Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: strój mêski, pocz±tki Pañstwa Polskiego
> Ubiór i dodatki > Ubiory wczesno¶redniowieczne > Mêskie ubiory wczesno¶redniowieczne
gnierat
Witam wszystkich!

To mój pierwszy post na tym forum, choæ odtwarzam wczesne ju¿ od 4 lat. Ostatnio zacz±³em siê zastanawiaæ nad jako¶ci± rekonstrukcji jak± prezentuje i postanowi³em trochê sprzêtu zrobiæ od nowa. Wzory butów s± dostêpne i nie ma z tym problemu - jest tego ca³kiem sporo, jednak ¼ród³a historyczne na koszule, spodnie, tuniki, skórznie (ostatnio bardzo modne i zdaje siê nie potwierdzone) i p³aszcze s±... mgliste

Frehe, i stronê znaleziska.org przez ostatnie pó³ roku przekopa³em wzd³u¿ i wszerz, mimo to jednak na tym forum 80% odno¶ników jest albo nie aktywnych ju¿, albo.. lekko nie w temacie, a w katalogu znalezisk historycznych który poda³em nie ma interesuj±cych mnie znalezisk. Przerobi³em tak¿e kilka ksi±¿ek, ale te¿ szczegó³ów siê nie do szuka³em...

Natkn±³em siê na jedn± ¶wietn± pozycjê, jak dla mnie ociekaj±c± konkretem;
"Zdobnictwo wczesnego ¶redniowiecza. Katalog graficzny." wydawnictwa Triglav
gdyby kto¶ mia³ co¶ podobnego, lub mia³ wiêdzê i chêci aby stworzyæ co¶ analogicznego na temat strojów cywilnych by³bym skory nabyæ tak± pozycjê icon_wink.gif

Podsumowuj±c;
spodnie;
w±skie - na pewno nie szarawary, szyte z prostok±tów, w kroku klin z rombu lub pas materia³u pomiêdzy nogawkami, co¶ w wersji "pampersa" na wierzchu :D

koszula
rêkawy - prostok±tne lub trapezowate zwê¿aj±ce siê ku d³oniom
dekolt - ko³o, prostok±t (niezalecane), trójk±tny, ko³o z rozciêciem w dó³ - spinany
dó³ - rozciêcie z boku od biodra w dó³, rozciêcie w kroku (przód ty³) wersja "dla konnych" tongue.gif oraz wersja z klinami

p³aszcz
prostok±t lub pó³kole lub pólkole z wyciêciem, ale raczej prostok±t

owijacze
nie przewi±zywaæ krajk±

pas
szeroko¶æ w granicach 1-2,5 cm

kaftan
z tego co mniej wiêcej siê rozczyta³em to nie bardzo, bo to raczej ruski wynalazek.. wobec tego co na ch³odniejsze dni?

skórznia - ?

w ozdoby siê nie bêde wdawa³ bo z tym to akurat nie ma problemu icon_wink.gif

Podsumowuj±c, widzia³em kilka wykrojów, lecz ¿aden nie by³ podpisany jako¶ konkretnie sk±d, wiêc nie bêde zamieszcza³ by nie robiæ niepotrzebnego zamieszania. Robienie czego¶ na wzór - bo widzia³em na imprezie, lub bo znany rzemie¶lnik to robi, czasem bywa zgubne, wobec tego proszê o zebranie w jednym temacie na fresze konkretów, z uploadem zdjêc/obrazków i my¶le, ¿e nam wszystkim odtwórcom u³atwi to rzetelne zajmowanie siê swoim hobby. icon_wink.gif

pozdrawiam
Gnierat
Silvan
Witam!
A na forum Halla sprawdza³e¶?
http://halla.mjollnir.pl/viewforum.php?f=37

Warto zajrzeæ te¿ na stronê rzemie¶lników z grupy Ydalir Laget,zamie¶cili tam bardzo przydatny poradnik doboru odzie¿y do odtwarzanej postaci.
http://www.kram-rudych.pl/stroje/opisy/o_stroje.html

Pozdro Silvan

gnierat
dziêki, by³o tam pare zacnych zdañ potwierdzaj±cych to co napisa³em wy¿ej, jednak po raz kolejny nie by³o konkretów co do tego sk±d wiadomo ¿e taki wykrój a nie inny

pytanie do specjalistów
1) czy drzwi gnie¼nieñskie datowane na XIIw s± materia³em którym mo¿na siê opieraæ w rekonstrukcji jako ¿e przedstawiaj± wydarzenia z interesuj±cego nas okresu (XIw)


Olof
CYTAT
jednak po raz kolejny nie by³o konkretów co do tego sk±d wiadomo ¿e taki wykrój a nie inny


Bo nie wiadomo... Dla takiego datowania i terenu jaki, jak zak³adam z tematu s±dz±c, Ciê interesuje, nie ma znalezisk tekstyliów na tyle du¿ych ¿eby móc powiedzieæ - taka a taka koszula z takiego wykroju, takie a takie spodnie wed³ug tego jedynego kroju. No niestety, siê nie raczy³y zachowaæ. A stroje pojawiaj±ce siê na ikonografii s± bardzo ogólnie przedstawione, mo¿emy zobaczyæ formê stroju, to jaki wygl±d nadawa³ sylwetce nosz±cego, ale jak to by³o uszyte mo¿na siê tylko domy¶leæ.

