V Turniej Rycerski w Maszewie, o tytu³:
Mistrza miecza Ksiêstwa Pomorza Zachodniego,
Mistrza miecza d³ugiego Ksiêstwa Pomorza Zachodniego,
Najlepszego strzelca Ksiêstwa Pomorza Zachodniego,
Najlepszej dru¿yny bohurtowej.
Turniej o takie tytu³y, oczywi¶cie odbywa siê pod patronatem Marsza³ka Województwa Zachodniopomorskiego.
Organizatorzy:
Urz±d Miejski w Maszewie,
O¶rodek Kultury i Sportu w Maszewie,
Teatr "Krzyk",
Rota Piesza von Massow.
Datowanie: okres Oko³ogrunwaldzki
Turniej otwarty: Zostanie dopuszczony ka¿dy zawodnik, który spe³nia kryteria regulaminowe i wcze¶niej zg³osi siê drog± internetow± lub telefoniczn±.
Termin: 09.08.2013r - 10.08.2013r Wszelkie konkurencje turniejowe odbêd± siê w sobotê. Mo¿liwy przyjazd grup i zawodników ju¿ w pi±tek.
Nocleg: Obóz, namioty historyczne na terenie siedziby Roty Pieszej von Massow w bezpo¶rednim s±siedztwie murów miejskich.
Wy¿ywienie zapewnione przez organizatorów: Pi±tek - kolacja, Sobota - ¶niadanie, obiad, uczta, Niedziela - ¶niadanie.
Zg³oszenia drog± internetow± proszê kierowaæ na adres: smolares@wp.pl lub na moje PW. Kontakt telefoniczny: 605 488 824 (S³awomir Smolarczyk)
Plan imprezy, wykaz nagród i regulaminy wstawiê w najbli¿szym czasie.
Regulamin turnieju bojowego
I etap: Domy
Podzia³ zawodników na grupy, zwane Domami.
Przydzia³ zawodników do Domów jest losowy. Z domu wychodzi dwóch zawodników z najwiêksz± ilo¶ci± punktów. Zawodnik dostaje 10 punktów za wygran± walkê plus ró¿nicê miêdzy wynikiem jego i przeciwnika.
II etap: Puchar
Zawodnicy s± losowo wpisywani do drabinki turniejowej, kto wygra przechodzi wy¿ej. Je¶li liczba zawodników jest nieparzysta, zostanie dostawiony losowo kandydat z poprzednio wyeliminowanych. Przywrócony zawodnik nie powinien walczyæ ponownie z tym, który go pokona³ w poprzednim etapie.
Zasady
I. Dopuszczenie do walki
Do walk dopuszczone s± osoby pe³noletnie lub osoby, które ukoñczy³y 16 lat za pisemnym pozwoleniem rodziców. Wymagane jest uzbrojenie ochronne zgodne z histori± XIV-XV. Oczywi¶cie nie dopuszcza siê mieszania sprzêtu (np. He³m z XIV a reszta z XV)
Uzbrojenie takie musi zawieraæ:
- he³m z zas³on± - tzw. polska krata nie jest dopuszczona. Zas³ona musi byæ opuszczona w ci±gu ca³ego starcia. Zawodnik, któremu os³ona bêdzie swobodnie podskakiwaæ zostanie zdyskwalifikowany. Kapalin wymaga podbródka. Je¶li sêdziowie uznaj±, ¿e przerwa miêdzy kapalinem a podbródkiem jest zbyt du¿a, taki zestaw nie zostanie dopuszczony.
- os³ona szyi ko³nierz pszeszywanicy zas³aniaj±cy szczelnie ca³± szyjê lub przeszywany kaptur. Go³a skóra widoczna na szyi powoduje automatyczne odrzucenie zawodnika przez sêdziów. Poza przeszywanic± na szyi musi znajdowaæ siê dodatkowa os³ona np. kolcza, zbrojnikowa lub ³uska
- Rêce; pszeszywanica, dodatkowo p³ytowa, zbrojnikowa lub kolcza ochrona stawu barkowego, ³okci i przedramion, p³ytowe lub kolcze rêkawice
- Korpus; pszeszywanica, dodatkowo kolczuga, p³aty, skórznia lub kirys p³ytowy.
