Regulaminy turniejów (miecz+tarcza, miecz d³ugi, zapa¶niczy, ³uczniczy) s± takie same jak podczas walk w ramach ligi BHP. NIE JEST TO JEDNAK TURNIEJ LIGOWY!
Za u¿yczenie regulaminów dziêkujemy
BHP - Bojowemu Hufcowi Poludnie Dla przypomnienia:
Turnieje bojowe:Do walk dopuszczone s± osoby pe³noletnie, nie znajduj±ce siê pod wp³ywem alkoholu lub ¶rodków odurzaj±cych. Wymagane jest uzbrojenie ochronne zgodne z histori± XIV - XV wieku.
W sk³ad minimalnego uzbrojenia wchodzi :
- He³m z klap± oraz z ochron± szyi i karku;
- Ochrona d³oni;
- Ochrona korpusu;
- Ochrona stawów (kolana, ³okcie, barki);
- Ochrony r±k (przedramiona + ramiona);
- Os³ony nóg (³ydki + uda).
Dopuszczone bronie - broñ musi byæ stêpiona i nie posiadaæ zadziorów :
- Do turnieju jednorêcznej broni i tarczy: Miecz, tasak lub kord o wadze nie mniejszej ni¿ 1200g i nie wiêkszej ni¿ 1600g.
- Do turnieju miecza d³ugiego: Miecz nie l¿ejszy ni¿ 1800 g i nie ciê¿szy ni¿ 2500 g.
Walce towarzyszy 3 sêdziów. Jeden g³ówny i dwóch wspomagaj±cych. Sêdziowie wspomagaj±cy licz± ciosy zadane przez zawodników, po walce podaj± ich liczbê sêdziemu g³ównemu, a ten og³asza wynik. Sêdzia g³ówny ma decyduj±cy g³os.
Walka trwa 1,5 minuty. Sêdzia g³ówny mo¿e zadecydowaæ o jednym z dwóch sposobów dogrywki:
Kolejne 30 sek. walki w celu wy³onienia lepszego lub do 3 czystych trafieñ w przeciwnika.
Punktowane s± czyste, silnie osadzone ciosy broni± w nastêpuj±ce miejsca: G³owa, Korpus, Rêce od ³okci w górê (cios w ³okieæ jest liczony), Nogi ca³e, Wytr±cenie miecza przeciwnikowi (lub gdy przeciwnik upu¶ci miecz) naliczane jest jako punkt, Obalenie przeciwnika ciosem rantem
Ciosy które nie s± punktowane, ale s± dozwolone: Cios rantem tarczy, Kopniak.
Zakazane ciosy: Sztychy, Uderzenie w palce, oczy, kark, stopy, krocze, Chwyty zapa¶nicze (tzw. misiowanie bêdzie przerywane), Uderzenia g³owic± lub jelcem miecza, Uderzenie rêkawic± lub he³mem, Zrywanie he³mu z g³owy przeciwnika, podwa¿anie zas³ony.
Zawodnik za nie przestrzeganie zasad mo¿e byæ ukarany (¿ó³ta kartka) lub wydalony z turnieju (czerwona kartka). Za dwie ¿ó³te kartki zawodnik automatycznie otrzymujê czerwon± kartkê.
Kartka mo¿e zostaæ przyznana za decyzj± sêdziów za:
- Brak spójno¶ci historycznej uzbrojenia i w wypadku u¿ywania elementów wspó³czesnych;
- U¿ywanie zakazanych ciosów;
- Nie przestrzeganie zasad „fair play” przez zawodników;
Ka¿dy zawodnik bior±cy udzia³ w turnieju powinien byæ ubezpieczony na w³asny koszt. Zawodnik bierze na siebie odpowiedzialno¶æ za wziêcie udzia³u w turnieju oraz jest ¶wiadomy tej decyzji.
Zapa¶niczy:Teren:
Walka toczy siê na piasku. Mata ma chroniæ w upadkach i wyznaczaæ w miarê stabilnie pole walki.
¦rednica: 10 metrów.
Ubiór:
Podstawa to lniane gacie mêskie (je¶li zawodnik chce, na swoj± odpowiedzialno¶æ wchodzi w czym¶ wiêcej ni¿ gacie). Nie u¿ywamy obuwia. Zawodnik z plastrami, opatrunkami i w stabilizatorach wchodzi do walki na w³asn± odpowiedzialno¶æ.
Walka:
Punkty przyznawane s± za:
1) wypchniêcie z maty (ca³ym cia³em),
2) rzut,
3) unieruchomienie „na ³opatkach” na 10 sek.,
4) d¼wigniê i duszenie prowadz±ce do poddania siê przeciwnika,
5) zachowanie nie fair play (punkt ujemny albo punkt dla pokrzywdzonego).
