Witam wszystkich!

Mam zaszczyt zaprosic chêtnych na tegoroczny Festyn Archeologiczny odbywaj±cy sie we wsi Szwajcaria k. Suwa³k. Odbywac siê bêdzie w terminie 2-3 lipca br., nieopodal cmentarzyska kurhanowego z okresu rzymskiego i wêdrówek ludów. Datowanie imprezy IX – XI w. Odbêd± siê pokazy rzemios³a ( wykonywanie instrumentów muzycznych i nauka gry, kowalstwo, warsztat ceramiczny, wykonywanie przedmiotów codziennego uzytku z drewna, dawne tkactwo, rogownictwo). najprawdopodobniej bêdzie mia³ wystep zespo³u folkowego (prowadzone s± negocjacje na ten temat).
Co do wojów, oprócz walk i bitew, odbêda sie na 100 % turnieje - dru¿ynowy i indywidualny.

Turniej indywidualny

1) Formu³a
Wojownicy zostan± podzieleni na grupy (liczba osób w grupach i ilo¶c grup zale¿y od liczby startuj±cych), przydzia³ do grup jest losowy. Z grupy wychodzi dwóch zawodników z najwiêksz± ilo¶ci± wygranych walk.
- Po wyj¶ciu z grup system zamienia siê na pucharowy. Wojownik wygrywaj±cy walkê przechodzi dalej.
- Fina³ wojownicy mierz± sie w trwaj±cej dwie rundy walce. (Jedna runda =minutê). Przerwa miêdzy rundami 5 min.
Istnieje mo¿liwo¶c zastosowania od razu systemu pucharowego, zalezy to jednak od ilo¶ci startuj±cych.

2) Uzbrojenie
Komisja z³o¿ona z sêdziów selekcjonuje wojowników do turnieju.
- Do walk dopuszczone s± tylko osoby pe³noletnie i TRZE¬WE.
- Uzbrojenie Musi mie¶cic siê w ramach okresu z IX-XI w. Wojownik MUSI okre¶lic odtwarzany region i podac argumenty dotycz±ce noszonego przez niego uzbrojenia je¿eli sêdziowie zakwestionuj± historyczno¶c (licz± siê nie tylko ramy czasowe ale te¿ i odtwarzany region, ¿eby zminimalizowaæ prawdopodobieñstwo zawodników typu SMG szabla/migda³/giermundbu i pokrewnych z tej dziwnej rodziny), oczywi¶cie w ramach rozs±dku.
- Opancerzenie woja MUSI sk³adac siê z conajmniej z przeszywanicy (szmaty czyli jeden koc plus naszywka z lnu odpadaj± tak jak skórznie itp, siermiêgi sa dopuszczane) . KONIECZNA dobra os³ona na kark i szyjê (czyli t³umienie + pancerz).
- Wojownik w turnieju nie mo¿e u¿ywac w³óczni, inna broñ zatwierdzona przez komisjê zostaje dopuszczona.
- Broñ nie mo¿e mieæ ogromnych zadziorów, musi byæ odpowiednio stepiona (min. 2mm).
- Dopuszczamy uzywanie niehistorycznych ochraniaczy na stawy schowanych pod spodniami i koszul±. Sami prawdopodobnie bêdziemy egzemplarzami do wypozyczenia dla walcz±cych wojów.

3) Zasady


-Walki trwaj± minutê. Czterech sêdziów liniowych ustala zwyciêzcê, je¿eli dwóch lub wszyscy sêdziowie uznaj± remis wtedy wojowie walcz± w dogrywce pó³minutowej. Je¿eli dogrywka nie pomo¿e, wtedy do pierwszego trafienia.
- Strefa trafieñ: g³owa (bez twarzy), korpus, rêce (od nadgarstka w górê), nogi (od kostek w górê).
- Licza siê trafienia konkretne, sedziowie nie licz± tzw. macanek, przek³adania miecza nad tarcz± przeciwnika i smyrania nim po plecach itp. udziwnieñ.
--Kopniêcia – nogi powy¿ej kolan i korpus do linii sutków, nie mozna kopac w górê tarczy (co moze spowodowaæ wizyte u dentysty, przerabialismy na treningu), kopniêcia w krocze te¿ s± zabronione (to chyba logiczne)
- Kopniêcia i uderzenia po kregos³upie niedozwolone (w sensie linia kregos³upa czyli uderzanie pionowe na ¶rodek pleców)
- Mozna stosowac niektóre chwyty zapasnicze i podciêcia oraz kopniêcia na korpus przeciwnika. (Bez duszenia, niebezpiecznych chwytów za stawy, uderzeñ piê¶cia w twarz, uderzen w stawy).
- Za stosowanie nieprzepisowych dzia³añ i w wyniku niektorych zdarzeñ otrzymuje sie punkty karne, dwa punkty eliminuja z walki. Stosowanie naprawdê niebepiecznych technik, ktore moga prowadziæ do okaleczenia przeciwnika nastepuje ca³kowita dyskwalifikacja z turnieju, w skrajnych przypadkach wydalenie z imprezy (czubków nie potrzebujemy).

