Zapraszam Wszystkich na kolejn± edycjê Szachów ¦redniowiecznych na Grunwaldzie
Dla przypomnienia i informacji:
REGULAMIN I ¦REDNIOWIECZNYCH MISTRZOSTW POLSKI W SZACHACH KLASYCZNYCH
1. Termin i miejsce
12. 07. 2013 godzina-do ustalenia
plac centralny w Chor±gwi Podolskiej pod Wielkim S³oñcem
2. Zasady gry w szachy na XIV i I po³. XV wieku
2.1 Szachownica
uk³ad kolorystyczny pól inny ni¿ wspó³cze¶nie: orientacyjne pole h1 (prawy dolny róg graj±cego bia³ymi) powinno byæ czarne
figury nie s± ustawione w lustrzanym odbiciu, inaczej ni¿ wspó³cze¶nie królowa stoi zawsze po lewej stronie swojego króla
2.2 Figury i ich ruchy
król:
w swoim pierwszym ruchu mo¿e poruszyæ siê o 2 pola w ka¿d± stronê
w swoim pierwszym ruchu mo¿e poruszyæ siê jak skoczek lub goniec
w swoim pierwszym ruchu mo¿e przeskakiwaæ figury i piony
w pozosta³ych ruchach rusza siê o 1 pole w ka¿d± stronê
miêdzy dwoma królami musi byæ co najmniej jedno pole odstêpu
królowa:
w swoim pierwszym ruchu mo¿e poruszyæ siê o 2 pola po liniach prostych i na skos
w swoim pierwszym ruchu mo¿e przeskakiwaæ figury i piony
w pozosta³ych ruchach rusza siê o 1 pole i tylko na skos
mo¿na wykonaæ ni± ruch dopiero, je¶li ju¿ wykona³o siê ruch królem
goniec:
w ka¿dym ruchu porusza siê o 2 pola tylko na skos
w ka¿dym ruchu mo¿e przeskakiwaæ figury i piony
skoczek (zwany "rycerzem"):
tak jak we wspó³czesnych szachach klasycznych (po literze L – dwa pola prosto i jedno w bok lub na odwrót)
wie¿a:
tak jak we wspó³czesnych szachach klasycznych (tylko po liniach prostych, ale o dowoln± ilo¶æ pól)
pion:
w swoim pierwszym ruchu mo¿e poruszyæ siê o 2 pola
w pozosta³ych ruchach rusza siê o 1 pole tylko do przodu
zbija tylko na skos o 1 pole
brak bicia w przelocie!
promocja (przemiana piona, który dotar³ do koñca szachownicy) tylko na królow±
2.3. Inne
Roszada:
brak!
3. Zasady turniejowe
3.1. Zasada "dotkniêta rusza, postawiona stoi" obowi±zuje. Nie ma mo¿liwo¶ci cofania ruchów, z zastrze¿eniem punktu 2.2.
3. 2. W przypadku wykonania nielegalnego ruchu (np. wej¶cie królem na szachowane pole lub "wspó³czesny" ruch figur±), nale¿y zg³osiæ ten fakt asystentowi sêdziego lub sêdziemu, cofn±æ ten ruch i wykonaæ posuniêcie prawid³owe. Cztery posuniêcia nieprawid³owe oznaczaj± przegranie partii.
3.3. Zaszachowanie króla przeciwnika nale¿y przeciwnikowi zasygnalizowaæ, mówi±c "szach".
3. 4. Nagi mat:
gdy jedna ze stron starci wszystkie figury i zostaje z samym królem, automatycznie przegrywa, chyba ¿e:
je¶li strona, której zosta³ tylko król w nastêpnym ruchu mo¿e pozbawiæ przeciwnika ostatniej figury oprócz jego króla (powsta³by obustronny nagi mat), jest remis
3. 5. Pat oznacza remis.
3. 6. Wieczny szach oznacza remis.
3. 7. Nie obowi±zuje zasada remisu na skutek 50 ruchów bez bicia lub ruchu pionem.
