Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: [Instrumenty] producenci instrumentów poszukiwani
> Ogólne kategorie (bez podzia³u na epoki) > Muzyka dawna, tañce i pie¶ni
Leigyrg
czy kto¶ wie sk±d taki instrument wzi±æ? bêdê wdziêczny za trop
Agata Witkowska
Oto adres do pana z Budapesztu ktory(chyba) takowe produkuje - bangyorgy@axelero.hu
Pozdrawiam
Agata Witkowska
Choragiew Rycerstwa Ziemi Lubelskiej bigsmile2.gif
Joanna
Tomaszewicz - pan który jest specjalist± od muzyki dawnej i sam robi instrumenty na zamówienie (sama posiadam sza³amaje jego roboty) bigsmile2.gif W sklepach mozna kupiæ flet prosty sopran ich firmy robi± go na licencji Moech'a.
Na sta³e mieszka w Warszawie ale czêsto gdzie¶ jezdzi. Ma firme T&S (Tomaszewicz & Szeliñska) adresu teraz nie pamietam ale spytaj w jakim¶ sklepie muzycznym o tê firme to Ci na pewno dadz± jaki¶ kontakt smile.gif. Pozdrawiam cool.gif
Horhe
Polecam poszukaæ kontaktu do Szko³y Gin±cych Rzemios³ w Bukowinie Tatrzañskiej.
Tam na pewno pomog± wykonaæ instrument,lub sami zrobi±,bo w koñcu dudy te¿ s± znane w polskich górach:)
Marcin Padre Oracki
Tiaaaa

A o jakie konkretnie dudy ci chodzi, bo jedne drugim nie rowne. A i w naszym wesolym kraiku wiele rodzajow powstalo wiele rodzajow tego instrumentu. Niestety, trudno u nas o dobry instrument. Zupelnie nie mam pojecia czemu. Ludzie zapominaja o korzeniach. Mam nadzieje, ze wkrotce czeka nas to samo co w hiszpanskiej Galicji, gdzie w tej chwili mozna zaobserwowac odrodzenie muzyki tradycyjnei i ludzie wracaja do produkcji instrumentow i dobrze im idzie. Mam dwoch znajomych grajacych na gaita galega, czyli dudach galicyjskich (palcowanie jak na flecie -kazdy sie uczyl w podstwowce, stroja tez w C) i jeden z nich ktory spedzil troche czasu tam, wsrod muzykow ludowych bardzo sobie chwali to co w Galicji sie dzieje.
Pozdrawiam
Vlasta
Witam! Jest taka stronka wytwórcy gê¶li, mo¿e Ciê to zainteresuje http://www.gusli.narod.ru/
Pozdrowienia!
Vlasta
Ales Chumakou
A vo¶ i sam wytwórca tyh gê¶li... Proszu probachennia, ale ja drenna mouliu po Polsku. Kali byc dakladnym - amal zusim ne mouliu. icon_sad.gif

Mahu kazac' tolki na Polska-Belaruskaj trasiancy... Ci mozha spadarstva darue mnie anhelskuju movu (English)?

I've just found that there are some people from this forum interested in gusli (gê¶li).
I'd like to find some like-minded persons in Poland. Maybe someone can acquaint me with a Polish gê¶li-maker?

My name is Ales, I'm from Belarus and making gusli for three years. Spend a lot of time visiting exhibitions and conferences, concerts and masterclasses. My dream is to revive Belarusian gusli tradition. I know a lot about our Belarusian tradition, Russian, Latvian, Estonian, Ukrain, but there are to few information about the Polish one...

So I need your help. Of course, I can help you back with information I get.
I can understand Polish in written&verbal form, I just can't speak Polish myself. So you may speak to me in Polish.
nalla
To ja tak¿e witam Alesa bardzo cieplutko smile.gif Czy przypadkiem nie jeste¶ z zepo³u Stara Olsa? bigsmile2.gif smile.gif
Niestety nie znam nikogo zajmujacego siê wyrobem gê¶li w Polsce, ale mój zasób informacji jest tutaj ograniczony. Oczywi¶cie malutkie gê¶le podhalañskie s± wyrabiane na pewno - znajduj± siê w koñcu w sk³adzie chyba ka¿dej kapeli góralskiej, ale tu chyba nie do koñca o takie chodzi szczerba.gif
Mogê jednak poszukaæ ró¿nych informacji, ale nie wiem jak rozleg³ych.

Pozdawiam
nalla
Ales Chumakou
Witam! Witam spadarstva, witam Nalla!

To tak, przypadkiem ja j josc' Ales z zepo³u Stary Olsa. bigsmile2.gif
Excuse me, please, my poor Polish. I've got an interesting book yesterday: "D¼wiêki z przesz³o¶ci" - from museum narodowe w Poznaniu. This book describes Polish medieval "Liry". Interesting that first mention of it in Poland dates back to times before Christianity adoptation... So I'm interesting in it's history and in "Liry"-makers of nowadays.

