Witam
Ostatnio zainteresowa³a mnie kwestia pasków skórzanych dla pañ. Na imprezach zdarza siê taki widok jak pani w cotehardie i pasie "zwyk³ym", tzn. klamra, okucia i okucie koñca pasa. Równie czêsto zdarzaj± siê osoby krytykuj±ce taki strój bo przecie by³y do tego typu sukni specjalne pasy a jak nie to zakaz.
Po wys³uchaniu kilku takich komentarzy postanowi³am sobie, ¿e przegl±dnê ikonografiê. No i okaza³o siê, ¿e to jaki¶ koszmar. Te "specjalne" pasy s± do¶æ charakterystyczne - cienki pas skórzany(?), du¿e medaliony, pomiêdzy nimi ³añcuszek.
Klasyka - paska nie widaæ ale zastosowany jest tylko do spodniej jak to wszyscy tr±bi±.
Tutaj prawdopodobnie skórzany pas z okuciami, nie widaæ gdzie spinany
1422
A tutaj nagle co? Pas, niemedalionowy, cieniutki, suknia wierzchnia i do tego jeszcze ma doczepion± sakiewkê.
Nagrobek nieco wcze¶niejszy, 1394, suknia widaæ bogata a na niej "zwyk³y" pasek
Suknia ró¿nie nazywana - burgundzka lub cotte simple lu¼no sznurowana. Pod spodem jest co¶ bia³ego wiêc je¶li uznamy to za giez³o to rzeczywi¶cie co¶ tu nie gra... bo na wierzchu pas medalionowy
A tutaj ju¿ na pewno na spodniej kunsztowny pas medalionowy
1443
I te¿ spodnia, widaæ nawet trójk±t a wiêc jednak co¶ czasem na tych ozdobnych pasach noszono
1445-1450
A tu na wierzchniej na obrazie Hansa Memlinga, troszkê pó¼niej
Tyle z moich zasobów, mo¿e kto¶ to jako¶ usystematyzowa³? Widaæ tu i bardziej u nas stosowane pasy ze zwyk³ymi klamrami na ró¿nych sukniach a szczególnie bogate medalionowe pasy na sukniach spodnich - wystaje spod nich bia³e giez³o, rêkawy s± dopinane... trochê mi to namiesza³o.