Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: III Raciborski Festiwal ¦redniowieczny 11- 12 czerwca 2011
> Inne > Kalendarium 2011
Ragnald
Serdecznie zapraszamy na
III Raciborski Festiwal ¦redniowieczny

Organizowany przez:
Stowarzyszenie Drengowie Znad Górnej Odry
Za³ogê Grodu Raciborskiego

Miejsce imprezy: Racibórz
Data: 11-12 czerwca 2011
Informacje na temat imprezy:

- Oficjalne impreza rozpoczyna siê w sobotê 11.06.2011. Na imprezê mo¿na przyje¿d¿aæ ju¿ w pi±tek 10.06.2011r.

- W tym roku bêdziemy bawiæ siê w innym miejscu, ju¿ nie w Parku Zamkowym tylko na polanie przy ulicy Brzozowej, przez co bêdziemy mogli rozpalaæ ogniska;)

- Co do wy¿ywienia - Organizatorzy zaopatrz± go¶ci w pó³produkty, które bêdzie trzeba samemu przygotowaæ w sprzêtach historycznych.
Wieczorem z soboty na niedzielê odbêdzie siê uczta. Tak jak w zesz³ym roku zaklinamy siê, je¶li braknie jad³a lub picia go¶cie maj± prawo zakuæ w dyby i sch³ostaæ karczmarza!!;) Prosimy o zabranie naczyñ historycznych.

- Podczas trwania imprezy bêd± przeprowadzane liczne turnieje i konkurencje z ciekawymi nagrodami, turnieje walk bêd± podzielone na wczesno¶redniowieczne i pó¼no¶redniowieczne

- Nocleg przewidziany jest we w³asnych namiotach historycznych.

- Zapraszamy rzemie¶lników z w³asnymi kramami. Do dyspozycji rzemie¶lników bêd± przygotowane sto³y.

- Szczegó³owy program imprezy oraz mapkê dojazdu prze¶lemy pod koniec marca.

Zainteresowani przyjazdem proszeni s± o kontakt z Mariuszem Betkerem:
mariusz.betker@gmail.com tel.693410235

Ragnald
Do imprezy coraz bli¿ej, zatem warto zdradziæ parê szczegó³ów smile.gif , poni¿ej wklejam program, jest to wstêpny plan, który mo¿e ulec lekkim zmian± czasowym.

Program III Raciborskiego Festiwalu ¦redniowiecznego:

10.06.2011r. Pi±tek.
15:00– ZJAZD DRU¯YN

11.06.2011r. Sobota.
8:30 – 9:30 – Wydawanie produktów na ¶niadanie.
10:00 – Narada Wodzów.
10:20 – Turniej ³uczniczy, turniej dla pacho³ków na d³ugie kije.
11:00 – Rozpoczêcie turnieju bojowego dla wczesnych i pó¼nych.
13:00-14:00 – Wydawanie produktów na obiad.
13:00 – Zapasy. Bieg po sukno, turniej tañca.
14:00 – Bohurt dwie gonitwy.
16:00 – Oficjalne rozpoczêcie turnieju z udzia³em W³adz miasta. Inscenizacja najazdu na wioskê!
16:45 – Turniej pi³ki ZGR-owskiej.
19:00 – Manewry oblê¿nicze, musztra, trening.
20:00 – Bitwa szturm na grodzisko!
21:00 – Biesiada.

12.06.2011r. Niedziela.
10:00 – Msza w j. ³aciñskim.
9:00 – 10:00 – wydawanie produktów na ¶niadania.
11:00 – Rozpoczêcie drugiego dnia turnieju.
12:00 – Fina³y turniejów.
13:00 - 14:00 – Wydawanie produktów na obiad.
15:00 – Zakoñczenie. Og³oszenie wyników i rozdanie nagród.

Parê wyja¶nieñ:
Obozowiska – jako ¿e nasza impreza nie jest datowana powstan± dwa oddzielne obozowiska: wczesno¶redniowieczne oraz pó¼no¶redniowieczne.

Wy¿ywienie – zapewniamy pó³produkty na ¶niadania i obiady. Warto mieæ ze sob± kocio³ek. Naczynia historyczne wymagane. W sobotê wieczorem bêdzie zorganizowana wspólna biesiada, na któr± my przygotowujemy jedzonko. W pi±tek dru¿yny musz± siê same wy¿ywiæ, na razie szukamy finansów aby równie¿ w ten dzieñ zapewniæ prowiant.

