Prezydent Miasta Chorzów oraz Chorzowskie Bractwo Rycerskie Bo¿ogrobców ma zaszczyt zaprosiæ wszystkich tych, którym bliskie s± warto¶ci i idee chrze¶cijañskie na jubileuszowy V Zjazd Rycerstwa Chrze¶cijañskiego im. Gotfryda de Bouillon. Zjazd odbêdzie siê w dniach 7 i 8 czerwca 2014 roku w ¦l±skim Parku Etnograficznym w Chorzowie w ramach obchodów ¦wiêta Miasta Chorzów. Mo¿liwo¶æ przyjazdu grup i zawodników ju¿ 6 czerwca w pi±tek po godz. 15.00. Datowanie zjazdu: od XI do XV wieku. Wszystkie eliminacje do turniejów „miecza i tarczy” - walki punktowe - odbêd± siê w sobotê po nabo¿eñstwie i uroczysto¶ciach w mie¶cie. W trakcie zjazdu odbêd± siê turnieje w kategoriach XIII i XIV/ XV w. oraz turniej ³uczniczy. Zawodnicy bêd± rywalizowali o z³oty i srebrny krzy¿ Gotfryda de Bouillon.
Noclegi: w obozie - namioty historyczne - na terenie ¦l±skiego Parku Etnograficznego w Chorzowie. Rozpalanie ogniska tylko w wyznaczonych miejscach. Ze wzglêdu na szczup³e ¶rodki zwracamy koszty tylko nielicznym grupom rekonstrukcyjnym. Miejsca jednak w obozie nie brakuje - serdecznie zapraszamy. Wy¿ywienie zapewnione przez organizatorów: sobota - ¶niadanie, obiad i kolacja, niedziela - ¶niadanie, obiad i kolacja.
Zg³oszenia i pytania, proszê kierowaæ na adres:
adamlisek65@gmail.com
32 2416 764 (dzwoniæ miêdzy godz. 20.00 -22.00) Osoba odpowiedzialna za organizacjê zjazdu: Adam Lisek
W razie chêci udzia³u w V Zje¼dzie Rycerstwa Chrze¶cijañskiego organizatorzy prosz± o za³±czanie poni¿szych danych o grupie rekonstrukcyjnej:
- krótki zarys historii grupy /kiedy i gdzie powsta³a, jaki okres odtwarza/
- liczba osób bior±cych udzia³ w konkurencjach (walcz±cy i cywile)
- liczba namiotów
- koszt dojazdu
- zdjêcia (w strojach cywilnych i bojowych ka¿dej grupy) - warsztaty dla publiczno¶ci - czy prowadzi grupa
Dodatkowe informacje, szczegó³owy plan imprezy, regulaminy w najbli¿szym czasie, tak¿e na: stronie internetowej bractwa bo¿ogrobcy.pl lub Facebook bo¿ogrobcy
Organizatorzy: Urz±d Miejski w Chorzowie Chorzowskie Bractwo Rycerskie Bo¿ogrobców
Patronat: Polskie Towarzystwo Historyczne oddz. w Katowicach
Zapraszamy!
Zjawimy siê jak co roku.
Racibórz te¿ siê zjawi w nowej ods³onie
Dru¿yna Rycerska Czarny Kruk z Czêstochowy stawi siê
Rycerze Grobu Bo¿ego z ¯ywca oczywi¶cie przyjad±.
Prosimy o przeslanie informacji na temat turnieju ³uczniczego na kalendarz@lucznicytradycyjni.org. Imprezê wpisali¶my do kalendarza
Za³oga Grodu Raciborskiego stawi siê zbrojnie i strojnie. I je¶li Bóg da to srebrny krzy¿ powêdruje w tym roku w³a¶nie do tego¿ grodu!
A ja mam ma³e pytanko. Czy fina³y walk odbêd± siê równie¿ w sobotê, czy mo¿e w niedzielê?
Prezydent Miasta Chorzów oraz Chorzowskie Bractwo Rycerskie Bo¿ogrobców maj± zaszczyt zaprosiæ na V Zjazd Rycerstwa Chrze¶cijañskiego im. Gotfryda de Bouillon, który odbêdzie siê w dniach 7 - 8 czerwca 2014 roku w ¦l±skim Parku Etnograficznym w Chorzowie
PROGRAM
SOBOTA
7.00 - ¶niadanie w obozie rycerskim
9.10 - wyjazd do miasta grup rycerskich
10. 30 - 10.50 - nabo¿eñstwo w ko¶ciele ¶w. Jadwigi w Chorzowie – prowadzone przez ks. dziekana Eugeniusza B³aszczyka, ¶piew Schola Cantorum Minorum Chosoviensis
11.00 - 11.30 - przemarsz grup rekonstrukcyjnych ulic± Wolno¶ci, który otwiera Gwardia Gryf, krótka scenka historyczna ukazuj±ca nadanie bo¿ogrobcom wsi Chorzów oraz przekazanie kluczy do bram miasta przez prezydenta Chorzowa Andrzeja Kotalê - Chorzowskiemu Bractwu Rycerskiemu Bo¿ogrobców.
