Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Wilczy Trop
> Inne > Kalendarium 2015
S³awomir z Che³ma
Z rado¶ci± oznajmiamy ¿e tegoroczna edycja Wilczego Tropu odbêdzie siê w dniach 17-19.07.2015. Miejsce to samo od lat, czyli okolice Kalwarii Pac³awskiej na Pogórzu Przemyskim. Wiêcej szczegó³owych informacji zamie¶cimy wkrótce.

Chcieliby¶my zakomunikowaæ tak¿e i¿ w porozumieniu z organizatorami kilku innych imprez odbywaj±cych siê na ¶cianie wschodniej naszego kraju, m.in. "Zlot Wojowników S³owian, Ba³tów i Wikingów" w Drohiczynie i "Borsucza Nora" w Raduninie Wilczy Trop staje siê czê¶ci± wydarzeñ powi±zanych ze sob± elementami regulaminu i fabu³±. Celem tych dzia³añ jest przygotowanie podbudowy do przygotowywanego przez nas wydarzenia z okazji 1000 rocznicy wyprawy Boles³awa Chrobrego do Kijowa.

Pozdrawiam w imieniu organizatorów!
S³awomir
Fradmar
To mo¿e od razu jeden formularz zg³oszeniowy na 3 imprezy?
S³awomir z Che³ma
Obawiam siê, ¿e zamiast u³atwiæ tylko skomplikowa³oby nam to organizacjê.
S³awomir z Che³ma
REGULAMIN WT 2015:

ZASADY OGÓLNE
Za przyby³e grupy, ich zachowanie udzia³ w zabawie oraz znajomo¶æ regulaminu odpowiadaj± dowódcy b±d¼ przedstawiciele grup . Z nimi, a nie z poszczególnymi osobami rozwi±zywane s± wszelkie niejasno¶ci i ewentualne sytuacje konfliktowe.

W trakcie trwania imprezy uczestnicy zobowi±zani s± braæ udzia³ w pracach obozowych (zbieranie drewna na opa³, donoszenie wody pitnej, budowa umocnieñ, gotowanie posi³ków itp.) osoby b±d¼ grupy chc±ce spêdziæ czas pij±c piwo i nic nie robi±c nie maj± czego szukaæ na „Wilczym Tropie”! ¦mieci inne ni¿ odpadki naturalne uczestnicy sprz±taj± i wywo¿± z miejsca imprezy sami na w³asny koszt.

STRÓJ
Strój uczestników imprezy powinien byæ spójny pod wzglêdem historyczno¶ci, terytorium oraz statusu spo³ecznego odtwarzanej osoby. Musi byæ uszyty z materia³ów naturalnych dostêpnych w okresie który odtwarzamy. Kolory powinny byæ stonowane i dobrane do statusu postaci.Wszystkie elementy stroju maj± wygl±daæ estetycznie i autentycznie. Wygl±d nieestetyczny to: stercz±ce nitki, sznurki, ordynarny szew, niepoprawna geometria kroju, materia³ o wspó³czesnym wygl±dzie, poszarpany materia³.
Strój kobiecy koniecznie ma zawieraæ nakrycie g³owy dla mê¿atek i stosowne uczesanie dla kobiet niezamê¿nych.

W ramach walki o poprawno¶æ historyczn± na Wilczym Tropie zabronione jest:
Noszenie widocznego piercingu, w³osów nienaturalnego koloru, jaskrawego manikiuru, nowoczesnego makija¿u.
U¿ywanie niehistorycznego obuwia, pasków wspó³czesnych, butów z gumow± podeszw±, ubrañ uszytych z innych materia³ów ni¿: len, we³na i ewentualnie jedwab, przesadne mieszanie kultur.
Noszenie gaci szytych z pasów materia³u zwanych potocznie "szarawarami" a bardziej przypominaj±cych gacie piratów z bajek... Taka wariacja "szarawarów" nie ma ¿adnego potwierdzenia w ¼ród³ach i jest wg. nas mrocznym wynalazkiem. ¯eby nie by³o nieporozumieñ, nie zabraniamy u¿ywania szerokich spodni czy bryczesów, chodzi nam tylko o prawid³owy krój takowych.