By the way I'm glad to invite all people who interested in gusli/gê¶li/liry/kantele history and contemporaneity to visit my site:

http://gusli.narod.ru

Pity, that there are only Belarusian and Russian variants of its pages ready yet.

Bywajce zdrowe. smile.gif
Ales Chumakou
Opisujcie, prosze, malutkie gê¶le podhalañskie...

I haven't seen them and even do not know what are you talking about. Is it a Polish traditional instrument? And why you talk about it in such a joke form...

Darujcie mne maju zamezhnasc'... smile.gif
nalla
Witam smile.gif Zastanawia³am siê w koñcu czy pisaæ po polsku czy po angielsku - Ales, powiedz proszê jak wolisz? Bo angielski to nie problem, po prostu co Ci sie lepiej czyta smile.gif
Na razie - jako ¿e napisa³e¶ ze mo¿na - piszê po polsku smile.gif)
Zatem w kwestii gê¶li podhalañskich:

"Najbardziej „artystycznym" instrumentem na Podhalu, przygotowuj±cym nadej¶cie wspó³czesnym skrzypcom, by³y gê¶le, nazywane w gwarze „z³óbcokami" (s³owem „gê¶le" okre¶laj± górale skrzypce). Z ³atwo¶ci± przenoszone w rêkawie cuchy towarzyszy³y nie tylko pasterzom na halach, ale równie¿ po³±czone w duecie z dudami tworzy³y pierwsze „muzyki", czyli kapele - zanim w XIX wieku wraz ze skrzypcami nie pojawi³y siê basy.

Z³óbcoki maj± 50-60 cm d³ugo¶ci i sk³adaj± siê z wrzecionowatego pud³a rezonansowego wy¿³obionego (st±d nazwa) w jednym kawa³ku drewna wraz z szyjk± i g³ówk± oraz z p³yty wierzchniej, na której widoczne s± 3 lub 4 struny osadzone tak jak w skrzypcach na ko³kach i o skrzypcowym stroju e2, a1, d1 (plus ewentualnie g). Najczê¶ciej grano tylko na trzech pierwszych strunach prymitywnym smyczkiem w kszta³cie prostego kijka lub kab³±ka, zawsze z jasnym w³osiem koñskim.

Ton z³óbcoków by³ bardzo s³aby i chropawy, dlatego te¿ pod koniec XIX wieku z ³atwo¶ci± wypar³y je skrzypce. Obecnie gê¶le s± wyrabiane przez twórców ludowych na Podhalu, a nawet przez zawodowych lutników. U¿ywa siê ich w celach „dekoracyjnych" w kapelach i zespo³ach regionalnych. Maj± spore walory muzyczne i estetyczne i jako instrument ¶ci¶le zwi±zany z tradycj± tego regionu s± chêtnie kupowane, a nawet wywo¿one za granicê."

Zerknij je¶li chcesz http://www.trebunie.pl/sklad.htm - to zespó³ góralski, bodaj¿e Krzysztof Trebunia gra tutaj na gê¶lach.

i fragmencik bajki dla przyjemno¶ci szczerba.gif :
"Ja to tylko cia³o potrafiê zrobiæ, wy¿³obiæ gê¶le z jawora. One siê z jednego kawa³ka rodz±. Ale same to ani muzyki w sobie nie maj±, ani d¼wiêku nie wydadz±. Trzeba je o¿ywiæ. Jak cz³owieka. Ale to ju¿ skrzaty robi±. Ja zostawiam na strychu takie gotowe, ale jeszcze martwe skrzypeczki. Nie ¶pieszê siê, czekam. Czasem parê dni, czasem parê tygodni. Nie wiem, jak skrzaty to robi±. Pewnie co¶ mierz±, co¶ ogl±daj±, potem szukaj± w³a¶ciwego drewienka, przypasowuj±. Do¶æ, ¿e po tym czasie dusza jest i gê¶liki graj± a¿ mi³o. Sam próbowa³em tak± wystrugaæ, ale gdzie jej tam by³o do skrzatowych!"

a oto i gê¶le podhalañskie http://www.muzeum.tatrynet.pl/zlobcok.htm

ale gê¶le polskie ¶redniowieczne to oczywi¶cie nie to samo. s³ownictwo zamienne - 'kitara' i 'lira' w³a¶nie. Tylko ¿e w materia³ach praktycznie nie mam rozgraniczenia - s± po prostu gê¶le s³owiañskie. natomiast zdjêcie gê¶li polskich z XIII wieku mam w ksi±¿ce... ale nie mogê znale¼æ w internecie......

na razie to tyle
pozdrawiam
-nalla
Marcin Padre Oracki
Witam!
Link do strony Macka o lirze korbowej
http://www.dudziarz.art.pl/lira/index.html

