Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: [Taniec] la Volta
> Ogólne kategorie (bez podzia³u na epoki) > Muzyka dawna, tañce i pie¶ni
100krotka
ostatnio obejrza³am "El¿bietê" i tam 2 razy by³a tañczona Volta... "zainspirowa³o" mnie to do poszukania tego tañca
ale "niestety" znalaz³am tylko jedn± stronkê z opisem: pbm, wydaje mi siê, ¿e mo¿e te¿ co¶ byæ w traktatach Arbeau, ale mam problemy z francuskim...
wiecie, gdzie mo¿na co¶ o Voltach znale¼æ? pliz, pomó¿cie...
happy.gif
Ania ¯uk
Owszem, jest Volta w Orchesography, ale jest podane tylko krok jakim siê tañczy natomiast nie ma ¿adnego opisu uk³adu, niestety! Pozostaje poszukanie opisu balu na którym Voltê tañczono- byæ mo¿e tam bêd± jakie¶ wskazówki..... ale nie nastawiaj sie na znalezienie konkretnych intrukcji. Aha, Orchesography mo¿na kupiæ na Amazonie w angielskim t³umaczeniu, sama soboe takie sprawi³am.
Joanna
Witam:)

Proponuje obejrzeæ i przeanalizowac kilka przedstawieñ Ardente Sole. W programie renesansowym czêsto tañcz± Volte smile.gif i nie dziwie im siê gdy¿ jest to bardzo efektowny taniec (zw³aszcza to podrzucanie heart.gif ), zawsze robi du¿e robi wrarznie, zreszt± jak wszystkie ich przedstawienia - s± prze¶wietne po prostu lepiej siê nie da smile.gif.

Wogóle mog³abym wiele mówic na ich temat, ale nie bêde offtopikowaæ za bardzo devil.gif


Ps. Kto jedzie w tym roku na warsztaty do Krakowa? To sie spotkamy bigsmile2.gif

papapa
Ania ¯uk
A nie uwa¿asz, ¿e to ciut nie w porz±dku ¶ci±gaæ od kogo¶? Bo to na pewno jest ich w³asna choreografia!
Joanna
Nie mówie ¿e ¶ciagaæ zaraz!! Ale napewno mo¿na sobie przyswoiæ pewne wzory, bo sam ksi±¿kowy opis ma³o daje.

Pozatym pani Angel sama uk³ada³a te choreografie na podstawie ¼róde³ wiêc kto¶ kto ma pewn± wiedze na ten temat mo¿e zrobic to samo. A obejrzenie innych choreografi z pewnosci± bêdzie pomocne.

pozdrawiam
100krotka
ja bêdê w Krakowie smile.gif

no oczywi¶cie, ze nie spodziewam siê gotowych aran¿acji,ale choæby same kroki, bo widzia³am tylko opisy dwóch : jak pan podrzuca pani± i jak ka¿dy sam "podskakuje"

w pi±tek ogl±da³am na video "szachy" ardente sole; ojej, te galliardy s± ¶liczne smile.gif byæ mo¿e jest wsród nich Volta
widzia³am jeszcze co¶tam u królowj Bony i zarêczyny Jadwigi ; no i oczywi¶cie S±d Parysa :D

happy.gif

najbardziej podoba mi siê Magdalena z Tourdionem (z "szachów" smile.gif
Ludka
Witam!

A z Elzbiety nie mozesz krokow odtworzyc?

Ludka Excalibur.

PS. O ile pamietam to nie jest podnoszenie tylko przesadzenie partnerki przez noge.
Blondi
CYTAT(Ludka)
Witam!
A z Elzbiety nie mozesz krokow odtworzyc?


Nie da siê ze wzglêdu na sprytny zamys³ operatora, by filmowaæ tañcz±cych w zbli¿eniu albo pokazaæ twarze ogl±daj±cych taniec. Poza tym Volta w El¿biecie mimo swej widowiskowo¶ci niewiele ma wspólnego z historyczn± Volt±, wiêc mo¿e lepiej jednak oprzeæ siê na innych ¼ród³ach....

A co do podrzutów, to jak one powinny wygl±daæ zobaczyæ mo¿na na krótkim filmiku dostêpnym pod adresem http://www.sca.org.au/del/pennsic29/lavolta.mpg (nie jestem pewien tego przewieszenia ramienia pani, ale sadzanie pani na kolanie jest poprawniejsze od podrzutów, które by³y w El¿biecie).

