Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: [Instrumenty] Katalog online
> Ogólne kategorie (bez podzia³u na epoki) > Muzyka dawna, tañce i pie¶ni
Mlodymir
Jeste¶my w trakcie przygotowywania kompletnego katalogu instrumentów.

http://www.tryzna.org/historical-sources

Spora czê¶æ ju¿ jest zawarta, g³ównie aerofony, ale jest jeszcze mnóstwo pracy. Zastrzegam, nie s± to stricte standardy Lecheorowe, wiele rzeczy jest bez opisu (nie ma folio), a z nazwami instrumentów mo¿na dyskutowaæ. Niemniej, mo¿na siê dobrze zorientowaæ co gdzie by³o u¿ywane, w jakim wieku itd.

Teraz pytanie, jak kto¶ ma jakie¶ ciekawe dokumenty, skany najlepiej skany archeo znalezisk proszê o kontakt. Je¶li kto¶ chcia³by pomóc uzupe³niaæ spis, równie¿ chêtnie przyjmiemy do grona content managerów. Gdy katalog bêdzie mia³ odpowiedni standard i ilo¶æ wpisów, umie¶cimy go na osobnej domenie wraz z list± producentów poszczególnych replik.

Aha, wszelkie uwagi, krytyki (konstruktywne), opinie i pomys³y mile widziane. Bêdziemy bazê ulepszaæ na bie¿±co.
Piotr Abdul Vihuelista
Trzymam kciuki za Wasz± pracê i popieram ca³ym sercem. Niestety na chwilê obecn± niewiele Wam mogê pomóc bo t³uk ze mnie straszliwy. Wiele spraw zwi±zanych z muzyk± dawn± ca³kowicie zaniedba³em angsad.gif

Je¶li jednak zaproponujecie mi jak±¶ konkretn± robotê, postaram siê pomóc na tyle, na ile bêdê móg³.

Serdecznie Wszystkich pozdrawiam,
Piotr
Szymon W
No fajnie to wygl±da ale przyda³a by siê polska wersja tej interesuj±cej strony. Pozdrawiam.
Grandgousier
ZITAT(Mlodymir @ 16:12 07.08.2012) *
Jeste¶my w trakcie przygotowywania kompletnego [podkr. lk] katalogu instrumentów.

Serio? to naprawdê du¿o roboty... smile.gif

Na powa¿nie: jak by³em m³ody, to te¿ mi siê takie co¶ marzy³o - i pewnie by³oby z podobn± zawarto¶ci± i w podobnej formie. Dzisiaj raczej z³o¿y³bym wniosek o du¿y miêdzynarodowy grant, albo nieco mniejszy i zaj±³bym siê tylko ikonografi± z polskich zbiorów. Dziêki temu mo¿na by³oby zbudowaæ wszelkie narzêdzia niezbêdne do katalogowania, opisu i prezentacji, zebraæ zespó³ (badawczy), zrobiæ jak±¶ konferencjê. Przy tej zabawie nale¿y wej¶æ we wspó³pracê z bibliotekami, archiwami, muzeami i innymi instytucjami, które z niekoniecznym entuzjazmem udostêpniaj± swoje zbiory. Dochodzi do tego kwestia praw autorskich, licencji, etc. Ogólnie: ciê¿ka sprawa, ale siê da (a mo¿e i bêdzie).
Je¶li przedsiêwziêcie mia³oby pozostaæ w formie "amatorskiej" b±d¼ "darmowej" (hobby, czyn spo³eczny, etc.), skorzysta³bym z jakiego¶ platformy blogowej, a kategoryzacjê rozwi±za³bym systemem tagów. Dlaczego? Ca³o¶æ lepiej siê prezentuje, mo¿na subskrybowaæ, ³atwiej udostêpniaæ i edytowaæ.
Poleca³bym za³o¿yæ na próbê tumblra i sprawdziæ, czy takie rozwi±zanie zadzia³a.

Parê uwag (mam nadziejê konstruktywnych) co do przedstawionej pracy:

Terminologia jest nie tylko dyskusyjna, ale i niekonsekwentna.

Za du¿o jêzyków, a we wszystkich zdarzaj± siê literówki. Katalog musi byæ jednojêzyczny (z ew. równoleg³ymi wersjami), inaczej jest bezwarto¶ciowy (jak wyszukiwaæ?). Najlepszym rozwi±zaniem by³aby oczywi¶cie wersja polska i angielska.

"Source type: iconography/architecture" - rze¼ba architektoniczna to te¿ ikonografia.

