Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Grunwaldzki Turniej Bojowy Pocztów Rycerskich 5 vs 5
> Inne > Kalendarium 2013 > Grunwald 2013
Solo
English text below...

Witam,
W imieniu Polskiego Stowarzyszenia Walk Rycerskich i w porozumieniu z Organizatorem historycznej czê¶ci Dni Grunwaldu mam zaszczyt zaprosiæ na Grunwaldzki Turniej Bojowy Pocztów Rycerskich 5 vs 5

Turniej rozpocznie siê w szrankach przy ma³ej scenie w pi±tek 12 lipca o godzinie 19.00


W tym roku zapisy do Turnieju bezpo¶rednio na Grunwaldzie, w pi±tek (12 lipca), u mnie, w okolicach ma³ej sceny o godzinie 17.00. Oczywi¶cie, do zapisów wystarczy obecno¶æ kapitana dru¿yny, nie musi siê ona stawiaæ w ca³o¶ci.

Regulamin jest dostêpny na stronie www.grunwald1410.pl w dziale z turniejami.

Podkre¶lam, ¿e w Turnieju mog± startowaæ wy³±cznie zbrojni uczestnicy tegorocznej inscenizacji Bitwy (zbrojni oznacza: konni, piesi ciê¿kozbrojni, drzewcówki, pawê¿e, strzelcy, ³ucznicy, artyleria).
Nagrody zostan± wrêczone dopiero po inscenizacji - warunkiem otrzymania nagrody przez laureatów Turnieju bêdzie potwierdzenie zbrojnego uczestnictwa w inscenizacji przez w³a¶ciwego dowódcê chor±gwi.
Wysoko¶æ nagród: I miejsce - 2400 z³, II miejsce - 1600 z³, III miejsce - 800 z³.

Pozdrawiam
Przemek Solo Solecki

On behalf of Polish Association of Medieval Combat and in coordination with Organizer of historical part of Grunwald Days I am honored to invite you to participate in Grunwald Five versus Five Combat Tournament.

Traditionally the Tournament will be held in the tiltyard close to the small stage on Friday (July 12) at 19.00


This year registration to the Tournament will be held on friday (July 12), close to the small stage. Naturally, to register a team only the presence of thecaptain is neccesary.

Tournament Regulations You can find at http://www.grunwald1410.pl/index.php?art=9.

Please, be aware that you may participate in the Tournament only if you also participate in Grunwald Battle as a combatant (on horse, on foot - heavy armed, polearm, pavise, handgunner, archer or artillery).
The Tournament winners will receive their prizes after the Battle - in order to receive your prize, your Grunwald company commander needs to confirm you participated in the Battle as a combatant.
Prizes are: 1 place - 2400 PLN, 2 place - 1600 PLN, 3 place 800 PLN

Best regards,

Przemek Solo Solecki
Solo
UWAGA!!!

Godzina zapisów na turniej zosta³a zmieniona!! Zapisy odbêd± siê o godzinie 13.00 przy ma³ej scenie!!

NOTE!!!

Time of the registration for thr tournament has been changed!! The registration will take place at 13.00 close to the small stage!!

Przemek Solo Solecki
Solo
UWAGA!!

Po konsultacjach z PSWR zosta³y wprowadzone zmiany do regulaminu walk 5 vs 5. W po¶cie kolejnym znajdziecie aktualne zasady, poni¿ej zamieszczam tylko zmienione punkty wraz z uzasadnieniem.

Attention!

After some consulting with the PSWR there were changes made in the regulations about 5 vs 5 fights. In the next post You will find the aktual regulations.



UWAGA: Do regulaminu walk 5 na 5 wprowadza siê nastêpuj±ce zmiany (najczê¶ciej maj± one charakter u¶ci¶leñ lub unifikuj± przepisy polskie z przepisami miêdzynarodowymi HMBIA):
1. Zabrania siê chwytaæ d³oni± za bojow± (ostr±) krawêd¼ broni przeciwnika.
2. W przypadku wyeliminowania zawodnika wskutek przekroczenia przepisów, sêdzia g³ówny mo¿e równie¿ przerwaæ starcie i wznowiæ je przy stanie si³ z momentu bezpo¶rednio przed niedozwolon± akcj±, a je¶li nie ma mo¿liwo¶ci odtworzenia tego stanu ? z momentu przerwania starcia, przywracaj±c jednak do walki zawodnika wyeliminowanego wskutek przekroczenia przepisów (wg poprzednich zapisów robili to wy³±cznie sêdziowie pola w trakcie walki; niniejszy zapis rozszerza kompetencje sêdziego g³ównego).
3. Sêdzia g³ówny mo¿e przyznaæ ¿ó³ta lub czerwon± kartkê nie tylko po zakoñczeniu rundy, ale równie¿ bezpo¶rednio po zdarzeniu, przerywaj±c walkê. Zawodnik, który otrzyma czerwon± (lub drug± ¿ó³t±) kartkê w trakcie starcia jest uznawany za wyeliminowanego ? dru¿yna koñczy starcie bez tego zawodnika.
4. Dru¿yna nie mo¿e rozpocz±æ starcia, je¶li nie potrafi wystawiæ minimum 4 zawodników.
5. Je¶li dru¿yna dostaje dwie czerwone kartki, odpada z turnieju.
6. Przewrócenie siê na zawodnika dru¿yny przeciwnej w sposób taki, ¿e kontakt z pod³o¿em maj± nadal tylko stopy, a zawodnika le¿±cego na ziemi nie dotyka siê tu³owiem, pozwala na powstanie i kontynuowanie walki. Sêdziowie dopuszczaj± zarodnika do dalszej walki, je¿eli by³ w stanie niezw³ocznie po takiej akcji kontynuowaæ walkê.
7. Je¶li zawodnik wyjdzie lub zostanie wypchniêty poza szranki , uznaje siê go za wyeliminowanego ze starcia.
8. Zawodnik, który utraci w walce newralgiczny element uzbrojenia ochronnego, uznawany jest za wyeliminowanego.
Za elementy newralgiczne uznaje siê: he³m, os³ona karku i szyi, rêkawice, os³ony przedramion, ³okci, pleców i krzy¿a, przedniej czê¶ci goleni, kolan, ud.
9. Dotkniêcie ziemi koñcem drzewca pó³tora- lub dwurêcznej broni drzewcowej lub sztychem broni nie jest uznawane za ?trzeci punkt podparcia?.
10. Zapasow± broñ mo¿na braæ równie¿ od cz³onka w³asnej dru¿yny uczestnicz±cego w starciu (pod warunkiem, ¿e nie zosta³ on jeszcze wyeliminowany, i ¿e ma zapasow± broñ).
11. Nie mo¿na atakowaæ twarzy zawodnika w otwartym he³mie. Zawodnik w otwartym he³mie nie mo¿e atakowaæ twarzy przeciwników (niezale¿nie od tego, czy walcz± w otwartych, czy zamkniêtych he³mach).
Za he³m otwarty uwa¿a siê taki, w którym go³a, zaci¶niêta piê¶æ mo¿e doj¶æ do twarzy zawodnika.
12. Zwyciêstwo mo¿na uzyskaæ równie¿ przez rozbrojenie (jednoczesne) wszystkich przeciwników pozosta³ych na polu walki.
13. Sêdzia mo¿e uznaæ zawodnika za wyeliminowanego, je¶li uzna, i¿ dalsze kontynuowanie walki stwarza istotne zagro¿enie dla jego zdrowia.


