Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Grunwaldzki Turniej Bojowy na Miecz i Tarcze 2011 (7 edycja)
> Ogólne kategorie (bez podzia³u na epoki) > Szermierka
Zmuda
Rozpoczynamy oficjalne zapisy na Grunwaldzki Turniej Bojowy na Miecz i Tarcze 2011 (7 edycja), I Otwarte Mistrzostwa Polski w Walkach Rycerskich - Grunwald 2011.

Osoby zainteresowane udzia³em w turnieju, proszone s± o wys³anie zg³oszenia na adres: torunska.szkola.fechtunku@gmail.com . W zg³oszeniu proszê podac imiê i nazwisko, grupê/ bractwo oraz chor±giew w jakiej siê jest.

Zapisy uczestników imprezy zostan± zakoñczone 4 lipca 2010. Lista zawodników zostanie zamieszczona na forum po zakoñczeniu zapisów.
Wszelkie pytania prosimy zadawaæ w tym temacie na forum lub przesy³aæ na emaila: torunska.szkola.fechtunku@gmail.com .

Miejsce turnieju: szranki przy ma³ej scenie (miejsce turnieju nie zmieni³o siê wzglêdem lat ubieg³ych)

Czas turnieju:
14 lipca (czwartek):
10.00 - 13.00 Turniej Bojowy Miecza Jednorêcznego Eliminacje cz. I
15.00 - 18.00 Turniej Bojowy Miecza Jednorêcznego Eliminacje cz. II
15 lipca (pi±tek):
14.00 - 16.30 Turniej Bojowy Miecza Jednorêcznego Fina³


Wiêcej informacji ju¿ wkrótce.


Pozdrawiam
Andrzej Zmuda Trzebiatowski
Toruñska Szko³a Fechtunku
Zmuda
Grunwaldzki Turniej Bojowy na Miecz i Tarcze 2011 (7 edycja), I Otwarte Mistrzostwa Polski w Walkach Rycerskich - Grunwald 2011.


REGULAMIN TURNIEJU

Rozgrywanie turnieju

I etap: Grupy - eliminacje

Przydzia³ zawodników do grup jest losowy. Ilo¶æ zawodników wychodz±cych z grup, uzale¿niona bêdzie od ilo¶ci zg³oszonych walcz±cych. W wyniku remisu dochodzi do dogrywki. Czas jednej walki – pó³torej minuty, dogrywki – 30 sekund.

II etap: Pucharowy
Zawodnicy wychodz±cy z grup bêd± wpisywani do drabinki turniejowej, kto wygra przechodzi wy¿ej.
Czas jednej walki – dwie minuty, dogrywki – 30 sekund.

Zasady

I. Dopuszczenie do walki
Do walk dopuszczone s± osoby p³ci obojga, pe³noletnie. Bezwzglêdn± granic± jest ukoñczone 18 lat.

Wymagane jest uzbrojenie ochronne zgodne z histori± z lat 1350-1420. Spójno¶æ historyczn± sprawdzi komisja – decyzjê nieodwo³aln± podejmuje sêdzia g³ówny. Elementy historycznego uzbrojenia nie mog± byæ wykonane z materia³ów niedostêpnych w XIV-XV wieku. Osoby chc±ce upewniæ siê przed turniejem, ¿e ich uzbrojenie spe³nia wymogi regulaminu mog± przes³aæ zdjêcia w zbroi do weryfikacji przed zawodami na adres: torunska.szkola.fechtunku@gmail.com . Uzbrojenie i wygl±d walcz±cego musi byæ schludne (szaty na zbrojê nie mog± byæ porwane i brudne, uzbrojenie pordzewia³e, czepce kolcze nie mog± byæ porwane). Wspó³czesne elementy ubioru nie mog± byæ widoczne (np. suspensory, majtki z licry).

Uzbrojenie musi zawieraæ:
- he³m zamkniêty (os³aniaj±cy twarz, potylicê) - tzw. „polska krata” nie jest dopuszczona. Zas³ona musi byæ opuszczona w ci±gu ca³ego starcia (w przypadku he³mu z zas³on±). Zawodnik, któremu zas³ona bêdzie swobodnie podskakiwaæ zostanie zdyskwalifikowany. Kapalin wymaga podbródka. Je¶li sêdziowie uznaj±, ¿e przerwa miêdzy kapalinem a podbródkiem jest zbyt du¿a, taki zestaw nie zostanie dopuszczony;

- os³onê szyi lepsz± ni¿ samo pikowanie. Wszelakie he³my z zas³on± musz± posiadaæ czepiec kolczy. Go³a skóra widoczna na szyi powoduje automatyczne odrzucenie zawodnika przez sêdziów;

- os³ony r±k - czyli na ramionach co najmniej kolczugê, os³ona ³okci, przedramion i rêkawice. Ze wzglêdów bezpieczeñstwa dopuszczone s± rêkawice z okr±g³± dodatkow± os³on± chroni±ce palce. Wymagany jest pancerz symetryczny, z wyj±tkiem przedramienia i rêkawicy. Dopuszczane jest niestosowanie dodatkowej os³ony przedramienia rêki trzymaj±cej tarczê. W przypadku rêkawicy pod tarcz±, dopuszczalna jest tak¿e rêkawica pikowana.