Innymi s³owy tak jak da siê skompilowaæ, przerobiæ na wektory i wydaæ katalog wzorów z ró¿nych mozaik, opraw no¿y, elementów bi¿uterii, bo one po prostu s±, zachowa³y siê w lepszym czy gorszym stanie (inna sprawa czy sensowne jest np. u¿ywanie tych wzorów powiedzmy do ozdabiania strojów), tak dla elementów ubiorów jest to niemo¿liwe, bo wszystkie pozostaj± w strefie przypuszczeñ. Ten strój póki co bêdzie stylizacj± - oczywi¶cie powinien byæ stylizacj± opart± na naukowych przes³ankach a nie radosnej fantazji rekonstruktora. Je¶li Ciê to pocieszy - w przypadku rekonstrukcji tematów skandynawskich te¿ nie jest bardzo du¿o lepiej ;)

Mo¿esz spróbowaæ posi³kowaæ siê nieco tak¿e ikonografi± pochodz±c± z pobliskich terenowi którym siê interesujesz okolic. Powiniene¶ wzi±æ pod uwagê to co wiadomo - jakie tkaniny znaleziono na "naszych" terenach, jakie sploty tkackie by³y u¿ywane, jakie kolory.
No a przede wszystkim, co pewnie ju¿ nie raz pisa³am, liczy siê to co do tego stroju dodasz - nó¿, zapinka, sprz±czka pasa, sprz±czki podwi±zek, topór... i tak dalej. To one, wzorowane na konkretnych znaleziskach z interesuj±cego Ciê rejonu, mo¿e nawet na rzeczach z jednego cmentarzyska czy wrêcz grobu je¶li tak zdecydujesz, bêd± wyznacznikiem tego co rekonstruujesz. I wtedy strój mo¿e byæ zupe³nie prosty i skromny (chyba ¿e akurat chcesz "robiæ" bogacza, ale do tego faktycznie trzeba byæ zamo¿nym cz³ekiem i dzi¶ ;) )..

Co zamiast kaftana - no na przyk³ad kolejna tunika, grubsza. Naprawdê, bez kaftana siê da obej¶æ spokojnie, sprawdzone na niejednej zimówce ;)
Uwaga w kwestii owijaczy - idealne by³yby nie dociête z kawa³ka materia³u i obszyte, ale utkane na odpowiedni± d³ugo¶æ i szeroko¶æ. Obecnie jest ju¿ w Pl kilka dziewczyn tkaj±cych takie owijki i warto w nie zainwestowaæ (tym bardziej ¿e i nosz± siê lepiej poza tym ¿e s± bardziej poprawne).

Odno¶nie Drzwi Gnie¼nieñskich - nie s±, bo w tamtym okresie wydarzenia z przesz³o¶ci przedstawia³o siê w entourage czasów wspó³czesnych twórcy - czasem nieco ubarwionych, np. w pó¼niejszej ikonografii w scenach "mitycznych", "historycznych" pojawiaj± siê przestarza³e jak na czasy w których dzie³o powsta³o elementy wyposa¿enia. Do tego w przedstawieniach historii ¶wiêtych, historii w³adców i innych szych pojawiaj± siê ró¿nego rodzaju stylizacje, zgodne w obowi±zuj±c± w danym momencie konwencj± (np. w Modlitewniku Gertrudy mamy przedstawienie Jarope³ka i Kunegundy w ceremonialnych strojach w³adców bizantyjskich, bo taka by³a tradycja przedstawiania w³adców). Mog± byæ pomocne, je¶li np. nie ma ¿adnych innych, wcze¶niejszych ¼róde³, ale trzeba braæ poprawkê.
Co prawda stroje przeciêtnego szarego cz³owieczka raczej siê za bardzo od XI do XII w. nie zmieni³y, ale jednak.

A, no i obawiam siê, ¿e jednak wiêkszo¶æ osób które po¶wiêci³y ile¶ czasu i energii ¿eby siê przekopaæ przez tomiszcza ksi±¿ek, opracowañ i artyku³ów nie bêdzie chcia³a siê bawiæ jeszcze w spisanie tego, ¿eby kto¶ móg³ sobie bez wiêkszego wysi³ku poodtwarzaæ ;)
Zreszt±, to by by³ temat na naprawdê grub± ksiêgê a i ona musia³aby byæ aktualizowana w miarê jak taka osoba dowiadywa³aby siê kolejnych rzeczy (to akurat piszê na podstawie mojego do¶wiadczenia z pisania wytycznych dla ekipy ydalirowej, praktycznie rok w rok je nieco zmieniam, uzupe³niaj±c o to czego siê nowego dowiedzia³am i usuwaj±c to co mi siê wydawa³o a by³o b³êdem).
gnierat
Olof, wielkie piwo za wyczerpuj±c± odpowied¼!
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.