ZITAT(Mlodymir @ 16:12 07.08.2012)
Jeste¶my w trakcie przygotowywania kompletnego [podkr. lk] katalogu instrumentów.
Serio? to naprawdê du¿o roboty...
Na powa¿nie: jak by³em m³ody, to te¿ mi siê takie co¶ marzy³o - i pewnie by³oby z podobn± zawarto¶ci± i w podobnej formie. Dzisiaj raczej z³o¿y³bym wniosek o du¿y miêdzynarodowy grant, albo nieco mniejszy i zaj±³bym siê tylko ikonografi± z polskich zbiorów. Dziêki temu mo¿na by³oby zbudowaæ wszelkie narzêdzia niezbêdne do katalogowania, opisu i prezentacji, zebraæ zespó³ (badawczy), zrobiæ jak±¶ konferencjê. Przy tej zabawie nale¿y wej¶æ we wspó³pracê z bibliotekami, archiwami, muzeami i innymi instytucjami, które z niekoniecznym entuzjazmem udostêpniaj± swoje zbiory. Dochodzi do tego kwestia praw autorskich, licencji, etc. Ogólnie: ciê¿ka sprawa, ale siê da (a mo¿e i bêdzie).
Je¶li przedsiêwziêcie mia³oby pozostaæ w formie "amatorskiej" b±d¼ "darmowej" (hobby, czyn spo³eczny, etc.), skorzysta³bym z jakiego¶ platformy blogowej, a kategoryzacjê rozwi±za³bym systemem tagów. Dlaczego? Ca³o¶æ lepiej siê prezentuje, mo¿na subskrybowaæ, ³atwiej udostêpniaæ i edytowaæ.
Poleca³bym za³o¿yæ na próbê tumblra i sprawdziæ, czy takie rozwi±zanie zadzia³a.
Parê uwag (mam nadziejê konstruktywnych) co do przedstawionej pracy:
Terminologia jest nie tylko dyskusyjna, ale i niekonsekwentna.
Za du¿o jêzyków, a we wszystkich zdarzaj± siê literówki. Katalog musi byæ jednojêzyczny (z ew. równoleg³ymi wersjami), inaczej jest bezwarto¶ciowy (jak wyszukiwaæ?). Najlepszym rozwi±zaniem by³aby oczywi¶cie wersja polska i angielska.
"Source type: iconography/architecture" - rze¼ba architektoniczna to te¿ ikonografia.
Niektóre opisy powinno siê zignorowaæ, a nie wklejaæ, jak choæby kuriozalny kawa³ek Pop³awskiej st±d:
http://www.tryzna.org/historical-source/fidel-player-0"Country" - anachroniczna kategoria. Piêtnastowieczny Wroc³aw to niekoniecznie "Poland", kodeksy oznaczone "United Kingdom" to jaka¶ torba-borba. Nie wiadomo, czy chodzi o miejsce przechowywania, powstania, warsztat, etc.
Czasem miejsce jest bardzo enigmatyczne - zw³aszcza przy zapo¿yczeniach od Francuzów: "église Saint-Pierre / Haute-Garonne France", za to nie ma s³owa, ¿e to w Moissac (poza tym czêsto opactwo, a nie ko¶ció³, ale to b³±d kolesi z APEMUTAM).
"Collection" - jak kto¶ nie ma skilla "wiedza o sygnaturach" na poziomie >50%, to nie skorzysta.
Obecny poziom bibliotek cyfrowych, ich zbiory i jako¶æ digitalizacji pozwalaj± na zebranie wiêkszej ilo¶ci du¿o lepszego kontentu. Np. tê miniaturê:
http://www.tryzna.org/historical-source/allegory-music mo¿na zaharvestowaæ z BNF-u w ¶wietnej jako¶ci wraz z profesjonalnym opisem kodeksu.
Pobo¿ne ¿yczenie: krytyka materia³u. Cyt. "mo¿na siê dobrze zorientowaæ co gdzie by³o u¿ywane, w jakim wieku itd." - niestety, wcale nie. Pominiêta jest kwestia kopiowania, inspiracji egzegetycznych, nawyków warsztatowych i motywów ikonograficznych.
Pobo¿ne ¿yczenie 2: literatura i linki.
Mo¿e wystarczy, poprawa kilku z wymienionych rzeczy powinna znacznie wp³yn±æ na jako¶æ.
Moja rada: jak wspomina³em, wypróbowaæ blog. Materia³ z kolei potraktowaæ w jakim¶ stopniu konsekwentnie, np. ograniczaæ siê tematycznie, chronologicznie, terytorialnie. Ew. pój¶æ w "³adno¶æ" i prezentowaæ najciekawsze rzeczy w najlepsze jako¶ci z jak najkrótszym, ale precyzyjnym opisem.
Dobrze by³oby zajrzeæ do Brown&Lascelle,
Musical iconography: a manual for cataloguing musical subjects in Western art before 1800 i mo¿e na
RIDIM, choæ to g³ównie niedouczone lenie i palanty z kiepsk± baz± linków, poza tym polecam czasopismo "Imago Musicae".
Pozdrowienia, ³.