Miêdzynarodowe Zawody Historycznego £ucznictwa Konnego i Tradycyjnego

Pola Grunwaldu, 1-3 MAJA 2013 r.

Organizator:
Muzeum Bitwy pod Grunwaldem w Stêbarku
Polskie Stowarzyszenie £ucznictwa Konnego

Wszelkie pytania w kwestia organizacyjnych nale¿y kierowaæ do Micha³a Sanczenko, email: sanchenco@gmail.com

PRZEPISY ROZGRYWANIA ZAWODÓW £UCZNICTWA KONNEGO

1. OSOBY FUNKCYJNE:
1.1. Organizatorzy zawodów wyznaczaj± sêdziego. Sêdzia nie mo¿e byæ równocze¶nie zawodnikiem.
1.2. Decyzje podjête przez sêdziego s± ostateczne.
1.3. Sêdzia dobiera sobie sekretarza (zajmuj±cego siê pomiarem czasu i zapisywaniem wyników) oraz startowego (nadzoruj±cego oczekuj±cych zawodników i zezwalaj±cego na start).
1.4. Sêdzia mo¿e wedle potrzeb dobieraæ innych pomocników.

2. ZAWODNICY
2.1. Zawodnicy niepe³noletni musz± przedstawiæ na pi¶mie zgodê rodziców (prawnych opiekunów) na start
2.2. Kobiety i mê¿czy¼ni startuj± i s± klasyfikowani razem, na tych samych zasadach.
2.3. Organizatorzy zastrzegaj± sobie prawo do odmowy dopuszczenia do zawodów osoby, która podczas treningów wyka¿e brak umiejêtno¶ci je¼dzieckich i ³uczniczych umo¿liwiaj±cych bezpieczny start.

2.4. Formularz zg³oszeniowy: https://docs.google.com/forms/d/1hQLWDh6DsP...pJXNwk/viewform

3. KONIE
3.1. Zawodnicy mog± braæ udzia³ w zawodach na koniu w³asnym lub wypo¿yczonym (wraz z rzêdem) za po¶rednictwem organizatorów.
3.2. Zawodnik w zg³oszeniu musi zaznaczyæ, czy bêdzie chcia³ wypo¿yczyæ konia.
3.3. Je¶li zawodnik zg³osi chêæ wypo¿yczenie konia w pó¼niejszym terminie (na przyk³ad z powodu choroby w³asnego wierzchowca), organizatorzy do³o¿± wszelkich starañ, aby to umo¿liwiæ ale nie mog± zagwarantowaæ, ¿e bêdzie to mo¿liwe.
3.4. Konie przywo¿one przez zawodników musz± mieæ aktualne dokumenty identyfikacyjne i weterynaryjne.
3.5. Koñ musi mieæ w momencie startu ukoñczone 4 lata. Nie ma ¿adnych ograniczeñ co do rasy czy p³ci konia.
3.6. Ka¿dy zawodnik startuj±cy na koniu wypo¿yczanym bêdzie mia³ mo¿liwo¶æ wypróbowania go i ewentualnie wybrania sobie innego. Poniewa¿ ilo¶æ koni bêdzie ograniczona, mniej do¶wiadczeni zawodnicy bêd± mieli pierwszeñstwo w wyborze.
3.7. Nie wiêcej ni¿ 3 zawodników mo¿e startowaæ jednego dnia na jednym koniu
3.8. Sêdzia mo¿e wycofaæ zmêczonego lub zdradzaj±cego objawy choroby konia w dowolnym momencie, nawet podczas trwania konkursu.
3.9. Organizatorzy s± w takim wypadku zobowi±zany do dostarczenia zawodnikowi ¶wie¿ego konia. Zmiana konia w czasie konkursu nie mo¿e byæ powodem do odwo³ania siê od wyniku.
3.10. Wszyscy zawodnicy zobligowani s± do przestrzegania Kodeksu Postêpowania z Koniem FEI (patrz cz. 4)
3.11. Organizatorzy zastrzegaj± sobie prawo do dokonywania zmian w przepisach. Wszystkie zmiany musz± byæ opublikowane nie pó¼niej ni¿ na cztery tygodnie przed dat± zawodów.
3.12. Wszystkie szczegó³y dotycz±ce sposobu rozgrywania ka¿dej z konkurencji zostan± przedstawione zawodnikom na odprawie technicznej w przeddzieñ zawodów.
3.13. Organizatorzy zapewni± zawodnikom mo¿liwo¶æ treningu przed rozpoczêciem zawodów oraz osobne miejsce do rozgrzania koni przed samym startem (bez mo¿liwo¶ci strzelania).
3.14. W czasie trwania zawodów nie ma próbnych przejazdów na torze, zawodnik od razu rozpoczyna przejazdy punktowane.