Pozdrawiam,
Blondi
Anna Bernadetta
Witam!
La Volte jest zapisana w "Orseografie" w sposób ogolny, czyly rozpisane s± mniej wiecej takty, z uwzglêdnienien przeniesieñ. Ca³y taniec wykonywany jest wariacjami gaillardy wloskiej. Jest to taniec solowy, "popisowy" na 1 pare, wiêc mamy tu do¶æ du¿± dowolno¶æ, ale nie ca³kowit±.
Dok³ana choreografiê podaje Carosso w swoim traktacie i jest to jego proponowana choreografia na podstawie ogólnego opisu Arbeau. Proponowa³abym sie skupiæ na Carosso (przepraszam za pisowniê, je¿eli s± b³êdy), jezeli chcemys iê trzymaæ jak najbardziej historycznych ¿róde³. bigsmile2.gif
Pozdrawiam- Anna Bernaetta
Anna Wojciechowska
"La volta" jest opisana w ksi±¿ce "Celeste giglio". S± tam tañce w choreografiach opracowanych na podstawie ¼róde³ przez Dorothee Wortelboer.
Serdecznie polecam...
Blondi
Witam.

CYTAT(Anna Bernadetta)
Dok³ana choreografiê podaje Carosso w swoim traktacie i jest to jego proponowana choreografia na podstawie ogólnego opisu Arbeau. Proponowa³abym sie skupiæ na Carosso (przepraszam za pisowniê, je¿eli s± b³êdy), jezeli chcemys iê trzymaæ jak najbardziej historycznych ¿róde³. bigsmile2.gif

A mo¿na jakie¶ konkrety odno¶nie tej informacji? W ¿adnym traktacie Caroso nie ma opisanego tañca "Volta". Nie zetkn±³em siê te¿ u Caroso z ¿adn± przypominaj±c± go choreografi± (ale faktem jest, ¿e mog³em co¶ przegapiæ), wiêc ciekaw jestem gdzie dok³adnie tego opisu szukaæ...

(PS. Korzystaj±c z okazji - i tu siê przypominam w kwestii traktatu... icon_wink.gif )

CYTAT(Anna Wojciechowska)
"La volta" jest opisana w ksi±¿ce "Celeste giglio". S± tam tañce w choreografiach opracowanych na podstawie ¼róde³ przez Dorothee Wortelboer.
Serdecznie polecam...

Ja równie¿, choæ jak zawsze polecam równie¿ sprawdzenie opisów z niej w ¼ród³ach dla pewno¶ci. icon_wink.gif
Sama "La Volte" w "CG" jest autorsk± choreografi± Dorothee na postawie opisu Arbeau - ale sprawia wiele rado¶ci, wiêc te¿ polecam smile.gif

Pozdrawiam,
Blondi
Annusnovus
CYTAT(Anna Bernadetta)
Witam!
La Volte jest zapisana w "Orseografie" w sposób ogolny, czyly rozpisane s± mniej wiecej takty, z uwzglêdnienien przeniesieñ. Ca³y taniec wykonywany jest wariacjami gaillardy wloskiej. Jest to taniec solowy, "popisowy" na 1 pare, wiêc mamy tu do¶æ du¿± dowolno¶æ, ale nie ca³kowit±.
Dok³ana choreografiê podaje Carosso w swoim traktacie i jest to jego proponowana choreografia na podstawie ogólnego opisu Arbeau. Proponowa³abym sie skupiæ na Carosso (przepraszam za pisowniê, je¿eli s± b³êdy), jezeli chcemys iê trzymaæ jak najbardziej historycznych ¿róde³. bigsmile2.gif
Pozdrawiam- Anna Bernaetta