Jezeli chodzi o cene gaita galega to Ptackoo dostal juz wiadomosc na priva.
Ale jezeli ktos bylby zainteresowany to cena dud, podstawowy zestaw to przebierka/czanter, worek, jeden dron - burdon, blow stick - czyli rurka do dmuchania, kosztuje 500 euro, plus przesylka. I musze powiedziec, ze sa to chyba jedne z tanszych dud jakie widzialem.
Os Estalotes, zespol ktory wczoraj gral w Domu Sztuki, dal czadu. Muzyka galicyjska, bardzo tradycyjna, muzycy w strojach ludowych. Grali na akordeon, dwa sety gaitas(czasem oba w C czasem jedne w C drugie w A, swoja droga pierwszy raz widzialem dudy w A - super brzmienie) beben basowy, pandeirete - czad, i werbelek ktory wygladal jak tabor, i mial jeszcze przykrecone pudelko akustyczne.
Pozdrawiam
Vlasta
Witam!
Znalaz³am stronkê z bibliografi± do tematu " Staroruskie instrumenty". Mo¿e komu¶ siê przyda: http://soros.novgorod.ru/projects/Toolkit/.../bibl.htm#other
Pozdrawiam!
Vlasta
Ales Chumakou
Hi there!

From this list of literature there are all N.Privalov's works to be strongly recomended by me. N.Privalov was born in Western Belarus at the end of XIX cent. His books were written in language similar to language of Adam Mitskevich... Take a look when you have an opportunity...

And there is one more anew. There are new page "Library" opened on my gusli site (http://gusli.narod.ru). There you can find interesting fragments from books about gusli I already read. I translated this fragments into Russian or Belarusian, according to site language profile.

See you.

P.S. By the way, could anybody help me to prepare Polish side of my site?
Vlasta
Привет! С удоволствием помогу перевести Твой сайт на польский язык. Единственное затруднения у меня с терминологией типа "гусли с крылом" - не знаю, существует ли польское название. Всё-таки надеюсь что кто-то из посетителей сего форума поможет. Кстати - Тебе известны находки средневековых инструментов из Гданьска и Ополя?
Власта
Ales Chumakou
Здравствуй, Власта,

перво-наперво, я хотел бы задать вопрос: не погонят ли нас с этого форума за разговоры на русском? С нормального беларуского уже бы выгнали... И поступили бы, впрочем, совершенно правильно.

Спасибо тебе, Власта, за предложение - хватаюсь за него, всеми лапками. С терминами разберёмся. Мне бы хотелось сделать на сайте отдельную страницу - сводную, по терминам, их пониманию и их аналогам в разных языках. А обсуждение терминов, думаю и вправду можно вести здесь на форуме. Уверен: здравые мысли найдутся.

Что касается находок из Гданьска и Ополя - я уже писал, что мне почти ничего не известно про работу польских исследователей. Всё что у меня есть - это каталог с выставки инструментов в Познани.

Удачи.
P.S. Извините за русский. После первого высказанного недовольства по поводу языка, честное слово - сразу же вернусь к своей обычной Польско-Беларуско-Английской трасянке... Надо учить язык, конечно, но невозможно его выучить за одну ночь.
Piotr £uniewski
Witam!
Hi!

Poszukujê osób które zajmuj± siê wytwarzaniem replik ¶redniowiecznych instrumentów strunowych g³. lutnia, Vihuela de Mano, teorban, fidel.Interesuja mnie ceny.

Im looking the persons - makers of Medieval strings instrumentes.Im interesting the costs.

Pozdrawiam!

Elen sila lumenn omentielvo!
Marcin Padre Oracki
Nie wiem, czy czlowiek o ktorym slyszalem, zrobi wszystkie instrumenty o ktorych piszesz.
Na pewno zrobil skrzypaczke z mojego wesolego zespolu viole d'amore, instrument wyglada pieknie, a brzmi jeszcze lepiej. Czlowiek mieszka niedaleko Krakowa, przy zakopiance. Jezeli chcesz moge wziac konkretne namiary na niego. Byc moze zrobilby i fidell.
Przy okazji, niesamowite jest to ze viole d'amore dla Agi zrobil stosunkowo tanio.
Pozdrawiam
_RK_
W krajach arabskich graj± na czym¶ co siê nazywa ud albo oud - 12 strun, po dwie na ko³ek, wszystkie elementy zwykle drewniane. Mo¿liwe ¿e kto¶ sprzedaje to w sieci. Cena to w przeliczeniu ok 700- 800 PLN, niestety nie spotyka siê nielakierowanych a wykonywane na zamówienie s± ju¿ raczej drogie.
Marcin Padre Oracki
Przepraszam, ale pytanie dotyczylo replik sredniowiecznych instrumentow.
Lutnia arabska jest moze forma wyjsciowa dla pozniejszych lutni, podobnie jak rebek dla fideli i skrzypiec, ale obecna forma jest dosyc odlegla od oryginalu.
Pozdrawiam
Padre
Mlodymir
Serwis na republice niezly, ale ceny sa osza³amiaj±ce, zwa¿ywszy ¿e wszystkie te instrumenty mo¿na kupiæ na Ukrainie (we Lwowie na przyk³ad, w sklepie trembita) za 1/4 ceny. Ja zajmuje sie robieniem instrumentow do X wieku. Po przystepnych cenach, jednak zamowienia przyjmuje dopiero od Lipca.
Mlodymir
Jesli ktos jest zainteresowany, to moge wykonac lire skandynawska, kantele lub gesle, po przystepnej cenie, jednakze zamowienia przyjmuje dopiero od Lipca (tzn. intrument bedzie gotowy nie wczesniej niz w Sierpniu). Wykonuje tez piszczalki z kosci, rogu, zelejki i inne, wszystko w okolicach wczesnego sredniowiecza.

