Regulaminy miecza d³ugiego, miecza i tarczy oraz puklerza obowi±zuj±ce podczas Zimowego Pucharu Polski w Fechtunku Historycznym w 2011 roku.
CYTAT
1. Uzbrojenie.
G³owa - he³m z wy¶ció³k± zas³aniaj±cy twarz, w przypadku salad i kapalinów nie mo¿e byæ szczeliny pomiêdzy he³mem a podbródkiem.
Szyja - ko³nierz przeszywanicy zas³aniaj±cy szczelnie ca³± szyjê lub przeszywany kaptur. Go³a skóra widoczna na szyi powoduje automatyczne odrzucenie zawodnika przez sêdziego.
Korpus - przeszywanica plus p³aty, kolczuga albo kirys.
Rêce - przeszywanica, dodatkowo p³ytowa, zbrojnikowa lub kolcza ochrona stawu barkowego, ³okci i przedramion, p³ytowe lub kolcze rêkawice
*W turnieju miecza i tarczy opancerzenia ³okcia i przedramienia i d³oni wymagane jest tylko dla rêki trzymaj±cej broñ.
*W turnieju miecza i puklerza nie jest wymagane opancerzenie d³oni trzymaj±cej puklerz.
Nogi - na udach minimum pikowane nogawice lub zakrywaj±ce je d³uga przeszywanica, p³ytowa ochrona kolan, p³ytowa lub zbrojnikowa ochrona piszczeli.
Krocze ? sportowy suspensor b±d¼ inna ochrona dopuszczona przez sêdziego
*W turnieju miecza d³ugiego zdecydowanie zalecamy opancerzenia siê powy¿ej wymaganego minimum.
Tarcza ? Musi mie¶ciæ siê w prostok±cie o wymiarach 75x65cm. Ranty nie mog± byæ okute metalem.
Puklerz - musi mieæ okr±g³y kszta³t, maksymalna ¶rednica 40cm.
Broñ - Dopuszczane s± jedynie bronie sieczne:
-jednorêczne o wadze w przedziale 1200 ? 2000 gr
- miecz d³ugi o wadze w przedziale 1600 ? 2100 gr
Sêdziowie maj± prawo do niedopuszczenia zawodnika do turnieju je¿eli jego uzbrojenie nie bêdzie spe³nia³o elementarnych zasad bezpieczeñstwa i historyczno¶ci niezawartych w regulaminie.
2.Walka:
2.1. Miecz i tarcza, d³ugi miecz
- Przebiegu walki pilnuje 1 sêdzia (nie liczy punktów)
-Walkê rozpoczyna i wznawia sêdzia g³ówny komend± ?walka?, a koñczy i przerywa komend± ?stop?
- Zawodnik ma prawo do dwóch jednominutowych przerw w czasie walki w celu poprawienia czê¶ci uzbrojenia, je¶li naprawa nie jest mo¿liwa, to zostaje on zdyskwalifikowany lub mo¿e walczyæ bez sprawnego elementu uzbrojenia pod warunkiem, ¿e nie zagra¿a to znacz±co jego zdrowiu.
- Je¶li zawodnik dozna kontuzji w wyniku czystej akcji przeciwnika, ma on 10 sekund na osi±gniecie gotowo¶ci do walki w przeciwnym przypadku przegrywa walkê (to samo dotyczy zawodnika, który siê przewróci³). Je¶li kontuzja zawodnika nast±pi w wyniku nieczystego zagrania przeciwnika, zawodnik poszkodowany ma prawo do d³u¿szego odpoczynku, jego walka mo¿e zostaæ prze³o¿ona na pó¼niej. Je¶li zawodnik dostaje kontuzji w wyniku nieczystego a przy tym celowego zagrania, poszkodowany mo¿e zadecydowaæ o zakoñczeniu walki i dyskwalifikacji przeciwnika. Niedozwolone zagranie oznacza równie¿ odjêcie 1-3 punktów.
- Niedozwolone s± ataki na kark, krocze, stopy i d³onie przeciwnika. Ataki na ³ydki s± dozwolone lecz niepunktowane.
