Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Kobieta i koñ w ¶redniowieczu
> Ogólne kategorie (bez podzia³u na epoki) > Ludzie i spo³eczeñstwo
Malwina z Wejherowa
Wiatm.
Kozystaj±c z wikipedii natrafi³am na ciekawy obraz dotad mi nieznany, jednakze wywo³uj±cy u mnie wielkie zaskoczenie.
Co na to powiecie ? spotkali¶cie siê ju¿ mo¿e z takimi obrazami, mo¿e kto¶ mo¿e powiedzieæ co¶ wiêcej ?

This medieval painting shows several women armed and mounted on war horses, some with armour, some without. Note even the woman in a gown is riding astride, not sidesaddle.

Mam rozumieæ ¿e uzbrojone osoby tu równiez kobiety ?

Pisali równie¿, ¿e :
It was not uncommon for a girl to learn her father's trade, and for a woman to share her husband's trade; many guilds also accepted the membership of widows, so they might continue their husband's business. Under this system, some women trained in horse-related trades, and there are records of women working as farriers and saddle-makers. On farms, where every hand was needed, excessive emphasis on division of labour was impracticable, and women often worked alongside men (on their own farms or as hired help), leading the farmhorses and oxen, and managing their care.

Czyli zda¿a³y siê przypadki kobiet pracuj±cych w zawodach typowo mêskich ? Ciekawa jestem z tego powodu, i¿ sama zajmujê siê nie typowo kobiecym zajeciem - podkuwaniem koni ;)

Prosze o opiniê smile.gif pozdrawiam Malwina
Viator
No, na Freha by³a ju¿ dyskusja o zawodach ¶redniowiecznych "sufra¿ystek" i jednym z ikonograficznych ¼róde³ na poparcie tej teorii by³a w³a¶nie ilustracja, bodaj XV-wieczna, ku¼ni, w której obok mê¿a (który jednak¿e zdaje siê mieæ jedn± rêkê chor±) pracuje z m³otem w rêku jego ¿ona. Podkuwanie koni lepsze ni¿ ¿ebranie...
Grandgousier
CYTAT(Malwina z Wejherowa @ 00:06 01.02.2012) *
Co na to powiecie ? spotkali¶cie siê ju¿ mo¿e z takimi obrazami, mo¿e kto¶ mo¿e powiedzieæ co¶ wiêcej ?

spotykam siê czêsto. wszystko zale¿y od tematyki dzie³a, któremu towarzyszy miniatura. traktowanie ikonografii dos³ownie jest powszechnym b³êdem i zapewne z takim mamy do czynienia i w tym przypadku.
nul
CYTAT(Viator @ 10:25 01.02.2012) *
No, na Freha by³a ju¿ dyskusja o zawodach ¶redniowiecznych "sufra¿ystek" i jednym z ikonograficznych ¼róde³ na poparcie tej teorii by³a w³a¶nie ilustracja, bodaj XV-wieczna, ku¼ni, w której obok mê¿a (który jednak¿e zdaje siê mieæ jedn± rêkê chor±) pracuje z m³otem w rêku jego ¿ona.

Taka ilustracja? (XIV-wieczna Biblia z Holkham, czyli BL, Add Ms 47682, folio 31r)

Je¶lil tak, to dosyæ nietrafiony przyk³ad. To ilustracja do legendy o ¿onie kowala, do którego przyszli ¯ydzi po gwo¼dzie do ukrzy¿owania Chrystusa. Kowal, który nie chcia³ siê do tego przyczyniaæ, zarzeka³ siê, ¿e gwo¼dzi nie zrobi, bo ma rêkê poparzon± i nie mo¿e pracowaæ. ¯ydzi dali siê przekonaæ, ale na nieszczê¶cie pojawi³a siê jego paskudna, wredna ¿ona, zwymy¶la³a go i sama (¯ydzi jej trochê pomogli) wyku³a trzy wielkie, niezgrabne gwo¼dzie. Nie wygl±da na to, ¿eby kobieta wykonuj±ca „mêsk±” pracê kowala siê tu szczególnie dobrze kojarzy³a...
Malwina z Wejherowa
ma kto¶ mo¿e wiêksz± wersjê tego :


Female Knight and Black Horse: Capodilista Codex Manuscript Illumination Biblioteca Civica, Padua

Mo¿e kto¶ napisze kilka s³ów smile.gif
Agata Witkowska
Przede wszystkim - myslê, ¿e kobieta pomagaj±ca mê¿owi w codziennej pracy by³a czym¶ normalnym, odsy³am do s³ynnych s³ów z Ksiêgi Henrykowskiej - "daj ac ja pobruczê...".
Na miniaturach z KOdeksu Behema mo¿na zobaczyc kobiety pracujace - o ile mnie pamiêæ nie myli, jedna z nich pompuje miechem palenisko...
A zapodany obrazek rzeczywi¶cie ciekawy.
Je¿eli nie traktowac go symbolicznie, to co mo¿e oznaczac ta pani na koniu?
Grandgousier
CYTAT(Malwina z Wejherowa @ 19:53 11.02.2012) *
ma kto¶ mo¿e wiêksz± wersjê tego :


Female Knight and Black Horse: Capodilista Codex Manuscript Illumination Biblioteca Civica, Padua

Mo¿e kto¶ napisze kilka s³ów smile.gif


kilka s³ów: to niejaki Johannes de Transelgardis, jak zreszt± widaæ w pierwszym fragmencie tekstu. poza tym sam tytu³ dzie³a sugeruje, ¿e kobiet tu nie znajdziemy (Giovan Francesco Capodilista, De Viris Illustribus Familiae Transelgardorum, Forzatè et Capitis Listae, Padova, Biblioteca Civica, B.P. 954)

polecam darzyæ wiêkszym zaufaniem w³asny wzrok (gdzie niby widaæ, ¿e to kobieta?) i tekst z rêkopisu ni¿ nieprawid³owy opis z banku obrazów (który nb. zostaje rêk± idiotów wklejany na kolejne strony, a nawet dorabia siê do tego ideologiê...)

PS. dodam dla pewno¶ci: "Johannes" to imiê mêskie

***
CYTAT
kobieta pomagaj±ca mê¿owi w codziennej pracy by³a czym¶ normalnym, odsy³am do s³ynnych s³ów z Ksiêgi Henrykowskiej - "daj ac ja pobruczê...".
tutaj raczej m±¿ pomaga ¿onie w codziennej pracy. a skoro by³o to takie "normalne", to czemu zosta³o odnotowane?
Malwina z Wejherowa
Grandgousier widaæ zmyli³ mnie niepoprawny podpis,ale jako¶ na pierwszy rzut oka postaæ wyda³a sie by kobiet±, dla tego te¿ pyta³am czy kto¶ ma ten obrazek w wiêkszym formacie, ¿eby sie upewniæ smile.gif
Viator
Grandgoussier, Nul - dziêki za wyja¶nienia. Tego nam w³a¶nie czêsto brakuje - oczyszczenia ikonografii z nalecia³o¶ci starszej a bzdurnej interpretacji.
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.