Jak w temacie postu. Bêdê wdziêczny za informacje od kiedy potocznie zaczêto u¿ywaæ forniru i jakiej grubo¶ci by³ to fornir.
TeMuGyn
Fornir ma grubo¶æ 0.3 do 1.0 mm, powy¿ej 1.1-3.0 mm jest nazywanym ob³ogiem.
Stosowany od XVI, na wcze¶niejszych wzmianek w info nie spotka³em.
Poszperaj w temacie ³uszczarek (maszyna do forniru).
Mam
Augsburg 1322r wynalezionopi³e mechaniczn± co zmieni³o konstrukcjê mebli na system ramowo-p³ycieniowy co spowodowa³o upadek mebli z masywu drzewnego.
Mo¿na gdybaæ ¿e wXV wieku mog± pojawiaæ siê meble fornirowane , tylko po co?
materia³ by³ jeszcze tani.
nadal renrsans jest pewnym czasem
Konstrukcja ramowo-p³ycinowa mebli znana ju¿ jest z mebli egipskich i greckich! W kolejnych epokach zanik³a, by pojawiæ siê na nowo w gotyku...
Fornirowanie jest w gotyku rzadkie, ale siê zdarza. Na przyk³ad du¿e, niemieckie szafy wykonane by³y z drewna drzew iglastych (¶wierk, jod³a, modrzew),a okleinowane by³y drewnem jesionowym.
S± te¿ przyk³ady oklejanych mebli staro¿ytnych! Na przyk³ad do oklejania mebli egipskich stosowano cedr z Libanu, palisander z Afryki i oliwkê.
Opieram siê tylko na ¶redniowieczu
Szafy z drewna iglastego w Dojczach?, mo¿e chodzi o regiony po³udniowe, w pó³nocnych nie spotka³em siê z iglastymi,stosowano z tego co mi wiadomo przede wszystkim dêbinê z powodu mo¿liwo¶ci nadania faktur p³aszczyzny drewna
masz do tej info jaki¶ adres albo wydawnictwo?
Drewno iglaste by³o stosowane nagminie w Italii oraz rejonach alpejskich po³udniowej Europy
Dok³adnie tak! Chodzi³o mi o po³udniowe Niemcy. Przepraszam za niesprecyzowanie.
Je¶li chodzi o ¼ród³o, to opiera³em siê na wiedzy pani prof. Ireny Swaczyny z SGGW u której robiê pracê dotycz±c± mebli pó¼no¶redniowiecznych.
Polecam jej ksi±¿kê "Meble - naprawa i odnawianie" (Pañstwowe Wydawnictwo Rolnicze i Le¶ne). Traktuje ona g³ównie o konserwacji mebli, ale przedstawia wiele dawnych technik stolarskich.
Dziêki!
mam inne pytanie stotka³e¶ siê z opisami czy te¿ zbiorami w muzeach dotycz±cych hebli(strugów) za pomoc± których wykonywano pó³rzezby zwojów papirusa(pergaminu) na po³aciach mebli pó³nocno europejskich.
Przyznam, ¿e siê nie spotka³em, ale mogê poszukaæ/popytaæ. W encyklopedii LeDuc'a s± rysunki ¶redniowiecznych narzêdzi stolarskich i ciesielskich. No ale z Le Duc'iem ró¿nie bywa...
Ten pochodzi z "Melancholii" Durera (
http://www.alchemylab.com/melancholia.htm), no ale to ju¿ XVIw
Je¶li zwrócisz uwagê na to, co napisa³em w po¶cie powy¿ej, to wyra¿nie zaznaczy³em, ¿e ten strug (rysunek z encyklopedii Violett Le Duc'a) zosta³ narysowany na podstawie miedziorytu Melancholia Albrechta Durera z 1514 roku.
Wiêc pytanie pozostaje aktualne
£ukasz
Witam
a na jakiej podstawie twierdzisz ¿e u¿ywano frezarki do produkcji tego hebla?
pytanie do £ukasza
my¶lê ¿e mo¿na wierzyæ Durerowi
CYTAT
a na jakiej podstawie twierdzisz ¿e u¿ywano frezarki do produkcji tego hebla?
pytanie do £ukasza
my¶lê ¿e mo¿na wierzyæ Durerowi
Dwie sprawy :
1) Nie podwa¿am autentyczno¶ci ryciny ani tego co jest na niej przedstawione.
2) Jak zauwarzy³e¶ nie stwierdzi³em na 100% ¿e takich narzêdzi urzyto ( stwierdzi³em ¿e jest to bardzo prawdopodobne). to poprostu widaæ. Takie efekty da siê uzyskaæ rêcznie ale nie mai³o by to wiêkszego sensu - robi±c to rêcznie mo¿na by go lepiej dopasowaæ do rêki co ZNACZNIE u³atwi³o by jego urzywanie.
Pozdrawiam
£ukasz
Problem w tym ¿e mam taki(nie orgina³)i ca³kiem pasuje mi do ³apki.
pozdrawiam
CYTAT
Problem w tym ¿e mam taki(nie orgina³)i ca³kiem pasuje mi do ³apki
Nie do koñca rozumiem - Jaki problem?
£ukasz.
- robi±c to rêcznie mo¿na by go lepiej dopasowaæ do rêki co ZNACZNIE u³atwi³o by jego urzywanie
problem w tym(ma³y
) ¿e kszta³t, choæby w Durerze jest ergonomiczny!
co i innym ¿ycze
pozdrawiam
i wracajmy na g³ówny temat który i mnie nurtuje
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.