III turniej rycerski na zamku Kurzêtnik
Bractwo Rycerskie Zamku Kurzêtnik ma przyjemno¶æ zaprosiæ odtwórców i rzemie¶lników odtwarzaj±cych "Okres oko³ogrunwaldzki" (1380 -1420) na III Turniej Rycerski na Zamku w Kurzêtniku, który odbêdzie siê w dniach 19.07.2013 – 21.07.2013 na górze zamkowej.
Tegoroczne turnieje:
- Turniej 1 vs 1 na miecz jednorêczny,
- Bohurt 2 vs 2,
- Turniej ³uczniczy,
- Bieg dam.
Tegoroczny turniej jest tylko na zaproszenia, a liczba miejsc ograniczona do 50.
Poza kilkoma zaprzyja¼nionymi bractwami, które dostan± zaproszenia, mamy oczywi¶cie wolne miejsca dla reszty odtwórców. Zg³oszenia mo¿na kierowaæ do Reni Grynberg na jej adres: rgrynberg@o2.pl (po akceptacji zg³oszenia zostanie wys³ane zaproszenie)
W zg³oszeniu prosimy podaæ: nazwa bractwa, ilo¶æ osób, okre¶lenie siê jako cywil lub wstêpn± deklaracjê udzia³u w turnieju 1 vs 1, 2 vs 2, ³uczniczym lub inscenizacji.
REGULAMIN TURNIEJÓW BOJOWYCH
I. Dopuszczenie do walki
Do walk dopuszczone bêd± tylko osoby pe³noletnie które wcze¶niej potwierdzi³y swoje obecno¶æ i chêæ wziêcia udzia³u w turnieju.
Uzbrojenie ochronne, minimalne wymagania:
G³owa - he³m z wy¶ció³k± zas³aniaj±cy twarz, w przypadku salad i kapalinów nie mo¿e byæ szczeliny pomiêdzy he³mem a podbródkiem.
Szyja - minimum kolcza ochrona karku.
Korpus - Przeszywanica wraz z : p³ytowym napier¶nikiem/ p³ytowym kirysem/ kirysem krytym/ p³atami/ kolczug±.
Rêce - przeszywanica, dodatkowo p³ytowa, zbrojnikowa ochrona stawu barkowego, ³okci, przedramion i opach, p³ytowe rêkawice.
Nogi - na udach zbrojnikowa lub p³ytowa ochrona, p³ytowa ochrona kolan.
Ca³e uzbrojenie musi byæ spójne historycznie!!!
Mile widziany ochraniacz krocza w postaci sportowego suspensora.
Tarcza i broñ:
Tarcza - jej d³ugo¶æ nie mo¿e przekraczaæ 80 cm, a szeroko¶æ 70 cm, ranty nie mog± byæ okute metalem. Dopuszczalne s± jedynie tarcze na bazie drewna (deski, sklejka).
Broñ:
– w turnieju na miecz jednorêczny dopuszczane s± jedynie bronie sieczne jednorêczne (miecz, tasak, szabla), broñ musi byæ stêpiona, jej waga nie mo¿e byæ ni¿sza ni¿ 1200gr.
- w bohurcie 2 vs 2 dopuszczalne s± wszystkie rodzaje broni siecznej, obuchowej i drzewcowej zgodne z okresem „oko³ogrunwaldzkim”, broñ musi byæ stêpiona.
II. Turniej 1 vs 1
Uczestnicy turnieju bêd± podzieleni na turniej miecza jednorêcznego oraz d³ugiego (droga losow±) do 4-osobowych grup(zale¿y od liczby uczestników). W grupach walki odbywaæ siê bêd± ka¿dy z ka¿dym. 2 najlepszych z grupy wychodzi dalej. Nastêpne walki bêd± odbywaæ siê systemem pucharowym, a¿ do fina³ów.
Walka:
- Przebiegu walki pilnuje 3-4 sêdziów
- Ka¿da walka trwa 60 s (albo 90 s )
- Zawodnik ma prawo do dwóch jednominutowych przerw w czasie walki w celu poprawienia czê¶ci uzbrojenia, je¶li naprawa nie jest mo¿liwa, to zostaje on zdyskwalifikowany lub mo¿e walczyæ bez sprawnego elementu uzbrojenia pod warunkiem, ¿e nie zagra¿a to znacz±co jego zdrowiu.
- Je¶li zawodnik dozna kontuzji w wyniku czystej akcji przeciwnika, ma on
10 sekund na osi±gniecie gotowo¶ci do walki w przeciwnym przypadku przegrywa
walkê (to samo dotyczy zawodnika, który siê przewróci³). Je¶li kontuzja zawodnika nast±pi w wyniku nieczystego zagrania przeciwnika, zawodnik poszkodowany ma prawo do d³u¿szego odpoczynku, jego walka mo¿e zostaæ prze³o¿ona na pó¼niej. Je¶li zawodnik dostaje kontuzji w wyniku nieczystego a przy tym celowego zagrania, poszkodowany mo¿e zadecydowaæ o zakoñczeniu walki i dyskwalifikacji przeciwnika. Niedozwolone zagranie oznacza równie¿ odjêcie 1-3 punktów.
- niedozwolone s± ataki na stopy, kark, krocze przeciwnika. Uderzenia w d³onie nale¿± do pola trafienia ale nie s± punktowane.
- zabronione jest u¿ywanie kopniêæ, uderzanie rantem tarczy w g³owê przeciwnika, uderzanie piê¶ci±, g³ow±, ³okciem, próby obalenia, sztychy. Mo¿liwy jest atak p³ask± czê¶ci± tarczy.
