Witam!
Zamierzam wykonaæ skwê podobn± do tej z zamieszczonego zdjêcia.
Nie mam jednak mo¿liwo¶ci wykucia "ozdobników", a zlecenie ich wykonania komu¶ do¶wiadczonemu poch³onie pewnie sporo pieniêdzy. Mam jednak mo¿liwo¶æ odlewania dowolnych kszta³tów z mosi±dzu. I w zwi±zku z tym mam pytanie. Je¿eli wszelkie ozdoby do tej sakwy wykonam z mosi±dzu technik± odlewania, to czy bêdzie to bardzo niehistoryczne? Chodzi mi o sam aspekt wizualny, jak bardzo odlana forma ró¿ni siê od kutej oraz o samo u¿ycie mosi±dzu jako materia³u. Nie znam siê na obróbce metali, a zale¿y mi na zachowaniu autentyczno¶ci wyrobów.
pozdrawiam
Norbert
Je¿eli mnie wzrok nie myli i wiedza na temat kowalstwa mi nie szwankuje to te ozdoby s± w³a¶nie odlewane. Na pewno nie s± kute. I je¿eli ze zdjêciem nie jest co¶ nie tak to ozdoby na tej sakiewce s± w³a¶nie z mosi±dzu. Co prawda nie wiem jak bardzo historyczny jest mosi±dz ale sam fakt ¿e wiêkszo¶æ ozdób u¿ywanych przez ruch rycerski jest w³a¶nie z mosi±dzu (lub srebra) ¶wiadczy ¿e chyba mo¿esz swoje ozdoby z niego wykonaæ. O ile siê orientujê to mosi±dz jest ok. Przy okazji, mo¿esz napisaæ jakie jest datowanie tej torebki i sk±d pochodzi wzór?
Ozdoby pokazane na tym zdjêciu s± wykonane z br±zu (ewentualnie z br±zu cynowego). Je¶li masz mo¿liwo¶æ odlewania w mosi±dzu to z br±zem te¿ nie powinno byæ k³opotu. Je¶li chodzi o wzór - to jest to klasyczna sakwa starowêgierska z 1 po³. X wieku. Analogiczne ozdoby znane s± np z Przemy¶la.
Wracaj±c za¶ do mosi±dzu to by³ on raczej sporadycznie u¿ywany, br±z dominowa³ wszystko. I nie mogê siê zgodziæ z Kakafoniksem ¿e Ruch Rycerski bazuje na mosi±dzu, w wiêkszo¶ci przypadków jest to br±z
Pozdrawiam
Piotr N. Kotowicz
BRZiemiSanockiej
Przepraszam bardzo szanownych, ale czy kto¶ kiedy¶
ku³ co¶ z
mosi±dzu???? Przecie¿ to nie jest stop kowalny, a przynajmniej trudno kowalny
... Chyba jednak odlew jest i prostszy i lepsiejszy"
...
Mo¿e i z br±zu, a¿ tak dobrze nie rozpoznam ze zdjêcia... A mosi±dz kiedy¶ ku³em, na zimno (daaawno temu). Nie polecam chyba ¿e chcecie mieæ wspó³czesn± sztukê abstrakcyjn± jako ozdoby
Mo¿e to co ja biorê za mosi±dz to br±z? Chocia¿ je¿eli dobrze pamietam to br±z jest bardziej w czerwonawym odcieniu. Zapytam siê znajomych którzy robi± ozdoby, ale to nie wcze¶niej ni¿ w maju :-) Nie znam siê na metalach kolorowych. Mogê tylko stwierdziæ co jest kute a co nie.
Ja siê tylko torszkê uczy³em o odlewnictwie ale podzielê sie tym co wiem.
Kluczem do otrzymania dobrych i trwa³ych odlewów jest uzyskanie temp. znacznie przekraczaj±cej temp. topnienia danego matria³u. Ju¿ t³umaczê dlaczego. Jest to spowodowane ziarnista struktur± matali. Je¶li bêdziemy odlewaæ co¶ z surówki o temp. nieznacznie przekraczaj±cet temp. topnienia to dany odlew szybko sie nam pokruszy w palcach gdzy¿ bêdzie "zbudowany" z du¿ych ziaren, za¶ odlew wykonany z surówki o ogromnej temp. bêdzie mia³ drobniejsze ziarna przez co bêdzie trwalszy i mniej zdatny na uszkodzenia.
Ale to tylko teoria , jak jest w praktyce to nie wiem
Witam,
Pamiêtaj jeszcze ¿eby u¿yæ dobrego rodzaju mosi±dzu/ br±zu tzw. Br±z "artystyczny" - to stop specjalnie do odlewów, ma dobr± lejno¶æ, ma³y skurcz odlewniczy i nie ulega segregacji, czyli dok³adniej wype³nia formê, po wsytygniêciu nie robi siê "dwa razy" mniejszy :) i po wyjêciu z formy nie zobaczysz cyny i miedzi obok siebie zamiast br±zu.
Aion
PS
Je¶li masz znajomego odlewnika, to nie czytaj tego listu.
Mosi±dz da siê kuæ.
Witam.
W dyskusji zosta³ poruszony temat wytwarzania "ozdobników " ,i stwierdzono ,¿e by³y one odlewane.
Czê¶æ z tych ozdobników by³a rzeczywi¶cie odlewana , lecz czê¶æ by³a kuta.
Technike wytwarzania takich elementów zawar³ w swoim rekopisie Mnich Teofil .
Aplikacje do pasków wytwarzano metodami podobnymi do wybijania monet (odpowiednia punca , oraz lutowanie w±sów do mocowania).
