Witam kole¿anki i kolegów!
Elbl±ska Kompania Zaciê¿na wspólnie z kilkoma innymi organizacjami serdecznie zaprasza wszystkich chêtnych do wziêcia udzia³u w imprezie pod nazw± "Inscenizacja bitwy morskiej na Zalewie Wi¶lanym" w 548 rocznicê zwyciêstwa po³±czonych flot elbl±sko- gdañskiej nad flot± Zakonu Krzy¿ackiego.
Impreza obejmuje trzy dni, od 9(pi±tek) do 11.09. W programie mamy Galê PWR, turniej indywidualny (Nagrody 750z³, 500z³, 250z³ + rzeczówki), turniej pi±tek bohurtowych(1000z³, 700z³),"zdobywanie bramy"- inicjatywa powsta³a po tegorocznym Gruwnie- nagrodê funduje Justycja.
W planie mamy tak¿e turniej strojów historycznych i je¿eli zg³osi siê odpowiednia liczba uczestników mo¿emy zorganizowaæ turniej ³uczniczy i turniej bardów.
Wszyscy zbrojni s± zobowi±zani do wziêcia udzia³u w inscenizacji, niestety na tym dla sponsorów opiera siê ta impreza - przyjmiemy ³uczników, artylerzystów, a w szczególno¶ci ciê¿kozbrojnych.
Zapewniamy wy¿ywienie i nocleg w szkole(dla tych , którzy nie bêd± mieli namiotu) przez ca³y czas trwania imprezy, której bêdzie towarzyszyæ muzyka historyczna wykonywana przez zespó³ Percival i Grupê Radnyna. Prawdopodobnie odbêd± siê tak¿e warsztaty tañców historycznych. Niestety mamy tylko 150 miejsc, wiêc zdecyduje kolejno¶æ zg³oszeñ.
Zg³oszenia prosimy przesy³aæ na suchaczbitwa@o2.pl !
Plan imprezy
09.09.2011 pi±tek
9.00- 21.00 przyjmowanie bractw -zakwaterowanie w obozie rycerskim(nad samiu¶kim zalewem:))
- zakoñczenie prac przygotowawczych do inscenizacji /pole bitwy, obóz rycerski , scena itp.
19.00- 21.00 Gala PWR- Profesjonalne Walki Rycerskie, miêdzy walkami pokazy Fire Show- Woodstock Ognia Team, muzyka historyczna -grupa Radnyna (szranki, scena boczna)
10.09.2011 sobota
10.00 turniej miecz + tarcza, (szranki, obok sceny bocznej)
11.00-12.00 muzyka historyczna -Grupa Radnyna, tañce historyczne- Elbl±ska Kompania Zaciê¿na (scena boczna)
13.00 turniej ³uczniczy (pla¿a)
15.00 - 16.30 zespó³ Percival w trakcie kuglarze (scena g³ówna)
17.00 -18.30 zespó³ Mulled Vine (scena g³ówna)
19.00-20.00 Przerwa na organizacjê pola bitwy- Muzyka historyczna- Grupa Radnyna (scena g³ówna)
20.00- 20.40 Inscenizacja Bitwy na Zalewie Wi¶lanym(pla¿a, pod scen± g³ówn±)
20.40 pokaz sztucznych ogni (pla¿a)
21.00 Fire Show - Woodstock Ognia Team (pod scen± g³ówn±)
21.30- 23.00 Rotten Bark- Finalista programu "Must be the music"
(scena g³ówna)
23.00- 2.00 muzyka biesiadna(scena g³ówna)
11.09.2011 Niedziela
10.00 ¦niadanie(obóz rycerski)
11.30 Turniej pi±tek bohurtowych (szranki, obok sceny bocznej)
13.00 Konkurs Strojów Historycznych(obóz rycerski)
15.00 Zakoñczenie imprezy, rozdanie nagród, wyjazdy uczestników
(scena g³ówna)
pozdrawiam,
Jakub £adyñski
tego dnia zaczynam urlop, na pewno siê wybiorê do Ciebie Kubuniu :*
i zawo³am Cannabisow± Kompanie ¿eby by³o ra¼niej
obym do niej do³±czy³ w tym nieszczêsnym wrze¶niu :P
tego Tobie i sobie ¿yczê ;)
Czy bêd± ¶redniowieczne statki p³ywaj±ce po wodzie?
Niestety, póki co bêd± to wy³±cznie makiety przeznaczone do celów inscenizacyjnych.
Lepsze to ni¿ nic, nawet makiety statków brzmi± ciekawie - i nie ma obawy ¿e siê utonie.
Hej,
O ile pamiêtam z zesz³ego roku to makiety s³u¿y³y za cel ³uczników, wiêc nie licz Andrzej ¿e tam wejdziesz :PP No chyba ¿e chcesz sp³on±æ razem ze statkiem
Pzdr
Chaos
Dok³adnie tak, makiety statków bêd± sta³y na plazy i bêd± s³u¿y³y do palenia
Z³o¿one s± ju¿ projekty do mi³ych pañ, które nazywane s± Uni± Europejsk± na prawdziw± replikê statku. Przedsiêwziêcie za ok. 500-600 tys z³ (statek z pe³nym wyposa¿eniem). Na razie zaczynamy powoli, ale z biegiem czasu, a dok³adnie mam nadziejê ju¿ w przysz³ym roku ca³e przedsiêwziêcie nabierze szybkiego tempa
Szykuje siê niesamowita impreza. Oczywi¶ci zarówno turniej 1vs1 i 5vs5 bêdzie uwzglêdniany w rankingu rycerskim.