Nie dozwolone jest zakladanie d¼wigni na ma³e stawy. Sêdzie mo¿e przerwaæ walkê je¶li zauwa¿y, ¿e zawodnik jest siny np. z braku dop³ywu powietrza.
WDR/ 3vs3:1. Udzia³ w walkach jest ca³kowicie dobrowolny.
2. Walcz±cy zobowi±zuj± siê do posiadania odpowiedniej do tego typu walk os³ony cia³a.
3. Wskazane jest posiadania ubezpieczenia NNW w ramach sportów ekstremalnych (nieobowi±zkowe aczkolwiek mile widziane).
4. Do walk przystêpuj± dru¿yny 3 – osobowe.
5. Dopuszczane s± dru¿yny mieszane sk³adaj±ce z cz³onków ró¿nych bractw.
6. Dopuszczona broñ: Miecz jednorêczny, tasak, buzdygan, toporek, miecz pó³torarêczny.
7. Dopuszczone tarcze – wed³ug uznania.
8. Dopuszczalne jest rantowanie tarcz±.
9. Mo¿liwe obalenie przeciwnika poprzez „tramwajowanie”.
10. Zabronione zapasy tzw. misiowanie. Po d³u¿szym zwarciu, je¶li nast±pi powalenie osoba powalaj±ca zostanie odsuniêta z dalszej walki. Powrót dopiero od nastêpnego starcia. A tym samym osoba powalona, powstaje.
11. Zabronione jest ³apanie pó³torakiem za kark.
12. Dozwolone s± kopniêcia frontowe podeszw± buta – odpychaj±ce. Dozwolone uderzenia kolanem. Niestosujemy kopniêæ z wyskoku.
13. Zabronione jest celowe uderzenie w kark i w plecy. Pamiêtaæ nale¿y, ¿e przeciwnik siê porusza i mo¿e doj¶æ do sytuacji, w której mierz±c w he³m, cios poszed³ w plecy. W niektórych przypadkach nie jest mo¿liwe zatrzymanie ciosu.
14. Dozwolone s± uderzenia g³owic± miecza i uderzenia g³ow±.
15. Zabronione s± tak¿e: ataki na krocze i atak jelcem, atak na nogi od ty³u, uderzenia w podudzie i kostki.
16. Po utracie broni, walcz±cy nie mo¿e kontynuowaæ walki, musi udaæ siê do pit stopu w celu uzupe³nienia uzbrojenia. Mo¿liwe noszenie dodatkowej broni za pasem.
17. W przypadku pozostania na polu walki, rycerzy w liczbach 1vs2, 1vs3, zawodnicy mog± siê zdecydowaæ na walkê z pojedynczymi przeciwnikami. Dostarczy to wielu emocji, a walka nie musi byæ wcale przes±dzona. Mo¿na te¿ dopu¶ciæ do dalszej walki 1 vs 2 bez konieczno¶ci zatrzymywania zmagañ. Nie przerywamy, je¶li zawodnicy s± w bliskim kontakcie i prowadz± walkê.
18. Nie nale¿y dyskutowaæ z sêdziami w czasie walk. Wszelkie spory i komentarze rozpatrujemy po walkach lub tylko za po¶rednictwem kapitanów dru¿yn. Nale¿y unikaæ wszelkich sporów podczas walk przed publiczno¶ci±. Sêdziowie s± w 100% odpowiedzialni za swoje decyzje.
19. Wskazane by dru¿yny by³y jednakowo odziane (te same jaki, szarfy i inne charakterystyczne czê¶ci ubioru).
20. Pamiêtaæ nale¿y o zasadach fair play.
21. Zawodnik mo¿e zostaæ ukarany ¿ó³t± kartk±. Po otrzymaniu drugiej zostaje wyeliminowany z walk (nieprzepisowe ataki, nieprzystaj±ce rycerstwu zachowanie).
22. Ka¿de wulgarne zachowanie bêdzie karane dyskwalifikacj± z turnieju.
23. Je¶li chodzi o zmagania w WDR 3/3 to dru¿yna maksymalnie liczy 5 osób. Trzech zawodników podstawowych i dwóch na zmianê. Je¶li dru¿yna zostanie wprowadzona do rankingu po raz pierwszy pod dan± nazw± to w kolejnych turniejach zawsze musi mieæ trzech zawodników z tego pierwszego sk³adu który zosta³ zg³oszony do rankingu.