Pozdrawiam,

Przemek Solo Solecki
Solo
ZASADY WALK 5 na 5 PSWR
Uwaga: w Turnieju mog± startowaæ wy³±cznie zbrojni uczestnicy tegorocznej inscenizacji Bitwy (zbrojni oznacza: konni, piesi ciê¿kozbrojni, drzewcówki, pawê¿e, strzelcy, ³ucznicy, artyleria).
1. PRZEPISY OGÓLNE akredytowane przez PSWR
1.1. Kategoria 5 na 5 obejmuje walki prowadzone zgodnie z zasadami akredytowanymi przez PSWR.
1.2. Walki w kategorii 5 na 5 prowadzone s± bez podzia³u na kategorie wagowe zawodników. Wszyscy zawodnicy musz± mieæ ukoñczone 18 lat.
1.3. W sk³ad ekipy sêdziowskiej wchodzi sêdzia g³ówny, czterech sêdziów pola oraz sekretarz. Sêdziowie liniowi lub sêdziowie ogl±daj±cy nagrania wideo s± powo³ywani w razie potrzeby wcze¶niej przez organizatora turnieju.
Uwaga! Sêdzia g³ówny ma g³os decyduj±cy, je¶li sêdziowie pola nie mog± doj¶æ do porozumienia w sprawie oceny konkretnej sytuacji.
1.4. Walki w kategorii 5 na 5 prowadzone s± w szrankach o wymiarach od 20 do 40 m d³ugo¶ci i od 10 do 20 m szeroko¶ci. Wysoko¶æ szranek musi siê zawieraæ w przedziale od 120 do 150 cm.
1.5. Dru¿yna walcz±ca w kategorii 5 na 5, sk³ada siê z 5-8 zawodników (5 podstawowych i 3 rezerwowych), lecz w szrankach mo¿e walczyæ jednocze¶nie maksymalnie 5 zawodników.
Uwaga! 3 zawodników rezerwowych mo¿e zastêpowaæ zawodników podstawowego sk³adu z dowoln± czêstotliwo¶ci± i w dowolnej liczbie w przerwach pomiêdzy rundami i walkami.
Uwaga! Zawodnicy rezerwowi przypisani do zespo³u na danym turnieju nie mog± wystêpowaæ w innym zespole, niezale¿nie od zaistnia³ej sytuacji.
Uwaga! Dru¿yna nie mo¿e rozpocz±æ rundy wystawiaj±c do walki mniej ni¿ 4 walcz±cych.
2. ZASADY PROWADZENIA WALK W KATEGORII 5 NA 5
2.1. Walka trwa do dwóch zwyciêstw w rundach (sk³ada siê z 2 lub 3 rund). W przypadku remisu w dowolnej rundzie, zostaje ona powtórzona, a stoczon± wcze¶niej rundê uznaje siê za nieby³±. Rundê wygrywa dru¿yna, która jako pierwsza powali na ziemiê lub rozbroi wszystkich zawodników dru¿yny przeciwnej na ziemiê lub powali na ziemiê wszystkich przeciwników z wyj±tkiem jednego, a sama zachowa minimum 3 zawodników niepowalonych.
Uwaga! Za powalonego na ziemiê uwa¿a siê zawodnika, który dotkn±³ pod³o¿a jak±kolwiek czê¶ci± cia³a poza swoimi stopami. Broñ i tarcza jest traktowana jako cze¶æ cia³a, z wy³±czeniem dotkniêcia ziemi koñcem drzewca pó³tora- lub dwurêcznej broni drzewcowej lub sztychem broni.
Uwaga! Przewrócenie siê na zawodnika dru¿yny przeciwnej w sposób taki, ¿e kontakt z pod³o¿em maj± nadal tylko stopy, a zawodnika dru¿yny przeciwnej NIE dotyka siê tu³owiem (piersi±, brzuchem, biodrami, bokiem, plecami, po¶ladkami), pozwala na powstanie i kontynuowanie walki, pod warunkiem ¿e podczas wstawania zawodnik nie oprze siê rêkami o pod³o¿e. Sêdziowie dopuszczaj± zarodnika do dalszej walki, je¿eli by³ w stanie niezw³ocznie po takiej akcji kontynuowaæ walkê.
Uwaga! Za powalonego uwa¿a siê równie¿ zawodnika, który w trakcie walki wyszed³ lub zosta³ wypchniêty poza szranki.
Uwaga! Za powalonego uwa¿a siê równie¿ zawodnika, który w trakcie walki straci³ newralgiczny element uzbrojenia, tj.: he³m, os³onê karku lub szyi, rêkawicê (o ile rêka nie trzyma tarczy), os³onê przedramienia (o ile nie jest ono chronione przez tarczê),os³onê ³okcia (o ile nie jest on chroniony przez tarczê), os³onê pleców, krzy¿a, przedniej czê¶ci golenia, kolana, uda.
Uwaga! Sêdzia g³ówny lub sêdzia pola mo¿e uznaæ zawodnika za powalonego, je¶li uzna, ¿e jego dalszy udzia³ w walce stwarza istotne zagro¿enie dla jego zdrowia (np. zawodnik otrzymuje silne, czyste ciosy od kilku przeciwników, jednak wci±¿ stoi zaparty o barierê, nie reaguje na pytania sêdziów – zachodzi podejrzenie, i¿ jest zamroczony).
2.2. „Ma³e punkty” : naliczanie ma³ych punktów za zwyciêstwo w rundzie odbywa siê na zasadzie 1 punkt za ka¿dego zawodnika stoj±cego na nogach. Do zapisu idzie pe³na informacja o ma³ych punktach (5:1, 4:1, 3:1 zapisywane kolejno jako 5:1, 4:1, 3:1). Przy takiej samej ilo¶ci zwyciêstw i przegranych zliczane bêd± wszystkie ma³e punkty i na ich podstawie bêdzie wiadomo, która z dru¿yn powinna przej¶æ do dalszej fazy walk.
3. TECHNIKI DOZWOLONE
3.1. Wszelkie uderzenia zadawane broni±, tarcz±, nogami b±d¼ rêkoma które s± wymierzone w czê¶ci cia³a nieobjête zakazem atakowania.
Uwaga! Czê¶ci cia³a OBJÊTE zakazem atakowania: krocze, stopy, przegub podkolanowy, pachwina, kark i podstawa czaszki oraz twarz w przypadku, gdy jeden z dwóch walcz±cych ze sob± zawodników ma he³m otwarty (¿aden z nich nie mo¿e wtedy atakowaæ twarzy przeciwnika). Przez he³m otwarty rozumie siê taki, w którym do twarzy zawodnika (stoj±cego w normalnej pozycji) dochodzi go³a, zaci¶niêta piê¶æ.
3.2. Uderzenia wymierzone w przeciwnika, który straci³ równowagê mog± byæ zadawane do momentu jego upadku.
3.3. Uderzenia g³ow±, piê¶ciami, ³okciami, kolanami, stopami, b±d¼ innymi czê¶ciami cia³a.
3.4. Chwytanie broni lub tarczy przeciwnika woln± rêk±.
Uwaga! Zabronione jest chwytanie d³oni± krawêdzi bojowej (tej, która w warunkach bojowych by³aby naostrzona) broni przeciwnika.
3.5. Atak woln± rêk±: uderzenia, chwyty, dociskanie, nacisk na czê¶ci cia³a nie objête zakazem ataku.
Uwaga! Zawodnik mo¿e uderzaæ woln± rêk±, ale tylko w przypadku, gdy w drugiej rêce ma broñ.
3.6. Atakowanie przeciwnika, który straci³ broñ.
