Wstêpnie zosta³ ustalony termin III juz rekonstrukcji Bitwy pod Wop³awkami 1311r. Po rozpatrzeniu sugestii przesunêli¶my termin z d³ugiego weekendu na weekend nastêpny tj. 11-12 maja.
Plany na ten rok s± bardzo ambitne, wspomnê tylko ¿e rozmowy z „darczyñcami” obejmuj± imprezê dwudniow±, gdzie w pierwszym dniu zosta³y zaplanowane turnieje rycerskie ( z wysokimi nagrodami) :D
Powy¿sz± informacje proszê potraktowaæ jako wstêpn± zapowied¼, czekamy na sugestie, propozycje oraz komentarze
Bez wiêkszego nacisku … fajnie aby by³o adekwatne do tej konkretnej daty, s±dze jednak ¿e istotniejsze jest spotkanie siê, …”przedmuchanie mg³y zapomnienia z tej czê¶ci mapy która w rekonstrukcji zapomniana zosta³a….”
Nic siê nie bój, mo¿esz wpa¶æ. Na ten czas jest to dosyæ lu¼na impreza, jeszcze rozwijana. Chcemy przypomnieæ ludziom o tej dacie. Nie wa¿ne czy masz wyposa¿enie z X, czy XV, to i tak mo¿esz przybyæ.
Z wielk± przyjemno¶ci± pragnê ;) donie¶æ i¿ zosta³ zaakceptowany dwudniowy plan bitwy. W dniu pierwszym, tj. w sobotê zapraszamy wszystkich zainteresowanych do wziêcia udzia³u w I turnieju rycerskim o muszlê ¶w. Jakuba - przewidujemy dwie konkurencje - miecz i tarcza 1x1 oraz bohurt 2x2 - o udziale w turnieju decyduje kolejno¶æ zg³oszeñ - niestety, w zwi±zku z ograniczonym czasem jeste¶my zmuszeni zawêziæ turniej do ok. 16-20 osób na konkurencje. WYSOKIE NAGRODY za 1...2...3.... miejsce...
Wszystkie wcze¶niejsze ustalenia pozostaj± aktualne.
PLAN WYDARZEÑ :
SOBOTA 11 MAJA
10 - spodziewany przyjazd uczestników ;)
12 - odprawa
14 - wyjazd na turniej
15- 20 turniej
20 - zakoñczenie turnieju oraz paradne przej¶cie na zamkow± biesiadê
- zakoñczenie, powrót do obozu ... co dalej?? :D
NIEDZIELA 12 MAJA
10 - próba przed rekonstrukcj±
12 -
14 - pocz±tek rekonstrukcji
16 - zakoñczenie biesiadne bitwy
Gwarantujemy zwrot kosztów podrózy.
Dopinamy jeszcze szczegó³y dotycz±ce kwaterunku, wy¿ywienia oraz ewentualnego zado¶æuczynienia za udzia³
zg³oszenia, pytania itd. - Tomasz 601 627 989 lub na PW
w dniu wczorajszym uchwalili¶my szczegó³owy plan na dwa dni imprezy :
Sobota 11,05,2013 dzieñ turniejowy
Obóz w szkole w Kruszewcu (teren bitwy oddalony ok. 800 m od obozu „szkolnego”) , dostêpna sala gimnastyczna ( ewentualne miejsce noclegu –nale¿y zabezpieczyæ siê w materace, ¶piwory itp.) oraz teren przyleg³y do Sali gimnastycznej – miejsce do rozbicia obozu – chêtnych prosimy o zabranie namiotów
Wszystkich zainteresowanych prosimy o przybycie w granicach
godziny 10.00
Dla wszystkich przyby³ych i zarejestrowanych gor±ca strawa
12.00 – odprawa turniejowa i przedstawienie zarysu inscenizacji
14.00 – wyjazd autokarem na turniej – centrum Kêtrzyna
15.00 – oficjalne rozpoczêcie turniejów
( w otoczeniu murów obronnych miasta)
- turniej miecza krótkiego i tarczy 1/1
- turniej bohurtowy 2/2
- turniej na miecz pó³torarêczny 1/1
W razie braku wystarczaj±cej ilo¶ci chêtnych do pojedynków mo¿e nast±piæ zmiana konkurencji
20.00 – oficjalne zakoñczenie turniejów
Paradne wyj¶cie na biesiadê zamkow± – biesiada na Zamku
Prokuratorów Zakonu NMPDNwJ w Kêtrzynie
(odleg³o¶æ od miejsca turniejowego ok. 400 m)
23.00 – powrót autokarem do miejsca obozowego
?? – ognisko …. ci±g dalszy biesiady ….??
