Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: XIV Turniej Rycerski na Zamku w Liwie o Pier¶cieñ Ksiê¿nej Anny - na zaproszenia
> Inne > Kalendarium 2015
Seba Liw
Data: 15-16 sierpnia
Nazwa wydarzenia: XIV Turniej Rycerski na Zamku w Liwie o Pier¶cieñ Ksiê¿nej Anny
Datowanie: 1280-1420
Organizator: Bractwo Rycerskie Ziemi Mazowieckiej i Podlaskiej
Muzeum Zbrojownia na Zamku w Liwie
Charakter imprezy: W tym roku okrojona ilo¶æ uczestników ( 160 osób ), tylko i wy³±cznie na zaproszenia.
Miasto: Liw
Seba Liw
Czo³em
W tym roku turniej niekontraktowy, a dwudniowy, z wy¿ywieniem, biesiad± i standardowymi konkurencjami plus mo¿e co¶ nowego do g³owy nam przyjdzie smile.gif, czyli wed³ug dawnych zasad. Przyjmujemy tak¿e mniejsz± ilo¶æ osób ni¿ zwykle bywa³o, zale¿y nam na osobach aktywnie uczestnicz±cych w konkurencjach czyli tworz±cych powy¿sz± imprezê. Generalnie przechodzimy z ilo¶ci na jako¶æ, my¶lê ¿e wszyscy rozumiej± o co nam chodzi. W tym roku jedno obozowisko pod zamkiem, przy za³o¿onej ilo¶ci osób spokojnie siê zmie¶cimy, a z Grzegorzem i jego Zakonnymi bêdzie przyjemniej i weselej. W tym roku rezygnujemy równie¿ z op³aty 10z³, która towarzyszy³a nam od kilku lat, z³apie siê jakiego¶ sponsora smile.gif Nie wiemy jeszcze co z nagrodami tzn. nie to ¿eby ich nie by³o, tylko pojawi³y siê sugestie aby odej¶æ od formu³y pier¶cienia na rzecz czego¶ innego, tylko jeszcze nie wiemy czego smile.gif Je¿eli kto¶ ma jakie¶ sugestie co do nagród proszê o pomys³y na sebaliw@poczta.fm . Wiêcej informacji wkrótce.

Pozdrawiam
Macko
..heh..¶wietna wiadomo¶æ..

posz³o zg³oszenie z P³ocka...

:-)
profesor
aniol.gif
Roar
co¶ wiadomo na temat imprezy ?
zg³oszenie wys³ano ju¿ do¶æ dawno
Seba Liw
Witajcie
W tym roku z powodów osobistych muszê odej¶æ na "boczny tor" przy organizacji turnieju, g³ównym zawiadowc± smile.gif tegorocznej imprezy jest Janusz i do niego proszê wysy³aæ zg³oszenia, a ja mam nadziejê ¿e z Wami spotkam siê na turnieju.


Weryfikacja zesz³oletnich zg³oszeñ które by³y wysy³ane do mnie (a w których to grupy/osoby okre¶la³y siê w czym wezm± udzia³), w porównaniu do list startowych (wype³nianych przy rejestracji) i tego co faktycznie siê dzia³o przy poszczególnych konkurencjach, pokaza³o nam faktyczne podej¶cie czê¶ci osób do naszego turnieju. W zwi±zku z tym i¿ mamy ju¿ serdecznie do¶æ traktowania nas w niepowa¿ny sposób, ograniczamy ilo¶æ zg³oszeñ do 160. O otrzymaniu zaproszenia zadecyduje warto¶æ uczestnika. Mam nadziejê ¿e ka¿dy rozumie jakie znaczenie wyra¿a u¿yte przeze mnie s³owo -warto¶æ.


Wszystkim zainteresowanym uczestnictwem w XIV Turnieju Rycerskim na Zamku w Liwie podajê link zg³oszeniowy jk@system4.pl
Odpowied¼ otrzymacie w przeci±gu tygodnia.
Wszystkie zg³aszaj±ce siê grupy prosimy o podania nastêpuj±cych informacji.

1)liczba uczestników
2) ilo¶æ zbrojnych
3) ilo¶æ ³uczników
4)ilo¶æ artylerzystów
5)je¿eli nie mie¶cisz siê w ¿adnej z w/w opcji napisz w czym we¼miesz udzia³.


Zapewniamy:
Wy¿ywienie;
Sobota: ¶niadanie, obiad, biesiada
Niedziela: ¶niadanie, obiad
Nocleg na polu namiotowym pod zamkiem.
Tylko namioty historyczne. W obozowisku sanitariaty (prysznic, toitoi, umywalka), w pobli¿u rzeka Liwiec.
UWAGA!!!
Ka¿dy z uczestników musi posiadaæ w³asn± historyczn± zastawê sto³ow± (miska, sztuæce, naczynie do picia)


Warunki Uczestnictwa
w Turnieju na Zamku w Liwie 15-16 sierpieñ 2015

1. Stroje historyczne z okresu od 1280 do 1420 roku

2. Wojownicy startuj±cy w walkach oraz w bitwie powinni posiadaæ zbrojê wzorowan± na pancerzach z okresu 1280 ? 1420. Do niezbêdnych elementów ochronnych zalicza siê:
He³m z zas³on±, kapalin z podbródkiem, he³m garnczkowy, rêkawice pancerne (kolcze, p³ytowe), na³okietnice, nakolanniki, kolczuga (p³aty, kirysy, napier¶niki, brygantyny), szyja musi by¶ os³oniêta pikowan± kryz±, na któr± zachodzi ko³nierz kolczy.