CYTAT(Micha³ Do³êga @ 15:24 01.08.2011)
Z³o¿one s± ju¿ projekty do mi³ych pañ, które nazywane s± Uni± Europejsk± na prawdziw± replikê statku. Przedsiêwziêcie za ok. 500-600 tys z³ (statek z pe³nym wyposa¿eniem). Na razie zaczynamy powoli, ale z biegiem czasu, a dok³adnie mam nadziejê ju¿ w przysz³ym roku ca³e przedsiêwziêcie nabierze szybkiego tempa
Zacny zamys³. Fajnie by by³o, gdyby w przysz³o¶ci powsta³a jedna, lub najlepiej dwie repliki kogi, holka lub karaki - na co dzieñ sta³yby w porcie elbl±skim i cieszy³y turystów (od samego pocz±tku by³a w mie¶cie Lastadia), a w rocznicê bitwy na zalewie uczestniczy³y w inscenizacji. Wszak koga to symbol Elbl±ga. Mog³aby siê wtedy zrobiæ z tego ciekawa impreza historyczna, przyci±gaj±ca turystów w ten rejon.
Dla przyk³adu replika kogi z XVw. zbudowana w Holandii kosztem 150.000 euro:
http://www.ijsseltv.nl/wp/2010/08/kamper-k...sail-amsterdam/http://www.kamper-kogge.nl/Parê replik p³ywa te¿ pod niemieck± bander± (w muzeum morskim w Bremerhaven maj± nawet oryginalny kad³ub z 1380r.). Ró¿ni± siê miêdzy sob± konstrukcyjnie, gdy¿ ka¿da na¶laduje lokalny warsztat hanzeatycki. Zarówno gdañska, jak i elbl±ska koga ró¿ni± siê od siebie wygl±dem i konstrukcj±. Jest w tym zatem pewna lokalna indywidualno¶æ, któr± mo¿na by przy okazji podkre¶liæ
W sumie jak najbardziej na miejscu by³by mniejsze jednostki, o prostszej konstrukcji (notabene, prawdopodobnie tañsze...)-szkuty, du¿e ³odzi, barki ...
Perê lat temu (2?) znaleziono, na pomorzu szkutê piêtnastowieczn±-na forum jest gdzie¶ temat-to by³aby opcja dopiero do zrekonstruowania-idealna na t± bitwê
Regulamin 5 na 5:
Zasady :
I.
Turniej ma sk³adaæ siê z dru¿yn podzielonych na domy.
Z ka¿dej grupy wychodz± najlepsze dru¿yny, dalsza czê¶æ turnieju rozgrywana bêdzie systemem pucharowym
Ilo¶æ domów i dru¿yn wychodz±cych z grup jest zale¿n± od ilo¶ci 5 wychodz±cych do turnieju.
II.
Dru¿yna musi liczyæ od 5 do 8 zawodników, z czego w starciu bierze udzia³ 5, a resztê stanowi± rezerwowi.
Zawodnicy z jednej dru¿yny nie mog± walczyæ w sk³adzie innej.
Ka¿da dru¿yna musi wybraæ kapitana, tylko on ma prawo g³osu i mo¿e rozmawiaæ z sêdziami!!
III.
Sêdziowie maj± g³os decyduj±cy , od ich decyzji nie ma odwo³ania.
Sêdziowie mog± karaæ dyskwalifikacj± jednego zawodnika lub ca³± dru¿ynê oraz nak³adaæ inne kary w zale¿no¶ci od przewinienia.
IV.
Opancerzenie i broñ :
- wymagany jest spójno¶æ historyczna sprzêtu
- sêdziowie maj± obowi±zek sprawdzenia stanu technicznego sprzêtu pod wzglêdem historyczno¶ci; spójno¶ci, bezpieczeñstwa
Szczególna uwaga zostanie zwrócona na prawid³owe ochrony g³owy, szyi i krêgos³upa. Wymagana jest równie¿ ochrona piszczeli.
V. Zasady walki
1. ilo¶æ zawodników
Dru¿yna która np. z powodu kontuzji straci³a zawodnika lub zawodników mo¿e walczyæ dalej w sk³adzie pomniejszonym, wówczas kapitan dru¿yny przeciwnej decyduje czy jego dru¿yna dobrowolnie siê pomniejszy czy wykorzysta przewagê liczebn±.
Je¿eli z powodu kontuzjo, b±d¼ te¿ wykluczeñ przez sêdziego liczba zawodników w dru¿ynie spadnie poni¿ej 4, to jest ona usuwana z turnieju i pozosta³e jej walki rozstrzyga siê na ko¿y¶æ przeciwników.