3. 8. Nie obowi±zuje zasada remisu na skutek trzykrotnego powtórzenia pozycji.
3. 9. Od decyzji asystenta sêdziego przys³uguje zawodnikowi prawo odwo³ania do sêdziego.
3. 10. Decyzje sêdziego s± ostateczne, nie przys³uguje od nich odwo³anie.
3. 11. Zawodnik nie przestrzegaj±cy regulaminu lub nie wykonuj±cy poleceñ sêdziego mo¿e zostaæ
ukarany przegraniem partii i wykluczeniem z turnieju (oraz usuniêciem z placu turniejowego przez s³u¿by porz±dkowe).
4. System rozgrywek
4.1. Turniej jest rozgrywany systemem pucharowym.
4.2. W przypadku remisu do kolejnej rundy przechodzi osoba, która gra³a czarnymi.
4.3. W przypadku remisu w meczu fina³owym, partia jest powtarzana.
5. Nagrody
W trakcie negocjacji.
6. Pozosta³e
6.1. Turniej przeznaczony jest dla rekonstruktorów. Osoba startuj±ca musi rezydowaæ na terenie jednej z chor±gwi grunwaldzkich na terenie obozu rycerskiego (czyli musi posiadaæ identyfikator).
6.2. Wszyscy zawodnicy zobowi±zani s± do startowania w cywilnym stroju historycznym (nie, sama bielizna nie wystarczy).
6.2. Podczas partii obowi±zuje ca³kowity zakaz rozmów, w tym tak¿e kontaktowania siê zawodników z publiczno¶ci±.
6.3. Podczas partii obowi±zuje zakaz jedzenia oraz spo¿ywania napojów alkoholowych.
6.4. Za ubezpieczenie zawodników na czas trwania turnieju odpowiedzialni s± sami zawodnicy i/lub ich opiekunowie prawni.
6.5. Ostateczna interpretacja regulaminu nale¿y do sêdziego oraz organizatora g³ównego. Od ich decyzji nie przys³uguje odwo³anie.
Tu te¿ parê poprawek.
REGULAMIN III ¦REDNIOWIECZNYCH MISTRZOSTW POLSKI W SZACHACH KLASYCZNYCH
1. Termin i miejsce
12. 07. 2013 godzina 10
plac centralny w Chor±gwi Podolskiej pod Wielkim S³oñcem
2. Zasady gry w szachy na XIV i I po³. XV wieku
2.1 Szachownica
uk³ad kolorystyczny pól inny ni¿ wspó³cze¶nie: orientacyjne pole h1 (prawy dolny róg graj±cego bia³ymi) powinno byæ czarne
figury nie s± ustawione w lustrzanym odbiciu, inaczej ni¿ wspó³cze¶nie królowa stoi zawsze po lewej stronie swojego króla
2.2 Figury i ich ruchy
król:
w swoim pierwszym ruchu mo¿e poruszyæ siê o 2 pola w ka¿d± stronê
w swoim pierwszym ruchu mo¿e poruszyæ siê jak skoczek lub goniec
w swoim pierwszym ruchu mo¿e przeskakiwaæ figury i piony
w pozosta³ych ruchach rusza siê o 1 pole w ka¿d± stronê
miêdzy dwoma królami musi byæ co najmniej jedno pole odstêpu
królowa:
w swoim pierwszym ruchu mo¿e poruszyæ siê o 2 pola po liniach prostych i na skos
w swoim pierwszym ruchu mo¿e przeskakiwaæ figury i piony
w pozosta³ych ruchach rusza siê o 1 pole i tylko na skos
mo¿na wykonaæ ni± ruch dopiero, je¶li ju¿ wykona³o siê ruch królem
goniec:
w ka¿dym ruchu porusza siê o 2 pola tylko na skos
w ka¿dym ruchu mo¿e przeskakiwaæ figury i piony
skoczek (zwany "rycerzem"):
tak jak we wspó³czesnych szachach klasycznych (po literze L – dwa pola prosto i jedno w bok lub na odwrót)
wie¿a:
tak jak we wspó³czesnych szachach klasycznych (tylko po liniach prostych, ale o dowoln± ilo¶æ pól)
pion:
w swoim pierwszym ruchu mo¿e poruszyæ siê o 2 pola
w pozosta³ych ruchach rusza siê o 1 pole tylko do przodu
zbija tylko na skos o 1 pole
brak bicia w przelocie!