3. Impreza ubezpieczona.

4. Zaproszeni wojownicy i ich damy musz± przestrzegaæ regu³y turniejowej i bezwzglêdnie stosowaæ siê do wszystkich poleceñ organizatora dotycz±cych przebiegu turnieju.

5. Agresywne, wulgarne, nieprzyzwoite i bezkarne zachowanie na turnieju, eliminuje dane osoby z imprezy wraz z wrêczeniem im "wilczego" biletu.

6. Ka¿dy uczestnik turnieju zobligowany jest do wziêcia udzia³u w przynajmniej dwóch konkurencjach (np. bitwa, bojowy), bia³og³owa w jednej (np. konkurs stroju, pokaz tañca itp.)

9. Ca³kowity zakaz picia z puszek i korzystania z innych wspó³czesnych wynalazków takich jak . butelki plastikowe, kubki plastikowe itp., obowi±zuje na polu turniejowym. Na terenie obozu prosimy o zachowanie czysto¶ci, bo wielki wstyd i hañba jest gdy puszki i plastik miêdzy namiotami siê wala.
_________________
REGULAMINY


Zasady walki Turnieju bojowego 2vs2 "SAMOCZWART"

1. Walkê wygrywa siê przez zdobycie wiêkszej ilo¶ci punktów
2. Walka trwa 1,5 minuty
3. Dopuszczone s± nastêpuj±ce punktowane zagrywki:
- uderzenia mieczem w przeciwnika powy¿ej kostki - 1 pkt
- uderzenia mieczem w przeciwnika powy¿ej nadgarstka - 1 pkt
- uderzenia mieczem w ca³y korpus przeciwnika (poza pachwinami, kroczem) - 1 pkt
- przewrócenie przeciwnika - 3 pkt
- wytracenie broni przeciwnikowi - 2 pkt
4. Dozwolone jest:
- wszelkie techniczne uderzenia mieczowe
- wszelakie uderzenia tarcz± (od ty³u nie mo¿na, poza wjechaniem ca³± powierzchni± tarczy w celu przewrócenia)
- kopanie powy¿ej pasa od przodu
- podhaczenie w celu przewrócenia
- rzut w celu przewrócenia
- zblokowanie rêki z broni± lub tarcz± w celu zadawania ciosów
- walka bez tarczy
5. Zabronione jest
- od ty³u czyli: ataki rantem tarczy oraz uderzenia broni± poni¿ej pasa
- sztychy
- bicie w krocze, pachwiny, palce, stopy
- wieszanie siê
- misiowanie siê
- stosowanie d¼wigni
- kopanie poni¿ej pasa

W konwencji 2vs2 przeciwnik po obaleniu mo¿e ponownie wróciæ do walki, jest wtedy chroniony przez wytyczonego specjalnie do tej roli "pi±tego" sêdziego - a¿ to pe³nego powstania (sêdzia okre¶la kiedy to nast±pi), oczywi¶cie traci 3 pkt na rzecz przeciwnej dru¿yny.
Walkê sêdziuje 4 sêdziów, ka¿dy zawodnik na swojego sêdziego licz±cego jego zdobyte punkty na przeciwnikach.
Kiedy walcz±cy utraci broñ mo¿e podbiec do swojego pitstopu po now± broñ lub podnie¶æ utracon±, jest wtedy chroniony przez "pi±tego" sêdziego a¿ do momentu pozyskania broni.
W tym czasie 2 zawodników jednej dru¿yny ma szansê nadrobiæ wiêcej pkt atakuj±c jednego przeciwnika.


I. Dopuszczenie do walki

Do walk dopuszczone s± osoby p³ci obojga, pe³noletnie. Bezwzglêdn± granic± jest ukoñczone 18 lat.

Wymagane jest uzbrojenie ochronne zgodne z histori± z lat 1350-1420. Spójno¶æ historyczn± sprawdz± sêdziwie decyzjê nieodwo³aln± podejmuje sêdzia g³ówny. Elementy historycznego uzbrojenia nie mog± byæ wykonane z materia³ów niedostêpnych w XIV-XV wieku. Osoby chc±ce upewniæ siê przed turniejem, ¿e ich uzbrojenie spe³nia wymogi regulaminu mog± skonsultowaæ siê z organizatorem turnieju.

Uzbrojenie i wygl±d walcz±cego musi byæ schludne (szaty na zbrojê nie mog± byæ porwane i brudne, uzbrojenie pordzewia³e, czepce kolcze nie mog± byæ porwane). Wspó³czesne elementy ubioru nie mog± byæ widoczne (np. suspensory, majtki z licry).

