S³awa!
W kilku mieczach spotka³em siê z g³owic± w kszta³cie m³ota thora i chcia³bym w swoim te¿ tak± zamontowaæ. Niestety przekopa³em kilka ¼róde³ i nie spotka³em siê z czym¶ takim. Jak jest z historyczno¶ci± takiej g³owicy? Z góry dziêki!
Pozdrawiam
Ulf
Hilsen.
Ja proponowa³bym przejrzenie typologi Petersena lub Oakshota mieczy wikiñskich. Tam nigdzie nie ma g³owicy w kszta³cie m³ota Thora. Jedyna, ktróra mog³aby nawi±zywaæ kszta³tem (je¿eli siê uprzeæ) to zdaje siê g³owica typu H (jak dobrze pamiêtam). Jest to trójk±tna (w rzucie prostopad³ym) g³owica na sztabce, i gdy odwrócimy miecz kling± do góry, to g³owica mo¿e imitowaæ kszta³tem m³ot thora...hehehehe.
Jednak¿e Ulf zamie¶æ zdjêcia tej g³owicy to wtedy pogadamy bardziej rzeczowo :-)
Dziêki Hogger! W koñcu odzyska³em mojego Nadolskiego i faktycznie nie ma tam nic takiego jak g³owica w kszta³cie m³ota Thora. Zastanawiam siê czy to by³ poprostu jaki¶ wymys³ kowala czy mo¿e na podstawie jakiego¶ jednostkowego znaleziska (mo¿e miecz ceremonialny albo co? ).
Znalaz³em w koñcu te zdjecie, zdaje siê ¿e zrobi³ je Odal. Niektóre miecze wikiñskie znaleziono bez g³owic, tylko z nak³adkami pod nie - co mog³o wygl±daæ faktycznie jak m³ot thora. Mnie siê wydaje jednak, ¿e kiedy¶ wpad³em na zdjêcie oryginalnego miecza z tak± w³a¶nie rêkoje¶ci± ale g³owy nie dam, musia³bym to znale¼æ ponownie.
Hmmmm Sigurd. To co na zdjêciu to mnie wcale nie przypomina Mjollnira...nawet je¿eli tam czego¶ brakuje. Ot po prostu sztabka i pewne braki
Sigurdzie chodzi³o mi w³a¶nie o to zdjêcie. Widzia³em jeszcze kiedy¶ na allegro wkiinga w³a¶nie z g³owic± w kszta³cie m³ota Thora, ale wiadomo jak to z allegro bywa
Ja i mój kumpel Ottar mieli¶my takie miecze od Odala swego czasu - Hogger, to jest tylko uproszczenie, kszta³t mniej wiêcej podobny do m³ota wiêc Odal tak to nazwa³. Wad± tego miecza by³o z³e wywa¿enie - brakowa³o tej malutkiej choæby g³owicy jako przeciwwagi.
Ok. Sigurd. Spoko.
witam
jak zwykle wtrace swoje trzy grosze do waszej karczemnej dysputy, i dotam ze taki miecz jaki Sigurd pokazal na zdjeciu, czyli z glowica przypominajaca mlot thora jest jak najbardziej historyczny, wedlug Petersena to poboczny rodzaj typu H pochodzacy z drugiej polowy 10 wieku.
Mam nadzieje, ze rozwialem wszelkie watpliwosci.
pozd
Hari
Ja te¿ swoje trzy grosze wtr±cê.
1. Ten punkt zostaje niniejszym wykre¶lony z uwagi na spe³nienie zawartego w nim postulatu. Dziêki Ko¶cisty.
2. Czemu ta g³owica jest wed³ug Was w kszta³cie Mjollnira? Oczywi¶cie mo¿na siê doszukiwaæ tego kszta³tu w ró¿nych przedmiotach. Mo¿na te¿ zobaczyæ Maryjê na kominie, czy w ka³u¿y benzyny, ale mo¿e trzymajmy siê rzeczywisto¶ci, jaka by ona nie by³a.
