Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: XVI Warszawski Turniej Rycerski o Szablê Króla Zygmunta III Wazy
> Inne > Kalendarium 2011
Michal_o
Pierwsze Polskie Stowarzyszenie Turniejowe Liga Baronów,

ma zaszczyt zaprosiæ gotowych wst±piæ w szranki na:
XVI Warszawski Turniej Rycerski o Szablê Króla Zygmunta III Wazy.

Wbrew tradycyjnej nazwie w ramach imprezy odbêd± siê zarówno turniej szabli, jak i turniej w konwencji ¶redniowiecznej 1200-1480. Dla zwyciêzcy obu turniejów przewidziane s± nagrody pieniê¿ne – 500 z³.

Turniej odbêdzie siê w niedzielê 5 czerwca 2011 r. w parku obok Domu Kultury „¦wit” w Warszawie – ul. Wysockiego 11, w godzinach od 11:00 do 19:00 (uwaga: impreza przeniesiona ze swojego dotychczasowego miejsca).

Turniej ¶redniowieczny przewidziano od godz. 14:15, a turniej szabli po zakoñczeniu turnieju ¶redniowiecznego (prawdopodobnie ok. 15:30).

Zainteresowanych prosimy o zapoznanie siê z REGULAMINEM (JU¯ DOSTÊPNY)
Regulamin Turnieju ¦redniowecznego
Regulamin Turnieju Szabli Polskiej

Zg³oszenia prosimy przesy³aæ na adres mailowy: liga.baronow@o2.pl
W zg³oszeniu powinny znajdowaæ siê:
- Imiê i Nazwisko;
- Adres;
- Mail i telefon kontaktowy;
- Odtwarzany okres i u¿ywane uzbrojenie;
- U¿ywany w turniejowej konwencji pseudonim, pochodzenie;
- Reprezentowana grupa (je¶li jaka¶).

PRZYK£AD POPRAWNEGO ZG£OSZENIA:
- Imiê i Nazwisko:
Jan Kowalski;
- Adres:
ul. Kowalska 10/2, 01-100 Kowalewo;
- Mail i telefon kontaktowy:
jk@jk.pl, 111-111-111;
- Odtwarzany okres i u¿ywane uzbrojenie:
XV wiek, okres grunwaldzki / Opancerzenie: psi pysk, napier¶nik, pe³ne rêce p³ytowe, nogi p³ytowe, kolczuga i pod spodem przeszwyanica, /Uzbrojenie: miecz jednorêczny i tarcza;
- U¿ywany w turniejowej konwencji pseudonim, pochodzenie:
RYCERZ MICHA£ HERBU BELINA RYCERZ JEGO MO¦CI BOLES£AWA IV KSIÊCIA WARSZAWSKIEGO PANA NA ZAMKU W CZERSKU;
- Reprezentowana grupa:
Pierwsze Polskie Stowarzyszenie Liga Baronów
Gregor z Krakowa
jakie¶ zwroty kosztów dojazdu zapewniacie?
Lis z Gdañska
Co jest do wygrania?
Marcin Waszkielis
CYTAT
Dla zwyciêzcy obu turniejów przewidziane s± nagrody pieniê¿ne – 500 z³.


rozumiem, ¿e za kazdy turniej po 500 z³ a nie za oba
Robert Szatecki
Szkoda, ¿e nie bêdê móg³ wpa¶æangsad.gif
Sato
CYTAT
jakie¶ zwroty kosztów dojazdu zapewniacie?


Niestety w tym roku nie mamy takich mo¿liwo¶ci.

CYTAT
Co jest do wygrania?

CYTAT
rozumiem, ¿e za kazdy turniej po 500 z³ a nie za oba


Nagrod± w ka¿dym z turniejów z osobna jest kwota 500 z³.
Robert Szatecki
Micha³ jakie s± wymagania wzglêdem ekwipunku w turnieju szabli?
Michal_o
CYTAT(Robert Szatecki @ 17:24 29.05.2011) *
Micha³ jakie s± wymagania wzglêdem ekwipunku w turnieju szabli?