Niedziela 12,03,2013
Dzieñ inscenizacji – teren bitwy oddalony ok. 800 m od obozu „szkolnego”
Do 10.00 – ¶niadanie
10.00 – próba generalna inscenizacji bitwy
12.00 – msza ¶wiêta w ko¶ciele w Karolewie
14.00 – pocz±tek inscenizacji
16.00 – oficjalne zakoñczenie inscenizacji po³±czony z biesiad±,
po niej rozjazd
Nagrody przewidziane w I Turnieju Rycerskim o Muszlê ¶w.Jakuba w Kêtrzynie
Miecz/tarcza:
1. Muszla ¦w. Jakuba, Tasak, 100 z³
2. 200 z³
3. 100 z³
Bohurt 2/2
1. Pasy rycerskie*2 szt, 150 z³ * 2
2. 200 z³ * 2
3. 100 z³ *2
Miecz pó³torarêczny
1. Tasak, 100 z³
2. 200 z³
3. 100 z³
2 vs 2
Zasady walki Turnieju bojowego "SAMOCZWART"
1. Walkê wygrywa siê przez zdobycie wiêkszej ilo¶ci punktów
2. Walka trwa 1,5 minuty
3. Dopuszczone s± nastêpuj±ce punktowane zagrywki:
- uderzenia mieczem w przeciwnika powy¿ej kostki - 1 pkt
- uderzenia mieczem w przeciwnika powy¿ej nadgarstka - 1 pkt
- uderzenia mieczem w ca³y korpus przeciwnika (poza pachwinami, kroczem) - 1 pkt
- przewrócenie przeciwnika - 3 pkt
- wytracenie broni przeciwnikowi - 2 pkt
4. Dozwolone jest:
- wszelkie techniczne uderzenia mieczowe
- wszelakie uderzenia tarcz± (od ty³u nie mo¿na, poza wjechaniem ca³± powierzchni± tarczy w celu przewrócenia)
- kopanie powy¿ej pasa od przodu
- podhaczenie w celu przewrócenia
- rzut w celu przewrócenia
- zblokowanie rêki z broni± lub tarcz± w celu zadawania ciosów
- walka bez tarczy
5. Zabronione jest
- ataki rantem tarczy od ty³u oraz uderzenia broni± poni¿ej pasa
- sztychy
- bicie w krocze, pachwiny, palce, stopy
- wieszanie siê
- misiowanie siê
- stosowanie d¼wigni
- kopanie poni¿ej pasa
W konwencji 2vs2 przeciwnik po obaleniu mo¿e ponownie wróciæ do walki, jest wtedy chroniony przez wytyczonego specjalnie do tej roli "pi±tego" sêdziego - a¿ to pe³nego powstania (sêdzia okre¶la kiedy to nast±pi), oczywio¶cie traci 3 pkt na rzecz przeciwnej dru¿yny.
Walkê sêdziuje 4 sêdziów, ka¿dy zawodnik na swojego sêdziego licz±cego jego zdobyte punkty na przeciwnikach.
Kiedy walcz±cy utraci broñ mo¿e podbiec do swojego pitstopu po now± broñ lub podnie¶æ utracon±, jest wtedy chroniony przez "pi±tego" sêdziego a¿ do momentu pozyskania broni.
W tym czasie 2 zawodników jednej dru¿yny ma szansê nadrobiæ wiêcej pkt atakuj±c jednego przeciwnika.
Zasady dotycz±ce walcz±cych oraz ich sprzêtów w Turnieju bojowym "SAMOCZWART".
I. Dopuszczenie do walki
Do walk dopuszczone s± osoby p³ci obojga, pe³noletnie. Bezwzglêdn± granic± jest ukoñczone 18 lat. Zawodnicy musz± posiadaæ aktualny "BOJOWY" identyfikator potwierdzaj±cy ich uczestnictwo w inscenizacji Bitwy Grunwaldzkiej w danym roku.
Wymagane jest uzbrojenie ochronne zgodne z histori± z lat 1350-1420. Spójno¶æ historyczn± sprawdzi komisja – decyzjê nieodwo³aln± podejmuje sêdzia g³ówny. Elementy historycznego uzbrojenia nie mog± byæ wykonane z materia³ów niedostêpnych w XIV-XV wieku. Osoby chc±ce upewniæ siê przed turniejem, ¿e ich uzbrojenie spe³nia wymogi regulaminu mog± skonsultowaæ siê z organizatorem turnieju.
Uzbrojenie i wygl±d walcz±cego musi byæ schludne (szaty na zbrojê nie mog± byæ porwane i brudne, uzbrojenie pordzewia³e, czepce kolcze nie mog± byæ porwane). Wspó³czesne elementy ubioru nie mog± byæ widoczne (np. suspensory, majtki z licry).