- w przypadku klinczu sêdzia powinien przerwaæ walkê po 3 sekundach, je¿eli sytuacja siê powtarza, zawodnik d±¿±cy do klinczu powinien zostaæ ukarany odjêciem punktu. Ciosy zadawane podczas klinczy nie s± liczone.
Punktowanie:
-Liczone s± jedynie silnie ciosy zadawane krawêdzi± tn±c± broni. Polem trafienia jest ca³e cia³o przeciwnika, z wy³±czeniem stóp, krocza, karku, piszczeli.
Uderzenia w d³onie nale¿± do pola trafienia ale nie s± punktowane.
- Punkty liczone s± przez 3-4 sêdziów, wszyscy sêdziowie licz± zawodników. Werdykt og³asza sêdzia wybrany po zakoñczeniu walki poprzez wskazanie rêk± na odpowiedniego zawodnika.
Faule:
- sztychy, ciosy jelcem.
- Uderzenia p³ask± powierzchni± tarczy, jest dozowolne, ale nie punktowane. Uderzenia tarcz± (te¿ kantem) w broñ lub tarczê przeciwnika s± dozwolone, ataki na nogi poni¿ej kolana nie bêd± punktowane.
- podbijanie zas³ony he³mu przeciwnika.
- kopniêcia, uderzenia kolanami, piê¶ciami.
- atak ³okciem na g³owê lub szyjê.
- umy¶lne ciosy poza pole trafienia, czyli stopy, krocze, kark.
- rzuty, podciêcia, wykrêcanie koñczyn i inne elementy zapa¶nicze, takie jak ³apanie za g³owê, ¶ci±ganie he³mu, uderzenia tarcz± (kantem) poza broni± i tarcz±.
Kary:
Upomnienie - S³owne upomnienie zawodnika, nie poci±ga dalszych konsekwencji
Ostrze¿enie - Zawodnik traci jeden punkt.
Dyskwalifikacja - zawodnik jest usuwany z walki i turnieju. Jego przeciwnik zostaje uznany za zwyciêzcê i przechodzi dalej.
Ka¿dy faul mo¿e oznaczaæ dyskwalifikacjê, je¿eli sêdziowie uznaj±, ¿e by³ zadany celowo.
Zdyskwalifikowany zawodnik jest usuwany z turnieju.
Je¶li który¶ arbiter ma w±tpliwo¶ci co do celowo¶ci faulu, walka jest przerywana i nastêpuje narada arbitrów. Ich wspólna decyzja jest niepodwa¿alna i ostateczna.
W przypadku jakichkolwiek kwestii spornych ostateczne zdanie maj± sêdziowie.
III. Turniej 2 vs 2
1. Walkê wygrywa siê przez zdobycie wiêkszej ilo¶ci punktów
2. Walka trwa 1,5 minuty
3. Dopuszczone s± nastêpuj±ce punktowane zagrywki:
- uderzenia mieczem w przeciwnika powy¿ej kostki - 1 pkt
- uderzenia mieczem w przeciwnika powy¿ej nadgarstka - 1 pkt
- uderzenia mieczem w ca³y korpus przeciwnika (poza pachwinami, kroczem) - 1 pkt
- przewrócenie przeciwnika - 3 pkt
- wytracenie broni przeciwnikowi - 2 pkt
4. Dozwolone jest:
- wszelkie techniczne uderzenia mieczowe
- wszelakie uderzenia tarcz± (od ty³u nie mo¿na, poza wjechaniem ca³± powierzchni± tarczy w celu przewrócenia)
- kopanie powy¿ej pasa od przodu
- podhaczenie w celu przewrócenia
- rzut w celu przewrócenia
- zblokowanie rêki z broni± lub tarcz± w celu zadawania ciosów
- walka bez tarczy
5. Zabronione jest
- ataki rantem tarczy od ty³u oraz uderzenia broni± poni¿ej pasa
- sztychy
- bicie w krocze, pachwiny, palce, stopy
- wieszanie siê
- misiowanie siê
- stosowanie d¼wigni
- kopanie poni¿ej pasa
W konwencji 2vs2 przeciwnik po obaleniu mo¿e ponownie wróciæ do walki, jest wtedy chroniony przez wytyczonego specjalnie do tej roli "pi±tego" sêdziego - a¿ to pe³nego powstania (sêdzia okre¶la kiedy to nast±pi), oczywio¶cie traci 3 pkt na rzecz przeciwnej dru¿yny.
Walkê sêdziuje 4 sêdziów, ka¿dy zawodnik na swojego sêdziego licz±cego jego zdobyte punkty na przeciwnikach.
Kiedy walcz±cy utraci broñ mo¿e podbiec do swojego pitstopu po now± broñ lub podnie¶æ utracon±, jest wtedy chroniony przez "pi±tego" sêdziego a¿ do momentu pozyskania broni.
W tym czasie 2 zawodników jednej dru¿yny ma szansê nadrobiæ wiêcej pkt atakuj±c jednego przeciwnika.
Prawo organizatora
Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany regulaminu w dowolnym terminie, przed rozpoczêciem turniej., bez podawania przyczyn zmiany, oraz konieczno¶ci informowania o tej zmianie uczestników. Wszelkie pytania prosimy kierowaæ na adres mailowy : kamil.michewicz@gmail.com lub na nr telefonu 660964429 b±d¼ na podany wy¿ej adres mailowy dotycz±cy zaproszeñ.
Pozdrawia Kamil Michewicz, namiestnik Bractwa Rycerskiego Zamku Kurzêtnik.