Jak tylko dostanê regulaminy to od razu je zamieszczê. Ewentualne nie¶cis³o¶ci bêdziemy wyja¶niaæ.
Spodziewam siê je dostaæ dzisiaj wieczorem lub jutro rano.
Michal_o
Regulamin Turniejowy – Turniej ¦redniowieczny
XVI Warszawski Turniej Rycerski o Szablê Króla Zygmunta III Wazy
I. Rozgrywanie turnieju:
Zale¿nie od liczby zg³oszonych kombatantów walki odbywaæ siê bêd± w dwóch czê¶ciach
zawieraj±cych walki „ka¿dy z ka¿dym” w obrêbie losowo wybranych grup w czê¶ci pierwszej
i w systemie „pucharowym” w czê¶ci drugiej lub tylko w systemie „pucharowym”;
II. Wymogi dopuszczenia do turnieju:
1. Dopuszczenie do walki:
Do walk dopuszczone s± osoby p³ci obojga, wy³±cznie pe³noletnie, posiadaj±ce wymagane
opancerzenie i uzbrojenie, po podpisaniu o¶wiadczenia o przyst±pieniu do turnieju na w³asn±
odpowiedzialno¶æ. Braki w opancerzeniu lub uzbrojeniu (równie¿ powsta³e w trakcie walki)
musz± zostaæ na wezwanie herolda uzupe³nione w ci±gu trzech minut. Nieuzupe³nienie
braków skutkuje przegraniem walki.
2. Przygotowanie do walki:
Kombatanci wezwani do walki maj± byæ gotowi w przeci±gu 5 minut od wezwania.
Kombatant przegrywa walkê, je¶li nie stawi siê gotowy do walki po trzech wezwaniach.
3. Zasady zachowania:
Podczas ca³ego turnieju kombatanci i wszystkie inne osoby zaanga¿owane w turniej
zobowi±zani s± do kulturalnego zachowania i poszanowania dobrych obyczajów. Kombatanci
i wszystkie inne osoby zaanga¿owane w turniej powinni zachowywaæ siê stosownie do
konwencji przyjêtej w turnieju.
Kombatanci i wszystkie inne osoby zaanga¿owane w turniej zobowi±zani s± do uprzejmego
odnoszenia siê do zgromadzonej na turnieju publiki. W przypadku agresywnego zachowania
osób z publiczno¶ci osoby te zobowi±zane s± do niepodawania siê prowokacjom i
powiadomienia organizatorów lub odpowiednich s³u¿b.
W trakcie walki Kombatanci zobowi±zani s± do zachowania odpowiedzialnego i zgodnego z
zasadami bezpieczeñstwa, a tak¿e do poszanowania przeciwnika. Ciosy wyprowadzane przez
kombatantów w trakcie walki powinny pozostawaæ pod ich kontrol± i zmierzaæ do uzyskania
punktów, a nie kontuzjowania lub okaleczenia przeciwnika. Kombatanci zobowi±zani s± do
zachowania panowania nad sob± w trakcie ca³ego turnieju.
4. Wymagane opancerzenie i ubiór:
Wymagane jest opancerzenie zgodne z histori± z lat 1200-1480, zapewniaj±ce bezpieczeñstwo
walcz±cych (o odpowiedniej grubo¶ci i pozbawione zadziorów i kolców), o wadze zbli¿onej
do wzorców ¶redniowiecznych. W opancerzeniu i ubiorze kombatanta nie mog± byæ
widoczne elementy wspó³czesne.
Opancerzenie musi zawieraæ:
1) He³m z pe³n± os³on± twarzy - tzw. krata nie jest dopuszczona. Je¶li
he³m posiada zas³onê - musi byæ ona opuszczona w ci±gu ca³ego starcia.
Kombatant, któremu zas³ona bêdzie swobodnie podskakiwaæ zostanie
zdyskwalifikowany. Kapalin dopuszczony wy³±cznie z wysokim podbródkiem.
Je¶li heroldowie uznaj±, ¿e przerwa miêdzy kapalinem a podbródkiem jest zbyt
du¿a, taki zestaw nie zostanie dopuszczony.
2) Os³onê szyi – co najmniej kolcza. Go³a skóra widoczna na szyi
powoduje automatyczne odrzucenie kombatanta przez heroldów.
3) Korpus chroniony minimalnie przeszywanic± i kolczug±, zbroj±
p³atow±/lamelkow± lub kirysem. Zbroja p³atowa/lamelkowa nie musi byæ
zbrojona na plecach. Sam napier¶nik jest dozwolony, o ile plecy s± chronione
przez co najmniej kolczugê.
4) Metalowe os³ony pokrywaj±ce ramiona (naramienniki i opachy),
³okcie, przedramiona, nadgarstki i d³onie; wystarczy pokrywaj±ca je kolczuga na
odpowiednim podk³adzie. W przypadku d³oni pod tarcz± rêkawica pikowana jest
dopuszczalna za zgod± heroldii.
5) Metalowe os³ony nóg os³ony nóg chroni±ce uda, kolana i ³ydki;
wystarczy kolczuga na odpowiednim podk³adzie. Trzewiki nie s± wymagane.