Pozdrawiam
Piotr £uniewski
Witam Ciê i pozdrawiam!

Powiadasz ¿e przyjmujesz zamówienia od lipca.
A ile by¶ wzi±³ za wykonanie gitary ³aciñskiej? Obrazek w za³±czniku.
I czy by³oby to mozliwe?

Pozdrawiam!
Ales Chumakou
Mlodymir,
Good day! I recognize the instrument from your avatar!
It's from Braslov! From Valerka! crazy.gif
I'm gê¶le maker as well as you and Valerka.
Maybe we can make any usefull experience exchange someday? icon_cool.gif
Mlodymir
Nie wykonywalem jeszcze gitary lacinskiej (Cantigas wychodzi poza X wiek, czyli obszar moich zainteresowan), nie jestem wiec pewny, czy podjalbym sie realizacji zamowienia. Moglbym jednak sprobowac wykonac jeden egzemplarz (o ile zgodzilbys sie pokryc koszt materialu), wyslac ci zdjecie i o ile pasowalby ci instrument i dzwiek, wyslac go do ciebie za jakas uzgodniona sume. Przydalby sie tez jakis dokladniejszy schemat, wymiary przynajmniej.

Pozdrawiam
Mlodymir
This instrument is from Belaorus and it's not mine, I am Kantele and Lyre maker and have never made gusli, If you want some pictures of my instruments, I can send them to you via e-mail as far as next week (I haven't got digital camera). It is sad that you are accusing me of plagiarism and I'll have to prove my innocence, but that's ok with me. The only thing I have to offer to clear of my guilt now, is a scan of my recent kantele, not yet finished.
Ales Chumakou
Don't care. I'm sorry if I wound your feelings. I just recognize that instrument because I tuned it somewhen.

Sure! - I'm eager for your photos via e-mail. (edellin@mail.ru)

But please explain me what is the difference between gusli and kantele as it seems to you? I dedicated a lot of time to this question. Please look here: http://gusli.narod.ru
This is my site about gusli, kantele, kankles, kannel, kokles and many other variants of this kantele like instrument I'm fond of.

Maybe you have any thoughts or materials (photos, sketches, articles) about it to expand my undertaking.

I can tell you much interesting from my part as well as you.

P.S. There is typical kantele/gusli on the picture that you have attached.
Mlodymir
That's ok, most probably I misunderstood you, no hard feelings. Coming back to your question, in my opinion, one can distinguish Kantele from Gusli only when it comes to early medieval times. Later, shape and form of the two instuments merged, so the name kantele and gusli functions now as an interchangable term for one type of instrument. Nevertheless, although I am not an expert on Rus gusli, it is possible to emphasise some differences between early Polish gusli and Finnish Kantele.

In Poland, at least as far as I know, there are two main gusli findings. The first is bowed gusli from Opole, dated on XII Cent. This gusli was a very narrow and small instrument, was played on with the use of bow and a stick attached to the instrument, was most suitable for horizontal play.
The second gusli finding comes from Gdansk and the instrument is more similar to the one on. It was a plucked instrument, suitable for vertical play.
Polish gusli's most probably used gut strings

In Findland, there were also two main types of early kantele found that is plucked kantele and bowed kantele (jouhikko). The first one, plucked kantele, had up to 6 strings and it would be interesting to notice that the plucked version of the instrument was rather played horizontaly (which is opposite to Polish gusli), while jouhikko kantele was play vertically. Additionally, kantele was more bound to use horse-tail strings, where all strings were equal thickness and the tone depended more on the string length.

Concluding now, main differences between gusli and kantele can be noticed in the photoes I enclosed. Furthermore, basing on the enumerated assumtions about these instruments, I would be more bound to believe that contemporary guslis are more similar to early kantele than early lyre-like gusli.

P.S. I am very keen on exchanging materials and experiences with you, however
I think that it would be better doing that on priv.

P.S. 2 I recommend you this site

http://aidenis.mch.mii.lt/Kankles/content.htm
Ales Chumakou
Mlodymir,

your opinion seems rather well-grounded but my position is more universal and explainable. According to hypothesis of N.I.Privalov, I think that modern gusli formed on the kantele base. I guess, that you know, that Slavs bring to Eastern Europe only their "gusla" - a bowed instrument with one horse-tail string. In the same time when Balts alredy has their kanteles of Eastern origin.

Gusli is just the same instrument as kantele are. The differences are only in local features. Slavs just adopted this tradition of Balts.