4. TORY
4.1. Tory do poszczególnych konkurencji wyznaczane s± za pomoc± odpowiednich szranek (barier) w taki sposób, ¿eby nie spowodowaæ powa¿nych obra¿eñ w przypadku upadku czy najechania na nie koniem.
4.2. Na pocz±tku i na koñcu toru musi znajdowaæ siê odpowiednio du¿o miejsca na rozpêdzenie i wyhamowanie konia.
4.3. Zawodnicy leworêczni przebywaj± tor w przeciwnym kierunku ni¿ praworêczni. Zawodnicy powinni zaznaczyæ w swoim zg³oszeniu, na któr± stronê strzelaj±.
4.4. Publiczno¶æ nie mo¿e znajdowaæ siê bli¿ej ni¿ 10 metrów od krawêdzi toru.

5. SPRZÊT
5.1. Dopuszczalne s± wszelkie rodzaje i si³y ³uków.
5.2. Dopuszczalne s± wszelkie rodzaje strza³ (za wyj±tkiem konkurencji "bojowej", patrz cz. 3) z zastrze¿eniem, ¿e powinny byæ zaopatrzone w groty tarczowe (nie powoduj±ce nadmiernego zniszczenia mat i strza³ochwytów). W szczególno¶ci niedozwolone s± repliki grotów bojowych i my¶liwskich, z ostrymi szpicami i/lub krawêdziami tn±cymi.
5.3. Dopuszczone s± dowolne rzêdy i kie³znania koni.
5.4. Zawodnik startuj±cy na koniu po¿yczonym nie mo¿e zak³adaæ w³asnych elementów rzêdu czy kie³znania bez zezwolenia w³a¶ciciela konia.
5.5. Dopuszczalne s± dowolne stroje zawodników. Mile widziane s± stroje historyczne/narodowe, ale nie jest to wymagane (z wyj±tkiem konkurencji "bojowej", patrz cz. 3).
5.6. Zawodnicy niepe³noletni zobowi±zani s± do jazdy w kaskach ochronnych.
5.7. Zawodnicy startuj±cy na koniach w³asnych mog± u¿ywaæ ostróg oraz palcatów i innych podobnych pomocy.
5.8. Pozostali zawodnicy mog± stosowaæ te pomoce tylko po uzyskaniu zezwolenia od w³a¶ciciela konia.