Przewinienia i sytuacje, w których przyznawane s± punkty karne:
-Przewinienia :
a) Uderzenie w niepunktowan± strefê.
b) Sztychy.
c) Uderzenie rantem tarczy w twarz.
d) Ciosy poziome na wysokosci twarzy, nawet je¿eli sa tylko markowane.
e) Przewrócenie sie lub obalenie przez przeciwnika na 10 s. W tym czasie przeciwnik mo¿e zadawaæ ciosy lub uzywac technik zapa¶niczych, wspomnianych wy¿ej, do przytrzymania przeciwnika na ziemi. Wygrywa ten, który po 10 sekundach by³ na górze (wiem dziwnie to brzmi).
f) Celowe uderzanie w stawy (³okcie i kolana).
g) Upuszczenie broni (chyba, ¿e przed walk± zg³osi siê sedziom o dodatkowej sztuce broni, jako broni bocznej, która wojownik, bêdzie mia³ w trakcie walki. Dopuszczana jest tylko jedna dodatkowa sztuka broni)

Nagrody: 1 miejsce, komplet ozdób o wartosci ok. 1500 z³, 2 miejsce miecz
Turniej dru¿ynowy:

1) Formu³a
- Sk³ad sedziowski w liczbie 6, selekcjonuje wojów wg zasad turnieju indywidualnego
- Druzyny wojów sk³adaj± siê z 5 walcz±cych
- Walki eliminacyjne sk³adaj± sie z 3 konkurencji
- Walki fina³owe z jednej konkurencji
- System pucharowy

2) Zasady
a) Walki eliminacyjne
- Pierwsza konkurencja – zdobywanie sztandaru. 4 tarczowników + chor±¿y posiadaj±cy broñ i trzymaj±cy sztandar (bez tarczy, nie mo¿na u¿ywaæ sztandaru do celów ofensywnych). Walczacy maj± po 3 ¿ycia, strefa trafien standradowa czyli g³owa, korpus, nogi od kolan w górê, rece od ³okci w górê. Tylko konkretne trafienia, bez macanek. Walka trwa do odbicia sztandaru (je¿eli chor±zy zostanie zabity, NIE MO¯E padaj±c zas³oniæ cia³em sztandaru), wyrwanie z rak itp. lub wybicia druzyny przeciwnej.
- Druga konkurencja - walka 5vs5 wed³ug zasad powy¿szych
- Trzecia konkurencja – walka na k³odach, walka na powy¿szych zasadach, trwa do wybicia lub zepchniecia druzyny przeciwnej (zepchniety wojownik „umiera” natychmiast)

b) Walki fina³owe – jedna konkurencja 5vs5, z tym, ¿e lekkozbrojni (w samej przeszywanicy lub siemiêdze maj± po 3 ¿ycia, pancerni maj± 5). Pancernych w druzynie mo¿e byæ najwy¿ej 2. Walka na zasadach eliminacyjnych.

Nie¶miertelnych i odpornych na ciosy sedziowie bêd± lac potê¿nymi lagami bezlito¶nie. cios patykiem

Nagrody: Grot w³óczni, przeznaczonej do walki dla ka¿dego woja ze zwyciêskiej druzyny.