Absolutely the other instruments are lyre-type instruments (for vertical playing with playing window). They have another origin. When kantele has its past in the East, lyre has its past in the South. I'm a supporter of Byzantium origin of lyre type instruments of our lands. While kantele type instruments are more clother to ancient Chinian culture.

Byzantium lyre culture almost died in our lands to XV century. Gusli of contemporaneity are exceptionally kantele based culture.

P.S. I had already visit that site you linked to. And I looked it through long ago. I think it's too reserved and uninformative as well as the whole Lituwa's history are.

P.P.S. I read T.Malinowski's works about Gdansk and Opole finds. Those finds supports my opinion absolutely.
Mlodymir
Your theory seems very probable, this would prove that referring to bowed instrument ("gusla") as "gusli" in Polish historical sources is wrong and that, actually, the term gusli should exclusively refer to a kantele-type instrument, the other (bowed type) being "gusla". I have a question for you, could you tell me which of the two instruments had Byzantine Emperor in mind, when he referred to Slavs playing gusla/gusli and what do you think the origin of Finnish jouhikko might be, also China ?
Ales Chumakou
Your scruple are understandable. I read about this "first gusli mention"... I think, that Byzantine Emperor had in mind a plucked kantele or instrument looked like plucked kantele.

First of all this case tells us that Byzantine Emperor was astonished at instrument he saw. That's why this instrument might had no playing window, might not be a lyre type instrument. Too lack of chances to astonish the Emperor with it, cause there were a lot of lyre type instruments in Byzantium.

I think that primitive bowed monohord is too primitive to astonish the Emperor too. Such monohords were widespread all around the East and South.

One of most sensible version is that Emperor saw kantele (gusli) without any playing window.

I think so. dunno.gif But it's too lack of facts to make anything more then guess. smile.gif

And what do you think about this case with Byzantine Emperor's Slavs and their instrument?
100krotka
hohner (hohner.de), mollenhauer, moeck - na ich stronach powinna¶ znale¼æ flety renesansowe. dobre soprany wychodz± 200-450z³ okolo
BrovariuS
Witam smile.gif
Jezeli chodzi o dudy to zrobi³em ¶redniowieczne dudy z jednym burdonem,sa bardzo g³o¶ne,trzeba miec duuu¿e p³uca zeby na nich graæ.Sama przebierka kosztuje 800z³ a ca³e dudy tego typu oko³o 4000z³.Nie radze kupowaæ dud za 200$ bo nic na nich nie zagrasz bigsmile2.gif bigsmile2.gif bigsmile2.gif sam mia³em takie i wiem cos o tym.Podaje link do zdjec moich dud.

www.dudy.jpg.pl
BrovariuS
Moge ci sprzedaæ sza³amaje ¶redniowieczna bardzo g³o¶n± z plastikowym stroikiem w tonacji G-dur A-moll,jest to wyrób niemiecki sprawdzony,zagra³em na niej pare koncertów i jestem baardzo zadowolony,chce j± sprzedaæ poniewaz potrzebuje jeszcze g³o¶niejszej!
Pisz jezeli¶ zainteresowany to przesle zdjecia.
Lecheor
CYTAT(BrovariuS @ 00:04 02.10.2006) *
Sama przebierka kosztuje 800z³ a ca³e dudy tego typu oko³o 4000z³.

Nie obra¼ siê, ale za tak± sumê mo¿na kupiæ dwie gaity u Antona Vareli lub innych mistrzów galicyjskich (albo 2 instrumenty asturyjskie/prowansalskie/owerniackie etc.) . Dajê g³owê, ¿e taka gaita bêdzie lepsza od amatorskiego "czego¶" z pó³produktów.
BrovariuS
Po pierwsze Panie wszystko wiedz±cy:
Ogl±da³em twe posty i odnosze wra¿enie z pe³nym przekonaniem,¿e zamiast pomagaæ ludziom, którzy nie s± profesjonalistami i takimi chamami jak ty, poprawiasz ich w niekulturalny sposób i wypominasz im ich niewiedze.
Zastanów sie nad sensem swoich odpowiedzi, bo po co mieszaæ wielkimi has³ami ludziom w g³owach?to s± amatorzy,chc± sie dowiedzieæ, jak tanim sposobem spróbowaæ pograæ muzyke dawn± a nie analizowaæ pochodzenie ka¿dej deseczki od instrumentu.
Po drugie:
Jestem cholernie dumny z tego,¿e mimo trudno¶ci,braku sprzetu i finansów, zrobi³em dudy, które graj± i wygl±daj± jak powinny.Nie sa z pó³produktów, tylko z wyselekcjowanego drewna sezonowanego pochodzenia machoniowego.Stroj±, wiêc nie sa amatorskie i nie nazywaj± sie "co¶".
Wszystkie instrumenty jakie robie, s± robione nie wed³ug zasad lutnictwa wspó³czesnego jak skrzypce, ale wed³ug wiadomo¶ci jakie zdoby³em graj±c muzyke dawn± od 7-ego roku ¿ycia czyli ju¿ 16 lat!
Ja nie z³o¿y³em oferty na freha.pl z dudami, ze chce je sprzedaæ,mo¿na powiedziec ze mia³em ochote sie pochwaliæ, bo nikt takich w polsce nie ma i jeszcze nie zrobi³.Cene napisa³em, bo kto¶ wczesniej napisa³, ze za 200$ widzia³ dudy,u¶wiadomi³em mu, ze na tym nie pogra i trzeba swoje wydaæ, zeby instrument by³ sprawny.Tu jest link do strony z tego typu dudami na których sie wzorowa³em,zobacz ceny i porównaj czy moje s± drogie-http://www.dudelsackwerkstatt.de/frameset.htm