6) Ochronê krocza – suspensor (niewidoczny pod opancerzeniem).
Za zbrojê p³atow± i lamelkow± uwa¿any jest pancerz sk³adaj±cy siê z grubej skóry i
przymocowanych do niej metalowych p³ytek w odstêpach nie wiêkszych ni¿ 4 cm
5. Wymagane uzbrojenie:
Wymagane jest uzbrojenie zgodne z histori± z lat 1200-1480. Broñ musi byæ czysta i
nieuszkodzona.
1) Broñ u¿ywana jednor±cz (z tarcz± lub drug± broni±): Musi byæ
sieczna czyli miecz, kord, tasak itp. Waga broni musi mie¶ciæ siê w granicy
1200g-1700g. Krawêdzie broni musz± mieæ co najmniej 2mm grubo¶ci, nie
mog± te¿ zawieraæ ostrych zadziorów. Sztych ma byæ zatêpiony do pó³kola o
szeroko¶ci co najmniej 8mm u podstawy.
2) Broñ u¿ywana samodzielnie (bez tarczy lub drugiej broni):
Dopuszczane s± tylko miecze d³ugie o wadze od 1200g do 2500g. Krawêdzie
broni musz± mieæ co najmniej 2mm grubo¶ci, nie mog± te¿ zawieraæ ostrych
zadziorów. Sztych ma byæ zatêpiony do pó³kola o szeroko¶ci co najmniej 8mm u
podstawy.
Tarcza: Musi byæ na bazie drewna i skóry. Stalowe lub laminatowe (np. w³ókna szklane)
tarcze nie s± dopuszczone. Metalowe okucia krawêdzi tarczy nie s± dopuszczone. Wymiary:
wysoko¶æ nie wiêcej ni¿ 90cm, szeroko¶æ nie wiêcej ni¿ 60cm. Dopuszczalne s± metalowe
puklerze pozbawione kolców i zadziorów.
III. Zasady rozstrzygania pojedynków:
Walki toczone bêd± na dystansie 1,5 minuty. Czas przerwy w walce bêdzie doliczony do
czasy starcia.
Dopuszczalne jest pole trafieñ obejmuj±ce ca³± sylwetkê z wy³±czeniem:
1) wizury i zas³ony he³mu,
2) szyi,
3) krocza,
4) nadgarstków i d³oni,
5) stóp.
Celne trafienie broni± w pole trafieñ oznacza uzyskaniem jednego punktu. Licz± siê
wy³±cznie ciosy zadane z zauwa¿aln± si³±, krawêdzi± tn±c± broni (tzw. ciosy rdzenne).
Trafienie nie powoduje przerwania walki.
Ciosy p³azem, ze¶lizgniêcia broni po pancerzu i bardzo lekkie ciosy nie s± liczone. Cios, który
przebije siê przez zastawê i nadal zachowa impet, jest liczony jako trafienie.
Utracenie przez kombatanta broni skutkuje przyznaniem przeciwnikowi jednego punktu.
Przewrócenie siê kombatanta skutkuje przyznaniem przeciwnikowi jednego punktu.
Heroldowie licz± zdobyte przez nich punkty, przerywaj±c walkê w przypadku utraty broni lub
przewrócenia siê jednego z kombatantów. Walka trwa 1,5 minuty. Wygrywa ten kombatant,
który w trakcie walki zdoby³ wiêcej punktów.
1. Walka z przerwami po trafieniu:
W przypadku wyboru przez jednego z kombatantów sposobu walki z przerwami po trafieniu
walka jest przerywana przez króla herbowego za ka¿dym razem, gdy heroldowie dostrzeg±
zdobycie przez jednego z kombatantów punktu. Trafienia równoczesne, jak równie¿ trafienia
bezpo¶rednio po których (w ci±gu 1 sekundy) trafiaj±cy sam zostanie trafiony, nie powoduj±
przerwania walki. Kombatanci s± zobowi±zani do bronienia siê przed ciosami przez ca³y czas
pozostawania w szrankach, ale zaprzestania ataku w chwili przerwania walki przez króla
herbowego. Walkê wygrywa kombatant, który pierwszy zdobêdzie 5 punków.
2. Przerwanie walki przez kombatanta:
Kombatant, który z powodów technicznych lub bezpieczeñstwa chce przerwaæ walkê robi to
poprzez przyklêkniêcie, podniesienie r±k w górê i krzyk „Stop”. Przerwanie walki bez
powodu mo¿e zostaæ potraktowane jego faul.
3. Zachowania zabronione:
1) Pchniêcia, ciosy jelcem i g³owic± broni;
2) Ciosy kantem tarczy w przeciwnika. Uderzenia p³ask± powierzchni±
tarczy s± dozwolone, ale nie punktowane;
3) Podbijanie zas³ony he³mu przeciwnika;
4) Kopniêcia, uderzenia kolanami, piê¶ciami;
5) Atak ³okciem na g³owê, szyjê, b±d¼ korpus przeciwnika;
6) Ciosy poza pole trafienia;
7) Rzuty, podciêcia, wykrêcanie koñczyn i inne elementy zapa¶nicze, takie
jak ³apanie za g³owê, ¶ci±ganie he³mu;
icon_cool.gif Atak na le¿±cego, klêcz±cego lub pozbawionego broni przeciwnika;