Uzbrojenie musi zawieraæ:
- he³m zamkniêty (os³aniaj±cy twarz, potylicê) - tzw. „polska krata” nie jest dopuszczona. Zas³ona musi byæ opuszczona w ci±gu ca³ego starcia (w przypadku he³mu z zas³on±). Zawodnik, któremu zas³ona bêdzie swobodnie podskakiwaæ zostanie zdyskwalifikowany. Wizury w he³mach zamkniêtych nie mog± byæ ra¿±co wiêksze od wizur w pierwowzorach historycznych; w szczególno¶ci sêdziowie bêd± skrupulatnie analizowaæ he³my, w których krótszy z boków otworu wzrokowego ma wiêcej ni¿ 2 cm. Kapalin wymaga podbródka. Je¶li sêdziowie uznaj±, ¿e przerwa miêdzy kapalinem a podbródkiem jest zbyt du¿a, taki zestaw nie zostanie dopuszczony;
- os³onê szyi lepsz± ni¿ samo pikowanie. Wszelakie he³my z zas³on± musz± posiadaæ czepiec kolczy lub czepiec z metalowych ³usek. Go³a skóra widoczna na szyi powoduje automatyczne odrzucenie zawodnika przez sêdziów;
- os³ony r±k - czyli na ramionach co najmniej kolczugê, os³ona ³okci, przedramion i rêkawice. Ze wzglêdów bezpieczeñstwa dopuszczone s± rêkawice z dodatkow± okr±g³± os³on± chroni±ce palce. Wymagany jest pancerz symetryczny, z wyj±tkiem ³okcia, przedramienia i rêkawicy. Dopuszczane jest niestosowanie dodatkowej os³ony przedramienia oraz ³okcia rêki trzymaj±cej tarczê (pod warunkiem, ¿e ³okieæ nie wystaje poza obrêb tarczy). W przypadku rêkawicy pod tarcz±, dopuszczalna jest tak¿e rêkawica pikowana.
- korpus chroniony minimalnie przeszywanic± i kolczug±, p³atami lub napier¶nikiem. P³aty nie musz± byæ zbrojone na plecach, sam napier¶nik jest dozwolony.
- os³ony nóg, sk³adaj±ce siê z nabiodrka, nakolanka i os³ony ³ydek. Trzewiki nie s± wymagane. W ¿adnym wypadku spod os³on nóg nie mo¿e wystawaæ go³a skóra.
- wymagana os³ona krocza – suspensor sportowy b±d¼ inne zabezpieczenie spr. i zaakceptowane przez sêdziów
Broñ: Nie ma ograniczenia w rodzaju u¿ywanej broni. Krawêdzie broni musz± mieæ co najmniej 2mm grubo¶ci, nie mog± te¿ zawieraæ ostrych zadziorów. Sztych ma byæ zatêpiony.
Tarcza: Musi byæ na bazie drewna, skóry, tkaniny. Stalowe lub laminatowe (np. z w³ókna szklanego) tarcze nie s± dopuszczone. Metalowe okucia krawêdzi tarczy nie s± dopuszczone. Waga dowolna. P³askie tarcze nie s± dopuszczane. Wymiary: wysoko¶æ nie wiêcej ni¿ 75cm, szeroko¶æ nie wiêcej ni¿ 60cm (mierzone po krzywi¼nie).
Dopuszczane s± tarcze okr±g³e maj±ce pierwowzory historyczne. Tarcze okr±g³e równie¿ nie mog± byæ p³askie. Maks. ¶rednica tarcz okr±g³ych 65 cm (mierzone po krzywi¼nie).
SPRAWDZANIE ZAWODNIKÓW
Zawodnicy zostan± przejrzani ogólnie przed turniejem. W trakcie jego trwania ka¿dy uczestnik ma prawo zakwestionowaæ opancerzenie przeciwnika. Na jego pro¶bê sêdziowie przyjrz± siê opancerzeniu, je¶li znajd± jakiekolwiek odstêpstwa od regulaminu zawodnik jest usuwany ca³kowicie z turnieju, a jego przeciwnik wygrywa walkowerem.
TURNIEJ BOJOWY MIECZ D£UGIEGO
REGULAMIN :
I. Uczestnikami turnieju mog± byæ tylko osoby pe³noletnie które ukoñczy³y 18 rok ¿ycia.
Wymogiem jest równie¿ deklaracja o uczestnictwie w turnieju na w³asn± odpowiedzialno¶æ .
II. Wszyscy uczestnicy turnieju , zobowi±zuj± siê do przestrzegania ni¿ej
opisanych zasad:
1. Organizatorzy powo³uj± sze¶ciu sêdziów.
Sêdziego g³ównego , sekretarza , trzech sêdziów naliczaj±cych punkty i sêdziego mierz±cego urczas.
2. Stosowany system klasyfikacji pucharowy - lub ka¿dy z ka¿dym , w zale¿no¶ci od ilo¶ci uczestników.
3. Czas trwania starcia - 1,5 min . Czas przerwy w starciu bêdzie dodany do czasu starcia.
Sêdzia mierz±cy czas informuje sêdziego g³ównego o up³yniêciu czasu walki.
Sêdzia g³ówny koñczy pojedynek jednak dopiero po zakoñczeniu akcji ofensywnej.
4. Uczestnicy walcz± w szrankach wielko¶ci ok. 6*8 metrów
5. Przeciwnicy bêd± ustalani drog± losowania .
6. Uczestnicy turnieju powiadomieni bêd± o kolejno¶ci swojej walki przez jednego z sêdziów.
7. Po og³oszeniu uczestników poszczególnego starcia - Walcz±cy niezw³ocznie udaj± siê w asy¶cie swoich knechtów w szranki . Knechtów obowi±zuje strój (nogawice , dublet..)