2. walka
Czas walki nie jest limitowany jednak je¶li starcie bêdzie siê znacz±co przed³u¿aæ z powodu pasywno¶ci zawodników, sêdzia g³ówny ma prawo zakoñczyæ walkê na korzy¶æ dru¿yny, która ma wiêcej wci±¿ walcz±cych zawodników b±d¼ nakazaæ powtórzenie starcia w pe³nych sk³adach.
3. NIE WOLNO:
- wstawaæ po przewróceniu
- walczyæ bez broni ( broñ mo¿na mieæ zapasow± np. przy pasku, mo¿na tak¿e zostawiæ j± sobie na ziemi ale po jej stracie koniecznie trzeba jak najszybciej mieæ w ³apie zapasow± , nie ma limitu ilo¶ci broni zapasowej ), zawodnik podejmuj±cy akcje ofensywne bez broni zostanie usuniêty z pola walki przez sêdziów
- uderzaæ w stopy, kark ( uderzenia w potylicê dozwolone s± tylko po linii pionowej!), krocze, pod kolano, szyjê
- nie wolno zahaczaæ broni± za kark i pod kolano
4. Sêdziowie
Przygl±daj± siê walce w celu spostrze¿enia fauli, tylko oni mog± walkê przerwaæ i wznowiæ.
Zdanie sêdziów jest decyduj±ce. Dyskusja z sêdziami poza kapitanem dru¿yny jest zabroniona, za prowadzenie jej bêdzie kara dyskwalifikacja dla zawodnika! W sk³ad sêdziowski wchodzi sêdzia g³ówny, który ostatecznie rozstrzyga wszelkie kwestie sporne po zakoñczeniu starcia, sêdzia techniczny oraz sêdziowie pomocniczy. Wszystkie kwestie sporne s± rozstrzygane w oparciu o to co zosta³o zauwa¿one przez sêdziów. Sêdziowie nie mog± rozstrzygaæ w przypadku sytuacji, których nie widzieli.
Ka¿dej z walcz±cych w danym starciu dru¿yn jest przypisany jeden sêdzia pomocniczy, przy którym zawodnicy zbieraj± siê przed oraz po zakoñczeniu walki. Je¿eli starcie zosta³o przerwane, to przy sêdziach zbieraj± siê jedynie zawodnicy, którzy w momencie jego przerwania wci±¿ walczyli. Po zakoñczeniu lub przerwaniu walki sêdzia g³ówny wzywa sêdziów pomocniczych i ewentualnie kapitanów dru¿yn w celu rozstrzygniêcia kwestii spornych.
Wszelkie kwestie nie ujête w regulaminie rozstrzyga sêdzia g³ówny.
REGULAMIN TURNIEJU
Rozgrywanie turnieju
I etap: Grupy - eliminacje
Przydzia³ zawodników do grup jest losowy. Ilo¶æ zawodników wychodz±cych z grup, uzale¿niona bêdzie od ilo¶ci zg³oszonych walcz±cych. W wyniku remisu dochodzi do dogrywki. Czas jednej walki ? pó³torej minuty, dogrywki ? 30 sekund.
II etap: Pucharowy
Zawodnicy wychodz±cy z grup bêd± wpisywani do drabinki turniejowej, kto wygra przechodzi wy¿ej.
Czas jednej walki ? dwie minuty, dogrywki ? 30 sekund.
Zasady
I. Dopuszczenie do walki
Do walk dopuszczone s± osoby p³ci obojga, pe³noletnie. Bezwzglêdn± granic± jest ukoñczone 18 lat.
Wymagane jest uzbrojenie ochronne zgodne z histori± z lat 1350-1420. Spójno¶æ historyczn± sprawdzi komisja ? decyzjê nieodwo³aln± podejmuje sêdzia g³ówny. Elementy historycznego uzbrojenia nie mog± byæ wykonane z materia³ów niedostêpnych w XIV-XV wieku. Osoby chc±ce upewniæ siê przed turniejem, ¿e ich uzbrojenie spe³nia wymogi regulaminu mog± przes³aæ zdjêcia w zbroi do weryfikacji przed zawodami na adres: torunska.szkola.fechtunku@gmail.com . Uzbrojenie i wygl±d walcz±cego musi byæ schludne (szaty na zbrojê nie mog± byæ porwane i brudne, uzbrojenie pordzewia³e, czepce kolcze nie mog± byæ porwane). Wspó³czesne elementy ubioru nie mog± byæ widoczne (np. suspensory, majtki z licry).
Uzbrojenie musi zawieraæ:
- he³m zamkniêty (os³aniaj±cy twarz, potylicê) - tzw. ?polska krata? nie jest dopuszczona. Zas³ona musi byæ opuszczona w ci±gu ca³ego starcia (w przypadku he³mu z zas³on±). Zawodnik, któremu zas³ona bêdzie swobodnie podskakiwaæ zostanie zdyskwalifikowany. Kapalin wymaga podbródka. Je¶li sêdziowie uznaj±, ¿e przerwa miêdzy kapalinem a podbródkiem jest zbyt du¿a, taki zestaw nie zostanie dopuszczony;
- os³onê szyi lepsz± ni¿ samo pikowanie. Wszelakie he³my z zas³on± musz± posiadaæ czepiec kolczy. Go³a skóra widoczna na szyi powoduje automatyczne odrzucenie zawodnika przez sêdziów;
- os³ony r±k - czyli na ramionach co najmniej kolczugê, os³ona ³okci, przedramion i rêkawice. Ze wzglêdów bezpieczeñstwa dopuszczone s± rêkawice z okr±g³± dodatkow± os³on± chroni±ce palce. Wymagany jest pancerz symetryczny, z wyj±tkiem przedramienia i rêkawicy. Dopuszczane jest niestosowanie dodatkowej os³ony przedramienia rêki trzymaj±cej tarczê. W przypadku rêkawicy pod tarcz±, dopuszczalna jest tak¿e rêkawica pikowana.
