Trzeci Najemny siê stawi, w jakiej sile jeszcze nie wiadomo...
Wêgorze, proponujê reaktywacjê
Biedo dzielnica z Krosna w tym roku te¿ powinna siê pojawiæ
Czyli stali bywalcy siê odzywaj± ;) mi³o nam
tyle, ¿e do turnieju jeszcze pó³ roku
mam nadziejê, ¿e nic z³ego siê nie wydarzy - turniej choæby nie wiem co i tak siê odbêdzie :D
Od nas pewnie z 2-3 osoby siê wybior±, tradycyjnie.
Pozdrawiam:)
Mam nadziejê, ¿e ³uczniczy bêdzie
Kompania Gryfitów na pewno przybêdzie
Czaka³em na informacjê w³a¶nie o tym turnieju :D Terror Mundi siê zg³asza!
Wolna Kompania równie¿ siê zg³asza
Bractwo Rycerskie Ziemi My¶lenickiej równie¿ przybêdzie.
Przynajmniej je¶li chodzi o jednoosobow± reprezentacjê ;)
Czy Bogus³aw z Tarnowa mo¿e liczyæ na ¿yczliwe przyjêcie?
Dobrzyñscy krzy¿owcy te¿ chêtni.
I sta³o siê...
III TURNIEJ I TAK SIÊ ODBÊDZIE!!!
Pomimo du¿ych trudno¶ci zwi±zanych z organizacj± tegorocznego turnieju uda³o siê w koñcu doj¶æ do porozumienia z w³adzami Biecza w pewnych kwestiach. Niestety musimy podj±æ do¶æ radykalne kroki ale dla Was wytrwa³ych rekonstruktorów my¶lê, ¿e nie sprawi± one trudno¶ci
Wszystkich chêtnych do pomocy zapraszamy!!!
Miejsce: BIECZ
Termin 23-24 sierpnia 2014 r.
Plan imprezy przedstawia siê nastêpuj±co:
23 sierpnia 2014 r. (sobota)
od 8:00 do 12:00 zakwaterowanie
12:00 Otwarcie pierwszego dnia imprezy
12:30 Eliminacje do turnieju ³uczniczego
14:00 Eliminacje do turnieju bojowego miecz i tarcza
16:00 Eliminacje do turnieju bojowego miecz d³ugi
17:00 Eliminacje do turnieju dru¿ynowego
24 sierpnia 2014 r. (niedziela)
11:30 Wspólna msza ¶w. w kolegiacie Bo¿ego Cia³a w Bieczu dla rekonstruktorów
12:45 Otwarcie drugiego dnia imprezy
13:00 Fina³y turniejów
14:15 Wrêczenie nagród oraz mieszka Zbója Becza
14:30 Inscenizacja bitewna z udzia³em wszystkich bractw
15:00 Zakoñczenie imprezy
ZAPEWNIAMY:
- ciep³y posi³ek w sobotê i w niedzielê w restauracji "u BECZA"
- dostêp do s³omy (kostki)
- dostêp do drwa na opa³
- nagrody w poszczególnych turniejach
- niezapomniane wra¿enia
Informujemy jednak, ¿e z powodu bardzo okrojonego bud¿etu niestety w tym roku nie jeste¶my w stanie pokryæ ¿o³du ani zwrotu kosztów podró¿y!
MILE WIDZIANE KRAMY I RZEMIE¦LNICY!
REGULAMINY TURNIEJÓW!!!
W sobotê 23 sierpnia br. odbywaæ siê bêd± eliminacje do „III Turnieju Rycerskiego o mieszek Zbója Becza”. Fina³y nast±pi± w niedzielê 24 sierpnia br. Miejsce: Biecz, Plac Kromera (pod murami obronnymi). Teren odgrodzony drewnianymi „koby³ami” z porêcz± drewnian± wraz z 1-metrow± stref± buforow± dla odseparowania publiczno¶ci od walcz±cych.