- Nogi; na udach minimum pikowane nogawice lub zakrywaj±ce je d³uga przeszywanica, p³ytowa ochrona kolan, p³ytowa lub zbrojnikowa ochrona piszczeli.
Broñ: Musi byæ sieczna, czyli miecz, kord, tasak.. D³ugo¶æ broni dowolna. Waga broni jednorêcznej nie mo¿e byæ mniejsza ni¿ 1200g, pó³torarêcznej nie mo¿e byæ mniejsza ni¿ 1500g. Krawêdzie broni musz± mieæ co najmniej 2mm grubo¶ci, nie mog± te¿ zawieraæ ostrych zadziorów.
Sztych ma byæ zatêpiony.
Tarcza: Musi byæ na bazie drewna i skóry. Stalowe lub laminatowe (np. w³ókna szklane) tarcze nie s± dopuszczone. Metalowe okucia krawêdzi tarczy nie s± dopuszczone. Waga dowolna. Wymiary: wysoko¶æ nie wiêcej ni¿ 75cm, szeroko¶æ nie wiêcej ni¿ 65cm. Tarcze okr±g³e ? nie wiêcej ni¿ 65 cm ¶rednicy.
Ka¿dy zawodnik jest sprawdzany pod tym k±tem przed ka¿d± walk±.
II. Zasady rozstrzygania pojedynków
Zawodnicy bêd± wyczytywani z wyprzedzeniem jednej walki, czyli: „Walcz± panowie A i B, przygotowuj± siê panowie C i D”. Zawodnik ma byæ gotów do walki w ci±gu minuty od wezwania. Je¶li po tym czasie nie stawi siê na plac w pe³nym rynsztunku, uznany zostaje za pokonanego. Walka trwa 90 sekund, w przypadku równej ilo¶ci punktów, sêdziowie mog± zarz±dziæ 30 sekund dogrywki.
Walka nie jest przerywana po trafieniu, a jedynie z powodów technicznych, lub na ¿yczenie zawodnika.
Zawodnik sygnalizuje chêæ przerwania walki poprzez okrzyk „stop!” i uniesienie rêki z otwart± d³oni±. Sygna³ ten nie oznacza poddania walki a jedynie przerwê techniczn±. Walkê poddaje siê klêkaj±c. Sêdziowie musz± zapytaæ zawodnika, czy faktycznie poddaje walkê.
Zwyciê¿a ten zawodnik, który zdobêdzie wiêcej punktów. Licz± siê tzw. osadzone ciosy zadane w pole trafienia. Osadzonym nazywamy trafienie zadane z zauwa¿aln± si³±, krawêdzi± tn±c± broni. Ciosy p³azem, ze¶lizgniêcia broni po pancerzu i bardzo lekkie ciosy nie s± liczone. Cios, który przebije siê przez zastawê i nadal zachowa impet, jest liczony jako trafienie.
Pole trafienia: g³owa, korpus, nogi od kolan wzwy¿, ca³e rêce z wy³±czeniem nadgarstków, przedramion i d³oni. Kolana i ³okcie s± liczone jako pole trafienia. Obalenie przeciwnika jest punktowane. Uderzenia rantem tarczy, s± dozwolone ale nie punktowane.
Utrata broni jest równoznaczna jednemu trafieniu.
Faule:
- sztychy, ciosy jelcem i g³owic±.
- kopniêcia, uderzenia kolanami, piê¶ciami.
- atak ³okciem na g³owê lub szyjê.
- Niedozwolone s± ataki na kark, krocze, stopy i d³onie przeciwnika.
Kary:
Upomnienie - S³owne upomnienie zawodnika, nie poci±ga dalszych konsekwencji
Ostrze¿enie - Zawodnik traci jeden punkt.