6. OCENIANIE PRZEJAZDÓW
6.1. W przypadku brutalnego traktowania konia przez zawodnika sêdzia mo¿e go upomnieæ, anulowaæ wynik danego przejazdu lub go zdyskwalifikowaæ.
6.2. Zawodnicy startuj± wed³ug wyznaczonej kolejno¶ci, na torze mo¿e przebywaæ tylko jeden zawodnik. Wszelkie zmiany w kolejno¶ci startów musz± byæ uzgodnione z sêdzi±.
6.3. Sêdzia wywo³uje numer startowy i nazwisko kolejnego zawodnika, który oznajmia swoj± gotowo¶æ przez uniesienie rêki trzymaj±cej ³uk. Sêdzia daje nastêpnie sygna³ do startu wizualnie (flag± lub w podobny sposób) i ewentualnie dodatkowo g³osem. Dok³adny sposób podawania sygna³u ustalany jest na odprawie technicznej.
6.4. Je¶li zawodnik wystartuje przed otrzymaniem wyra¼nego sygna³u, dany przejazd uznaje siê za niezaliczony, zawodnik otrzymuje 0 (zero) punktów. W szczególnych przypadkach, je¶li przedwczesny start spowodowa³ zagro¿enie dla innych zawodników, obs³ugi toru czy widzów, sêdzia mo¿e zdyskwalifikowaæ zawodnika.
6.5. Ocenianie trafieñ:
6.5.1. Punkty przyznaje siê wed³ug miejsca w którym promieñ strza³y przebija tarczê. Rozdarcia i inne ¶lady na tarczy nie s± uwa¿ane za trafienie.
6.5.2. Je¶li promieñ strza³y dotyka krawêdzi pola tarczy, liczony jest wy¿szy wynik.
6.5.3. Strza³y odbite od tarczy nie bêd± liczone.
6.5.4. Je¶li trafienie nie jest jasno widoczne, jeden z pomocników powinien obejrzeæ tarczê z bliska.
6.5.5. Je¶li pomocnik ma w±tpliwo¶ci, tarczê powinien obejrzeæ sêdzia.
6.5.6. Decyzja sêdziego jest ostateczna.

7. WYPADKI SZCZEGÓLNE
7.1. Zawodnik który nie mo¿e rozpocz±æ przejazdu w ci±gu 60 sekund od sygna³u do startu (np, je¶li koñ nie chce wej¶æ na tor) otrzymuje za dany przejazd 0 (zero) punktów.
7.2. Upadek zawodnika lub wyj¶cie konia poza szranki ograniczaj±ce tor powoduje niezaliczenie danego przejazdu, zawodnik otrzymuje 0 (zero) punktów.
7.3. Drugi upadek zawodnika lub drugie wyj¶cie konia poza szranki ograniczaj±ce tor powoduje zdyskwalifikowanie zawodnika w danej konkurencji.
7.4. Sêdzia lub ka¿dy z pomocników ma prawo w dowolnej chwili przerwaæ przejazd zawodnika, je¶li jego zachowanie powoduj± zagro¿enie dla niego samego, jego konia lub widzów i obs³ugi toru.
7.5. Nastêpnie sêdzia stwierdza, czy przerwanie przejazdu by³o uzasadnione a je¶li tak, to decyduje o niezaliczeniu danego przejazdu lub dyskwalifikuje zawodnika. Je¶li przerwanie przejazdu oka¿e siê nieuzasadnione, zawodnik ma prawo do jego ponowienia.
7.6. Sêdzia lub ka¿dy z pomocników ma prawo w dowolnej chwili przerwaæ przejazd zawodnika, je¶li zauwa¿y uszkodzenie toru lub inn± sytuacjê powoduj±c± zagro¿enie (np. wtargniêcie osoby postronnej na zagro¿ony teren). W takim wypadku zawodnik ma prawo do ponowienia przejazdu.
7.7. Je¶li przejazd nie zosta³ przerwany przez sêdziego czy pomocników, ale zawodnik uwa¿a, ¿e by³ w istotny sposób zak³ócony przez zewnêtrzne okoliczno¶ci, mo¿e siê zwróciæ do sêdziego z pro¶b± o ponowieniu przejazdu. Zawodnik powinien zwróciæ siê w tej sprawie do sêdziego natychmiast, wnioski z³o¿one pó¼niej nie bêd± uwzglêdniane. Decyzja sêdziego jest ostateczna.
7.8. W przypadku gdy dwóch zawodników ma identyczn± ogóln± ilo¶æ punktów:
7.8.1. decyduje ilo¶æ punktów za trafienia w tarcze;
7.8.2. w przypadku gdyby i to nie przynios³o rozwi±zania, a sytuacja dotyczy zawodników maj±cych szansê na 1-3 miejsce, obaj zawodnicy wykonuj± jeden przejazd wed³ug regu³ konkurencji koreañskiej – pojedynczy strza³.
7.8.3. Czwarte i kolejne miejsca w klasyfikacji zawodnicy o równej liczbie punktów zajmuj± aex-aequo.