Dopuszczenie do walki
Do walk dopuszczone zostan± osoby p³ci obojêtnej, pe³noletnie. W przypadku zgody rodzica b±d¼ opiekuna prawnego wyra¿onej na pi¶mie i wziêciu na siebie odpowiedzialno¶ci za wyrz±dzone krzywdy i szkody zarówno na mieniu jak i ciele w³asnym lub osoby drugiej, do turnieju bêd± mog³y przyst±piæ osoby posiadaj±ce 16 wiosen i wiêcej. Jednak w takowym przypadku wymagana jest równie¿ obecno¶æ wyra¿aj±cego zgodê. Wymagane jest uzbrojenie ochronne zgodne historycznie z okresu XII – XVI w. Spójno¶æ historyczna zostanie sprawdzona przez komisjê sk³adaj±c± siê z czterech sêdziów. Osoby chc±ce siê upewniæ przed turniejem, ¿e ich ekwipunek spe³nia wymogi regulaminu winny skonsultowaæ siê z organizatorami turnieju. Uzbrojenie i wygl±d walcz±cego musz± byæ schludne (szaty na zbrojê nie powinny byæ porwane i brudne, uzbrojenie przerdzewia³e, czepce kolcze porwane). Wspó³czesne elementy ubioru nie mog± byæ widoczne.
Sêdziowie
Sêdziów jest czterech: jeden g³ówny (prowadz±cy turniej), dwóch do naliczania punktów (po jednym na ka¿dego zawodnika – sêdziowie poboczni) oraz sêdzia techniczny zapisuj±cy wyniki i pilnuj±cy up³ywu czasu. Po zakoñczeniu ka¿dej potyczki sêdziowie poboczni podaj± sêdziemu g³ównemu wynik danej potyczki (liczba czystych trafieñ) i ten oznajmia zwyciêzcê potyczki. Ka¿dy z sêdziów ma prawo przerwaæ walkê w ka¿dej chwili g³o¶nym s³owem "STOP!". Rozpoczyna i wznawia walkê sêdzia g³ówny.
Turniej ³uczniczy
£uk – tradycyjny lub na taki stylizowany. Dopuszczalne s± oploty majdanu i pó³ki na strza³y wykonane z naturalnych materia³ów np. skóra, w³ókna naturalne, w³osie. Na ³uku mog± znajdowaæ siê celowniki jedynie w postaci niewielkich naciêæ b±d¼ oplotów z w³ókien naturalnych (dotyczy równie¿ ciêciwy).
Strza³y – tradycyjne b±d¼ stylizowane. Promienie wykonane z drewna, lotki pierzaste, obsadki z materia³ów naturalnych, groty metalowe - ze wzglêdu na rodzaj tarcz zalecane toczone. Minimalna ilo¶æ strza³ 5.
Strój i indywidualne wyposa¿enie ochronne – stylizowane na historyczne, dopasowane indywidualnie do odtwarzanych realiów mieszcz±cych siê w przedziale od XII do XVI w.
Obowi±zuje absolutny zakaz strzelania z uszkodzonego ³uku, uszkodzonymi strza³ami, celowania do ludzi oraz elementów innych ni¿ tarcza, obracania siê z naci±gniêtym ³ukiem w kierunkach innych ni¿ cel. Niestosowanie siê do zasad bezpieczeñstwa grozi upomnieniem. Drugie upomnienie, lub drastyczne z³amanie zasad bezpieczeñstwa stwarzaj±ce bezpo¶rednie zagro¿enie dla zdrowia lub ¿ycia to automatyczna dyskwalifikacja.
Zasady: Konkurencja podwójna liczona ³±cznie, najpierw strzelanie statyczne – cel w odleg³o¶ci 20 mb – tarcza sze¶ciopolowa o ¶rednicy 80 cm, punktacja od 1 do 6, eliminacje 2x5 strza³. Nastêpnie strzelanie statyczne – cel w odleg³o¶ci 30 mb – tarcza sze¶ciopolowa o ¶rednicy 80 cm, punktacja od 1 do 6, eliminacje 2x5 strza³. Po pierwszym dniu do fina³u przejdzie piêæ osób z najwiêksz± liczb± punktów. W drugim dniu zasady takie same jak w pierwszym. Podczas trwania konkurencji ka¿dy uczestnik ma mo¿liwo¶æ oddania dodatkowo 3 strza³ów próbnych informuj±c o tym wcze¶niej (przed oddaniem strza³u) sêdziego g³ównego.
Turniej samojeden (miecz i tarcza)
Wymagania: pe³ne opancerzenie rycerskie dotycz±ce odtwarzanego okresu, he³my pe³ne, naramienniki lub kaptur – najlepiej pancerny. Tors os³oniêty wraz z os³on± minimum obydwu ud i wszystkich stawów.
Broñ do wgl±du, preferowany miecz i tarcza, dopuszczony miecz d³ugi i inna „bezpieczna broñ” (bez ostrych krawêdzi).
Tarcza nie wiêksza ni¿ od po³owy uda do ramienia.