Co do atrakcji dla uczestników i wy¿ywienia. Ka¿dej druzynie rozdamy pó³produkty (kasza, miêso, warzywa), ilo¶æ zale¿y od ilo¶ci osób, tak samo z wod± pitn±, której zrobiê potê¿ny zapas. Alkohol - lepiej zaopatrzec sie we w³asnym zakresie. Oczywi¶cie przewidziane sa wypady nad jeziorko, wymarsz nocnyy na kurhany i do lasu z pochodniami. Gra terenowa, która zawsze jako¶ kuleje, zale¿y tylko od chêci go¶ci i nastawienia pierwszego dnia po zamkniêciu festynu.

Zaintereseowanych prosze o wys³anie maila wraz ze zdjêciem dru¿yny na adres kokosz49@wp.pl lub pera_sudinoi@o2.pl, b±d¼ tez pisac na gg 7139857 (uprzedzam jestem niewidoczny). Najlepiej do koñca maja, wi±¿e siê to z obliczaniem bud¿etu na zakupy itd.

Regulamin

1. Forma festiwalu
- Impreza odbywa siê w dniach 9-10 lipca 2011 r we wsi Szwajcaria ok. 6 km od Suwa³k przy rezerwacie cmentarzyska kurhanowego z okresu Wêdrówek Ludów.
- Datowanie IX-XI w.
- Osoby i dru¿yny chêtne do wziêcia udzia³u w festiwalu proszone s± o wys³anie informacji o sobie (datowanie, region odtwarzany) oraz zdjêæ na adres email: kokosz49@wp.pl lub pera_sudinoi@o2.pl .

2. Obóz historyczny:
- Ka¿dy zg³oszony uczestnik lub dru¿yna zobowi±zany jest posiadaæ namiot historyczny z okresu wczesno¶redniowiecznego, albo wybraæ inna formê noclegu nie uderzaj±c± w rekonstrukcjê.
- Po przybyciu na miejsce grupa ma zg³osiæ siê do organizatora w celu wyznaczenia miejsca na obozowisko.
- Warunki atmosferyczne nie s± dyspensa na u¿ywanie niehistorycznych rzeczy ochronnych na namioty itp.
- Preferowane jest historyczne legowisko (koce, skóry, drewniane zrekonstruowane dla odtwarzanego okresu ³o¿a, sienniki). Je¿eli karimata b±d¼ ¶piwór bêdzie wystawa³ z namiotu, a posiadacz bêdzie g³uchy na upomnienia istnieje mo¿liwo¶æ relegowania delikwenta z imprezy.
- Naczynia MUSZ¡ byæ historyczne, zarówno w dzieñ jak i po zmroku po zamkniêciu festiwalu (jedynym wyj±tkiem jest wypad nad jeziorko). Uczestnicy musza posiadaæ w³asne miski i ³y¿ki. Przy³apanie obozuj±cych osób z puszkami na terenie imprezy bêdzie skutkowa³o nagan±, a ostatecznie wydaleniem z Festiwalu.
- Napoje ze sztucznych naczyñ przelewamy w namiotach, podobnie jest ze skorzystaniem z telefonów. Miejsce na palenie papierosów zostanie wyznaczone poza obozem.
- Uczestnicy nie mog± mieæ na sobie ¿adnych sztucznych i wspó³czesnych ozdób i bi¿uterii. Okulary tylko w wyj±tkowych przypadkach.
- Dru¿yny powinny byæ zaopatrzone w sprzêt do gotowania (zrekonstruowane kocio³ki, ceramikê), poniewa¿ rozdamy pó³produkty, które uczestnicy wykorzystaj± do przygotowania po¿ywienia.