to co zosta³o opisane w Orchesography to poprostu krok którym nalezy u³o¿yæ uk³ad blinkie.gif
nie mo¿na napisaæ i¿ jest on wykonywany wariacjami gagliardy w³oskiej poniewa¿ mimo iz wiele kroków gagliardy (nazwijmy ja umownie miedzynarodow±) powtarza siê, to jednak gagliarda w³oska heart.gif (jedyna najpe³niej opisana nie tylko przez Caroso, Negriego ale i Lutio, Prospero Lutii, Lupiego i Compaso) ma wiele charakterystycznych kroków nie wystêpuj±cyhch w gagliardzie francuskiej mad.gif
lub poprostu wogóle nie opisanych przez Arbeau
mo¿liwe jest potraktowanie tej gagliardy jako w³oskiej tylko gdy przyjmiemy ogólne pochodzenie gagliardy jako w³oskie (co jest mo¿liwe, boweim ze wzglêdu na ma³± ilo¶c ¼róde³ pierwsze wzmianki to wzmianki w³oskie) read.gif
nie bardzo jest mo¿liwe by caroso opisywa³ w swym traktacie choreografie oparta o Arbeau poniewa¿ Il ballarino jest wczesniejsze, zas Nobilite i Orchesography dzieli do¶æ niewielka odleg³o¶c, zbyt ma³a by Caroso móg³ zna ten traktat (o czym pisze JUlia Sutton we wstepie do angielsko-jêzycznego wydania Nobility di dame). dunno.gif
jedynym co uznaæ mozna za taniec o podobnym charakterze do volty jest Nizarda opisana przez Negriego który równiez wyszed³ tylko (!!) ok 15 lat po Arbeau bum.gif
napewne odezw± siê tu g³osy i¿ taniec ten musai³ byæ populrany du¿o wczesniej i ta droga móg³ dotrzeæ do Italii- móg³, jednak przez ¿adnego z mistrzów tañca we W³oszech nie zosta³ opisany
podnoszenia sa tym co ³±czy oba tañce, tak jak i krok gagliardy (który jednak w Nizzardzie jest bardziej ró¿norodny i podany ; autor, podobnie jak w Arbeau, zaznacza i¿ taniec ten w przeciwieñstwie do innych nie ma ustalonych regu³).
To co wa¿ne to to ¿e muzyka ta nie jest typow± gagliard± (chociaz muzyka nei jest moja najmocniejsza stron± i dochodze do tego bardziej na podstawie kroków wykoywanych na poczatku tañca, które nijak maj± siê do gagliardy)
co wa¿ne choreografowie rozrózniaj± rodzaje podnoszenia w volcie od tych w nizzardzie smile.gif
Anna Bernadetta
Witajcie!
Czasami ³apiê siê na tym, ¿e robiê skróty my¶lowe lub nie piszê rzeczy, które s± dla mnie oczyiste- przepraszam.
Ja w swojej g³ówce rozró¿niam gaillardy francuskie od w³oskich, poniewa¿ oba kroki rózni± siê technicznie. Je¿eli istniej± fachowe nazwy na te kroki podstawowe- to bardzo proszê o zaznajomienie mnie z nimi.
Wyjê³am makulaturê i zgadzam siê z Ani± Wojciechowsk± ono¶nie choreografii read.gif
Arbeau by³ na tyle fajnym cz³owiekiem, ¿e poda³ tylko krok "gaillard step combination" i rozliczenie tañca. Nad reszt± musimy popracowaæ sami na podstawie ¿róde³ opisuj±cych kroki, a jest do tgo celu ca³y traktat obejmuj±cy ile¶ wariacji kroku podstawowego gaillard.
Co do Nizzarde- uwa¿am j± za moyfikacjê Volte. Mimo wszystko podstawowy krok pozostaje ten sam, jak równie¿ rozliczenie. Tañczê j± do muzyki gaiilardy, chocia¿ ostatnio dorobi³am siê utworu o nazwie Nizzarde, tylê troszkê d³ugiej jak na chêci przenoszacego do dzwigania mojej wcale nie tak du¿ej osóbki.
Pozdrawiam serdecznie- A.B.
Blondi
Witam.

CYTAT(Anna Bernadetta)
Co do Nizzarde (...)