Niektóre opisy powinno siê zignorowaæ, a nie wklejaæ, jak choæby kuriozalny kawa³ek Pop³awskiej st±d: http://www.tryzna.org/historical-source/fidel-player-0

"Country" - anachroniczna kategoria. Piêtnastowieczny Wroc³aw to niekoniecznie "Poland", kodeksy oznaczone "United Kingdom" to jaka¶ torba-borba. Nie wiadomo, czy chodzi o miejsce przechowywania, powstania, warsztat, etc.

Czasem miejsce jest bardzo enigmatyczne - zw³aszcza przy zapo¿yczeniach od Francuzów: "église Saint-Pierre / Haute-Garonne France", za to nie ma s³owa, ¿e to w Moissac (poza tym czêsto opactwo, a nie ko¶ció³, ale to b³±d kolesi z APEMUTAM).

"Collection" - jak kto¶ nie ma skilla "wiedza o sygnaturach" na poziomie >50%, to nie skorzysta.

Obecny poziom bibliotek cyfrowych, ich zbiory i jako¶æ digitalizacji pozwalaj± na zebranie wiêkszej ilo¶ci du¿o lepszego kontentu. Np. tê miniaturê: http://www.tryzna.org/historical-source/allegory-music mo¿na zaharvestowaæ z BNF-u w ¶wietnej jako¶ci wraz z profesjonalnym opisem kodeksu.

Pobo¿ne ¿yczenie: krytyka materia³u. Cyt. "mo¿na siê dobrze zorientowaæ co gdzie by³o u¿ywane, w jakim wieku itd." - niestety, wcale nie. Pominiêta jest kwestia kopiowania, inspiracji egzegetycznych, nawyków warsztatowych i motywów ikonograficznych.

Pobo¿ne ¿yczenie 2: literatura i linki.

Mo¿e wystarczy, poprawa kilku z wymienionych rzeczy powinna znacznie wp³yn±æ na jako¶æ.
Moja rada: jak wspomina³em, wypróbowaæ blog. Materia³ z kolei potraktowaæ w jakim¶ stopniu konsekwentnie, np. ograniczaæ siê tematycznie, chronologicznie, terytorialnie. Ew. pój¶æ w "³adno¶æ" i prezentowaæ najciekawsze rzeczy w najlepsze jako¶ci z jak najkrótszym, ale precyzyjnym opisem.
Dobrze by³oby zajrzeæ do Brown&Lascelle, Musical iconography: a manual for cataloguing musical subjects in Western art before 1800 i mo¿e na RIDIM, choæ to g³ównie niedouczone lenie i palanty z kiepsk± baz± linków, poza tym polecam czasopismo "Imago Musicae".

Pozdrowienia, ³.
Mlodymir
Dziêkujê wszystkim za komentarze.

Póki co, na katalog dwujêzyczny nie ma szans. Ilo¶æ materia³u i brak czasu skutecznie to uniemo¿liwiaj±.

Sprawy techniczne, tagi aktywne to ¶wietna rzecz, niestety darmowy CMS na którym oparta jest stronka jeszcze tego nie obs³uguje, ale wkrótce. Tumblr czy Wordpress to bomba z opó¼nionym zap³onem na tego typu bazy historyczne. Fajne funkcje, ale jak baza uro¶nie ni jak nie przeniesiesz tego na ¿aden inny serwis. A tak jest pe³en dostêp i to do coraz to nowych funkcji.

Projekt to dopiero zaczyn, materia³ jest ogromny i oczywi¶cie marzy nam siê ¿eby skatalogowaæ wszystkie muzyczne zabytki choæby z Polski,

Co do Iconography/Architecture chodzi³o oczywi¶cie o rodzaj ¼ród³a. Fakt mo¿e ikonofrafia to niezbyt trafne okre¶lenie, mo¿e Scripture/Architecture ?

Je¶li chodzi o Country, dziwactwa to cena za modu³ adresowy. To znaczy, adres wpisywany jest w standardzie xnal, jest ³atwo odczytywalny przez system i mo¿na go u¿ywaæ np. automatycznie to pokazywania koordynatów na google maps, czy znajdowania podobnych zabytków w obrêbie mapy.

Problem jest taki, ¿e kraje s± tylko wspó³czesne no i nie ma Ireland, England tylko UK. Co do lokalizacji chodzi³o o miejsce powstania ¼ród³a a nie jego obecnej lokalizacji w Muzeum. Niestety, kraj pochodzenia mo¿e byæ ju¿ dawno nieistniej±cy i nie wiem jak to ugry¼æ.