11.30 - 13.00 - Turniej rycerski na ulicy Jagielloñskiej o puchar Prezydenta Miasta Chorzów, pokazy tañców ¶redniowiecznych m.in. taniec w³oski z flagami, uzbrojenia rycerskiego oraz wystêpy zespo³ów muzycznych Tryzna, scholii Nativitatis, i ¶w. Franciszka
13.30 - 15.00 - przerwa obiadowa i odpoczynek
15.00 - 19.00 - dalszy ci±g imprezy w Górno¶l±skim Parku Etnograficznym. Eliminacje do turniejów „miecza i tarczy” - walki punktowe - dla bractw rekonstrukcyjnych w kategoriach XIII i XIV/ XV w. oraz do turnieju ³uczniczego. Zawodnicy bêd± rywalizowali o z³oty i srebrny krzy¿ hr. Gotfryda de Bouillon. Przewidziany jest tak¿e turniej zapasów ¶redniowiecznych.
godz. 17.30 - 18.30 – w ko¶ciele ¶w. Józefa Robotnika: wyk³ady nawi±zuj±ce tematycznie do kultury ¶redniowiecza:
dr Agata Bry³ka /U¦l/, „....Dla wiecznej pamiêci rzeczy.... , czyli rzecz o ¶redniowiecznym dokumencie"
dr Tomasz Ka³uski /U¦l/, „"Strój zakonny w ¶wietle pieczêci cystersów ¶l±skich w ¶redniowieczu"
dr Jacek Kaniewski /U¦l/, „ Symbolika monet ¶redniowiecznych”
Po wyk³adach przewidziana dyskusja z prelegentami.
19.30 - kolacja
20.30 - prezentacja przyby³ych bractw rycerskich: m.in. koncert scholii ¶w. Franciszka i Scholii ¯eñskiej Muzyki Dawnej „Nativitatis” - Chorzowskie Bractwo Rycerskie Bo¿ogrobców
Po obiedzie grupy taneczne i zespo³y muzyczne wezm± udzia³ w wycieczce fakultatywnej do Bytomia, który obchodzi w tym roku 760 rocznicê lokacji miasta. – przewidziany koncert scholi Nativitatis w ko¶ciele bo¿ogrobców ¶w. Ducha oraz krótka prezentacja na rynku miasta.
NIEDZIELA
Drugi dzieñ IV Zjazdu Rycerstwa Chrze¶cijañskiego
Du¿a polana
godz. 7.00 - ¶niadanie w obozie rycerskim
godz. 9.30 - Msza ¶w. trydencka w oprawie ¶redniowiecznej w ko¶ció³ku ¶w. Józefa Robotnika z udzia³em bractw i zaproszonych go¶ci - ¶piew Schola Cantorum Minorum Chosoviensis, odprawiona przez ks. Huberta Lupê
godz. 11.00 - uroczyste otwarcie IV Zjazdu Rycerstwa Chrze¶cijañskiego przez Prezydenta Miasta Chorzów Andrzeja Kotalê, prezentacja bractw na du¿ej polanie. Od¶piewanie Bogurodzicy i pokaz tañca z flagami - Gwardia Gryf z Wroc³awia
- krótka rekonstrukcja scenek napadu ubogiego ch³opstwa i opryszków na obóz rycerski i ich pojmanie
- powinno¶æ "krzyku" - pogoñ za przestêpc±/zbiegiem od wsi do wsi ( od zagrody do zagrody)
godz. 11.30 – 13. 20 - fina³y V Turnieju walki na miecze jednorêczne o z³oty krzy¿ hr. Gotfryda de Bouillon za³o¿yciela Zakonu Rycerskiego Bo¿ogrobców – walki punktowe w kategorii XIII wiek.
- scenka zwi±zana z sprzeda¿± relikwii w t³umie ok. 15 minut, animacje w¶ród widzów
godz. 13.30 - 14.00 - spektakl „Trzy ¿ywio³y” dla dzieci i doros³ych – wykonany przez Gwardiê Gryf
godz. 13.15 - 14.00 - obiad - wydawany w trakcie trwania imprezy
godz. 14.00 – 14.50 - pokazy sokolników z udzia³em publiczno¶ci
godz. 15.00 - 15.40 - fina³y IV Turnieju walk na miecze jednorêczne o srebrny krzy¿ hr. Gotfryda de Bouillon w kategorii XIV/XV wiek oraz fina³y zapasów ¶redniowiecznych
godz. 15.50 – 16. 30 Inscenizacja wielkiej bitwy bractw rycerskich na du¿ej polanie, z udzia³em artylerii, poprzedzona:
- krótk± scenka wyj¶cie so³tysa z lekkozbrojnym pacho³kiem celem do³±czenia do wojsk (zgodnie z realizacj± ¶redniowiecznej powinno¶ci) oraz grabienie pola bitwy
godz.16.30 - 17.30 - pokazy rycerzy konnych - walki bezpo¶rednie na kopie
- wycieczka" zbrojnych do wsi – zagroda z Frydka, krótka scenka aprowizacja wojsk (pobieranie ¿ywno¶ci od kmieci) . "
godz.17.30 - 18.00 - walki bohurtowe w konwencji 3/3
godz. 18.00 - 18:10 - uhonorowanie zwyciêzców turniejów i mianowanie nowych cz³onków Chorzowskiego Bractwa Rycerskiego Bo¿ogrobców przez Prezydenta Chorzowa
godz. 18.15 - 19. 20 - spektakl „Kuglarze” w wykonaniu aktorów „Teatru gry i ludzie”(dzia³aj±cego w Stowarzyszeniu Ogrody Teatru)
godz. 19.20 - zabawy plebejskie z udzia³em publiczno¶ci m.in. bieg dam, rzut zapa³k±, przeci±ganie liny, „wy¶cig konny”
19.30 - wspólna zabawa Zespo³ów Tañca Dawnego z publiczno¶ci±
godz. 20.00 - Zakoñczenie imprez na du¿ej polanie
Polana ko³o wiatraka
12.00 - 15.00 - IV Turniej ³uczniczy o srebrny krzy¿ hr. Gotfryda de Bouillon
UWAGA! wydarzenie sezonu - godz. 13.30 – po raz pierwszy w dziejach skansenu zostanie uruchomiony wiatrak od m³yna
15:10 - 17:00 - konkurs na najlepszego ³ucznika dla dzieci
16.00 – 16.00 - krótka inscenizacja kontrybucji nak³adanych na wie¶niaków – zagroda z Frydka ko³o m³yna.