8. PRZEPISY KONKURENCJI KOREAÑSKIEJ
8.1. Podczas rozgrywania konkurencji koreañskiej obowi±zuj± wszystkie zasady organizacji i sêdziowania podane w ogólnej czê¶ci przepisów.

TOR I ROZMIESZCZENIE TARCZ
8.2. Konkurencja koreañska rozgrywana jest na torze d³ugo¶ci 90m-150m (d³ugo¶æ toru zmienia siê w zale¿no¶ci od etapu – patrz ni¿ej), nie licz±c odcinków na rozpêdzenie i wyhamowanie konia. Szeroko¶æ toru wynosi 2-4m. Tor nie mo¿e byæ prosty.
8.3. ¦rodek ka¿dej z tarcz powinien znajdowaæ siê na wysoko¶ci 90cm nad ziemi±. Tarcze powinny byæ lekko nachylone do ty³u tak, aby zawodnik widzia³ je prostopadle z wysoko¶ci siod³a. Ilo¶æ i rozmieszczenie tarcz zmienia siê w zale¿no¶ci od etapu – patrz poni¿ej.

OCENIANIE PRZEJAZDÓW
8.4. Strza³y musz± byæ wyjmowane z ko³czana lub zza pasa.
8.5. Przed przekroczeniem linii startu nie mo¿na trzymaæ strza³ ani w d³oni ³ucznej, ani ciêciwnej. Wyj±tkiem od tej zasady s± przejazdy na torze z piêcioma tarczami, gdzie mo¿na przed startem dobyæ jedn± (i tylko jedn±) strza³ê i za³o¿yæ j± na ciêciwê.
8.6. Norma czasu na przejechanie toru jest ró¿na w ka¿dym z etapów (patrz ni¿ej). Je¶li zawodnik w danym przeje¼dzie zawodnik trafi³ chocia¿ raz w tarczê (w dowolne punktowane pole) to za ka¿d± sekundê poni¿ej normy czasu dodaje siê mu 1 punkt. Za ka¿d± sekundê przejazdu powy¿ej normy czasu zawodnikowi odejmuje siê 1 punkt.
8.7. Je¶li zawodnik w danym przeje¼dzie nie uzyska ¿adnych trafieñ w tarcze, otrzymuje 0 (zero) punktów, niezale¿nie od czasu przejazdu.
8.8. Je¶li w danym przeje¼dzie liczba odjêtych punktów jest wiêksza ni¿ liczba punktów uzyskanych z trafieñ w tarcze, zawodnik za ten przejazd otrzymuje 0 (zero) punktów.
8.9. W tej konkurencji strzela siê do tradycyjnych kwadratowych tarcz koreañskich o wymiarach 84x84 centymetrów. Tarcza jest punktowana wed³ug kolorowych pól: g³owa tygrysa 5pkt, czerwone 4pkt, ¿ó³te 3pkt, zielone 2pkt, czarne 1pkt.

8.10. W ka¿dym przeje¼dzie strzela siê tylko jedn± strza³ê do ka¿dej z tarcz.


8.11. Konkurencja koreañska ma trzy etapy, po dwa przejazdy ka¿dy. Ka¿dy zawodnik ma wiêc w sumie sze¶æ przejazdów po torze. Nie ma przejazdów próbnych.