- korpus chroniony minimalnie przeszywanic± i kolczug±, p³atami lub napier¶nikiem. P³aty nie musz± byæ zbrojone na plecach, sam napier¶nik jest dozwolony.
- os³ony nóg, sk³adaj±ce siê z nabiodrka, nakolanka i os³ony ³ydek. Trzewiki nie s± wymagane.
- wymagana os³ona krocza ? suspensor sportowy.
Broñ: Musi byæ sieczna, czyli miecz, kord, tasak. D³ugo¶æ broni dowolna. Waga broni nie mo¿e byæ mniejsza ni¿ 1200g. Krawêdzie broni musz± mieæ co najmniej 2mm grubo¶ci, nie mog± te¿ zawieraæ ostrych zadziorów. Sztych ma byæ zatêpiony.
Tarcza: Musi byæ na bazie drewna, skóry, tkaniny. Stalowe lub laminatowe (np. z w³ókna szklanego) tarcze nie s± dopuszczone. Metalowe okucia krawêdzi tarczy nie s± dopuszczone. Waga dowolna. P³askie tarcze nie s± dopuszczane. Wymiary: wysoko¶æ nie wiêcej ni¿ 75cm, szeroko¶æ nie wiêcej ni¿ 65cm.
SPRAWDZANIE ZAWODNIKÓW
Zawodnicy zostan± przejrzani ogólnie przed turniejem. W trakcie jego trwania ka¿dy uczestnik ma prawo zakwestionowaæ opancerzenie przeciwnika. Na jego pro¶bê sêdziowie przyjrz± siê opancerzeniu, je¶li znajd± jakiekolwiek odstêpstwa od regulaminu zawodnik jest usuwany ca³kowicie z turnieju, a jego przeciwnik wygrywa walkowerem.
Po skoñczeniu turnieju ¿adne reklamacje nie bêd± uwzglêdniane.
II. Zasady rozstrzygania pojedynków
Zawodnicy bêd± wyczytywani z wyprzedzeniem jednej walki, czyli: ?Walcz± panowie A i B, przygotowuj± siê panowie C i D?. Zawodnik ma byæ gotów do walki w ci±gu minuty od wezwania. Je¶li po tym czasie nie stawi siê na plac w pe³nym rynsztunku, uznany zostaje za pokonanego.
Walka nie jest przerywana po trafieniu, a jedynie z powodów technicznych, lub na ¿yczenie zawodnika.
Zawodnik sygnalizuje chêæ przerwania walki poprzez okrzyk ?stop!? i uniesienie rêki do góry. Sygna³ ten nie oznacza poddania walki a jedynie przerwê techniczn±. Walkê poddaje siê klêkaj±c. Sêdziowie musz± zapytaæ zawodnika, czy faktycznie poddaje walkê.
Zwyciê¿a ten zawodnik, który zdobêdzie wiêcej punktów. Licz± siê tzw. osadzone ciosy zadane w pole trafienia. Osadzonym nazywamy trafienie zadane z zauwa¿aln± si³±, krawêdzi± tn±c± broni. Ciosy p³azem, ze¶lizgniêcia broni po pancerzu i bardzo lekkie ciosy nie s± liczone. Cios, który przebije siê przez zastawê i nadal zachowa impet, jest liczony jako trafienie.
Pole trafienia: g³owa, korpus, nogi poza stopami, ca³e rêce z wy³±czeniem nadgarstków i d³oni.
Utrata broni jest równoznaczna jednemu trafieniu. Trzykrotna utrata broni oznacza przegranie walki.
Je¶li zawodnik zostanie przyparty do barierek, sêdziowie mog± przerwaæ walkê. Zostanie ona wznowiona w ¶rodku pola. Chodzi o bezpieczeñstwo publiczno¶ci.
Faule:
- sztychy, ciosy jelcem i g³owic±.
- ciosy kantem tarczy w g³owê przeciwnika. Uderzenia p³ask± powierzchni± tarczy s± dozwolone, ale nie punktowane. Uderzenia tarcz± (te¿ kantem) w broñ lub tarczê przeciwnika s± dozwolone.
- podbijanie zas³ony he³mu przeciwnika.
- kopniêcia, uderzenia kolanami, piê¶ciami.
- atak ³okciem na g³owê lub szyjê (w korpus wolno)
- ciosy poza pole trafienia, czyli w stopy, d³onie lub krocze.