Turnieje/walki –ka¿dy kto bêdzie chcia³ walczyæ musi podpisaæ na miejscu zgodê na uczestnictwo. Zasady walk zostan± przedstawione na naradzie wodzów.

Oficjalne rozpoczêcie godz. 16 – podczas tej czê¶ci programu powitamy wraz z przedstawicielami miejscowych w³adz wszystkie dru¿yny przyjezdne. Po powitaniu chcieliby¶my zrobiæ krótk± inscenizacjê najazdu na wioskê(podpalenie chaty, grabie¿, ustawiona walka) na naradzie wodzów bêdê zbiera³ zapisy, które dru¿yny chcia³by wzi±æ w tym udzia³.

Po inscenizacji rozpocznie siê „Oblê¿enie”, które bêdzie trwa³o do godziny 20:00. W tej czê¶ci programu dwie armie bêd± rywalizowaæ ze sob± w ró¿nych ciekawych konkurencjach(m.in.: turniej pi³ki, treningi, musztra) zasady tej czê¶ci programu wkrótce zostan± podane.

Bitwa – tak jak w zesz³ym roku, palisada, katapulta, taran, i wszystko co kochamy podczas bitw o grody. Co do bezpieczeñstwa, ³ucznicy musz± zaopatrzyæ siê w gumowe pacynki, strza³y zrobione z pacynkami z materia³u nie wchodz± w grê. Przed bitw± zostanie sprawdzone oporz±dzenie walcz±cych. Osoby nietrze¼we bêd± usuwane z pola walki. Nad przebiegiem starcia czuwaæ bêd± sêdziowie.

Program zosta³ przygotowany tak, aby ka¿dy znalaz³ w nim co¶ dla siebie. Stawiamy przede wszystkim na dobr± zabawê, z zasadami fair play.

Prosimy wszystkich o przestrzeganie podstawowych zasad imprez historycznych: Jak kl±æ to w klimacie, jak piæ piwo to z historycznego naczynia pijacy.gif , jak paliæ to w wyznaczonych do tego miejscach, strój zgodny z epok± któr± odtwarzasz.

MAPA DOJAZDU NA STRONIE FESTIWALU: www.drengowie.pl/festiwal/

Ragnald
Drodzy odtwórcy informujemy, ¿e zakoñczyli¶my rekrutacjê na nasz festiwal. Zainteresowanie nasz± imprez± by³o wiêksze ni¿ siê spodziewali¶my, co nas cieszy icon_mrgreen.gif . Do³o¿ymy wszelkich starañ by impreza zosta³a przez Was mile wspominana!

Tak, jak pisa³em wcze¶niej, na festiwal mo¿na przyje¿d¿aæ ju¿ w pi±tek od 15 godziny, lecz tego dnia nie bêdzie jeszcze wy¿ywienia.

Na dniach kolega Robert z Za³ogi Grodu Raciborskiego wklei informacje odno¶nie zabawy Oblê¿enia.

Robert z Tworkowa
Witam! Poni¿ej zamieszczam zasady wszystkich turnieji bojowych dla pó¼nych, oczywi¶cie nie s± to wszystkie zabawy, jakie na was bêd± czeka³y na naszej imprezie. Niebawem zamieszczê jeszcze zasady gry w pi³kê ZGRowsk± (baronka siê kryje devil.gif ). Zasady jakie zamieszczam poni¿ej mog± ulec ma³ej korekcie i posiadaæ pewne nie¶cis³o¶ci. Ale spokojna g³owa wszystko raz jeszcze omówimy ju¿ u nas na naradzie wodzów! Wszystkie grupy pó¼ne w razie pytañ proszê o kontakt z Samurajem drog± mailow± adam.wallach85@gmail.com, b±d¼ telefonicznie783698586.
Oczywi¶cie organizator zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian bez wcze¶niejszego poinformowania uczestników III Raciborskiego Festiwalu ¦redniowiecznego!


