CYTAT
Ten West, z tego co widzê ma we wszystkich najwy¿szych linkach z googli wyczerpany nak³ad.
to kup na Allegro, jest za 25z³
Sachs - szacowna pozycja, ale przeterminowana w pewnej mierze. Landels to opowie¶ci dziadka przy kominku - kilka warto¶ciowych informacji otoczonych pierdo³ami.
Poszukaj na archive.org, masz tam darmowo H. Panum, The Stringed Instruments Of The Middle Ages (autor b³êdnie oznaczony jako J. Pulver - to t³umacz ang. wydania), b. stara (przedsachsowska), ale jak dot±d najlepsza synteza tematu. Wbrew tytu³owi jest tam du¿o wiadomo¶ci o instrumentach antycznych i tradycyjnych.
Podobnie K. Schlesinger,
The instruments of the modern orchestra & early records of the precursors of the violin family - to nie jest rozprawa o skrzypcach, tylko do¶æ szeroka i erudycyjna praca, która nie stroni od cytatów ¼ród³owych.
I mo¿e jeszcze Stainera
The music of the Bible - to ju¿ raczej jako ciekawostka (i tak lepszy ni¿ fatalny Montagu
Instrumenty muzyczne Biblii w jeszcze gorszym pl przek³adzie). Wszystkie prace oczywi¶cie s± przestarza³e i nale¿y podchodziæ do nich z nale¿yt± krytyk±, ale bez w±tpienia siê przydadz±. Jak pobuszujesz po archive.org, to pewnie znajdziesz co¶ jeszcze (mo¿esz i¶æ za bibliografi± Sachsa).
Hegela specjalnie taniej nie kupisz, przynajmniej nie teraz.
CYTAT
Czy istniej± jakie¶ zachowane opisy muzykowania dla przyjemno¶ci i do jakiej bieg³o¶ci technicznej dochodzili ówcze¶ni muzycy?
Bardzo du¿o. Wiêcej i bardziej wiarygodne ¶wiadectwa ni¿ dla ¶redniowiecza - piszê tu o Grecji, bo "ówcze¶ni" w tym temacie mo¿e równie dobrze znaczyæ, ¿e zaczynamy od Enuma Elisz. ¬ród³a bêd± nawet u Landelsa.
CYTAT
Chodzi mi tu o co¶ takiego, ¿e ze wszystkich ogólnodostêpnych ¼róde³ (podrêczniki szkolne, skrypty z historii muzyki) wynika, ¿e by³a to muzyka potwornie zmanieryzowana i grana od wielkiego dzwonu - w co nie bardzo mi siê chce wierzyæ (jak podejrzewam nie bêdzie siê chcia³o nikomu, kto gra na czymkolwiek z zami³owania).
mo¿na tak i mo¿na tak - by³a szko³a falenicka i otwocka, inaczej siê gra³o na igrzyskach pytyjskich a inaczej na sympozjonie. inaczej - jak mo¿na za³o¿yæ - robi³o siê epikê archaiczn±, inaczej lirykê za Alkajosa. by³y "nurty tradycyjne" i "manieryzmy". to zbyt rozleg³y chronologicznie i zró¿nicowany terytorialnie materia³, aby mo¿na by³o sformu³owaæ prost± charakterystykê. zobaczysz zreszt± w opracowaniach.
CYTAT
Je¿eli budowa instrumentów z tamtej epoki by³a na tyle niewymagaj±ca
niewymagaj±ca? to poczytaj o mechanizmach klapowo-pier¶cieniowych w aulosach lub o ewolucji kithary
by³y instrumenty wyra¼nie przeznaczone dla amatorów i profesjonalistów. oddaje to choæby uproszczone zestawienie lira-kithara.