II Turniej Rycerski o Pier¶cieñ Biskupa Pomezañskiego na Zamku w Prabutach.
Organizator: Urz±d Miasta w Prabutach
Wspó³organizator: Bractwo Rycerskie Komturii Nidzickiej
Datowanie: 1350 - 1492.
Turniej na zaproszenia (po zg³oszeniu siê drog± internetow± trzeba uzyskaæ zaproszenie organizatora).
Turniej przewidziany jest dla 150 uczestników
Termin: 29.04-1.05.2011 z tym, ¿e wszelkie konkurencje rycerskie odbêd± siê tylko w sobotê. Mo¿liwy przyjazd bractw ju¿ w pi±tek 30 kwietnia.
Nocleg: namioty historyczne - obóz rycerski w ruinach zamku. Je¶li pogoda bêdzie nieciekawa rezerwowym miejscem noclegów bêdzie sala gimnastyczna.
Organizator zapewnia wy¿ywienie uczestnikom w pi±tek - kolacja, sobota - ¶niadanie, obiad, uczta, niedziela - ¶niadanie.
Nagrody: w poszczególnych konkurencjach nagrodami bêdzie rynsztunek rycerski, g³ówna nagroda to pier¶cieñ biskupa Pomezañskiego.
Zg³oszenia uczestników i rzemie¶lników drog± internetow± proszê kierowaæ do:
Patryk Koz³owski; kpatryk79@o2.pl
Osoba do kontaktów w sprawie turnieju z Prabut:
Wojciech Do³êgowski tel. 603113075
Program:
29.04.2011 - pi±tek
14:00-22:00; Przyjazd grup, za³o¿enie obozu na zamku Biskupów Pomezañskich.
18:00; Msza ¦wiêta w Katedrze.
19:00; Koncert zespo³u muzyki dawnej (Scandicus)- plac przed katedr±.
30.04.2011 - sobota
9:30; Rozpoczêcie turnieju ³uczniczego
12:00; Uroczyste otwarcie turnieju w obecno¶ci wszystkich bractw.
12:15; Turniej bojowy na miecze jednorêczne i tarcze.
14:15; Bieg dam.
15:00; Konkurencje dla publiczno¶ci.
16:00; Rzut toporem do saracena.
17:00; Bohurt 5/5.
18;00; Inscenizacja bitwy.
21:00; Koncert zespo³u muzyki dawnej (White Garden).
22:15; Fire show- pokaz tañca z ogniem.
1.05.2011 - niedziela
Zwijanie obozu, wyjazd uczestników.
Poszczególne konkurencje odbêd± siê na placu przed katedr±.
Organizator przewiduje wy¿ywienie w postaci suchego prowiantu: pi±tek- kolacja, sobota- ¶niadanie, niedziela- ¶niadanie. W sobotê obiad oko³o godz. 14:00 oraz uczta rycerska o godz. 20:00.
Organizator zastrzega sobie mo¿liwo¶æ zmian w programie.
REGULAMINY
Turniej bojowy 1/1 na miecze jednorêczne i tarcze - regulamin.
Zasady:
- Czas walki 90 sekund.
- Tarcza; jej d³ugo¶æ nie mo¿e przekraczaæ 80 cm, a szeroko¶æ 65 cm, ranty nie mog± byæ okute metalem. Dopuszczalne s± jedynie tarcze na bazie drewna (deski, sklejka).
- Broñ; dopuszczalne jest jedynie broñ sieczna, jednorêczne (miecz, tasak, kord), broñ musi byæ zatêpiona, jej waga nie mo¿e byæ ni¿sza ni¿ 1200g.
- Liczone s± jedynie silnie ciosy zadawane krawêdzi± tn±c± broni. Punkty liczone s± przez 4 sêdziów, 2 sêdziów liczy ciosy zadane przez jednego walcz±cego, 2 pozosta³ych ciosy drugiego walcz±cego. Po zakoñczeniu pojedynku sêdziowie sumuj± trafienia poszczególnych osób i og³aszaj± wynik starcia. W przypadku równej ilo¶ci trafieñ decyduje 30 sekundowa dogrywka.
- Polem trafienia jest ca³e cia³o przeciwnika, z wy³±czeniem stóp, krocza, karku, d³oni.
