Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Habit Templariusza
> Ubiór i dodatki > Ubiory wczesno¶redniowieczne > Mêskie ubiory wczesno¶redniowieczne
Jakub Grabowski
Witam, wyczyta³em w regule Templariuszy, ¿e habity mog± byæ br±zowe. Jak one wygl±da³y? Czy mo¿e byæ zwyk³e br±zowe cotte do po³owy ³ydki z czerwonym, ma³ym krzy¿em?
Reenactors
Rycerze przynale¿±cy do zakonów rycerskich nie nosili habitów.
LaCroix
CYTAT(Reenactors @ 17:23 24.09.2013) *
Rycerze przynale¿±cy do zakonów rycerskich nie nosili habitów.


My¶la³em, ¿e ju¿ zamknêli¶my ten temat po wielu godzinach dyskusji, ale widzê, ¿e jednak nie...

NOSILI.

Odsy³am do artyku³ów statutów hierarchicznych, gdzie mamy szczegó³owo wymieniony habit obok innych czê¶ci garderoby (m.in. p³aszcza, cotte cywilnego, surkotu itp). a tak¿e gdzie jest wyra¼nie napisane, kiedy i w jakich okoliczno¶ciach Templariusz mia³ obowi±zek za³o¿yæ habit.

Kuba - tylko rycerze pe³nej profesji nosili habity, jasne.

I b³agam, nie wa³kujmy tego tematu ab ovo...
Reenactors
1. Czy wzi±³e¶ pod uwagê datowanie wspomnianych statutów ?

A wiêc i punkt drugi:

2. Czy wzi±³e¶ pod uwagê etymologie okre¶lenia "habit" ?


A wiêc i punkt trzeci:

3. Czy wzi±³e¶ pod uwagê problematykê wspó³czesnych t³umaczeñ ¶redniowiecznych rêkopisów ?



4. Istnia³o kiedy¶ forum po¶wiêcone historii zakonów rycerskich - by³o prowadzone przez Muminka i Bogutê - o ile dobrze pamiêtam znajdowa³o siê pod adresem www.szpital.freha.pl

By³ tam temat po¶wiêcony "habitom" - ponad 100 stronicowa dyskusja - w tym analizy ikonografii, znalezisk archeologicznych i ¼róde³ antropologicznych. Stwierdzono w owym temacie, ¿e rycerze przynale¿±cy do zakonów rycerskich - nie nosili habitów. Byæ mo¿e pojawi³y siê nowe odkrycia w tej kwestii - niestety informacji o nich nie doszuka³em siê w tematach na FREHA - mimo licznych dyskusji, nie ma ¿adnego pewnego potwierdzenia stosowania "habitów" w takiej formie - o jakiej my¶limy dzisiaj - bardzo wa¿na jest kwestia etymologii tego s³owa na przestrzeni okresów historycznych, tym samym t³umaczeñ statutów.

Za to mamy liczne przedstawienia templariuszy w powszechnych dla epoki ubiorach - jak te przez Ciebie wspomniane. Niestety na ikonografii nie jeste¶my w stanie doszukaæ siê przedstawieñ habitów.

Cotte jest tutaj bezpieczne - poniewa¿ mamy potwierdzenie w ikonografii.
Zarówno przedstawiaj±cej templariuszy - jak i rycerzy innych zakonów.


Zamie¶æ potwierdzenie w postaci badañ nad etymologi± s³owa, które w statutach zosta³o przet³umaczone jako "habit" - w okresie istnienia zakonu templariuszy. Proponuje zacz±æ od statutów zwyk³ych zakonów - ¼róde³ jest du¿o. Wtedy w jakim¶ stopniu (mo¿e nawet w 40 % - 60 %) zbli¿ysz siê do faktów.

Nacinasz siê na ten sam b³±d co wszyscy - jak bêdê mieæ pod rêk± badania etymologiczne okre¶lenia, które wspó³cze¶nie zosta³o przet³umaczone na nasz jêzyk jako "habit" - prze¶lê Ci. My¶lê, ¿e zrobisz z tego dobry u¿ytek - o ile sam wcze¶niej do tego nie dojdziesz.

LaCroix
Datowanie statutów hierarchicznych zaczyna siê do¶æ wcze¶nie, skoro mowa w nich miêdzy innymi o funkcji komandoria Jerozolimy, która zosta³a stracona w 1187 roku... wiêc nie o datowanie chodzi.

