Po raz kolejny Bractwo Rycerskie Zamku Kurzêtnik ma przyjemno¶æ zaprosiæ odtwórców i rzemie¶lników odtwarzaj±cych "Okres oko³o Grunwaldzki" na II Turniej Rycerski na Zamku w Kurzêtniku, który odbêdzie siê 20.07.2012 na górze zamkowej.
W tym roku przewidujemy turnieje bojowe na miecz jednorêczny i tarcze oraz pó³torarêczny, turniej ³uczniczy oraz bieg dam.
Nocleg tak jak rok temu pod namiotami historycznymi.
Nie zwracamy kosztów dojazdu na turniej.
Zapisy oraz pytania proszê kierowaæ na mój adres e-mail: baranlol@poczta.onet.pl
lub pod postem.
Liczba miejsc ograniczona!
Nagroda za I miejsce w turnieju miecza i tarczy: http://miecze.pl/jednoreczne/3-miecz-jednoreczny-xv-w.html
Nagroda za I miejsce w turnieju miecza d³ugiego: http://miecze.pl/poltorareczne/153-miecz-rycerski-xiv-w.html
Nagroda za I miejsce w turnieju ³uczniczym : http://www.centrum-lucznicze.pl/product_in...p;products_id=5
Nagrody ufundowa³a Gmina Kurzêtnik oraz Gminne Centrum Kultury z siedzib± w Kurzêtniku, a tak¿e Bractwo Rycerskie Zamku Kurzêtnik.
Plan Turnieju
Pi±tek 20.07.2012
12.00-20.00 Kwaterunek bractw i ognisko
Sobota 21.07.2012
11.00 ¦niadanie dla bractw
12.00 Rozpoczêcie turnieju i zapisy do konkurêcji
13.00 Turniej bojowy miecza krótkiego i d³ugiego
15.00 Obiad dla bractw
16.00 Turniej ³uczniczy
18.00 Bieg dam
19.00 Wrêczenie nagród
22.30 Inscenizacja oblê¿enia zamku
23.00 Biesiada dla bractw
Niedziela 22.07.2012
11.00 ¦niadanie dla bractw
12.00 Rozjazd bractw i zakoñczenie turnieju
REGULAMIN TURNIEJÓW BOJOWYCH
I. Dopuszczenie do walki
Do walk dopuszczone bêd± tylko osoby pe³noletnie które wcze¶niej potwierdzi³y swoje obecno¶æ i chêæ wziêcia udzia³u w turnieju.
Uzbrojenie ochronne, minimalne wymagania:
G³owa - he³m z wy¶ció³k± zas³aniaj±cy twarz, w przypadku salad i kapalinów nie mo¿e byæ szczeliny pomiêdzy he³mem a podbródkiem.
Szyja - minimum kolcza ochrona karku.
Korpus - Przeszywanica wraz z : p³ytowym napier¶nikiem/ p³ytowym kirysem/ kirysem krytym/ p³atami/ kolczug±.
Rêce - przeszywanica, dodatkowo p³ytowa, zbrojnikowa ochrona stawu barkowego, ³okci, przedramion i opach, p³ytowe rêkawice.
Nogi - na udach zbrojnikowa lub p³ytowa ochrona, p³ytowa ochrona kolan.
Ca³e uzbrojenie musi byæ spójne historycznie!!!
Mile widziany ochraniacz krocza w postaci sportowego suspensora.
Tarcza i broñ:
Tarcza - jej d³ugo¶æ nie mo¿e przekraczaæ 80 cm, a szeroko¶æ 70 cm, ranty nie mog± byæ okute metalem. Dopuszczalne s± jedynie tarcze na bazie drewna (deski, sklejka).
Broñ - Dopuszczane s± jedynie bronie sieczne):
-jednorêczne (miecz, tasak, szabla), broñ musi byæ zatêpiona, jej waga nie mo¿e byæ ni¿sza ni¿ 1200gr.
-dwurêczne (miecz d³ugi, pó³torarêczny), broñ musi byæ zatêpiona, jej waga nie mo¿e byæ ni¿sza ni¿ 1400gr.
II. Zasady rozstrzygania pojedynków
Uczestnicy turnieju bêd± podzieleni na turniej miecza jednorêcznego oraz d³ugiego (droga losow±) do 4-osobowych grup(zale¿y od liczby uczestników). W grupach walki odbywaæ siê bêd± ka¿dy z ka¿dym. 2 najlepszych z grupy wychodzi dalej. Nastêpne walki bêd± odbywaæ siê systemem pucharowym, a¿ do fina³ów.