Osoby towarzysz±ce ubrane w sam± bieliznê , znajduj±ce siê w strefie "buforowej" bêd± usuwane po za t± strefê.
8. Zbyt d³ugie oczekiwanie na uczestnika , spowoduje Jego dyskwalifikacjê (maksymalnie 2 min)
9. Do obowi±zków sêdziego g³ównego nale¿y sprawdzenie uzbrojenia uczestników turnieju przed ka¿d± walk±.
10. Pojedynek rozpoczyna sêdzia g³ówny ( krzycz±c - walka )
Ka¿dy z uczestników pojedynku , ma prawo do przerwania walki , problem z uzbrojeniem , kontuzja. Znakiem jest podniesienie do góry prawej rêki .Nie jest to równoznaczne z poddaniem walki. (nieuzasadnione przerwanie walki przez uczestnika karane bêdzie przez sêdziów odjêciem 1 punktu i/lub ostrze¿eniem)
Uczestnik poddaj±cy walkê klêka na kolana. Po upewnieniu siê przez sêdziego g³ównego o poddaniu walki, sêdzia g³ówny og³asza zwyciêstwo przeciwnika.
Sêdzia g³ówny przerywa pojedynek ( krzycz±c - stój ) je¶li zauwa¿y :
- zakazane akcje , gro¼ne dla zdrowia i ¿ycia walcz±cych.
- nieregulaminowe zachowanie jednego z uczestników.
- uszkodzenie uzbrojenia - umowna minuta na poprawê uzbrojenia (maksymalnie 2 min , w razie przekroczenia tego czasu walcz±cy dostaje 1 punkt ujemny i dodatkowe 2 min po up³ywie, których musi wznowiæ walkê. Je¶li tego nie zrobi , zwyciêstwo nale¿y do przeciwnika.)
- Je¶li podczas pojedynku , uszkodzeniu/awarii ulegnie trzy razy ten sam element uzbrojenia ,
uczestnik turnieju (którego to dotyczy) przegrywa pojedynek przez nokaut techniczny.
- kontuzjê uczestnika , lub utratê broni.
- d³ugotrwa³e zwarcie , bez szans na rozwój wydarzenia (trwaj±ce d³u¿ej ni¿ 5 sek.)
- przyparcie przeciwnika do szranków trwaj±ce d³u¿ej ni¿ 5 sek. (wznowienie walki w ¶rodku pola )
W razie nieregulaminowego zachowania , sêdzia g³ówny udziela winnemu ostrze¿enia ,
naznaczaj±c Go ¿ó³t± szarf± . (przywi±zuj±c Mu j± do lewego ramienia)
Ostrze¿enia z pojedynków s± sumowane .Trzecie ostrze¿enie (trzecia szarfa) oznacza dyskwalifikacjê. Nieregulaminowe zachowanie powoduj±ce kontuzjê jest podstaw± do natychmiastowej dyskwalifikacji.
Zasady walki na miecze d³ugie :
Zabrania siê :
- pchniêcia sztychem
- zadawania ciosów jelcem
- zadawania ciosów w wyniku których powstan± kontuzje , w obszary dozwolone niepunktowane.
(przedramiona , ³ydki , golenie.)
- zadawania ciosów w d³onie i stopy.
- zadawania ciosów w kark.
- zrywania he³mu przeciwnika i/lub otwierania jego zas³ony, szarpania za he³m przeciwnika.
- wielokrotnego zadawania uderzeñ piê¶ci±. (Karane bêdzie ostrze¿eniem)
- zak³adania d¼wigni na szyjê.
- ataku na przeciwnika pozbawionego broni.
- ataku na le¿±cego przeciwnika.
- ataku na krocze.
- wi±zania/przymocowywania miecza do rêki.
- zabrania siê kontynuowania walki po komendzie - stój , sêdziego g³ównego i po pro¶bie o przerwê zg³oszonej przez przeciwnika.
- wulgarnego zachowania w stosunku do przeciwnika.
- Stan wskazuj±cy na spo¿ycie alkoholu
- ¶rodków odurzaj±cych
- wulgarne zachowanie uczestnika turnieju w stosunku do sêdziów
karane bêdzie przez organizatora i/lub sêdziego g³ównego - natychmiastow± dyskwalifikacj±.
Zezwala siê na :
- r±banie.
- zadawanie ciosów g³owic±.
- przechwycenie miecza przeciwnika rêk± (w zastawie podczas zwarcia).
- chwytanie przeciwnika za rêce.
- chwytanie przeciwnika za nogi.
- zwarcie.
- jednokrotne uderzenie przeciwnika piê¶ci± nie trzymaj±c± miecza (podczas zwarcia) - niepunktowane
- odepchniêcie przeciwnika.
- rzuty zapa¶nicze , obalenie.