- rzuty, podciêcia, wykrêcanie koñczyn i inne elementy zapa¶nicze, takie jak ³apanie za g³owê, ¶ci±ganie he³mu.
Kary:
Upomnienie ? s³owne upomnienie zawodnika, nie poci±ga dalszych konsekwencji.
Ostrze¿enie - zawodnik traci jeden punkt.
Dyskwalifikacja ? zawodnik jest usuwany z walki i turnieju. Jego przeciwnik zostaje uznany za zwyciêzcê i przechodzi dalej.
Ka¿dy faul mo¿e oznaczaæ dyskwalifikacjê, je¿eli sêdziowie uznaj±, ¿e by³ zadany celowo.
Zdyskwalifikowany zawodnik jest usuwany z turnieju.
Je¶li który¶ arbiter ma w±tpliwo¶ci co do celowo¶ci faulu, walka jest przerywana i nastêpuje narada arbitrów. Ich wspólna decyzja jest niepodwa¿alna i ostateczna.
Kontuzje, rany, uszkodzenia sprzêtu:
Je¶li dojdzie do kontuzji, uszkodzenia cia³a lub sprzêtu walka jest przerywana.
Je¶li zawodnik w wyniku kontuzji nie jest zdolny do kontynuowania walki, uznawany jest za pokonanego.
W przypadku otwartej rany zawodnik odsy³any jest do punktu medycznego. Medyk razem z sêdziami decyduje o zdolno¶ci lub niezdolno¶ci do kontynuowania walki.
Uszkodzenie sprzêtu ochronnego, broni lub tarczy powoduje przerwanie walki. Zawodnik ma minutê na poprawienie lub wymianê uszkodzonego elementu. W wyniku powtarzaj±cej siê usterki tego samego elementu zawodnik zostaje wyeliminowany z powodu wadliwego opancerzenia.
W przypadku jakichkolwiek kwestii spornych ostateczne zdanie maj± sêdziowie.
III. Arbitrzy
Jest sze¶ciu arbitrów: jeden g³ówny (prowadz±cy turniej), czterech od naliczania punktów (po dwóch na zawodnika) oraz sêdzia techniczny (zapisuj±cy wyniki i pilnuj±cy up³ywu czasu).
Ka¿dy z nich ma prawo przerwaæ walkê, je¶li widzi ku temu przyczynê. Walkê rozpoczyna i wznawia po przerwie arbiter prowadz±cy.
Zasady zosta³y opracowane na podstawie zasad obowi±zuj±cych na turnieju w Kalingradzie w 2005 roku oraz tak zwanych turniejach grunwaldzkich organizowanych do roku 2010 przez Martina Garcia D±browska. Powy¿sze zasady obowi±zywa³y równie¿ podczas I Halowych Mistrzostw Polski w Walkach Rycerskich ? Toruñ 2011 i bojówce grunwaldzkiej 2011.
Organizatorzy zastrzegaj± sobie prawo do zmian regulaminu turnieju. O zmianach powiadomieni zostan± zawodnicy.
Organizatorzy nie ponosz± odpowiedzialno¶ci za kontuzje zawodników.
mo¿na ju¿ wiedzieæ kto bêdzie walczy³ w pwr ??
Robert Szatecki - Krzysztof Wantuch
Mateusz Lis - Krzysztof Szatecki
Marcin Waszkielis - Krzysztof Olczak
Oj grubo chyba trzeba organizowaæ ekipê z torunia ! :D
Dawajcie, niech Toruñ koniecznie wpada.
Witam!
Kurcze, chêtnie bym siê w sumie pojawi³ w tym Suchaczu :D Mo¿e faktycznie da siê kto¶ jeszcze namówiæ z Thorna, to by¶my siê pojawili ;)
P.S. Czy to aktualny adres mailowy? ;P
CYTAT
Osoby chc±ce upewniæ siê przed turniejem, ¿e ich uzbrojenie spe³nia wymogi regulaminu mog± przes³aæ zdjêcia w zbroi do weryfikacji przed zawodami na adres: torunska.szkola.fechtunku@gmail.com
Pzdr
Chaos
Pod tamtym adresem mo¿na sie upewniæ co do spójno¶ci historycznej swojego sprzêtu. Zg³oszenia proszê wysy³aæ na suchaczbitwa@o2.pl
No to jedziemy Chaosie
Zapraszamy serdecznie i czekamy na zg³oszenia
. Stasiu jeste¶ wpisany na listê od dawna! :P
CYTAT(Micha³ Do³êga @ 10:23 23.08.2011)
Pod tamtym adresem mo¿na sie upewniæ co do spójno¶ci historycznej swojego sprzêtu. Zg³oszenia proszê wysy³aæ na suchaczbitwa@o2.pl
A mo¿e TSF podobnie jak w Gniewie wystawi swoj± pi±tkê:>?
Witam!
CYTAT(Robert Szatecki @ 16:32 23.08.2011)
A mo¿e TSF podobnie jak w Gniewie wystawi swoj± pi±tkê:>?
Zg³oszenie wys³a³em
a wiêc Grzesiu szykuj siê. Trzeba by jeszcze pomy¶leæ o 5tce, ale to zobaczymy jak wyjdzie.