3. Z mieczem takiego typu jak ten ze zdjêcia spotka³em sie sporo razy w ró¿nych ksi±¿kach. Nie bêdê tu powtarza³ odes³añ do literatury postowanych wy¿ej gdy¿ s³usznymi s±. Jedynie powiedzia³bym, ¿e gabaryty takiej g³owicy (chodzi mi o jej d³ugo¶æ w poziomie) nieco mo¿e ograniczaæ ruchy nadgarstka, oczywi¶cie zale¿nie od tego jakie bêd± owe gabaryty. Ale, ¿eby zyskaæ dobre wywa¿enie g³owica musia³aby byæ do¶æ spora. Oczywi¶cie kwestia wygody to odczucie czysto subiektywne.
Niech Wam swasta pomy¶lno¶ci...
CYTAT(Przemur)
Z mieczem takiego typu jak ten ze zdjêcia spotka³em sie sporo razy w ró¿nych ksi±¿kach. Nie bêdê tu powtarza³ odes³añ do literatury postowanych wy¿ej gdy¿ s³usznymi s±.
Tu sie z toba zgodze Przemurze, taki ksztalt glowicy byl bardzo populanry w X wieku.
W samym dzisiejszym Okregu Kaliningradzkim znleziono tych mieczy kilkanascie. W jednym miejscu az piec, co swiadczy ze byly bardzo powszechnym typem.
Zas co do praktycznego zastosowania to szczerze mowiac nie wypowiadalbym sie na podstawie wyrobow naszych kowali, gdyz ich miecze za wiele wsplnego z oryginalami nie maja, tak wiec jedynie testy przeprowadzone na dokladnych replikach moglyby stwierdzic jakas wade budowy, choc szczerze watpie w taka mozliwosc, biorac pod uwage ich popularnosc.
Zas co do przytoczonego przez Ciebie nadgarstka z tego co mi wiadomo to przy mieczu wikinskim powninien pozostac on usztywniony, choc biorac pod uwage to co sie dzis wyprawia z bronia to rzeczywiscie ksztalt tej glowicy za bardzo do wyginania nadgarstka sie nie nadaje, no ale wkoncu to nie miecz XV w. ani szabla.
pozdrawiam
Hari
Jasne, ¿e dopiero po próbach z dok³adn± replik± dowiedzieliby¶my siê jak to jest rzeczywi¶cie, ale problem polega na tym, ¿e dok³adna replika by³aby na nas "za ma³a". Ludzie mniejsze d³onie mieli nieco. Mia³em w rêkach dok³adn± replikê miecza z X w. i d³oñ ledwie mi siê mie¶ci³a miêdzy jelcem a g³owic±. Poza tym je¶li chodzi o sposób walki, to bierzmy pod uwagê raczej to co robimy, a nie to co robili wojownicy 1000 lat temu, bo jakby nie patrzeæ oni siê zabijali, a my siê po prostu klepiemy wiêc, na praktyczne wykorzystanie tego sprzêtu trzeba jednak zwracaæ uwagê przez pryzmat wspó³czesnego "pola walki". I zauwa¿, ¿e w tej chwili walka jednorêcznym mieczem jest mocno zbli¿ona do walki szabl±, niezale¿nie czy jest to zgodne z histori±, czy nie.
Niech Wam swasta pomy¶lno¶ci...
Przemo mówisz o tym cacku co ma Igor na ¶cianie?
Tak, Igor zawsze mówi³, ¿e to replika 1:1. I mo¿e moja ³apa jest za wielka w ogóle, ale normalnie ledwie mi siê mie¶ci, nie mówi±c ju¿ o za³o¿eniu rêkawic.
Mam jeszcze jedno pytanko nieco z innej beczki ale nowego tematu nie ma sêsu tworzyæ.
Kto¶ mo¿e wie z czego sk³ada³o siê niello (metaliczny stop wklepywany w ¿³obione zdobienia) albo czym mo¿na je zast±piæ??
Ulfie, z tego co ja pamiêtam niello to by³a technika zdobienia a nie rodzaj stopu - polegajaca na wype³nianiu ¿³obieñ innym metalem ( z³otem, srebrem, czarnym barwnikiem ).
