Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: [stolarstwo] Polerowanie drewna
> Ogólne kategorie (bez podzia³u na epoki) > Rzemios³a i narzêdzia
Valdez
W jaki sposob polerowano drewno w sredniowieczu? Papieru sciernego chyba wtedy nie mieli...
Nat
Hmmm... szczerze mówi±c pewna nie jestem i je¶li siê mylê, to niech mnie kto¶ poprawi mad.gif ale skoro rzemie¶lnik w Biskupinie poradzi³ mi, by róg wypolerowaæ za pomoc± popio³u z wêgla drzewnego i kawa³ka wilgotnego filcu, tudzie¿ pokruszonej kredy i tego¿ filcu, to wydaje mi siê ¿e ten sposób (hmmm... raczej kreda, bo popió³ zabarwi) po polerowania drewna te¿ siê mo¿e nadaæ. Ale uprzedzam uczciwie, to tak tylko na mój "babski" rozum bigsmile2.gif
Oczywi¶cie, wilgotny nie znaczy mokry! (filc znaczy) crazy.gif W ka¿dym razie ów rzemie¶lnik uprzedza³, ¿e nie powinno siê tego robiæ zupe³nie na sucho (za bardzo pyli?)
Pozdrawiam!
Maniek
Sprobuj jakims bardzo twardym kamieniem (napewno nie piaskowcem bo zostawi na powierzchni rysy)- mocno nacieraj
( To tez zalezy jakie drewno i na co , jesli na cos innego niz np. trzonki do narzedzi , rzeczy nie potrzebujace wielkiej estetyki wykonania /czyli nie np. meble/ albo przedmioty bedace rekonstrukcjami odpowiednikow ze starozytnosci,wczesnego sredniowiecza to mozesz zastosowac smile.gif )
Horhe
Przepraszam bardzo,ale czy ten temat mia³ byæ o szlifowaniu,czy o polerowaniu?
Jest jaka¶ ró¿nica bigsmile2.gif
Chcia³em obaliæ mit,¿e niby w ¶redniowieczu nie by³o papieru ¶ciernego!Otó¿ by³,ale w innej formie,chyba mnich Teofil o tym te¿ wspomina.
Wkujcie sobie ludziska do g³owy jedn± rzecz,najpierw czytamy dzie³o

Teofila Prezbitera "Diversarum Artium Schedula"-¦redniowieczny zbiór przepisów o sztukach rozmaitych, Kraków 1998 za jedyne 40 z³otych polskich

a pó¼niej wdra¿amy siê w tematy,bo ilez mo¿na cytowaæ w kó³ko tre¶æ tej samej ksi±¿ki,w której jest sporo ciekawostek.M±dry by³ ten Teofil smile.gif
No ale wracaj±c do tematu papieru ¶ciernego,to brano nas±czon± wod± cielêc± lub kozi± skórkê,szlifowan± powierzchniê posypywano ¶cierniwem (szmergiel, drobny piaseczek, ziemia okrzemkowa,mielony pumeks,kreda,py³ marmurowy itp).
No i mamy ¶redniowieczny papier ¶cierny!

Co do samego polerowania,to wstêpny poler mo¿na by³o zrobiæ ga³gankiem z wiórów drewnianych tego samego gatunku drzewa,lub te¿ paku³ami lnianymi lub konopnymi,a na koniec we³nianym ga³gankiem.

Jak wiemy,to ¶redniowieczne meble nie by³y lakierowane,tylko zabezpieczane olejami i woskowane.No w³a¶nie,wypolerowanie we³nianym ga³kankiem tej nawoskowanej powierzchni dawa³o odpowiedni po³ysk.
Tym czasem to tyle,bo wiêcej tutaj mo¿e mieæ Abrat czy inni spece od drewna dunno.gif
Valdez
No ale fakt faktem papier scierny to to nie byl. Znaczy system dzialania ten sam , tylko skladniki tzreba bylo miec w osobnych woreczkach, lub szukac a nie na gotowcu:P Ale wielkie dzieki.
pjarrocinski - wypisany
Brawo
i pytanie od kiedy by³ paier ¶cierny?
nie ustawajmy w szukaniu
Leszek Pelc
Do polerowania drewna u¿ywano te¿ w³osia z koñskiego ogona ( tak np. polerowano instrumenty ) , w u¿yciu te¿ by³ suszony skrzyp polny ale nie jestem pewien czy do drewna - na pewno do koñcowej obróbki strun jelitowych .
Vislav
Witam

Dodatkowo dla uzyskania g³adkiej powierzchni drewna mozna u¿yæ skrobaka/cykliny z odpowiednio wykonanej p³ytki stalowej (wspó³cze¶nie czasami zastêpczo u¿ywa siê kawa³ków st³uczonego szk³a). Ja osobi¶cie u¿ywam odpowiednio "naostrzony" grzbiet rêcznej pi³y do drewna. Mo¿na zrezygnowaæ z papieru ¶ciernego.
Dalej polerowanie w/g wy¿ej podanych opisów.

