Hej!
Historyczna najbardziej farba to tempera jajeczna rozprowadzana wod±, ale po wyschniêciu blednie i matowieje, ton poprzedni przywraca im werniksowanie. Najczê¶ciej u¿ywane nadawa³y im po³ysk. Wernis zabezpiecza malunek przed dzia³aniami zewnêtrznymi.
Najbardziej praktyczne w rycerskim fachu wspó³czesnym s± farby olejne i akryle. Lepiej jest kupiæ gotow± farbê ni¿ przygotowywaæ na w³asn± rêkê, obecnie jest szeroki wybór i akuratne ceny.
Nale¿y pamiêtaæ o zagruntowaniu pod³o¿a, tzw. podk³ad, mo¿e byæ akryl±, dla g³adko¶ci pod³o¿a - przetrzeæ drobnoziarnistym papierem ¶ciernym (600 - 1000).
Na p³ytach metalowych te¿ mo¿na malowaæ - polew± szklist± lub nadrukowanie obrazów na p³ytach metalowych. P³ytê wypala siê i obraz przenika w metal. Polewa szklista jest trwa³a i odporna na dzia³anie czynników atmosferycznych. Potrzebny jest piec i temp. 860 stopni C. Inwestycja do¶æ droga i pó¿niejsa bo z ok. XVIII w. , ale mo¿e i by³a du¿o wcze¶niej...