Tak w³a¶nie s±dzi³em, ¿e wcze¶niej - jako o "dok³adn± choreografiê, któr± podaje Caroso" - chodzi³o Ci o "La Nizzardê". I tu mam uwagê tak±, ¿e Negri nie daje dok³adnej choreografii tego tañca, tylko - o ile dobrze odczytujê opis Negriego - opis pocz±tkowego pasa¿u, a potem raczej ogólne uwagi (sk±din±d to ponoæ jedyny taniec, do którego Negri nie daje dok³adnego opisu choreografii). Trudno wiêc mi uznaæ opis La Nizzardy jako dok³adny opis, którego nale¿a³oby siê trzymaæ tañcz±c Voltê. devil.gif

CYTAT(Anna Bernadetta)
Co do Nizzarde- uwa¿am j± za moyfikacjê Volte. Mimo wszystko podstawowy krok pozostaje ten sam, jak równie¿ rozliczenie. Tañczê j± do muzyki gaiilardy, chocia¿ ostatnio dorobi³am siê utworu o nazwie Nizzarde, tylê troszkê d³ugiej jak na chêci przenoszacego do dzwigania mojej wcale nie tak du¿ej osóbki.

Ja akurat nie uznajê Nizzardy za modyfikacjê Volty, ze wzglêdu na muzykê. Volta jest rodzajem gagliardy (o czym pisze Arbeau) i jest tañczona do muzyki gagliardy, podczas gdy La Nizzarda jest tañczona do muzyki o tym samym tytule. Co prawda, spora czê¶æ tej¿e muzyki przypomina gagliardê, jednak pocz±tkowe frazy - na pasa¿e - od niej siê ró¿ni±. Ale to tylko moja subiektywna opinia, szerzej na ten temat siê wypowiem za parê dni jak przejrzê kilka opracowañ. Pamiêtam, ¿e Drabecka pisze o Nizzardzie jako o "w³oskiej Volcie", jednak chwilowo nie mam jej pod rêk±, by sprawdziæ, czym to sformu³owanie argumentuje.

Co do podrzutów - ta sama Drabecka stwierdza, ¿e Volta od Nizzardy ró¿ni siê w³a¶nie podrzutami - o ile w Volcie pan trzyma podnoszon± pani± za gorset z przodu i ty³u, o tyle w Nizzardzie - trzyma j± po bokach. Za parê dni bêdê mia³ Drabeck± pod rêk±, to mogê przytoczyæ dok³adnie jej zdanie w tej kwestii.

CYTAT(Anna Bernadetta)
Arbeau by³ na tyle fajnym cz³owiekiem, ¿e poda³ tylko krok "gaillard step combination" i rozliczenie tañca. Nad reszt± musimy popracowaæ sami na podstawie ¿róde³ opisuj±cych kroki, a jest do tgo celu ca³y traktat obejmuj±cy ile¶ wariacji kroku podstawowego gaillard.

A nawet kilka traktatów. smile.gif Problem w tym, ¿e w³oskich, a nie francuskich. Wspominana ju¿ powy¿ej Julia Sutton we wstêpie do t³umaczenia "Nobilta di Dame" pisze, ¿e "miêdzy krajami istnia³y znacz±ce ró¿nice w stylu, krokach i repertuarze". We w³oskich wariacjach gagliardy wystêpuj± dosyæ czêsto kroki znane z innych tañców - np. fioretto, groppo, ripresa sottopiede. U Arbeau tego nie zauwa¿y³em, st±d moja pe³na sceptycyzmu opinia co do korzystania z w³oskich wariacji podczas tañczenia Volty.

CYTAT(Anna Bernadetta)
Je¿eli istniej± fachowe nazwy na te kroki podstawowe- to bardzo proszê o zaznajomienie mnie z nimi.

Chodzi Ci o nazwy piêciokroków (i jedenasto- i siedemnsto- i jeszcze wiêcej -kroków), czy o kroki, z których sk³adaj± siê piêciokroki? Je¿eli o to pierwsze - to wiêkszo¶æ z nich nazw nie ma (bo zapewne trudno wymy¶liæ nazwy dla kilkuset wariacji icon_wink.gif ), je¿eli o to drugie - owszem, nazwy istniej±. Nie bêdê tu robi³ offtopica, zapraszam na p.w. lub mejla.