Zasady oblê¿enia:

Zasady ogólne: Ka¿da z dru¿yn, która zjawi siê na naszym Festiwalu zostanie przydzielona do jednego z obozów zgodnie z odtwarzan± epok±.
Przed przyst±pieniem do generalnego szturmu, a tym samym przed obron± g³ównego szturmu, ka¿da z stron bêdzie mia³a za zadanie wykonanie pewnych celów i przygotowanie siê do szturmu. Bêd± nimi obrona lub zdobycie poszczególnych punktów. Za, których utrzymanie b±d¼ zdobycie bêd± przewidziane stosowne fanty dla poszczególnej chor±gwi. Wraz z posuwaniem siê oblê¿enia lub te¿ jego sprawnemu przeciwdzia³aniu wrogie armie pozyskiwaæ bêd± lub traciæ sprzêt, materia³y i machiny niezbêdne do szturmu lub obrony. Jako, ¿e w oblê¿eniu nie tylko zbrojni brali udzia³, dlatego te¿ nasza zabawa przewiduje zaanga¿owanie niewalcz±cych w pracach oblê¿niczych. Ka¿dy punkt „strategiczny” mo¿na bêdzie umocniæ, a tym samym podnie¶æ jego w³a¶ciwo¶ci obronne. Dodatkowo
dla zapewnienia kolejnych atrakcji i zwiêkszenia realizmu bêdzie istnia³a mo¿liwo¶æ z³o¿enia mniejszych machin wojennych, takich jak taran, i prawdopodobnie trebuszet, zapewniamy plany budowy ka¿dej z machin tak aby u³atwiæ in¿ynierom ich budowê. Umacnianiem zdobytych pozycji, obs³ug± machin, bêdzie siê zajmowa³ korpus in¿ynieryjny wraz
z pacho³kami, w któr± wliczani s± jeñcy wojenni. Do godziny 1830 w podjazdach, przepychankach, szturmach, potyczkach obydwie strony bêd± mog³y operowaæ max dwiema chor±gwiami/dru¿ynami na raz. Dopiero od godziny 1830 przewaga zaczyna wzrastaæ na rzecz oblegaj±cych, w wyniku czego oblê¿eni mog± prowadziæ walki za pomoc± jednej chor±gwi. Oblê¿eni powinni posiadaæ w³asny korpus jak i si³ê robocz±. Aby w czasie oblê¿enia zwiêkszyæ obronno¶ci grodu. Poprzez stosowne prace in¿ynieryjskie takie jak np. ustawienia ostroko³u przed palisad±, zmontowania i osadzenia koz³ów hiszpañskich.

Dowództwo: W trakcie Narady Wodzów wszystkich dru¿yn zostanie wy³oniony przywódca b±d¼ przywódcy. Sposób wyboru, ilo¶æ wodzów i rodzaj w³adzy zostaje ca³kowicie pozostawiona w gestii uczestników. Dowódca mo¿e zostaæ wybrany poprzez g³osowanie lub zawody (zapasy, rzut zapa³k±, przeci±ganie liny, pojedynek itp.). W obozie „pó¼nych” wódz jak i przywódcy poszczególnych chor±gwi (za wyj±tkiem chor±gwi miejskiej, ³uczniczej i czarno prochowej) mog± zostaæ wy³onieni tylko z po¶ród rycerstwa. Zadaniem Przywódcy/ów bêdzie organizacja swojej si³y zbrojnej, podzia³ na chor±gwie, ustalenie ich ilo¶ci, liczebno¶ci, wybór dowódców poszczególnych chor±gwi, goñców, si³ê robocz± (pacho³ków), s³ugi, korpusy in¿ynieryjne itd. Uczestnikom pozostawiamy pe³n± paletê mo¿liwo¶ci w organizacji i wyborze taktyki, strategii jak i jej realizacji.