Uzbrojenie musi zawieraæ:

- he³m zamkniêty (os³aniaj±cy twarz, potylicê) - tzw. polska krata nie jest dopuszczona. Zas³ona musi byæ opuszczona w ci±gu ca³ego starcia (w przypadku he³mu z zas³on±). Zawodnik, któremu zas³ona bêdzie swobodnie podskakiwaæ zostanie zdyskwalifikowany. Wizury w he³mach zamkniêtych nie mog± byæ ra¿±co wiêksze od wizur w pierwowzorach historycznych; w szczególno¶ci sêdziowie bêd± skrupulatnie analizowaæ he³my, w których krótszy z boków otworu wzrokowego ma wiêcej ni¿ 2 cm. Kapalin wymaga podbródka. Je¶li sêdziowie uznaj±, ¿e przerwa miêdzy kapalinem a podbródkiem jest zbyt du¿a, taki zestaw nie zostanie dopuszczony;
- os³onê szyi lepsz± ni¿ samo pikowanie. Wszelakie he³my z zas³on± musz± posiadaæ czepiec kolczy lub czepiec z metalowych ³usek. Go³a skóra widoczna na szyi powoduje automatyczne odrzucenie zawodnika przez sêdziów;
- os³ony r±k - czyli na ramionach co najmniej kolczugê, os³ona ³okci, przedramion i rêkawice. Ze wzglêdów bezpieczeñstwa dopuszczone s± rêkawice z dodatkow± okr±g³± os³on± chroni±ce palce. Wymagany jest pancerz symetryczny, z wyj±tkiem ³okcia, przedramienia i rêkawicy. Dopuszczane jest niestosowanie dodatkowej os³ony przedramienia oraz ³okcia rêki trzymaj±cej tarczê (pod warunkiem, ¿e ³okieæ nie wystaje poza obrêb tarczy). W przypadku rêkawicy pod tarcz±, dopuszczalna jest tak¿e rêkawica pikowana.
- korpus chroniony minimalnie przeszywanic± i kolczug±, p³atami lub napier¶nikiem. P³aty nie musz± byæ zbrojone na plecach, sam napier¶nik jest dozwolony.
- os³ony nóg, sk³adaj±ce siê z nabiodrka, nakolanka i os³ony ³ydek. Trzewiki nie s± wymagane. W ¿adnym wypadku spod os³on nóg nie mo¿e wystawaæ go³a skóra.
- wymagana os³ona krocza suspensor sportowy b±d¼ inne zabezpieczenie spr. i zaakceptowane przez sêdziów

Broñ: Nie ma ograniczenia w rodzaju u¿ywanej broni. Krawêdzie broni musz± mieæ co najmniej 2mm grubo¶ci, nie mog± te¿ zawieraæ ostrych zadziorów. Sztych ma byæ zatêpiony.

Tarcza: Musi byæ na bazie drewna, skóry, tkaniny. Stalowe lub laminatowe (np. z w³ókna szklanego) tarcze nie s± dopuszczone. Metalowe okucia krawêdzi tarczy nie s± dopuszczone. Waga dowolna. P³askie tarcze nie s± dopuszczane. Wymiary: wysoko¶æ nie wiêcej ni¿ 75cm, szeroko¶æ nie wiêcej ni¿ 60cm (mierzone po krzywi¼nie).

Dopuszczane s± tarcze okr±g³e maj±ce pierwowzory historyczne. Tarcze okr±g³e równie¿ nie mog± byæ p³askie. Maks. ¶rednica tarcz okr±g³ych 65 cm (mierzone po krzywi¼nie).

SPRAWDZANIE ZAWODNIKÓW

Zawodnicy zostan± przejrzani ogólnie przed turniejem. W trakcie jego trwania ka¿dy uczestnik ma prawo zakwestionowaæ opancerzenie przeciwnika. Na jego pro¶bê sêdziowie przyjrz± siê opancerzeniu, je¶li znajd± jakiekolwiek odstêpstwa od regulaminu zawodnik jest usuwany ca³kowicie z turnieju, a jego przeciwnik wygrywa walkowerem.


BOHURT DLA LEKKOZBROJNYCH

Konkurencja odbywa siê na polu o wymiarach 10mx20m
dopuszczani s± uczestnicy w uzbrojeniu zgodnym z odtwarzan± epok± (prosimy o estetyczny wygl±d osoby w zardzewia³ym odrapanym syfiastym sprzêcie bêd± niestety odrzucane)
minimum a zarazem maksimum uzbrojenia
os³ony stawów (kolana ³okcie barki)
rêkawice
he³m(kapalin b±dz ³ebka bez zas³ony itp)
czepiec kolczy +pikowaniec
przeszywka + pikowane nogi (mog± byæ krótkie tzw spodenki
mile widziane jakie¶ wdzianko na przeszywke
(mo¿na za³o¿yæ wiecej ale g³ownie chodzi o to ¿eby pi±tki by³y lekkie a nie cie¿kie bez zas³on )
BROÑ
broñ jednorêczna plus tarcza, pó³torak (narazie to tyle bez drzewcówek chyba ¿e na miejscu uczestnicy sobie tego za¿ycz± ;] )

Ogólne zasady
(walka w tej formule wymaga troche odpowiedzialno¶ci i braku ¶ciemniania troche jak ASG na polu bêd± sêdziowie ale nie wszystko zobacz± Konkurencja bez dyplomów pier¶cieni czy hajsu poprostu zabawa)
1. Dru¿yny s± 5 osobowe 1 Kapitan 4 Lekkozbrojnych
2. Kapitan ma 5 HP Lekkozbrojny 3 HP ( liczymy uderzenia i padamy tyle
3. Wlaka koñczy siê po:
a) wyeliminiwaniu ca³ej dru¿yny
b) eliminacji kapitana
(za eliminacje uwa¿a siê wypchniêcie za pole walki b±dz po stracie HP)
4. Pole trafienia od g³owy do kolan
5. Zakaz kopniêæ wszelakich
6. Akcje zapa¶nicze misowanie tylko je¿eli prowadzi do rzutu
7. Zakaz uderzeñ rantem tarczy
8. Po komendzie STOP definitywnie przerywamy walke