- zabronione jest u¿ywanie kopniêæ, uderzanie rantem tarczy w g³owê przeciwnika, uderzanie piê¶ci±, g³ow±, ³okciem, g³owica miecza, próby obaleñ, sztychy, zak³adanie d¼wigni. Dozwolony jest atak p³ask± czê¶ci± tarczy.
* w konkurencji miecza d³ugiego dozwolone jest u¿ywanie kopniêæ, uderzeñ g³ow±, ³okciem, g³owic± miecza
- w przypadku klinczu sêdziego powinien przerwaæ walkê po 3 sekundach, je¿eli sytuacja siê powtarza, zawodnik d±¿±cy do klinczu powinien zostaæ ukarany odjêciem punktu. Ciosy zadawane podczas klinczu nie s± liczone.
-Liczone s± jedynie silnie ciosy zadawane krawêdzi± tn±c± broni. Polem trafienia jest ca³e cia³o przeciwnika, z wy³±czeniem karku, d³oni, krocza i nóg poni¿ej kolan.
*w konkurencji miecza d³ugiego liczone s± jedynie ciosy zadane obur±cz
- Punkty liczone s± przez trzech sêdziów, wszyscy sêdziowie licz± obu zawodników i jednocze¶nie og³aszaj± swój werdykt po zakoñczeniu walki poprzez wskazanie rêk± na odpowiedniego zawodnika. Wygrywa ten zawodnik, który zostanie wskazany przez co najmniej dwóch sêdziów. Je¿eli ¿aden zawodnik nie zostanie wskazany przez 2 sêdziów, zarz±dzana jest 30 sekundowa dogrywka.
2.2. Miecz i puklerz.
- Przebiegu walki pilnuje 1 sêdzia
- Punkty liczone s± przez 2 sêdziów punktowych
- sêdzia punktowy po zauwa¿eniu trafienia przerywa walkê komend± ?stop?, trafienie zostanie zaliczone je¶li potwierdzi je drugi sêdzia punktowy
-trafienia obopólne s± przez sêdziów ignorowane
-po ka¿dym przerwaniu walki jest ona wznawiana przez sêdziego g³ównego komend± ?walka?.
- ka¿da walka trwa do zdobycia przez jednego z zawodników 3 punktów
- Zawodnik ma prawo do dwóch jednominutowych przerw w czasie walki w celu poprawienia czê¶ci uzbrojenia, je¶li naprawa nie jest mo¿liwa, to zostaje on zdyskwalifikowany lub mo¿e walczyæ bez sprawnego elementu uzbrojenia pod warunkiem, ¿e nie zagra¿a to znacz±co jego zdrowiu.
- Je¶li zawodnik dozna kontuzji w wyniku czystej akcji przeciwnika, ma on 10 sekund na osi±gniecie gotowo¶ci do walki w przeciwnym przypadku przegrywa walkê (to samo dotyczy zawodnika, który siê przewróci³). Je¶li kontuzja zawodnika nast±pi w wyniku nieczystego zagrania przeciwnika, zawodnik poszkodowany ma prawo do d³u¿szego odpoczynku, jego walka mo¿e zostaæ prze³o¿ona na pó¼niej. Je¶li zawodnik dostaje kontuzji w wyniku nieczystego a przy tym celowego zagrania, poszkodowany mo¿e zadecydowaæ o zakoñczeniu walki i dyskwalifikacji przeciwnika.
- zabronione jest u¿ywanie kopniêæ , uderzanie piê¶ci±, g³ow±, ³okciem, g³owica miecza, próby obaleñ, sztychy, zak³adanie d¼wigni. Zabronione s± wszelkie ataki puklerzem na g³owê przeciwnika.
- w przypadku klinczu sêdziego powinien przerwaæ walkê po 3 sekundach. Ciosy zadawane podczas klinczu nie s± liczone.
-Liczone s± jedynie silnie ciosy zadawane krawêdzi± tn±c± broni. Polem trafienia jest ca³e cia³o przeciwnika, z wy³±czeniem karku, d³oni, krocza i nóg poni¿ej kolan.
