Chcieli¶my zaprosiæ Was do udzia³u w nietypowym przedsiêwziêciu jakim bêdzie Tydzieñ z Wojny Trzynastoletniej. Planujemy spêdziæ 7-10 dni w czasach tego konfliktu polsko-krzy¿ackiego.
Termin: 25 lipca - 2 sierpnia 2014 roku
Miejsce: Lêbork, ¦wiecino i trasa pomiêdzy nimi (ok.60 km)
Ustalili¶my wstêpnie poni¿szy plan:
25 lipca (pi±tek) - przyjazd do Lêborka
26 lipca (sobota) - prezentacje w Lêborku przy odnowionych murach miejskich polegaj±ce na pokazaniu mieszkañcom i turystom to czym siê zajmujemy. Tutaj mamy dwie koncepcje Pokazujemy rzemios³a dawne lub jedzenie dawne i mo¿e strzelamy z broni czarnoprochowej (zale¿nie od tego jak sytuacja prawna siê rozwinie-mamy nadziejê, ¿e pozostanie bez zmian)
27 lipca (niedziela) - 29 lipca (wtorek) - wyprawa z wozami taborowymi (mo¿e nawet trzema) do ¦wiecina
29 lipca (wtorek) - 1 sierpnia(pi±tek) - obozowanie w ¦wiecinie bez udzia³u turystów
2 sierpnia (sobota) - dzieñ otwarty dla turystów i inscenizacja bitwy; pokazujemy pó¼no¶redniowieczny obóz, prezentujemy nasze umiejêtno¶ci, wyposa¿enie, rzemios³a, kuchniê ¶redniowieczn±, opowiadamy o konflikcie i bitwie pod ¦wiecinem, a wieczorem biesiada przy dziku
3 sierpnia (niedziela) - pakowanie i wyjazd
Piszemy ju¿ teraz o naszym przedsiêwziêciu, aby osobê chêtne w jego realizacji mog³y zaplanowaæ sobie urlopy i uzupe³niæ braki w ubiorach i wyposa¿eniu.
Mo¿liwy bêdzie tak¿e przyjazd wcze¶niejszy do Lêborka, z którego mo¿na bêdzie sobie zrobiæ bazê wypadow± nad nasze morze (30 km do £eby). Basztê udostêpniamy nieodp³atnie.
Podobnie po 3 sierpnia bêdzie mo¿na zostaæ kilka dni w ¦wiecinie i równie¿ skorzystaæ z blisko¶ci morza w choæby w Dêbkach czy zwiedzenie pobliskiego ¯arnowca czy Gdañska.
Aktualnie ustalamy ostatecznie wymagania dotycz±ce uczestników imprezy.
Informacje bêd± pojawiaæ siê na bie¿±co w temacie.
Zainteresowanym polecam ponadto temat o jesiennych warsztatach:
http://www.freha.pl/index.php?showtopic=30598A niezdecydowanym po prostu polecam imprezy
Min. nietuzinkowa okazja do przemarszu z dobrze zrekonstruowanymi wozami taborowymi i poobozowanie w klimatach pó¼no piêtnastowiecznych .
Potwierdzam powy¿sze
warto nadmieniæ, ¿e na ¦wiecinie 2014 organizowany bedzie konkurs
na "najg³upsz±" czapkê (oczywi¶cie potwierdzon± historycznie) do wygrania.. czapka
Czy¿by taka, bezkonkurencyjnie przyg³upawa?
startujê
Chrystian (Lvcivs Cornelivs Barbatvs)
ju¿ mam jedna myckê do kandydatury potwierdzon± ¼ród³owo problem tej natury cz znajdê na tyle zwariowanego wykonawcê :P
Witam wszystkich.
Zachêcam wszystkich koniarzy chc±cych wzi±æ udzia³ w tej imprezie.
Je¶li chodzi o przemarsz
27 lipca (niedziela) - 29 lipca (wtorek) jest to oko³o 60 km na sprawdzenie siê w marszu wraz z wierzchowcem.
Je¶li chodzi o imprezê na miejscu, oferujemy wspólne treningi konne(musztrê,najazdy na piechotê,szar¿ê,walki z grzbietu).
Chêtnie wymienimy siê wiedz± na temat koni w ¶redniowieczu, ich u¿ytkowania i samych technik walk. No i oczywi¶cie udzia³ w samej bitwie
Warunki dla koni s± bardzo dobre,dysponujemy padokami z traw±, kilkoma kwaterami obok obozu(dostêp do wody)
UWAGA: W trakcie przemarszu jak i w ¦wiecinie w³a¶ciciel konia jest zobowi±zany posiadaæ w³asny obrok. Siano,s³oma i woda s± na miejscu dla wszystkich.