Przebieg dzia³añ: Ka¿da chor±giew rycerska, dru¿yna ciê¿ko zbrojna (wcze¶ni) mo¿e liczyæ od 6 do 10 osób. W wypadku oddzia³ów ³uczniczych i czarno prochowych zasada
ta nie obowi±zuje. A w wypadku milicji lub lekko zbrojnych (wcze¶ni) sk³ad chor±gwi mo¿e siêgaæ 15 osób. Plac dzia³añ zbrojnych bêdzie siê sk³ada³ z tzw. miejsc strategicznych, bez których wcze¶niejszego zdobycie szturm bêdzie niemo¿liwy lub bardzo trudny. Ka¿da
ze stron mo¿e wysy³aæ swoje oddzia³y do boju co 30 minut (pocz±tkowo po 2 chor±gwie
w dalszym etapie oblegaj±cy dwie oblê¿eni jedn±), ka¿dy poleg³y w starciu po zakoñczeniu walk bêdzie musia³ udaæ siê na ³awê kar, na której przebywaæ bêdzie 45min ³awa kar znajdowaæ siê bêdzie w obozowisku. Dopiero po up³ywie tego czasu bêdzie móg³ powróciæ do swojego obozu i do³±czyæ do oblê¿enia. Miejscami strategicznymi bêd±:
- Park maszyn oblê¿niczych, atakuj±cym daje to mo¿liwo¶æ ostrzeliwania grodu z trebusza wodnymi pociskami kiedy chc± i ile chc±;) Obroñcom daje to spokój bez mokrych incydentów;). Dodatkowo w miejscu tym bêd± znajdowa³y siê elementy taranu wraz
z planami niezbêdnymi do jego budowy.
- Wioska, atakuj±cym mog± tam budowaæ drabiny, os³ony itp. oraz ostrzeliwaæ wrogi obóz
z ³uków. Broni±cy utrzymuj±c wioskê nie s± ostrzeliwani. Mog± stamt±d ostrzeliwaæ obóz atakuj±cych, budowaæ zasieki do grodu. Oraz wyprowadzaæ wycieczki przeciwko wrogiemu obozowisku lub przeprowadzaæ kontrataki.
Zasady ataków: Z racji mieszanego charakteru imprezy zostaje wprowadzony zakaz u¿ywania w³óczni oraz wszelkiego rodzaju maczug, buzdyganów itp. U¿ywaæ bêdzie mo¿na mieczy jednorêcznych, pó³torarêcznych, toporów i broni drzewcowej typu: glewie, halabardy, duny. Walka bêdzie przebiega³a wedle zasady pe³nego kontaktu, ka¿dy powalony bêdzie uznawany za poleg³ego. W walce zakazane bêd±, równie¿ wszelkiego rodzaju chwyty zapa¶nicze. £ucznicy po znalezieniu siê ok. 2 m od zbrojnego uznawani bêd± za poleg³ych. Ka¿da dru¿yna mo¿e korzystaæ dodatkowo z niewalcz±cych. Jako ciurów obozowych, lub jako korpus in¿ynieryjny, obs³uga machin, pacho³kowie i si³a robocza. Ka¿dy z niewalcz±cych mo¿e zostaæ wziêty do niewoli, w razie trafienia pacynk± zostaje zabity i trafia na ³awê kar na 1h. Wsparcie w postaci niewalcz±cych nie mo¿e byæ liczniejsze ni¿ 5 osób na chor±giew/dru¿ynê. Z racji uczestnictwa w walkach przedstawicieli ró¿nych epok dozwolone bêdzie uderzanie w wybrane miejsca tj. g³owa, tu³ów, rêce powy¿ej ³okci i nogi powy¿ej kolan. Ka¿de inne trafienie uznawane bêdzie za ³amanie zasad fair play, a delikwent zostanie posadzony na ³awce kar na 2h. Porz±dku i przestrzegania zasad pilnowaæ bêd± sêdziowie. Przed ka¿dym wyruszeniem w bój chor±giew/dru¿yna bêd± przechodzi³y przez komisjê tzw. KJ, której zadaniem bêdzie dokonywanie przegl±du opancerzenia i uzbrojenia. Dopiero po jej akceptacji Wódz dostaje pozwolenie wys³ania jej w pole. Zwyciêskie wojsko zostaje w wiosce lub parku machin stacjonuje w nim tak d³ugo dopóki nie zostan± wyparci przez wrogie oddzia³y lub nie rozpocznie siê szturm. (Dru¿yna, która najd³u¿ej utrzyma wioskê lub park maszyn otrzyma vipowskie przepustki do roudbaru na biesiadzie;) Uzupe³nienia stanu oddzia³ów mog± odbywaæ siê tylko w obozie/grodzie. Walcz±cy, który schodzi z ³awy kar pozostaje w obozowisku/grodzie i oczekuje na swoj± chor±giew/dru¿ynê. W przypadku gdy ca³a dru¿yna zostaje unicestwiona jej regeneracja, równie¿ trwa 45min. Rozgrywki bêd± prowadzone w oznaczonych miejscach, ka¿da osoba opuszczaj±ca teren gry zostaje zdyskwalifikowana i trafia na ³awê kar. Bêdzie równie¿ mo¿liwo¶æ prowadzenia ataków z zaskoczenia, prowadzenia dzia³añ dywersyjnych, przekupywanie wrogich oddzia³ów, stra¿ników itd. Bêdzie istnia³a mo¿liwo¶æ prowadzenia rozmów dyplomatycznych. Dopuszczona bêdzie, równie¿ inwencja w³asna. Lecz sêdzia i wódz musz± o tym wiedzieæ. Bêdzie istnia³a mo¿liwo¶æ przeniesienia teatru dzia³añ spod grodu na pod obozowisko i oblê¿enie „oblegaj±cego”. Porozumiewanie siê pomiêdzy dowództwem, a oddzia³ami bêdzie mo¿liwe tylko i wy³±cznie dziêki goñcom.
Musztra i przygotowania do szturmu. Musztra odbêdzie siê przed inscenizacj± rozpoczynaj±c± oblê¿enie. W jej trakcie zostanie przeprowadzony pierwszy przegl±d stanu, si³ obydwu armii i ich uzbrojenia. Zostanie równie¿ przeæwiczony marsz, walka w szyku, krêgach. Przygotowanie do szturmu bêdzie to czê¶æ oblê¿enia poprzedzaj±ca g³ówny szturm jej celem bêdzie sprawdzenie oporz±dzenie walcz±cych, którzy bêd± brali udzia³ w bitwie.
Szturm na grodzisko odbêdzie siê o godzinie 2000. Bêdzie to czê¶æ nieco wyre¿yserowana, ale pomimo tego Wodzowie wrogich stron sami decyduj± o wyborze strategii.
Zabawy: Turniej pi³ki ZGR, obozy wystawiaj± swoje dru¿yny do zmagañ. (wygrana dru¿yna otrzymujê vipowskie przepustki do roudbaru na biesiadzie;)
Rodzaje jednostek:

