Oto Regulamin PWR, który bêdzie obowi±zywa³ podczas IV Toruñskich Medievaliów.
Pierwszy raz zosta³ zastosowany podczas III Toruñskich Medievaliów, z których krótka relacjê mo¿na przeczytaæ
tutaj1. Walka
1.1. Akcje dozwolone.
1. uderzenia krawêdzi± tn±c± broni w ca³e cia³o przeciwnika za wyj±tkiem stref zakazanych,
2. uderzenia rantem oraz p³ask± powierzchni± tarczy,
3. uderzenia g³owic±,
4. uderzenia piê¶ci±, g³ow±, wszelkie rodzaje kopniêæ,
5. obalenia,
1.2. Akcje zabronione.
1. wszelkie ataki na strefy zakazane czyli krocze, kark i stopy,
2. proste kopniêcia wyprowadzane na przód kolana,
3. uderzenia piê¶ci± trzymaj±ca broñ w g³owê,
4. walka w parterze,
5. celowe d±¿enie do klinczu,
6. sztychy,
1.3. Przebieg walki.
1. ka¿da walka sk³ada siê z trzech rund,
2. d³ugo¶æ rund jest ustalana indywidualnie i musi siê mie¶ciæ w przedziale od 1,5 minuty do 3 minut,
3. w polu walki w trakcie jej trwania mog± znajdowaæ siê jedynie zawodnicy
4. zatrzymanie czasu walki
* o zatrzymaniu czasu w trakcie walki decyduje sêdzia, mo¿e to zarz±dziæ w przypadku problemu technicznego z uzbrojeniem zawodnika b±d¼ innym uniemo¿liwiaj±cym dalsze prowadzenie walki
* w przypadku krótkich przerw np. na podniesienie siê obalonego zawodnika b±d¼ rozdzielenie zawodników klinczuj±cych, czas nie jest wstrzymywany
* Je¿eli czas ma zostaæ zatrzymany sêdzia g³ówny sygnalizuje to sêdziemu pomcniczemu
1. Walka ka¿dorazowo rozpoczyna siê na komendê ?walka? oraz koñczy siê b±d¼ jest zatrzymywana na komendê ?stop?,
2. Zawodnik ma prawo zakoñczyæ walkê przed czasem poprzez przyklêkniêcie na jedno kolano i opuszczenie broni,
* W tej sytuacji sêdzia g³ówny rozpoczyna odliczanie 10 sekund, po których up³yniêciu nastêpuje zakoñczenie walki przed czasem
* Zawodnik ma prawo po komendzie ?stop? opu¶ciæ pole walki b±d¼ poprosiæ o pomoc co automatycznie koñczy walkê
* Jakiekolwiek udzielenie pomocy zawodnikowi poprzez osoby trzecie w trakcie odliczania (np. pomoc przy podniesieniu siê, otwarcie zas³ony he³mu) jest niedopuszczalna i oznacza automatyczne zakoñczenie walki na niekorzy¶æ tego zawodnika
1. Je¿eli zawodnik dozna uszkodzenia uzbrojenia (a nie zosta³o to zauwa¿one przez sêdziów)mo¿e zasygnalizowaæ ów fakt sêdziemu g³ównemu poprzez wskazanie broni± na uszkodzony element b±d¼ miejsce które chroni³, nieuzasadnione przerwanie walki bêdzie karane,
* Walka jest przerywana w przypadku gdy który¶ z zawodników dozna uszkodzenia b±d¼ utraty jednego z poni¿szych elementów uzbrojenia
o He³m b±d¼ zas³ona
o Rêkawica
o Nakolannik
o Na³okietnik
o Nagolennica
o Ochrona przedramienia
o Broñ
o Tarcza
o Suspensor
o Utrata innego elementu uzbrojenia ni¿ wymienione nie powoduje przerwania walki przez sêdziego g³ównego,
o Zawodnik na naprawê b±d¼ wymianê elementu uzbrojenia ma 30 sekund, ka¿de kolejne 30 sekund oznacza otrzymanie punktu karnego