Etap pierwszy: pojedynczy strza³
8.12. D³ugo¶æ toru w tym etapie wynosi 90m, nie licz±c odcinków na rozpêdzenie i wyhamowanie konia. Norma czasu wynosi 12 sekund.
8.13. Pojedyncza tarcza umieszczona jest w po³owie toru (na 45 metrze), 5 metrów w bok od jego krawêdzi. Tarcza zwrócona jest wprost na tor, do strza³u w bok.

Etap drugi: dwa strza³y
8.14. D³ugo¶æ toru w tym etapie wynosi 90m, nie licz±c odcinków na rozpêdzenie i wyhamowanie konia. Norma czasu wynosi 12 sekund.
8.15. Dwie tarcze umieszczone s±: pierwsza na 40 metrze a druga na 50 metrze toru, ka¿da 5 metrów w bok od jego krawêdzi. Tarcze zwrócone s± w ten sposób, ¿e zawodnik jad±cy na torze trafi je prostopadle z odleg³o¶ci 15 metrów, pierwsz± strzelaj±c do przodu a drug± do ty³u,

Etap trzeci: piêæ strza³ów
8.16. D³ugo¶æ toru w tym etapie wynosi 150m, nie licz±c odcinków na rozpêdzenie i wyhamowanie konia. Norma czasu wynosi 16 sekund.
8.17. Piêæ tarcz umieszczonych jest kolejno co 30m, na 15m, 45m, 75m, 105m i 135m toru, ka¿da 5 metrów w bok od jego krawêdzi. Wszystkie tarcze zwrócone s± wprost na tor, do strza³u w bok.


8.18. Je¶li zawodnik podczas danego przejazdu uzyska mniej ni¿ trzy trafienia (w dowolnie punktowane pola) otrzymuje za ten przejazd 0 (zero) punktów.

WYNIK KOÑCOWY
8.19. Wynik koñcowy konkurencji okre¶la siê przez zsumowanie liczby punktów ze wszystkich przejazdów zawodnika.

9. PRZEPISY KONKURENCJI WÊGIERSKIEJ
9.1. Podczas rozgrywania konkurencji wêgierskiej obowi±zuj± wszystkie zasady organizacji i sêdziowania podane w ogólnej czê¶ci przepisów.

TOR I ROZMIESZCZENIE TARCZ
9.2. Konkurencja rozgrywana jest na torze d³ugo¶ci 90m, nie licz±c odcinków na rozpêdzenie i wyhamowanie konia. Szeroko¶æ toru wynosi 2-3m. Tor musi byæ prosty.
9.3. Tor jest podzielony na trzy równe, 30 metrowe odcinki wyznaczone za pomoc± czterech pionowych s³upów umieszczonych przy krawêdzi toru, od strony tarcz (po lewej stronie z punktu widzenia praworêcznego ³ucznika). S³upy musz± byæ wy¿sze ni¿ 1,50m od poziomu gruntu.
9.4. Konstrukcja na której zawieszone s± tarcze umieszczona jest po¶rodku toru (na 45 metrze), 9 metrów w bok od krawêdzi toru i podtrzymuje trzy pionowe tarcze, których ¶rodki powinny byæ na wysoko¶ci 2 metrów nad ziemi±.
9.5. Okr±g³e tarcze maj± trzy koncentryczne pola w kontrastowych kolorach, o ¶rednicach kolejno 90, 60 i 30cm. Tarcza musi wyra¼nie odró¿niaæ siê od t³a.
9.6. Tarcza ¶rodkowa zwrócona jest wprost na tor, do strza³u w bok. Pierwsza i trzecia tarcza zwrócone s± w ten sposób, ¿e zawodnik jad±cy na torze trafi je prostopadle z odleg³o¶ci 35 metrów, pierwsz± strzelaj±c do przodu a trzeci± do ty³u.