Pó¼ne ¶redniowiecze Wczesne ¶redniowiecze

Rycerz: Pe³ne opancerzenie Ciê¿ko zbrojny:
Che³m, pszeszywanica, pancerz
Milicja: Che³m, pszeszywanica Lekko zbrojny:
Che³m, pszeszywanica


Turnieje i gonitwy


Turniej bojowy:

1. Samojeden – miecz tarcza, czas trwania starcia 2 min.
2. Gonitwa – wszyscy rycerze potykaj± siê miêdzy sob±, tak d³ugo a¿ na placu boju pozostanie okre¶lona ilo¶æ walcz±cych.
3. Dwurêczna – pojedynki na broñ dwurêczn± czas trwania 1.5 min. (mo¿na u¿ywaæ ka¿dego rodzaju broni dwurêcznej: miecze, topory, broñ drzewcowa).
4. Samojedna – broñ dowolna, czas trwania starcia 1.5 min.

Wymogi sprzêtowe do turnieju bojowego:
- he³m - z epoki koniecznie zamkniêty,
- rêkawice pancerne zgodne z odtwarzan± epok±, pe³ne opancerzenie tj. kolczugi, haubery, p³yty itd. Ka¿dy rycerz, który wystartuje w samej pszeszywanicy zostaje zdyskfalfikowany,
- opancerzenie nóg jest konieczne,
- wielko¶æ tarczy dowolna acz w rozs±dnych rozmiarach,
- miecze 1250 g postaramy siê ¿eby by³y wa¿one.