W ksi±¿ce Kiedy ¿eglowa³y D³ugie £odzie jest napisane, ¿e to by³ rodzaj czarnego metalicznego stopu. Ksi±¿ka nie jest zbyt ambitna i raczej wydana albumowo, ale tylko tu znalaz³em jakiekolwiek informacje o zdobieniu. Chêtnie oczywi¶cie przyjmê wszelkie materia³y
Sigurdzie nie wiesz jaki to by³ barwnik??
Sprawdzi³em, ta technika polega³a na wype³nianiu rowków, ¿lobieñ, naciêæ w z³otej lub srebrnej bi¿uterii czarna kontrastujac± substancja. Niestety, nie wiem, jaka to substancja.
Cytat z Wikipedii:
"Niello - metoda zdobienia przedmiotów metalowych, stosowana w z³otnictwie. Wzór wyryty w metalu wype³nia siê past± z³o¿on± z siarczków srebra, miedzi i o³owiu, a nastêpnie poddaje polerowaniu w celu uzyskania granatowego, czarnego lub szafirowo - czarnego rysunku, kontrastuj±cego z t³em. Technika znana od staro¿ytno¶ci, szczególnie popularna w ¶redniowieczu."
Niestety obawiam siê, ¿e Wikipedia nie jest zbyt dobrym ¼ród³em informacji, zamieszczam wiêc drugi cytat ze strony
Muzeum Lubelskiego w Lublinie:
"NIELLO – jest to technika zdobienia powierzchni przedmiotów rodzajem masy o charakterystycznej grafitowej barwie i szklistym po³ysku. Technika niello polega na wype³nieniu wg³êbieñ rysunku wyrytych w p³aszczy¼nie metalu w celach dekoracyjnych ³atwo topliw± sproszkowan± kompozycj± metali (srebra, o³owiu, miedzi) oraz siarki i roztworu boraksu, tworz±cych razem masê. W zale¿no¶ci od wzajemnych proporcji sk³adników barwa niello mo¿e byæ szara, a¿ po czarn±. Pod wp³ywem s³abego ognia, który nie narusza pod³o¿a metalowego, papka niella stapia siê w wy¿³obieniach, a po zeszlifowaniu jej nadmiaru obiekt poleruje siê. W koñcowym efekcie otrzymuje siê czarny rysunek na jasnym naturalnym pod³o¿u metalu (z³ota, srebra, miedzi, mosi±dzu, ¿elaza)lub rzadziej czarne t³o dla ornamentu jasnego (metalu). Istota zawsze polega na kontra¶cie jasne-ciemne, podobnie jak w technice sgraffita. Przedmioty dekorowane za pomoc± niello daj± efekty pozornie podobne do emalii. Jest elastyczne i rozci±gliwe, nie osi±ga szklistego po³ysku emalii. W technice niello uzyskuje siê cieñszy i subtelniejszy rysunek w porównaniu z emali±. Niello jest ca³kowicie nieprze¼roczyste, nie robi wra¿enia na³o¿onej dekoracji, ale inkrustacji i jest technik± trwalsz± od emalii."
Pozdrawiam,
Vandrason
Witamy na Forum :-)))
...no i jeszcze jako kropkê nad "i" do pytania Ulfa mo¿na dopowiedzieæ, ¿e technika wciskania jednego metalu w rowek wy¿³obiony w drugim, czyli inkrustacja, równie¿ bywa³a stosowana w interesuj±cym nas okresie. Typowym "wype³niaczem" by³ drut srebrny (który, prawdê mówi±c, je¶li by³ kiepsko konserwowany i nieczyszczony, równie¿ by³ czarny). W¶ród toporów z Lednicy znajduj± siê te¿ okazy zdobione rowkami, w które najprawdopodobniej wklepywano m³otkiem drut miedziany (za: Boromir R. Borowczak, Topory wojów piastowskich).
Pozdrawiam!
Andrzej / Viator
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.