- podstawienie nogi.
- kopanie w obszar dozwolony-wyj±tek stanowi g³owa i kolano od frontu.(Kopanie jest nie punktowane.)
- stosowanie metody "pó³miecza".
- rozbrojenie.
Przez sêdziów liczone bêd± ciosy zadane mieczem - silnie osadzone w pole punktowane. Pole punktowane to ca³e cia³o, oprócz:
- stref zabronionych: karku , d³oni , krocza , stóp .
- stref niepunktowanych: przedramion , ³ydek, goleni .
Zasady naliczania punktów:
- celne trafienie w pole punktowane 1pkt.
- rzut zapa¶niczy , obalenie, pod warunkiem ¿e pozosta³o siê na nogach 2ptk.
Przewrócony uczestnik ma 10 sekund na wznowienie walki . Je¿eli tego nie zrobi , przegrywa pojedynek.
- rozbrojenie 2ptk.
- cios g³owic± zadany w he³m (silnie osadzony) 1ptk.
Punkty ujemne :
- upadek b±d¼ utrata broni bez celowej akcji przeciwnika -1ptk.
Po zakoñczeniu walki , trzej sêdziowie sumuj± przyznane walcz±cym punkty .
Na tej podstawie ( bez porozumiewania siê ), sêdziowie zwróceni przodem do walcz±cych (praw± lub lew± rêk± ) wskazuj± jednocze¶nie zwyciêzcê pojedynku.
Sêdzia g³ówny og³asza zwyciêzcê .
Uczestnik który uleg³ kontuzji w efekcie akcji dozwolonej, i jest niezdolny do dalszej walki, przegrywa. Niezdolno¶æ do walki ustalaj± sêdziowie.
Niezdolno¶æ do dalszej walki w wyniku kontuzji spowodowanej akcj± zabronion± powoduje automatyczn± dyskwalifikacjê winnego.
Wymogi stroju:
Bielizna historyczna , wyj±tek stanowi± wspó³czesne majtki (pod suspensorem) obowi±zkowo przykryte gaciami.
Wymogi uzbrojenia:
a. Uzbrojenie spójne historycznie,
datowane - okres oko³o Grunwaldzki 1350-1430
b. Os³ona tu³owia : Przeszywanica (nie mo¿e mieæ dziur pod pach± itp) , kirys (napier¶nik \naplecznik) , p³aty lub brygantyna
Przy czym w dwóch ostatnich przypadkach , nie mo¿e byæ przerw miêdzy blachami .wykonane z materia³ów stosowanych w ¶redniowieczu. Waga zbli¿ona do wzorców ¶redniowiecznych.
c. He³my z zas³on± Psi \ kreci pysk ,Klappenvisier, he³m garnczkowy . Posiadaj±ce przegrodê w wizurze. Koniecznie z wy¶ció³ka, czepcem przeszywanym i kolczym chroni±cym kark i barki.
Krata polska, p³ug , ze wzglêdu na brak przegrody (zwany ¿abim pyskiem), kapalin z podbródkiem - niedozwolone
d. Os³ona r±k - w postaci rêkawic p³ytowych (klepsydry) lub zbrojnikowych (Wisby), narêczaki w postaci zarêkawi, ³okci i opach , oraz os³ona ramion w postaci naramienników.
e. Os³ona nóg - Pe³ne os³ony nóg ,w postaci nagolennic , nakolanków , nabiodrków - p³ytowych lub zbrojnikowych .(bez trzewików)
f. Os³ona krocza -Suspensor (ma byæ niewidoczny.)
g. Miecz - kszta³tem spójny historycznie , jelec o stêpionych kszta³tach,
grubo¶æ krawêdzi g³owni co najmniej 2mm , zaokr±glona , bez zadziorów w¿erów i
rdzy , sztych stêpiony , zaokr±glony do ¶rednicy oko³o - 1.5cm
D³ugo¶æ rêkoje¶ci ma wystarczyæ na chwyt obur±cz
Waga co najmniej 1.5kg , nie wiêksza jednak ni¿ 2.5 kg.
Walcz±cych obowi±zuje przegl±d uzbrojenia .
Wynik przegl±du jest niepodwa¿alny.
Sêdziowie , maj± obowi±zek weryfikacji uzbrojenia , podczas jego przegl±du.
Maj± równie¿ obowi±zek sprawdzenia uzbrojenia uczestników , przed ka¿dym pojedynkiem.
Organizator ma prawo przed , jak i podczas trwania turnieju , zwróciæ uwagê sêdziom na nieregulaminowe uzbrojenie uczestnika turnieju.
Nieregulaminowe uzbrojenie w trakcie trwania turnieju , spowoduje dyskwalifikacjê uczestnika turnieju.
O dyskwalifikacji uczestnika turnieju decyduj± sêdziowie (wiêkszo¶ci± g³osów)
Organizator , (w porozumieniu z sêdziami) zastrzega sobie prawo dokonania zmian w regulaminie.
Równocze¶nie zobowi±zuje siê do poinformowania o nich uczestników turnieju.