9) Atak na przeciwnika po komendzie „stój” podanej przez herolda.
IV. Heroldowie
Walkê sêdziuj± 3 osoby z heroldii – król herbowy i dwóch heroldów. Cz³onkowie heroldii nie
mog± byæ jednocze¶nie uczestnikami turnieju.
Heroldia czuwa nad przebiegiem pojedynków, dba o bezpieczeñstwo zawodników i publiki, a
tak¿e o przestrzeganie zasad kultury i dobrych obyczajów.
Przed rozpoczêciem pojedynku heroldia sprawdza zgodno¶æ z regulaminem uzbrojenia i
opancerzenia kombatantów.
Walkê rozpoczyna i koñczy komenda wydana przez króla herbowego.
Ka¿dy z heroldów liczy rdzenne trafienia. Po zakoñczeniu walki na komendê króla
herbowego ka¿dy z heroldów wskazuje kombatanta, który wygra³ walkê. O zwyciêstwie
decyduje przewaga g³osów heroldów.
Król herbowy i ka¿dy z heroldów mo¿e przerwaæ walkê z powodów bezpieczeñstwa.
Kombatanci zobowi±zani s± do bezwzglêdnego podporz±dkowania siê poleceniom króla
herbowego i heroldów.
Decyzja króla herbowego jest ostateczna.
1. Kary:
Za niedozwolone zachowanie król herbowy mo¿e ukaraæ kombatanta w nastêpuj±cy sposób:
1) Ostrze¿enie – Kombatant traci w trakcie walki jeden punkt.
2) Dyskwalifikacja; Kombatant jest usuwany z walki i turnieju. Jego przeciwnik
zostaje uznany za zwyciêzcê w walce.
Ka¿de zachowanie niedozwolone mo¿e oznaczaæ dyskwalifikacjê, je¿eli król herbowy uzna,
¿e by³o celowe.
Król herbowy decyduje o mo¿liwo¶ci dalszego kontynuowania walki przez kontuzjowanego
Kombatanta. Je¶li kontuzja jest wynikiem celowego zachowania niedozwolonego, przeciwnik
kontuzjowanego Kombatant jest automatycznie dyskwalifikowany.
V. Nagrody:
Nagrod± za zwyciêstwo w turnieju jest kwota 500 z³.
Organizatorzy zastrzegaj± sobie prawo do zmian regulaminu turnieju. O zmianach
powiadomieni zostan± zawodnicy.
Znaczna czê¶æ regulaminu zosta³a opracowana na podstawie zasad turniejowych
stworzonych przez Martina Garcia D±browska (tzw. turnieje grunwaldzkie).
Michal_o
Regulamin turnieju bojowego XVII w. szabl± polska
„CIÊCIA PRAWDZIW¡ SZABL¡”
ZA£O¯ENIA TURNIEJU „CIÊCIA PRAWDZIW¡ SZABL¡”
Celami turnieju s±:
1. Odtworzenie i rozwój polskich idea³ów rycersko¶ci;
2. Pojednanie pomiêdzy odtwórcami z ró¿nych krajów i kultur;
3. Wymiana pomys³ów, do¶wiadczenia i informacji;
4. Ustalenie miêdzynarodowego barokowego systemu turniejowego
Broñ zaczepna:
1. Wszystkie bronie u¿ywane w walce musz± pochodziæ z zaufanego ¼ród³a.
2. Wszystkie bronie u¿ywane w walce musz± byæ stêpione. Krawêd¼ ostrza
powinna mieæ nie mniej ni¿ 3 mm grubo¶ci. Wszystkie sztychy szabli powinny
byæ zaokr±glone – do szeroko¶ci 5 mm i 3 mm grubo¶ci.
3. Nale¿y pamiêtaæ, ¿eby broñ nie by³a nadmiernie ciê¿ka. Zwiêkszona grubo¶æ,
d³ugo¶æ, oraz rozbudowana oprawa, prowadzi do wzrostu masy, oraz
niebezpieczeñstwa wynikaj±cego z u¿ytkowania takiej broni – trudniej j±
kontrolowaæ. Sztylety i kind¿a³y s± zabronione.
Zasady bezpieczeñstwa:
1. Przed wpisaniem siê na listê uczestnictwa, oraz wkroczeniem na pole walki (lub
pole treningowe), ka¿da broñ i zbroja powinny byæ sprawdzone przez herolda.
2. U¿ycie broni o ostrych krawêdziach i/ lub zaostrzonym sztychu, jest ca³kowicie
zabronione.
3. Przed u¿yciem broni do walki powinna byæ ona dok³adnie sprawdzona.
Konieczne jest usuniêcie wszelkich szczerb i w¿erów (oraz drzazg na
drzewcach), je¶li takie istniej±. Z³amana, lub pêkniêta broñ, powinna byæ od
razu odstawiona (je¶li dojdzie do tego podczas walki, broñ taka musi byæ
wycofana ze starcia).
4. Broñ powinna byæ utrzymywana w czysto¶ci, czyli bez rdzy, czy jakiegokolwiek
brudu. Farba na ostrzu, bêd±ca pozosta³o¶ci± po uderzeniach w tarczê, mo¿e
byæ uznana jako brud, poniewa¿ mo¿e spowodowaæ uszkodzenie cia³a.
Powinno siê unikaæ równie¿ produktów czyszcz±cych uznawanych za truj±ce.
5. Je¶li podczas pojedynku, dojdzie do uszkodzenia szabli, powinna byæ ona
