Przekazuje od Katarzyny Dobrzyñkiej:
Regulamin turnieju ³ucznictwa tradycyjnego w Zaworach
„O Pier¶cien Damroki”
Regulamin niniejszy zosta³ opracowany z wykorzystaniem do¶wiadczen Bractwa Rycerskiego na Zamku Królewskim w £êczycy oraz Dru¿yny Rycerskiej Bogus³awa V ze S³upska, a tak¿e przy wykorzystaniu regu³ EMA (Early Medieval Alliance).
Turnieje ³ucznicze w Zaworach odbywaj± siê od 2000 r. Dotychczasowymi ich zwyciêzcami byli: Erik Miko³aj Hawarra z gdanskich wikingów SNEKKAR, obecnie ELAG NORD (I Turniej), Bartek Borzych z sopockich grodzian (II Turniej), Adam Ma¶laczyk z oliwskiej dru¿yny „Inogici” (III Turniej), Szymon Solarczyk z Dru¿yny Wojów Pomorskich z Bytowa (IV Turniej). £ukasz Baran z „Inogitów” (V Turniej).
Miejsce turniejowe w Zaworach znajduje siê w sercu Kaszub (gmina Chmielno w powiecie kartuskim w województwie pomorskim) u zbiegu trzech jezior: Radunskiego, K³odna i Ma³ego Brodna na wysoko¶ci 118 m npm. Do Zawór doje¿d¿a siê bezpo¶rednim autobusem kursuj±cym na trasie Gdansk-Zawory. W Zaworach znajduje siê ostatni przystanek na tej trasie. Najkorzystniej jest wysi±¶æ na przedostatnim przystanku ("na ¿±danie").
Organizatorem Turnieju w Zaworach s±: Zaworska Dru¿yna £ucznicza: Przemys³aw Perycz [+58] 684 23 95; 0-503 696 597; e-mail: zawory@poczta.fm
http://zawory.fm.interia.pl; Jakub Dejk [+58] 685-36-45; 0-505 414 890) oraz Konfraternia Smorgonskiej Akademii: Ryszard Rutkiewicz [+58] 557 75 92; 0-608 71 64 93; e-mail: konfraternia_sa@wp.pl
http://konfraternia.w.interia.pl i
http://www.sopot.pl/stulecie/bractwo
Nagrod± dla zdobywcy I miejsca w turnieju jest srebrny "Pier¶cien Damroki" ksiê¿niczki ¿yj±cej w Chmielnie w XIII w., córki pomorskiego ksiêcia ¦wiêtope³ka, zmar³ej w dniu 25 maja (data roczna jest sporna miêdzy historykami - wed³ug zapisów w ksiêgach zakonnych: "Anno 1223 die 25 Maii obiit Damroca filia Suantopolci"). O Damroce mo¿na przeczytaæ w „Gazecie Kartuskiej” Nr 22/2003 r. oraz w „Pomeranii” 7-8/2003
Na pier¶cieniu wyryta jest tzw. Lilia ¦wiêtope³kowiczów wed³ug wizerunku z XIV w. widniej±cego nad Bram± Chlebnick± w Gdansku. Autorem pier¶cienia jest Daniel Or³owski.
"Pier¶cien Damroki" mo¿na otrzymaæ raz tylko. Zwyciêzca turnieju nie otrzymuje nagrody, je¿eli ju¿ j± posiada. Oprócz zwyciêzców turniejów pier¶cienie otrzyma³y tak¿e inne osoby: zw³aszcza zas³u¿one przy organizacji Festiwalu Rycerskiego Sopot 2001.
Fundatorem "Pier¶cienia Damroki" jest Miros³aw Chor±¿y Chmielenski - Ciwun
Konfraterni Smorgonskiej Akademii [+58] 557 80 02; 0-504 72 25 72; e-mail: konarskimikolajewicz@hotmail.com
Uczestnicy turnieju. Turniej ma charakter otwarty i oprócz wojów, wikingów i rycerzy mog± w nim braæ dowolne inne osoby, je¿eli spe³niaj± wymogi niniejszego regulaminu. Uczestników obowi±zuje strój historyczny swobodnie wybrany –zaleca siê strój w przedziale XI-XIV w. i dostosowany do u¿ywanego przez uczestnika sprzêtu i wyposa¿enia. Osoby nie posiadaj±ce stroju i wyposa¿enia historycznego w drodze wyj±tku mog± byæ dopuszczone do turnieju, je¿eli posiadaj± tradycyjny osprzêt ³uczniczy oraz s± ubrane co najmniej w stosown± koszulê, rajtuzy i kozaczki.
Wymagania co do akcesorii ³uczniczych. Dopuszcza siê wszelkie ³uki tradycyjne (proste i refleksyjne, jednorodne i sk³adane), bez wzglêdu na to przy u¿yciu jakich technik i technologii oraz z jakich materia³ów zosta³y wykonane. Nie dopuszcza siê ³uków bloczkowych ani ³uków wyczynowych. £uki „sportowe” s± dopuszczone pod warunkiem, ¿e s± "go³e", a miejsce po oprzyrz±dowaniu jest estetycznie zamaskowane. Naci±g ³uku jest dowolny, chocia¿ zaleca siê naci±gi miêdzy 12, a 22 kg. Niedozwolone s± jakiekolwiek celowniki nie naturalne. Dopuszcza siê celowniki w formie znaków na majdanie, czy b±czków na ciêciwie lub kolorowych nitek wplecionych w owijkê ciêciwy. Dozwolone s± okienka i pó³ki w majdanie. Dozwolona jest podpórka pod strza³ê: drewniana, rogowa,
skórzana lub inna. Brzechwy strza³ mog± byæ wy³±cznie drewniane, a lotki z materia³ów naturalnych: piór, skóry, pergaminu, papieru. Dopuszcza siê groty metalowe wszelkiego typu, równie¿ toczone, a ponadto z kamienia lub rogu.