Pozdrawiam,
Blondi
Anna Bernadetta
Witam!
Blondi: Ja akurat nie uznajê Nizzardy za modyfikacjê Volty, ze wzglêdu na muzykê. Volta jest rodzajem gagliardy (o czym pisze Arbeau) i jest tañczona do muzyki gagliardy, podczas gdy La Nizzarda jest tañczona do muzyki o tym samym tytule. Co prawda, spora czê¶æ tej¿e muzyki przypomina gagliardê, jednak pocz±tkowe frazy - na pasa¿e - od niej siê ró¿ni± ........... otó¿ tak siê sk³ada, ¿e te pasa¿e rozlicza siê na 6 tak jak piêciokrok gaillardy. Oczywi¶cie nie ka¿d± sk³adow± czê¶æ z osobna, tylko np.: po 2 kroczki. I w tym momencie problem muzyczny sie ogranicza juz tylko do rozliczenia przeniesieñ smile.gif
Co do samych podrzutów nie bedê sie k³óciæ tylko poczekam na Drabeck±.
Natomiast w kwestii wariacji gaillardy powszechnych w Nazzarde, osobi¶cie uwa¿am, ¿e z opisu Arbeau mo¿na u¿yæ tych wariacji je¿li umie siê je wykonaæ i rozliczyæ w muzyce. icon_rolleyes.gif
I to by³oby na tyle- czekam na Drobeck±
AB
Annusnovus
w³±snie na tym zasadza siê problem, gdyz my uwa¿amy ¿e znaj±c Arbeau nie da siê zatañczyæ historycznej Nizzardy(a o takiej przecie¿ mówimy), tak jak nie da sie do koñca nie znaj±c Arbeu zatañczyæ Volty( atym bardziej u³ozyæ choreografii w³asnej).
A wsystko ze wzglêdu na to, mo¿e nie do koñca precyzyjne rozróznienie na gagliardy w³oska i francusk±.
Podczas gdy Negri podaje propozycjê kroków- nie konkretnych piêcio czy wiêcej- kroków a klasyczne ripresy sottopiede recacciaty, zoppetti i balzetti uzywane w "klasycznych" tañcach,a nie tylko w gaglairdach;
a co charakterystyczne nie grupuje ich dodatkowo w okre¶lone kroki gagliardy (które we w³oskich traktatach rozró¿niane s± w troszkê inny sposób i nosza nazwê botta) co robi w wiêkszo¶ci Mutazione della Gagliarda gdy u¿ywa kroków szeroko pojêtej gagliardy
ale- wracaj±c
nie da siê tego zatñczyæ znaj±c Arbeau (nie historycznie bo jak podkre¶li³am tego pojêcia tu bronimy) mad.gif
bowiem w traktacie francuskim nie zosta³y opisane te kroki (bardzo w³oskiego typu)- mo¿e poza zoppetto które jest form± pied en l'air
mo¿na co najwy¿ej dopasowaæ muzyke do kroków "francuskiej" gagliardy
Blondi
Witam!

Mam ju¿ "Tañce Historyczne, Zeszyt 2" M. Drabeckiej smile.gif i czas na obszerny cytat ze wstêpu do opisu Volty i Nizzardy. Skupi³em siê chwilowo tylko na jej porównaniu Volty i Nizzardy:

"(...) Kolebk± [tañca] by³a prawdopodobnie po³udniowa czê¶æ Francji - Prowansja oraz przylegaj±ce do niej okolice Nicei w pó³nocnych W³oszech. Poniewa¿ tañce wirowe w ujêciu parami by³y ju¿ wówczas szeroko rozpowszechnione w¶ród ludno¶ci wiejskiej, trudno stwierdziæ który z nich da³ pocz±tek formie tañca dworskiego. Byæ mo¿e sta³o siê to równocze¶nie i we W³oszech i we Francji. Faktem jest, ¿e odmiana wolty francuskiej /opisana przez Thoinot Arbeau/ i jej odmiana w³oska, pochodz±ca, jak nazwa wskazuje, z Nicei, ró¿ni± siê nieco od siebie.

(...)

Rozbie¿no¶ci pogl±dów na sprawê pochodzenia tañca t³umaczy fakt, ¿e tañce wirowe znane by³y wie¶niakom ca³ej niemal ¶rodkowej i zachodniej Europy, i to zarówno we W³oszech, we Francji, jak i w Niemczech. Nazwa wolta pochodzi³a z jêzyka w³oskiego i oznacza³a obrót. We W³oszech zapewne jedn± z odmian tañca wirowego okre¶lano t± nazw± i st±d przenios³a siê ona na inne tañce. (...) Natomiast pomiêdzy wolt± opisan± przez Arbeau, a wolt±, czyli nizzard±, w³osk± mo¿na wyró¿niæ szereg podobieñstw w uk³adzie i sposobie wykonania kroku. Dlatego te¿ nale¿y s±dziæ, ¿e prototypem wolty by³ ludowy taniec w³oski lub prowansalski, lub te¿ dwie jego bliskie odmiany. Taniec ten zosta³ kreowany do rzêdu tañców dworskich przez w³oskich mistrzów tañca. A z drugiej strony w swojej prostej odmianie znalaz³ kontynuacjê we Francji.