OCENIANIE PRZEJAZDÓW
9.7. Licz± siê tylko strza³y oddane pomiêdzy pierwszym a ostatnim s³upem.
9.8. Z pierwszej strefy (miêdzy pierwszym a drugim s³upem) strzela siê wy³±cznie do pierwszej tarczy. Z drugiej strefy (miêdzy drugim a trzecim s³upem) strzela siê wy³±cznie do drugiej tarczy. Z trzeciej strefy (miêdzy trzecim a czwartym s³upem) strzela siê wy³±cznie do trzeciej tarczy. Trafienia w niew³a¶ciw± dla danej strefy tarczê nie s± liczone.


9.9. Pola tarcz s± punktowane w zale¿no¶ci od kierunku strzelania:
9.9.1. Pierwsza tarcza, strzelana do przodu, licz±c od centralnego pola na zewn±trz: 4pkt, 3pkt i 2pkt.
9.9.2. Druga tarcza, strzelana w bok, licz±c od centralnego pola na zewn±trz: 3pkt, 2pkt i 1pkt.
9.9.3. Trzecia tarcza, strzelana do ty³u, licz±c od centralnego pola na zewn±trz: 5pkt, 4pkt i 3pkt.
9.10. Liczba strza³ów do ka¿dej z tarcz nie jest ograniczona.
9.11. Zapas strza³ mo¿na przewoziæ w dowolny sposób (równie¿ trzymaj±c w rêce ³ucznej lub ciêciwnej)
9.12. Pierwsz± strza³ê mo¿na za³o¿yæ na ciêciwê przed wjechaniem na tor.
9.13. Ka¿dy zawodnik ma 6 ocenianych przejazdów po torze. Nie ma galopów próbnych.
9.14. Norma czasu na przejechanie toru wynosi 16 sekund. Je¶li zawodnik w danym przeje¼dzie zawodnik trafi³ chocia¿ raz w tarczê (w dowolne punktowane pole) to za ka¿d± sekundê poni¿ej normy czasu dodaje siê mu 1 punkt.
9.15. Zawodnicy którzy nie uzyskali ¿adnych trafieñ otrzymuj± za dany przejazd 0 (zero) punktów, niezale¿nie od czasu przejazdu.
9.16. Zawodnicy którzy przekroczyli normê czasu otrzymuj± za dany przejazd 0 (zero) punktów, niezale¿nie od trafieñ w tarcze.

WYNIK KOÑCOWY
9.17. Wynik koñcowy konkurencji okre¶la siê przez zsumowanie liczby punktów ze wszystkich przejazdów zawodnika.

10. PRZEPISY KONKURENCJI GRUNWADZKIEJ „BOJOWEJ”
10.1. Podczas rozgrywania konkurencji "bojowej" obowi±zuj± wszystkie zasady organizacji i sêdziowania podane w ogólnej czê¶ci przepisów.
10.2. Zawodnik musi byæ ubrany w strój historyczny. Dopuszczalne jest stosowanie wspó³czesnych zamienników historycznych tkanin. Zawodnicy niepe³noletni musz± jechaæ w kaskach ochronnych - w miarê mo¿no¶ci "zamaskowanych" czapk± lub podobnym sposobem.
10.3. Strza³y wykonane z materia³ów historycznych (drewniane lub bambusowe/trzcinowe promienie, lotki z piór), dopuszczalne s± nasadki plastikowe. Groty wy³±cznie tarczowe (nie powoduj±ce nadmiernego zniszczenia mat i strza³ochwytów). W szczególno¶ci niedozwolone s± repliki grotów bojowych i my¶liwskich, z ostrymi szpicami i/lub krawêdziami tn±cymi.
10.4. Mile widziany jest rz±d konia wzorowany na historycznym, ale nie jest to obowi±zkowe.