Walka:
- Przebiegu walki pilnuje 3-4 sêdziów
- Ka¿da walka trwa 60 sekund (albo 90 sek )
- Zawodnik ma prawo do dwóch jednominutowych przerw w czasie walki w celu poprawienia czê¶ci uzbrojenia, je¶li naprawa nie jest mo¿liwa, to zostaje on zdyskwalifikowany lub mo¿e walczyæ bez sprawnego elementu uzbrojenia pod warunkiem, ¿e nie zagra¿a to znacz±co jego zdrowiu.
- Je¶li zawodnik dozna kontuzji w wyniku czystej akcji przeciwnika, ma on
10 sekund na osi±gniecie gotowo¶ci do walki w przeciwnym przypadku przegrywa
walkê (to samo dotyczy zawodnika, który siê przewróci³). Je¶li kontuzja zawodnika nast±pi w wyniku nieczystego zagrania przeciwnika, zawodnik poszkodowany ma prawo do d³u¿szego odpoczynku, jego walka mo¿e zostaæ prze³o¿ona na pó¼niej. Je¶li zawodnik dostaje kontuzji w wyniku nieczystego a przy tym celowego zagrania, poszkodowany mo¿e zadecydowaæ o zakoñczeniu walki i dyskwalifikacji przeciwnika. Niedozwolone zagranie oznacza równie¿ odjêcie 1-3 punktów.
- niedozwolone s± ataki na stopy, kark, krocze przeciwnika. Uderzenia w d³onie nale¿± do pola trafienia ale nie s± punktowane.
- zabronione jest u¿ywanie kopniêæ, uderzanie rantem tarczy w g³owê przeciwnika, uderzanie piê¶ci±, g³ow±, ³okciem, próby obaleñ, sztychy. Mo¿liwy jest atak p³ask± czê¶ci± tarczy.
- w przypadku klinczu sêdzia powinien przerwaæ walkê po 3 sekundach, je¿eli sytuacja siê powtarza, zawodnik d±¿±cy do klinczu powinien zostaæ ukarany odjêciem punktu. Ciosy zadawane podczas klinczy nie s± liczone.
Punktowanie:
-Liczone s± jedynie silnie ciosy zadawane krawêdzi± tn±c± broni. Polem trafienia jest ca³e cia³o przeciwnika, z wy³±czeniem stóp, krocza, karku, piszczeli.
Uderzenia w d³onie nale¿± do pola trafienia ale nie s± punktowane.
- Punkty liczone s± przez 3-4 sêdziów, wszyscy sêdziowie licz± zawodników. Werdykt og³asza sêdzia wybrany po zakoñczeniu walki poprzez wskazanie rêk± na odpowiedniego zawodnika.
Faule:
- sztychy, ciosy jelcem.
- Uderzenia p³ask± powierzchni± tarczy, jest dozowolne, ale nie punktowane. Uderzenia tarcz± (te¿ kantem) w broñ lub tarczê przeciwnika s± dozwolone, ataki na nogi poni¿ej kolana nie bêd± punktowane.
- podbijanie zas³ony he³mu przeciwnika.
- kopniêcia, uderzenia kolanami, piê¶ciami.
- atak ³okciem na g³owê lub szyjê.
- umy¶lne ciosy poza pole trafienia, czyli stopy, krocze, kark.
- rzuty, podciêcia, wykrêcanie koñczyn i inne elementy zapa¶nicze, takie jak ³apanie za g³owê, ¶ci±ganie he³mu, uderzenia tarcz± (kantem) poza broni± i tarcz±.
Kary:
Upomnienie - S³owne upomnienie zawodnika, nie poci±ga dalszych konsekwencji
Ostrze¿enie - Zawodnik traci jeden punkt.
Dyskwalifikacja - zawodnik jest usuwany z walki i turnieju. Jego przeciwnik zostaje uznany za zwyciêzcê i przechodzi dalej.
Ka¿dy faul mo¿e oznaczaæ dyskwalifikacjê, je¿eli sêdziowie uznaj±, ¿e by³ zadany celowo.
Zdyskwalifikowany zawodnik jest usuwany z turnieju.
Je¶li który¶ arbiter ma w±tpliwo¶ci co do celowo¶ci faulu, walka jest przerywana i nastêpuje narada arbitrów. Ich wspólna decyzja jest niepodwa¿alna i ostateczna.
W przypadku jakichkolwiek kwestii spornych ostateczne zdanie maj± sêdziowie.
Prawo organizatora
Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany regulaminu w dowolnym terminie, przed rozpoczêciem turniej., bez podawania przyczyn zmiany, oraz konieczno¶ci informowania o tej zmianie uczestników.