Turniej Bojowy na Miecz i Tarczê
Zawodnicy wychodz±cy z grup bêd± wpisywani do drabinki turniejowej, kto wygra przechodzi wy¿ej.
Czas jednej walki – 1,5 minuty, dogrywki - 30 sekund.
Dopuszczenie do walki. Do walk dopuszczone s± osoby p³ci obojga, pe³noletnie. Bezwzglêdn± granic± jest ukoñczone 18 lat. Zawodnicy musz± posiadaæ aktualne zg³oszenie, potwierdzaj±ce ich uczestnictwo w turnieju.
Wymagane jest uzbrojenie ochronne zgodne z histori±. Elementy historycznego uzbrojenia nie mog± byæ wykonane z materia³ów niedostêpnych w XIV-XV wieku. Osoby chc±ce upewniæ siê przed turniejem, ¿e ich uzbrojenie spe³nia wymogi regulaminu mog± skonsultowaæ siê z organizatorem turnieju.
Uzbrojenie i wygl±d walcz±cego musi byæ schludne (szaty na zbrojê nie mog± byæ porwane i brudne, uzbrojenie pordzewia³e, czepce kolcze nie mog± byæ porwane). Wspó³czesne elementy ubioru nie mog± byæ widoczne (np. suspensory, majtki z licry).
Uzbrojenie musi zawieraæ:
- he³m zamkniêty (os³aniaj±cy twarz, potylicê) - tzw. ?polska krata? nie jest dopuszczona. Zas³ona musi byæ opuszczona w ci±gu ca³ego starcia (w przypadku he³mu z zas³on±). Zawodnik, któremu zas³ona bêdzie swobodnie podskakiwaæ zostanie zdyskwalifikowany. Wizury w he³mach zamkniêtych nie mog± byæ ra¿±co wiêksze od wizur w pierwowzorach historycznych; w szczególno¶ci sêdziowie bêd± skrupulatnie analizowaæ he³my, w których krótszy z boków otworu wzrokowego ma wiêcej ni¿ 2 cm. Kapalin wymaga podbródka. Je¶li sêdziowie uznaj±, ¿e przerwa miêdzy kapalinem a podbródkiem jest zbyt du¿a, taki zestaw nie zostanie dopuszczony;
??- os³onê szyi lepsz± ni¿ samo pikowanie. Wszelakie he³my z zas³on± musz± posiadaæ czepiec kolczy lub czepiec z metalowych ³usek.?? – do punktowych walk my¶lê, ¿e sam czepiec wystarczy. Go³a skóra widoczna na szyi powoduje automatyczne odrzucenie zawodnika przez sêdziów;
- os³ony r±k - czyli na ramionach co najmniej kolczugê, os³ona ³okci, przedramion i rêkawice. Ze wzglêdów bezpieczeñstwa dopuszczone s± rêkawice z dodatkow± okr±g³± os³on± chroni±ce palce. Wymagany jest pancerz symetryczny, z wyj±tkiem ³okcia, przedramienia i rêkawicy. Dopuszczane jest niestosowanie dodatkowej os³ony przedramienia oraz ³okcia rêki trzymaj±cej tarczê (pod warunkiem, ¿e ³okieæ nie wystaje poza obrêb tarczy). W przypadku rêkawicy pod tarcz±, dopuszczalna jest tak¿e rêkawica pikowana.
- korpus chroniony minimalnie przeszywanic± i kolczug±, p³atami lub napier¶nikiem. P³aty nie musz± byæ zbrojone na plecach, sam napier¶nik jest dozwolony.
- os³ony nóg, sk³adaj±ce siê z nabiodrka, nakolanka i os³ony ³ydek. Trzewiki nie s± wymagane. W ¿adnym wypadku spod os³on nóg nie mo¿e wystawaæ go³a skóra.
- wymagana os³ona krocza - suspensor sportowy.
Broñ: Musi byæ sieczna, czyli miecz, kord, tasak. D³ugo¶æ broni dowolna. Waga broni nie mo¿e byæ mniejsza ni¿ 1200g (tolerancja 30g). Krawêdzie broni musz± mieæ co najmniej 2mm grubo¶ci, nie mog± te¿ zawieraæ ostrych zadziorów. Sztych ma byæ zatêpiony.
Tarcza: Musi byæ na bazie drewna, skóry, tkaniny. Stalowe lub laminatowe (np. z w³ókna szklanego) tarcze nie s± dopuszczone. Metalowe okucia krawêdzi tarczy nie s± dopuszczone. Waga dowolna. P³askie tarcze nie s± dopuszczane. Wymiary: wysoko¶æ nie wiêcej ni¿ 75cm, szeroko¶æ nie wiêcej ni¿ 60cm (mierzone po krzywi¼nie).
Dopuszczane s± tarcze okr±g³e maj±ce pierwowzory historyczne. Tarcze okr±g³e równie¿ nie mog± byæ p³askie. Maks. ¶rednica tarcz okr±g³ych 65 cm (mierzone po krzywi¼nie).
