarnych krzy¿ach na tarczach (a z pewno¶ci± wiedzieli co mia³y symbolizowaæ
). Poza tym kto¶ kto ma do wyboru dostaæ ³omot, albo waln±æ w tak± tarczê, nawet z wizerunkiem patrona Polski, odruchowo w ni± walnie.
Pozdrawiam
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.