Co do tematu o lutni:
Uwazasz, ¿e mój znajomy lutnista napisa³ na stronie swego zespo³u brednie o swoich instrumentach??
Poczytaj o nim, to mo¿e sie czego¶ dowiesz.
Sciagna³em obja¶nienia instrumentów, bo gdyby kto¶ mi pokaza³ lutnie teorbe czy chitarrone, to bede wiedzia³ co to jest i nie powiem ze gitara.
Nie umiem napisaæ samemu o pochodzeniu lutni teorby chitarrone, wiêc odnios³em sie do internetu aby ludzie to czytaj±cy wiedzieli co to za instrumenty.
Co do mojego "postbehemothyzmu",je¿eli on nawet jest lub go nie ma, to po pierwsze panie "anio³ku z lir±", to nie twoja sprawa jak wyglada moja religia, a po drugie to nie ma nic do tematu.
Wiêc panie "anio³ku z lir±" radze wypiæ wiadro melisy na uspokojenie, bo ¿e¶ pan jest very bardzo porywczy.
Lecheor
Drogi Brovariusie z MDK w Gdyni! Mam wra¿enie, ¿e bardzo siê zdenerwowa³e¶ i z tej przyczyny napisa³e¶ nie do koñca przemy¶lany elaborat, w dodatku po¶wiêcony kwestiom ca³kowicie niezwi±zanym z podjêtym w tym w±tku tematem. Z góry uprzedzam, ¿e moja odpowied¼ bêdzie dosyæ d³uga.
CYTAT
Ogl±da³em twe posty

Poleca³bym równie¿ przeczytanie oraz g³êbsz± refleksjê. Mo¿esz znale¼æ w nich trochê u¿ytecznych informacji.
CYTAT
zamiast pomagaæ ludziom, którzy nie s± profesjonalistami [...] poprawiasz ich w niekulturalny sposób i wypominasz im ich niewiedze

Pisz±c o tych ludziach mia³e¶ na my¶li siebie? Wola³bym, aby¶ wypowiada³ siê w swoim imieniu, a nie zgrywa³ orêdownika pokrzywdzonych przez moj± skromn± osobê.
CYTAT
takimi chamami jak ty

Wa¿ s³owa.
CYTAT
Zastanów sie nad sensem swoich odpowiedzi, bo po co mieszaæ wielkimi has³ami ludziom w g³owach?to s± amatorzy,chc± sie dowiedzieæ, jak tanim sposobem spróbowaæ pograæ muzyke dawn± a nie analizowaæ pochodzenie ka¿dej deseczki od instrumentu.

Dziêkujê za pouczenia. Proponujê jednak ponown± lekturê (ze zrozumieniem) moich wypowiedzi oraz znów apelujê o wypowiadanie siê we w³asnym imieniu, nie s±dzê, ¿eby osoby ³adnie nazwane przez ciebie "amatorami" by³y w pe³ni zadowolone z takiego apologety.
CYTAT
Jestem cholernie dumny

Gratulujê.
CYTAT
wygl±daj± jak powinny

Naprawdê jeste¶ z siebie "cholernie dumny". A ja tê dumê tak bardzo urazi³em...
CYTAT
Nie sa z pó³produktów, tylko z wyselekcjowanego drewna sezonowanego pochodzenia machoniowego

Po pierwsze ortografia. Po drugie styl. Po trzecie sprawd¼, co to s± pó³produkty (podpowiem: np. gotowa piszcza³ka melodyczna). I wyja¶nij mi, co to jest "sezonowe pochodzenie machoniowe"?
CYTAT
Stroj±, wiêc nie sa amatorskie i nie nazywaj± sie "co¶".

Arcyciekawa zale¿no¶æ. Mo¿e rozwiniesz tê my¶l?
CYTAT
Wszystkie instrumenty jakie robie, s± robione nie wed³ug zasad lutnictwa wspó³czesnego jak skrzypce

Interesuj±ce. Mo¿e wyja¶nisz mi, co rozumiesz przez "zasady lutnictwa wspó³czesnego" i dlaczego akurat wg nich robi siê skrzypce? O¶wieæ mnie, czy np. Amati robi±c skrzypce stosowa³ te zasady?
CYTAT
wed³ug wiadomo¶ci jakie zdoby³em graj±c muzyke dawn± od 7-ego roku ¿ycia czyli ju¿ 16 lat!