- Dozwolone s± ataki na przedramiona i ³ydki przeciwnika ale nie s± punktowane.
- Niedozwolone s± ataki na kark, krocze, stopy i d³onie przeciwnika.
- Zabronione jest u¿ywanie kopniêæ.
- Dozwolone jest atakowanie rantem tarczy ale nie punktowane.
Zawodnik otrzymuje 1 punkt za trafienie przeciwnika w wy¿ej wymienione pole, przewrócenie przeciwnika i wytraceniu mu broni (utrata broni to 1 punkt dla przeciwnika).
- W przypadku klinczu sêdzia powinien przerwaæ walkê po 5 sekundach. Ciosy zadawane podczas klinczu nie s± liczone.
- Zawodnik ma prawo do dwóch jednominutowych przerw w czasie walki w celu poprawienia czê¶ci uzbrojenia, je¶li naprawa nie jest mo¿liwa, to zostaje on zdyskwalifikowany lub mo¿e walczyæ bez sprawnego elementu uzbrojenia pod warunkiem, ¿e nie zagra¿a to znacz±co jego zdrowiu.
- Je¶li zawodnik dozna kontuzji w wyniku czystej akcji przeciwnika, ma on 30 sekund na osi±gniecie gotowo¶ci do walki w przeciwnym przypadku przegrywa walkê (to samo dotyczy zawodnika, który sie przewróci³). Je¶li kontuzja zawodnika nast±pi w wyniku nieczystego zagrania przeciwnika, zawodnik poszkodowany ma prawo do d³u¿szego odpoczynku, jego walka mo¿e zostaæ prze³o¿ona na pó¼niej. Je¶li zawodnik dostaje kontuzji w wyniku nieczystego a przy tym celowego zagrania, poszkodowany mo¿e zadecydowaæ o zakoñczeniu walki i dyskwalifikacji przeciwnika.
Uzbrojenie ochronne, minimalne wymagania:
- G³owa; he³m z wy¶ció³k±, zas³aniaj±cy twarz, w przypadku salad i kapalinów nie mo¿e byæ szczeliny pomiêdzy he³mem a podbródkiem.
- Szyja; ko³nierz pszeszywanicy zas³aniaj±cy szczelnie ca³± szyjê lub przeszywany kaptur.
- Korpus; pszeszywanica, dodatkowo kolczuga, p³aty, skórznia lub kirys p³ytowy.
- Rêce; pszeszywanica, dodatkowo p³ytowa, zbrojnikowa lub kolcza ochrona stawu barkowego, ³okci i przedramion, p³ytowe lub kolcze rêkawice
- Nogi; na udach minimum pikowane nogawice lub zakrywaj±ce je d³uga przeszywanica, p³ytowa ochrona kolan, p³ytowa lub zbrojnikowa ochrona piszczeli.
Walki bohurtowe 5/5 - regulamin.
Zasady :
I.
Turniej ma sk³adaæ siê z dru¿yn podzielonych na 2 domy.
Z ka¿dej grupy wychodz± 2 dru¿yny, dalsza czê¶æ turnieju rozgrywana bêdzie systemem pucharowym
II.
Dru¿yna musi liczyæ minimum 5 zawodników, je¶li dru¿yna chce mo¿e mieæ 1 rezerwowego.
Ka¿da dru¿yna musi wybraæ kapitana, tylko on ma prawo g³osu i mo¿e rozmawiaæ z sêdziami!!
III.
Sêdziowie maj± g³os decyduj±cy, od ich decyzji nie ma odwo³ania.
Bêd± mogli karaæ dyskfalifikacj± jednego zawodnika lub ca³± dru¿yny
IV.
Opancerzenie i broñ :
- wymagany jest spójno¶æ historyczna sprzêtu
- sêdziowie maj± obowi±zek sprawdzenia stanu technicznego sprzêtu pod wzglêdem historyczno¶ci; spójno¶ci, bezpieczeñstwa
Uwaga! bêdzie szczególnie zwrócona uwaga na plecy i kark ( np. w p³atach miêdzy p³ytkami nie mo¿e byæ przerwy ).