pozdrowienia Vislav
Leszek Pelc
¦wiêta racja - dobra cyklina daje g³adsz± powierzchniê ni¿ papier ¶cierny , bo nie rozrywa w³ókien tylko ¶cina jak hebel . Mo¿na j± te¿ wykonaæ z cienkiej szpachelki ze sprê¿ystej stali lub kupiæ np. w sklepie internetowym www.dluta.pl
Maj± tam chyba je¶li dobrze pamiêtam równie¿ instrukcjê ostrzenia cyklin .
Vislav
Witam

Dziekujê za linka - opis cykliny. Nie wszyscy wiedz± o co chodzi, a opis jest bardzo dobry.

pozdrowienia Vislav
Horhe
Tak± cyklinê ¶mia³o mo¿na zast±piæ krawêdzi± z³amanego szk³a.
Vislav
Witam

Oczywi¶cie cyklinê mo¿na zast±piæ kawa³kiem szk³a - tylko delikatnie mówi±c bêdzie to ma³o historyczne, przynajmniej dla wczesnego ¶redniowiecza smile.gif.

Wiem doskonale, ¿e wiele rekonstrukcji powstaje z u¿yciem wspólczesnych narzêdzi, w przypadku drewna elektronarzêdzi (pi³y, szlifierki tasmowe, oscylacyjne itd.).

Gorzej z pokazami umiejêtno¶ci rzemie¶lniczych np. ciesielskich czy stolarskich. Nagle powstaje bariera nie do pokonania.

Ponadto ka¿dy kto cokolwiek wykonywa³ naprawdê rêcznie z drewna natychmiast zauwa¿y "subteln±" cool.gif ró¿nicê miedzy rekonstrukcj± wspó³czesn± z u¿yciem nowoczesnych maszyn.

pozdrowienia
Remington1
W dawnych wiekach wyrobów z drewna nie szlifowano, choæ znano co¶ w rodzaju papieru ¶ciernego.
Powierzchniê wyg³adzano cyklin±, strugiem, itp, a wszystko sprowadza³o siê do tego, by uzyskaæ g³adk± powierzchniê poprzez obróbkê skrawaniem. Wiadomo w jakim celu.
Vislav
CYTAT(Horhe)
Tak± cyklinê ¶mia³o mo¿na zast±piæ krawêdzi± z³amanego szk³a.


Witam

Mo¿na te¿ u¿yæ ostrych krawêdzi krzemienia - sprawdza siê nie¼le, szczególnie na mniejszych kawa³kach drewna.

pozdrowienia
quartus
Temat mo¿e i stary, ale wart od¶wie¿enia.


Mianowicie od pewnego pana ( stolarza, ktory kiedys robi³ za ko³odzieja ale z braku klienteli siê przechrzci³)wiem, zê kiedy¶ kiedy¶ w czasach kiedy rodzice nie mieli mnie nawet w planach, przedmioty z drewna wymagaj±ce wysokiej g³adko¶ci polerowa³o siê za pomoc± wspomnianego ju¿ wy¿ej oleju (lnianego), ale na GOR¡CO. W jakiej¶ ksi±¿ce o broni palnej (bodaj jaki¶ album) te¿ by³a jaka¶ wzmianka o polerowaniu- szlifowaniu ( te pojêcia wcale nie s± tak odleg³e) na gor±co z pomoc± oleju. Bardzo mnie ten temat zaciekawi³, jednak mimo moich szczerych chêci nie dowiedzia³em siê niczego wiêcej ( Pan powo³a³ rzeczonego cz³owieka do wieczno¶ci zanim mialem okazje sie wypytaæ)

CZY KTO¦ WIE CO¦ WIÊCEJ NA TEN TEMAT???
mardinus
A prawdziwy papier ¶cierny znamy tylko od XXw.
Chyba w 20 leciu miedzywojennym .

Jak dobrze siê obrabia powierzchniê drewnian± cios³em (dobrze siê je prowadzi) to dzia³a ono tak ,¿e powierzchnia jest po nim bardzo g³adka .
Widzia³em cios³o w rekach jednego z naprawdê dobrych rzemie¶lników - powierzchnia wychodzi³a - jakby by³a oszlifowana (takie czary) :-)
mikolai
A ja mam taki dylemat jestem zlotnikiem i wykonuje recznie wzory.
Mam pare projektow z wykozystaniem drewna a ze wszystko recznei to drewno wlasnie tez recznie polerowane...

Jak wykonac polerowanie malych kawalkow drewna np: pierscien o przekroju prostokatnym lub obroza na szyje o tym samym przekroju tylko troche wieksza.

Nastepna sprawa jak zagiac drewno do ksztaltu okregu (luku) wiem ze to juz nie pod ten topik polerowania ale jak juz to juz za jedna droga pytam bo chodzi o ten sam projekt...