OBOZOWISKO
Na terenie obozowiska nie mog± znajdowaæ siê rzeczy wspó³czesne, ubrania, ¶piwory, karimaty, plastikowe butelki itp.(prosimy o pozostawienie ich w samochodach). Sugerujemy zaopatrzenie siê w odpowiedni± ilo¶æ skór, p³aszczy czy we³nianych kocy do spania. Wy¿ywienie w trakcie imprezy sk³adaæ siê bêdzie z pó³produktów, dlatego prosimy o zabranie kocio³ków i innych rzeczy niezbêdnych do przygotowania posi³ków( w rozs±dnej, minimalnej ilo¶ci) .
Prosimy równie¿ o zabranie ze sob± odpowiedniej ilo¶ci naczyñ na wodê(buk³aków ,dzbanów, drewnianych wiader), poniewa¿ tylko w takich pojemnikach dozwolony jest transport i przechowywanie wody. Narzêdzia obozowe i u¿ytku codziennego typu siekiera, szpadel, motyka, nó¿ itp. mog± byæ tylko przedmiotami wykonanymi na wzór przedmiotów z czasów które odtwarzamy(wszelkie siekiery z Obi, miski z Cepelii, szpadle z Castoramy czy pami±tkowe harcerskie finki odpadaj±!! ). Prosimy o ograniczenie palenia i u¿ywania telefonów komórkowych do minimum, w razie potrzeby jest to dozwolone jedynie wewn±trz namiotów lub w innym ukryciu. Zabronione jest u¿ywanie ceramiki szkliwionej, przedmiotów u¿ytku codziennego nie maj±cych ¿adnego oparcia w ¼ród³ach historycznych.

WY¯YWIENIE
¯ywno¶æ w postaci produktów i pó³produktów do samodzielnego przygotowania takich jak surowe miêso, mleko, sery, m±ka, kasza, warzywa zapewnia organizator w ramach sk³adki. Wszelki alkohol staramy siê przywie¼æ w naczyniach historycznych(beczki, buk³aki itp.), ewentualne inne (niehistoryczne naczynia) nie mog± pojawiæ siê poza wnêtrzem namiotów.

UZBROJENIE
Uzbrojenie i ekwipunek bojowy w czasach które próbujemy odtwarzaæ by³y przedmiotami niezwykle drogimi, dlatego wymagamy by ca³y sprzêt uczestników by³ zadbany, pozbawiony niebezpiecznych zadziorów i w¿er, pancerze powinny byæ bez dziur, czy innych wiêkszych uszkodzeñ. U¿ytkownicy broni: miecz, szabla, nó¿ bojowy itp. musz± byæ zaopatrzeni w pochwy do takowych(je¶li woja by³o staæ na miecz, to tym bardziej na pochwê do niego).
W³ócznie oraz wszelkie topory i czekany osadzone powinny byæ solidnie na porz±dnie wygl±daj±cych drzewcach, nie dopu¶cimy do walki broni na na nieokorowanych krzywych kijach!
Uzbrojenie tak samo jak strój powinno byæ spójne pod wzglêdem historyczno¶ci, terytorium oraz statusu spo³ecznego odtwarzanej osoby. Do u¿ytku dopuszczone s± tylko zbroje kolcze nitowane.Nie dopuszczamy wszelkiego rodzaju nagolennic i karwaszy( jako nie potwierdzonych w ¼ród³ach historycznych), oba elementy ochronne radzimy zast±piæ ochraniaczami sportowymi ukrytymi pod strojem. Dopuszczamy jedynie tarcze wykonane z desek, sugerujemy malowanie ich farbami naturalnymi.
Pancerz lamelkowy i ³uskowy- ze wzglêdu na znikom± ilo¶æ znalezisk zbrojników ( lu¼ne znaleziska ) ich niepewne datowanie i pochodzenie oraz nik³± ilo¶æ ikonografii na okres wczesnego ¶redniowiecza, jest zabroniony dla osób odtwarzaj±cych zbrojnych innych ni¿ ludy koczownicze.
Ze wzglêdów bezpieczeñstwa wymagamy, by przy he³mach znajdowa³y siê os³ony karku i twarzy ( czapy pikowane, filcowe, czepce/kaptury kolcze itp.).