Dyskwalifikacja - zawodnik jest usuwany z walki i turnieju. Jego przeciwnik zostaje uznany za zwyciêzcê i przechodzi dalej.
Ka¿dy faul mo¿e oznaczaæ dyskwalifikacjê, je¿eli sêdziowie uznaj±, ¿e by³ zadany celowo.
Zdyskwalifikowany zawodnik jest usuwany z turnieju.
Je¶li który¶ arbiter ma w±tpliwo¶ci co do celowo¶ci faulu, walka jest przerywana i nastêpuje narada arbitrów. Ich wspólna decyzja jest niepodwa¿alna i ostateczna.
Kontuzje, rany, uszkodzenia sprzêtu:
W przypadku klinczu sêdzia powinien przerwaæ walkê po 5 sekundach.
- Zawodnik ma prawo do dwóch jednominutowych przerw w czasie walki w celu poprawienia czê¶ci uzbrojenia, je¶li naprawa nie jest mo¿liwa, to zostaje on zdyskwalifikowany lub mo¿e walczyæ bez sprawnego elementu uzbrojenia pod warunkiem, ¿e nie zagra¿a to znacz±co jego zdrowiu.
- Je¶li zawodnik dozna kontuzji w wyniku czystej akcji przeciwnika, ma on 30 sekund na osi±gniecie gotowo¶ci do walki w przeciwnym przypadku przegrywa walkê (to samo dotyczy zawodnika, który siê przewróci³). Je¶li kontuzja zawodnika nast±pi w wyniku nieczystego zagrania przeciwnika, zawodnik poszkodowany ma prawo do d³u¿szego odpoczynku, jego walka mo¿e zostaæ prze³o¿ona na pó¼niej. Je¶li zawodnik dostaje kontuzji w wyniku nieczystego a przy tym celowego zagrania, poszkodowany mo¿e zadecydowaæ o zakoñczeniu walki i dyskwalifikacji przeciwnika.
W przypadku jakichkolwiek kwestii spornych ostateczne zdanie maj± sêdziowie.
Arbitrzy
Jest piêciu arbitrów. Czterech od naliczania punktów (po dwóch na zawodnika) i jeden g³ówny, prowadz±cy turniej.
Ka¿dy z nich ma prawo przerwaæ walkê, je¶li widzi ku temu przyczynê. Walkê rozpoczyna i wznawia po przerwie arbiter prowadz±cy.
Jedna osoba jest odpowiedzialna za pilnowanie up³ywu czasu przed walk±, w jej trakcie i podczas przerw.
Regulamin turnieju ³uczniczego:
Nie mo¿na nie dopu¶ciæ do udzia³u w turnieju ³ucznika, który spe³nia wymagania regulaminowe. Regulaminu Organizator, sêdzia oraz komisja apelacyjna musz± bezwzglêdnie przestrzegaæ i po rozpoczêciu turnieju nie mo¿e on byæ zmieniony ani z urzêdu, ani na wniosek (choæby i wszystkich uczestników turnieju) – ze wzglêdów technicznych lub w celu nie przed³u¿ania turnieju poza przyjête ramy czasowe mo¿na jedynie zmniejszyæ liczbê serii (powtórzeñ) danej konkurencji. Obowi±zuje fundamentalna zasada ¿yczliwo¶ci wobec uczestników turnieju oraz interpretowania postanowieñ regulaminu wy³±cznie na korzy¶æ uczestnika.
Wymagania co do akcesorii ³uczniczych. Dopuszcza siê wszelkie ³uki tradycyjne (proste i refleksyjne, jednorodne i sk³adane), bez wzglêdu na to, przy u¿yciu jakich technik i technologii oraz z jakich materia³ów zosta³y wykonane. Oprócz ³uków tradycyjnych dopuszcza siê tak¿e ³uki historyczne oraz rekonstrukcje ³uków historycznych. Nie dopuszcza siê ³uków bloczkowych (typu compound), ani ³uków wyczynowych. Naci±gów ³uków siê nie limituje, ale zachêca siê do u¿ywania ³uków o naci±gu oko³o 19 kg.