natychmiast usuniêta z walki.
Szabla i zbroja:
1. Broni± zaczepn± u¿ywan± w turnieju jest tylko i wy³±cznie szabla polska.
2. Szable u¿ywane do turnieju powinny miêæ rêkoje¶æ zamkniêta lub pó³
zamkniêt± i powinny ciê¿arem, wykonaniem, materia³em oraz wzorem byæ
oparte na polskich szablach czarnych z okresu 1550 -1750.
3. Nie dopuszcza siê do turnieju: szabel sportowych, autentyków antykwarskich,
szabel z rêkoje¶ci± otwart± (karabela) lub bez jelców (szaszka), ostrych,
wyszczerbionych, spawanych i pogiêtych oraz nie odpowiadaj±cych wymogowi
historyczno¶ci.
4. Obowi±zkowym wyposa¿eniem ka¿dego walcz±cego s±: he³m husarski z
zas³on± twarzy w formie rozbudowanego nosala, karwasze na przedramionach,
naramienniki na ramionach, ¿upan z kolczug±, bechterem lub pó³zbrojkiem
husarskim chroni±cy tu³ów, fular na szyi, rêkawica, lub ³apeæ kolczy na d³oñ, i
ew. suspensoria btur³yk na goleñ, dopuszczalne s± nowoczesne os³ony kolan i
³okci o ile s± ukryte pod odzie¿±. Zbroja i he³m przeznaczona do walk, musi
mie¶ciæ siê w tolerancji 4 - 1,6 mm grubo¶ci i musi byæ z metalu.
5. Zbroje typu: brygantyna lub karacena, mog± byæ u¿ywana w walk, je¶li s±
wykonana z 4 mm skóry i 1,6 mm blachy (³uski), a nity s± stalowe.
6. Zbroje kolcze powinny byæ zrobione z drutu o grubo¶ci 1,6 - 1,2 mm.
Sêdzia / Herold:
1. Herold jest osob± odpowiedzialn± za:
2. Bezpieczeñstwo zawodników i publiczno¶ci podczas pojedynku.
3. Usuniêcie z pojedynku z³amanej lub uszkodzonej broni.
4. Upominanie zawodników nie walcz±cych wed³ug zasad.
5. Usuniêcie z pojedynku zawodników zachowuj±cych siê niebezpiecznie, lub nie
zwracaj±cych uwagi na upomnienia.
6. Byæ zapoznany z zasadami walki i bezpieczeñstwa.
7. Podejmowanie decyzji, czy trafienie by³o skuteczne, czyli: a) liczy siê jako rana,
b) jest wycelowane w miejsce wcze¶niej ustalone przez zawodników.
8. Podejmowanie decyzji, kto jest zwyciêzc± niekoñcz±cej siê walki, czyli takiej,
podczas której zawodnicy wykazuj± ogromne zdolno¶ci lub ich brak, przez co
walka zdaje siê nie mieæ koñca.
Wa¿ne: S³owo wymienionych wy¿ej Heroldów jest ostateczne. ¯aden z zawodników
nie powinien go kwestionowaæ.
Zawodnicy / Kombatanci:
1. Wszyscy zawodnicy powinni byæ dobrze zaznajomieni z zasadami walki i
bezpieczeñstwa.
2. Przed przyst±pieniem do walki z cz³onkami innych stowarzyszeñ, zawodnicy
powinni byæ dobrze przeszkoleni przez namiestników w³asnego stowarzyszenia.
3. Musz± utrzymywaæ w³asne uzbrojenie i broñ w dobrym stanie, aby nie nara¿aæ
zdrowia innych zawodników.
4. Powinni zawsze przestrzegaæ upomnieñ i decyzji Heroldów.
5. Powinni, zawsze, powstrzymywaæ swój gniew i z³o¶æ. Walka odtwórcza, nie jest
prawdziw± walk±. Powinna byæ przyjemno¶ci± i odpowiedzialnym zajêciem.
6. Przed przyst±pieniem do walki obaj zawodnicy (w obecno¶ci Herolda) powinni
ustaliæ:
a) Poziom walki (zobacz - Zasady Walki).
b) Cele w jakie bêd± trafiaæ.
c) Uzbrojenie w jakim wyst±pi± (jego grubo¶æ).
d) Broñ jak± bêd± walczyæ.
7. Przede wszystkim, zawodnicy powinni zachowywaæ siê odpowiedzialnie. Próby
pokonania przeciwnika wszelkimi sposobami mog± byæ niebezpieczne, a
oprócz tego s± kompletnym nonsensem i zaprzeczeniem etyki rycerskiej.
Zasady walki szabl±:
Podczas turnieju, w którym bior± udzia³ ró¿ne stowarzyszenia, powinny byæ ró¿ne
poziomy, a wiêc trzy ró¿ne systemy zasad.
1. Poziom pierwszy – Ciosy, to tylko lekkie stukniêcia. Cele – tors, ramiê,
pchniêcia tylko w tors powy¿ej pasa na wysoko¶ci pomiêdzy pêpkiem i
mostkiem.
2. Poziom drugi – Ciosy wyprowadzane s± z pe³n± si³±, tylko na miejsca
opancerzone. Cele – góra g³owy (pionowo, lub najwy¿ej pod k±tem dwunastu
stopni), ramiê i przedramiê, tors, udo, umiê¶niona czê¶æ ³ydki (bok ale nie w
ko¶æ). Pchniêcia tylko powy¿ej pasa jak w poziomie 1.