(...)

Wspóln± cech± obu odmian wolty, w³oskiej i francuskiej, by³ uk³ad rytmiczny zbli¿ony do galiardy i dostosowany do niego podstawowy krok. To Arbeau mówi³, ¿e wolta by³a jedynie odmian± galiardy. Podstawowy krok wolty wykonywano w ci±gu dwu trójmiarowych taktów, podobnie jak krok galiardy. Sk³ada³ siê on z podskoku, wyd³u¿onego kroku i wysokiego skoku zakoñczonego opadniêciem na obie nogi, tak zwanej cadenzy, jak w galiardzie. Krok ten wykonywano w obrotach.

Figury wolty francuskiej i nizzardy cechowa³o równie¿ pewne podobieñstwo. I tu i tam tancerz rozpoczyna³ taniec prowadz±c damê wokó³ sali skocznymi krokami wolty, wykonywanymi z przesuwaniem siê w przód lub innym skocznym krokiem. Po czym nastêpowa³o wirowanie, w którym tancerz ujmowa³ tancerkê w pó³ i razem z ni± wykonywa³ obroty skocznym krokiem. W skoku podrzuca³ damê w górê. Taki by³ najprostszy schemat uk³adu tañca i tak tañczono woltê francusk±. Natomiast nizzarda, chocia¿ zachowuje te dwie zasadnicze figury, nosi tak¿e ¶lady rêki mistrza, który pragn±³ upiêkszyæ ten prosty uk³ad i nadaæ mu ozdobn± i pe³n± finezji formê dworskiego balli. St±d w nizzardzie rozmaito¶æ kroków i rozbicie uk³adu przez dodanie jeszcze jednej figury.

Ale nie tylko wiêksza rozmaito¶æ kroków i figur ró¿ni³a nizzardê od wolty francuskiej, ró¿ni³ j± równie¿ styl wykonania. Proste kroki wolty francuskiej powtarzano jednostajnie i tylko od tancerza zale¿a³o, jak d³ugo zamierza³ prowadziæ damê wokó³ sali lub te¿ wirowaæ razem z ni±. Prostota kroku i dowolno¶æ uk³adu pozwala³y tancerzom na zwiêkszenie dynamiki ruchu, tancerze zapamiêtywali siê w tañcu. Nic te¿ dziwnego, ¿e te ¿ywio³owe skoki powodowa³y nieporz±dek w ich strojach, czego równie¿ nie pochwala³ Arbeau. Nizzarda natomiast by³a kompozycj± ¶ci¶le odmierzon±. Kilka obrotów, w których tancerz podrzuca³ partnerkê, nie powodowa³o zmêczenia - taniec by³ pe³en dworskiej elegancji. Podobnie musiano tañczyæ nizzardê, o której wspomina Federigo Zuccaro [w swym sprawozdaniu z podró¿y po W³oszech - "Il Passagio per l'Italia" (1608)]. Z tej króciutkiej wzmianki wynika, ¿e tancerz tak¿e prowadzi³ damê pocz±tkowo dooko³a sali, po czym uj±wszy j± w pó³ wykonywa³ z ni± razem trzy obroty i dopiero przy czwartym podrzuca³ j± w górê, za co w nagrodê otrzymywa³ poca³unek. Uk³ad ten, który zapewne powtarzano, równie¿ nosi cechy okre¶lonej kompozycji, brak w nim elementu ¿ywio³owo¶ci i swobody wolty francuskiej."

I jeszcze w tej samej kwestii drobny komentarz Drabeckiej koñcz±cy opis Nizzardy:
"W porównaniu z wolt± francusk±, nizzarda, pomimo lekko¶ci i wdziêku, bêdzie zawsze pe³na elegancji cechuj±cej dworskie balli i balletti szko³y w³oskiej. Zarówno w charakterze ruchu, jak i w liniach kompozycji taniec ten wymaga czysto¶ci i przejrzysto¶ci rysunku oraz urozmaicenia po³±czonego z wytwornym smakiem, obce s± mu natomiast ¿ywio³owo¶æ i rubaszno¶æ francuskiej wolty."

