W Biblii Maciejowskiego wystêpuje taka fajna glewia (?) o d³ugim ¿ele¼cu i bardzo krótkim trzonku. Nie wiecie, czy kto¶ analizowa³ rzeczony komiks pod tym wzglêdem? Mo¿e jaki¶ artyku³? Albo kto¶ z Was ma jakie¶ do¶wiadczenia?
Je¶li nie, to mo¿e w traktatach co¶ by siê znalaz³o dla broni o podobnych parametrach? Nie przypominam sobie, ale te¿ nie uwa¿am siê za znawcê.
Srogie tu by³y dyskusje co to w³a¶ciwie jest. Jedni, ¿e glewia, inni, ¿e tasak. By³y te¿ pomys³y bardziej egzotyczne. Nawi±zywaæ mo¿na próbowaæ do d³ugiego messera. Pozdrawiam
Gwyn
O, faktycznie. Kto by pomy¶la³, ¿e takie fajne dyskusje mog± byæ w dziale "Ogólne".
Pozwolê sobie nie wchodziæ na temat definicji typologicznej, bo tu nie miejsce na takie w±tpliwo¶ci. Gdzie¶ kiedy¶ widzia³em podobne glewie XV-wieczne tyle, ¿e z tarczkami, ale nie wiele d³u¿sze. Dlatego takiej, a nie innej nazwy u¿y³em. Na pewno prêdzej bym tego u¿ywa³ jak glewii, ni¿ jak tasaka (!). Swoj± drog± w Biblii M. te¿ wystêpuje co¶ a'la tasak dwurêczny (?), ale to ju¿ inny temat.
Proponujesz messera? A có¿ to za wiecheister? My¶lisz o jakim¶ kordzie? I widzia³e¶ to w traktatach? Z góry mówiê, ¿e ¿aden erzac nie mo¿e mnie zadowoliæ.
Mam pewne przemy¶lenia na temat tej broni, ale nie chcia³bym wywa¿aæ ju¿ otwartych drzwi. St±d moje pytanie o artyku³y na ten¿e temat. Przecie¿ kto¶ do tej pory powinien by³ zanalizowaæ ¼ród³o w tej kwestii, porównaæ z tekstem Starego Testamentu. Mo¿e konkretna sytuacja zosta³a namalowana, a my siê g³owimy, jak z nagolennicami Goliata, które wprost wyp³ynê³y z tekstu, a nie z rzeczywisto¶ci wspó³czesnej arty¶cie. I tak dalej. Je¶li nikt o tym nie pisa³, to dopiero trzeba siê bêdzie wzi±æ do roboty samemu...
Dziêkujê Ci Gwynie, z wypiekami na ustach czekam na kolejne (wycedzone jak zwykle) informacje.
Trochê ilustracji podobnej broni znajduje siê w Romance of Alexander (XIV wiek) i w XV-wiecznej biblii z Salzburga.
O opracowaniach niestety nic nie s³ysza³em, ale hipoteza o Starym Testamencie upada w zwi±zku z Alexandrem.
A messer to tasak, a nie kord. Owszem, s± traktaty temat tasaków, ale rzeczona "glewia" pojawia siê jak na razie tylko w ¼ród³ach ikonograficznych.
Nic wiêcej do wycedzenia nia mam
Kojarzy mi siê toto z tasakiem, bo ma podobny profil g³owni (¿ele¼ca??), chocia¿ w tasaku pewnie pó¼niej zaczyna³oby siê zbiegaæ w sztych. St±d i analogie w u¿ytkowaniu, które mi siê narzucaj±. Jednosieczne, wywa¿one daleko do przodu. Na tym koniec, cedzak siê zatka³
Pozdrawiam
Gwyn
My¶la³em akurat o tym, ¿eby poszukaæ, dlaczego ten go¶æ walczy tym z konia. Je¶li w ST nic o tym nie bêdzie, to albo fantazja autora, albo co¶ w tym jest... Poszukam, to siê podzielê wynikami.
Gwynie, nie pieklij siê :) Chyba poza tym siê nie rozumiemy. Chodzi mi o broñ widoczn± na za³±czniku (mam nadziejê).
Nie ma siê co powtarzaæ, wszystko na ten temat juz by³o...
http://www.freha.pl/index.php?showtopic=367&start=0
Nie, nie wszystko. Dyskusja jest na temat: jak tym walczyæ, a nie "co to jest?". Tam siê dowiedzia³em tylko, jak to siê mo¿e nazywaæ i ¿e jest to realna broñ.