3. Strój i uzbrojenie:
- Uczestnicy powinni posiadaæ rekonstrukcjê stroju historycznego dla odtwarzanego regionu i okresu, ¿adne po¶rednie formy nie bêd± tolerowane (np. owiniête czy obszyte buty wspó³czesne lub buty historyczne podklejone gum± itp.)
- Warunki atmosferyczne nie s± dyspens± do zak³adania wspó³czesnych os³on przed deszczem czy s³oñcem.
- Kobiety nie mog± ubieraæ siê w mêskie stroje ani uczestniczyæ w walkach.
- Stroje musza byæ wykonane z materia³ów powszechnie przyjêtych za u¿ywane we wczesnym ¶redniowieczu (we³na, len okazyjnie jedwab).
- Poza turniejami zabrania siê noszenia niehistorycznego uzbrojenia ochronnego typu karwasze i rêkawice. (W tym roku na karwasze jeszcze przymru¿ymy oko)
- Uzbrojenie musi pasowaæ do odtwarzanej postaci, regionu i wieku. Musi mie¶ciæ siê w ramach IX-XI w. (Spadkobiercom po dziadkach i zwolennikom teorii, ¿e wszystko jest z Birki mówimy stanowcze NIE!)
- Lamelki skórzane - w tym roku bêdzie jeszcze dyspensa.
- Bezrêkawniki kocze, ocynkowane kolczugi, he³my niewiadomego pochodzenia (chyba, ¿e siê udokumentuje), elementy wcze¶niejsze b±d¼ pó¼niejsze odpadaj±.


4. Ustawy porz±dkowe
- Osoby nietrze¼we nie mog± braæ udzia³u w starciach
- Osoby zachowuj±ce siê wulgarnie, agresywnie, obscenicznie zostan± wyproszone z imprezy.
- Uprasza siê o utrzymywanie swojego miejsca obozowania w czysto¶ci, szczególnie usuwanie elementów niehistorycznych.
- Spory, nieporozumienia, k³ótnie czy napotkanie agresywnych lub natarczywych osób (czasem siê zdarza podchmielony turysta) nale¿y bezzw³ocznie zg³osiæ organizatorowi.

2 LIPCA (SOBOTA)
11.00 – 19.00 – WARSZTATY Z ARCHEOLOGII DO¦WIADCZALNEJ
11.00 – UROCZYSTE OTWARCIE , PREZENTACJA UCZESTNIKÓW
12.00 – PREZENTACJA DRU¯YN WOJÓW, WALKI POKAZOWE / POJEDYNKI W KRÊGACH, BITWY/, PREZENTACJE RZEMIE¦LNICZE, STOISKO £UCZNICZE I NNE
14.00 – ZAWODY SPRAWNO¦CIOWE PT. „ NAJSILNIEJSZY CZ£OWIEK ¦REDNIOWIECZA”
KONKURENCJE:
-PRZERZUCANIE BALA ZA SIEBIE NA ODLEG£O¦Æ
- PRZECI¡GANIE LINY Z PRZYWI¡ZANYM KAMIENIEM
- RZUT KAMIENIEM NA ODLEG£O¦Æ
- TRZYMANIE TOPORA NA WYPROSTOWANEJ RÊCE – NA CZAS
- BIEG Z DZIEWKAMI W PE£NYM RYNSZTUNKU
15.00 – TURNIEJ DRU¯YNOWY WOJÓW
17.00 – NAUKA TAÑCA DAWNEGO
17.30 – REKONSTRUKCJA WESELA JAÆWIESKIEGO / CEREMONIA ZA¦LUBIN PRZY BRZMIENIU MUZYKI DAWNEJ, WSPÓLNA UCZTA, POJEDYNEK WOJÓW/
18.00 – MUZYKA DAWNA I FOLKOWA - DUET LIARMAN
(SUSANA RASO- MEZZO-SOPRAN, ALTÓWKA, £UKASZ GASZLER- GITARA)
19.00 – ZAKOÑCZENIE

3 LIPCA (NIEDZIELA)
11.00 – 17.00 – WARSZTATY Z ARHEOLOGII EKSPERYMENTALNEJ
11.00 – TURNIEJ O SKARB SKOMANDA
13.00 – PREZENTACJE WARSZTATÓW I ICH WYKONAWCÓW
14.00 – FINA£ TURNIEJU
16.00 – PIE¦NI GALICYJSKIE – DUET LIARMAN


Pomiedzy turniejami i konkursami, prezentacje warsztatów (wyrób instrumentów muzycznych, zywno¶ci, ceramiki, ozdob, kowalstwa, odlewnictwa, tkanin itd)
Oczywi¶cie w przerwach wyskok nad jezioro (zazwyczaj s± upa³y a sch³odzic siê trza:D). W pierwszy dzieñ po zakonczeniu, wieczorem do wyboru albo gra terenowa albo wymarsz z pochodniami w nocy na kurhany i do lasu. Zale¿nie od woli uczestników, ale przygotujemy dwie opcje.