Regulamin PWR
CYTAT
1. Walka
1.1. Akcje dozwolone.
1. uderzenia krawêdzi± tn±c± broni w ca³e cia³o przeciwnika za wyj±tkiem stref zakazanych,
2. uderzenia rantem oraz p³ask± powierzchni± tarczy,
3. uderzenia g³owic±,
4. uderzenia piê¶ci±, g³ow±, wszelkie rodzaje kopniêæ,
5. obalenia,
1.2. Akcje zabronione.
1. wszelkie ataki na strefy zakazane czyli krocze, kark i stopy,
2. proste kopniêcia wyprowadzane na przód kolana,
3. uderzenia piê¶ci± trzymaj±ca broñ w g³owê,
4. walka w parterze,
5. celowe d±¿enie do klinczu,
6. sztychy,
1.3. Przebieg walki.
1. ka¿da walka sk³ada siê z trzech rund,
2. d³ugo¶æ rund jest ustalana indywidualnie i musi siê mie¶ciæ w przedziale od 1,5 minuty do 3 minut,
3. w polu walki w trakcie jej trwania mog± znajdowaæ siê jedynie zawodnicy
4. zatrzymanie czasu walki
* o zatrzymaniu czasu w trakcie walki decyduje sêdzia, mo¿e to zarz±dziæ w przypadku problemu technicznego z uzbrojeniem zawodnika b±d¼ innym uniemo¿liwiaj±cym dalsze prowadzenie walki
* w przypadku krótkich przerw np. na podniesienie siê obalonego zawodnika b±d¼ rozdzielenie zawodników klinczuj±cych, czas nie jest wstrzymywany
* Je¿eli czas ma zostaæ zatrzymany sêdzia g³ówny sygnalizuje to sêdziemu pomcniczemu
1. Walka ka¿dorazowo rozpoczyna siê na komendê ?walka? oraz koñczy siê b±d¼ jest zatrzymywana na komendê ?stop?,
2. Zawodnik ma prawo zakoñczyæ walkê przed czasem poprzez przyklêkniêcie na jedno kolano i opuszczenie broni,
* W tej sytuacji sêdzia g³ówny rozpoczyna odliczanie 10 sekund, po których up³yniêciu nastêpuje zakoñczenie walki przed czasem
* Zawodnik ma prawo po komendzie ?stop? opu¶ciæ pole walki b±d¼ poprosiæ o pomoc co automatycznie koñczy walkê
* Jakiekolwiek udzielenie pomocy zawodnikowi poprzez osoby trzecie w trakcie odliczania (np. pomoc przy podniesieniu siê, otwarcie zas³ony he³mu) jest niedopuszczalna i oznacza automatyczne zakoñczenie walki na niekorzy¶æ tego zawodnika
1. Je¿eli zawodnik dozna uszkodzenia uzbrojenia (a nie zosta³o to zauwa¿one przez sêdziów)mo¿e zasygnalizowaæ ów fakt sêdziemu g³ównemu poprzez wskazanie broni± na uszkodzony element b±d¼ miejsce które chroni³, nieuzasadnione przerwanie walki bêdzie karane,
* Walka jest przerywana w przypadku gdy który¶ z zawodników dozna uszkodzenia b±d¼ utraty jednego z poni¿szych elementów uzbrojenia
o He³m b±d¼ zas³ona
o Rêkawica
o Nakolannik
o Na³okietnik
o Nagolennica
o Ochrona przedramienia
o Broñ
o Tarcza
o Suspensor
o Utrata innego elementu uzbrojenia ni¿ wymienione nie powoduje przerwania walki przez sêdziego g³ównego,
o Zawodnik na naprawê b±d¼ wymianê elementu uzbrojenia ma 30 sekund, ka¿de kolejne 30 sekund oznacza otrzymanie punktu karnego
1.4. Kontuzje.
1. Je¿eli zawodnik dozna kontuzji w wyniku czystej akcji przeciwnika, to ma 10 sekund osi±gniêcie gotowo¶ci do walki, po up³yniêciu tego czasu walka zostanie zakoñczona na jego niekorzy¶æ
2. Je¿eli zawodnik dozna kontuzji w wyniku faulu to ma prawo do d³u¿szego odpoczynku, je¿eli nie jest w stanie kontynuowaæ walki mo¿e poprosiæ sêdziego g³ównego o jej zakoñczenie na jego korzy¶æ,