Sêdziowie
Na polu bêdzie 4 sêdziów którzy bêd± czuwaæ nad uczciwo¶ci± walki i przestrzegania regulaminu
sêdziowie mog±
wyeliminiwaæ uczestnika za zbyt agresywn± walkê
eliminacja nie¶miertelnych
ocena kto wypad³ z pola walki a kto nie

Reszte obgadamy na miejscu je¿eli bêd± chêtni do wziêcia udzia³u w konkurencji




Regulamin turnieju bojowego:

1.Do walki zostaj± dopuszczeni wojownicy bezpiecznie opancerzeni (zob.
warunki uczestnictwa), zgodnie z obowi±zuj±c± epok±.
2.Broñ dopuszczana do pojedynków nie mo¿e mieæ ostrych krawêdzi i
zadziorów ani ¶ladów rdzy, nie mo¿e te¿ byæ przywi±zana do d³oni:
a)tarcza + miecz krótki/tasak/kord ? waga minimum 1200 gramów
(oczywi¶cie bez tarczy)
b)miecz d³ugi ? waga minimum 1500 gramów
3.Pojedynki rozgrywane bêd± w systemie pucharowym:
a)Walka ci±g³a, trwa do zdobycia 12 punktów przez jednego z walcz±cych.
b)Punkty: jedno trafienie to jeden punkt, ciosy punktowane musz± byæ
silne, widoczne i osadzone (ciosy p³azem nie s± liczone jako punkt);
przewrócenie przeciwnika przez podhaczenie lub popchniêcie zaliczane jest
jako jeden punkt.
c) Dopuszczane ciosy niepunktowane: uderzenia powierzchni± i rantem
tarczy, kopniêcia przednie (?frontkick?), ciosy g³owic± broni.
d)Akcje niedozwolone: sztychy, ciosy jelcem, chwyty zapa¶nicze,
zdejmowanie przeciwnikowi he³mu, wieszanie siê na przeciwniku, ataki na
stopy, d³onie i krocze przeciwnika.
e)Strefy punktowane: powy¿ej kostek i nadgarstków, w przypadku
walcz±cych d³ugim mieczem powy¿ej kostek i ³okci.
f)W przypadku upuszczenia broni przez jednego z walcz±cych w gestii
przeciwnika le¿y to czy uzna siê za zwyciêzcê czy pozwoli podnie¶æ
oponentowi broñ i walka bêdzie kontynuowana.
4.Walka ma byæ techniczna i czysta.
5.Walkê ocenia piêciu sêdziów.
6.W przypadku widocznego zmêczenia i s³abej kondycji uczestnika turnieju,
sêdziowie po naradzie i jednog³o¶nej decyzji , maj± prawo wykluczyæ
zawodnika z dalszego udzia³u w turnieju bojowym.

Turniej Kusznicy i £uczniczy

1. Konkurs kuszniczy ? odleg³o¶æ 20 metrów do tarczy 40cm. - ró¿ne pozycje strzeleckie, szczegó³y na miejscu

2. Konkurs ³uczniczy ? odleg³o¶æ 20 metrów do tarczy 40cm. - ró¿ne pozycje strzeleckie.

W konkursie ³uczniczym i kuszniczym ilo¶æ oddanych strza³ów jest jednakowa i wynosi:

- eliminacje trzy strza³y próbne i trzy punktowane
- pó³fina³y, dwunastu uczestników po trzy strza³y
- fina³y, sze¶ciu zawodników po trzy strza³y
- zwyciê¿a zawodnik z najwiêksz± ilo¶ci± punktów


Bitwa

Zachêcamy wszystkich do wziêcia udzia³u, zale¿y nam na jak najwiêkszej ilo¶ci uczestników, bêdziemy potrzebowali zbrojnych, ³uczników, artylerie oraz osoby w cywilnych strojach. Do bitwy jest u³o¿ony scenariusz i walka w wiêkszo¶ci ma byæ typowo pokazowa (pod publikê), bêd± jednak stoworzone oddzia³y dla bardziej bitnych.
£ucznicy bêd± zaopatrzeni na bitwê w pacynki, zorganizowane przez organizatorów. Jest tak¿e zamówiona pirotechnika, wiêc efektów wizualno-hukowych nie powinno zabrakn±æ.
My¶lê ¿e na koniec odtañczymy walca z filmu "Noce i dnie"

