CYTAT(Krzysiu @ 10:33 16.03.2012)
Nie wiem, jaka jest przewaga modelu od rysunku, ¿e mo¿e mieæ guziki ¼le umieszczone.
Widzia³em wiele takich gdzie guziki to najmneijszy problem bo by³y wiêksze b³êdy np. tricorn z pocz±tku umieszczony w koñcu wieku, getry z guzikami wk³adane w buty, czy te¿ bezguzikowe na butach. To bardziej razi w oczy.
Jedyny b³±d jaki mogê przyznaæ to te guziki co jest moim niedopatrzeniem bo model mankietu podzieli³em podwójnie st±d wysz³y guziki po wewnêtrznej stronie (robi³em wcze¶niej model z innymi guzikami i do tekstury muszkietera u¿y³em go zamiast zrobiæ nowy). Poza guzikami b³êdów w mundurze nie widzê.
CYTAT
Cykl obrazków mo¿e mieæ warto¶c pogl±dow±, jak zmienia³ siê mundur w czasie, ale warto¶ci dla celów rekonstrukcyjnych nie ma ¿adnej.
Mamy inne zdanie co do istoty rekonstrukcji. Te rysunki nie robi³em w celu robienia rekonstrukcji odtwórczej, gdy¿ same w sobie s± rekonstrukcj±. Rekonstrukcja to tak¿e ta wirtualna, czy nawet zwyk³e rysunki s± rekonstrukcj±. Co innego odtwórstwo historyczne które jest wê¿szym pojeciem od rekonstrukcji.
CYTAT
Mo¿e mam co¶ z oczami, ale nadal twierdzê, ¿e na podstawie tych modeli nie da siê poprawnie odtworzyæ ani jednego elementu umundurowania.
Wg mnie poza guzikami ka¿dy element munduru jest dobry.
Je¶li chodzi Ci o wygl±d, ze co¶ kanciaste itp. to obiektywnie rzecz bior±c takim sposobem my¶lenia nie mo¿na odwtorzyæ ani jednego elementu na podstawie rysunku z XVIII wieku. Na przyk³ad:
Bombardier i kapral, 1715 (Anne S. K. Brown Military Collection):
Sier¿ant, 1715 i bombardier, 'Compagnie de Rochefort', 1731 (Anne S. K. Brown Military Collection):
Oba rysunki pochodz± z epoki istnienia tej jednostki. Id±c takim tropem nie odtowrzymy nic, bo rysunki s± nieproporcjonalne, nie jest zrozumia³e u³o¿enie mankietów, a buty s± za ma³e itp.
Rysunek zazwyczaj nie bêdzie w 100% odzwierciedla³ dok³adnego odwzorowania munduru.
Nawet gdy widzê ilustracje z rozrysowanymi technicznie kurtkami, spodniami top. to u ka¿dego autora s± ró¿ne proporcje a to kapelusz d³u¿szy, szersze rabaty, wiêksze pasy, oznaczenia na mitrach, bermycach itp.
Robiê to tylko hobbistycznie, nie kszta³ci³em siê graficznie, artystycznie itp. ¿eby robiæ idealnie w proporcjach.
Nie jestem artyst± jak np. Mariusz Kozik wiêc nie narysujê idealnie proporcjonalnego grenadier.
Czyta³em ¿e na podstawie ksi±¿ek Micha³ka ludzie robi± rekonstrukcjê a rysunki s± robione przecie¿ bardzo amatorsko i nieproporcjonalnie.
CYTAT
Co do szczegó³ów, to przyjrzyj siê ostatniemu rysunkowi. Powy¿ej pasa superwesta jest za³o¿ona na kurtce ¿o³nierza. Poni¿ej pasa jednak po³y kurtki przykrywaj± superwestê. Wiêc gdzie ona w koñcu jest - na kurtce czy pod spodem?
Odpowied¼ jest prosta. Superwesta francuska ró¿ni³a siê od pruskiej (któ± u¿ywali m.in. Polacy).
By³a ona d³ugo¶ci kurtki mundurowej i zas³ania³y j± po³y munduru. Przyk³ad:
http://saint-pons-de-thomieres.pagesperso-...aire-du-roi.JPG