Witam i proszê administratorów o wybaczenie je¶li uznaj± za³o¿enie tego tematu jako niew³a¶ciwe. Nie chcia³am od¶wie¿aæ tematu z 2005 roku, lub pisaæ kilku postów w innych tematach równie¿ z poprzednich lat. Kiedy¶ kto¶ mnie za to upomnia³
Interesuj±cy mnie okres - XIIIw, Wielki Step, a dok³adnie Po³owcy. W tym dziale jest wielu do¶wiadczonych ³uczników, wiêc mo¿e kto¶ bêdzie w stanie mi pomóc.
1. Zastanawiam siê nad zrobieniem ³ubia, ale mam pewien dylemat. Jest sporo na ten temat, ale je¶³i chcemy przechowywaæ napiêty ³uk. Ikonografia, znaleziska. Jednak by³y i ³ubia na ³uk nie napiêty (np. ¦wiêtos³awski o tym pisze, "Uzbrojenie koczowników wielkiego stepu w czasach ekspansji Mongo³ów XII-XIV wieku"). Nie jestem ³ucznikiem konnym. Mam takie wra¿enie, ¿e ³ubie na napiêty ³uk przy koniu nie sprawia ¿adnych k³opotów. Natomiast je¶li mam ochotê trochê pobiegaæ po lesie bez konia, z ko³czanem przy pasie to i tak jest ju¿ trochê tego du¿o. £uk i tak trzymam w gar¶ci napiêty, ale jesli ju¿ go nie potrzebujê, to mo¿e wygodniej by by³o schowaæ w co¶ wê¿szego. Mo¿e kto¶ dysponuje ikonografi±, jesli chodzi o taki rodzaj ³ubia na z³o¿ony ³uk?
2. Spróbowa³am zrobiæ ko³czan z kory brzozowej. Nie mam dostêpu do brzozy papierowej, ale przy pomocy mêskich d³oni uda³o siê pozyskaæ fragmenty kory z naszej le¶niej, pospolitej brzozy. Brzoza nie za m³oda, ale i nie za stara, ¿eby kora niê pêka³a ani nie by³a zbyt krucha. Mimo to, mam wra¿enie, ¿e i tak jest za delikatna, by stanowiæ samodzieln± konstrukcjê. Dlatego postanowi³am podszyæ j± skór±, a do tego wewn±trz zamocowa³am drewnian± konstrukcjê, co ma zreszt± potwierdzenie w ówczesnych ko³czanach. Korê zaimpregnowa³am olejem lnianym, a nici woskiem pszczelim. Nie mam metalowych zaczepów do mocowania na pasie, po prostu zaszy³am na koñcach paski pomocnicze.
Taki jest efekt mojej pracy:
https://picasaweb.google.com/GridDregowia/KoCzan#