S± jeszcze takie przedstawienia:
Specchio umano (Libro del Biadaiolo - Domenico Lenzi) 1 po³. XIV wieku
Niestety nie znalaz³em w lepszej rozdzielczo¶ci - sam korzysta³em z wersjii ksi±¿kowej.
Dwie, pierwsze z lewej, panie siedz±ce pod murem maj± chusty inne ni¿ normalne damskie - krañce le¿± na ramionach, zakoñczone s± frendzlami i zdobione s± w niebieskie paski, tak jakby by³y w ten sposób tkane. Nasuwa siê tu podobieñstwo do obrusów (
Obrusy - temat na Fresze) i rêczników, szczególnie we wzory perugijskie (
http://larsdatter.com/perugia-towels.htm). Mo¿liwe po prostu, ¿e to co uznajemy za rêcznik by³o szalikiem.
Inna scena:
the Luttrell Psalter (Brit. Lib. Add. 42130, fol. 208r), c. 1325-1335.
Chodzi o klêkaj±cego przed sto³em jegomo¶cia, choæ mo¿liwe, ¿e by³o to zwi±zane z ceremonia³em panuj±cym w czasie uczt.
No i jeszcze kwestia dyskusyjna, czy pan wychodz±cy poza krawêd¼ ilustracji ma co¶ owiniête wokó³ szyi, czy to tylko worek po ziarnie( tak¿e Libro del Biadaiolo).
No i s± jeszcze ró¿ne sceny, np. narodzin, gdziê rêcznik trzymany jest na szyi.
Giotto, Narodziny Marii 1303-1305Na ch³opski rozum rzecz bior±c rêcznik mo¿na by³o owin±æ wokó³ szyi, lub zarzuciæ na g³owê, co potwierdza zreszt± miniatura Specchio Umano.