Zasady walki:
- ka¿dy zawodnik jest trzykrotnie wywo³ywany je¶li po trzecim wywo³aniu nie znajdzie
siê w szrankach zostaje zdyskwalifikowany,
- po wej¶ciu w szranki nie ma dopancerzania,
- walki bêd± przebiega³y wedle zasady full kontakt,
- zakaz sztychów,
- ciosy tarcz± s± dozwolone acz nie punktowane, dozwolone s± kopniêcia chwyty zapa¶nicze,
- istnieje mo¿liwo¶æ dogadania siê z przeciwnikiem co do sposobu walki, jednak ustalenia
te musz± zostaæ uzgodnione przed wej¶ciem w szranki; nastêpnie nale¿y poinformowaæ sêdziego; sêdzia og³asza g³o¶no ustalone zasady,
- punktowane jest wszystko po 1 pkt., za wyj±tkiem d³oni i stóp,
- wywrócenie przeciwnika równa siê 1 pkt.; za wyj±tkiem rundy 2 kiedy to wywrócenie równe jest odpadniêciu z turnieju,
- w razie remisu dogrywka 30 sek.,
- zakaz bicia le¿±cego,
- zakazuje siê ordynarnego zachowania, chamstwa i wulgarnego s³ownictwa,
- ka¿dy bior±cy udzia³ w turnieju musi mieæ podpisane zobowi±zanie,
- ka¿dy kto bêdzie w stanie wskazuj±cym zostaje zdyskwalifikowany,
- utrata broni jest niepunktowana, walka toczy siê dalej,

Bohurt:

1. Obrona króla – dru¿yny 5 x 5 lub wiêksze (zale¿nie od ilo¶ci uczestników). Ka¿da z dru¿yn wybiera spo¶ród siebie zawodnika, który zostaje królem. Ka¿da z dru¿yn
ma za zadanie obroniæ swojego króla przy jednoczesnym unieszkodliwieniu wrogiego króla. Wszyscy zawodnicy za wyj±tkiem króla s± „nie¶miertelni”. Ka¿dy walczy tak d³ugo na ile
ma ochotê, obaleni mog± wstaæ i walczyæ dalej. Walka zostaje uznana za zakoñczon±
w momocie obalenia wrogiego króla.
2. Walka o chor±giew – dru¿yny 5 x 5 lub wiêksze (zale¿nie od ilo¶ci uczestników). Chor±gwie ka¿dej z dru¿yn zostaj± zatkniête na odpowiednim miejscu za ka¿d± z dru¿yn. Celem dru¿yn jest przeniesienie chor±gwi przeciwnika i zatkniêcie jej obok swojej. Dru¿yna, która tego dokona wygrywa. Aby zwyciê¿yæ dru¿yna musi posiadaæ obydwie chor±gwie.
W razie utraty swojej walka trwa tak d³ugo, a¿ która¶ z dru¿yn zdobêdzie i zatknie obydwie chor±gwie. W tej konkurencji wszyscy zawodnicy s± „nie¶miertelni”. Ka¿dy walczy tak d³ugo na ile ma ochotê i si³y, obaleni mog± wstaæ i walczyæ dalej.

Wymogi sprzêtowe do bohurtu:

- he³m - z epoki koniecznie zamkniêty,
- rêkawice pancerne zgodne z odtwarzan± epok±, pe³ne opancerzenie tj. kolczugi, haubery, p³yty itd., ka¿dy rycerz, który wystartuje w samej pszeszywanicy zostaje zdyskwalifikowany,
- opancerzenie nóg jest konieczne,
- wielko¶æ tarczy dowolna, acz w rozs±dnych rozmiarach,
- miecze 1250 g postaramy siê ¿eby by³y wa¿one.
- w bo hurcie dozwolone s± wszystkie rodzaje broni (oczywi¶cie w granicach zdrowego rozs±dku),

Zasady walki:
- ka¿da z dru¿yn jest trzykrotnie wywo³ywany; je¶li po trzecim wywo³aniu nie znajdzie siê
na placu gonitw zostaje zdyskwalifikowana,
- po wej¶ciu na placu gonitw nie ma opancerzania,
- walki bêd± przebiega³y wedle zasady full kontakt,
- zakaz sztychów,
- ciosy tarcz± s± dozwolone, dozwolone s± kopniêcia, chwyty zapa¶nicze,
- ca³kowity zakaz przytrzymywania przeciwnika i porzucania broni, wieszania siê na przeciwniku itd.
- w razie remisu dogrywka,
- zakaz bicia le¿±cego,
- zakazuje siê ordynarnego zachowania, chamstwa i wulgarnego s³ownictwa,
- ka¿dy bior±cy udzia³ w turnieju musi mieæ podpisane zobowi±zanie,
- ka¿dy kto bêdzie w stanie wskazuj±cym zostaje zdyskwalifikowany,
- w razie utraty broni walka toczy siê dalej.