Nie dopuszczamy u¿ywania wariacji na temat he³mów okularowych, dozwolone s± tylko rekonstrukcje he³mu z Gjermundbu, a tak¿e sz³omów "wielkopolskich" i ruskich posiadaj±cych nosal (chyba ¿e orygina³ takowy posiada³). Sugerujemy proste konstrukcje he³mów powszechniejsze w¶ród piechoty (zdobione szyszaki noszone przez mo¿nych nie pasuj± prostym pieszym wojom).
Sugerujemy wojom zw³aszcza tym którzy walcz± g³ównie broni± drzewcow± aby zrezygnowali z mieczy na rzecz toporów co pozwoli nam przybli¿yæ siê uzbrojeniem do wczesno¶redniowiecznej piechoty.
Zabronione jest u¿ywanie: Elementów ekwipunku datowanych na okres inny ni¿ ramy czasowe imprezy (X-XIw.), np. he³my typu Vendel czy Sutton Ho, broni z innych epok, he³mów z policzkami, lamelek skórzanych, zestawów w stylu fantasty typu „wiking z Birki”(he³m okularowy, tacza migda³owata, szabla), bezrêkawników kolczych, kolczug wykonanych z drutu ocynkowanego, tarcz o dziwnych kszta³tach i rozmiarach(np. nieforemny migda³ wielko¶ci drzwi od wychodka), oraz innego uzbrojenia nie maj±cego oparcia w ¼ród³ach z epoki na któr± datowana jest impreza.
W¶ród ³uczników dopuszczamy jedynie broñ historyczn±, wykonan± z naturalnych materia³ów(wszelkie Bisoki itp. odpadaj±). Strza³y u¿ywane przez ³uczników zakoñczone powinny byæ wytrzyma³ymi pacynami o ¶rednicy co najmniej 5cm.

REGU£Y WALKI
Walcz±cych dzielimy na:
Ciê¿kozbrojnych(min. he³m wraz z os³on± twarzy i karku, przeszywanica, pancerz kolczy, rêkawice)-2 ¿ycia, ciê¿kozbrojnymi mog± byæ jedynie dowódcy walcz±cych stron i ich dziesiêtnicy.
Lekkozbrojnych(min. he³m wraz z os³on± twarzy i karku, przeszywania ewentualnie skórzany kaftan, rêkawice)-1 ¿ycie.
£uczników-1 ¿ycie(gin± gdy znajd± siê w zasiêgu broni innych walcz±cych lub zostan± t± broni± dotkniêci).
Strefa trafieñ punktowanych dla w³óczni oraz strza³- korpus(do linii sutków), nogi od kolan w górê.
Strefa trafieñ punktowanych dla pozosta³ych broni-g³owa(z wy³±czeniem twarzy i okolic szyi), korpus, nogi od kolan w górê, rêce od ³okci w górê.
Ciosy zabronione- sztychy(nie dotyczy w³óczni), ciosy g³owic± miecza, rantem tarczy, uderzenia w twarz oraz w inne miejsca poza stref± trafieñ punktowanych.
Dozwolona jest walka wrêcz w zwarciu.

Osoby niewalcz±ce gin± gdy znajd± siê w zasiêgu broni przeciwnika(lub zostan± t± broni± dotkniêci). Osoba “zabita” trafia na tzw. “cmentarz” , gdzie na czas 1h zostaje wy³±czona z zabawy(nie ma prawa przekazywaæ informacji, wychodziæ poza wyznaczone miejsce).
Pierwszy “cmentarz” znajdowaæ siê bêdzie na sta³e w okolicy warownego obozu, natomiast w przypadku staræ w polu miejsce takie wyznacza dowódca zwyciêskiego oddzia³u. W przypadku zdobycia obozu wroga osoby niewalcz±ce które nie uciekn± mog± zostaæ zabite b±d¼ wziête do niewoli.
Odalla
Jak i do kiedy mo¿na siê zg³aszaæ?
S³awomir z Che³ma
Zg³oszenia potwierdzone wp³at± sk³adki przyjmujemy do koñca czerwca, aczkolwiek prosimy o wcze¶niejsze ich nadsy³anie, znacznie u³atwi nam to organizacjê imprezy.

