"Aucassin et Nicolette" to kusz±ca propozycja na melodiê do chanson de geste (epickie asonansowe laisy!), ale jest jeden podstawowy problem: wersy maj± tylko siedem sylab. Pie¶ñ o Rolandzie jest zasadniczo dziesiêciosylabowa, w pó¼niejszych chansons pojawiaj± siê aleksandryny (12 sylab), siedem sylab to stanowczo za ma³o. Poza tym trudno wskazaæ jaki¶ bezpo¶redni zwi±zek z chanson de geste, autor (anonimowy – b³êdna jest informacja, jakoby autorem by³ Adam de la Halle, acz niewykluczone, ¿e utwór powsta³ w Arras) wymiesza³ przeró¿ne ¶redniowieczne motywy, za¶ sam
rêkopis zawiera poza tym ró¿ne lais i fabliaux.
Kogo utwór ciekawi, tego odsy³am do rêkopisu
(fol. 70r-80v), niestety Gallica udostêpnia na razie tylko skan mikrofilmu. Ciê¿ko siê to czyta, ale mo¿na zauwa¿yæ, ¿e ka¿da "laisse" jest opatrzona tymi samymi trzema melodiami – dwie pierwsze ¶piewamy na przemian, a na trzeci± ¶piewamy ostatni, skrócony (5 sylab) wers. Za¶ pomiêdzy laisami wstawiamy recytowane kawa³ki proz±. To utwór jedyny w swoim rodzaju i obawiam siê, ¿e do chanson de geste nam siê nie przyda niestety.
Ale mamy jeszcze
fragment "Jeu de Robin et Marion" Adama de la Halle (uwaga, brzydkie s³owo!
) :
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikTutaj sprawa wygl±da zupe³nie inaczej. Po pierwsze, Gautiers sam siê przechwala: "Je sai trop bien canter de geste". Po drugie, mimo ¿e JRM ma wersy o¶miosylabowe, ta jedna linijka ma dziesiêæ sylab. A w³a¶ciwie jedena¶cie, z tym ¿e ¶redniówka wypada po szóstej sylabie, a zaraz po niej mamy wstawion± s³ab± sylabê "-ge", której nie liczymy, a któr± ¶piewamy na powtórzon± nutê G. Teoretycznie nutê G mo¿emy powtórzyæ jeszcze raz, rozszerzaj±c drugi hemistych do sze¶ciu sylab i mo¿emy – tadam! – ¶piewaæ aleksandryny. I ogólnie, mo¿emy tê nutê pomijaæ, b±d¼ powtarzaæ tyle razy ile trzeba, aby siê dostosowaæ do d³ugo¶ci wersu, pod warunkiem, ¿e ¶redniówka jest po szóstej sylabie. Niestety akurat "Chanson de Roland" ma zwykle mocn± ¶redniówkê po czwartej sylabie, wiêc powy¿sza melodia niekoniecznie musi pasowaæ... ale generalnie z du¿± pewno¶ci± mo¿na stwierdziæ, ¿e jest to melodia, na któr± ¶piewano chansons de geste. Przynajmniej niektóre.
Przywo³ajmy jeszcze traktat de Grocheo
"De Musica":
CYTAT
Versus autem in cantu gestuali est, qui ex pluribus versiculis efficitur. Versiculi in eadem consonantia dictaminis cadunt. In aliquo tamen cantu clauditur per versiculum ab aliis consonantia discordantem, sicut in gesta, quae dicitur de Girardo de Viana. Numerus autem versuum in cantu gestuali non est determinatus, sed secundum copiam materiae et voluntatem compositoris ampliatur. Idem etiam cantus debet in omnibus versiculis reiterari.
To dobra wiadomo¶æ: wystarczy nam melodia do pojedynczego wersu, któr± raz za razem powtarzamy. Bo tak siê sk³ada, ¿e na dobr± sprawê tylko tyle mamy.