1.4. Kontuzje.
1. Je¿eli zawodnik dozna kontuzji w wyniku czystej akcji przeciwnika, to ma 10 sekund osi±gniêcie gotowo¶ci do walki, po up³yniêciu tego czasu walka zostanie zakoñczona na jego niekorzy¶æ
2. Je¿eli zawodnik dozna kontuzji w wyniku faulu to ma prawo do d³u¿szego odpoczynku, je¿eli nie jest w stanie kontynuowaæ walki mo¿e poprosiæ sêdziego g³ównego o jej zakoñczenie na jego korzy¶æ,
1.5. Zakoñczenie walki przed czasem.
1. Walka mo¿e zostaæ zakoñczona przed czasem w przypadku gdy:
* Sêdzia odliczy 10 sekund zawodnikowi, który przerwa³ walkê z w³asnej woli, nie jest w stanie kontynuowaæ walki po doznaniu kontuzji w czystej akcji lub zosta³ oszo³omiony w wyniku doznanych ciosów (tzw. knockdown)
* Sêdzia zakoñczy walkê na korzy¶æ zawodnika, który dozna³ kontuzji w wyniku faulu i nie jest w stanie kontynuowaæ walki,
* Zawodnik z w³asnej woli opu¶ci pole walki w trakcie odliczania
* Je¿eli w trakcie odliczania zostanie udzielona zawodnikowi jakakolwiek pomoc ze strony osób trzecich
* Je¿eli sêdzia g³ówny w trakcie odliczania zadecyduje, ¿e zawodnikowi niezw³ocznie powinna byæ udzielona pomoc medyczna
1.6. Punktowanie.
1. Trafienia -3 punkty
* Zawodnik, który bêdzie mia³ w danej rundzie na koncie wiêcej trafieñ broni± w strefy punktowane otrzymuje 3 punkty
2. Obalenia - 1 punkt
* Zawodnik, który w danej rundzie bêdzie mia³ na swym koncie wiêcej obaleñ otrzymuje 1 punkt
* O uznaniu obalenia decyduje sêdzia g³ówny
* po uznaniu obalenia sêdzia g³ówny zatrzymuje walkê daj±c czas zawodnikowi le¿±cemu na podniesienie siê i wznawia j± gdy ten bêdzie gotowy
* za zbyt wolne przygotowywanie siê obalonego zawodnika do dalszej walki sêdzia g³ówny mo¿e daæ mu ostrze¿enie b±d¼ punk karny
* Obalenie zostaje uznane przez sêdziego w sytuacji, gdy obalony zawodnik dotkn±³ ziemi dwoma kolanami, wszystkimi koñczynami, przedni± b±d¼ tyln± czê¶ci± tu³owia, po¶ladkami
* obalenie zostaje uznane na korzy¶æ stoj±cego zawodnika
* Je¿eli obaj zawodnicy upadn±, obalenie uznane zostanie temu który szybciej wstanie
* Le¿±cy zawodnicy nie mog± przeprowadzaæ ¿adnych akcji ofensywnych
* Za obalenie nie uznaje siê przypadkowego przewrócenia siê zawodnika np. w wyniku po¶lizgniêcia
3. Knockdowny ? 2 punkty
* Zawodnik, który w danej rundzie bêdzie mia³ na koncie wiêcej knockdownów otrzymuje 2 punkty
* Za knockdown uwa¿a siê powalenie przeciwnika za pomoc± ciosów broni± b±d¼ tarcz±
* Po knockdownie sêdzia g³ówny odlicza 10 sekund, je¿eli w tym czasie zawodnik nie osi±gnie gotowo¶ci do walki, to nastêpuje nokaut
4. Agresywno¶æ ? 1 punkt
* Zawodnik, który w danej rundzie wyka¿e siê agresywniejsz± walk± otrzymuje 1 punkt
* Do akcji agresywnych zalicza siê poprawnie wykonane kopniêcia, uderzenia tarcz±, g³owic± broni, g³ow±, ci±g³e napieranie i wywieranie presji na przeciwniku oraz wyj±tkowo mocne uderzenia broni±
1.4. Kary.
1. Sêdzia g³ówny za zachowania niezgodne z regulaminem przyznaje zawodnikom ostrze¿enia, b±d¼ je¶li sytuacja siê powtarza, punkty karne
2. Pierwsze ostrze¿enie nie niesie ze sob± konsekwencji punktowych, ka¿de nastêpne oznacza odjêcie jednego punktu od koñcowej punktacji