- korpus chroniony minimalnie przeszywanic± i kolczug±, p³atami lub napier¶nikiem. P³aty nie musz± byæ zbrojone na plecach, sam napier¶nik jest dozwolony.

- os³ony nóg, sk³adaj±ce siê z nabiodrka, nakolanka i os³ony ³ydek. Trzewiki nie s± wymagane.
- wymagana os³ona krocza – suspensor sportowy.

Broñ: Musi byæ sieczna, czyli miecz, kord, tasak. D³ugo¶æ broni dowolna. Waga broni nie mo¿e byæ mniejsza ni¿ 1200g. Krawêdzie broni musz± mieæ co najmniej 2mm grubo¶ci, nie mog± te¿ zawieraæ ostrych zadziorów. Sztych ma byæ zatêpiony.

Tarcza: Musi byæ na bazie drewna, skóry, tkaniny. Stalowe lub laminatowe (np. z w³ókna szklanego) tarcze nie s± dopuszczone. Metalowe okucia krawêdzi tarczy nie s± dopuszczone. Waga dowolna. P³askie tarcze nie s± dopuszczane. Wymiary: wysoko¶æ nie wiêcej ni¿ 75cm, szeroko¶æ nie wiêcej ni¿ 65cm.

SPRAWDZANIE ZAWODNIKÓW
Zawodnicy zostan± przejrzani ogólnie przed turniejem. W trakcie jego trwania ka¿dy uczestnik ma prawo zakwestionowaæ opancerzenie przeciwnika. Na jego pro¶bê sêdziowie przyjrz± siê opancerzeniu, je¶li znajd± jakiekolwiek odstêpstwa od regulaminu zawodnik jest usuwany ca³kowicie z turnieju, a jego przeciwnik wygrywa walkowerem.
Po skoñczeniu turnieju ¿adne reklamacje nie bêd± uwzglêdniane.


II. Zasady rozstrzygania pojedynków

Zawodnicy bêd± wyczytywani z wyprzedzeniem jednej walki, czyli: „Walcz± panowie A i B, przygotowuj± siê panowie C i D”. Zawodnik ma byæ gotów do walki w ci±gu minuty od wezwania. Je¶li po tym czasie nie stawi siê na plac w pe³nym rynsztunku, uznany zostaje za pokonanego.

Walka nie jest przerywana po trafieniu, a jedynie z powodów technicznych, lub na ¿yczenie zawodnika.
Zawodnik sygnalizuje chêæ przerwania walki poprzez okrzyk „stop!” i uniesienie rêki do góry. Sygna³ ten nie oznacza poddania walki a jedynie przerwê techniczn±. Walkê poddaje siê klêkaj±c. Sêdziowie musz± zapytaæ zawodnika, czy faktycznie poddaje walkê.

Zwyciê¿a ten zawodnik, który zdobêdzie wiêcej punktów. Licz± siê tzw. osadzone ciosy zadane w pole trafienia. Osadzonym nazywamy trafienie zadane z zauwa¿aln± si³±, krawêdzi± tn±c± broni. Ciosy p³azem, ze¶lizgniêcia broni po pancerzu i bardzo lekkie ciosy nie s± liczone. Cios, który przebije siê przez zastawê i nadal zachowa impet, jest liczony jako trafienie.

Pole trafienia: g³owa, korpus, nogi poza stopami, ca³e rêce z wy³±czeniem nadgarstków i d³oni.

Utrata broni jest równoznaczna jednemu trafieniu. Trzykrotna utrata broni oznacza przegranie walki.

Je¶li zawodnik zostanie przyparty do barierek, sêdziowie mog± przerwaæ walkê. Zostanie ona wznowiona w ¶rodku pola. Chodzi o bezpieczeñstwo publiczno¶ci.