Adres do korespondencji: kniazslawomir@wp.pl

W zg³oszeniu proszê podaæ ilo¶æ osób, ilo¶æ walcz±cych, ilo¶æ namiotów i tradycyjnie obóz do którego chcecie do³±czyæ( "obroñcy" lub "naje¼d¼cy").
Osoby które po raz pierwszy wybieraj± siê na WT prosimy o nades³anie swoich zdjêæ w stroju oraz w ekwipunku bojowym w celu weryfikacji.
Prosimy wszystkich uczestników o dok³adne zapoznanie siê z regulaminem imprezy, tak aby po przybyciu na miejsce nie by³o nieporozumieñ.

Sk³adki w wys. 20z³/osoba proszê przesy³aæ na konto:
S³awomir Guz
59 1140 2004 0000 3602 5938 8550
W tytule przelewu proszê podaæ nazwê grupy i ilo¶æ osób.

W ramach sk³adki tradycyjnie zapewniamy pó³produkty ¿ywno¶ciowe na ca³± imprezê oraz sut± biesiadê. Ze wzglêdu na polowe warunki i brak mo¿liwo¶ci przechowywania, nie zapewniamy (poza biesiad±) miêsa, radzimy przywie¼æ wêdzone/suszone, ewentualnie zapeklowaæ surowe i skorzystaæ z wêdzarki znajduj±cej siê w obozie.
TyberiuszKlaudiusz
CYTAT(S³awomir z Che³ma @ 21:01 22.04.2015) *
REGULAMIN WT 2015:

ZASADY OGÓLNE
Za przyby³e grupy, ich zachowanie udzia³ w zabawie oraz znajomo¶æ regulaminu odpowiadaj± dowódcy b±d¼ przedstawiciele grup . Z nimi, a nie z poszczególnymi osobami rozwi±zywane s± wszelkie niejasno¶ci i ewentualne sytuacje konfliktowe.

W trakcie trwania imprezy uczestnicy zobowi±zani s± braæ udzia³ w pracach obozowych (zbieranie drewna na opa³, donoszenie wody pitnej, budowa umocnieñ, gotowanie posi³ków itp.) osoby b±d¼ grupy chc±ce spêdziæ czas pij±c piwo i nic nie robi±c nie maj± czego szukaæ na „Wilczym Tropie”! ¦mieci inne ni¿ odpadki naturalne uczestnicy sprz±taj± i wywo¿± z miejsca imprezy sami na w³asny koszt.

STRÓJ
Strój uczestników imprezy powinien byæ spójny pod wzglêdem historyczno¶ci, terytorium oraz statusu spo³ecznego odtwarzanej osoby. Musi byæ uszyty z materia³ów naturalnych dostêpnych w okresie który odtwarzamy. Kolory powinny byæ stonowane i dobrane do statusu postaci.Wszystkie elementy stroju maj± wygl±daæ estetycznie i autentycznie. Wygl±d nieestetyczny to: stercz±ce nitki, sznurki, ordynarny szew, niepoprawna geometria kroju, materia³ o wspó³czesnym wygl±dzie, poszarpany materia³.
Strój kobiecy koniecznie ma zawieraæ nakrycie g³owy dla mê¿atek i stosowne uczesanie dla kobiet niezamê¿nych.

W ramach walki o poprawno¶æ historyczn± na Wilczym Tropie zabronione jest:
Noszenie widocznego piercingu, w³osów nienaturalnego koloru, jaskrawego manikiuru, nowoczesnego makija¿u.
U¿ywanie niehistorycznego obuwia, pasków wspó³czesnych, butów z gumow± podeszw±, ubrañ uszytych z innych materia³ów ni¿: len, we³na i ewentualnie jedwab, przesadne mieszanie kultur.
Noszenie gaci szytych z pasów materia³u zwanych potocznie "szarawarami" a bardziej przypominaj±cych gacie piratów z bajek... Taka wariacja "szarawarów" nie ma ¿adnego potwierdzenia w ¼ród³ach i jest wg. nas mrocznym wynalazkiem. ¯eby nie by³o nieporozumieñ, nie zabraniamy u¿ywania szerokich spodni czy bryczesów, chodzi nam tylko o prawid³owy krój takowych.