Nic dodaæ, nic uj±æ. Nie s±dzê, bym znacz±co ten tekst nadinterpretowa³, je¿eli stwierdzê, ¿e zdanie Drabeckiej zdaje siê potwierdzaæ moj± - i Annusnovus - opiniê, ¿e miêdzy tymi tañcami ró¿nice by³y na tyle du¿e, ¿e nie mo¿na mówiæ o tañczeniu Volty korzystaj±c z opisu Nizzardy - mimo widocznych na pierwszy rzut oka podobieñstw obu tañców. Life is brutal, jak mawiaj± na mie¶cie devil.gif

W pominiêtych fragmentach Drabecka pisze jeszcze o zbli¿onym tañcu niemieckim, wspomina, ¿e "pierwsze wzmianki o wolcie notuj± ¼ród³a w³oskie", i omawia rozpowszechnienie w Europie obu wersji (a raczej francuskiej wersji, o rozpowszechnieniu nizzardy poza W³ochami nie wspomina ni s³owem). Fragmenty o podrzutach i trzymaniu w nich partnerki wraz z ilustracjami umieszczê tu, jak tylko dorwê siê do dzia³aj±cego skanera.

Tymczasem pozdrawiam.
Blondi
Blondi
Witam,

czas na kolejn± czê¶æ Drabeckiej - tym razem o podrzutach w obu tañcach opisywanych przez ni± tañcach:

Wolta
"Przej¶cie do wirowania wymaga zmiany ustawienia partnerów wzglêdem siebie i zmiany ujêcia. Tancerz uwalnia rêkê tancerki i staje przed ni±, zwracaj± siê ty³em do kierunku ruchu. Po czym ujmuje tancerkê obu rêkoma w pasie. Zazwyczaj lew± rêk± tancerz otacza³ kibiæ tancerki z ty³u, a praw± podtrzymywa³ j± z przodu w pasie. Tancerka z kolei praw± rêkê zarzuca³a partnerowi na plecy lub kark, a lew± opuszczon± rêk± przytrzymywa³a spódnicê na udzie, aby nie unosi³a siê w tañcu zbyt wysoko i nie ukazywa³a koszulki lub nawet nagiego uda. Przygotowanie do wirowania zajmowa³o tañcz±cym dwa takty, jak mówi Arbeau.

(...)

Wykonanie kroku w obrocie nastrêcza nieco wiêcej trudno¶ci, zw³aszcza podnoszenie tancerki podczas du¿ego skoku nie jest ³atwe. Wed³ug dok³adnej w tym miejscu relacji Arbeau, wykonanie odbywa³o siê w sposób nastêpuj±cy. Tancerz rozpoczyna wirowanie po kole ustawiony ty³em w kierunku ruchu i ujmuje w pasie tancerkê, która stoi przed nim, zwrócona przodem w tym kierunku.
W przedtakcie na "i" i po "trzy" - niewielki przeskok, z przesuniêciem po kole i æwieræobrotem pary w prawo: tancerz na lewej, tancerka na prawej nodze.

Takt 1.
Na "raz" - tancerz opada na lew±, tancerka na praw± nogê. On zwrócony jest prawym, ona lewym bokiem w kierunku tañca,
na "dwa, trzy" - d³ugi krok w kierunku tañca z niespe³na pó³obrotem w prawo: tancerz wykonuje krok praw±, tancerka lew± nog±.

Takt 2.
Na "raz" - wysoki skok z æwieræobrotem w prawo. W skoku tancerz podrzuca tancerkê w górê, pomagaj±c sobie lewym udem - jak brzmi relacja - w ten sposób, ¿e sadza sobie jak gdyby tancerkê na lewym kolanie i dziêki temu udaje mu siê wy¿ej j± wyd¼wign±æ,
na "dwa, trzy" - opadniêcie na obie z³±czone nogi. Na zakoñczenie kroku wolty tancerz znów zwrócony jest ty³em, tancerka przodem w kierunku tañca. Po czym nastêpuje niewielki skok, z przesuniêciem po kole i z æwieræobrotem w prawo: tancerz wykonuje skok na lewej, tancerka na prawej nodze itd.