Dozwolone s± dowolne ko³czany i goryty ze skóry, tkaniny lub z drewna - o kszta³tach historycznych lub naturalnych. Strza³y u¿ywane w konkurencjach turniejowych przez poszczególnych zawodników powinny siê odró¿niaæ indywidualnym oznaczeniami (kolorem lotek, podpisami lub kolorowymi opaskami na brzechwie,
wzglêdnie barwami owijek, czy innymi trwa³ymi znakami).
Dystanse strzeleckie. Strzelanie turniejowe prowadzi siê na odleg³o¶æ nie przekraczaj±c± 32 m (35 yardów).
W eliminacjach mo¿e wzi±æ udzia³ nieograniczona liczba uczestników spe³niaj±cych warunki regulaminowe. Nie ogranicza siê liczby zawodników z poszczególnych bractw. Osoby wyró¿nione pier¶cieniem Damroki nie maj± obowi±zku poddawania siê sprawdzianowi eliminacji i maj± prawo bezpo¶redniego udzia³u w pó³finale.
Uczestnicy strzelaj± dwie serie po 6 strza³ na odleg³o¶æ 32 m.
Do pó³fina³u przechodzi sze¶ciu najlepszych strzelców z eliminacji, którzy w uzbrojeniu ochronnym (kolczuga, karacena, napier¶nik metalowy lub przeszywanica), w he³mie lub w czepcu kolczym, z pasem do którego przytroczona jest torba, nó¿ i krótki miecz, oraz z tarcz± i ko³czanem - strzelaj± najpierw po 9 strza³ bez ograniczenia limitu czasu, a nastêpnie wypuszczaj± do celu nieograniczon± liczbê strza³ w okresie dwóch minut na odleg³o¶æ 25 m.
W finale strzela czterech zawodników, którzy najpierw poczynaj±c z odleg³o¶ci 32 m przemieszczaj± siê w kierunku tarczy oddaj±c -co jeden krok bez przerwy- w okresie 60 sekund dowoln± liczbê strza³, a¿ dojd± na odleg³o¶æ nie bli¿sz± ani¿eli 20 m. Nastêpnie z odleg³o¶ci 25 m strzelaj± dwie serie po 6 strza³ ka¿dy, a potem strzelaj± z odleg³o¶ci 20 m nieograniczon± liczbê strza³ w dwóch jednominutowych seriach.
W przypadku, gdy fina³ nie przyniesie rozstrzygniêcia przeprowadza siê dogrywkê na zasadach fina³u dla zawodników, którzy uzyskali tak± sam± najwy¿sz± liczbê punktów. Je¿eli równie¿ dogrywka nie wska¿e zwyciêzcy, to zwyciêzc± zostanie ta osoba, która ³±cznie w pó³finale i w finale uzyska³a najwiêksz± liczbê punktów.
Poza konkursem, w ramach biwaku ³uczniczego, rozgrywany jest ponadto „turniej pocieszenia” dla sze¶ciu osób spe³niaj±cych kryteria regulaminowe (dla dwóch uczestników pó³fina³u, którzy nie zakwalifikowali siê do fina³u oraz dla do czterech najlepszych uczestników eliminacji, którzy nie zakwalifikowali siê do pó³fina³u), a który jest rozgrywany wed³ug tych samych zasad, jak fina³ turnieju, a nagrod± jest uznanie, ¿e zwyciêzca turnieju pocieszenia zaj±³ pi±te miejsce w finale Turnieju O Pier¶cien Damroki.
Decyzje w zwi±zku z przebiegiem turnieju ³uczniczego podejmuje Sêdzia Turniejowy. Od jego decyzji mo¿na siê odwo³aæ do Komisji Apelacyjnej w sk³adzie: Przewodnicz±cy, Zastêpca, Sêdzia Turniejowy oraz sekretarz turnieju ³uczniczego; w przypadku równo¶ci g³osów cz³onków Komisji Apelacyjnej, g³osu Sêdziego Turniejowego nie uwzglêdnia siê.
W obrêbie toru ³uczniczego prowadzi siê punkt pierwszej pomocy medycznej z apteczk± i telefonem. Do udzia³u w turnieju nie dopuszcza siê osób odurzonych alkoholem, narkotykami lub ¶rodkami psychotropowymi, a ponadto osób, które niestosownym zachowaniem zak³ócaj± przebieg turnieju. Konkurencje strzeleckie
przeprowadza siê na strzelnicy uzgodnionej z miejscowymi w³adzami stosownie do obowi±zuj±cych przepisów. Uczestnicy maj± na biwaku w Zaworach zapewnione miejsce pod w³asne namioty historyczne, drewno na opa³, wodê pitn± oraz ³adny widok z góry na kotlinê chmielensk±. W odleg³o¶ci po 200 m od toru ³uczniczego znajduj± siê jeziora: K³odno i Ma³e Brodno. W Zaworach, w odleg³o¶ci 300 m od pola turniejowego, s± dwa sklepy spo¿ywcze oraz przystanek koncowy PKS. W oddalonym o 2 km Chmielnie znajduje siê komisariat Policji, Urz±d Pocztowy, bank, o¶rodek zdrowia oraz restauracje i liczne sklepy spo¿ywcze. Bankomaty i stacja PKP znajduj± siê w oddalonych o 13 km Kartuzach.
Impreza ma charakter rekreacyjny, historyczny, nie datowany, otwarty – bez publiczno¶ci. Zachêca siê do udzia³u w trzydniowym biwaku i wypoczynku ca³e rodziny.
Konfraternia Smorgonskiej Akademii