Sprawdzanie zawodników.
Zawodnicy zostan± przejrzani ogólnie przed turniejem. W trakcie jego trwania ka¿dy uczestnik ma prawo zakwestionowaæ opancerzenie przeciwnika. Na jego pro¶bê sêdziowie przyjrz± siê opancerzeniu, je¶li znajd± jakiekolwiek odstêpstwa od regulaminu zawodnik jest usuwany ca³kowicie z turnieju, a jego przeciwnik wygrywa walkowerem.
Po skoñczeniu turnieju ¿adne reklamacje nie bêd± uwzglêdniane.
Zasady rozstrzygania pojedynków.
Zawodnicy bêd± wyczytywani z wyprzedzeniem jednej walki, czyli: Walcz± panowie A i B, przygotowuj± siê panowie C i D. Zawodnik ma byæ gotów do walki w ci±gu minuty od wezwania. Je¶li po tym czasie nie stawi siê na plac w pe³nym rynsztunku, uznany zostaje za pokonanego.
Walka nie jest przerywana po trafieniu, a jedynie z powodów technicznych lub na ¿yczenie zawodnika.
Zawodnik sygnalizuje chêæ przerwania walki poprzez okrzyk ?stop!? i uniesienie rêki do góry. Sygna³ ten nie oznacza poddania walki a jedynie przerwê techniczn±. Walkê poddaje siê klêkaj±c. Sêdziowie musz± zapytaæ zawodnika, czy faktycznie poddaje walkê.
Zwyciê¿a ten zawodnik, który zdobêdzie wiêcej punktów. Licz± siê tzw. osadzone ciosy zadane w pole trafienia. Osadzonym nazywamy trafienie zadane ze znaczn± si³±, krawêdzi± tn±c± broni. Ciosy p³azem, ze¶lizgniêcia broni po pancerzu i lekkie ciosy nie s± liczone. Cios, który przebije siê przez zastawê (najpierw uderzy w miecz lub tarczê, a dopiero potem w pole trafienia), nie jest liczony jako trafienie.
Pole trafienia: g³owa, korpus, nogi poza stopami, ca³e rêce z wy³±czeniem nadgarstków i d³oni.
Utrata broni jest równoznaczna jednemu trafieniu. Trzykrotna utrata broni oznacza przegranie walki.
Je¶li zawodnik zostanie przyparty do barierek, sêdziowie mog± przerwaæ walkê. Zostanie ona wznowiona w ¶rodku pola. Chodzi o bezpieczeñstwo publiczno¶ci.
Faule:
- sztychy, ciosy jelcem i g³owic±.
- podbijanie zas³ony he³mu przeciwnika.
- kopniêcia, uderzenia kolanami, piê¶ciami.
- ciosy poza pole trafienia, czyli w stopy, d³onie lub krocze, przy czym niezamierzone (wg oceny sêdziów) uderzenie w d³oñ lub nadgarstek nie jest traktowane jako faul.
- rzuty, podciêcia, wykrêcanie koñczyn i inne elementy zapa¶nicze, takie jak ³apanie za g³owê, ¶ci±ganie he³mu.
Kary:
Upomnienie s³owne zawodnika, nie poci±ga dalszych konsekwencji.
Ostrze¿enie - zawodnik traci jeden punkt.
Dyskwalifikacja - zawodnik jest usuwany z walki i turnieju. Jego przeciwnik zostaje uznany za zwyciêzcê i przechodzi dalej.
Ka¿dy faul mo¿e oznaczaæ dyskwalifikacjê, je¿eli sêdziowie uznaj±, ¿e by³ zadany celowo.
Zdyskwalifikowany zawodnik jest usuwany z turnieju.
Je¶li który¶ arbiter ma w±tpliwo¶ci co do celowo¶ci faulu, walka jest przerywana i nastêpuje narada arbitrów. Ich wspólna decyzja jest niepodwa¿alna i ostateczna.
Kontuzje, rany, uszkodzenia sprzêtu:
Je¶li dojdzie do kontuzji, uszkodzenia cia³a lub sprzêtu walka jest przerywana.
Je¶li zawodnik w wyniku kontuzji nie jest zdolny do kontynuowania walki, uznawany jest za pokonanego. Je¿eli jednak zawodnik odniesie kontuzjê uniemo¿liwiaj±c± dalsz± walkê, a kontuzja ta jest wynikiem faulu (np. uderzenie w krocze), to przeciwnik przegrywa walkê.
W przypadku otwartej rany zawodnik odsy³any jest do punktu medycznego. Medyk razem z sêdziami decyduje o zdolno¶ci lub niezdolno¶ci do kontynuowania walki
Uszkodzenie newralgicznego sprzêtu ochronnego, broni lub tarczy powoduje przerwanie walki. Zawodnik ma 2 minuty na poprawienie lub wymianê uszkodzonego elementu. Je¶li po tym czasie newralgiczny element wci±¿ nie jest naprawiony, zawodnik przegrywa walkê. W wyniku powtarzaj±cej siê usterki tego samego elementu zawodnik zostaje wyeliminowany z powodu wadliwego opancerzenia.