Na miejscu bêdzie mo¿na skorzystaæ z us³ug podkuwacza w razie awarii ;)
Chêtnych proszê o kontakt w celu ustalenia ilo¶ci ludzi, koni itp.
Je¶li posiadasz umiejêtno¶ci jazdy konnej a nie posiadasz wierzchowca, nie wyklucza Ciê to z imprezy, jeste¶my w stanie zapewniæ dodatkowe konie.Szczerzê zachêcam bo naprawdê warto ! Zainteresowanych proszê o kontakt na adres
malwina.mehring@vp.plS³u¿ê pomoc±, postaram siê pomóc Ci stan±æ w naszych szeregach
Pozdrawiam Malwina z Towarzystwa Mi³o¶ników Formacji Konnych.
Kolejne ¦wiecino. Pocz±tek w 2001 z Kasztelani± Gniewsk± i Zrzeszeniem Kaszubsko-pomorskim, od 2006r z Chor±gwi± Jakuba Wejhera, Rot± Pana Kacpra, Lêborskim Bractwem Historycznym, Braæmi Herbu Gryf, grup± D¿ygit, potem do³±czy³y inne grupy: More Majorum Mieszczanie Grodu Konitz, Cives Lublinenses A.D. 1474, Kopia Oliwska, Poczet Ja¶mina, Projekt Volk, Wolna Kompania Piechoty Lekkiej, Piesza Dru¿yna Micha³a von Manteuffla, Krakowsko-Sandomierska Chor±giew Zakonna, oraz osoby i grupy z Koszalina, Szczecina, S³upska, Tczewa, Malborka, Elbl±ga, Gdañska, Wejherowa i wielu innych miejscowo¶ci, a od dwóch lat tak¿e ze ¦wiecina - Bractwo Rycerskie Spod Nordowej Gwiazdy.
Do przesz³o¶ci nie ma co wracaæ ale podziêkowaæ za udzia³ zawsze warto, co niniejszym czyniê. Projekt zmienia siê z ka¿dym rokiem, na dzieñ dzisiejszy dysponujemy do¶wiadczeniami w postaci przemarszów wojsk, przeszli¶my ju¿ ponad 120 km (czê¶æ - 180 km) przez ostatnie dwa (trzy) lata w strojach historycznych, efekty - niema³o butów trafi³o do kosza ( u niektórych rany na nogach leczy³y siê ponad 4 miesi±ce) - historia eksperymentalna jest nieb³agalna.
Na dzieñ dzisiejszy dysponujemy trzema wozami, mamy piêkn± ceramikê - kopie z wykopalisk z powiatów puckiego, lêborskiego, chojnickiego. drobny sprzêt w wiêkszo¶ci z Pomorza. Staramy siê pozyskaæ jak najwiêcej sprzêtów i wyposa¿enia z okresu II po³ XV wieku z terenu Pomorza, robimy ma³e kroki w tym kierunku, podpisujemy porozumienia z lokalnymi muzeami.
Zapraszamy wszystkich których interesuje rozwój w kierunku odtwórstwa historycznego.
Pamiêtamy jak zaczynali¶my, nikogo nie odrzucamy, wystarczy trochê woli i samozaparcia. Sami te¿ siê uczymy i stawiamy sobie coraz wy¿sze poprzeczki. Zapraszam na przemarsz, lub do obozu, lub do pomocy w organizacji.
Do spotkania w sierpniu. Kontakt adamsliwicki@wp.pl
Zapowiada siê jak co roku ¶wietnie
Je¶li siê uda to mo¿e wdepnê jako turysta ;) Bo mogê w tym terminie byæ w Malborku :P
Pozdrawiam i mam nadziejê do zobaczenia
Micha³ "Zielu" Zieliñski
¦wiecino szybciej ni¿ my¶lisz!
Trwaj± ostatnie ustalenia w sprawie imprezy. Wiemy coraz wiêcej, ale dzi¶ krótko.
1. Obowi±zuje ubiór spójny historycznie dla danej postaci, tzn. ka¿da osoba ma kompletny ubiór z epoki (w tym buty poprawne historycznie - obowi±zkowo zdjêcie.
2. Ka¿da osoba posiada naczynia oraz miskê, ³y¿kê, nó¿ i kubek - zdjêcia te¿ przysy³amy
3. Ka¿da grupa przywozi 1 narzêdzie obozowe (siekierê, pi³ê, ³opatê, motykê itp)
Do koñca miesi±ca postaramy siê wrzuciæ na forum szczegó³owe informacje.