3. Ostrze¿enia s± liczone dla ca³ej walki, a nie dla ka¿dej rundy osobno
2. Sêdziowie.
2.1. Sêdziowie punktowi.
1. Walka punktowana jest przez 3 sêdziów
2. Sêdziowie punktowi przyznaj± punkty za przewagê w ilo¶ci trafieñ broni±, które sami licz±
3. przyznaj± zawodnikom punkty za obalenia i knockdowny uznane przez sêdziego g³ównego
2.2. Sêdzia g³ówny.
1. Pilnuje przebiegu walki
2. Decyduje o uznaniu obaleñ, knockdownów i przyznaje ostrze¿enia
2.3. Sêdzia pomocniczy ? zajmuje siê mierzeniem czasu walki oraz przerw miêdzy rundami.
3. Uzbrojenie
3.1. Dopuszczenie uzbrojenia
1. Uzbrojenie ka¿dego z zawodników musi zostaæ sprawdzone przez sêdziego g³ównego przed rozpoczêciem zawodów.
2. Sêdzia ma prawo nie dopu¶ciæ do walki zawodnika, którego uzbrojenie nie spe³nia wymogów bezpieczeñstwa.
3. Szczegó³owe wymogi co do uzbrojenia bêd± ustalane indywidualnie dla ka¿dej walki, w zale¿no¶ci od broni u¿ytej przez zawodników
4. Ka¿dy zawodnik musi mieæ do dyspozycji minimum 2 sztuki broni jednego typu (jednorêczne lub dwurêczne), tak aby w razie uszkodzenia jednej z móg³ j± wymieniæ na drug±
3.2. Ogólne wymogi dotycz±ce broni i tarcz jednego
1. Broñ sieczna jednorêczna
* Waga minimalna ? 1200 gr
2. Broñ sieczna dwurêczna
* Waga minimalna ? 1700 gr
3. Tarcza
* Maksymalna d³ugo¶æ ? 75 cm
* Maksymalna szeroko¶æ ? 60 cm
* W przypadku tarcz okr±g³ych maksymalna ¶rednica - 70 cm
3.3. Wymiana uzbrojenia
1. Zawodnik ma prawo do wymiany dowolnego elementu uzbrojenia na inny dopuszczony do u¿ycia przez sêdziego g³ównego.
* Wymiana mo¿e nast±piæ w przerwie miêdzy rundami je¶li odbywa siê ona z w³asnej woli zawodnika b±d¼ w trakcie rundy je¶li zosta³a zarz±dzona przez sêdziego g³ównego
* Zawodnik nie mo¿e zmieniaæ typu broni z jednorêcznego na dwurêczny i odwrotnie
3.4. Stylistyka uzbrojenia i ubioru bojowego
* Uzbrojenie i ubiór bojowy powinny stanowiæ repliki spójne historycznie i oparte na ¼ród³ach historycznych.
* Uzbrojenie i ubiór bojowy powinny byæ wykonane z materia³ów mo¿liwie najbardziej zbli¿onych do historycznych.
* Dopuszczalne jest stosowanie dodatkowych elementów ochronnych (np. stawów, krêgos³upa, krocza)wykonanych z tworzyw sztucznych, spe³niaj±cych nastêpuj±ce wymogi.
* Nie mog± byæ widoczne
* Musz± wystêpowaæ równolegle do uzbrajania historycznego jako dodatkowa ochrona, nie mog± stanowiæ jego substytutu
* Wyj±tek od zasad dotycz±cych niehistorycznych elementów uzbrojenia stanowi ochraniacz krocza, który dopuszczalny bêdzie wy³±cznie w formie sportowego suspensora.
Autor : Marcin Waszkielis
ps. po wklejeniu troche zamiesza³o w podpunktach ale mam nadzieje, ¿e jest czytelne.
Przy okazji prosi³bym o nie wykorzystywanie go w lekko zmodyfikowanych formach i podpisywanie siê pod nim w³asnym imieniem gdy¿ jest to zupe³ny brak szacunku dla cudzej pracy. Regulamin nie jest jeszcze doskona³y i byæ mo¿e zostanie lekko zmieniony lecz przeze mnie i po skonsultowaniu tego z kompetentnymi osobami.