Wirowanie w prawo tañcz±cy kontynuowali dopóki nie poczuli siê znu¿eni, lub tancerz nie zechcia³ zmieniæ kierunku. Arbeau sam proponuje tak± zmianê i przej¶cie do wirowanie w lewo. Wówczas tañcz±cy musieli zmieniæ ujêcie. Tancerz otacza³ kibiæ tancerki praw± rêk±, a lew± podtrzymywa³ j± z przodu w pasie. Tancerka zrzuca³a lew± rêkê na ramiê tancerza, a praw± przytrzymywa³a spódnicê. (...) W skoku tancerz podrzuca³ tancerkê na prawym kolanie."

W za³±cznikach - dwa obrazki pogl±dowe z Drabeckiej - oba dotycz± obrotu w prawo i pokazuj± poszczególne fazy podrzucania.
Blondi
Nizzarda
"(...) Obroty wraz z podnoszeniem partnerki nastêpuj± dopiero w trzeciej czê¶ci. Tancerz podnosi partnerkê tylko czterokrotnie, ujmuj±c j± wytwornie w pasie i bez pomagania sobie kolanem, jak to by³o w wolcie francuskiej.

(...)

W takcie 20 na "dwa, trzy" - podczas opadania do trzeciej pozycji - tañcz±cy zmieniaj± ujêcie r±k. Tancerz zwalnia rêce tancerki i ujmuje j± mocno po obu stronach w pasie. Tancerka opiera d³onie na ramionach tancerza. Na ostatni± ósemkê taktu 20 tañcz±cy wykonuj± par± skok w obrocie w prawo (...). W czê¶ci trzeciej (...) w ci±gu dwóch taktów tañcz±cy wykonuj± pó³ obrotu w prawo, oraz tancerz wci±¿ obracaj±c siê podnosi partnerkê.

Takt 21.
Na "raz, dwa" - reccaciata w obrocie w prawo. Tancerz zaczyna opadniêciem na praw± nogê, przesuwaj±c siê w ty³. Tancerka na lew± nogê, przesuwaj±c siê w przód,
na "trzy" - tancerz dostawia praw± nogê do lewej z ty³u i staj±c na ca³ych stopach obu nóg zgina kolana; tancerka lew± nog± wykonuje krok do boku w kierunku tañca i z obu nóg, zginaj±c kolana, wybija siê do wysokiego skoku.

Takt 22.
Na "raz" - tancerz prostuje kolana i wznosi siê na przedni± czê¶æ stopy, wykonuj±c nieznaczn± czê¶æ obrotu na obu nogach. Równocze¶nie podrzuca tancerkê w górê; tancerka wykonuje wysoki skok pomagaj±c tancerzowi,
na "dwa" - tancerz opada na ca³e stopy do III pozycji /prawa noga z przodu/, zgina kolana obu nóg i stawia tancerkê na ziemi; tancerka opada na obie z³±czone nogi. Na tym koñcz± pó³ obrotu w prawo,
na "trzy" -tañcz±cy wznosz± siê na obu nogach na przedni± czê¶æ stopy, po czym wykonuj± skok w obrocie w prawo - przesuwaj±c siê nadal po kole - tancerz wykonuje skok na prawej nodze, unosz±c lew± w ty³, tancerka na lewej nodze, unosz±c praw± w ty³.

Takt 23 i 24. to samo co w taktach 21 i 22; (...)
Takt 25-28. To samo co w taktach 21-24, wiruj±c nadal w prawo po kole. W ostatniej czê¶ci taktu 28 tancerz zwalnia uchwyt wokó³ kibici tancerki. (...)

Ka¿d± z tych czê¶ci tañca tañczono do odpowiadaj±cej jej frazy muzycznej. (...)"

W za³±czniku - trzy obrazki pogl±dowe zamieszczone przy tek¶cie.

Jak widaæ, sposoby podrzutów w obu tañcach s± zupe³nie inne. Drabecka dodaje do tego komentarze o "akcentach rubaszno¶ci" w wolcie francuskiej i przeciwstawia jej "pe³n± elegancji cechuj±cej dworskie balli i baletti szko³y w³oskiej" Nizzardê. Wiêc Nizzardê i Woltê traktowaæ nale¿y jako dwa ró¿ne tañce pomimo widocznych miêdzy nimi podobieñstw.

Pozdrawiam,
Blondi
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.