Scena
Wystêpy:
godz. 12.00 - 12.30 - schola ¶w. Franciszka - Chorzowskie Bractwo Rycerskie Bo¿ogrobców, krótka historia pie¶ni i wydarzeñ z nimi zwi±zanych
godz. 12.30 - 13.00 - pokazy mody mieszczañskiej z XIV/XV w.
godz. 13.00 - 14.00 - wystêpy zespo³u Muzyki Dawnej z Czech „Camrate”
godz. 14.00 - 14.50 - eliminacje do I konkursu tañca dawnego w Chorzowie
godz. 15.00 - 15.10 - rozdanie nagród dla dzieci bior±cych udzia³ w II edycji konkursu
„Dzieje Chorzowa w ¶redniowieczu” - organizowanym w maju dla dzieci w wieku przedszkolnym na terenie miasta
godz.15.15 - 15.40 - Schola Muzyki Dawnej Nativitatis
godz. 15.40 - 16.00 - rozdanie nagród za konkursy na ma³ej polanie i dla zwyciêzców w II Turnieju szachów ¶redniowiecznych
16.00 - 17.00 - fina³y I Konkursu Tañca Dawnego
17.00 - 18.00 - Wystêpy Zespo³u Muzyku Dawnej Tryzna z Szczecina
W przerwach miêdzy wystêpami odbêdzie siê konkurs wiedzy o modzie ¶redniowiecznej i o mie¶cie Chorzowie dla dzieci i doros³ych – nie zabraknie upominków /Program i zasady konkursu na stronie facebook bo¿ogrobcy/
Ma³a polana
godz. 12.00 - 17.00 - konkurs i zabawy plebejskie dla dzieci i doros³ych m.in.:
- szachy ¶redniowieczne klasyczne - fina³y konkursu
- historyczne gry planszowe /w tym turnieje/ – prowadzone przez Bard Centrum Gier
- malowanie twarzy
- malowanie herbu miasta Chorzowa, dam dworu i rycerzy wêglem drzewnym
/konkurs na najlepszy obrazek/
- tor przeszkód dla giermka
- przeci±ganie liny
- rzut w³óczni± do celu
- pokazy fechtunku – na d³ugie miecze prowadzi Przemys³aw Stolorz /godz. 17.10 – 17.50/
Warsztaty
- nauka pisania piórem gêsim
- warsztaty iluminatorskie
- „Akademia Kangura” - nauka chodzenia na szczud³ach dla dzieci i m³odzie¿y
- warsztaty z choreografii tañca z flagami
- warsztaty z malowania ikon dla dzieci i doros³ych
- warsztaty z zielarstwa
- warsztaty z wykonywania ¶redniowiecznych instrumentów muzycznych
- warsztaty z czytania pisma ¶redniowiecznego /paleografii/
- warsztaty tañca dla publiczno¶ci
- historyczne gry planszowe
godz. 15.10 – 16 .00 - Teatrzyk dla dzieci z udzia³em widowni – widowisko pt. „W ¶redniowiecznym warsztacie” – Teatrzyk £aweczka Dziadeczka - Piotr Rybak,
Organizatorzy zastrzegaj± sobie jeszcze prawo zmiany programu, o czym zostan± Pañstwo poinformowani
Patronat naukowy: Polskie Towarzystwo Historyczne Oddzia³ Katowice
Medialny: zamki-gotyckie.pl
Szczegó³y na stronie bo¿ogrobcy.pl
Organizator z ramienia miasta Chorzów:
dr Adam Lisek
adamlisek65@gmail.com
A napisz proszê Adamie ze dwa s³owa o tej punktówce XIII.
Uwagi - wszystkie grupy rekonstrukcji historycznej bior±ce udzia³ w V Zje¼dzie Rycerstwa Chrze¶cijañskiego mog± przyje¿d¿aæ ju¿ w pi±tek popo³udniu 6 czerwca 2014 r. do Górno¶l±skiego Parku Etnograficznego – skansenu. ¦niadania, obiady i kolacje wydajemy dopiero od soboty.
Kiedy pojawi± siê regulaminy turniejów? Najbardziej ciekawi mnie turniej tañca
Jej, ile siê dzieje.... czy niektóre wydarzenia odbywaj± siê w ró¿nych miejscach w tym samym czasie i nak³adaj± siê na siebie? Chcia³abym byæ Hermion± i mieæ ten medalion do cofania siê w czasie. Turniej ³uczniczy w tym czasie co pokaz mody mieszczañskiej? Raczej z ³uku nie postrzelam, ale choæby popatrzeæ jak to robi± profesjonali¶ci... Jednak mody mieszczañskiej nie przepuszczê
To jest pokaz rekonstruktorów, czy mo¿e jaka¶ prezentacja / wyk³ad?
I uruchomienie m³yna, mniam
Umieram z rado¶ci, ¿e jadê
Uwaga ! - wszystkie grupy rekonstrukcji historycznej przybywaj±ce na V Zjazd Rycerstwa Chrze¶cijañskiego do ¦l±skiego Parku Etnograficznego /skansenu/ w Chorzowie proszone s± aby skorzysta³y z wej¶cia od strony ulicy Parkowej. Do skansenu mo¿na ju¿ przybywaæ w dniu 6 czerwca 2014 r. w pi±tek popo³udniu.
pozdrawiam
Adam
Regulamin konkursu tañca dawnego
1. Ka¿da grupa powinna przygotowaæ 4 ¶redniowieczne tañce dworskie. Tañce powinny zaliczaæ siê do grupy bassadanca lub ballo - inne rodzaje tañców s± niedopuszczalne.
2. O kolejno¶ci tañców i ich doborze decyduje grupa tañcz±ca.
3. Tañce bêd± oceniane przez komisjê sêdziowsk±. W sk³ad komisji wchodz± wyznaczone osoby z poszczególnych grup tanecznych (po 1 osobie z grupy) oraz niezale¿ny przewodnicz±cy komisji.