Turniej tañca ognia

1. Turniej Ognia odbêdzie siê wieczorem na dziedziñcu zamkowym. W turnieju tym mog± wystêpowaæ grupy lub osoby indywidualne.
2. Jury Turnieju Ognia bêdzie sk³adaæ siê z 3 osób, które bêd± oceniaæ:
- warto¶æ artystyczn± pokazu i oryginalno¶æ pomys³u;
- perfekcjê wykonania;
- rodzaj muzyki pokazowej (preferowana ¶redniowieczna, disco-polo powoduje automatyczn± dyskwalifikacjê);
- strój lub przebranie i makija¿
- profesjonalizm sprzêtu do pokazu
3. Turniej Ognia rozpoczyna siê pokazem w³asnym. Czas trwania tego pokazu nie jest limitowany, a ka¿dy uczestnik Turnieju Ognia wykonuje swój pokaz do wcze¶niej dostarczonego utworu na p³ycie CD.
4. Nastêpn± konkurencj± jest pokaz ka¿dego z uczestników do muzyki przygotowanej przez Jury.
5. Je¶li w Turnieju Ognia wyst±pi wielu uczestników, po eliminacjach konkursowych do fina³u przechodz± trzy osoby lub grupy z najlepsz± ocen± (ocena zdobyta do tej pory w finale siê nie licz±). Przy niewielkiej obsadzie tego Turnieju ? dalszy jego przebieg ustali Jury bezpo¶rednio na miejscu.
6. Finali¶ci bêd± prezentowaæ swoje umiejêtno¶ci do INNEGO swojego utworu dostarczonego tak¿e na p³ycie CD oraz dodatkowo do jednego wylosowanego utworu z kolekcji wcze¶niej przygotowanej przez Jury
7. Finalistom, oprócz standardowej oceny, doliczona zostanie nota za umiejêtno¶æ dostosowania choreografii pokazu do wylosowanego utworu.
8. Zwyciêzc± zostaje uczestnik Turnieju Ognia który zdoby³ najlepsz± ocen± Jury. Otrzymuje on nagrodê g³ówn± ufundowan± przez Organizatora. Pozostali finali¶ci otrzymuj± nagrody niespodzianki, ufundowane tak¿e przez Organizatora.
9. Zwyciêzca Turnieju Ognia wykonuje na zakoñczenie w³asny pokaz.
10. Wszelkie nie ustalone sporne sprawy lub w±tpliwo¶ci rozstrzyga Jury
11. Jury nie jest przekupne, acz nie ma takiego bakszyszu, którego by nie przyjê³o w zamian za ? - tekst z przed dwóch lat wci±¿ ¿ywy

Regulamin konkursu stroju

W konkursie mo¿e wzi±æ udzia³ ka¿dy uczestnik turnieju. Chêtni chc±cy wzi±æ udzia³ w konkursie musz± siê zg³osiæ najpó¼niej 30min przed rozpoczêciem konkurencji do osoby prowadz±cej aby wpisaæ siê na listê. Uczestnicy zostan± podzieleni na dwie grupy ? damsk± i mêsk±. Prowadz±cy(a) bêdzie wyczytywa³ po kolei osoby z listy i zaprasza³ je na ¶rodek wyznaczonego wcze¶niej miejsca przekazuj±c im mikrofon.
W swoim wyst±pieniu ka¿dy uczestnik powinien:
- opisaæ strój w którym wystêpuje (jego nazwa, oraz nazwy poszczególnych elementów stroju),
- opowiedzieæ, w którym wieku by³ noszony, oraz przez jak± klasê spo³eczn±.
Osoby bior±ce udzia³ w konkursie stroju, równie¿ zachêcamy do przedstawienia stroju w po³±czeniu z ciekawym pomys³em na opisanie jego np. w formie wyre¿yserowanej scenki.
Po wyst±pieniu wszystkich uczestników komisja Jury uda siê na naradê, po której wyg³osi werdykt i nagrodzi zwyciêzców.
Nagradzane s± tylko pierwsze miejsca w obu grupach/

Regulamin Bohurtu

Korzystamy z Zasad ogólnie przyjêtych i spisanych przez PSWR na potrzeby ujednolicenia.

Walki Grupowe 5 na 5 1. PRZEPISY OGÓLNE

1.1. Kategoria Walki Grupowe 5 na 5 obejmuje walki prowadzone zgodnie z Jedynymi Przepisami Miêdzynarodowymi HB¦ Historycznej Bitwy ¦redniowiecznej.

1.2. Walki w kategorii Walki Grupowe 5 na 5 prowadzone s± bez podzia³u na kategorie wagowe zawodników. Wszyscy zawodnicy musz± mieæ ukoñczone 18 lat.

1.3. W sk³ad ekipy sêdziowskiej wchodzi marsza³ek (sêdzia) g³ówny, sêdziowie pola (2-4 osoby), oraz sekretarz. Sêdziowie liniowi lub sêdziowie ogl±daj±cy nagrania wideo s± powo³ywani w razie potrzeby wcze¶niej przez organizatora turnieju.

Uwaga! Marsza³ek (sêdzia) g³ówny ma g³os decyduj±cy, je¶li sêdziowie pola nie mog± doj¶æ do porozumienia w sprawie oceny konkretnej sytuacji.

1.4. Walki w kategorii Walki Grupowe 5 na 5 prowadzone s± w szrankach o wymiarach od 20 do 40 m d³ugo¶ci i od 10 do 20 m szeroko¶ci. Wysoko¶æ szranek musi siê zawieraæ w przedziale od 120 do 150 cm.

1.5. Dru¿yna walcz±ca w kategorii Walki Grupowe 5 na 5, sk³ada siê z 5-8 zawodników (5 podstawowych i 3 rezerwowych), lecz w szrankach mo¿e walczyæ jednocze¶nie maksymalnie 5 zawodników.

Uwaga! 3 zawodników rezerwowych mo¿e zastêpowaæ zawodników podstawowego sk³adu z dowoln± czêstotliwo¶ci± i w dowolnej liczbie w przerwach pomiêdzy rundami i walkami.

Uwaga! Zawodnicy rezerwowi przypisani do zespo³u na danym turnieju nie mog± wystêpowaæ w innym zespole, niezale¿nie od zaistnia³ej sytuacji.