Niewiele wiadomo¶ci zdoby³e¶ przez te lata. Rozumiem czcigodn± tradycje wielkich zespo³ów notorycznie nazywanych imionami Pieryd, oraz woja¿e na trasie Pomorze-Wielkopolska, ale wiadomo¶ci na temat instrumentów ¶redniowiecznych zdobywa siê poprzez badania naukowe (obejmuj±ce równie¿ rekonstrukcjê), lekturê ich wyników lub konfrontacjê z autorami opracowañ/rekonstrukcji (oczywi¶cie mam na my¶li uzasadnione historycznie rekonstrukcje, a nie "radosn± twórczo¶æ").
CYTAT
Ja nie z³o¿y³em oferty na freha.pl z dudami, ze chce je sprzedaæ

Po pierwsze styl, po drugie naprawdê nie musisz t³umaczyæ siê przede mn± z rzeczy, których ci nie zarzuci³em.
CYTAT
mo¿na powiedziec ze mia³em ochote sie pochwaliæ, bo nikt takich w polsce nie ma i jeszcze nie zrobi³

Po pierwsze ortografia, po drugie interpunkcja. Poza tym masz ca³kowit± racjê. Takich dud nikt inny nie ma i nie zrobi³. A teraz zastanów siê dlaczego.
CYTAT
Co do tematu o lutni

Na to jest osobny w±tek. Czy¿by koñczy³ siê czas w kafei?
CYTAT
Uwazasz, ¿e mój znajomy lutnista napisa³ na stronie swego zespo³u brednie o swoich instrumentach??

Tak. Uwa¿am, ¿e "twój znajomy lutnista" (swoj± drog± cz³owiek godny szacunku) albo skompilowa³, albo ¿ywcem przepisa³ notki z jakiego¶ leksykonu/encyklopedii. S± to [beeep] warte frazesy. Je¶li ³adnie poprosisz, to wyja¶nie dlaczego, ale je¶li tobie te notki wystarcz± (przy ogromie wiadomo¶ci, które zdoby³e¶ przez 16 lat), to bêdzie mi równie mi³o. Poza tym "twój znajomy lutnista" powinien mieæ do ciebie pretensje za to, ¿e wycierasz sobie nim otwór gêbowy boj±c siê napisaæ co¶ od siebie.
CYTAT
Poczytaj o nim, to mo¿e sie czego¶ dowiesz.

Czego? Gdzie siê urodzi³, kszta³ci³? Jakie to ma znaczenie wobec tego, ¿e ty piszesz bzdety? U¿ywaj merytorycznych argumentów zamiast stosowaæ przedszkoln± taktykê straszenia i chowania siê za starszym koleg±.
CYTAT
Sciagna³em obja¶nienia instrumentów, bo gdyby kto¶ mi pokaza³ lutnie teorbe czy chitarrone, to bede wiedzia³ co to jest i nie powiem ze gitara.

Zadziwiaj±ce, ¿e przy ogronie twojej wiedzy (gromadzonej przez 16 lat) musia³e¶ siê do tego posun±æ. Poza tym wypowiadaj siê nieco staranniej.
CYTAT
Nie umiem napisaæ samemu o pochodzeniu lutni teorby chitarrone, wiêc odnios³em sie do internetu aby ludzie to czytaj±cy wiedzieli co to za instrumenty.

Po pierwsze k³amiesz, bo cytowa³e¶ to polemizuj±c (a raczej próbuj±c podj±æ polemikê) z moj± wypowiedzi±, a nie po to, ¿eby edukowaæ u¿ytkowników forum. Chcia³e¶ pokazaæ, ¿e "ty wiesz", a udowodni³e¶ jedynie, ¿e umiesz zrobiæ bezkrytyczne copy&paste. Po drugie zadziwiaj±ce jest, ¿e przez 16 lat obcowania z muzyk± dawn± nie dowiedzia³e¶ siê niczego na temat pochodzenia lutni. Ci±gle powo³ujesz siê na "ludzi". Gdyby owi "ludzie" byli ciekawi, czym s± wymienione instrumenty, dowiedzieliby siê tego bez twojej pomocy.
CYTAT
nie twoja sprawa jak wyglada moja religia, a po drugie to nie ma nic do tematu

Nie moja sprawa, ale obawia³em siê, ¿e wzglêdu na wyznawanie "chwa³y morderców ¶w. Wojciecha" masz opory przed wej¶ciem do pomorskich ¶wi±tyñ i nie jest dane ci ogl±danie ¶redniowiecznego materia³u ikonograficznego. A do tematu ma siê to tak samo, jak obelgi pod moim adresem oraz przedstawiona przez ciebie wnikliwa analiza mojej osobowo¶ci.
CYTAT
radze wypiæ wiadro melisy na uspokojenie, bo ¿e¶ pan jest very bardzo porywczy