Blaszki z wybitym wzorem (czesto skomplikowanym) wytwarzano bardzo podobn± metod± .
Wszystko to zosta³o dok³adnie opisane w "Diversum Artium Schedula"
autorstwa Teofila Prezbitera.
Po wytworzeniu puncy (zlecenie dla grawera) mo¿na tanim kosztem wykonywaæ wieeeeele takich samych elementów .
Przy wiekszej ilo¶ci koszt zlecenia wytworzenia puncy okazuje sie ¶miesznie ma³y.
Pozdrawiam
Mardinusie z ozdób pokazanych na zdjêciu tylko aplikacje na pasku do zapinania sakiewki moga byc ewentualnie t³oczone, ca³a reszta jest ewidentnie odlewana. Nawiasem mówi±c kucie i wyt³aczanie, repusowanie, sztancowanie itp. to jednak troszkê inne techniki obróbki metalu. Te ozdóbki na obwodzie sakwy - strasznie mi siê spodoba³y jaki¶ czas temu wiêc ju¿ je zrobi³em (w³a¶ciwie mam ju¿ gotowy model z br±zu i robiê formê, bêd± lane z br±zu technik± wosku traconego). Pod koniec tygodnia zaiteresowanym mogê wys³aæ obrazek i cenê.
Witam.
Nie chodzi³o mi dok³adnie o aplikacje akurat na tym obrazku.
Bardziej chodzi³o mi ogólnie o metodach wytwarzania aplikacji
A co do twojego zapytania to :
Jestem BAAAAArdzo zainteresowany zdjêciami i cennikiem.
A co jeszcze wykonujesz ?
Masz inne wzory ?
a ja mam pytanie: jak to jest z t± "technik± wosku traconego"??? na czym to polega, jakiego wosku mozna uzyc itd. prosze o pomoc. mam w domu ze 3.5 kilo wosku pszczelego w takich wilekich plastrach ale on sie nie nadaje do odlewu o sie nawet przy zapalniczce zaczyna topic
czekam na porady
CYTAT(Morgoth)
jak to jest z t± "technik± wosku traconego"?
Tak z grubsza : na glinianej p³ytce umieszczasz bry³kê wosku i formujesz kszta³t przedmiotu.Gotowy model woskowy zalewasz rzadk± glin±.Po wysuszeniu wytapiasz wosk i masz gotow± formê odlewnicz±.
Witam!
To w³a¶ciwie jak z tym mosi±dzem?
Br±z wypar³ go zupe³nie czxy jednak by³y ozdoby itp rzeczy lane z mosi±dzu?
Chodzi mi o okres XII - XIV wiek
Pozdrawiam
Witam,
Oczywi¶cie ¿e owym okresie by³y ozdoby,wykoñczenia itp. wykonywane z mosi±dzu.
Z moich poszukiwañ wynika i¿ br±z by³ popularniejszym stopem (je¶li siê mylê bede wdziêczny za poprawê lub chêtnie poznam przyczynê popularno¶ci br±zu).
Jako szybki przyk³ad podam stronkê, na której mo¿na znale¼æ repliki wykonane z oryginalnych ¶redniowiecznych znalezisk z ró¿nych okresów.
Oto ona
http://www.hr-replikate.de/englisch/index.html
Dorzuce jeszcze jednego linka
http://www.traces.nu/artefacts_medieval.htm w którym mo¿na znale¼æ zdjêcia oryginalnych ¶redniowiecznych zdobieñ jak ta mosiê¿na klamra do pasa
http://www.traces.nu/artifacts_medieval/bu...buckleplate.jpg
czy ta mosiê¿na zapinka do ubrañ
http://www.traces.nu/artifacts_medeaval/cl...hesfastener.jpg
S± to akurat przyk³ady z pó¼niejszego okresu bo datowane na XVw, ale znak to i¿ mosi±dz nie zosta³ ca³kowicie wyparty przez br±z.
Pozdrawiam
Witam!
To mo¿e i ja dorzucê swoje trzy grosze
Br±z jako materia³ pojawi³ siê pod koniec neolitu (czasem wydziela siê eneolit czyli epokê miedzi)w znikomych ilo¶ciach i bardzo kiepskiej jako¶ci. W kulturach wczesno br±zowych (I-II OEB) br±z by³ stosunkowo kiepski jako¶ciowo (ze wzglêdu na proporcjê i technologiê odlewania).Ze stopami miedzi ogólnie kombinowano i na terenach gdzie brakowa³o cyny stosowano do stopów cynk. Br±z klasyczny je¶li chodzi o proporcje to 1:10 cyny w stosunku do miedzi. . W okresie wp³ywów rzymskich na terenach pó³nocnej Polski wystêpuj± ozdoby wykazuj±ce du¿± zawarto¶æ cynku czyli mosiê¿ne (surowiec prawdopodonie importowany z Nadrenii) ,a na terenach k. przeworskiej wiêksza zawarto¶æ cyny(import rzymski). Czyli tak na moje by³a to g³ównie kwestia dostêpno¶ci surowca do stopów. Z reszt± bez analiz ciê¿ko jest ustaliæ co z wykopków jest br±zem a co mosi±dzem bo stopy by³y mieszane w ró¿nych proporcjach. A na analizy czesto kasy brak. Siê rozpisa³em:)
A co do kucia mosi±dzu to da siê kuæ bez problemu, zale¿y tylko w jakiej proporcji jest stop bo jedne s± bardziej kruche a inne bardziej plastyczne.
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.