Faule:
- sztychy, ciosy jelcem i g³owic±.
- ciosy kantem tarczy w g³owê przeciwnika. Uderzenia p³ask± powierzchni± tarczy s± dozwolone, ale nie punktowane. Uderzenia tarcz± (te¿ kantem) w broñ lub tarczê przeciwnika s± dozwolone.
- podbijanie zas³ony he³mu przeciwnika.
- kopniêcia, uderzenia kolanami, piê¶ciami.
- atak ³okciem na g³owê lub szyjê (w korpus wolno)
- ciosy poza pole trafienia, czyli w stopy, d³onie lub krocze.
- rzuty, podciêcia, wykrêcanie koñczyn i inne elementy zapa¶nicze, takie jak ³apanie za g³owê, ¶ci±ganie he³mu.

Kary:
Upomnienie – s³owne upomnienie zawodnika, nie poci±ga dalszych konsekwencji.
Ostrze¿enie - zawodnik traci jeden punkt.
Dyskwalifikacja – zawodnik jest usuwany z walki i turnieju. Jego przeciwnik zostaje uznany za zwyciêzcê i przechodzi dalej.

Ka¿dy faul mo¿e oznaczaæ dyskwalifikacjê, je¿eli sêdziowie uznaj±, ¿e by³ zadany celowo.
Zdyskwalifikowany zawodnik jest usuwany z turnieju.
Je¶li który¶ arbiter ma w±tpliwo¶ci co do celowo¶ci faulu, walka jest przerywana i nastêpuje narada arbitrów. Ich wspólna decyzja jest niepodwa¿alna i ostateczna.

Kontuzje, rany, uszkodzenia sprzêtu:
Je¶li dojdzie do kontuzji, uszkodzenia cia³a lub sprzêtu walka jest przerywana.
Je¶li zawodnik w wyniku kontuzji nie jest zdolny do kontynuowania walki, uznawany jest za pokonanego.
W przypadku otwartej rany zawodnik odsy³any jest do punktu medycznego. Medyk razem z sêdziami decyduje o zdolno¶ci lub niezdolno¶ci do kontynuowania walki.
Uszkodzenie sprzêtu ochronnego, broni lub tarczy powoduje przerwanie walki. Zawodnik ma minutê na poprawienie lub wymianê uszkodzonego elementu. W wyniku powtarzaj±cej siê usterki tego samego elementu zawodnik zostaje wyeliminowany z powodu wadliwego opancerzenia.

W przypadku jakichkolwiek kwestii spornych ostateczne zdanie maj± sêdziowie.


III. Arbitrzy

Jest sze¶ciu arbitrów: jeden g³ówny (prowadz±cy turniej), czterech od naliczania punktów (po dwóch na zawodnika) oraz sêdzia techniczny (zapisuj±cy wyniki i pilnuj±cy up³ywu czasu).
Ka¿dy z nich ma prawo przerwaæ walkê, je¶li widzi ku temu przyczynê. Walkê rozpoczyna i wznawia po przerwie arbiter prowadz±cy.


Zasady zosta³y opracowane na podstawie zasad obowi±zuj±cych na turnieju w Kalingradzie w 2005 roku oraz tak zwanych turniejach grunwaldzkich organizowanych do roku 2010 przez Martina Garcia D±browska. Powy¿sze zasady obowi±zywa³y równie¿ podczas I Halowych Mistrzostw Polski w Walkach Rycerskich – Toruñ 2011.
Organizatorzy zastrzegaj± sobie prawo do zmian regulaminu turnieju. O zmianach powiadomieni zostan± zawodnicy.
Organizatorzy nie ponosz± odpowiedzialno¶ci za kontuzje zawodników.
Laser
Taki ma³y szczegó³ kosmetyczny:

CYTAT(Zmuda @ 18:33 30.05.2011) *
Wymagane jest uzbrojenie ochronne zgodne z histori± z lat 1350-1420. Spójno¶æ historyczn± sprawdzi komisja – decyzjê nieodwo³aln± podejmuje sêdzia g³ówny. Elementy historycznego uzbrojenia nie mog± byæ wykonane z materia³ów niedostêpnych w XIV-XV wieku. Osoby chc±ce upewniæ siê przed turniejem, ¿e ich uzbrojenie spe³nia wymogi regulaminu mog± przes³aæ zdjêcia w zbroi do weryfikacji przed zawodami na adres: torunska.szkola.fechtunku@gmail.com . Uzbrojenie i wygl±d walcz±cego musi byæ schludne (szaty na zbrojê nie mog± byæ porwane i brudne, uzbrojenie pordzewia³e, czepce kolcze nie mog± byæ porwane). Wspó³czesne elementy ubioru nie mog± byæ widoczne (np. suspensory, majtki z licry).

- wymagana os³ona krocza – suspensor sportowy.