Ta analiza jest mimo wnikliwo¶ci niezbyt udana.
CYTAT
Do³±czam siê do Brovariusa

W takim razie nie wiesz, w co siê pakujesz, ale mo¿ecie pu¶ciæ petycjê, lub zacz±æ siê organizowaæ.
Ziemna
W Hiszpanii jest sporo wytwórców. Tam nazywa siê to "dulzaina" albo "charambita" (w niektórych regionach Kastylii).
Mo¿na poszukaæ w necie.
Lecheor
W ka¿dym z jêzyków iberyjskich jest chyba 101 nazw sza³amai, poza wymienionymi przez Ciebie s± derywaty od "dulzaina": dolçaina, donsaina, chuflaina, vozaina, poza tym np. w Katalonii grall (ciekawa sprawa, ¿e w Pie¶ni o Rolandzie te¿ sunent mil grailles), gaita (nie myliæ z gaita de foles), trompa (sic!), chirimia (xirimia, xeremia - podobnie jak gaita odnoszone te¿ do dud) i wiele innych. A wytwórców i u¿ytkowników rzeczywi¶cie sporo.
Ajcek
CYTAT
Moge ci sprzedaæ sza³amaje ¶redniowieczna bardzo g³o¶n± z plastikowym stroikiem w tonacji G-dur A-moll


A po ile? £atwo siê na tym gra? Zawsze chcia³em siê nauczyæ graæ na jakim¶ dawnym instrumencie. Jak na razie próbujê na flecie prostym. icon_wink.gif
Lecheor
Kup lepiej tradycyjn± orientaln± lub iberyjsk± (wiele typów praktycznie nie zmieni³o siê od XIII w.), a nie jaki¶ plastikowy syf za wygórowan± cenê (pamiêtaj, ¿e niektórzy wyceniaj± "dudy" na 4000, a "lutniê" na 12000 cool.gif )
Egipski mizmar niez³ej jako¶ci kupisz ju¿ za 30$, instrumenty mistrzowskie chodz± od 100$. Armeñsk± zurnê mo¿esz kupiæ np. tu, chocia¿ obecnie maj± tylko jeden (dro¿szy) model. Poza tym jest du¿o innych sklepów online.
Jak siê gra? Zale¿y od p³uc i instrumentu. Je¶li bêdzie to sza³amaja dla twardzieli, a nie jaki¶ pomorcik, dulcjan, czy cornamuse, to za pierwszym razem po kilku minutach mo¿esz poczuæ siê jak dzieci, które w czasach mojej m³odo¶ci w±cha³y w piaskownicy klej "butapren". Przyda siê wcze¶niej trening oddechu permanentnego (niezbêdny do wszystkich stroikowych sprzed ok. 1400 i wielu tradycyjnych), innymi s³owy æwiczenia na robienie z w³asnej paszczy worka do dud (wygl±da siê wtedy jak defekuj±cy chomik cool.gif ).
No i nie spodziewaj siê po tym instrumencie zbytniej finezji smile.gif choæ przyznajê, ¿e jest urzekaj±cy.

P. S. Zalecany jest brak s±siadów lub grube ¶ciany!
Atos
Witam! Moge trochy pomoc w poszukiwaniu wytwórców instrumentow. Na mojej stronie internetowej www.lviv-menestreli.lviv.ua w odziale "Партнери" jest linki na wytwórców roznych instrumentow: lutni, wioly, flety i inn, na instrumentach ktorych graja artysci mojego zespolu.
Ajcek
CYTAT
Armeñsk± zurnê mo¿esz kupiæ np. tu, chocia¿ obecnie maj± tylko jeden (dro¿szy) model.

Ja tam tylko stroiki widzê...
Lecheor
Jak zagl±dasz tam dwa miesi±ce po moim po¶cie, to sam sobie jeste¶ winien icon_wink.gif
Teraz to zerknij choæby na te bu³garskie sklepy z tematu o dudach...
Bard Tomas of Mazovia
Jestem zainteresowany zakupem sza³amai. Praktycznie biorê pod uwagê tylko Made in Poland(mam z³e do¶wiadczenie z zamówieniami przez internet przy wp³acie z góry). Czy kto¶ zna dobrych producentów( bo wychodzê z za³o¿enia, ¿e lepiej kupiæ co¶ raz dro¿szego ale dobrego)?

Do³±czam kilka zdjêæ interesuj±cego mnie modelu:
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikKliknij, aby zobaczyæ za³±cznikKliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikKliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
BrovariuS
Made in poland nie znajdziesz dunno.gif


http://www.dudelsackbau.eu/

Mam od niego sza³amaje i wszystko jest w jak najlepszym porzadku,wp³aci³em na konto odpisa³,¿e dosta³ i wysy³a.Sza³amaja dosz³a w 2 tygodnie:)
Pozdrawiam
Lecheor
Dixit insipiens in corde suo:
CYTAT
Made in poland nie znajdziesz

Znajdziesz, je¶li poszukasz (np. na tym forum - by³a ju¿ tu mowa, kto robi instrumenty stroikowe w Polsce). Inny problem, co rozumiesz przez okre¶lenie "dobry producent", bo toto na zdjêciach nie wygl±da na nic dobrego.
Niestety, ma³o kto sprzedaje zestaw sza³amaja + buty
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.