3. Poziom trzeci - Ciosy wyprowadzane s± z pe³n± si³±, tylko na miejsca
uzbrojone. Cele – ca³e cia³o (je¶li ca³kowicie uzbrojone), oprócz twarzy, szyi i
krocza. Pchniêcia poni¿ej linii brodawek piersiowych do linii pêpka (oczywi¶cie
równie¿ oprócz krocza).
Bardzo wa¿ne - Si³a wk³adana w uderzenie powinna byæ zawsze pod kontrol±
zawodników, niezale¿nie od wybranego poziomu. Nadmierna si³a jest
niedozwolona, nie tylko dlatego, ¿e jest bezsensowna, ale, co wa¿niejsze, jest
bardzo niebezpieczna.
Zasady turnieju:
1. Powinno byæ trzech Heroldów: na parê walcz±cych (trzech widzi wiêcej ni¿
jeden).
2. Skuteczne trafienie powoduje przerwanie walki przez jednego z Heroldów
(komenda „stój”).
3. Decyzja o skuteczno¶ci trafienia podejmowana jest przez wiêkszo¶æ Heroldów
(dlatego jest ich trzech, a nie dwóch).
4. Zawodnik zwyciê¿a gdy piêæ razy skutecznie trafi przeciwnika. Je¶li obaj
zawodnicy dokonali czterech skutecznych trafieñ, a do pi±tego dochodzi w tym
samym momencie, Heroldowie mog± zezwoliæ na bara¿ czyli dogrywkê. Je¶li
do trafienia dojdzie znów jednocze¶nie, walka uznana jest za zakoñczon±.
Sêdziowie decyduj±, ¿e wygra³ ten, który walczy³ lepiej, lub, ¿e ¿aden nie
uzyska³ przewagi nad drugim.
5. Skuteczne trafienie (zale¿nie od poziomu), to takie, które uderza w cia³o w ten
sposób, ¿e je¶li walka odbywa³aby siê na serio, doprowadzi³oby do uszkodzenia
cia³a. Na przyk³ad lekkie dotkniêcie nie liczy siê i Heroldowie powinni je
zignorowaæ.
6. Je¶li jeden z zawodników, ma du¿o mniej uzbrojenia (chodzi o wagê zbroi) ni¿
jego przeciwnik, to, ¿eby wygraæ, musi trafiæ go podwójn± ilo¶æ razy. Decyzja
nale¿y do Heroldów
7. Organizatorzy turnieju powinni dostarczyæ broñ u¿ywan± w walce, tak, ¿eby,
zale¿nie od rodzaju, mia³a tê sam± d³ugo¶æ i wagê. Zawodnicy mog± jednak
zgodziæ siê na u¿ycie swojej w³asnej broni, je¶li ta spe³nia wymagania ustalone
w czê¶ci dot. broni
8. Ka¿demu zwyciêzcy przyznawane s± dwa punkty i po jednym dla ka¿dego
zawodnika, je¶li nie uzyskali przewagi nad sob±. Zawodnik, który zgromadzi
najwiêcej punktów w danym turnieju, jest jego zwyciêzc±. Je¶li dwóch, lub
wiêcej zawodników zgromadzi tê sam± ilo¶æ punktów, Heroldowie decyduj±,
czy odbêdzie siê druga tura, czy wygra³ ten który walczy³ najlepiej, niezale¿nie
od ilo¶ci zgromadzonych punktów.
Doradca od spraw ¯ywej Historii
1. Na turniejach barokowych powinien byæ Doradca do spraw ¯ywej Historii.
2. Zadaniem Doradcy jest doradzanie cz³onkom grup w kwestii doboru
odpowiednich elementów do okresu, który odtwarzaj± (ubiór, obuwie, broñ,
naczynia itp.)
Sarmacka Tradycja Rycerska:
1. Wszyscy odtwórcy w pe³ni uznaj±cy tradycjê rycersk± i szlacheck± jako idea³,
powinni jej przestrzegaæ. Waszym zadaniem jest:
2. Prowadzenie z innymi odtwórcami historii dyskusji dotycz±cych spraw Sarmacji.
3. Czytanie odrodzeniowych, barokowych i wspó³czesnych ksi±¿ek o rycerstwie,
szlachcie, biografii wielkich hetmanów i bohaterów, kronik, jak i artyku³ów
historycznych dotycz±cych tematu.
4. Zachowywaæ siê, zarówno podczas turnieju, jak i w codziennym ¿yciu,
stosownie do swej rycerskiej pozycji – uprzejmie, szczerze, uczciwie i
przyja¼nie.
Sporz±dzi³: Tomasz Szajewski (Pierwsze Polskie Stowarzyszenie Turniejowe Liga
Baronów, Polska)
ˆ Copyright by Tomasz Szajewski.
Uwaga Wszelkie Prawa Zastrze¿one. Powy¿szy regulamin turniejowy opracowany przez Tomasza Szajewskiego i stanowi w³asno¶æ autora. ¯adna
czê¶æ lub fragment powy¿szej publikacji nie mog± byæ kopiowane, odtwarzane ew. powielane w ¿aden sposób (równie¿ elektroniczny) bez zgody
w³a¶ciciela. Celem uzyskania zezwolenia proszê o pisemny kontakt z Lig± Baronów.
Jean-Philippe
QUOTE (Robert Szatecki @ 01:15 28.05.2011) *
Szkoda, ¿e nie bêdê móg³ wpa¶æangsad.gif