3.7. Uderzenia nogami w czê¶ci cia³a nie objêtymi zakazem ataku.
Uwaga! Zakazane s± wszelkie próby uderzenia, kopania, naciskania itd. spodni± czê¶ci± stopy (podeszw± buta) na staw kolanowy z dowolnej strony.
3.8. Chwyty zapa¶nicze, rzuty, podciêcia itd.
Uwaga! Z wyj±tkiem zak³adania d¼wigni, chwytów dusz±cych, oraz wszelkich chwytów stosowanych w parterze oraz takich, które mog± doprowadziæ do powa¿nej kontuzji przeciwnika.
3.9. Chwytanie przeciwnika za pomoc± broni z przodu, z ty³u i z boku.
Uwaga! Niedozwolone s± chwyty za pomoc± broni za szyjê z przodu, z ty³u i z boku, mog±ce prowadziæ do duszenia lub kontuzji krêgów szyjnych przeciwnika
3.10. Przygniatanie przeciwnika p³aszczyzn± tarczy, przyciskanie r±k przy pomocy tarczy, a tak¿e podstawianie rantu tarczy pod rêkê z broni±.
3.11. Uderzenia rantem i p³aszczyzn± tarczy w czê¶ci cia³a nie objête zakazem ataku.
4. TECHNIKI ZAKAZANE
Stosowanie wobec przeciwnika czynno¶ci zakazanych stanowi powa¿ne przekroczenie przepisów powoduj±ce otrzymanie ¿ó³tej kartki. Dwie kartki podczas jednego turnieju dyskwalifikuj± zawodnika. Nie ma znaczenia, czy wykroczenie jest przypadkowe, czy te¿ umy¶lne - sankcje stosowane s± w ka¿dym przypadku, z tym ¿e celowe faule s± znacznie powa¿niej karane przez sêdziów, najczê¶ciej przynosz±c dyskwalifikacjê.
Ka¿dy zawodnik powinien unikaæ stosowania technik zakazanych, do których zalicza siê:
4.1. Jakiekolwiek pchniêcia (sztychy) zadawane broni±.
4.2. Uderzenia zadawane broni±, tarcz±, nogami b±d¼ rêkoma, w miejsca objête zakazem ataku, czyli: krocze, stopy, przegub podkolanowy, pachwina, kark i podstawa czaszki, niezas³oniêta twarz. Zawodnik walcz±cy w otwartym he³mie nie mo¿e atakowaæ twarzy swoich przeciwników (nawet je¶li walcz± w he³mach zamkniêtych).
4.3. Uderzenia broni± lub tarcz± w przegub podkolanowy.
4.4. Uderzenia pionowe broni± lub tarcz± wzd³u¿ krêgos³upa.
4.5. Za³amywanie koñczyn w kierunku przeciwnym do ich naturalnego zgiêcia oraz wszelkie techniki bólowe (zak³adanie d¼wigni).
4.6. Naciskanie lub chwytanie d³oñmi dolnej krawêdzi he³mu i zas³ony.
4.7. Umy¶lne próby zdjêcia z przeciwnika jakichkolwiek elementów ochronnych.
4.8. Wszelkiego rodzaju chwyty, zaciski i techniki duszenia rêkoma lub za pomoc± broni, szczególnie zak³adane na szyjê przeciwnika.
4.9. Jakiekolwiek uderzenia wymierzone w zawodnika le¿±cego, opartego jednym kolanem o ziemiê, lub sygnalizuj±cego uniesion± otwart± d³oni± kontuzjê i poddanie siê.
Uwaga! Podniesiona do góry rêka z otwart± d³oni± oznacza dobrowolne wycofanie siê zawodnika ze starcia. Po podniesieniu rêki z otwart± d³oni± i uklêkniêciu na jedno kolano(je¶li zawodnik ma tak± mo¿liwo¶æ), walcz±cy ten automatycznie przestaje braæ udzia³ w walce.
4.10. Jakiekolwiek uderzenia wymierzone w szyjê lub g³owê zawodnika pochylonego w pasie o 50 lub wiêcej stopni (od pionu).
Uwaga! W przypadku, gdy zawodnik z dowolnego powodu pochyli³ siê w pasie o ponad 50 stopni, mo¿na uderzaæ go, popychaæ, naciskaæ na niego, podcinaæ mu nogi oraz stosowaæ wszelkie inne dozwolone czynno¶ci, ZA WYJ¡TKIEM zadawania mu jakichkolwiek uderzeñ w g³owê i szyjê.
4.11. Umy¶lne atakowanie przeciwnika w miejsca niechronione zbroj±, np. po stracie elementu uzbrojenia w czasie walki.
4.12. Nieaktywny klincz trwaj±cy ponad 10 sekund.
W tym przypadku sêdzia mo¿e rozdzieliæ dwóch zawodników przy pomocy „miejscowego” polecenia „STOP!” i opuszczenia chor±giewki sêdziowskiej pomiêdzy he³my przeciwników. Zawodnicy powinni natychmiast przerwaæ walkê w klinczu i odej¶æ na dwa kroki do ty³u. Polecenie „WALKA!”, wydane przez sêdziego, który przerwa³ klincz, wznawia ponownie starcie rozdzielonych zawodników.
Uwaga! „Miejscowe” polecenia „STOP!” i „WALKA!” dotycz± tylko zawodników bêd±cych w klinczu. Po poleceniu „WALKA!” ka¿dy z zawodników mo¿e kontynuowaæ walkê z dotychczasowym przeciwnikiem lub zaatakowaæ innego przeciwnika.
4.13. Wykonywanie jakichkolwiek czynno¶ci ofensywnych (ataków) wykonanych po utracie broni – zawodnik bez broni mo¿e tylko siê broniæ, unikaæ walki lub biec do miejsca w którym otrzyma zapasow± broñ od zmiennika ze swojej dru¿yny, wzglêdnie otrzymaæ zapasow± broñ od zawodnika swojej dru¿yny uczestnicz±cego w starciu (zawodnik ten jednak nie mo¿e byæ powalony i nie mo¿e oddaæ jedynej broni jak± posiada).
4.14. Chwytanie broni obuchowej (toporów, buzdyganów) w sposób gdy palec wskazuj±cy rêki chwytaj±cej znajduje siê w odleg³o¶ci mniejszej ni¿ 30 cm od metalowej czê¶ci broni.
4.15. Chwytanie d³oni± krawêdzi bojowej (tej, która w warunkach bojowych by³aby naostrzona) broni przeciwnika.
4.16. Chwytanie przeciwnika za nogi oboma rêkoma.
4.17. Wszelkie czynno¶ci nie wymienione w rozdziale 3. W trakcie walki zezwala siê na stosowanie wy³±cznie czynno¶ci dozwolonych wymienionych w niniejszych przepisach.
4.18. Zawodnikom, którzy po wycofaniu siê ze starcia (w wyniku upadku lub po odpowiedniej decyzji sêdziego) znajduj± siê w szrankach, zabrania siê wstawania na obie nogi do momentu wydania przez sêdziego g³ównego sygna³u zakoñczenia starcia. Po wycofaniu z walki w wyniku upadku, utraty ekwipunku lub decyzj± sêdziego, zawodnik powinien zaj±æ wygodn± pozycjê w szrankach (siedz±c± lub le¿±c±) i czekaæ na zakoñczenie rundy, nie ingeruj±c w przebieg starcia. Zajêcie wygodnej pozycji jednocze¶nie sygnalizuje, ¿e zawodnik nie dozna³ kontuzji w danym starciu.