Statuty, a zw³aszcza rozdzia³ o ¿yciu konwentualnym braci, wyra¼nie rozró¿nia poszczególne czê¶ci garderoby, takie jak habit, cotte cywilne, p³aszcz, surkot....

Powtarzam: wymienia je obok siebie, a nie zamiennie. Nie wiem, sk±d przyjê³o siê, a co poniektórzy powtarzaj± tê tezê z uporem maniaka, ¿e habit odnosi³ siê do ca³o¶ci ubioru. Nonsens, gdyby tak by³o, statuty nie wymienia³y by tych¿e czê¶ci obok siebie, wyra¼nie rozró¿niaj±c jeden od drugiego.

Ponadto, statuty wskazuj±, kiedy rycerz tzw. "BIA£Y" ma obowi±zek ubraæ habit - znowu wymieniany obok p³aszcza czy cotte - a mianowicie do odmawiania godzin liturgicznych oraz do posi³ków.

Pamiêtajmy, ¿e Templariusze byli bardzo aptekarscy, je¶li chodzi o opisywanie ka¿dego aspektu ¿ycia swoich braci, wiêc raczek wykluczam do¶æ swobodne podej¶cie w statutach hierarchicznych do kwestii ubioru.

Kwestia t³umaczenia jest do¶æ czêsto u¿ywanym argumentem w¶ród tych, którzy noszenie habitów wykluczaj±. Có¿, móg³bym ewentualnie siê z tym zgodziæ, gdyby nie fakt, ¿e opisy s± bardzo precyzyjne. Nie ma mowy o zamiennym stosowaniu np. p³aszcza - w statutach manteu - oraz habitu, w statutach habit. Podobnie, jak wymienione precyzyjnie jest cotte, cotte de arme, czy surcote...

Ikonografia jest uboga je¶li chodzi o Templariuszy, ale trzeba pamiêtaæ, ¿e w tym przypadku mamy co¶ o wiele bardziej cennego - ich Regu³ê oraz Statuty. Dzie³a im wspó³czesne, przez nich pisane. I na tym powinni¶my siê opieraæ równie¿.

Zupe³nie nie rozumiem, dlaczego pewna grupa odtwórców zajmuj±cych siê zakonami twardo lansujê tezê braku habitów... ale w zasadzie, niech ka¿dy siê ubiera, jak mu pasuje. My¶lê, ¿e po dok³adnym przestudiowaniu statutów hierarchicznych zmienisz zdanie na temat habitów.

pozdrawiam
xjacekx
CYTAT(Reenactors @ 17:23 24.09.2013) *
Rycerze przynale¿±cy do zakonów rycerskich nie nosili habitów.

to ja bym prosi³ o co¶ wiêcej i powiedzieæ 'odk±d - dok±d' w jakim okresie nie nosili.
Reenactors
Postaram siê o oryginaln± tre¶æ statutów - to znaczy, nie przet³umaczon± przez wspó³czesnych badaczy. Innych poszlak nie mamy - dlatego znacznie bezpieczniejsze s± ubiory powszechne dla danego obszaru i okresu historycznego - tym bardziej, ¿e takie przedstawione s± w ikonografii / malunkach ¶ciennych.







Szpitalnicy

LaCroix
CYTAT(Reenactors @ 22:20 24.09.2013) *
Postaram siê o oryginaln± tre¶æ statutów - to znaczy, nie przet³umaczon± przez wspó³czesnych badaczy. Innych poszlak nie mamy - dlatego znacznie bezpieczniejsze s± ubiory powszechne dla danego obszaru i okresu historycznego - tym bardziej, ¿e takie przedstawione s± w ikonografii / malunkach ¶ciennych.


kiedy ja w³a¶nie bazujê na oryginalnej tre¶ci statutów, nie przet³umaczonej smile.gif Nie ma t³umaczenia na jêzyk polski jak do tej pory... jeszcze.

Je¶li potrzebujesz oryginaln± tre¶æ, daj znaæ, chêtnie Ci wy¶lê.

pozdrawiam
Reenactors
Jutro, lub na dniach powrócimy do dyskusji.
Dzisiaj ju¿ chyba nie dam rady usiedzieæ przed monitorem.