V. Zasady walki
1. ilo¶æ zawodników
Minimum 5 osób, je¶li obie ekipy maj± rezerwowego i chc± siê zmierzyæ w wiêkszej liczbie nie ma problemu ale musi byæ to uzgodnione przed starciem.
Je¿eli ekipa maj±ca rezerwowych ma walczyæ z ekip± nie maj±cych takowych wówczas walka odbywa siê 5 na 5 .
Dru¿yna która np. z powodu kontuzji straci³a zawodnika lub zawodników mo¿e walczyæ dalej w sk³adzie pomniejszonym, wówczas kapitan dru¿yny przeciwnej decyduje czy jego dru¿yna dobrowolnie siê pomniejszy czy wykorzysta przewagê liczebn±.
Uwaga : wiêcej ni¿ 2 kontuzjowanych powoduje obligatoryjne wycofanie dru¿yny z turnieju!
2. walka
Nie ma limitu czasu, wygrywaj± ci co stoj± - czyli jak zwykle.
3. NIE WOLNO:
- wstawaæ po przewróceniu (obligatoryjnie ca³± dru¿yna dyskfalifikacja)
- walczyæ bez broni ( broñ mo¿na mieæ zapasow± np. przy pasku, mo¿na tak¿e zostawiæ j± sobie na ziemi ale po jej stracie koniecznie trzeba jak najszybciej mieæ w ³apie zapasow± , nie ma limitu ilo¶ci broni zapasowej )
- uderzaæ w stopy, kark ( uderzenia w potylicê dozwolone s± tylko po linii pionowej!), krocze, pod kolano, szyjê
- nie wolno zahaczaæ broni± za kark i pod kolano
Mo¿na powstaæ z jednego kolana po akcji ofensywnej.
4. Sêdziowie
Przygl±daj± siê walce w celu spostrze¿enia fauli, tylko oni mog± walkê przerwaæ i wznowiæ.
Sêdziów jest 4 + 1 prowadz±cy. Zdanie sêdziów jest decyduj±ce. Dyskusja z sêdziami poza kapitanem dru¿yny jest zabroniona, za prowadzenie jej bêdzie kara dyskwalifikacja dla zawodnika!
Turniej ³uczniczy - regulamin.
2 tory ³ucznicze, max odleg³o¶æ strza³u 25 mb. Maty s³omiane o ¶rednicy 110 cm. Tarcze typowe (1-10 pkt).
£uk: o wygl±dzie historycznym (³uki d³ugie, refleksyjne) drewniany lub typu bisoka,
Strza³y: promieñ drewniany, lotki naturalne, groty toczone lub typu bodkin, minimum 6 szt.
Konkurencje:
1. Szybkie eliminacje:
- 3 strza³y- odleg³o¶æ 15 m,
- 3 strza³y odleg³o¶æ 25 m.
Suma punktów decyduje o wej¶ciu do najlepszej 12 ?stki ( w razie remisu- dogrywka 2 strza³y).
2. Najlepsza 12-stka. Wygibasy:
- Strzelanie w pozycji ty³em do tarczy- 3 strza³y z 25 m,
- Strzelnie w pozycji klêcz±c- 3 strza³y z 15 m.
Odpada 4 zawodników z najs³abszymi wynikami.
3. Najlepsza 8-ka. Strzelanie do ruchomej tarczy. Tarcza powieszona na stojaku wprawiona bêdzie w ruch wahad³owy. Mo¿na oddaæ 5 strza³ów w czasie 20 sekund z odleg³o¶ci 25 m. Odpada 4 zawodników z najs³abszymi wynikami.
4. Najlepsza 4-ka. Strzelanie do figury ? id±cego? rycerza.
Rycerz- s³omiana kuk³a z tarcz± zbli¿aæ siê bêdzie do ³ucznika na specjalnym wózku. Nale¿y wystrzeliæ max 5 strza³ w czasie przejazdu rycerza. Odleg³o¶æ bêdzie mala³a z 25m do 15 m.
5. Strza³ Robin Hooda.
Zawodnicy strzelaj± 3 strza³ami do g³ówki kapusty z odleg³o¶ci 25m. Za celne uwa¿a siê strza³y, które utkwi± w g³ówce kapusty.