4. Przewodnicz±cy komisji odpowiada za nadzorowanie sêdziów, czuwanie nad porz±dkiem turnieju, podliczenie punktów i og³aszanie wyników.
5. Sêdziowie przy ocenie grup bêd± korzystaæ z przygotowanych wcze¶niej arkuszów oceny.
6. Sêdziowie wyznaczeni z grup tañcz±cych nie mog± g³osowaæ na swoj± grupê.
7. Komisja sêdziowska bêdzie oceniaæ po kolei wystêpy ka¿dej grupy. Podczas wystêpu i oceny sêdziowie wyznaczeni z aktualnie wystêpuj±cej grupy bêd± zwolnieni z g³osowania.
8. Wystêp bêdzie oceniany w kilku kategoriach:
- zgodno¶æ historyczna z datowaniem: kroki, stroje, muzyka (0-3pkt)
- wykonanie kroków: prawid³owe zatañczenie i wykoñczenie kroków, zgodno¶æ z rytmem, brak ewidentnych pomy³ek w uk³adzie (0-3pkt)
- synchronizacja tancerzy: równe zatañczenie figur, zachowanie symetrii i odleg³o¶ci miêdzy tancerzami (0-2pkt)
- ogólne wra¿enie: adekwatno¶æ strojów, interakcje miêdzy tancerzami (0-2pkt)
9. Ka¿da grupa mo¿e zdobyæ od 0 do 10pkt
Organizatorzy zastrzegaj± sobie jeszcze ewentualne korekty regulaminu w porozumieniu z bior±cymi udzia³ w turnieju grupami
Je¶li s± chêtni ¿eby w jakim¶ wolnym czasie pobawiæ siê traktatowo (ale bez os³on) mieczem d³ugim albo sztyletem to pisaæ do mnie na priv. Ogarniemy temat ;)
Regulamin turnieju „Miecza i tarczy”, który zostanie rozegrany w Mie¶cie Chorzowie o Puchar Prezydenta Miasta Chorzowa
- Czas walki 90 sekund.
- Tarcza; jej d³ugo¶æ nie mo¿e przekraczaæ 75 cm, a szeroko¶æ 65 cm, ranty nie mog± byæ okute metalem. Dopuszczalne s± jedynie tarcze na bazie drewna (deski, sklejka), profilowane (nie mo¿e byæ to prosta deska).
- Broñ; dopuszczalne jest jedynie broñ sieczna, jednorêczne (miecz, tasak, kord), broñ musi byæ stêpiona, jej waga nie mo¿e byæ ni¿sza ni¿ 1200g.
- Liczone s± jedynie silnie ciosy zadawane krawêdzi± tn±c± broni. Punkty liczone s± przez 4 sêdziów, 2 sêdziów liczy ciosy zadane przez jednego walcz±cego, 2 pozosta³ych ciosy drugiego walcz±cego. Po zakoñczeniu pojedynku sêdziowie sumuj± trafienia poszczególnych osób i og³aszaj± wynik starcia. W przypadku równej ilo¶ci trafieñ decyduje 30 sekundowa dogrywka.
- Polem trafienia jest ca³e cia³o przeciwnika, z wy³±czeniem stóp, krocza, karku, d³oni.
- Dozwolone s± ataki rantem tarczy i w przypadku powalenia przeciwnika sêdziowie przyznaj± 2 punkty
- Niedozwolone s± ataki na kark, krocze, stopy i d³onie przeciwnika.
- Zabronione jest u¿ywanie kopniêæ.
- Zabronione s± sztychy i uderzenia g³ow± .
Zawodnik otrzymuje 1 punkt za trafienie przeciwnika w wy¿ej wymienione pole, przewrócenie przeciwnika i wytraceniu mu broni (utrata broni to 1 punkt dla przeciwnika).
- W przypadku klinczu sêdzia powinien przerwaæ walkê po 5 sekundach. Ciosy zadawane podczas klinczu nie s± liczone.
- Zawodnik ma prawo do dwóch jednominutowych przerw w czasie walki w celu poprawienia czê¶ci uzbrojenia, je¶li naprawa nie jest mo¿liwa, to zostaje on zdyskwalifikowany lub mo¿e walczyæ bez sprawnego elementu uzbrojenia pod warunkiem, ¿e nie zagra¿a to znacz±co jego zdrowiu.
- Je¶li zawodnik dozna kontuzji w wyniku czystej akcji przeciwnika, ma on 30 sekund na osi±gniecie gotowo¶ci do walki w przeciwnym przypadku przegrywa walkê (to samo dotyczy zawodnika, który siê przewróci³). Je¶li kontuzja zawodnika nast±pi w wyniku nieczystego zagrania przeciwnika, zawodnik poszkodowany ma prawo do d³u¿szego odpoczynku, jego walka mo¿e zostaæ prze³o¿ona na pó¼niej. Je¶li zawodnik dostaje kontuzji w wyniku nieczystego a przy tym celowego zagrania. Jego przeciwnik decyzja sêdziów , mo¿e zostaæ zdyskwalifikowany.
[Zasady walki :
Wstêp
Jeste¶my rycerzami i znajomymi i nie chcemy nikomu zrobiæ krzywdy, chcemy siê dobrze bawiæ. Je¶li nie zamierzasz przestrzegaæ zasad turniejowych zostaniesz niedopuszczony do zmagañ turniejowych. Rycerz to wojownik który powinien umieæ walczyæ ró¿nymi rodzajami broni jak i umieæ stosowaæ ró¿norodne uzbrojenie ochronne, dlatego w czasie staræ turniejowych bêdzie mo¿na wykorzystywaæ ró¿norodne uzbrojenie je¶li tylko przejdzie pozytywn± weryfikacjê organizatora i sêdziów. Ewentualne uwagi nale¿y zg³aszaæ przed rozpoczêciem pojedynku sêdziemu.