Na koniec wrzucam fajne przedstawienie habitu na ikonografii:



Wzajemnie pozdrawiam i dobrej nocy.
LaCroix
Tak, znam te przedstawienia, podobnie jak to z ko¶cio³a Templariuszy San Bevignate w Peruggi:

Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
Reenactors
Co do statutów - nie bardzo mam teraz czas na siedzenie przed komputerem, mam kilka wyjazdów. Ale bêdê mieæ na dniach skany (przypomnê sobie je w trasie) - od znajomego archeologa, jeszcze ze studiów, który zajmuje siê histori± zakonów rycerskich w Polsce.
Potwierdza, ¿e habity - owszem noszone by³y, jednak tylko przez duchownych cz³onków zakonu - czyli tak zwanych braci kapelanów. Nie przez rycerzy - je¿eli masz statuty pod rêk± i na tyle dobrze znasz jêzyk oraz ówczesn± terminologiê - sprawd¼ dok³adniej, czy aby przypadkiem nie pisze tam, ¿e to duchowni cz³onkowie zakonu nosili habity - w kolorze bia³ym, wraz z bia³ym p³aszczem zakonny, który nosili te¿ rycerze.
Kemot
Fajne przedstawienia, mój brat potrafi namalowaæ podobne... A tak na serio. Panowie, podaj±c ¼ród³o podajcie datowanie i jakie¶ namiary, czyli co to za manuskrypt, gdzie siê to znajduje, czy nazwe, co kolwiek.
LaCroix
CYTAT(Reenactors @ 23:14 25.09.2013) *
Co do statutów - nie bardzo mam teraz czas na siedzenie przed komputerem, mam kilka wyjazdów. Ale bêdê mieæ na dniach skany (przypomnê sobie je w trasie) - od znajomego archeologa, jeszcze ze studiów, który zajmuje siê histori± zakonów rycerskich w Polsce.
Potwierdza, ¿e habity - owszem noszone by³y, jednak tylko przez duchownych cz³onków zakonu - czyli tak zwanych braci kapelanów. Nie przez rycerzy - je¿eli masz statuty pod rêk± i na tyle dobrze znasz jêzyk oraz ówczesn± terminologiê - sprawd¼ dok³adniej, czy aby przypadkiem nie pisze tam, ¿e to duchowni cz³onkowie zakonu nosili habity - w kolorze bia³ym, wraz z bia³ym p³aszczem zakonny, który nosili te¿ rycerze.



Tak jak mówiê, statuty mogê Ci wys³aæ w ka¿dej chwili, mam je na twardym dysku.
Kapelani zakonni nosili siê na czarno. Te¿ jest to napisane i w regule i w statutach..
Ponadto habit wymieniany jest wyra¼nie jako ubiór brata zakonnego obok chocia¿by cotte cywilnego czy te¿ p³aszcza.

Kemot - napisa³em, fresk z ko¶cio³a San Bevignate. Zaraz nad innym, do¶æ powszechnie znanym freskiem:

Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik

pozdrawiam

P.S. Habity naprawdê nie gryz± ;)
Anka z Mazowsza
" Et le Seigneur fit a Adam et a sa femme des habits de peaux et il les en revetit (Gn
3,21). (za ksi±¿k±: Sacralité, pouvoir, identité. Une histoire du vetement d?autel (XIIIe ? XVIe siecle))
Drogi LaCroix, jak widaæ Adam i Ewa te¿ nosili habity smile.gif
Te fragmenty statutów o których piszesz zawieraj± dowód ma to, ¿e "habitu" nie by³o. Chyba, ¿e korzystamy z innych statutów. Habit to p³aszcz, ew. inne nakrycia z naszytym krzy¿em. Habit to ubiór okre¶laj±cy przynale¿no¶æ do danej grupy.
O jak my ju¿ dawno nie k³ó... dyskutowali¶my:)
Wroclaw (arch. doswiadczalna)
K³ania siê etymologia (uwzglêdniamy w niej ramy czasowe i rejony geograficzne) - w przypadku czerpania informacji ze ¼róde³ historycznych, czyli pisanych - jej poprawna znajomo¶æ jest niezbêdna.

Ania ma tutaj racje - natomiast grupa, do której nale¿y - przez wielu polskich badaczy, zajmuj±cych siê t± tematyk±, jednocze¶nie interesuj±cych siê rekonstrukcj± - uwa¿ana jest za najlepsz± w naszym kraju. Pod wzglêdem poziomu rekonstrukcji - w tym ¶rodowisku jest obecnie wyznacznikiem.
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.