Terminologia, jako¶æ zdjêæ, jêzyki artyku³ów do poprawki. Nie wiem czy jako¶æ vs. ilo¶æ w przypadku tego katalogu to dobre rozwi±zanie. Chodzi³o nam bardziej o szybkie porównanie wielu ¼róde³ ni¿ dobre opracowanie kilku.

Zastanawiamy siê nad wprowadzeniem nowej kategorii pt. motyw. Np. wyszukiwarka ¼róde³ gdzie z motywem "¶w. Jerzego" albo "smoka", pytanie czy to nie bêdzie za du¿o ju¿.

Aha, na dniach pojawi siê baza danych bibliografii. Bêdzie mo¿na pod³±czaæ bibliografie bezpo¶rednio do artyku³ów.
Grandgousier
ZITAT
Zastanawiamy siê nad wprowadzeniem nowej kategorii pt. motyw. Np. wyszukiwarka ¼róde³ gdzie z motywem "¶w. Jerzego" albo "smoka", pytanie czy to nie bêdzie za du¿o ju¿.

b. przydatne. rozwi±zuje w pewnym stopniu problem krytyki ¼ród³a, jego wiarygodno¶ci, powi±zañ, tradycji ikonograficznej. Iconclass?

ZITAT
Co do Iconography/Architecture chodzi³o oczywi¶cie o rodzaj ¼ród³a. Fakt mo¿e ikonofrafia to niezbyt trafne okre¶lenie, mo¿e Scripture/Architecture ?

Mo¿e po prostu "painting" (w zakres znaczeniowy wlicza siê w to równie¿ malarstwo ksi±¿kowe, a wierzê, ¿e dojdzie Wam te¿ ¶cienne i tablicowe) i "sculpture" (rze¼ba architektoniczna, pe³noplastyczna, reliefy, ca³a reszta)?
Na podstawie mojego zbioru (ok. 10 tys. plików topornie sklasyfikowanych, XV w. potraktowany niedbale) szacujê, ¿e 70% to malarstwo ksi±¿kowe, 25% rze¼ba (z tego przewa¿aj±ca wiêkszo¶æ architektonicznej), 5% malarstwo "inne". Archeologia to w zasadzie jakie¶ promile. To oczywi¶cie siê zmienia wraz z kontekstem - np. Italia w XIV/XV w. bêdzie mia³a odwrotne proporcje malarstwa i rze¼by, etc. Je¶li macie podobn± sytuacjê, to mo¿na wyemancypowaæ malarstwo ksi±¿kowe - nie bêdzie siê miesza³ Memling z Psa³terzem Utrechckim.

ZITAT
Je¶li chodzi o Country, dziwactwa to cena za modu³ adresowy. To znaczy, adres wpisywany jest w standardzie xnal, jest ³atwo odczytywalny przez system i mo¿na go u¿ywaæ np. automatycznie to pokazywania koordynatów na google maps, czy znajdowania podobnych zabytków w obrêbie mapy

Fajna sprawa, ale czy to jest naprawdê przydatne? Gdyby kontent stanowi³y iryjskie i piktyjskie stele rozsiane po wyspiarskich zadupiach, lub dekoracja ko¶cio³ów pielgrzymkowych na szlaku do ¶w. Jakuba to ok, ale je¶li wiêkszo¶æ jest gdzie¶ miêdzy Rue de Richelieu a Rue Vivienne lub przy Euston Road 96, to nie jestem przekonany.

ZITAT
Problem jest taki, ¿e kraje s± tylko wspó³czesne no i nie ma Ireland, England tylko UK. Co do lokalizacji chodzi³o o miejsce powstania ¼ród³a a nie jego obecnej lokalizacji w Muzeum. Niestety, kraj pochodzenia mo¿e byæ ju¿ dawno nieistniej±cy i nie wiem jak to ugry¼æ.

Dwie kategorie: 1. lokalizacja, tam ew. równie¿ sygnatura, nazwa kolekcji, muzeum, biblioteki; 2. miejsce powstania/warsztat.

ZITAT
Nie wiem czy jako¶æ vs. ilo¶æ w przypadku tego katalogu to dobre rozwi±zanie.

Dobre!

Mo¿na dodaæ link do ¼ród³a ilustracji, je¶li zostaje pobrana z oficjalnej strony jakiej¶ instytucji (oczywi¶cie na legalu - je¶li to domena publiczna; mog± byæ problemy z BL). U³atwia to korzystanie z zasobów - mogê obejrzeæ w katalogu jedn± miniaturê, ale link odsy³a do ca³ego kodeksu na np. Gallice czy BSB.
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.