• U¿ywamy uzbrojenia konkretnie datowanego XIII lub prze³om XIV i XV w. w zale¿no¶ci od turnieju w którym startujemy, wszelkie wynalazki wcze¶niejsze, pó¼niejsze, czy te¿ wymy¶lone nie wchodz± w rachubê.
• Rekonstruujemy konkretne osoby wiêc strój powinien byæ adekwatny do pozycji (rycerz walcz±cy powinien mieæ godne odzienie i broñ, ca³o¶æ powinna byæ dobrze utrzymana i wygl±daj±ca). Sprzêt zaniedbany nie bêdzie dopuszczony do walki.
• Broñ któr± siê pos³ugujemy powinna byæ w dobrym stanie i stosownie zabezpieczona:
• Broñ bia³a i obuchowa powinna mieæ stêpione krawêdzie, brak zadziorów i nie zardzewia³a!
• Broñ drzewcowa powinna mieæ zabezpieczone kulami wszelkie elementy k³uj±ce.
• Broñ powinna byæ czysta pozbawiona zadziorów czy w¿erów
Zakazy
W czasie walki zakazane s± nastêpuj±ce czynno¶ci:
• Atak na krocze przeciwnika
• Pchniêcia broni± bia³±
• Atakowanie krawêdzi± tarczy
• Stosowanie p³askich ciosów na zas³onê przeciwnika
• Stosowanie broni± obuchow± i drzewcow± ciosów z pe³nego zamachu
• Stosowanie technik które w sposób oczywisty nara¿aj± przeciwnika na powa¿n± kontuzjê
• Atakowanie przeciwnika od ty³u
• U¿ywanie kopniêæ i chwytów
• Podcinanie przeciwnika i podk³adanie nóg
Sêdziowanie i turnieje
• Warunki zwyciêstwa w pojedynku lub starciu ustala organizator imprezy, on te¿ okre¶la zasady doboru walcz±cych, orê¿a oraz przebieg zmagañ.
• W czasie zmagañ turniejowych odbêd± siê pojedynki punktowe do 5 lub 10 trafieñ (w zale¿no¶ci od ilo¶ci startuj±cych) i minutowe (ze wskazaniem zwyciêzcy prze sêdziów)
• Przed rozpoczêciem zmagañ z grup uczestnicz±cych w turnieju zostan± wybrani sêdziowie którzy bêd± sêdziowali pojedynki. Ich decyzje bêd± nieodwo³alne i obowi±zuj±ce. Bêdzie 5 sêdziów (3 sêdziuj±cych w ringu), sêdzia nie bêdzie móg³ sêdziowaæ pojedynku w którym uczestniczy zawodnik z jego grupy!
• Broñ jak i uzbrojenie ochronne musi byæ odpowiednio dostosowane do turnieju XIII lub XIV/XV w.
Regulamin turnieju bojowego, przepisy szczegó³owe dotycz±ce uzbrojenia ochronnego
Zasady
I. Dopuszczenie do walki
Do walk dopuszczone s± tylko osoby pe³noletnie. Wymagane jest uzbrojenie ochronne zgodne z histori± XIII-XV. Oczywi¶cie nie dopuszcza siê mieszania sprzêtu (np. He³m z XIII a reszta z XV)
Uzbrojenie takie musi zawieraæ:
- he³m z zas³on± - tzw. polska krata nie jest dopuszczona. Zas³ona musi byæ opuszczona w ci±gu ca³ego starcia. Zawodnik, któremu os³ona bêdzie swobodnie podskakiwaæ zostanie zdyskwalifikowany. Kapalin wymaga podbródka. Je¶li sêdziowie uznaj±, ¿e przerwa miêdzy kapalinem a podbródkiem jest zbyt du¿a, taki zestaw nie zostanie dopuszczony.
- os³ona szyi ko³nierz pszeszywanicy zas³aniaj±cy szczelnie ca³± szyjê lub przeszywany kaptur. Go³a skóra widoczna na szyi powoduje automatyczne odrzucenie zawodnika przez sêdziów.
- Rêce; pszeszywanica, dodatkowo p³ytowa, zbrojnikowa lub kolcza ochrona stawu barkowego, ³okci i przedramion, p³ytowe lub kolcze rêkawice
- Korpus; pszeszywanica, dodatkowo kolczuga, p³aty, skórznia lub kirys p³ytowy.
- Nogi; na udach minimum pikowane nogawice lub zakrywaj±ce je d³uga przeszywanica, p³ytowa ochrona kolan, p³ytowa lub zbrojnikowa ochrona piszczeli.
Broñ: Musi byæ sieczna, czyli miecz, kord, tasak.. D³ugo¶æ broni dowolna. Waga broni jednorêcznej nie mo¿e byæ mniejsza ni¿ 1200g, pó³torarêcznej nie mo¿e byæ mniejsza ni¿ 1800g. Krawêdzie broni musz± mieæ co najmniej 2mm grubo¶ci, nie mog± te¿ zawieraæ ostrych zadziorów.
Sztych ma byæ zatêpiony.
Tarcza: Musi byæ na bazie drewna i skóry. Stalowe lub laminatowe (np. w³ókna szklane) tarcze nie s± dopuszczone. Metalowe okucia krawêdzi tarczy nie s± dopuszczone. Waga dowolna. Wymiary: dowolne
Ka¿dy zawodnik jest sprawdzany pod tym k±tem przed ka¿d± walk±.
Strój i uzbrojenie musi byæ odpowiednie do turnieju w którym siê startuje.
Sprzêt zaniedbany( zardzewialy, poratgany, uszkodzony) nie bêdzie dopuszczony do turnieju.
Sêdziowie przed turniejem dokonaj± inspekcji sprzêtu i dopuszczenia go do walki.