TEREN I ROZMIESZCZENIE TARCZY
10.5. Konkurencja rozgrywana jest na prostok±tnym terenie o d³ugo¶ci minimum 80m i szeroko¶ci minimum 30m. Dok³adne wymiary toru nie s± istotne i zale¿± od warunków terenowych na miejscu rozgrywania zawodów - wa¿ne jest aby wyznaczony teren i jego ukszta³towanie by³o symetryczne i nie faworyzowa³o zawodników jad±cych jedna lub drug± stron±.
10.6. Teren powinien byæ ogrodzony szrankami z trzech stron - wzd³u¿ obu d³u¿szych boków i jednego krótszego. Pozosta³y, nieogrodzony bok stanowi liniê startow±.
10.7. Pojedyncza, du¿ych rozmiarów tarcza umieszczona jest na wysoko¶ci ¶rodka ogrodzonej krótkiej ¶ciany, na zewn±trz, w odleg³o¶ci od 30 do 50m.
10.8. Tarczê stanowi powierzchnia 100x300cm z³o¿ona z 3 mat piankowych o rozmiarach 100x100x22cm ustawionych obok siebie (stykaj±cych siê ze sob±) na stojakach takich samych jak do konkurencji koreañskiej. Na tarczy mo¿e znajdowaæ siê rysunek przedstawiaj±cy wrogi oddzia³, ale nie ma on znaczenia przy liczeniu punktów. Tarcza musi wyra¼nie odró¿niaæ siê od t³a.
10.9. Na ziemi wokó³ tarczy wyznacza siê (np. sznurami rozci±gniêtymi na ziemi, czy w inny podobny sposób) dodatkow± strefê punktowan± w formie kwadratu 5x5m wyznaczonego w sposób nastêpuj±cy: odmierzaj±c 1m przed frontem tarczy do 4m za frontem tarcz, oraz od 1m od lewej krawêdzi tarczy do 1m od prawej krawêdzi tarczy.

OCENIANIE PRZEJAZDÓW
10.10. Za ka¿d± strza³ê wbit± w maty zawodnik otrzymuje 5pkt.
10.11. Za ka¿d± strza³ê wbit± w ziemiê w obrêbie wyznaczonej jak to opisano wy¿ej strefy punktowanej zawodnik otrzymuje 2pkt.
10.12. Strza³ê która wbi³a siê w stojak mat traktuje siê jak wbit± w ziemiê.
10.13. Nie liczy siê strza³ le¿±cych p³asko na ziemi.
10.14. Ka¿dy zawodnik ma dwa przejazdy punktowane.
10.15. Zawodnik startuje przekraczaj±c w dowolnym miejscu nieogrodzony bok terenu. Od tego momentu liczy siê pomiar czasu.
10.16. Zawodnik ca³y przejazd powinien wykonaæ w galopie. Je¶li koñ przypadkowo zwolni do ni¿szego chodu, zawodnik powinien jak najszybciej ponownie wprowadziæ go w galop. W szczególno¶ci niedozwolone jest wykorzystywanie ni¿szego chodu do strzelania i zak³adania strza³ na ciêciwê.
10.17. Licz± siê tylko strza³y oddane w galopie.
10.18. Zawodnik który rozpocz±³ przejazd, mo¿e jechaæ dowoln± tras±, ale tak, aby ca³y czas zbli¿aæ siê do przeciwleg³ej krótkiej ¶ciany terenu (w stronê tarczy). Nie mo¿e cofaæ siê ani wykonywaæ kó³.
10.19. Po dojechaniu do krótkiej ¶ciany (lub, je¶li zechce, wcze¶niej) zawodnik mo¿e jeden raz przejechaæ równolegle do niej, w dowoln± stronê.
10.20. Nastêpnie zawodnik wraca dowoln± tras±, ale tak, aby ca³y czas oddalaæ siê od tarczy - nie mo¿e cofaæ siê ani wykonywaæ kó³.
10.21. Zawodnik koñczy przejazd opuszczaj±c teren w dowolnym miejscu nieogrodzonego boku. W tym momencie koñczy siê pomiar czasu.
10.22. Podczas ca³ego przejazdu, od wjechania na teren do wyjechania z niego, zawodnik mo¿e oddaæ dowoln± ilo¶æ strza³ów.
10.23. Zawodnik startuje ze strza³ami w ko³czanie lub za pasem. Nie mo¿e dotkn±æ strza³y rêk± wcze¶niej ni¿ po przekroczeniu linii startu.