5. SANKCJE I KARY
5.1. Ostrze¿enie (¿ó³ta kartka) – sankcja stosowana wobec zawodnika w przypadku przekroczenia przepisów, odnotowywana w protokole zawodów. Prawo do stosowania ostrze¿eñ wobec poszczególnych zawodników ma WY£¡CZNIE sêdzia g³ówny na wniosek innych sêdziów obserwuj±cych starcie.
Uwaga: zawodnik, który otrzyma³ ¿ó³t± kartkê traci prawo do wyj¶cia do nastêpnej walki po otrzymaniu kary, niezale¿nie, czy jest to walka z tym samym, czy z innym przeciwnikiem. Na jego miejsce musi stawiæ siê zawodnik rezerwowy, lub w wypadku braku takiego, dru¿yna wychodzi do walki w sk³adzie zmniejszonym o jednego zawodnika. (Mo¿e to spowodowaæ przegranie ca³ego starcia walkowerem w wypadku, w którym dru¿yna do tego starcia bêdzie mog³a wystawiæ tylko trzech zawodników).
Zawodnik dostaje ostrze¿enie (¿ó³t± kartkê) w przypadku:
5.1.1. Stosowania jakiejkolwiek z technik zakazanych wymienionych w rozdziale „4.TECHNIKI ZAKAZANE”.
5.1.2. Stosowania technik nie wymienionych w rozdziale „3. TECHNIKI DOZWOLONE”.
5.1.3. Wstawania po wycofaniu ze starcia a przed sygna³em koñca starcia.
5.1.4. Zachowania niesportowego, chamstwa, obra¿ania, przekleñstw czy okrzyków pod adresem sêdziów, zawodników dru¿yny przeciwnej lub widzów.
5.1.6. Rozpoczêcia walki przed komend±: „WALKA!”
5.1.7. Kontynuowania dzia³añ ofensywnych po komendzie „STOP!” i zobaczeniu chor±giewki sêdziowskiej przed sob± lub po gwizdku oznaczaj±cym koniec walki.
5.1.8. Ignorowania poleceñ sêdziów z pola lub sêdziego g³ównego.
Uwaga! W przypadku ka¿dego z wymienionych wykroczeñ zawodnik mo¿e zostaæ ukarany jedn± lub dwoma ¿ó³tymi kartkami na raz, w zale¿no¶ci od skali wykroczenia i decyzji sêdziego g³ównego.
5.2. W przypadku otrzymania dwóch ¿ó³tych kartek zawodnik zostaje wycofany z udzia³u w zawodach. Dwie ¿ó³te kartki przyrównuje siê do jednej kartki czerwonej.
5.3. Dyskwalifikacja (czerwona kartka) – jest to odnotowywana w protokole zawodów kara, stosowana wobec zawodnika w przypadku ra¿±cego lub regularnego (druga ¿ó³ta kartka) przekraczania przepisów. Zawodnik ukarany czerwon± kartk±, pozbawiony jest prawa do dalszego udzia³u w zawodach i zastêpowany jest przez zawodnika rezerwowego. Od momentu ukarania zawodnika czerwon± kartk± jego dru¿yna wystêpuje w nastêpnych walkach w liczbie czterech zawodników w polu, zachowuj±c pe³ne prawo do zmian przez rezerwowych. Ukaranie dwóch zawodników jednej dru¿yny czerwon± kartk± powoduje automatyczne wykluczenie dru¿yny z dalszych walk.
Prawo do zdyskwalifikowania poszczególnych zawodników ma WY£¡CZNIE sêdzia g³ówny na wniosek innych sêdziów obserwuj±cych starcie.
Podstawy do dyskwalifikacji zawodnika:
5.3.1. Systematyczne przekraczanie przepisów (otrzymanie dwóch kartek).
5.3.2. Spowodowanie umy¶lnego urazu przeciwnika wskutek zastosowania zakazanego ataku.
5.3.3. Grubiañskie i systematyczne sprzeczanie siê z sêdziami, nieuzasadnione kwestionowanie decyzji sêdziów, obra¿anie przeciwników, brak szacunku do przeciwników, jak równie¿ innych uczestników zawodów.
5.4. Dyskwalifikacja zawodnika ma wp³yw na noty jego dru¿yny. Do starcia, podczas którego zawodnik otrzyma³ czerwon± (lub drug± ¿ó³t±) kartkê, dru¿yna wychodzi w pomniejszonym sk³adzie (o jednego zawodnika mniej od dru¿yny przeciwnej).
5.5. Sêdzia g³ówny mo¿e stosowaæ ¿ó³te lub czerwone kartki po zakoñczeniu rundy lub bezpo¶rednio po wyst±pieniu zdarzenia kwalifikuj±cego siê do ukarania kartk±. W tym drugim przypadku sêdzia g³ówny wstrzymuje walkê i stosuje sankcjê. Je¶li jest to kartka czerwona lub druga ¿ó³ta tego samego zawodnika, dru¿yna koñczy starcie w pomniejszonym sk³adzie.
5.6. Dyskwalifikacja dru¿yny – jest to sankcja stosowana wobec ca³ej dru¿yny w przypadku, gdy:
5.6.1. Dru¿yna otrzyma³a dwie czerwone kartki w trakcie zawodów .
5.6.2. Dru¿yna i jej kapitan prezentuj± niesportowe zachowanie, wszczynaj± nieuzasadnione sprzeczki z sêdziami oraz kwestionuj± ich decyzje, obra¿aj± i okazuj± brak szacunku wobec przeciwników oraz innych uczestników zawodów.
6. Z£O¯ENIE ODWO£ANIA
6.1. W przypadku niezgody z decyzj± zespo³u sêdziowskiego i sêdziego g³ównego, KAPITANOWI dru¿yny przys³uguje prawo do z³o¿enia Odwo³ania. Ka¿demu Kapitanowi przys³uguje prawo do z³o¿enia dwóch Odwo³añ podczas ca³ego turnieju.
6.2. Protest sk³ada siê wraz z odpowiednim uzasadnieniem w nastêpuj±cych przypadkach:
6.2.1. Gdy jeden z zawodników wykona³ akcjê z listy ataków zakazanych, która nie zosta³a zauwa¿ona przez sêdziów, a powinna byæ ukarana ostrze¿eniem b±d¼ dyskwalifikacj±.
6.2.2. Niezauwa¿one przez sêdziów kontynuowanie walki przez zawodnika uznanego za wy³±czonego z dalszej walki.
6.2.3. Nieprawid³owe wycofanie z walki zawodnika przez sêdziego z pola.
6.2.4. Niezarejestrowane przez sêdziów przekroczenia przepisów zawodnika jednej z rywalizuj±cych dru¿yn.
6.2.5. Niezauwa¿one przez sêdziów umy¶lne spowodowanie urazu (na czerwon± kartkê).
6.2.6. Nieodnotowane przez sêdziów stosowanie wobec zawodnika technik ataków zakazanych, które mia³o znacz±cy wp³yw na uk³ad sil w trakcie starcia.
6.3. Odwo³anie sk³ada kapitan dru¿yny po zakoñczeniu starcia i og³oszenia jego wyników.
Odwo³anie rozpatrywane jest w ci±gu 5 minut przez sêdziego g³ównego, sêdziów liniowych oraz kapitanów obu dru¿yn zaanga¿owanych w starcie. Je¿eli w ci±gu 5 minut kapitanowie nie dojd± do zgody co do dalszego postêpowania, ostateczna decyzja w tej materii nale¿y do Sêdziego G³ównego.