II. Zasady rozstrzygania pojedynków
Zawodnicy bêd± wyczytywani z wyprzedzeniem jednej walki, czyli: ?Walcz± panowie A i B, przygotowuj± siê panowie C i D?. Zawodnik ma byæ gotów do walki w ci±gu minuty od wezwania. Je¶li po tym czasie nie stawi siê na plac w pe³nym rynsztunku, uznany zostaje za pokonanego. Walka trwa:
Czasówka: 60 lub 90 sekund (decyzja zale¿y od ilo¶ci walcz±cych w turnieju) – ze wskazaniem zwyciêzcy przez 3 sêdziów szrankowych. Walka nie jest przerywana po trafieniu, a jedynie z powodów technicznych, lub na ¿yczenie zawodnika. Licz± siê tzw. osadzone ciosy zadane w pole trafienia. Osadzonym nazywamy trafienie zadane z zauwa¿aln± si³±, krawêdzi± tn±c± broni. Ciosy p³azem, ze¶lizgniêcia broni po pancerzu i bardzo lekkie ciosy nie s± liczone. Cios, który przebije siê przez zastawê i nadal zachowa impet, jest liczony jako trafienie.
Punktówka do 5 lub 10 celnych ciosów (decyzja zale¿y od ilo¶ci walcz±cych) licz± siê celne mocne trafienia – walka po ka¿dym ciosie jest przerywana
Zawodnik sygnalizuje chêæ przerwania walki poprzez krzyk ?stop!? i uniesienie rêki z otwart± d³oni±. Sygna³ ten nie oznacza poddania walki a jedynie przerwê techniczn±. Walkê poddaje siê klêkaj±c. Sêdziowie musz± zapytaæ zawodnika, czy faktycznie poddaje walkê.
Pole trafienia: g³owa, korpus, nogi od kolan wzwy¿, ca³e rêce z wy³±czeniem nadgarstków, przedramion i d³oni. Kolana i ³okcie s± liczone jako pole trafienia.
Utrata broni jest równoznaczna jednemu trafieniu.
Faule:
- sztychy, ciosy jelcem i g³owic±, ciosy tarcz±
- kopniêcia, uderzenia kolanami, piê¶ciami.
- atak ³okciem na g³owê lub szyjê.
- Niedozwolone s± ataki na kark, krocze, stopy i d³onie przeciwnika.
- podcinanie
Kary:
Upomnienie ? S³owne upomnienie zawodnika, nie poci±ga dalszych konsekwencji
Ostrze¿enie - Zawodnik traci jeden punkt.
Dyskwalifikacja ? zawodnik jest usuwany z walki i turnieju. Jego przeciwnik zostaje uznany za zwyciêzcê i przechodzi dalej.
Ka¿dy faul mo¿e oznaczaæ dyskwalifikacjê, je¿eli sêdziowie uznaj±, ¿e by³ zadany celowo.
Zdyskwalifikowany zawodnik jest usuwany z turnieju.
Je¶li który¶ arbiter ma w±tpliwo¶ci co do celowo¶ci faulu, walka jest przerywana i nastêpuje narada arbitrów. Ich wspólna decyzja jest niepodwa¿alna i ostateczna.
Kontuzje, rany, uszkodzenia sprzêtu:
W przypadku klinczu sêdzia powinien przerwaæ walkê po 5 sekundach.
- Zawodnik ma prawo do dwóch jednominutowych przerw w czasie walki w celu poprawienia czê¶ci uzbrojenia, je¶li naprawa nie jest mo¿liwa, to zostaje on zdyskwalifikowany lub mo¿e walczyæ bez sprawnego elementu uzbrojenia pod warunkiem, ¿e nie zagra¿a to znacz±co jego zdrowiu.
- Je¶li zawodnik dozna kontuzji w wyniku czystej akcji przeciwnika, ma on 30 sekund na osi±gniecie gotowo¶ci do walki w przeciwnym przypadku przegrywa walkê (to samo dotyczy zawodnika, który siê przewróci³). Je¶li kontuzja zawodnika nast±pi w wyniku nieczystego zagrania przeciwnika, zawodnik poszkodowany ma prawo do d³u¿szego odpoczynku, jego walka mo¿e zostaæ prze³o¿ona na pó¼niej. Je¶li zawodnik dostaje kontuzji w wyniku nieczystego a przy tym celowego zagrania, poszkodowany mo¿e zadecydowaæ o zakoñczeniu walki i dyskwalifikacji przeciwnika.
W przypadku jakichkolwiek kwestii spornych ostateczne zdanie maj± sêdziowie.
Arbitrzy
Jest piêciu arbitrów. Trzech od naliczania punktów , prowadz±cy turniej.
Ka¿dy z nich ma prawo przerwaæ walkê, je¶li widzi ku temu przyczynê. Walkê rozpoczyna i wznawia po przerwie arbiter prowadz±cy.
Jedna osoba jest odpowiedzialna za pilnowanie up³ywu czasu przed walk±, w jej trakcie i podczas przerw.
Pytania proszê kierowaæ drog± e-mail’ow± na adres bowmen@interia.pl
ZASADY OGÓLNE
Walka trwa trzy rundy, po dwie minuty ka¿da, przerwa 1 minuta
Akcje dozwolone:
- obalenia, podciêcia, rzuty, trzymania
Akcje zakazane:
- rzuty za g³owê
- rzuty „z d¼wigni”
- duszenia
- uderzenia/kopniêcia
- zamierzony atak na ko¶ci/stawy
- wk³adanie palców w oczy, równie¿ tzw haczyki na oczodo³y
- d¼wignie na kark/krêgos³up
Kategorie wagowe:
Do 70kg, do 80, do 100, powy¿ej 100, open
Punkty techniczne za akcje i chwyty
1 punkt techniczny:
. Sprowadzenie do parteru: sprowadzenie do parteru poprzez rzut, obalenie, wyniesienie, lub przetoczenie, bêdzie musia³o byæ wyra¼nie inicjowane przez zawodnika (od
pocz±tku do koñca).