OBOZOWISKO
Na terenie obozowiska nie mog± znajdowaæ siê rzeczy wspó³czesne, ubrania, ¶piwory, karimaty, plastikowe butelki itp.(prosimy o pozostawienie ich w samochodach). Sugerujemy zaopatrzenie siê w odpowiedni± ilo¶æ skór, p³aszczy czy we³nianych kocy do spania. Wy¿ywienie w trakcie imprezy sk³adaæ siê bêdzie z pó³produktów, dlatego prosimy o zabranie kocio³ków i innych rzeczy niezbêdnych do przygotowania posi³ków( w rozs±dnej, minimalnej ilo¶ci) .
Prosimy równie¿ o zabranie ze sob± odpowiedniej ilo¶ci naczyñ na wodê(buk³aków ,dzbanów, drewnianych wiader), poniewa¿ tylko w takich pojemnikach dozwolony jest transport i przechowywanie wody. Narzêdzia obozowe i u¿ytku codziennego typu siekiera, szpadel, motyka, nó¿ itp. mog± byæ tylko przedmiotami wykonanymi na wzór przedmiotów z czasów które odtwarzamy(wszelkie siekiery z Obi, miski z Cepelii, szpadle z Castoramy czy pami±tkowe harcerskie finki odpadaj±!! ). Prosimy o ograniczenie palenia i u¿ywania telefonów komórkowych do minimum, w razie potrzeby jest to dozwolone jedynie wewn±trz namiotów lub w innym ukryciu. Zabronione jest u¿ywanie ceramiki szkliwionej, przedmiotów u¿ytku codziennego nie maj±cych ¿adnego oparcia w ¼ród³ach historycznych.

WY¯YWIENIE
¯ywno¶æ w postaci produktów i pó³produktów do samodzielnego przygotowania takich jak surowe miêso, mleko, sery, m±ka, kasza, warzywa zapewnia organizator w ramach sk³adki. Wszelki alkohol staramy siê przywie¼æ w naczyniach historycznych(beczki, buk³aki itp.), ewentualne inne (niehistoryczne naczynia) nie mog± pojawiæ siê poza wnêtrzem namiotów.

UZBROJENIE
Uzbrojenie i ekwipunek bojowy w czasach które próbujemy odtwarzaæ by³y przedmiotami niezwykle drogimi, dlatego wymagamy by ca³y sprzêt uczestników by³ zadbany, pozbawiony niebezpiecznych zadziorów i w¿er, pancerze powinny byæ bez dziur, czy innych wiêkszych uszkodzeñ. U¿ytkownicy broni: miecz, szabla, nó¿ bojowy itp. musz± byæ zaopatrzeni w pochwy do takowych(je¶li woja by³o staæ na miecz, to tym bardziej na pochwê do niego).
W³ócznie oraz wszelkie topory i czekany osadzone powinny byæ solidnie na porz±dnie wygl±daj±cych drzewcach, nie dopu¶cimy do walki broni na na nieokorowanych krzywych kijach!
Uzbrojenie tak samo jak strój powinno byæ spójne pod wzglêdem historyczno¶ci, terytorium oraz statusu spo³ecznego odtwarzanej osoby. Do u¿ytku dopuszczone s± tylko zbroje kolcze nitowane.Nie dopuszczamy wszelkiego rodzaju nagolennic i karwaszy( jako nie potwierdzonych w ¼ród³ach historycznych), oba elementy ochronne radzimy zast±piæ ochraniaczami sportowymi ukrytymi pod strojem. Dopuszczamy jedynie tarcze wykonane z desek, sugerujemy malowanie ich farbami naturalnymi.
Pancerz lamelkowy i ³uskowy- ze wzglêdu na znikom± ilo¶æ znalezisk zbrojników ( lu¼ne znaleziska ) ich niepewne datowanie i pochodzenie oraz nik³± ilo¶æ ikonografii na okres wczesnego ¶redniowiecza, jest zabroniony dla osób odtwarzaj±cych zbrojnych innych ni¿ ludy koczownicze.
Ze wzglêdów bezpieczeñstwa wymagamy, by przy he³mach znajdowa³y siê os³ony karku i twarzy ( czapy pikowane, filcowe, czepce/kaptury kolcze itp.).