W tym temacie chcia³bym, ¿eby¶my siê skupili raczej na analizie BM i innych przedstawieñ ikonograficznych (skoro nie ma o tym nic w traktatach) pod wzglêdem u¿ycia tej broni. Dlaczego go¶æ macha ni± z konia, dlaczego jeden ma lew± rêkê w górze, a drugi praw± itd. I chcia³bym siê te¿ dowiedzieæ, czy kto¶ ju¿ praktykowa³. Wiem, ¿e paru ludzi ju¿ to ma lub bêdzie mia³o. Mo¿e oni bêd± mieli ciekawe pomys³y.
Czekam na dalsze posty. Jak nic nam z tego nie wyjdzie, to nie bêdê za sztucznym podtrzymywaniem tej dyskusji. Póki co, rzeczywi¶cie, entuzjazmu nie widzê.
Scena widoczna na obrazku (za³.73a) przedstawia zdobycie miasta Aj (albo Hai). Nie do¶æ, ¿e nie ma tam nic o "glewiach" :), ani trzymaniu broni obur±cz na koniu (no tak, przecie¿ oni w rzeczywisto¶ci zasuwali pieszo), to jeszcze ca³a sytuacja wygl±da zupe³nie inaczej. W oryginale Izraelici mieli - dziêki podstêpowi - wej¶æ do pustego miasta, tutaj je zdobywaj± si³±. Jozue za¶ (o ile to on jest na pierwszym planie) mia³ dzier¿yæ podczas ca³ej bitwy oszczep.
U¿ycie broni dwurêcznej potwierdza siê w tym samym ¼ródle z inn± broni± (topory np.). W Kodeksie Lubiñskim konni Tatarzy dzier¿± d³ugie berdysze i inne wynalazki. A Warneñczyk to siê fotografowa³ na koniu z halabard± i te¿ dobrze.
Nie chcia³bym tu jednak rozwijaæ tego tematu. Z reszt± interesuje mnie g³ównie ta druga broñ w rêkach piechura. Ale jak macie jakie¶ ciekawe uwagi, to skomentujcie i to.
Na razie siê wy³±czam.
Podpatrzy³em w dyskusji o toporach, jak Feniks powo³a³ siê na traktat: C94 (Paulus Hector Mair). Widzia³ to kto¶ na necie? Mo¿e ma inne nazwy, albo ja jestem ¶lepy.
A mo¿e przywo³amy Feniksa:
Stacho: Feniksie!
Inni Frehacze: Feniksie! Feniksie!
Poczekajmy, mo¿e tu zaj¿y.
Ja mam tak± uwagê ¿e w srednowieczu rysowali krzywo... Nie pamietam dok³adnych zasad ktorych starano sie mnie nauczyc w szkole podstawowej, ale dokladnie walczyæ to siê z tej ryciny nie nauczysz, zauwa¿ chociarzby jak on go tnie, niby od gory a niby od dolu... Cos jest nie tak z perspektyw± co zreszt± jest typowe dla sredniowiecza. Pomieszanie r±k, kierunków, wystawania i "chowania" siê przedmiotów za inne.
C94 i topory? Hmm... i ja co¶ takiego napisa³em? A nie chodzi³o przypadkiem o sierpy? Albo o kosy?
Mo¿e C93? C94 to nie mam nawet u siebie, wiêc ciê¿ko, ¿eby gdziekolwiek na sieci siê pojawi³o
Broñ ta jest trochê podobna w u¿yciu do kosy. Na obrazku widaæ, ¿e tylec g³owni (jasne!) jest wyra¿nie pogrubiony. Przedstawione jest to za pomoc± takiej falbanki, która jest moim zdaniem artystycznym cieniowaniem, bardziej ni¿ oddaniem akcji kowala (vide inna broñ w BM). Sugerowa³oby to, ¿e profil g³owni jest stosunkowo cienki, usztywniony tylko jak±¶ niby-o¶ci± z ty³u. A wiêc jest inny od tego, co mo¿emy zobaczyæ na rekonstrukcji pokazanej przez Jasia Gradonia w paralelnym temacie w dziale Uzbrojenie - Ogólne.
To jest broñ lekka, nie nadaj±ca siê do sztywnego parowania, za to najprawdopodobniej bardzo ostra. St±d moje zainteresowanie C94. Nie wiesz przynajmniej, jak to jest datowane? Z góry dziêkujê.
Podobna w u¿yciu do kosy? Hmmm... ja tam nie s±dzê, ale to tylko moja opinia. C94 to po³owa XVI wieku.
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.