1.5. Zakoñczenie walki przed czasem.
1. Walka mo¿e zostaæ zakoñczona przed czasem w przypadku gdy:
* Sêdzia odliczy 10 sekund zawodnikowi, który przerwa³ walkê z w³asnej woli, nie jest w stanie kontynuowaæ walki po doznaniu kontuzji w czystej akcji lub zosta³ oszo³omiony w wyniku doznanych ciosów (tzw. knockdown)
* Sêdzia zakoñczy walkê na korzy¶æ zawodnika, który dozna³ kontuzji w wyniku faulu i nie jest w stanie kontynuowaæ walki,
* Zawodnik z w³asnej woli opu¶ci pole walki w trakcie odliczania
* Je¿eli w trakcie odliczania zostanie udzielona zawodnikowi jakakolwiek pomoc ze strony osób trzecich
* Je¿eli sêdzia g³ówny w trakcie odliczania zadecyduje, ¿e zawodnikowi niezw³ocznie powinna byæ udzielona pomoc medyczna
1.6. Punktowanie.
1. Trafienia -3 punkty
* Zawodnik, który bêdzie mia³ w danej rundzie na koncie wiêcej trafieñ broni± w strefy punktowane otrzymuje 3 punkty
2. Obalenia - 1 punkt
* Zawodnik, który w danej rundzie bêdzie mia³ na swym koncie wiêcej obaleñ otrzymuje 1 punkt
* O uznaniu obalenia decyduje sêdzia g³ówny
* po uznaniu obalenia sêdzia g³ówny zatrzymuje walkê daj±c czas zawodnikowi le¿±cemu na podniesienie siê i wznawia j± gdy ten bêdzie gotowy
* za zbyt wolne przygotowywanie siê obalonego zawodnika do dalszej walki sêdzia g³ówny mo¿e daæ mu ostrze¿enie b±d¼ punk karny
* Obalenie zostaje uznane przez sêdziego w sytuacji, gdy obalony zawodnik dotkn±³ ziemi dwoma kolanami, wszystkimi koñczynami, przedni± b±d¼ tyln± czê¶ci± tu³owia, po¶ladkami
* obalenie zostaje uznane na korzy¶æ stoj±cego zawodnika
* Je¿eli obaj zawodnicy upadn±, obalenie uznane zostanie temu który szybciej wstanie
* Le¿±cy zawodnicy nie mog± przeprowadzaæ ¿adnych akcji ofensywnych
* Za obalenie nie uznaje siê przypadkowego przewrócenia siê zawodnika np. w wyniku po¶lizgniêcia
3. Knockdowny ? 2 punkty
* Zawodnik, który w danej rundzie bêdzie mia³ na koncie wiêcej knockdownów otrzymuje 2 punkty
* Za knockdown uwa¿a siê powalenie przeciwnika za pomoc± ciosów broni± b±d¼ tarcz±
* Po knockdownie sêdzia g³ówny odlicza 10 sekund, je¿eli w tym czasie zawodnik nie osi±gnie gotowo¶ci do walki, to nastêpuje nokaut
4. Agresywno¶æ ? 1 punkt
* Zawodnik, który w danej rundzie wyka¿e siê agresywniejsz± walk± otrzymuje 1 punkt
* Do akcji agresywnych zalicza siê poprawnie wykonane kopniêcia, uderzenia tarcz±, g³owic± broni, g³ow±, ci±g³e napieranie i wywieranie presji na przeciwniku oraz wyj±tkowo mocne uderzenia broni±
1.4. Kary.
1. Sêdzia g³ówny za zachowania niezgodne z regulaminem przyznaje zawodnikom ostrze¿enia, b±d¼ je¶li sytuacja siê powtarza, punkty karne
2. Pierwsze ostrze¿enie nie niesie ze sob± konsekwencji punktowych, ka¿de nastêpne oznacza odjêcie jednego punktu od koñcowej punktacji
