Zapraszamy lekk± piechotê, co by nie gnu¶nia³a
do kolejnego odcinka potyczek 1 vs 1,
REGULAMIN POTYCZEK LEKKIEJ PIECHOTY
na XII-tym Turnieju Rycerskim na Zamku Królewskim w Bêdzinie
1.Uzbrojenie ochronne:
a)ochrona tu³owia – przeszywanica
b)ochrona g³owy – kapalin
(oczywi¶cie z odpowiedni± wy¶ció³k±, kapturem, czepkiem pikowanym, ew. koszem)
c)ochrona ramion i barków: naramienniki stalowe/¿elazne + ko³nierz (lub kreza kaptura) –
rubo przeszywany/wypychany – chroni±cy szyjê i barki z ko³nierzem (kapturem, czepcem) kolczym.
d)ochrona d³oni – rêkawice p³ytowe
e)ochrona stawów – nakolanniki i na³okietniki (blacha gr min 1,5 mm)
f) ochrona przedramion - wskazana ze wzglêdów "bezpieczeñstwa" - p³ytowa, zbrojnikowa, lub odpowiednio pogrubiony rekaw przeszywanicy
2.Broñ
a)miecz jednorêczny, tasak lub kord
b)puklerz (¶rednica max 40 cm) stalowy – o grubo¶ci min 2 mm, lub drewniany z umbem stalowym (gr czê¶ci drewnianej min 6 mm)
3.Zasady cz1.:
a)walka 1/1 do 3 trafieñ (trafienia rozumie siê jako wyra¼ne uderzenia czê¶ci± tn±c± miecza/tasaka/korda) w dopuszczalne pola trafieñ. Pchniêcia (sztychy) s± zabronione.
b)dopuszczalne i JEDYNE pola trafieñ: he³m i opancerzona czê¶æ ramion, barków
c)ka¿da potyczka sêdziowana jest przez trzech sêdziów
d)po ka¿dym wyra¼nym trafieniu sêdzia przerywa walkê, a adwersarze odchodz± od siebie na odleg³o¶æ 5 kroków, chyba ¿e sêdzia uzna ¿e jest to niewystarczaj±ce.
e)decyzja o tym, czy trafienie jest wyra¼ne podejmowana jest przez sêdziów wiêkszo¶ci± g³osów.
f)ten piechociarz zwyciê¿a, który pierwszy zada trzy wyra¼ne ciosy w pola dozwolone
g)wyra¼ne trafienie to takie, które uderza w dozwolone pola ataku w ten sposób, ¿e je¶li walka odbywa³aby siê na serio, doprowadzi³oby to do uszkodzenia cia³a. Na przyk³ad lekkie dotkniêcie, obcierka nie liczy siê i Sêdziowie powinni je zignorowaæ. Ciosy p³azem, ze¶lizgniêcia broni po pancerzu nie s± liczone. Cios, który przebije siê przez zastawê i nadal zachowa impet, jest liczony jako trafienie.
h)przed walk± zawodnicy staj± w gotowo¶ci w naro¿nikach i czekaj± na sygna³ do walki dany przez Sêdziego Pola (Sêdziego g³ównego).
i)ka¿dy z sêdziów w ka¿dej chwili mo¿e przerwaæ starcie (aby udzieliæ upomnienia, aby przyznaæ punkt, aby interweniowaæ itp.)- zawodnicy musz± przerwaæ walkê i po decyzji sêdziów powróciæ do naro¿ników, czekaj±c na ponowny sygna³
j) trzykrotne upomnienie w czasie walki oznacza jej przegranie przez sprawcê, niezale¿nie od uzyskanego wyniku
k)ewidentnie agresywny lub nie przestrzegaj±cy zasad zawartych w tym regulaminie zawodnik mo¿e byæ usuniêty przez sêdziów bez upomnienia i prawa do jakichkolwiek roszczeñ do turnieju.