6.4. Na podstawie z³o¿onego protestu podejmuje siê nastêpuj±ce decyzje:
6.4.1. Powtórzenie rundy przez dru¿yny w pe³nych sk³adach.
6.4.2. Powtórzenie rundy przez dru¿yny w zró¿nicowanych sk³adach.
6.4.3. Ukaranie poszczególnych zawodników ¿ó³tymi lub czerwonymi kartkami.
6.4.4. Dyskwalifikacja dru¿yny.
6.4.5. Zrewidowanie wyników rundy lub wyniku starcia.
___________________________________________________________________________
REGULAMIN PROWADZENIA WALK W KATEGORII 5na5
Uwaga: podczas walk 5 na 5 na Igrzyskach Ognia i Stali obowi±zuj± zasady walki akredytowane przez PSWR!
1. Sêdzia g³ówny wzywa do stawienia siê w szrankach dwie dru¿yny, po czym og³asza stan gotowo¶ci dla dwóch kolejnych dru¿yn.
Uwaga! Dwie dru¿yny wezwane do kolejnej walki, powinny siê wcze¶niej zg³osiæ do wydzielonego miejsca przy szrankach, gdzie nale¿y sprawdziæ ich uzbrojenie przed walk± pod k±tem parametrów historycznych, estetycznych i technicznych. Funkcjê komisji technicznohistorycznej w trakcie wydarzenia pe³ni± sêdziowie i sêdzia g³ówny.
Uwaga! Kapitan dru¿yny ma mo¿liwo¶æ byæ obecny podczas kontroli zbroi i uzbrojenia dru¿yny przeciwnej. Ma on te¿ mo¿liwo¶æ zg³aszania swoich uwag na temat broni i uzbrojenia przeciwników, musie wtedy jednak podaæ uzasadnienie zg³oszonej uwagi. Nastêpnie powinien on w porozumieniu z sêdziami oraz kapitanem przeciwnej dru¿yny doj¶æ do zgody w temacie u¿ywania danej broni lub nie.
2. Wezwane dru¿yny powinny stawiæ siê w szrankach w ci±gu 1 minuty.
Uwaga! Sêdzia g³ówny mo¿e poprosiæ zawodników o wej¶cie w obrêb szranków ze zdjêtymi he³mami. Po sprawdzeniu zgodno¶ci wystawionych do walki zawodników ze zg³oszeniem, dostaj± oni ok. 30 sekund, by w³o¿yæ he³my i doprowadziæ siê do stanu gotowo¶ci. Sekundanci bêd±cy za ogrodzeniem szranków, mog± pomóc zawodnikom w³o¿yæ he³my. Przy tym zawodnicy nie maj± prawa opuszczaæ szranków przed rozpoczêciem walki. Przepis ten wprowadzono celem uniemo¿liwienia niedozwolonej zmiany sk³adu.
Uwaga! W przypadku, gdy po wezwaniu w szranki zawodnicy zwlekaj± d³u¿ej ni¿ przez 3minuty lub wychodz± nieprzygotowani do walki, dru¿ynie przeciwnej przyznaje siê zwyciêstwo walkowerem.
3. Sêdzia g³ówny sprawdza gotowo¶æ sêdziów i zawodników.
4. Sêdzia G³ówny sygnalizuje rozpoczêcie walki w szrankach, wydaj±c komendê „WALKA!”.
5. Sêdziowie pola, przemieszczaj±c siê w obrêbie szranków, obserwuj± trwaj±c± tam walkê i pilnuj± przestrzegania regulaminów walk. Sêdziowie pola mog± przywróciæ do walki zawodników wyeliminowanych z niej wskutek przekroczenia przepisów, jak równie¿ przerywaæ nieaktywne klincze trwaj±ce d³u¿ej ni¿ 10 sekund.
Uwaga! W przypadku wyeliminowania zawodnika wskutek przekroczenia przepisów, sêdzia g³ówny mo¿e równie¿ przerwaæ starcie i wznowiæ je przy stanie si³ z momentu bezpo¶rednio przed niedozwolon± akcj±, a je¶li nie ma mo¿liwo¶ci odtworzenia tego stanu – z momentu przerwania starcia (przywracaj±c jednak do walki zawodnika wyeliminowanego wskutek przekroczenia przepisów).
6. Sêdzia g³ówny obserwuje przebieg walki i ocenia dzia³ania prowadzone przez dru¿yny i poszczególnych zawodników w obrêbie szranków.
7. Runda koñczy siê po wydaniu przez sêdziego g³ównego sygna³u koñcz±cego starcie.
8. Zawodnicy obu dru¿yn wracaj± na pozycje wyj¶ciowe w szrankach.
9. Sêdziowie pola zwracaj± siê do zawodników obu dru¿yn, czy maj± jakie¶ uwagi odno¶nie pracy ekipy sêdziowskiej. Dru¿yny maj± prawo do pro¶by ustnej dotycz±cej zmiany tej lub innej niedok³adno¶ci w egzekwowaniu przepisów, jak równie¿ do z³o¿enia oficjalnego protestu na zasadach przewidzianych w rozdziale 6. regulaminu walk grupowych 5 na 5.
10. Sêdziowie pola informuj± Sêdziego g³ównego o wykrytych przez nich przekroczeniach regulaminu. Na podstawie informacji od sêdziów pola, a tak¿e na podstawie w³asnych spostrze¿eñ, sêdzia g³ówny podejmuje decyzjê w kwestii wyniku rundy. Po tym og³asza wynik rundy lub walki, udziela upomnieñ ustnych tudzie¿ karze poszczególnych zawodników ¿ó³tymi lub czerwonymi kartkami. Po wykonaniu tych czynno¶ci mo¿e przyst±piæ do analizy z³o¿onego protestu, je¶li takowy siê pojawi.
11. Sekretarz turnieju wpisuje wyniki do protoko³u turnieju.
W wynikach rundy zaznacza siê:
- zwyciêstwo w rundzie;
- wynik rundy (liczba zawodników dru¿yny zwyciêskiej na placu boju w momencie zakoñczenia rundy „ma³e punkty”).
- ¿ó³te i czerwone kartki wraz z nazwiskami zawodników, którzy je otrzymali.
12. Sêdzia g³ówny og³asza rozpoczêcie drugiej rundy. Druga, a w przypadku remisu trzecia runda odbywa siê wg takiego samego schematu jak runda pierwsza.
13. W przypadku odniesienia przez jedn± dru¿ynê zwyciêstwa w dwóch rundach, walka miêdzy nimi dobiega koñca i w szranki s± wzywane kolejne dru¿yny.
14. Walki na ka¿dym turnieju rozgrywane s± w dwóch etapach – eliminacje (walki w grupach, gdzie walczy „ka¿dy z ka¿dym”) oraz fina³y (w zale¿no¶ci od ilo¶ci dru¿yn – od æwieræfina³ów lub pó³fina³ów, które s± rozgrywane w systemie pucharowym. W fazie fina³ów turnieju musz± byæ wy³onione dru¿yny, które zajê³y trzecie, drugie i pierwsze miejsce.
15. W przypadku, gdy w fazie grupowej turnieju kilka dru¿yn zdobêdzie tyle samo punktów za wygrane rundy, sêdziowie sumuj± wszystkie „ma³e punkty” ka¿dej dru¿yny.
Solo
5 vs. 5 PSWR RULES