My¶lê, ¿e sygnaturka Mayrisa spod avatara jest dobra reklam± lêborskiej czê¶ci imprezy ;)
Wirtualne zwiedzanie Baszty 32 :D
Jeste¶my o ostatniej fazie ustalania szczegó³ów. Za oko³o tydzieñ wrzucê resztê
Ubiory i uzbrojenie pozwolê przekopiowaæ sobie z 2013 roku z postów Roberta
Datowanie 1430-1500. Im wierniej na lata Wojny trzynastoletniej, tym lepiej. Dopuszczonych w tym roku bêdzie kilka odstêpstw, na rzecz wcze¶niej datowanych sprzêtów, o czym napisze dalej.
STRÓJ. A konkretnie jego MINIMUM. MUSI siê mie¶ciæ w wy¿ej wymienionym datowaniu. Jedyne odstêpstwo to zielone ¶wiat³o, dla osób, robi±cych pó¼nych XIV wiek, w wykonaniu plebejskim (Tuniki, nogawice "XIII-nastkowe" mocowane jedno punktowo, do gacnika)- jako CH£OPI kaszubscy, którzy licznie wziêli udzia³ w historycznej bitwie. Osoby te na inscenizacji powinny wyst±piæ równie¿ z broni± typowo plebejsk± (darujemy sobie cepy, jako nieco zbyt niebezpieczne).
WSZYSCY:
- komplet bielizny
- buty skórzane. W tym roku dopuszczamy obuwie, nie bêd±ce wiernymi rekonstrukcjami- pod warunkiem zgodno¶ci z wzornictwem pó¼no ¶redniowiecznym no i oczywi¶cie wykonane ze skóry.
- pasek
- nakrycie g³owy
-powinna byc kaletka/ torebka/ sakiewka do noszenia na pasku
PANIE:
- suknia spodnia lub wierzchnia
- nogawiczki
PANOWIE
- dublet i/lub szata wierzchnia, kamizelki 9dublety bezrêkawniki akceptowalne wy³±cznie do spodni z saczkiem)
- nogawice ³±czone z saczkiem, b±d¼ pó¼na wersja roz³±cznych
- panowie wcielaj±cy siê w ch³opów kaszubskich: minimum to tunika + rozdzielne nogawice, wcze¶niejsze, troczone do gacnika.
Bia³± koszula i szarawary nie przejd±. Tym bardziej oficerki..
SPRZÊT OBOZOWY. W tym roku, k³adziemy równie¿ nacisk na tê czê¶æ kultury materialnej.
Zastawa sto³owa. Nie musi jej byæ du¿o, ale musi wygl±daæ poprawnie historycznie. Nie s± to drogie rzeczy, a warto choæ trochê zadbaæ o ich posiadanie.
Dopuszczalna wszelka ceramika wzorowana na pó¼no ¶redniowiecznej. Naczynia metalowe, o odpowiedniej stylistyce. Miski toczone oczywi¶cie poprawne/ d³ubane odpadaj±.
NAMIOTY. Ich wygl±d musi byæ zgodny z form± namiotów pó¼no ¶redniowiecznych . Wykonane z lnu b±d¼ bawe³ny (ze wskazaniem na len ;) ).
Prosimy równie¿ o historyczni wygl±daj±ce wnêtrza NAMIOTÓW. Organizatorzy maja pewn± liczbê wolnych miejsc na namiotach. Warunkiem skorzystania z nich jest posiadanie SIENNIKA (s³oma, czy siano, s± zapewnione- trzeba mieæ worek na nie); wspó³czesne rzeczy powinny byæ schowane w workach lnianych, czy koszach wiklinowych, b±d¼ skrzyniach.
Dopuszczalne UZBROJENIE. Oczywi¶cie te same ramy czasowe, 1430-1500.
HE£MY- dopuszczalne:
-salady
-kapaliny wygl±daj±ce jak wykonane z 1 kawa³ka- odpadaj± konstrukcje nitowane
-³ebki, np. takie z tarczkami skroniowymi
Dopuszczalne he³my "w³oskie", o odpowiedni datowaniu. Pozosta³e elementy ochronne, w stylu w³oskim- równie¿ akceptowalne.
Niemniej PREFEROWANE egzemplarze o stylistyce z pó³nocy Europy.
Odpadaj±: sz³omy, zwane popularnie "basinetami", wszelkie he³my wcze¶niejsze, jak. np. klapenwisier, czy psi pysk.
KORPUS:
- przeszywanice i dublety pikowane
-napier¶niki i kirysy p³ytowe; mile widziane odmiany skrzyñcowe, z grani±,
- brygantyny
- kolczugi i wszelkie elementy kolcze : tylko i wy³±cznie nitowane, nitowano-sztancowane, b±d¼ inne posiadaj±ce potwierdzenie. Odpadaj± "stykówki" oraz wszelkie ocynki...
KOÑCZYNY górne, tudzie¿ dolne ( dla pieszych nie zalecane) je¶li maj± byæ chronione- to elementami zbroi p³ytowych mieszcz±cymi siê w w piêtnastowiecznej stylistyce. Dopuszczalne ewentualne inne rozwi±zanie... w przypadku posiadania potwierdzenia.