2 punkty techniczne:
Gdy zawodnik dowoln± technik±/trzymaniem spowoduje przytrzymanie przeciwnika plecami na ziemi na czas przynajmniej 3 sekund, je¶li akcja jest uwieñczeniem rzutu/obalenia punkty sumuj± siê
5 punktów - techniczne: zwyciêstwo przez przymusowe poddanie. Kiedy zapa¶nik nie mo¿e unikn±æ poddania bez ryzyka
kontuzji, powinien zaznaczyæ koniec walki uderzaj±c rêk± lub stop± o swojego przeciwnika lub matê. Je¶li uderzenie
jest fizycznie niemo¿liwe, sêdzia-arbiter lub sam zawodnik wyg³asza zwrot "STOP" aby zaznaczyæ koniec walki.
Wygrana
Zwyciêstwo jednego z zawodników uznaje siê, gdy:
a) nast±pi przymusowe poddanie (j.w.)
b) po czasie 3 rund wystêpuje przewaga punktowa
c) przeciwnik zostaje przytrzymany plecami (³opatkami) na ziemii na czas 10 sekund
Sêdziowie – sêdzia g³ówny, sêdzia „ringowy”, sêdzia obserwuj±cy spoza maty
Uwaga ! – w trakcie V Zje¼dzie Rycerstwa Chrze¶cijañskiego zostan± zademonstrowane dwie machiny oblê¿nicze typu Onager wykonane przez Chorzowskie Bractwo Rycerskie Bo¿ogrobców . Machiny zosta³y zrekonstruowane w oparciu o dawn± ikonografiê.
Hej, a jaki bêdzie regulamin turnieju ³uczniczego?
Trzeba siê jako¶ wcze¶niej zg³aszaæ specjalnie, czy mo¿na siê na miejscu przed turniejem zapisaæ?
Przystêpujemy z w³asnym ³ukiem i strza³ami, czy mo¿na np po¿yczaæ sprzêt znajomym i siê wymieniaæ sprzêtem miêdzy rundami? Chodzi mi o sytuacjê, gdy z bractwa jedzie kilka osób ale tylko 2 ³uki np.
I czy s± jakie¶ rundy dla pocz±tkuj±cych i zaawansowanych, czy wszyscy s± liczeni razem?
Czy trzeba mieæ historyczne strza³y, czy mo¿na korzystaæ ze strza³ treningowych? Po ile strza³ów siê oddaje w rundzie?
Bardzo nam przykro ale m³yn nie zostanie jednak uruchomiony w czasie V Zjazdu. 29 maja 2014 r. w³adz skansenu poinformowa³y nas – niestety z du¿ym opó¼nieniem, - ¿e prace renowacyjne m³yna nie zostan± zakoñczone na czas i m³yn nie zostanie w tej sytuacji uruchomiony.
wa¿enie do zapasów bedzie tu¿ przed zawodami czy jako¶ wcze¶niej?
W wyniku nie¶cis³o¶ci wynikaj±cych z braku wcze¶niejszych informacji o powstaniu nowej grupy rekonstrukcyjnej w programie V Zjazdu podano star± nazwê grupy rekonstrukcyjnej z Raciborza o nazwie Za³oga Grodu Raciborskiego, a ma byæ: Grupa Rekonstrukcji Historycznej Armati
Regulamin Turnieju £uczniczego
I. Wymagania techniczne.
1. £uki drewniane typu prostego lub kompozytowe typu refleksyjnego, wykonane
z naturalnych materia³ów wed³ug technologii historycznej.
2. Strza³y drewniane z metalowym grotem i pierzyskami z materia³ów naturalnych oznakowane
jednakowo w sposób pozwalaj±cy na identyfikacjê ich w³a¶ciciela. Maksymalna ilo¶æ strza³ w
jednej konkurencji – 6 sztuk.
Uwaga! Ze wzglêdu na równe szanse zawodników pos³uguj±cych siê tradycyjnym sprzêtem, nie
dopuszczone bêd± ³uki drewniane sportowe i ³uki oraz strza³y z u¿yciem tworzyw sztucznych
(w³ókno szklane) i elementów wykonanych z metali lekkich (np.: stopy aluminium) , preferowane groty toczone.
II. Wymagania w stosunku do zawodników.
1. Strój historyczny nawi±zuj±cy do epoki europejskiego ¶redniowiecza lub innych
krajów ¦wiata z okresu od XIII do XV w. B.C.
2. Wymagane jest poczucie humoru oraz ¿yczliwo¶æ dla pozosta³ych uczestników turnieju, a tak¿e
podporz±dkowanie siê ramom czasowym Turnieju oraz jego wymaganiom organizacyjnym.
III. Zasady Turnieju.
1. Turniej £ucznictwa Historycznego ma charakter widowiskowego pokazu publicznego maj±cego
na celu zaprezentowanie wysokich umiejêtno¶ci strzeleckich zawodników oraz ukazanie ró¿nych
odmian historycznego sprzêtu i stroju ³uczniczego u¿ywanego w okresie europejskiego
¶redniowiecza z uwzglêdnieniem analogicznego okresu na innych kontynentach.
2. Terenem zawodów ³uczniczych jest plac turniejowy wyznaczony i przygotowany przez g³ównego sêdziego
3. Turniej odbywa siê w dniu 07-08.06.2012.r
4. Konkurencje tarczowe w ró¿nych konfiguracjach- czas, klêcz±c , ty³em ,wybierane kolory, odwrotna punktacja itp. Mo¿liwe ¿e uda siê dowie¼æ parê tarcz my¶liwskich -zwierzaki.