NOTE! Only current year Grunwald Battle combatants are allowed to participate in
Grunwald 5 vs. 5 Tournament.

1. GENERAL REGULATIONS accredited by PSWR (Polish Society of Medieval Combat)
1.1. The 5 vs. 5 category includes fights conducted in accordance with the regulations
accredited by PSWR.
1.2. The 5 vs. 5 category fights are conducted without weight categories for competitors. All
competitors must be above 18 years old.
1.3. The Refereeing Team consists of a Head Referee, four assisting Field Referees and a
Secretary. Assistant Referees and referees who observe the video recordings are appointed
when needed beforehand by the Tournament Organizer.

NOTE! In the case when field referees are unable to reach an agreement over the assessment of a specific situation, the deciding vote belongs to the Head Referee.

1.4. The 5 vs. 5 category fights are conducted in 20 to 40 m length and 10 to 20 m width lists. The height of the lists must be between 120 and 150 cm.
1.5. A team fighting in the 5 vs. 5 category consists of 5-8 competitors (5 basic and 3
substitutes) but maximally 5 competitors may fight in the lists at the same time.
NOTE! Three substitute competitors may replace the basic team competitors with arbitral
frequency and in arbitral numbers, during breaks between rounds and bouts.

NOTE! Substitute competitors are assigned to a team during a given tournament and are not
allowed to perform as a part of a different team, regardless of the arising situation.

NOTE! A team needs at least 4 fighters in the lists to start a round.

2. REGULATIONS OF CONDUCTING FIGHTS IN THE 5 VS. 5 CATEGORY
2.1. The bout lasts until two victories in rounds (a bout consists of two to three rounds). In the case of a draw in any given round, the round is considered null and has to be repeated. The round is won by the team who knocks all competitors from the opposite team to the ground first or disarm all remaining competitors first or wins advantage 3:1 or higher.

NOTE! A competitor is considered to be knocked down, when any part of his body except for
his feet touches the ground. The weapon and shield are considered to be parts of the body,
excluding touching the ground with bottom-end of a one-and-half or two-handed polearm
weapon or stabbing end of any weapon.

NOTE! When the fighter falls on his opponent and touches with the third supporting point
(except for body and buttocks) only his opponent, who lies under him, the fighter is not
considered as knocked down . The referees allow the competitor to continue fighting, if he is
fit to fight immediately after such situation occurred.

NOTE! A fighter who stepped outside or was pushed outside the lists is considered as
knocked down.

NOTE! A fighter who lost essential element of his armor is considered as knocked down.
Essential elements of armor include: helmet, protection of neck, gauntlet (if a hand not
protected by a shield), forearm protection (if not protected by a shield), elbow (if not
protected by a shield), back, front of lower leg, knee, thigh.

NOTE! Head or field referee may exclude a fighter from a fight (as knocked down) if he
assesses that fighter’s further participation in the fight involves substantial thread to his
health condition.

2.2. “Minor points” counting minor points for a victory in each round is calculated in such
way that 1 point is awarded for every competitor standing. All information concerning minor
points are recorded (5:1, 4:1, 3:1 written down as follows: 5:1, 4:1, 3:1). In the event when the amount of victories is equal, all minor points are counted up and this forms the basis for
deciding which team advances to the next stage of the tournament.

3. ALLOWED TECHNIQUES
3.1. Any strikes or hits performed with the use of a weapon, shield, legs or arms which are
aimed at the body parts which are not disallowed areas.

NOTE! Disallowed areas include the: crotch, feet, back side of the knee (Popliteal Fossa),
groin, nape and the base of the skull and face if any of two fighting competitors uses openface helmet (none of them is allowed to attacked opponent’s face). If a fighter, preserving a normal position of the head and neck, can be punched in the face with a clenched fist without the hand protection, his helmet is considered to be the “open-face helmet”.

3.2. Strikes aimed at an opponent who lost his balance, may be dealt until he falls.
3.3. Hits dealt with the use of head, fists, elbows, knees, feet or other parts of the body.
3.4. Gripping the weapon or the shield of the opponent with a free hand.

NOTE! It is forbidden to grip a cutting edge of your opponent’s weapon with your hand.

3.5. Attacking with a free hand: striking, grappling, compressing, pushing any body parts
which are not disallowed areas.