RÊKAWICE. Dopuszczamy w tym roku os³ony d³oni datowane wcze¶niej (rêkawice klepsydrowe, czy kolcze) bowiem wielu walcz±cych bez nich nie chce wzi±æ udzia³u w walce.
Ze swojej strony mogê napisaæ, ¿e kiedy by³em na imprezie po raz 1 nie mia³em nic na d³oniach, i nic mi siê nie sta³o. A by³em w pierwszym szeregu. Inscenizacja jest spokojna, kulturalna,i nie trzeba siê napinaæ, ¿e jak siê nie posiada mocno zas³oniêtego cia³a, to sie co¶ stanie.
Stawiamy na poprawno¶æ historyczn± , a ludzie których odtwarzamy u¿ywali bardzo ma³o os³on.
TARCZE : dopuszczalne pawê¿e, pawê¿ki, tarcze "jajowe" i puklerze dla pieszych. Oraz pó¼ne tarcze kopijnicze i pawê¿ki dla konnych. Odpadaj± trójk±ty, oraz inne wcze¶niejsze konstrukcje.
KONIE nie powinny byæ okrywane kropierzami. Konni, którzy przybêd± bez w³asnych wierzchowców, bêd± mieli mo¿liwo¶æ wypo¿yczenia ich na miejscu.
BROÑ. Bia³a wy³±cznie têpa. Mile widziana broñ nie typowo rycerska: halabardy, kordy, szable.
£uki odpadaj±, je¶li chodzi o udzia³ w inscenizacji. Mo¿na ich u¿ywaæ poza ni±, i poza obozem,
Kusze dopuszczamy pod warunkiem ma³ego naci±gu, oraz BBB - Bardzo Bezpiecznych Be³tów
Wszelka broñ czarno prochow± piêtnastowieczna bardzo mile widziana.
[color="#FF0000"][/color]
Osoby chc±ce przyjechaæ do ¦wiecina bêd± proszone rzecz jasna o fotografie do osób zajmuj±cych siê poszczególnymi rodzajami wojsk (maile podam niebawem). Czyli ch³opów bêdzie sprawdza³a jedna osoba, konnych druga itp.
Warto sie zastanowiæ nad uczestnictwem i wys³aæ zg³oszenie jak najpredzej, czemu? Chocia¿by dlatego ¿e weryfikatorzy bêda mogli wytkn±æ nieodci±gniecia w ubiorze (je¶li takowe bêd±) co da czas na ewetualne poprawki (co za tym idzie -
pomy¶lne przej¶cie weryfikacji) i lepsze zaprezentowanie sie ju¿ na imprezie
Ze swej strony..
Szczególnie polecam wszystkim wziêcie udzia³u w przemarszu, warto "podyrdac" te paredziesi±t kilometrów, poczujecie klimat wyprawy! Przetestujecie sprzêt.. i siebie
Uprzedzê fakty, przed wstawieniem formularza zg³oszeniowego/ LEKKOZBROJNI zg³aszaæ siê bêd± do mnie:
robertwenta@gmail.com
Chêtnie doradzê. Pozdrawiam, i zachêcam do uczestnictwa ;)
Chrystian (Lvcivs Cornelivs Barbatvs)
No to ja bêdê kolejny, ARTYLERIA zg³asza siê do mnie, od razu zastrzegam sobie ¿e w kwestiach w których nie czujê siê pewnie b±d¼ te¿ nie mam wystarczaj±cej wiedzy bêdê konsultowa³ siê z innymi osobami, które bêd± odpowiedzialne za inne formacje. Pamiêtajcie o przes³aniu tak¿e zdjêæ waszych czaqrnoprochowych zabawek i oporz±dzenia do nich.
Dodam jeszcze jedn± istotn± kwestiê z któr± bywa³ do tej pory problem:
Organizator nie zapewnia prochu czarnego. Ka¿dy uczestnik zapewnia go sobie we w³asnym zakresie.mail:
mono3785@gmail.comtemat:
¦wiecino 2014 - Artyleria - a to tylko dlatego ¿e bym nie pomin±³ jakiego¶ zg³oszenia.
Tak¿e zachêcam do zg³aszania, ¿yczê powodzenia w weryfikacji no i oczywi¶cie miejmy nadziejê ¿e do zobaczenia na ¦wiecinie
Krótkie zebranie informacji razem w jednym miejscu.
KA¯DA OSOBA decyduj±ca siê na udzia³ w imprezie przysy³a zg³oszenie ze zdjêciami do jednej z osób poni¿ej zale¿nie od tego jak± postaæ odtwarza.
