Podstawowe zalozenia projektu „Bozy Bojownicy”
1. OGÓLNIE O PROJEKCIE „BO¯Y BOJOWNICY”
* To inicjatywa „ponadbractwowa” rekonstrukcji obsady husyckiego wozu bojowego oraz samego wozu z okresu „spanilych jizd” (lata 1428-1433) z naciskiem na wyprawê na Pomorze Gdañskie w 1433, w s³u¿bie W³adys³awa Jagie³³y.
Okreslenie „ponadbractwowa” znaczy, i¿ nie jest to organizacja posiadajaca swoje wladze, obowiazkowe miesieczne skladki etc, lecz dobrowolne i nieformalne zrzeszenie ludzi zainteresowanych rekonstrukcja historyczna okresu wojen husyckich. Wszyscy ci ludzie mog± nalezec do innych organizacji, mieszkac w innych miastach, nie maja tez przymusu brania udzialu we wspolnych spotkaniach (choc tenze udzial jest rzecz jasna bardzo mile widziany).
* W zwiazku z powyzszym, projekt nie ma formalnego kierownika, istnieje tylko wybierana na czas imprez historycznych (lub na stale, w zaleznosci od pozniejszych uzgodnien) osoba odtwarzajaca sylwetke husyckiego dowodcy, jednak nie majaca zadnej wladzy innej ni¿, ta, która zostaje jej doprowolnie przyznana przez uczestnikow projektu na czas dzialan rekonstrukcyjnych - w celu wiernego oddania wygladu i organizacji odtwarzanego oddzialu husytow.
* Projekt skierowany jest do osob pelnoletnich.
2. CELE PROJEKTU
* Projekt „Bo¿y Bojownicy” skupia siê na jak najwierniejszym, do mozliwie ostatniego detalu odtworzeniem grupy husyckiej piechoty pod wzglêdem wygl±du oraz zachowania (musztra, pie¶ni, ¿ycie obozowe) i taka rekonstrukcja jest jego narzêdnym celem. Inscenizacje walki s± celem drugorzêdnym, jesli wymagania sprzêtowe wynikaj±ce z dopuszczania do inscenizacji walki stanê³yby by w sprzecznosci z wymaganiami sprzêtowymi zwi±zanymi z wiern± rekonstrukcj± oddzia³u husyckiego, to wierna rekonstrukcja ma bezwglêdne pierwszeñstwo.
* By unikn±c pos±dzeñ o sekciarstwo, cz³onkowie projektu nie propaguj± ideologii husyckiej poza ramami wytyczonymi rekonstrukcj± historyczn±.
* Nale¿y pamietaæ, ¿e husyci byli karnym, ideowym wojskiem, dlatego zachowania w rodzaju nadmiernego pijanstwa, chamskiego zachowania siê, bardzo niechlujnego wygladu etc powinny byæ wysoce niepozadane.
* Celem do ktorego dazyc winni uczestnicy projektu jest rekonstrukcja oddzia³u husyckiego na poziomie co najmniej równym grupom zagranicznym, np. twórcom albumu „Medieval soldier” i wspolne uczestnictw w imprezach rekonstrukcyjnych w kraju i zagranica. Rekonstrukcja ta obejmuje tak¿e husycki wóz bojowy.
* Obsada wozu husyckiego sk³ada³a siê z wo¿nic, kuszników, spi¶ników, cepników, kuszników i strzeców z rusznicami. Ka¿dy uczestnik projektu wybiera sobie sylwetkê którego¶ z powy¿szych „rodzajów” husytów do rekonstrukcji. Uwaga - by rekonstruowaæ kusznika lub osobê z bronia palna nale¿y posiadaæ odpowiednie zezwolenia. Mo¿na rekonstruowaæ kilka sylwetek naraz, albo zmieniæ odtwarzan± przez siebie sylwetkê na inn±. Jednak w trakcie imprezy rekonstrukcyjnej nale¿y trzymac siê jednej sylwetki.
3. SPRAWY ZWI¡ZANE ZE SPRZÊTEM, STROJEM, ZNAKAMI
* Ka¿dy uczestnik projektu powinien posiadaæ strój „cywilny” i „bojowy”.
- Na minimum stroju „cywilnego” sk³adaj± siê: nogawice, koszula, dublet, buty, pas, trzos (z lat 1360-1430, z obszaru Europy ¦rodkowej). Taki du¿y „rozstrza³” czasowy wynika z faktu, i¿ rekonstruujemy sylwetki ch³opów i mieszczan, nie nosz±cych najmodniejszych ubrañ ze wzglêdów maj±tkowych oraz ideologicznych (husycki purytanizm). Powinny bytc to jednak ubrania schludne i „historyczne”.
- Na minimum stroju „wojskowego” sk³adaj± siê: przeszywanica, rêkawice ochronne, he³m (bez zas³ony, najlepiej kapalin) wraz z kapturem pod he³m (z ok. 1400-1430, obszaru Europy ¦rodkowej). W tym przypadku, "zakres tolerancji" pod wzgledem wydatowania jest wezszy niz w przypadku stroju cywilnego, bowiem wojsko zaopatrywalo siê w mozliwie najlepszy sprzet ochronny i bron, aby zwiekszyc szanse przezycia na polu bitwy.
* Je¶li chodzi o repliki broni bia³ej, ka¿dy wyposa¿a siê stosownie do odtwarzanej sylwetki. Poza tym zaleca siê posiadanie „broni bocznej” w rodzaju replik mieczy, tasaków, toporów etc. Zaleca siê równie¿ w zaopatrywanie przede wszystkim w repliki broni charakterystycznej dla formacji piechoty plebejskiej, czyli cepow, kiscieni etc. (Datowanie „broni” to lata ok. 1400-1430)
* Istnieje mozliwosci zbudowania/ kupienia za niewielka cene repliki wozu bojowego husytow, w takim stanie aby dalo siê go latwo rozmonowywac i zmontowywac, a w tzw. miedzyczasie przewozic wiekszym samochodem (np. nyska). Docelowo taki woz sluzyc mialby przeierzaniu konca trasy wiodacej na impreze rekonstrukcyjna oraz przemieszczania siê po jej terenie. W przypadku braku koni/wykwalifikowanego woznicy, woz stanowilby centralna czesc obozowiska uczestnikow projektu.
* Znakiem uczestnikow projektu jest kielich, ew. kielich z hostia, wg. wzorow husyckich. Kielich mo¿e byæ bialy, czerwony, zolty lub czarny, takze wg. wzorow husyckich (konkrety zostana ustalone pozniej). Znak kielicha mo¿e tez wystepowac pod postacia cynowego „badgesa”. Kielich pojawi siê na sztandarze projektu, wskazane jest (lecz nie obowiazkowe, w zwiazku z tym, i¿ nie by³o powszechne w dobie wojen husyckich) noszenie symbolu keilicha naszytego na ubranie i wymalowanego na tarczach/zbrojach uczestnikow projektu podczas uczestnictwa w impezach rekonstrukcyjnych w których „Bozy Bojownicy” biora „oficjalny” udzia³.