Nastepna sprawa czy znacie stolarza ktory moze wykonac takie elementy do bizuterii z wysokiej jakosci drewna...?

Pozdrawiam i mam nadzieje ze nie bedziecie zli za pytanie o zaginaniu/doginaniu drewna w topiku o polerowaniu.

Morski
CYTAT(mikolai @ 16:33 17.10.2009) *
A ja mam taki dylemat jestem zlotnikiem i wykonuje recznie wzory.
Mam pare projektow z wykozystaniem drewna a ze wszystko recznei to drewno wlasnie tez recznie polerowane...

Jak wykonac polerowanie malych kawalkow drewna np: pierscien o przekroju prostokatnym lub obroza na szyje o tym samym przekroju tylko troche wieksza.

Nastepna sprawa jak zagiac drewno do ksztaltu okregu (luku) wiem ze to juz nie pod ten topik polerowania ale jak juz to juz za jedna droga pytam bo chodzi o ten sam projekt...

Nastepna sprawa czy znacie stolarza ktory moze wykonac takie elementy do bizuterii z wysokiej jakosci drewna...?

Pozdrawiam i mam nadzieje ze nie bedziecie zli za pytanie o zaginaniu/doginaniu drewna w topiku o polerowaniu.


Zacznê od koñca...
Mogê siê podj±æ wspó³pracy, bo o drewnie wiem niemal wszystko...

A teraz trochê z pocz±tku.
Jak wykonywaæ np. polerowanie zle¿y od gatunku drewna, od wielko¶ci elementów, kszta³tu itp.
Zwykle szlifujemy coraz drobniejszymi gradacjami papieru ¶ciernego, lub specjalnych g±bek, a¿ do uzyskania ¿±danego efektu, jeszcze równie¿ nadal stosuje siê skrzyp polny, ale to tylko w technikach konserwatorskich.
Co do giêcia - to te¿ zale¿y od gatunku, przekroju itp. Du¿o czynników wchodzi w grê, aby jednoznacznie odpowiedzieæ. Ja æwiczy³em dwa sposoby giêcia:
- na mokro, drewno gotowane lub parowane i potem giête w formie, pozostawione do wyschniêcia zachowuje nadany mu kszta³t
- na sucho, giêto klejone z kilku warstw drewna, równie¿ w formie
Mniemam, ¿e do bi¿uterii bêdziesz chcia³ u¿yæ drewna egzotycznego, albo o atrakcyjnym rysunku us³ojenia. Niestety nie ka¿de nadaje siê do giêcia na mokro, wiêc pewnie najlepiej sprawdzi siê giêcie z klejeniem jednocze¶nie.

Jednak co do bi¿uterii to nie sposób obróbki bêdzie problemem, lecz wykoñczenie powierzchni!
Ale to ju¿ mo¿e innym razem...
Pozdrawiam!
ogieñ
W ostatnim odcinku "Boso przez ¶wiat" pan Wojciech C. by³ u ³owców g³ów. Siedzia³ przy ognisku z dziadkiem, który maczet± nak³ada³ gotuj±c± siê ¿ywicê na dmuchawkê, podobno tak ci indianie poleruj± drewno.
Kiedy¶ widzia³em jak w Afryce drewniane maski polerowano szklanym wa³kiem, nagniataj±c i cierpliwie pocieraj±c "wa³kuj±" powierzchniê. W ten sposób mo¿na polerowaæ drewno twardym przedmiotem, nawet innym kawa³kiem drewna.
Niektóre gatunki s± same w sobie bardzo g³adkie - np. ¶wierk po okorowaniu, gdy ju¿ wyschnie i ¿ywica przestaje siê lepiæ, sprawia wra¿enie wypolerowanego.
Co do szlifowania to Ron Mayers odtwarzaj±c prehistoryczn± metodê robienia ³uku w jednym ze swoich filmów dokumentalnych, szlifowa³ drewno w³a¶nie skór± z wkruszonymi w ni± drobinkami jakiej¶ miekkiej ska³y.

Pozdrawiam
Boguslaw
Teofila Prezbitera "Diversarum Artium Schedula"-¦redniowieczny zbiór przepisów o sztukach rozmaitych, Kraków 1998 za jedyne 40 z³otych polskich

Przepraszam - a gdzie to mo¿na zakupiæ?....
Sauron
CYTAT(Boguslaw @ 00:17 05.01.2010) *
Przepraszam - a gdzie to mo¿na zakupiæ?....

A po co kupowaæ? Jest np tuaj. (a ju¿ na marginesie - wpisuj±c w googla - znajdziesz sklepy)

A skoro ju¿... jak wygl±da wykonanie tego rantu "obci±gaczem" w cyklinie (po zeszlifowaniu na równo stali) - ten obciagacz to prêt metalowy czy jakie¶ bardziej wykwintne ustrojstwo?

To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.