Kopniêcia dozwolone (wyj±tek kolano od frontu oraz g³owa), powalenie równie¿ ale z zaakcentowaniem pokonania przeciwnika. Walka trwa 1:30 minuty. Licz± siê tylko celne i bezsporne ciosy. Nie liczymy uderzeñ po tarczach i mieczu jak równie¿ p³azów. Sztychy, ciosy w stopy jak równie¿ w kark i krocze zabronione. D³onie nie punktowane. Przystêpuj±cy do turnieju sk³adaj± swoje tarcze lub miecze u organizatora. Organizatorzy wybieraj± walcz±cych poprzez wskazanie tarczy lub miecza. Przegrywaj±cy odpada z turnieju. Wygrywaj±cy przechodzi do kolejnego etapu. Walki trwaj± do chwili a¿ pozostanie na placu trójka finalistów.
Turniej samojeden (miecz d³ugi)
Wymagania: pe³ne opancerzenie rycerskie dotycz±ce odtwarzanego okresu, he³my pe³ne, naramienniki lub kaptur – najlepiej pancerny. Tors os³oniêty wraz z os³on± minimum uda i wszystkich stawów.
Broñ do wgl±du, preferowany miecz d³ugi i inna „bezpieczna broñ” (bez ostrych krawêdzi).
Kopniêcia dozwolone (wyj±tek kolano od frontu oraz g³owa), powalenie równie¿ ale z zaakcentowaniem pokonania przeciwnika. Walka trwa 1:30 minuty. Licz± siê tylko celne i bezsporne ciosy. Nie liczymy uderzeñ po mieczu jak równie¿ p³azów. Sztychy, ciosy w stopy jak równie¿ w kark i krocze zabronione. D³onie nie punktowane. Przystêpuj±cy do turnieju sk³adaj± swoje miecze u organizatora. Organizatorzy wybieraj± walcz±cych poprzez wskazanie miecza. Przegrywaj±cy odpada z turnieju. Wygrywaj±cy przechodzi do kolejnego etapu. Walki trwaj± do chwili a¿ pozostanie na placu trójka finalistów.
Zasady naliczania punktów w turniejach samojeden
Punktowane bêd± ciosy zadane mieczem silnie osadzone w pole punktowane, czyli ca³e cia³o oprócz stref zabronionych: kark, d³onie, krocze, stopy; oraz stref niepunktowanych: przedramion, ³ydek i goleni.
1 pkt. – celne trafienie w pole punktowane lub cios g³owic± zadany w he³m
2 pkt. – rzut zapa¶niczy, obalenie pod warunkiem pozostania na nogach
3 pkt. – rozbrojenie
Punkty ujemne:
-1 pkt. – upadek b±d¼ utrata broni bez akcji przeciwnika
Uczestnik ulegaj±cy kontuzji w efekcie akcji dozwolonej, niezdolny do dalszej walki przegrywa. Niezdolno¶æ do dalszej walki w wyniku kontuzji spowodowanej akcj± zabronion± powoduje automatyczn± dyskwalifikacjê winnego. Niezdolno¶æ do walki ustala sêdzia g³ówny.
Zabronione!!!
- pchniêcia sztychem
- zadawanie ciosów powoduj±cych kontuzje w obszary dozwolone, niepunktowane (przedramiona, ³ydki, golenie)
- zadawanie ciosów w d³onie, stopy, kark i na krocze
- zrywanie he³mu przeciwnika i zak³adanie d¼wigni na szyjê
- ataku na pozbawionego broni przeciwnika lub na le¿±cego
- kontynuowanie walki po komendzie STOP lub pro¶bie przeciwnika o przerwê
- wulgarne zachowanie w stosunku do przeciwnika lub sêdziów – natychmiastowa dyskwalifikacja i usuniêcie z terenu turnieju
Turniej dru¿ynowy
Dru¿yny 5-osobowe. Walka do upad³ego (utrata gruntu pod nogami lub trzy punkty podparcia) lub do poddania siê przeciwnika.
Zasady zwyciêstwa: Nale¿y powaliæ dru¿ynê przeciwnika.
Broñ dowolna ale do wgl±du.
To na razie wstêpny zarys. W razie uwag proszê o konstruktywne wypowiedzi :-)
Dziêkujê wszystkim za wspóln± zabawê a organizatorom za przygotowania. £ucznikom gratulujê i mam nadziejê, ¿e ka¿dy móg³ wystarczaj±co siê na strzelaæ. Do zobaczenia za rok