Poczt± pantoflow± dotar³a do nas informacja o prezentacji dotycz±cej m.in. ¶redniowiecznych tkanin.
Szukaj±c w sieci nie uda³o mi siê wyszukaæ nic na temat prezentacji.
Zadzwonili¶my i dowiedzieli¶my siê, ¿e mo¿na przyj¶æ.
Szczegó³owy opis w za³±czniku.
Zamierzamy siê wybraæ i pos³uchaæ. Mo¿e kogo¶ spotkamy.
oje¿u, notujcie, fotografujcie, poka¿cie i opowiedzcie!
pliizzz!
Dlaczego takie rzeczy zawsze dziej± siê w ¶rodku tygodnia? :-/
Byli¶my, wys³uchali¶my, obejrzeli¶my i zanotowali¶my. Gar¶æ spostrze¿eñ
1. Znacz±ca wiêkszo¶æ ubiorów i zachowanych tkanin jest luksusowa: g³ownie jedwab, choæ jest tak¿e len (jako baza do haftowania) oraz przêdza we³niana.
2. Tkaniny przetrwa³y w ko¶ciele mariackim w Gdañsku 500 lat. W ko¶ciele mariackim przetrwa³y rzeczy cechów sprzed stuleci sprzed 1570 roku.
3. Zachowa³y siê szaty liturgiczne od II po³. XIII wieku do pocz±tku wieku XVI
4. W pó¼niejszych okresach wiele szat zosta³o utraconych, bo tkaniny ze z³otymi niæmi by³y spalane i przetapiane celem wydobycia z³ota.
5. Wg Jakubskiego (nie wiem czy dobrze nazwisko us³yszeli¶my) ¶redniowieczny ¶wiat ¶wiecki szala³ faeri± barw – badania dowiod± czy mia³ racje? Wg niego barwy by³y intensywne.
6. Prawdopodobnie bêdzie publikacja po projekcie.
7. Zespó³ robi te¿ wykryje badanych szat.
8. Do napraw ornatów z XV wieku u¿yto starych tkanin z XIV wieku
9. Bêd± pracowaæ nad metodami drukowania tkanin klockami drewnianymi .
10. Br±zowy jedwab koroduje i nici wypadaj± .
Najbardziej zaintrygowa³ mnie fakt, ¿e przez te lata przetrwa³y bardzo intensywne kolory: czerwieñ, zieleñ, niebieski i fiolet. Dotyczy to czê¶ci tkanin zapewne od rodzaju uszytych barwinków. Bêd± wspó³pracowaæ z chemikami, aby uzyskaæ informacjê czym by³y barwione.
By³o to pierwsze spotkanie, planowane s± nastêpne (raz na kwarta³).
By³o co¶ o farbowanym lnie ?
My¶lê ¿e z farbowanymi lnami przyjdzie siê powoli rozstawaæ :/
Dziêkujemy za informacje, a je¶li jeste¶ z organizatorami w kontakcie i us³yszysz co¶ o tej publikacji pokonferencyjnej, to koniecznie daj znaæ.
Pozdrowienia!
Andrzej / Viator
No generalnie ja tak nie my¶lê - bo mi siê ta teoria nie zgadza raz z praktyk±, dwa zpewnymi artefaktami. Choæ jest bardzo modna - wzbudza moje w±tpliwo¶ci.
Tym bardziej jestem ciekaw tych materia³ów pokonferencyjnych i dalszego ci±gu.
Jest to projekt partnerski Muzeum Narodowego w Gdañsku i ASP Warszawa. Planuj± konferencje co 3 miesi±ce, maj± daæ znaæ nam o nastêpnej.
Do Gdañska podskoczymy, natomiast do Wa-wy daleko mamy, mo¿e kto inny da radê.
Wrzucê do tematu info jak tylko otrzymam.
Jeszcze takie wra¿enie z konferencji.
Znaleziono tego DU¯O w skali europejskiej (o ile pamiêæ mnie nie myli to ze 140 sztuk ró¿nego rodzaju, w tym chyba 34 ornaty), co pozwala mieæ nadziejê na powa¿ne opracowanie.
Ja chêtnie Warszawê wezmê. I te¿ bardzo czekam ci±gu dalszego.
len po prostu s³abo siê zachowuje w Polskich warunkach i bardzo trudno jest go "wykopaæ" (tak samo jak we³na, za to jedwabiu jest masa
)
Tak, dlatego w³a¶nie ¿e w glebie (¶rodowisko kwa¶ne umiarkowanie agresywne) w³ókna zwierzêce zachowuj± siê dobrze (jedwab, we³na, w³osie) a ro¶linne - ¼le lub wcale (len, bawe³na, konopie), dlatego lnu jest tak ma³o i dlatego tym cenniejsze by³oby opracowanie wyników badañ tych paramentów. Ornaty i sakiewki relikwiarzowe haftowane na podk³adzie z lnu, alby, humera³y, korpora³y - traktowane jako przedmioty po¶wiêcone, albo stanowi±ce dary od królów i ksi±¿±t, albo uwa¿ane za relikwie, albo za ewentualne ¼ród³o surowca (z nawet zu¿ytego ornatu mo¿na wykroiæ ³adny kawa³ek albo odzyskaæ z³oto, srebro i kamienie), albo wreszcie po prostu zapomniane na jakim¶ strychu nad zakrysti± - nie s± zwykle wyrzucane i dlatego s± zachowane o niebo lepiej ni¿ wykopki i s± naszym g³ównym ¼ród³em informacji o lnianych tkaninach ze ¶redniowiecza.
Wojtku
wpisz sobie w wyszukiwarce "Herjolfsness" albo "Bocksten".
Skoro w Gda zachowa³y siê szaty liturgiczne nie dziwni mnie jedwab, i feria kolorów ;)
To jest drugi biegun w stosunku do jako¶ci tkanin noszonych przez plebs tego miasta.
(np. We³niane tekstylia pospólstwa i plebsu gdañskiego (XIV-XVII w.) i ich konserwacja - Ma³gorzata Grupa/ nie oceniam warto¶ci tej ksi±¿ki- ale co znaleziono, to znaleziono....).
Cze¶æ
W³a¶nie dosta³em zaproszenie dotycz±ce tematu.
Niestety w tym terminie nie dam rady, mo¿e kto¶ ma szansê zajrzeæ i napisaæ conieco?
"Katedra Konserwacji i Restauracji Tkanin Zabytkowych
Akademii Sztuk Piêknych w Warszawie
we wspó³pracy z Muzeum Narodowym w Gdañsku
ma zaszczyt zaprosiæ na sympozjum i warsztaty "Poznaæ i zrozumieæ",
zorganizowane w ramach projektu badawczego "Gdañski skarb ¶redniowiecznej paramentyki".
Spotkanie odbêdzie siê 12 czerwca 2015 o godz. 10
na Wydziale Konserwacji Dzie³ Sztuki ASP w Warszawie (s. 24, I piêtro).
Zainteresowanych udzia³em w warsztatach prosimy o potwierdzenie obecno¶ci z uwagi na ograniczon± liczbê miejsc."
Adres: konserwacjatkanin@cybis.asp.waw.pl
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.