NOTE! The competitor may hit with his free hand but only when he holds a weapon in his
other hand.

3.6.Attacking an opponent who lost his weapon.
3.7.Attacks dealt with legs, that are aimed at body parts that are not disallowed areas.

NOTE! All attempts of hitting, kicking, pushing etc. the knee joint from any angle using the
underside of the feet (soles) are strictly forbidden.

3.8.Grapples, throws, sweeps etc.

NOTE! With the exception of joint locks, chokeholds, and all grappling holds used in ground
fighting, which may lead to a serious injury of the opponent.

3.9.Grappling the opponent with the use of weapon, in the front, back or side.

NOTE! Grappling the neck with the use of a weapon, in the front, back or side, that might
lead to a chokehold or an injury of the opponent’s vertebras is forbidden.

3.10. Pressing down an opponent with the flat surface of the shield, compressing the arms
with the shield and placing the edge of the shield beneath the opponent’s arm holding the
weapon.
3.11. Hitting the body parts which are not disallowed areas with the edge of the shield or the
flat surface of the shield.

4. FORBIDDEN TECHNIQUES
Using any forbidden techniques against an opponent constitutes a serious infringement of the
regulations and causes the offender to be penalized with a yellow card. Being penalized with
two yellow cards during one tournament causes the competitor to be disqualified from this
tournament. It makes no matter if the infringement of the regulations is accidental or
deliberate - the penalties are inflicted in every case, with the only exception being that
deliberate fouls are penalized more strictly and usually end with disqualification.

Every competitor should avoid using forbidden techniques, which include:
4.1. Any and all thrusts (stabs) performed with a weapon.
4.2. Any strikes performed with the use of a weapon, shield, legs or arms, aimed at the
disallowed areas, which include: the crotch, feet, back side of the knee (Popliteal Fossa),
groin, nape, the base of the skull and the uncovered face. Fighter in an open-face helmet
may not attack a face of his opponent.
4.3. Hitting the back side of the knee (Popliteal Fossa) with a weapon or a shield.
4.4. Vertical strikes to the area along the spine, dealt with a weapon or shield.
4.5. Leveraging joints in an attempt to move them past their normal range of motion and all
pain compliance holds (joint locks).
4.6. Pressing or gripping the lower edge of a helmet or a visor.
4.7. Deliberate attempts to remove any elements of protective equipment from an opponent.
4.8. All types of grapples, locks, and chokeholds performed with the use of hands or weapon,
especially those dealt to the opponent’s neck.
4.9. Any strikes aimed at a lying opponent, an opponent leaning against the ground with one
knee, or an opponent who signaled that he has yielded by rising an open hand into the air.

NOTE! A competitor who raises his open hand into the air, signals that he voluntary yields in
the current bout. By raising an open hand and kneeling on one knee (if able) the fighter
automatically ceases to take part in the current fight.

4.10. Any strikes aimed at the neck or head of a competitor bent at the waist more then 50
degrees (out of plumb).

NOTE! If the competitor bents at the waist more then 50 degrees for any reason, he may be
hit, pushed, pressed, swiped, and all other allowed techniques may be used against him,
EXCEPT for any strikes dealt to the head and neck.

4.11. Deliberately striking an opponent in the areas not protected by armour, for example after loosing an element of protective equipment during a fight.
4.12. An inactive clinch that lasts more then 10 seconds.
In such case the referee may brake up the competitors by giving an “on-site” command
“STOP!” and lowering the referee’s pennant between the competitors helmets. The
competitors should both immediately brake up the clinch and walk two paces back. The fight
between the separated competitors is resumed, when the referee who broke up the clinch gives the command “FIGHT”.

NOTE! The “on-site” “STOP” and “FIGHT” commands refer only to competitors who are
in a clinch. After the “FIGHT” command is given, both competitors may continue to fight
each other or attack other opponents.

4.13. Performing any offensive actions (attacks) conducted after the loss of a weapon – a
competitor without a weapon may only defend himself, avoid combat or run to a place where
he can find spare weapons or a substitute from his own team (spare weapon can be also taken from your team member fighting in the lists if not knocked down and has one piece of weapon spare).

4.14. Gripping a blunt weapon (axes, maces) in such manner that the index finger of the
gripping hand is placed less then 30 cm away from the metal part of the weapon.
4.15. Gripping a cutting edge of your opponent’s weapon with your hand.
4.16. Gripping the opponent by the legs with both hands.
4.17. All actions not listed in Section 3. Only actions allowed in these regulations are
permitted during combat.
4.18. Participants who yield from combat (either by falling to the ground or by an appropriate
decision of the referee) and are still present in the lists, are forbidden to stand up on both legs, until the Head Referee gives the command that the bout is over. After a competitor yields by falling, loss of equipment or a decision of the referee, the competitor should assume a comfortable position in the lists (sitting or laying down) and wait for the round to finish, without interfering with the course of combat. Assuming a comfortable position signalizes also, that the competitor was not injured in this particular bout.

5. SANCTIONS AND PENALTIES
5.1. Warning (yellow card) – a penalty inflicted upon a competitor for an infringement of
regulations, recorded in the competition protocols. The right to issue warnings to particular
competitors is STRICTLY limited to the Head Referee of the Tournament, upon request of
other referees who were observing the bout.

NOTE! A competitor who receives a yellow card looses his right to participate in the
next fight after receiving the penalty. A substitute competitor may take his place, or in
the event where there are no substitute competitors, the team may participate in the
fighting with fewer competitors. (This may cause the bout to end with a walkover, in
case when the team will be unable to put out more then three competitors).

The competitor receives a penalty (yellow card) for:
5.1.1. Performing any of the forbidden techniques, listed in Section “4. FORBIDDEN
TECHNIQUES”.
5.1.2. Performing techniques not listed in Section “3. ALLOWED TECHNIQUES”.
5.1.3. Standing up after yielding but before the signal for the end of the bout is given.
5.1.4. Unsportsmanlike conduct, rudeness, insulting, swearing or shouting at the referees,
competitors from opposite teams or the audience.
5.1.6. Commencing fight before the command “FIGHT” is given.
5.1.7. Continuing an offensive action after the command “STOP” is given and the referee’s
pennant is shown or after a whistle sign stopping the fight.
5.1.8. Ignoring the Field Referees or Head Referee’s commands.

NOTE! For committing any of the above infringements, the competitor may be penalized with
one, or two yellow cards at once, depending on the extent of the infringement and the decision of the Head Referee.

5.2. In the event of receiving two yellow cards, the competitor has to withdraw from the
competition. Two yellow cards are equal to one red card.
5.3. Disqualification (red card) – is a penalty recorded in the competition protocols, inflicted
upon a competitor in the case of flagrant or continuous (second yellow card) infringement of
regulations. A competitor penalized with the red card is not allowed to further participate in
the competition and is substituted with a substitute competitor. From the moment of
penalization of the competitor with a red card, his team participates in further bouts putting
out four competitors to the battleground, preserving the full right to make substitutions with
substitute competitors. Penalizing two competitors from one team with red cards results in an
immediate disqualification of the whole team and excluding it from further combat during the
competition. The right to disqualify particular competitors is STRICTLY limited to the Head
Referee of the Tournament upon request of the other referees who observed the bout.