4. Zasady – cz.2.:
a)Wszyscy zawodnicy powinni byæ dobrze zaznajomieni z zasadami walki i bezpieczeñstwa.
b)Przed przyst±pieniem do walki z cz³onkami innych bractw/stowarzyszeñ, zawodnicy powinni byæ dobrze przeszkoleni przez zwierzchników w³asnego bractwa/stowarzyszenia.
c)Musz± utrzymywaæ w³asne uzbrojenie i broñ w przyzwoitym stanie. Puklerze powinny byæ sprawdzone przed pojedynkiem. Wymagane jest usuniêcie wszelkich niebezpiecznych szczerb, drzazg i innych ewidentnych uszkodzeñ lub ostrych kantów. Puklerze nie mog± posiadaæ wystaj±cych haków lub szpiców, nawet zatêpionych. Krawêdzie tn±ce miecza (tasaka/kordu) musz± mieæ co najmniej 2mm grubo¶ci, nie mog± te¿ zawieraæ ostrych zadziorów i ¶ladów rdzy. Sztych ma byæ zatêpiony.
d)Powinni zawsze przestrzegaæ upomnieñ i decyzji Sêdziów.
e)Powinni, zawsze, powstrzymywaæ swój gniew czy z³o¶æ. Walka odtwórcza, nie jest prawdziw± walk± „ na ¶mieræ i ¿ycie”. Powinna byæ przyjemno¶ci± i odpowiedzialnym zajêciem. Nale¿y pamiêtaæ, ¿e przy tak skromnym opancerzeniu powinna byæ to walka bardziej „techniczna” ni¿ „si³owa”
f)Je¶li podczas pojedynku, dojdzie do powa¿nego uszkodzenia broni, powinna ona byæ ona natychmiast usuniêta z walki.
g)Kategoryczny zakaz atakowania twarzy, szyi , krocza i miejsc nieuzbrojonych.
h)Powtarzaj±ce siê ataki na kolana, ³okcie i d³onie bêd± karane (1 raz zwrócenie uwagi, ka¿dy nastêpny raz – formalne i odnotowywane upomnienie).
i)Mo¿na wytr±ciæ lub z³amaæ broñ przeciwnika swoj± broni±, lub w kleszczach broni i puklerza, ale tylko je¶li nie dotykamy broni przeciwnika swoim cia³em - wtedy o przyznaniu punktu lub podjêciu dalszej walki z now± broni± decyduje zawodnik, który pozosta³ bez uszczerbku w tej sytuacji.
j)Kategoryczny zakaz, kopania, popychania, ataków puklerzem bezpo¶rednio na cia³o przeciwnika, podcinania, deptania oraz przytrzymywania lub przechwytywania rêkami broni przeciwnika i jego samego.
k)Kontuzje, rany, uszkodzenia sprzêtu:
Je¶li dojdzie do kontuzji, uszkodzenia cia³a lub sprzêtu walka jest przerywana.
Je¶li zawodnik w wyniku kontuzji nie jest zdolny do kontynuowania walki, uznawany jest za pokonanego, chyba ¿e do kontuzji dosz³o w wyniku uderzenia w pola niedozwolone- w takim wypadku zawodnik winny takiego uderzenia zostaje zdyskwalifikowany.
Uszkodzenie sprzêtu ochronnego, broni lub tarczy powoduje przerwanie walki.
Zawodnik ma pó³ minuty na poprawienie lub wymianê uszkodzonego elementu
W przypadku jakichkolwiek kwestii spornych ostateczne zdanie maj± sêdziowie
Sêdziowie.
1. Sêdzia Pola (Sêdzia g³ówny) jest osob± odpowiedzialn± za:
Sprawdzenie szranek (ziemi, oraz wewnêtrznego i zewnêtrznego ogrodzenia)
Sprawdzenie broni zawodników, wliczaj±c w to sprawdzenie wy¶ció³ek w he³mach , he³mów, rêkawic, ochrony szyi, barków, ³okci, kolan jako¶ci przeszywek i replik broni.
2. Sêdzia Pola jest osob± odpowiedzialn± za:
Usuniêcie z pojedynku z³amanej lub uszkodzonej broni.
Upominanie zawodników nie walcz±cych wed³ug zasad.
Usuniêcie z pojedynku zawodników zachowuj±cych siê niebezpiecznie, lub nie zwracaj±cych uwagi na upomnienia.
Og³oszenie werdyktu.
3. Sêdzia jest osob± odpowiedzialn± za:
Decyzjê, czy trafienie by³o wyra¼ne, czy objê³o dopuszczalne pola trafieñ.
Decyzjê, kto jest zwyciêzc± niekoñcz±cej siê walki, czyli takiej, podczas której zawodnicy wykazuj± ogromne zdolno¶ci lub ich brak, przez co walka zdaje siê nie mieæ koñca.
4. Sêdzia powinien byæ osob± dobrze zapoznan± z metodami walki.
5. Sêdziowie powinni byæ dobrze zapoznani z zasadami walki i bezpieczeñstwa.
6. S³owo wymienionych wy¿ej sêdziów jest ostateczne. ¯aden z zawodników nie powinien go kwestionowaæ ani komentowaæ publicznie.