Dziêkujê za regulamin. No to ³uk wykonany z drewna i w³ókna szklanego odpada, niestety. Skoro nie mam innego pozostaje wzi±æ udzia³ kiedy indziej
CYTAT(adamlisek1 @ 22:50 27.05.2014)
Uwaga ! – w trakcie V Zje¼dzie Rycerstwa Chrze¶cijañskiego zostan± zademonstrowane dwie machiny oblê¿nicze typu Onager wykonane przez Chorzowskie Bractwo Rycerskie Bo¿ogrobców . Machiny zosta³y zrekonstruowane w oparciu o dawn± ikonografiê.
Uwaga ! - ju¿ niewiele czasu zosta³o do V Zjazdu, przypominam ¿e wszystkie grupy rekonstrukcji historycznej mog± przybywaæ do nas ju¿ w pi±tek popo³udniu.
pozdrawiam
Adam
Bard W³óczykij(yaqbick)
Czo³em
Ja tak trochê z innej beczki. Przyje¿d¿am na imprezê prosto spod Szwajcarii aby zagraæ koncert z jednym z wymienionych zespo³ów muzyki dawnej. Niestety, trochê siê ostatnio pozmienia³o i zamiast w niedzielê, bêdê móg³ wróciæ dopiero w poniedzia³ek. Organizatorzy nie zapewniaj± ju¿ jednak noclegu na ten czas. Czy kto¶ jest w stanie przygarn±æ mnie do namiotu lub przynajmniej zasugerowaæ gdzie w okolicy znajdê jaki¶ niedrogi nocleg?
Kontakt na priv
Z góry dziêkujê
Schola Nativitatis dziêkuje za dobr± zabawê!
Tutaj jaki¶ znaleziony filmik z korowodu:
https://www.youtube.com/watch?v=8FYTlje0n3w...detailpage#t=81
Siema,
Podczas grabie¿y zaraz po bitwie kto¶ z mot³ochu podwêdzi³ jednemu z naszych zbrojnych nagolennik - czarna skóra, na niej zbrojniki pionowe na ca³ej szeroko¶ci - po bitwie nie mogli¶my go znale¼æ, pytali¶my w wiêkszo¶ci grup i nikt nic nie mia³. Na zdjêciu poni¿ej osoba która podwêdzi³a tarczê od tej samej osoby od nas i niewykluczone, ¿e zabra³ te¿ nagolennik (tarcza odzyskana) - mo¿e kto¶ wie do jakiego bractwa nale¿y?
https://plus.google.com/photos/109168258345...258345392379092Je¿eli kto¶ kojarzy to prosimy o konakt tu lub na FB - Piotr Romañski / Dawid Izdebski - Bractwo Rycerskie Kruk Starostwa Rycerskiego
Podziêkowanie
Chorzowskie Bractwo Rycerskie Bo¿ogrobców dziêkuje wszystkim bractwom rycerskim, które tak licznie zaszczycili nas swoj± obecno¶ci± na V Zjazdu Rycerstwa Chrze¶cijañskiego w dniu 7 i 8 czerwca 2013 r. w Muzeum "Górno¶l±skim Parku Etnograficznym" w Chorzowie
Dziêki mi³ej atmosferze, profesjonalizmowi i zaanga¿owaniu wszystkich Bractw Rycerskich byli¶my ¶wiadkami ponownie wspania³ego widowiska, które na d³ugo pozostanie w pamiêci mieszkañców Chorzowa, którzy licznie przesz³o 10 tys. osób. przybyli na Zjazd Rycerski.
Pragniemy tak¿e podziêkowaæ wszystkim przyby³ym na V Zjazd zespo³om Muzyki Dawnej w szczególno¶ci Scholii Nativitatis, scholii m³odszej ¶w. Franciszka przy Chorzowskim Bractwie Rycerskim oraz Gwardii Gryfa z Wroc³awia, tak¿e wszystkim rzemie¶lnikom, którzy przybyli na zjazd tak licznie. Szczególnie podziêkowania sk³adamy wszystkim woluntariuszom ze Zespo³u Szkó³ Gastronomiczno – Us³ugowych w Chorzowie
Wyrazy wdziêczno¶ci za wsparcie organizacyjne V Zjazdu Rycerstwa Chrze¶cijañskiego sk³adamy równie¿ w³adzom miasta Chorzów przede wszystkim Prezydentowi Miasta Chorzów Andrzejowi Kotali i wiceprezydentowi ds. spo³ecznych Wies³awowi Ciê¿kowskiemu oraz wszystkim pracownikom Urzêdu Miasta Chorzów za zaanga¿owanie i wszechstronn± pomoc w organizacjê Zjazdu w szczególno¶ci pracownikom Wydzia³u Kultury, Sportu i Turystyki.
Chorzowskie Bractwo Rycerskie Bo¿ogrobców sk³ada tak¿e podziêkowanie g³ównemu sponsorowi pierwszej nagrody w turnieju miecza i tarczy – z³otego krzy¿a pracowni z³otniczej Jana, Dawida i Bogus³awy Krzysteczko. Z wielk± satysfakcj± odnotowujemy tak¿e wspó³pracê i pomoc ze strony ludzi dobrej woli i placówek kulturalnych – Chorzowskiego Centrum Kultury, M³odzie¿owego Domu Kultury na Lompy, Polskiemu Towarzystwu Historycznemu oddz. Katowice, dyrekcji skansenu oraz ze strony szkó³ i parafii ¶w. Wawrzyñca - ks. dziekanowi Eugeniuszowi B³aszczykowi.
w imieniu organizatorów zjazdu
dr Adam Lisek
prior Chorzowskiego Bractwa Rycerskiego
Bo¿ogrobców
Poni¿ej przesy³am link na stronê z zdjêciami V Zjazdu Rycerstwa Chrze¶cijañskiego w Chorzowie
https://plus.google.com/photos/109168258345...9953?banner=pwa
Uwaga! - nowe zdjêcia z V Zjazdu Rycerstwa Chrze¶cijañskiego w Chorzowie na naszym Facebooku. Systematycznie bêdziemy je przesy³aæ.