Anyway, you are too old for this shit xD
Michal_o
CYTAT(Jean-Philippe @ 00:26 31.05.2011) *
CYTAT(Robert Szatecki @ 01:15 28.05.2011) *
Szkoda, ¿e nie bêdê móg³ wpa¶æangsad.gif


Anyway, you are too old for this shit xD


Nope, Robert will come and as an old one he will kick some greenhorn butts :D
Marcin Waszkielis
wymagania co co oapncerzenia s± napisane niezrozumiale

CYTAT
5) Metalowe os³ony nóg os³ony nóg chroni±ce uda, kolana i ³ydki;
wystarczy kolczuga na odpowiednim podk³adzie.


????

Jakie w koncu maj± byæ os³ony nóg rak? Z reszta jesli datowanie jest od 1200 to raczej te os³ony ni mog± byæ p³ytowe.
Michal_o
CYTAT(Marcin Waszkielis @ 09:50 31.05.2011) *
wymagania co co oapncerzenia s± napisane niezrozumiale

CYTAT
5) Metalowe os³ony nóg os³ony nóg chroni±ce uda, kolana i ³ydki;
wystarczy kolczuga na odpowiednim podk³adzie.


????

Jakie w koncu maj± byæ os³ony nóg rak? Z reszta jesli datowanie jest od 1200 to raczej te os³ony ni mog± byæ p³ytowe.