The grounds for disqualifying a competitor:
5.3.1. Continuous infringement of regulations (being penalized with two yellow cards).
5.3.2. Deliberately inflicting an injury to an opponent by performing a forbidden attack.
5.3.3. Churlish and continuous bickering with the referees, unjustified questioning of referees
decisions, insulting opponents, lack of respect for opponents or other participants of the
competitions.
5.4. The disqualification of one of the competitors has an impact on his team’s results. The
team fights with less competitors (one less competitor then in the opposite team) in the bout,
during which the competitor was penalized with a red (second yellow) card.
5.5. Head referee may use yellow or red card after a round is completed or just after a fault
action. In the latter, head referee stops the fight and applies penalty. If a fighter receives red
(or second yellow) card his team continues the fight with decreased number of fighters.
5.6. Disqualification of the whole team – is a penalty inflicted upon a whole team, in the event when:
5.6.1. The team received two red cards during the competitions.
5.6.2. The team and its captain show unsportsmanlike conduct, they start unjustified quarrels
with the referees and question their decisions, insult and show lack of respect towards
opponents and other participants of the competitions.

6. MAKING AN APPEAL
6.1. In the event of a disagreement with the decision of the Refereeing Team or the Head
Referee, the CAPTAIN is authorized to make an Appeal. Each Captain is permitted to make
two Appeals during the whole tournament.
6.2. The appeal is submitted with the appropriate justification in the following circumstances:
6.2.1. When one of the competitors performs one of the actions listed in the forbidden
techniques, that is unnoticed by the referees, and which should be penalized with a warning or a disqualification.
6.2.2. When one of the competitors resumes fighting even though he should be excluded from further combat.
6.2.3. An improper withdrawal of a competitor by one of the field referees.
6.2.4. An infringement of the regulations unrecorded by the referees, committed by a
competitor from one of the fighting teams.
6.2.5. A deliberate injury caused by one of the competitors (deserving a red card) that was
unnoticed by the referees.
6.2.6. Performing forbidden techniques against an opponent, which were unnoticed by the
referees, and which drastically changed the balance of forces during a bout.
6.3. The appeal is submitted by the Captain of the team, after the bout ends and the results are given.
The Appeal is examined in the period of 5 minutes by the Head Referee, Field Referees and
the Captains of both teams engaged in the bout. If the Captains cannot reach an agreement
within 5 minutes, the final decision in this matter lies with the Head Referee.
6.4. The following decisions can be made on the basis of a submitted appeal:
6.4.1. Repeating the round with both teams in full strength.
6.4.2. Repeating the round with teams in different strength.
6.4.3. Penalizing particular competitors with yellow or red cards.
6.4.4. Disqualification of a team.
6.4.5. Revising the results from the round or the bout.

REGULATIONS CONCERNING FIGHTS IN THE 5 VS. 5 CATEGORY

1. The head referee summons two teams to appear in the lists, and afterwards announces the state of readiness for two following teams.

NOTE! The two teams summoned for the next fight should report earlier to a dedicated area
near the lists, where their equipment should be examined before the fight, checking their
authenticity, aesthetic and technical values. The role of the committee assessing the aesthetic
and technical values shall be performed by the Referees and Head Referee.

NOTE! The Captain of the team may be present during the examination of the arms and
armour of the opposing team. He may express his remarks concerning opponents arms and
armour, however he is obliged to state a suitable justification when doing so. Afterwards, he
should come to an agreement with the judges and the captain of the opposing team in regard
of allowing or disallowing controversial pieces of equipment.

2. The summoned teams should appear in the lists in 1 minute,

NOTE! The Head Referee may ask the competitors to enter the lists without helmets. After
checking the conformity of the competitors put up for combat with the application forms, the
competitors are given 30 seconds time to put on their helmets and reach the state of
readiness. The Seconds present on the other side of the lists, may help the participants with
putting their helmets on. The competitors are not allowed to leave the lists before the fight
commences. This regulation was introduced to prevent unauthorized changes to the team.

NOTE! In the case, when after summoning the teams to appear in the lists, the competitors
linger for more then 3 minutes, or they enter the lists unprepared, the opposite team is
awarded a walkover.

3. The Head Referee checks the readiness of the Referees and competitors.
4. The Head Referee announces the start of the fight in the lists, by giving the command
“FIGHT”.
5. The Field Referees move around the lists, observing the ongoing fight and watch if the
regulations are not being infringed. The field referees are authorized to bring back
competitors eliminated from it through infringements of regulations, and also to break up
inactive clinches that last for more then 10 seconds.

NOTE! If a fighter is knocked down through infringements of regulations, head referee may
stop the fight and restart it as of the moment just before fault action (if it is not possible – as
of the moment of stopping the fight, however bringing back a fighter eliminated through
infringement of regulations).

6. The Head Referee observes the course of the fight and assesses the actions conducted by
the teams and specific competitors within the lists.
7. The round ends after the Head Referee gives a clear signal that the bout is over.
8. The competitors from both teams go back to their starting positions within the lists.
9. The Field Referees address the competitors from both teams, asking if they have any
remarks concerning the performance of the Refereeing Team. The teams have the right to
form a verbal request to change some discrepancies in the enforcement of regulations, as
well as to submit an official appeal in accordance with Section 6 of the 5 vs. 5 fight
regulations.
10. The Field Referees inform the Head Referee of the infringements of regulations noticed
by them. The Head Referee makes a decision concerning the results of the round, based on
information from Field Referees and his own observations. After that he announces the
result of the round or bout, gives verbal reprimands or penalizes specific competitors with
yellow or red cards. After performing these actions, he may proceed to examine a
submitted appeal, if such appeal appears.
11. The Tournament Secretary enters the results to the tournaments protocol.
The result of the round record:
- which team was victorious in this round;
- the result of the round (the number of the competitors from the winning team. standing
in the battle ground at the end of the round i.e. “minor points”).
- yellow and red cards along with the names and surnames of the competitors who were
penalized.
12. The Head Referee announces the start of the second round. The second, or in the event of a draw – third round is conducted in the same manner as first round.
13. In the event of one team scoring victories in two rounds, the fight between the two
opponent teams ends and subsequent teams are summoned to appear in the lists.
14. The fights in all tournaments are conducted in two stages – eliminations (fights within a
group are conducted following the all-play-all system) and finals (depending on the
number of teams – starting with quarter-finals or semi-finals, which are conducted
following the single-elimination system). The teams taking the third, second and third
place must be selected during the finals.
15. In the event when during the group stage of the tournament a couple of teams earns an
equal number of points for rounds won, referees add together the “minor points” gained
by each team.
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.