Niedozwolone s± jakiekolwiek celowniki nienaturalne. Nie dopuszcza siê celowników i oprzyrz±dowania wystaj±cego poza obrys majdanu i ramion ³uku. Dopuszcza siê celowniki w formie znaków na majdanie, czy b±czków na ciêciwie lub kolorowych nitek wplecionych w owijkê ciêciwy. Dozwolone s± okienka i pó³ki w majdanie. Dozwolona jest podpórka pod strza³ê: drewniana, rogowa, skórzana, z w³osia lub inna. Osady w promieniach drewniane. Brzechwy strza³ mog± byæ wy³±cznie drewniane, a lotki z materia³ów naturalnych: piór, skóry, pergaminu, papieru. Dopuszcza siê groty metalowe wszelkiego typu, równie¿ toczone, a ponadto z kamienia lub rogu. Dozwolone s± dowolne ko³czany i goryty ze skóry, tkaniny lub z drewna - o kszta³tach historycznych lub naturalnych. Strza³y u¿ywane w konkurencjach turniejowych przez poszczególnych zawodników powinny siê odró¿niaæ indywidualnym oznaczeniami (kolorem lotek, podpisami lub kolorowymi opaskami na brzechwie, wzglêdnie barwami owijek, czy innymi trwa³ymi znakami). Mo¿na u¿ywaæ strza³ wy³±cznie posiadanych przy sobie: nie wolno ani strza³ podawaæ, ani wbijaæ w ziemiê. Nie zalicza siê trafieñ strza³±, która nie pozosta³a w tarczy. W przypadku oddania wiêkszej liczby strza³ów, ani¿eli przewidziana dla danej konkurencji – uczestnikowi odejmuje siê stosown± liczbê strza³ wed³ug najwiêkszej liczby punktów za dana strza³ê. Nie wolno oddawaæ dodatkowych strza³ów, je¶li po podej¶ciu do tarczy oka¿e siê, ¿e uczestnik odda³ mniejsz± liczbê strza³ów, ani¿eli przewidziane dla danej konkurencji. W przypadku w±tpliwo¶ci liczbê punktów za dane trafienie zalicza siê zawsze na korzy¶æ uczestnika, choæby strza³a nawet w najmniejszym stopniu dotyka³a tarczy z wiêksz± liczb± punktów.
Nagrodami w turnieju s± wyroby Sylwestra Tylki (tradycyjnie)
Zamieszczam program imprezy:
pi±tek 09.08.2013r
- przyjazd uczestników
- kolacja
sobota 10.08.2013r
od 08:00 - ¶niadanie
09:50 – Prezentacja ³uczników (teren szwalni)
10:00 – Turniej ³uczniczy o tytu³ „Najlepszego Strzelca Ksiêstwa Pomorza Zachodniego” (teren szwalni)
12:00 – Prezentacja uczestników turnieju bojowego (plac przed urzêdem)
12:10 – Turniej bojowy na miecz jednorêczny + tarcza o tytu³ „Mistrza Miecza Ksiêstwa Pomorza Zachodniego” (plac przed urzêdem)
13:30 - obiad
15:00 – Bieg dam o tytu³ „Najszybszej damyJ” (plac przed urzêdem)
18:00 – Turniej bojowy na miecz pó³torarêczny o tytu³ „Mistrza Miecza D³ugiego Ksiêstwa Pomorza Zachodniego” (plac przed urzêdem)
19:00 – Inscenizacja bitwy lub bohurt (plac przed urzêdem)
20:00 – Turniej puszkarzy o najg³o¶niejszy strza³
20:30 – Rozdanie nagród zwyciêzcom poszczególnych konkurencji (plac przed urzêdem)
21:00 – Koncert zespo³u (plac przed urzêdem), biesiada z dzikiem w roli g³ównej
Zapraszam wszystkich bardzo serdecznie