Minimalnie dla wszystkich okresów to przeszywanica i na tym kolczuga.
Rêkawy kolczugi musz± zakrywaæ ramiona i przedramiê.
Stawy okryte metalowymi os³onami (kolana i ³okcie).
Szyja os³oniêta kapturem/ko³nierzem kolczym.
Rêkawice minimalnie kolcze.
Nogi tak jak rêce. Przeszywanica na to kolczuga. (minimalnie)
Marek Hilgendorf
W latach 1250-1300 metalowe os³ony kolan spotyka siê w bardzo ¶ci¶le okre¶lonych przypadkach. Wcze¶niej w³a¶ciwie s± anachroniczne....
Zwracam na to uwagê, gdy¿ chyba nie chcecie ¶wiadomie zmuszaæ ludzi do niehistorycznych patentów. Na XIII wiecznych imprezach problem rozwi±zali¶my, mo¿e skorzystacie?
Robert Szatecki
Z ciekawo¶ci Marku jak rozwi±zali¶cie ten problem?
Marek Hilgendorf
Dopu¶cili¶my tylko patenty potwierdzone, czyli os³ony kolan chroni±ce boki tych¿e WY£¡CZNIE na nogawice kolcze. Do nogawic pikowanych mo¿na doczepiæ jedynie "miseczki". ¯ADNYCH karwaszy u zachodnioeuropejskich kombatantów. Ochrona ramion to jedynie kolcza, plus ewentualne ailettes.
Jak kto¶ znajdzie w ikonografii pewn± p³ytow± ochronê ³okci to proszê bardzo- póki co nikt nie znalaz³.
Szczegó³y s± w tematach o Lusowie i Czersku.
Ale najwa¿niejsze jest to, ¿e zaczêli¶my BEZWZGLÊDNIE egzekwowaæ wymagania, tak¿e od go¶ci ze wschodu. Co ciekawe nikt nie mia³ pretensji.
Regulaminy na XIII wiek s± w du¿ej mierze ujednolicone w skali kraju- mo¿na z nich korzystaæ do woli
Michal_o
Ze wzglêdu na tak szerokie datowanie i mieszan± formê pojedynków, bêdê siê upiera³ przy posiadaniu przynajmniej kolczugi na nogach. Czyli nogawice kolcze to minimum na nogi.
D³ugi rêkaw kolczugi to minimum na rêkach.
Natomiast je¿eli chodzi o stawy, to bêdê siê upiera³ przy anachronicznych nakolannikach nawet w XIII ze wzglêdów bezpieczeñstwa walcz±cych.

Jak kto¶ z XIII wyjedzie na plac a z drugiej strony bêdzie pe³na XV z pó³torakiem to nie wiem czy chcia³ bym byæ bez nakolanników.

¯eby nie by³o, anachroniczne nakolanniki i na³okietniki nie mog± byæ z plastiku. Musz± to byæ sprzêty rekonstrukcyjne i musz± pasowaæ do datowania 1200-1480.

Nie wymagamy zestawów dok³adnie takich jakie opisano czy narysowano. Zestawy musz± siê sk³adaæ z elementów psuj±cych do danej epoki.
Michal_o
Turniej zakoñczony.
Dziêkujemy bardzo wszystkim uczestnikom i gratulujemy zwyciêzc± zosta³ R. Szatecki
Zapraszamy za rok.

(sorki autokorekta)

Turniej pieszy ¶redniowieczny wygra³:
Robert Szatecki

Filmiki mam nadziejê ju¿ jutro.
Robert Szatecki
Bardzo siê cieszê, ¿e mimo problemów z sponsorami uda³o siê zorganizowaæ kolejny turniej na Bródnie. Mi³o by³o spotkaæ dawno nie widzianych znajomych, w miejscu gdzie zaczyna³a siê moja przygoda z RR. Turniej bojowy zosta³ przeprowadzony bardzo profesjonalnie, z dobrym sêdziowaniem i komentarzem, dobrym pomys³em by³o ustawienie szranek w cieniu (proponujê tylko ich powiêkszenie w przysz³ym roku).
Józef
Jaki mniej wiêcej mia³y rozmiar te szranki ?
pozdrawiam
Michal_o
http://www.youtube.com/watch?v=KUzFQjx_UbU

Co do rozmiaru, nie mam pojêcia nie mierzy³em.
Józef
CYTAT(Michal_o @ 23:52 07.06.2011) *
Co do rozmiaru, nie mam pojêcia nie mierzy³em.


Z filmików wynika , ¿e wielko¶æ jest OK. Tyle ¿e brak strefy buforowej.
A to wa¿ne dla bezpieczeñstwa ogl±daj±cych.
pozdrawiam
Robert Szatecki
strefa buforowa by³a oo³o 1,5 kroku. a szranki by³y ma³e trzy kroki do ty³u i ju¿ siê by³o przy linach - przy tej wielko¶ci znaczn± przewagê maj± osoby pchaj±ce siê na pa³ê do przodu.
Józef
CYTAT(Robert Szatecki @ 12:23 08.06.2011) *
strefa buforowa by³a oo³o 1,5 kroku. a szranki by³y ma³e trzy kroki do ty³u i ju¿ siê by³o przy linach - przy tej wielko¶ci znaczn± przewagê maj± osoby pchaj±ce siê na pa³ê do przodu.


No to rzeczywi¶cie trochê ma³o .
Co innego okre¶liæ wielko¶æ z filmu , co innego na ¿ywo.Dziêki za informacjê.
Walki za to na wysokim poziomie.
Pozdrawiam
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.