Proszê nie baæ siê osób weryfikuj±cych, to porz±dni ludzie, którzy raczej wska¿± elementy do poprawy ni¿ wyrzuc± na dzieñ dobry. Znam wszystkich osobi¶cie, wiem co piszê
Proszê nie zwlekaæ ze zg³oszeniami na ostatni± chwilê, gdy¿ dziêki wskazówkom osób weryfikuj±cych bêdzie mo¿na jeszcze poprawiæ braki do czasu imprezy.
ubiory ¿eñskie
RITA
medievalia@wkpl.orglekko zbrojni
GEPETTO
robertwenta@gmail.comch³opi
LUTOBOR sgtmas@gmail.comkusznicy
TADEUSZ gryfici@poczta.onet.plkonni
ADAM+ MALWINA
adamsliwicki@wp.pl, malwina.mehring@vp.plcywile, rzemie¶lnicy, itp.
THARFIN
tharfin@o2.plciê¿ko zbrojni
ADEK
adekkronikarz@gmail.comartyleria
KRYSTIAN
mono3785@gmail.comkwestie sporne, kramy historyczne
MAYRIS
mayris@wp.pl
Jedno pytanie Mayris:
Pawê¿ników zaliczamy do ciê¿kozbrojnych..? Czyli ja ( Gepetto) biorê "drzewcówkarzy", zasadniczo, w takim uk³adzie.
Jak ju¿ siê rzek³o w temacie, czekam na zg³oszenia od
CIʯKOZBROJNYCH pod mailem podanym w po¶cie Mayrisa, (który dla porz±dku zreszt± przytaczam i tu:
adekkronikarz@gmail.com). Nie zwlekajcie ze zg³oszeniem, ja nie gryzê, a zawsze chêtnie doradzê. Z mojej strony to tyle, pozdrawiam i ¿yczê pozytywnych weryfikacji
Kto¶ wrzuci kwestionariusz zg³oszeniowy? czy ja mam to zrobiæ hê
OK, jeszcze takie pytanie, formularz wys³aæ na który mail..? Bo weryfikacja, wiadomo indywidualnie ( w sensie nie istotne kto z jakiej grupy, tylko pisze do odpowiedniego weryfikatora)/ a formularz czyli zg³oszenie grupowe/ lub pojedynczych osób..? Pozdro, Robert "Gepetto".
Dobrze Robercie ¿e o to pytasz, bo akurat mia³em zapytaæ Mayrisa o to samo.
Formularz do mnie mayris@wp.pl U³atwi nam to znacz±co organizacjê.
Weryfikacja do odpowiednich osób.
Kwestionariusz jest po to aby zebraæ informacje o np. ilo¶ciu uczestników. Na tej podstawie mo¿na wyliczyc ile chleba jest potrzebne a¿eby obóz g³odem nie przymiera³
itp.. Tak jak pisa³ Mayris wype³nienie kwestionariusza u³atwi organizacje oraz bêdzie ¶wietnym ¼rod³em informacji o imprezie. Kwestionariusz wype³niæ mo¿e jedna osoba za ca³e bractwo byle by³ on zgodny z rzeczywisto¶ci± :P
Chrystian (Lvcivs Cornelivs Barbatvs)
Czas przypomnieæ trochê o naszej imprezie. Zrobi³o siê mi³o bo jak na tak spory czas który zosta³ do imprezy mamy ca³kiem sporo zg³oszeñ.
Najbardziej cieszy mnie fakt sporej liczby czarnoprochówek. Na chwilê obecn± bêdzie to liczba ok. 40 sztuk
Je¿eli macie w±tpliwo¶ci, a chcieli by¶cie siê pojawiæ na imprezie to zg³aszajcie siê ¶mia³o. Jest jeszcze sporo czasu do imprezy, tak samo jak i sporo czasu na ewentualne poprawki swoich strojów. Tak¿e im szybciej tym mniej nerwów dla Was jak i dla Nas.
Chrystian (Lvcivs Cornelivs Barbatvs)
Wiem ¿e post pod postem no ale tak ju¿ musi byæ.
W weekend majowy bêd± przeprowadzane w ¦wiecinie prace przygotowawcze do tegorocznej imprezy. Je¿eli kto¶ by by³ chêtny do pomocy to serdecznie zapraszamy. Mo¿na siê zabraæ z namiotem na majówkê i to niekoniecznie historycznym ;)
pozdrowienia i do zobaczenia w ¦wiecinie. Pewnie wrzucimy fotki z naszych prac
CYTAT(Chrystian (Lvcivs Cornelivs Barb @ 06:48 30.04.2014)
Wiem ¿e post pod postem no ale tak ju¿ musi byæ.