2. ZASADY PROWADZENIA WALK W KATEGORII WALKI GRUPOWE 5 NA 5

2.1. Walka trwa do dwóch zwyciêstw w rundach (sk³ada siê z 2 lub 3 rund). W przypadku remisu w dowolnej rundzie, zostaje ona powtórzona, a stoczon± wcze¶niej rundê uznaje siê za nieby³±. Rundê wygrywa dru¿yna, która jako pierwsza powali wszystkich zawodników dru¿yny przeciwnej na ziemiê.

Uwaga! Za powalonego na ziemiê uwa¿a siê zawodnika, który dotkn±³ pod³o¿a jak±kolwiek czê¶ci± cia³a poza swoimi stopami. Broñ ani tarcza nie jest traktowana jako cze¶æ cia³a.

Uwaga! Przewrócenie siê na zawodnika dru¿yny przeciwnej w sposób taki, ¿e kontakt z pod³o¿em maj± nadal tylko stopy, pozwala na powstanie i kontynuowanie walki, pod warunkiem ¿e podczas wstawania zawodnik nie oprze siê rêkami o pod³o¿e.

2.2. Ka¿da z rund trwa maksymalnie 10 minut. W przypadku up³ywu czasu zwyciê¿a dru¿yna, której wiêcej zawodników pozosta³o na nogach na placu boju. W przypadku równej liczby walcz±cych, rundê powtarza siê w pe³nych sk³adach.

2.3. Ma³e punkty : naliczanie ma³ych punktów za zwyciêstwo w rundzie odbywa siê na zasadzie 1 punkt za ka¿dego zawodnika stoj±cego na nogach.

Uwaga! W sytuacji, gdy zostaje jeden zawodnik przeciwko trzem (czy 4 lub 5) z dru¿yny przeciwnej, sêdziowie przerywaj± walkê og³aszaj±c zwyciêstwo liczniejszej dru¿yny 3 : 0 (lub odpowiednio 4:0 czy 5:0).



3. TECHNIKI DOZWOLONE

Walki prowadzone s± w oparciu o wykaz dozwolonych czynno¶ci w ramach HB¦, obejmuj±cy:

3.1. Wszelkie uderzenia zadawane broni±, tarcz±, nogami b±d¼ rêkoma które s± wymierzone w czê¶ci cia³a nieobjête zakazem atakowania.

Uwaga! Czê¶ci cia³a OBJÊTE zakazem atakowania: krocze, stopy, przegub podkolanowy, pachwina, kark i podstawa czaszki, niezas³oniêta twarz w he³mie bez zas³ony.

3.2. Uderzenia wymierzone w przeciwnika, który straci³ równowagê mog± byæ zadawane do momentu jego upadku.

3.3. Uderzenia g³ow±, piê¶ciami, ³okciami, kolanami, stopami, b±d¼ innymi czê¶ciami cia³a.

3.4. Chwytanie broni lub tarczy przeciwnika woln± rêk±.

3.5. Atak woln± rêk±: uderzenia, chwyty, dociskanie, nacisk na czê¶ci cia³a nie objête zakazem ataku.

Uwaga! Zawodnik mo¿e uderzaæ woln± rêk±, ale tylko w przypadku, gdy w drugiej rêce ma broñ.

3.6. Atakowanie przeciwnika, który straci³ broñ.

3.7. Uderzenia nogami w czê¶ci cia³a nie objêtymi zakazem ataku.

Uwaga! Zakazane s± wszelkie próby uderzenia, kopania, naciskania itd. spodni± czê¶ci± stopy (podeszw± buta) na staw kolanowy z dowolnej strony.

3.8. Chwyty zapa¶nicze, rzuty, podciêcia itd.

Uwaga! Z wyj±tkiem za³amywania bólowego koñczyn, chwytów dusz±cych, rzutów z wygiêcia oraz wszelkich chwytów stosowanych w parterze oraz takich, które mog± doprowadziæ do powa¿nej kontuzji przeciwnika.

3.9. Chwytanie przeciwnika za pomoc± broni z przodu, z ty³u i z boku.

Uwaga! Niedozwolone s± chwyty z bezpo¶rednim naciskiem na szyjê, mog±ce prowadziæ do duszenia lub kontuzji krêgów szyjnych przeciwnika.

3.10. Przygniatanie przeciwnika p³aszczyzn± tarczy, przyciskanie r±k przy pomocy tarczy, a tak¿e podstawianie rantu tarczy pod rêkê z broni±.

3.11. Uderzenia rantem i p³aszczyzn± tarczy w czê¶ci cia³a nie objête zakazem ataku.



4. TECHNIKI ZAKAZANE

Stosowanie wobec przeciwnika czynno¶ci zakazanych stanowi powa¿ne przekroczenie przepisów powoduj±ce sankcje, pocz±wszy od upomnienia ustnego, na dyskwalifikacji koñcz±c. Nie ma znaczenia, czy wykroczenie jest przypadkowe, czy te¿ umy¶lne - sankcje stosowane s± w ka¿dym przypadku, z tym ¿e celowe faule s± znacznie powa¿niej karane przez sêdziów, najczê¶ciej przynosz±c dyskwalifikacjê i wyrzucenie zawodnika z turnieju.