Pzdr
Chaos
Dla zainteresowanych zamieszczam regulamin PWR, który bêdzie obowi±zywa³ w Suchaczu. Ten sam regulamin obowi±zywa³ ju¿ podczas PWR na toruñskich Medievaliach 2010 oraz bêdzie zastosowany na tegorocznej edycji tej imprezy. Mam nadzieje, ¿e jest na tyle sprawny ¿e bez wiêkszych przeróbek bêdzie mo¿na z niego korzystaæ w kolejnych ods³onach PWR. Regulamin napisany przeze mnie ale przy wsparciu kilku osób z du¿ym do¶wiadczeniem w rycerstwie i sztukach walki.
1. Walka
1.1. Akcje dozwolone.
1. uderzenia krawêdzi± tn±c± broni w ca³e cia³o przeciwnika za wyj±tkiem stref zakazanych,
2. uderzenia rantem oraz p³ask± powierzchni± tarczy,
3. uderzenia g³owic±,
4. uderzenia piê¶ci±, g³ow±, wszelkie rodzaje kopniêæ,
5. obalenia,
1.2. Akcje zabronione.
1. wszelkie ataki na strefy zakazane czyli krocze, kark i stopy,
2. proste kopniêcia wyprowadzane na przód kolana,
3. uderzenia piê¶ci± trzymaj±ca broñ w g³owê,
4. walka w parterze,
5. celowe d±¿enie do klinczu,
6. sztychy,
1.3. Przebieg walki.
1. ka¿da walka sk³ada siê z trzech rund,
2. d³ugo¶æ rund jest ustalana indywidualnie i musi siê mie¶ciæ w przedziale od 1,5 minuty do 3 minut,
3. w polu walki w trakcie jej trwania mog± znajdowaæ siê jedynie zawodnicy
4. zatrzymanie czasu walki
* o zatrzymaniu czasu w trakcie walki decyduje sêdzia, mo¿e to zarz±dziæ w przypadku problemu technicznego z uzbrojeniem zawodnika b±d¼ innym uniemo¿liwiaj±cym dalsze prowadzenie walki
* w przypadku krótkich przerw np. na podniesienie siê obalonego zawodnika b±d¼ rozdzielenie zawodników klinczuj±cych, czas nie jest wstrzymywany
* Je¿eli czas ma zostaæ zatrzymany sêdzia g³ówny sygnalizuje to sêdziemu pomcniczemu
1. Walka ka¿dorazowo rozpoczyna siê na komendê ?walka? oraz koñczy siê b±d¼ jest zatrzymywana na komendê ?stop?,
2. Zawodnik ma prawo zakoñczyæ walkê przed czasem poprzez przyklêkniêcie na jedno kolano i opuszczenie broni,
* W tej sytuacji sêdzia g³ówny rozpoczyna odliczanie 10 sekund, po których up³yniêciu nastêpuje zakoñczenie walki przed czasem
* Zawodnik ma prawo po komendzie ?stop? opu¶ciæ pole walki b±d¼ poprosiæ o pomoc co automatycznie koñczy walkê
* Jakiekolwiek udzielenie pomocy zawodnikowi poprzez osoby trzecie w trakcie odliczania (np. pomoc przy podniesieniu siê, otwarcie zas³ony he³mu) jest niedopuszczalna i oznacza automatyczne zakoñczenie walki na niekorzy¶æ tego zawodnika
1. Je¿eli zawodnik dozna uszkodzenia uzbrojenia (a nie zosta³o to zauwa¿one przez sêdziów)mo¿e zasygnalizowaæ ów fakt sêdziemu g³ównemu poprzez wskazanie broni± na uszkodzony element b±d¼ miejsce które chroni³, nieuzasadnione przerwanie walki bêdzie karane,
* Walka jest przerywana w przypadku gdy który¶ z zawodników dozna uszkodzenia b±d¼ utraty jednego z poni¿szych elementów uzbrojenia
o He³m b±d¼ zas³ona
o Rêkawica
o Nakolannik
o Na³okietnik
o Nagolennica
o Ochrona przedramienia
o Broñ
o Tarcza
o Suspensor
o Utrata innego elementu uzbrojenia ni¿ wymienione nie powoduje przerwania walki przez sêdziego g³ównego,
o Zawodnik na naprawê b±d¼ wymianê elementu uzbrojenia ma 30 sekund, ka¿de kolejne 30 sekund oznacza otrzymanie punktu karnego
1.4. Kontuzje.
1. Je¿eli zawodnik dozna kontuzji w wyniku czystej akcji przeciwnika, to ma 10 sekund osi±gniêcie gotowo¶ci do walki, po up³yniêciu tego czasu walka zostanie zakoñczona na jego niekorzy¶æ
2. Je¿eli zawodnik dozna kontuzji w wyniku faulu to ma prawo do d³u¿szego odpoczynku, je¿eli nie jest w stanie kontynuowaæ walki mo¿e poprosiæ sêdziego g³ównego o jej zakoñczenie na jego korzy¶æ,