Niby jasna sprawa, ¿e suspensor musi byæ, ale regulamin jet sprzeczny.
jokoko
suspensor jest wymagany, ale nie mo¿e byæ widoczny- logiczne

musisz go schowaæ pod gaciami, albo zakryæ tunik± czy spódniczk± kolcz±
Zmuda
Dziêkuje za wyja¶nienie smile.gif

nie widzê w tym miejscu sprzeczno¶ci.

pozdr
Laser
Nie to, ¿e nie rozumiem. Jak pisa³em, chodzi o kosmetykê.
Sprzeczno¶æ jest taka, ¿e suspensory nie s± wykonane z materia³ów dostêpnych w XIV/XV wieku.

Jedno zdanie zakazuje mieæ czegokolwiek wspó³czesnego, drugie nakazuje - to jest nielogiczne.
Zmuda
CYTAT(Laser (ChZCh) @ 23:52 06.06.2011) *
Nie to, ¿e nie rozumiem. Jak pisa³em, chodzi o kosmetykê.
Sprzeczno¶æ jest taka, ¿e suspensory nie s± wykonane z materia³ów dostêpnych w XIV/XV wieku.

Jedno zdanie zakazuje mieæ czegokolwiek wspó³czesnego, drugie nakazuje - to jest nielogiczne.


W takim razie udzielê odpowiedzi na tyle logicznej jak wydawa³o mi siê by³o to oczywiste przy formu³owaniu tego regulaminu.

"Wymagane jest uzbrojenie ochronne zgodne z histori± z lat 1350-1420. Spójno¶æ historyczn± sprawdzi komisja – decyzjê nieodwo³aln± podejmuje sêdzia g³ówny. Elementy historycznego uzbrojenia nie mog± byæ wykonane z materia³ów niedostêpnych w XIV-XV wieku. Osoby chc±ce upewniæ siê przed turniejem, ¿e ich uzbrojenie spe³nia wymogi regulaminu mog± przes³aæ zdjêcia w zbroi do weryfikacji przed zawodami na adres: torunska.szkola.fechtunku@gmail.com . Uzbrojenie i wygl±d walcz±cego musi byæ schludne (szaty na zbrojê nie mog± byæ porwane i brudne, uzbrojenie pordzewia³e, czepce kolcze nie mog± byæ porwane). Wspó³czesne elementy ubioru nie mog± byæ widoczne (np. suspensory, majtki z licry).

- wymagana os³ona krocza – suspensor sportowy."


jak sam podkre¶li³e¶ "ELEMENTY HISTORYCZNEGO UZBROJENIA" musz± by¶ wykonane z odpowiednich "HISTORYCZNYCH" materia³ów. Czyli np. p³aty - wierzch skora/tkanina z przynitowanymi blaszkami a nie np plastikami. ale pod takie p³aty jesli siê boisz o swoje zdrowie mo¿esz za³o¿yc np "motocyklowy ¿ó³wik" - nie jest to element uzbrojenia historycznego i nie ma swoich odpowiednikow w przeszlosci jako dodatkowy niewidoczny element mozesz go uzyc. Z posiadanych prze ze mnie informacji na XIV pocz XV wieku nie ma takiego elementu uzbrojenia "suspensor" i wszelkie proby ochrony genitaliów s± tak czy siak wymys³ami/ domys³ami. element ten nie stanowi Uzbrojenia Historycznego , jest niewidoczny ale ze wzglêdu na wagê problemu jest w takiej (wspó³czesnej) formie wymagany.

mam nadzieje ze ta interpretacja jest zrozumiala.

pozdr
Laser
Teraz wszystko jest spójne, logiczne i jasne :-)
Z historycznych os³on krocza to tylko gacie kolcze, aczkolwiek raczej w±tpliwa to os³ona. Suspensory lepiej chroni±.

Zastanawia mnie tylko jak mo¿na siê nie czuæ bezpiecznie w p³atach i jak bardzo symbolicznie musz± byæ tam elementy metalowe, ale to ju¿ dyskusja na inny temat.

Do zobaczenia na turnieju (oby).
Monika ksf
CYTAT(Laser (ChZCh) @ 11:09 28.06.2011) *
Zastanawia mnie tylko jak mo¿na siê nie czuæ bezpiecznie w p³atach i jak bardzo symbolicznie musz± byæ tam elementy metalowe
Panie mog± za³o¿yæ np plastikowy ochraniacz szermierczy na pier¶, je¶li nie czuj± siê bezpieczne z blach± (p³aty) na tej czê¶æi cia³a le¿±c± na cieñkiej przeszywce, ale nie polecam, bo taki patent dodatkowo przygniata klatê, nie pozwalaj±c oddychaæ pe³n± piersi± ;).
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.