W weekend majowy bêd± przeprowadzane w ¦wiecinie prace przygotowawcze do tegorocznej imprezy. Je¿eli kto¶ by by³ chêtny do pomocy to serdecznie zapraszamy. Mo¿na siê zabraæ z namiotem na majówkê i to niekoniecznie historycznym ;)
pozdrowienia i do zobaczenia w ¦wiecinie. Pewnie wrzucimy fotki z naszych prac
W przypadku braku namiotu te¿ co¶ zaradzimy, znajdzie sie miejsce u mnie w domu. Zapraszam - jak zawsze w dzieñ praca, wieczorem romowy przy kominku. W zale¿no¶ci od liczby osób taka bedzie ilo¶c pracy. Front robót przygotowany. Pozdrawiam.
Jeszcze jedno, liczê na udzia³ w tegorocznym ¦wiecinie osób które od wielu lat je tworzy³y. Dla mnie wa¿na jest sama impreza i mo¿liwo¶æ spotkania siê w gronie, w którym mo¿na podyskutowaæ o odtwórstwie i poszerzyæ swoj± wiedzê i umiejêtno¶ci.
Szczególnie zale¿y nam na osobach odtwarzaj±cych lub chc±cych odtwarzaæ drug± po³owê XV wieku.
Osobi¶cie zapraszam Rotê Pana Kacpra przypominaj±c ¿e s± wspó³twórcami ¦wiecina od pocz±tku czyli od 2006 roku. Pozdrawiam i liczê na zg³oszenia od kolejnych grup.
Podczas majówki poza napraw± umocnieñ uda³o siê nam zbudowaæ czê¶æ kolejnego elementu fortyfikacji. Zosta³o ju¿ ca³kiem niedu¿o pracy do ukoñczenia bramy. Prace dziêki zaanga¿owaniu przyby³ych osób zosta³y przeprowadzone sprawnie i szybko. My¶lê, ¿e by³ to udany weekend, a przyjemniej jego czê¶æ.
Czerwcówka wstêpnie zaplanowana jest na 20 i 21 czerwca. Planujemy dokoñczyæ bramê oraz przygotowaæ zadaszenie nad piec chlebowy oraz ku¼niê.
21 czerwca z racji nocy ¶wiêtojañskiej planujemy ognisko sobótkowe.
Zapraszamy.
Fotki poni¿ej.
A ja przypominam o zg³oszeniach lekkozbrojnych
na robertwenta@gmail.com ;)
Zatem id±c t± drog± ja zapraszam chêtnych konnych na adres malwina.mehring@vp.pl
Pozdrawiam Malwina
Informacji kilka dotycz±cych wyprawy z wozami taborowymi z Lêborka do ¦wiecina.Jak pisano wcze¶niej "Tydzieñ z Wojny 13nastoletniej" bedzie mia³ swój pocz±tek w Lêborku podczas jarmarku ¦wiêtego Jakuba.
Osoby które bed± chcia³y z nami wyruszyæ na wyprawê mog± przyjechaæ wcze¶niej i pomieszkaæ w naszej bractwowej (przystosowanej do mieskania z ³azienk± i kuchni±) baszcie, pozwiedzaæ miasto, wybraæ sie nad morze czy wzi±æ udzia³ w organizowanym przez nas festwalu rzemios³ dawnych.Tegoroczna
wyprawa z wozami taborowymi odbedzie siê pomiêdzy 27 lipca (niedziela)- 29 lipca (wtorek). Wyruszamy z Lêborka oko³o godziny 14. Wyprawa podzielona jest na 3 etapy:
1. Odcinek Lêbork-Chmieleniec ok. 18 km- po dotarciu tam rozk³adamy siê obozem, palimy ogniska, gotujemy strawê, cieszymy siê chwil± i odpoczywamy. Z rana jemy ¶niadanie, pakujemy obóz na wozy i wyruszamy. Jest to jedy odcinek który mog± z nami pokonaæ tury¶ci, nie obozuj± z nami! Po dotarciu w okolice Chmieleñca odchodz± (o ile wytrzymaj± tak d³ugo)
2. Chmieleniec-Rybno ok. 20 km - po przebyciu tego etapu tak samo rozbijamy obóz, biwakujemy itp.
3. Rybno-¦wiecino ok. 14 km - jest to ostatni etap koñczacy siê rozbiciem namiotów i roz³adunkiem wozów ju¿ na miejscu samej inscenizacji w warownym obozie na terenie ¦wiecina gdzie przez resztê tygodnia bedziemy siê dobrze bawiæ w mi³ej atmosferze
Zasady i wymagania:- W przemarszu wzi±c udzia³ mog± jedynie osoby wcze¶niej zweryfikowane i dopuszczone do udzia³u w Inscenizacji bitwy pod ¦wiecinem
- Ka¿dy z uczestników wyprawy mo¿e wzi±æ ze sob± jedynie jeden worek lub kosz sprzêtu, ubrañ lubi innych niezbêdnych rzeczy, który umie¶ci na którym¶ z wozów (mo¿e oczywi¶cie zabra¶ wiêcej tobo³ków z tym ¿e bêdzie je nosiæ na plecach).