1.5. Zakoñczenie walki przed czasem.
1. Walka mo¿e zostaæ zakoñczona przed czasem w przypadku gdy:
* Sêdzia odliczy 10 sekund zawodnikowi, który przerwa³ walkê z w³asnej woli, nie jest w stanie kontynuowaæ walki po doznaniu kontuzji w czystej akcji lub zosta³ oszo³omiony w wyniku doznanych ciosów (tzw. knockdown)
* Sêdzia zakoñczy walkê na korzy¶æ zawodnika, który dozna³ kontuzji w wyniku faulu i nie jest w stanie kontynuowaæ walki,
* Zawodnik z w³asnej woli opu¶ci pole walki w trakcie odliczania
* Je¿eli w trakcie odliczania zostanie udzielona zawodnikowi jakakolwiek pomoc ze strony osób trzecich
* Je¿eli sêdzia g³ówny w trakcie odliczania zadecyduje, ¿e zawodnikowi niezw³ocznie powinna byæ udzielona pomoc medyczna
1.6. Punktowanie.
1. Trafienia -3 punkty
* Zawodnik, który bêdzie mia³ w danej rundzie na koncie wiêcej trafieñ broni± w strefy punktowane otrzymuje 3 punkty
2. Obalenia - 1 punkt
* Zawodnik, który w danej rundzie bêdzie mia³ na swym koncie wiêcej obaleñ otrzymuje 1 punkt
* O uznaniu obalenia decyduje sêdzia g³ówny
* po uznaniu obalenia sêdzia g³ówny zatrzymuje walkê daj±c czas zawodnikowi le¿±cemu na podniesienie siê i wznawia j± gdy ten bêdzie gotowy
* za zbyt wolne przygotowywanie siê obalonego zawodnika do dalszej walki sêdzia g³ówny mo¿e daæ mu ostrze¿enie b±d¼ punk karny
* Obalenie zostaje uznane przez sêdziego w sytuacji, gdy obalony zawodnik dotkn±³ ziemi dwoma kolanami, wszystkimi koñczynami, przedni± b±d¼ tyln± czê¶ci± tu³owia, po¶ladkami
* obalenie zostaje uznane na korzy¶æ stoj±cego zawodnika
* Je¿eli obaj zawodnicy upadn±, obalenie uznane zostanie temu który szybciej wstanie
* Le¿±cy zawodnicy nie mog± przeprowadzaæ ¿adnych akcji ofensywnych
* Za obalenie nie uznaje siê przypadkowego przewrócenia siê zawodnika np. w wyniku po¶lizgniêcia
3. Knockdowny ? 2 punkty
* Zawodnik, który w danej rundzie bêdzie mia³ na koncie wiêcej knockdownów otrzymuje 2 punkty
* Za knockdown uwa¿a siê powalenie przeciwnika za pomoc± ciosów broni± b±d¼ tarcz±
* Po knockdownie sêdzia g³ówny odlicza 10 sekund, je¿eli w tym czasie zawodnik nie osi±gnie gotowo¶ci do walki, to nastêpuje nokaut
4. Agresywno¶æ ? 1 punkt
* Zawodnik, który w danej rundzie wyka¿e siê agresywniejsz± walk± otrzymuje 1 punkt
* Do akcji agresywnych zalicza siê poprawnie wykonane kopniêcia, uderzenia tarcz±, g³owic± broni, g³ow±, ci±g³e napieranie i wywieranie presji na przeciwniku oraz wyj±tkowo mocne uderzenia broni±
1.4. Kary.
1. Sêdzia g³ówny za zachowania niezgodne z regulaminem przyznaje zawodnikom ostrze¿enia, b±d¼ je¶li sytuacja siê powtarza, punkty karne
2. Pierwsze ostrze¿enie nie niesie ze sob± konsekwencji punktowych, ka¿de nastêpne oznacza odjêcie jednego punktu od koñcowej punktacji
3. Ostrze¿enia s± liczone dla ca³ej walki, a nie dla ka¿dej rundy osobno
2. Sêdziowie.
2.1. Sêdziowie punktowi.
1. Walka punktowana jest przez 3 sêdziów
2. Sêdziowie punktowi przyznaj± punkty za przewagê w ilo¶ci trafieñ broni±, które sami licz±
3. przyznaj± zawodnikom punkty za obalenia i knockdowny uznane przez sêdziego g³ównego