10.24. Po przekroczeniu linii startu postêpowanie ze strza³ami jest dowolne. W szczególno¶ci zawodnik mo¿e dobyæ kilka strza³ naraz i trzymaæ je podczas strzelania w rêce ³ucznej i/lub ciêciwnej.

WYNIK KOÑCOWY
10.25. Wynik przejazdu okre¶la siê przez zsumowanie liczby punktów zdobytych w danym przeje¼dzie, podzielenie sumy przez czas przejazdu wyra¿ony w sekundach i pomno¿enie wyniku przez 100. Wynik przejazdu podaje siê z dok³adno¶ci± do jednego miejsca po przecinku np. 12 (pkt) / 45 (s) * 100 = 26,7
10.26. Wynik koñcowy konkurencji okre¶la siê przez zsumowanie wyników z obu przejazdów zawodnika.

11. NAGRODY:
Organizatorzy oraz Sponsorzy zapewniaj± nagrody rzeczowe w poszczególnych konkurencjach dla zawodników z miejsc 1-3 o warto¶ci I – miejsce – 900 PLN, II miejsce 600 , III miejsce 300. Nagrod± specjaln± w konkurencji grunwaldzkiej s± zekiery, w tym za zajêcie I miejsca presti¿owy zekier chana D¿elal ed-Dina. Organizatorzy dopuszczaj± mo¿liwo¶æ przyznania dodatkowych nagród
12. KODEKS POSTÊPOWANIA Z KONIEM FEI
12.1. We wszystkich sportach je¼dzieckich koñ jest najwa¿niejszy.
12.2. Dobre traktowanie konia powinno byæ stawiane ponad ¿±dania hodowców, trenerów, zawodników, w³a¶cicieli, sprzedawców koni, organizatorów, sponsorów oraz innych osób oficjalnych.
12.3. Wszelkie czynno¶ci stajenne i zabiegi weterynaryjne musz± gwarantowaæ zachowanie zdrowia i dobra konia
12.4. Dba³o¶æ o odpowiednie wy¿ywienie, zdrowie, higienê i bezpieczeñstwo konia powinna byæ popierana i zachowywana przez ca³y czas.
12.5. Nale¿y poczyniæ odpowiednie kroki w celu zapewnienia wentylacji, karmienia, pojenia i utrzymania zdrowego ¶rodowiska na czas transportu konia.
12.6. Nale¿y po³o¿yæ nacisk na zwiêkszanie poziomu wiedzy o treningu, utrzymaniu konia oraz na rozwój nauki zajmuj±cej siê zdrowiem konia.
12.7. W interesie konia kompetencje i umiejêtno¶ci zawodnika powinny byæ uwa¿ane za podstawê umiejêtno¶ci je¼dzieckich.
12.8. Wszystkie metody jazdy i treningu musz± braæ pod uwagê konia jako istotê ¿yw± i nie mog± zawieraæ technik uwa¿anych przez FEI za brutalne.
12.9. Organizatorzy zawodów powinni ustaliæ odpowiednie sposoby kontroli, aby wszystkie osoby i instytucje pod ich jurysdykcj± respektowa³y dobro konia.

12.10. Krajowe i miêdzynarodowe przepisy i ustalenia dotycz±ce zdrowia i dobra konia musz± byæ stosowane nie tylko podczas zawodów krajowych czy miêdzynarodowych, ale tak¿e podczas treningu. Przepisy konkursów i ustalenia powinny byæ nieustannie weryfikowane, aby zapewniæ odpowiednio dobro konia.