promocja (przemiana piona, który dotar³ do koñca szachownicy) tylko na królow±
2.3. Inne
Roszada:
brak!
3. Zasady turniejowe
3.1. Zasada "dotkniêta rusza, postawiona stoi" obowi±zuje. Nie ma mo¿liwo¶ci cofania ruchów, z zastrze¿eniem punktu 2.2.
3. 2. W przypadku wykonania nielegalnego ruchu (np. wej¶cie królem na szachowane pole lub "wspó³czesny" ruch figur±), nale¿y zg³osiæ ten fakt asystentowi sêdziego lub sêdziemu, cofn±æ ten ruch i wykonaæ posuniêcie prawid³owe. Cztery posuniêcia nieprawid³owe oznaczaj± przegranie partii.
3.3. Zaszachowanie króla przeciwnika nale¿y przeciwnikowi zasygnalizowaæ, mówi±c "szach".
3. 4. Nagi mat:
gdy jedna ze stron starci wszystkie figury i zostaje z samym królem, automatycznie przegrywa, chyba ¿e:
je¶li strona, której zosta³ tylko król w nastêpnym ruchu mo¿e pozbawiæ przeciwnika ostatniej figury oprócz jego króla (powsta³by obustronny nagi mat), jest remis
3. 5. Pat oznacza remis.
3. 6. Wieczny szach oznacza remis.
3. 7. Nie obowi±zuje zasada remisu na skutek 50 ruchów bez bicia lub ruchu pionem.
3. 8. Nie obowi±zuje zasada remisu na skutek trzykrotnego powtórzenia pozycji.
3. 9. Od decyzji asystenta sêdziego przys³uguje zawodnikowi prawo odwo³ania do sêdziego.
3. 10. Decyzje sêdziego s± ostateczne, nie przys³uguje od nich odwo³anie.
3. 11. Zawodnik nie przestrzegaj±cy regulaminu lub nie wykonuj±cy poleceñ sêdziego mo¿e zostaæ
ukarany przegraniem partii i wykluczeniem z turnieju (oraz usuniêciem z placu turniejowego przez s³u¿by porz±dkowe).
4. System rozgrywek
4.1. Turniej jest rozgrywany systemem pucharowym.
4.2. W przypadku remisu do kolejnej rundy przechodzi osoba, która gra³a czarnymi.
4.3. W przypadku remisu w meczu fina³owym, partia jest powtarzana.
5. Nagrody
W trakcie negocjacji.
6. Pozosta³e
6.1. Turniej przeznaczony jest dla rekonstruktorów. Osoba startuj±ca musi rezydowaæ na terenie jednej z chor±gwi grunwaldzkich na terenie obozu rycerskiego (czyli musi posiadaæ identyfikator).
6.2. Wszyscy zawodnicy zobowi±zani s± do startowania w cywilnym stroju historycznym (nie, sama bielizna nie wystarczy).
6.2. Podczas partii obowi±zuje ca³kowity zakaz rozmów, w tym tak¿e kontaktowania siê zawodników z publiczno¶ci±.
6.3. Podczas partii obowi±zuje zakaz jedzenia oraz spo¿ywania napojów alkoholowych.
6.4. Za ubezpieczenie zawodników na czas trwania turnieju odpowiedzialni s± sami zawodnicy i/lub ich opiekunowie prawni.
6.5. Ostateczna interpretacja regulaminu nale¿y do sêdziego oraz organizatora g³ównego. Od ich decyzji nie przys³uguje odwo³anie.
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.