2.2. Sêdzia g³ówny.
1. Pilnuje przebiegu walki
2. Decyduje o uznaniu obaleñ, knockdownów i przyznaje ostrze¿enia
2.3. Sêdzia pomocniczy ? zajmuje siê mierzeniem czasu walki oraz przerw miêdzy rundami.
3. Uzbrojenie
3.1. Dopuszczenie uzbrojenia
1. Uzbrojenie ka¿dego z zawodników musi zostaæ sprawdzone przez sêdziego g³ównego przed rozpoczêciem zawodów.
2. Sêdzia ma prawo nie dopu¶ciæ do walki zawodnika, którego uzbrojenie nie spe³nia wymogów bezpieczeñstwa.
3. Szczegó³owe wymogi co do uzbrojenia bêd± ustalane indywidualnie dla ka¿dej walki, w zale¿no¶ci od broni u¿ytej przez zawodników
4. Ka¿dy zawodnik musi mieæ do dyspozycji minimum 2 sztuki broni jednego typu (jednorêczne lub dwurêczne), tak aby w razie uszkodzenia jednej z móg³ j± wymieniæ na drug±
3.2. Ogólne wymogi dotycz±ce broni i tarcz jednego
1. Broñ sieczna jednorêczna
* Waga minimalna ? 1200 gr
2. Broñ sieczna dwurêczna
* Waga minimalna ? 1700 gr
3. Tarcza
* Maksymalna d³ugo¶æ ? 75 cm
* Maksymalna szeroko¶æ ? 60 cm
* W przypadku tarcz okr±g³ych maksymalna ¶rednica - 70 cm
3.3. Wymiana uzbrojenia
1. Zawodnik ma prawo do wymiany dowolnego elementu uzbrojenia na inny dopuszczony do u¿ycia przez sêdziego g³ównego.
* Wymiana mo¿e nast±piæ w przerwie miêdzy rundami je¶li odbywa siê ona z w³asnej woli zawodnika b±d¼ w trakcie rundy je¶li zosta³a zarz±dzona przez sêdziego g³ównego
* Zawodnik nie mo¿e zmieniaæ typu broni z jednorêcznego na dwurêczny i odwrotnie
3.4. Stylistyka uzbrojenia i ubioru bojowego
* Uzbrojenie i ubiór bojowy powinny stanowiæ repliki spójne historycznie i oparte na ¼ród³ach historycznych.
* Uzbrojenie i ubiór bojowy powinny byæ wykonane z materia³ów mo¿liwie najbardziej zbli¿onych do historycznych.
* Dopuszczalne jest stosowanie dodatkowych elementów ochronnych (np. stawów, krêgos³upa, krocza)wykonanych z tworzyw sztucznych, spe³niaj±cych nastêpuj±ce wymogi.
* Nie mog± byæ widoczne
* Musz± wystêpowaæ równolegle do uzbrajania historycznego jako dodatkowa ochrona, nie mog± stanowiæ jego substytutu
* Wyj±tek od zasad dotycz±cych niehistorycznych elementów uzbrojenia stanowi ochraniacz krocza, który dopuszczalny bêdzie wy³±cznie w formie sportowego suspensora.
Autor : Marcin Waszkielis
ps. po wklejeniu troche zamiesza³o w podpunktach ale mam nadzieje, ¿e jest czytelne.
Wyniki Gali PWR:
1. Robert Szatecki VS Krzysztof Wantuch
Na punkty wygra³ Robert Szatecki
2. Krzysztof Szatecki VS Mateusz Lis
Przez KO wygra³ Krzysztof Szatecki
3. Marcin Waszkielis VS Krzysztof Olczak
Na punkty wygra³ Marcin Waszkielis
Bardzo fajny wyjazd. Uda³o siê bardzo sprawnie rozegraæ wszystkie konkurencje, muszê przyznaæ ¿e co rzadko siê zdarza nawet inscenizacja wysz³a ca³kiem sensownie(mimo ma³ej liczby uczestników)
.
Co najwa¿niejsze Gala PWR dziêki znakomitemu prowadzeniu przez Emila (publiczno¶æ ca³y czas dopingowa³a zawodników), dobrze przygotowanym wyj¶ciom zawodników w pole oraz dobremu doborowi zawodników wysz³a rewelacyjnie. Po raz kolejny wysz³o, ¿e aktualne zasady znakomicie siê sprawdzaj±.
Dziêkujê grupie Elbl±skiej za zorganizowanie turnieju, mam nadziejê, ¿e w przysz³ym roku bêdzie powtórka:)
Siema!
Trochê pó¼no ale podziêkowania nale¿± siê jak najbardziej!
Turniej bardzo kameralny ale przez to naprawdê ¶wietna atmosfera.
Gala PWR miodzo, inscenizacja jak napisa³ Robert wysz³a naprawdê sensowie ale i doborowe towarzysztwo sprawi³o, ¿e zabawa by³a ¶wietna!
Mam nadziejê, ¿e turniej wejdzie na sta³ê w program wyjazdów tylko....
Dlaczego tam jest tak daleko ????? :D
Tak¿e dziêki jeszcze raz Grupie Elbl±skiej, Kubuniowi i Emilowi za organizacje i go¶cinê.
Czy jest mo¿e jaka¶ galeria zdjêæ z inscenizacji? Ciekaw jestem krzy¿ackiej floty...
Zdjêcia bêdê wrzuca³ jak bêdê mia³ trochê czasu. UWAGA !!! poszukujê lewej rêkawicy roboty Matery, prawdopodobnie brakuje na jednym z palców jednej blaszki! Je¶li kto¶ co¶ wie proszê o kontakt! Rêkawica zginê³a po niedzielnych 5 bohurtowych.
W imieniu Kuby i w³asnym dziêkuje wszystkim, którzy przybyli na nasz± imprezê. Dziêki za stworzony klimat, za walki na najwy¿szym poziomie. Mam nadzieje, ¿e za rok ponownie zobaczymy sie w Suchaczu, a wtedy wszystkie niedoci±gniêcie, do których teraz dosz³o, nie pojawi± siê.