W przypadku jakichkolwiek kwestii spornych ostateczne zdanie maj± sêdziowie.
Arbitrzy
Jest sze¶ciu arbitrów: jeden g³ówny (prowadz±cy turniej), czterech od naliczania punktów (po dwóch na zawodnika) oraz sêdzia techniczny (zapisuj±cy wyniki i pilnuj±cy up³ywu czasu).
Dwaj sêdziowie licz±cy punkty danego zawodnika zliczaj± trafienia zadane temu zawodnikowi i podaj± wynik tego zliczania sêdziemu g³ównemu uprzednio siê ze sob± nie komunikuj±c.
Ka¿dy z sêdziów ma prawo przerwaæ walkê, je¶li widzi ku temu przyczynê. Walkê rozpoczyna i wznawia po przerwie arbiter prowadz±cy.
Zapisy koñcowe.
Organizatorzy zastrzegaj± sobie prawo do zmian regulaminu turnieju.
Organizatorzy nie ponosz± odpowiedzialno¶ci za kontuzje zawodników.
Ashuas:
..zasady dotycz±ce pojedynków tarcza miecz - bez uwag, tak samo miecz d³ugi...ale...ALE
(nie by³bym sob±..gdybym siê czego¶ nie czepi³)..odno¶nie 2vs.2 - albo nie doczyta³em,albo w pierwotnej wersji mia³y byæ to zmagania bohortowe..a je¶li tak....to:
- nie mam uwag odno¶nie dozwolonych dzia³añ ofensywnych defensywnych, graplingowych, misiaczkowych itp...
- ale nie bardzo widzê w tym przypadku zapisy dotycz±ce:
1. czasu walki.
2. punktowania starcia.
Dlaczego?
IMO:
Bo w naszych realiach bohort - jest walk± w której punktowanie z regu³y polega na zasadzie: "stoisz wygra³e¶, le¿ysz - przegra³e¶"
(w tym wypadku - do powalenia/wyeliminowania obydwu zawodników z zespo³u - tak my¶³ê - i wtedy jest to traktowane jako du¿y punkt dla teamu - i gramy np. do dwóch wygranych danego zespo³ - proste)
Wiêc wprowadzanie czasu trwania rozgrywki nie ma sensu - bo starcie czasami potrafi trwaæ kilkana¶cie sekund (wiêcej te¿ oczywi¶cie..ale pó³torej minuty...my¶lê ¿e nieczêsto tyle trwa..a napewno nie bêdzie mia³o miejsca w przypadku walk 2 vs 2).
No i w przypadku staræ bohortowych - nie ma mowy o liczeniu punktów...czemu?...patrz wy¿ej..
my¶lê, ¿e "punktówki" pozostawmy na walki 1 vs.1
walki 2 vs 2 niech pozostan± jak "Pan Bóg przykaza³"...czyli full contact
..bêdzie to i dla nas fajniejsze..i dla widzów
mo¿e byæ?
...zreszt±..my¶lê, ¿e to do dogadania w pi±tek wieczorem
PS:
"Organizatorzy nie ponosz± odpowiedzialno¶ci za kontuzje zawodników."
Jak wygl±damy z zabezpieczeniem medycznym...?
hej
s±dze ¿e sprawê regu³ pozostawie fachowcom, ja osobi¶cie jestem za form± która odpowiada walcz±cym ;) - mamy pi±tek, jak s³usznie zauwa¿y³e¶, aby wszystko przedyskutowaæ :D (wymóg by³ aby wstawiæ regulamin, i to uczyni³em po kontakcie z Ryb± - regulamin skopiowa³em ze strony po¶wiêconej walk Grunwaldzkich 2vs2 ).
Sianko bêdzie, albowiem jest kilku chêtnych aby pokazaæ nam, pozosta³ym, ¿e powinni¶my siê wstydziæ wybieraj±c szko³ê jako miejsce odpoczynku ;D
Zabezpieczenie medyczne , oczywi¶cie, jest jednym z elementów turnieju
dziêki za reakcjê
Formu³a 2x2 w wersju punktowej nie wyklucza zwyciêstwa, przez obalenie przeciwników. Gdy obaj przeciwnicy le¿±, walka jest zakoñczona.
Walki 2x2 formule punktowej s± bardziej dynamiczne i widowiskowe ni¿ te w wersji polegaj±cej tylko na obaleniu, gdy¿ pozwalaj± wybrac dru¿ynie opcjê czy próbuj± wygraæ punktowo czy przez obalenie, a bywa to ró¿nie. Widowiskowo¶æ tego typu staræ zosta³a juz udowodniona na paru imprezach. Dwa jest to nowa formu³a przez co sama w sobie ciekawa.
System 2x2 punktowy nie dyskryminuje mniejszych ale za to szybkich zawodników, którzy mog±(nie musz±) wygrac nawet z par± olbrzymów.