- Idziemy na bitwê wiêc ka¿dy podczas wyprawy musi byc wyposa¿ony w broñ przyboczn± ( w³ócznie, kordy, miecze, tasaki, topory etc)
- Mile widziane bedzie posiadanie narzêdzi które przy obozowaniu siê przydaæ mog± (topory, pi³y, motyki etc)
- Sprzêt taki jak: namioty i omasztowanie do nich, kuchnie polowe, puste sienniki pakujemy i zabieramy na wozach (w zale¿no¶ci od ilo¶ci uczestników w taborze dobierzemy ilo¶æ namiotów)
- Jest to podró¿ kilkudniowa, bêdziemy sie staraæ unikaæ cywilizacji a co za tym idzie bêdziemy mieæ ograniczone zdolno¶ci aprowizacyjne, proszê pamiêtaæ o zabraniu ze sob± odpowiedniej ilo¶ci jedzenia i picia. Uzupe³niæ zapasy bêdzie mo¿na jedynie 1-2 razy w tym czasie.
- Zakazuje siê u¿ywania plastikowych i szklanych butelek ( pijemy z buklaków, tykw etc) oraz innych przedmiotów wspó³czesnych
- W miejscach koñcz±cych etapy dostêpne bêd± woda, s³oma, siano, drewno na ogniskaNie jest to nasza pierwsza wyprawa i wzystkie powy¿sze wymagania, zasady s± podyktowane do¶wiadczeniem. Podczas wyprawy bêdziemy siê staraæ unikaæ cywilizacji, dróg asfaltowych i wsi. Kluczowym elementem wyposa¿enia w tak d³ugich wyprawach jest nasze ubranie a przede wszystkim wygodne buty. Zda¿a³o siê, ¿e uczestnicy koñczyli przygodê na pierwszym etapie z powodu ran i otaræ stóp.
Pogoda jest elementem losowym i nie mo¿emy zagwarantowaæ, ¿e nie zmokniemy.
W wyprawie wezm± udzia³ 2 lub 3 zrekonstruowane na podstawie zróde³ wozy taborowe (na których w razie potrzeby bêdzie mo¿na odpocz±æ b±d¼ schroniæ siê przed deszczem) oraz
uczestnicy piesi jak i konni.
Gwarantujemy wcze¶niejszy darmowy przewóz rzeczy zbêdnych z Lêborka do ¦wiecina. W dniu wymarszu takiej mo¿liwo¶ci nie bêdzie.
Termin zg³oszenia siê na wyprawe jest taki sam jak na "¦wiecino ad 1462", zg³aszamy sie poprzez kwestionariusz.
Kto pyta, nie b³±dzi- wszelkich informacji i porad udzielaj± weryfikatorzy.
Pozdrawiam, Albrecht z HPWL
Przypominam, ¿e pozosta³ miesi±c do wysy³ania zg³oszeñ.
nie zostawiajcie pracy weryfikatorom, na ostatni± chwilê, przed imprezami ;)
Chrystian (Lvcivs Cornelivs Barbatvs)
Uwaga! Szpiedzy Polscy donosz± ¿e Krzy¿acy na tegorocznej inscenizacji planuj± zaskoczyæ wojska Polskie nowym typem broni
Niestety szpiedzy nie dotarli do dok³adniejszych planów ani nawet do przybli¿onej ilo¶ci wyprodukowanych jednostek.
Tak przy okazji przypominam artylerzystom którzy jeszcze siê nie zg³osili o wysy³anie zg³oszeñ i fotek. Chcia³em tez powiedzieæ ¿e na zg³oszenia czekam do 20 lipca potem mo¿e odbiorê maile mo¿e i nie nie ma pewno¶ci, ale pewne jest jedno ¿e na inscenizacje jako artylerzysta nie wejdzie nikt kogo nie bêdê mia³ na li¶cie. I nawet znajomo¶æ z Adamem nie pomo¿e...
Zdobyczny IS-2 ? Dobrze ¿e jstem po Teutoñskiej stronie
A tak serio to ma³a zmiana plana odno¶nie przemarszu.
Tegoroczny przemarsz bêdzie prób± odtworzenia drogi przemarszu wojsk Eryka II Pomorskiego maj±cego wspomóc Krzy¿aków po ¦wiecinem. Przemarsz odbedzie sie pradolinamy £eby-Redy.