Ka¿dy zawodnik powinien unikaæ stosowania technik zakazanych, do których zalicza siê:

4.1. Jakiekolwiek pchniêcia (sztychy) zadawane broni±.

4.2. Uderzenia zadawane broni±, tarcz±, nogami b±d¼ rêkoma, w miejsca objête zakazem ataku

Uwaga! Czê¶ci cia³a OBJÊTE zakazem atakowania: krocze, stopy, przegub podkolanowy, pachwina, kark i podstawa czaszki, niezas³oniêta twarz w he³mie bez zas³ony.

4.3. Uderzenia broni± lub tarcz± w przegub podkolanowy.

4.4. Uderzenia pionowe broni± lub tarcz± wzd³u¿ krêgos³upa.

4.5. Za³amywanie koñczyn w kierunku przeciwnym do ich naturalnego zgiêcia oraz wszelkie techniki bólowe (zak³adanie d¼wigni).

4.6. Naciskanie lub chwytanie d³oñmi dolnej krawêdzi he³mu i zas³ony.

4.7. Umy¶lne próby zdjêcia z przeciwnika jakichkolwiek elementów ochronnych.

4.8. Uderzenia jelcem lub piê¶ciami w niezas³oniêt± twarz przeciwnika.

4.9. Wszelkiego rodzaju chwyty, zaciski i techniki duszenia rêkoma lub za pomoc± broni, szczególnie zak³adane na szyjê przeciwnika.

4.10. Jakiekolwiek uderzenia wymierzone w zawodnika le¿±cego lub opartego jednym kolanem o ziemiê.

4.11. Jakiekolwiek uderzenia wymierzone w szyjê lub g³owê zawodnika pochylonego w pasie o 50 lub wiêcej stopni (od pionu).

Uwaga! W przypadku, gdy zawodnik z dowolnego powodu pochyli³ siê w pasie o ponad 50 stopni, mo¿na uderzaæ go, popychaæ, naciskaæ na niego, podcinaæ mu nogi oraz stosowaæ wszelkie inne dozwolone czynno¶ci, ZA WYJ¡TKIEM zadawania mu jakichkolwiek uderzeñ w g³owê i szyjê.

4.12. Umy¶lne atakowanie przeciwnika w miejsca niechronione zbroj±, np. po stracie elementu uzbrojenia w czasie walki.

4.13. Wszelkie bezmy¶lne lub niekontrolowane uderzenia broni±.

4.14. Jakiekolwiek ataki na zawodnika, który podniós³ w górê jedn± rêkê z otwart± d³oni±, symbolizuj±c w ten sposób poddanie siê.

Uwaga! Podniesiona do góry rêka z otwart± d³oni± oznacza dobrowolne wycofanie siê zawodnika ze starcia. Po podniesieniu rêki z otwart± d³oni± i uklêkniêciu na jedno kolano (je¶li zawodnik ma tak± mo¿liwo¶æ), walcz±cy ten automatycznie przestaje braæ udzia³ w walce.

4.15. Nieaktywny klincz trwaj±cy ponad 10 sekund.

W tym przypadku sêdzia mo¿e rozdzieliæ dwóch zawodników przy pomocy miejscowego polecenia STOP! i opuszczenia chor±giewki sêdziowskiej pomiêdzy he³my przeciwników. Zawodnicy powinni natychmiast przerwaæ walkê w klinczu i odej¶æ na dwa kroki do ty³u. Polecenie WALKA!, wydane przez sêdziego, który przerwa³ klincz, wznawia ponownie starcie rozdzielonych zawodników.

Uwaga! Miejscowe polecenia STOP! i WALKA! dotycz± tylko zawodników bêd±cych w klinczu. Po poleceniu WALKA! ka¿dy z zawodników mo¿e kontynuowaæ walkê z dotychczasowym przeciwnikiem lub zaatakowaæ innego przeciwnika.

4.16. Wykonywanie jakichkolwiek czynno¶ci ofensywnych (ataków) wykonanych po utracie broni zawodnik bez broni mo¿e tylko siê broniæ, unikaæ walki lub biec do miejsca w którym otrzyma zapasow± broñ od zmiennika ze swojej dru¿yny.

4.17. Chwytanie broni obuchowej (toporów, buzdyganów) w sposób gdy palec wskazuj±cy rêki chwytaj±cej znajduje siê w odleg³o¶ci mniejszej ni¿ 30 cm od metalowej czê¶ci broni.

4.18. Chwytanie przeciwnika za nogi oboma rêkoma.

4.19. Wszelkie uderzenia w twarz w przypadku, gdy jeden z zawodników ma he³m typu otwartego lub ma niezas³oniêt± twarz w wyniku uszkodzenia zas³ony he³mu.

4.20. Wszelkie czynno¶ci nie wymienione w rozdziale 3. W trakcie walki zezwala siê na stosowanie wy³±cznie czynno¶ci dozwolonych wymienionych w niniejszych przepisach.

4.21. Zawodnikom, którzy po wycofaniu siê ze starcia (w wyniku upadku lub po odpowiedniej decyzji sêdziego) znajduj± siê w szrankach, zabrania siê wstawania na obie nogi do momentu wydania przez marsza³ka (sêdziego) g³ównego polecenia STOP! lub KONIEC WALKI!. Po wycofaniu z walki w wyniku upadku, utraty ekwipunku lub decyzj± sêdziego, zawodnik powinien zaj±æ wygodn± pozycjê w szrankach (siedz±c± lub le¿±c±) i czekaæ na zakoñczenie rundy, nie ingeruj±c w przebieg starcia. Zajêcie wygodnej pozycji jednocze¶nie sygnalizuje, ¿e zawodnik nie dozna³ kontuzji w danym starciu.