Nie dopuszczamy u¿ywania wariacji na temat he³mów okularowych, dozwolone s± tylko rekonstrukcje he³mu z Gjermundbu, a tak¿e sz³omów "wielkopolskich" i ruskich posiadaj±cych nosal (chyba ¿e orygina³ takowy posiada³). Sugerujemy proste konstrukcje he³mów powszechniejsze w¶ród piechoty (zdobione szyszaki noszone przez mo¿nych nie pasuj± prostym pieszym wojom).
Sugerujemy wojom zw³aszcza tym którzy walcz± g³ównie broni± drzewcow± aby zrezygnowali z mieczy na rzecz toporów co pozwoli nam przybli¿yæ siê uzbrojeniem do wczesno¶redniowiecznej piechoty.
Zabronione jest u¿ywanie: Elementów ekwipunku datowanych na okres inny ni¿ ramy czasowe imprezy (X-XIw.), np. he³my typu Vendel czy Sutton Ho, broni z innych epok, he³mów z policzkami, lamelek skórzanych, zestawów w stylu fantasty typu „wiking z Birki”(he³m okularowy, tacza migda³owata, szabla), bezrêkawników kolczych, kolczug wykonanych z drutu ocynkowanego, tarcz o dziwnych kszta³tach i rozmiarach(np. nieforemny migda³ wielko¶ci drzwi od wychodka), oraz innego uzbrojenia nie maj±cego oparcia w ¼ród³ach z epoki na któr± datowana jest impreza.
W¶ród ³uczników dopuszczamy jedynie broñ historyczn±, wykonan± z naturalnych materia³ów(wszelkie Bisoki itp. odpadaj±). Strza³y u¿ywane przez ³uczników zakoñczone powinny byæ wytrzyma³ymi pacynami o ¶rednicy co najmniej 5cm.

REGU£Y WALKI
Walcz±cych dzielimy na:
Ciê¿kozbrojnych(min. he³m wraz z os³on± twarzy i karku, przeszywanica, pancerz kolczy, rêkawice)-2 ¿ycia, ciê¿kozbrojnymi mog± byæ jedynie dowódcy walcz±cych stron i ich dziesiêtnicy.
Lekkozbrojnych(min. he³m wraz z os³on± twarzy i karku, przeszywania ewentualnie skórzany kaftan, rêkawice)-1 ¿ycie.
£uczników-1 ¿ycie(gin± gdy znajd± siê w zasiêgu broni innych walcz±cych lub zostan± t± broni± dotkniêci).
Strefa trafieñ punktowanych dla w³óczni oraz strza³- korpus(do linii sutków), nogi od kolan w górê.
Strefa trafieñ punktowanych dla pozosta³ych broni-g³owa(z wy³±czeniem twarzy i okolic szyi), korpus, nogi od kolan w górê, rêce od ³okci w górê.
Ciosy zabronione- sztychy(nie dotyczy w³óczni), ciosy g³owic± miecza, rantem tarczy, uderzenia w twarz oraz w inne miejsca poza stref± trafieñ punktowanych.
Dozwolona jest walka wrêcz w zwarciu.

Osoby niewalcz±ce gin± gdy znajd± siê w zasiêgu broni przeciwnika(lub zostan± t± broni± dotkniêci). Osoba “zabita” trafia na tzw. “cmentarz” , gdzie na czas 1h zostaje wy³±czona z zabawy(nie ma prawa przekazywaæ informacji, wychodziæ poza wyznaczone miejsce).
Pierwszy “cmentarz” znajdowaæ siê bêdzie na sta³e w okolicy warownego obozu, natomiast w przypadku staræ w polu miejsce takie wyznacza dowódca zwyciêskiego oddzia³u. W przypadku zdobycia obozu wroga osoby niewalcz±ce które nie uciekn± mog± zostaæ zabite b±d¼ wziête do niewoli.

Tak z ciekawo¶ci - a co z higien±?
Lubomir Aleksandrowicz
Tegoroczny Wilczy Trop wraca do korzeni .Jest to jedna z cyklu imprez projektu ,, Rok 1018 " którego fina³em bêdzie bitwa nad Bugiem w 1018 roku ( czyli zwyciêstwo Boles³awa Chrobrego nad Rusi± ) . Kto jeszcze ma ochote uczestniczyæ w tym projekcie zapraszamy na Wilczy Trop . Zg³oszenia do koñca Czerwca . Szczegó³y na . https://www.facebook.com/pages/Wilczy-Trop/1397104197231729
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.