Jak wiadomo Eryk sprytnie nie dotar³ na miejsce bitwy na czas.. ale my dotrzemy
27 lipca 2014r. rozpocznie siê przemarsz do ¦wiecina z wozami taborowymi
wymarsz o godzinie 11.30 po Sumie odpustowej, odcinki przemarszu:
27 lipca Lêbork - Strzebielino - 20km (najd³u¿szy odcinek)
28 lipca Strzebielino - Rybno - 14km
29 lipca Rybno - ¦wiecino - 10km
Chrystian (Lvcivs Cornelivs Barbatvs)
Przypominam jeszcze 6 dni maja artylerzy¶ci do wysy³ania zg³oszeñ...
Jeszcze jedna sprawa, tegoroczna nowo¶æ (postulowana ju¿ d³u¿szy czas temu).
Strefa buforowa. W obrêbie oko³o 100m od obozu nie ma wstêpu wspó³czesny ( zreszt±, intencjonalnie ¿aden) mrok. Na terenie obozu, ani w s±siedztwie np. nie chodzimy w klapkach i z wspó³czesnymi rêcznikami w bermudach
Strefa ta oznacza g³ównie tyle, ¿e parking dla aut znajdowaæ siê bêdzie oko³o tych 100m od obozu- w tym roku koñczymy z, wielu osobom, przeszkadzaj±cym wje¿d¿aniem samochodami do obozu. Bêdzie podstawiony wózek, b±d¼ 2 do transportowania sprzêtu, namiotów etc. Oczywi¶cie wi±¿e siê to z konieczno¶ci± pomocy osobom doje¿d¿aj±cym, z transportem sprzêtu- tu pro¶ba do panów/ du¿o pracy z tym nie ma, wiem co mówiê, pomagam co roku ;)
Jest to nic niekosztuj±cy gest, szacunku dla tych, którzy ju¿ w obozie znale¼li siê wcze¶niej.
Pozdrawiam, Robert "Gepetto".
Pragnê poinformowaæ ¿e na dzisiaj potwierdzi³o swój pobyt na ¦wiecinie oko³o 70 osób. Proszê o dane osób które chc± byæ ubezpieczone (z wyj±tkiem umieszczonych ju¿ na li¶cie) na adres: adamsliwicki@wp.pl
Druga wa¿na informacja - patronat medialny potwierdzi³a TVP Historia.
Konie z wo¼nicami na przemarsz wynajête bêdzie te¿ kilku konnych uczestników.
Chrystian (Lvcivs Cornelivs Barbatvs)
Mo¿e nie ka¿dy zwróci³ uwagê na zdjêcie profilowe Adama ale to jest tegoroczny plakat promuj±cy Nasz± imprezê
Tutaj plakat w wersji wiêkszej
Przy okazji przypominam ¿e dzi¶ zamykam rekrutacjê Artylerzystów tak¿e to ju¿ naprawdê ostatni dzwonek.
W zwi±zki ze zbli¿aj±cym siê Tygodniem z Wojny Trzynastoletniej proszê o przes³anie lub uzupe³nienie informacji dotycz±cych kwestii organizacyjnych obejmuj±cych m.in. wy¿ywienie i ubezpieczenie.
Dlatego PROSZÊ o przes³anie na mój adres mayris@wp.pl nastêpuj±cych danych:
Nazwisko, imiê, adres, PESEL, nazwê grupy oraz termin pobytu w Lêborku i w ¦wiecinie.
Dziêkujê osobom, które ju¿ to uczyni³y i PROSZÊ o uzupe³nienie tych osób, które jeszcze tego nie zrobi³y.
Kwestie s± ISTOTNE z punku widzenia organizatorów i uczestników.
Wrzucam tak¿e zdjêcie nagród dla 3 najciekawszych stanowisk podczas Jarmarku w Lêborku. S± to repliki naczyñ m.in. z Lêborka wydobytych w 2013 roku podczas prac archeologicznych wykonane przez NEOPOTTERA.
Witam,
wyje¿d¿am na ¦wiêcino w czwartek w przysz³ym tygodniu z £odzi. Mam 2 wolne miejsce, jest kto¶ chêtny do zabrania siê ze mn±? Samochód nie jest du¿y, ale jak nie macie du¿o szpeju to spokojnie wejdziemy.
Pzdr
¦wiecino powoli siê zape³nia, obóz ju¿ dobrze siê prezentuje.
Kolejne udane ¦wiecino za nami. Serdecznie dziêkujê wszystkim uczestnikom i zapraszam na 10 inscenizacjê bitwy za rok w sobotê 01 sierpnia.
Tiberivs Petronivs Thvrinvs
A tu zdjêcia z wywo³uj±cego zdziwienie bia³ego aparatu ;)
https://plus.google.com/photos/114149810178...CNimuOn0yOqV-gE
Niestety w tym roku powali³o mnie choróbsko i musia³am zostaæ w domu... czego niezmiernie ¿a³ujê. Ale za rok...
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.