5. SANKCJE I KARY

5.1. Upomnienie ustne sankcja stosowana wobec zawodnika w przypadku nieznacz±cego przekroczenia przepisów celem zwrócenia jego uwagi na podejmowane przez niego czynno¶ci. Upomnienia ustnego nie odnotowuje siê w protokole zawodów.

5.2. Ostrze¿enie (¿ó³ta kartka) sankcja stosowana wobec zawodnika w przypadku przekroczenia przepisów, odnotowywana w protokole zawodów. Prawo do stosowania ostrze¿eñ wobec poszczególnych zawodników ma WY£¡CZNIE marsza³ek (sêdzia) g³ówny turnieju na wniosek innych sêdziów obserwuj±cych starcie.

Zawodnik dostaje ostrze¿enie (¿ó³t± kartkê) w przypadku:

5.2.1. Stosowania jakiejkolwiek z technik zakazanych wymienionych w rozdziale 4. TECHNIKI ZAKAZANE.

5.2.2. Stosowania technik nie wymienionych w rozdziale 3. TECHNIKI DOZWOLONE.

5.2.3. Wstawania po wycofaniu ze starcia a przed komend±: KONIEC WALKI!

5.2.4. Stwierdzenia uzbrojenia niskiej jako¶ci, brudnego, zardzewia³ego, pogniecionego lub nieautentycznego historycznie.

5.2.5. Zachowania niesportowego, chamstwa, obra¿ania, przekleñstw czy okrzyków pod adresem sêdziów, zawodników dru¿yny przeciwnej lub widzów.

5.2.6. Rozpoczêcia walki przed komend±: WALKA!

5.2.7. Kontynuowania dzia³añ ofensywnych po komendzie STOP! i zobaczeniu ¿ó³tej chor±giewki przed sob±.

5.2.8. Ignorowania poleceñ sêdziów z pola lub marsza³ka (sêdziego) g³ównego.


5.2.9. Kontynuowania walki mimo utraty elementu uzbrojenia, o której utracie zawodnik jest ¶wiadom.

Uwaga! W przypadku ka¿dego z wymienionych wykroczeñ zawodnik mo¿e zostaæ ukarany jedn± lub dwoma ¿ó³tymi kartkami na raz, w zale¿no¶ci od skali wykroczenia i decyzji marsza³ka (sêdziego) g³ównego.

5.3. W przypadku otrzymania dwóch ¿ó³tych kartek zawodnik zostaje wycofany z udzia³u w zawodach. Dwie ¿ó³te kartki przyrównuje siê do jednej kartki czerwonej.

5.4. Dyskwalifikacja (czerwona kartka) jest to odnotowywana w protokole zawodów kara, stosowana wobec zawodnika w przypadku ra¿±cego lub regularnego (druga ¿ó³ta kartka) przekraczania przepisów. Zawodnik ukarany czerwon± kartk±, pozbawiony jest prawa do dalszego udzia³u w zawodach i zastêpowany jest przez zawodnika rezerwowego, jednak dopiero po zakoñczeniu wszystkich rund starcia w którym zosta³a przyznana czerwona kartka.
Prawo do zdyskwalifikowania poszczególnych zawodników ma WY£¡CZNIE marsza³ek (sêdzia) g³ówny turnieju na wniosek innych sêdziów obserwuj±cych starcie..

Podstawy do dyskwalifikacji zawodnika:

5.4.1. Systematyczne przekraczanie przepisów (otrzymanie dwóch kartek)

5.4.2. Spowodowanie urazu przeciwnika wskutek zastosowania zakazanego ataku.

5.4.3. Grubiañskie i systematyczne sprzeczanie siê z sêdziami, nieuzasadnione kwestionowanie decyzji sêdziów, obra¿anie przeciwników, brak szacunku do przeciwników, jak równie¿ innych uczestników zawodów.

5.5. Dyskwalifikacja zawodnika ma wp³yw na noty jego dru¿yny. Do starcia, podczas którego zawodnik otrzyma³ czerwon± (lub drug± ¿ó³t±) kartkê, dru¿yna wychodzi w pomniejszonym sk³adzie (o jednego zawodnika mniej od dru¿yny przeciwnej).

5.6. W przypadku dyskwalifikacji (ukarania czerwonymi kartkami) dwóch zawodników z jednej dru¿yny, po którym nast±pi otrzymanie choæby ostrze¿enia (¿ó³ta kartka) przez którego¶ z zawodników tej dru¿yny, marsza³ek (sêdzia) g³ówny turnieju dyskwalifikuje ca³± dru¿ynê.

5.7. Dyskwalifikacja dru¿yny jest to sankcja stosowana wobec ca³ej dru¿yny w przypadku, gdy:

5.7.1. Dru¿yna otrzyma³a wiêcej ni¿ dwie czerwone kartki w trakcie zawodów plus jedno ostrze¿enie dla zawodnika tej dru¿yny.

5.7.2. Dru¿yna i jej kapitan prezentuj± niesportowe zachowanie, wszczynaj± nieuzasadnione sprzeczki z sêdziami oraz kwestionuj± ich decyzje, obra¿aj± i okazuj± brak szacunku wobec przeciwników oraz innych uczestników zawodów.


--------------------
Seba
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.