3. Ostrze¿enia s± liczone dla ca³ej walki, a nie dla ka¿dej rundy osobno
2. Sêdziowie.
2.1. Sêdziowie punktowi.
1. Walka punktowana jest przez 3 sêdziów
2. Sêdziowie punktowi przyznaj± punkty za przewagê w ilo¶ci trafieñ broni±, które sami licz±
3. przyznaj± zawodnikom punkty za obalenia i knockdowny uznane przez sêdziego g³ównego
2.2. Sêdzia g³ówny.
1. Pilnuje przebiegu walki
2. Decyduje o uznaniu obaleñ, knockdownów i przyznaje ostrze¿enia
2.3. Sêdzia pomocniczy ? zajmuje siê mierzeniem czasu walki oraz przerw miêdzy rundami.
3. Uzbrojenie
3.1. Dopuszczenie uzbrojenia
1. Uzbrojenie ka¿dego z zawodników musi zostaæ sprawdzone przez sêdziego g³ównego przed rozpoczêciem zawodów.
2. Sêdzia ma prawo nie dopu¶ciæ do walki zawodnika, którego uzbrojenie nie spe³nia wymogów bezpieczeñstwa.
3. Szczegó³owe wymogi co do uzbrojenia bêd± ustalane indywidualnie dla ka¿dej walki, w zale¿no¶ci od broni u¿ytej przez zawodników
4. Ka¿dy zawodnik musi mieæ do dyspozycji minimum 2 sztuki broni jednego typu (jednorêczne lub dwurêczne), tak aby w razie uszkodzenia jednej z móg³ j± wymieniæ na drug±
3.2. Ogólne wymogi dotycz±ce broni i tarcz jednego
1. Broñ sieczna jednorêczna
* Waga minimalna ? 1200 gr
2. Broñ sieczna dwurêczna
* Waga minimalna ? 1700 gr
3. Tarcza
* Maksymalna d³ugo¶æ ? 75 cm
* Maksymalna szeroko¶æ ? 60 cm
* W przypadku tarcz okr±g³ych maksymalna ¶rednica - 70 cm
3.3. Wymiana uzbrojenia
1. Zawodnik ma prawo do wymiany dowolnego elementu uzbrojenia na inny dopuszczony do u¿ycia przez sêdziego g³ównego.
* Wymiana mo¿e nast±piæ w przerwie miêdzy rundami je¶li odbywa siê ona z w³asnej woli zawodnika b±d¼ w trakcie rundy je¶li zosta³a zarz±dzona przez sêdziego g³ównego
* Zawodnik nie mo¿e zmieniaæ typu broni z jednorêcznego na dwurêczny i odwrotnie
3.4. Stylistyka uzbrojenia i ubioru bojowego
* Uzbrojenie i ubiór bojowy powinny stanowiæ repliki spójne historycznie i oparte na ¼ród³ach historycznych.
* Uzbrojenie i ubiór bojowy powinny byæ wykonane z materia³ów mo¿liwie najbardziej zbli¿onych do historycznych.
* Dopuszczalne jest stosowanie dodatkowych elementów ochronnych (np. stawów, krêgos³upa, krocza)wykonanych z tworzyw sztucznych, spe³niaj±cych nastêpuj±ce wymogi.
* Nie mog± byæ widoczne
* Musz± wystêpowaæ równolegle do uzbrajania historycznego jako dodatkowa ochrona, nie mog± stanowiæ jego substytutu
* Wyj±tek od zasad dotycz±cych niehistorycznych elementów uzbrojenia stanowi ochraniacz krocza, który dopuszczalny bêdzie wy³±cznie w formie sportowego suspensora.
Autor : Marcin Waszkielis
ps. po wklejeniu troche zamiesza³o w podpunktach ale mam nadzieje, ¿e jest czytelne.
Przy okazji prosi³bym o nie wykorzystywanie go w lekko zmodyfikowanych formach i podpisywanie siê pod nim w³asnym imieniem gdy¿ jest to zupe³ny brak szacunku dla cudzej pracy. Regulamin nie jest jeszcze doskona³y i byæ mo¿e zostanie lekko zmieniony lecz przeze mnie i po skonsultowaniu tego z kompetentnymi osobami.