Turniej pacho³ków: turniej ten przeznaczony jest dla wszystkich „tekstylnych” bez podzia³u na epoki.

1. Równowa¿nia – walka prowadzona jest za pomoc± d³ugich kii, zabezpieczonych
na koñcach pacynkami. Dwaj przeciwnicy ¶cieraj± siê ze sob± na równowa¿ni, zwyciêzc± jest ten, który zepchnie przeciwnika.
2. Samojeden – walka prowadzona jest na podobieñstwo turniejów pó¼nych. Starcie trwa
2 min. zwyciê¿a lepszy.
3. Parami – wszyscy walcz±cy dobieraj± siê w pary lub te¿ dobierani s± w sposób losowy. Ka¿da para zostaje po³±czona za pomoc± sznura. Jeden dostaje tarczê drugi pa³kê zabezpieczon± pacynk±. Zwyciê¿a lepsza para.
4. Fina³ – walcz±cy staj± naprzeciwko siebie bez broni. Po daniu znaku jakim bêdzie upuszczenie chusty przez jedn± z bia³og³ów przeciwnicy rusz± po broñ, która zamieszczona bêdzie w znacznych odleg³o¶ciach od walcz±cych. Po ¶rodku placu turniejowego znajdowaæ siê bêd± tarcze, a w naro¿nikach oszczepy, kolejno¶æ zdobywania broni jest obojêtna. Fina³ polegaæ bêdzie na miotaniu pacynek oszczepów w przeciwnika. Zwyciê¿a ten, który trafi wiêcej razy przeciwnika. W razie remisu przeciwnicy otrzymaj± w³ócznie i potykaæ siê bêd± przez 2 min. Wygrywa ten, który zada wiêcej trafieñ.

Wymogi sprzêtowe do turnieju pacho³ków:
- czepek pikowany
- rêkawice pancerne
- pszeszywanica (niekonieczne)
Sigird
Witam!
A jakie dru¿yny wezm± udzia³ w festiwalu?
Pozdrawiam
Marcin Waszkielis
mo¿na biæ w twarz i nogi a nie sa wymagane zamkniete he³my i ochrona nóg? Jakby podej¶æ sumiennie do sprawy to mo¿na wiêkszo¶æ walk skoñczyæ bardzo szybko i bole¶nie. Czy walki beda równie¿ wczesnie vs pó¼ni?
Robert z Tworkowa
CYTAT(Marcin Waszkielis @ 18:56 30.05.2011) *
mo¿na biæ w twarz i nogi a nie sa wymagane zamkniete he³my i ochrona nóg? ....Czy walki beda równie¿ wczesnie vs pó¼ni?


Drogi Marcinie jak zapewne zauwa¿y³e¶ impreza jest przekrojowa! W turnieju dla pó¼nych bêd± brali udzia³ ludzie odtwarzaj±cy XIII, XIV i XVw. Zw³aszcza po¶ród tych z XIIIw zdarzaj± siê he³my otwarte jak i nogi nie opancerzone, a je¶li nawet s± to maj±, a¿ pikowañce! Dlatego te¿ zamie¶ci³em punkt, w którym jest mo¿liwo¶æ dogadania siê przed starciem pomiêdzy walcz±cymi co do sposobu walki jak i miejsc, w które mo¿na uderzaæ. Niestety inaczej siê tego nie da rozwi±zaæ. W zamieszczonych informacjach pope³ni³em ma³y b³±d, który ju¿ poprawiam!!! Dok³adniej rzecz ujmuj±c ¼le zamie¶ci³em wymogi sprzêtowe. Gdy¿ osobne s± dla turnieju bojowego i osobne dla bohurtu. W bohurcie z racji "moim zdaniem" dosyæ ostrych zasad walki wymagane jest opancerzenie nóg jak i zamkniêty he³m.
Co do staræ z wczesnymi to jak najbardziej bêd± ale tylko podczas oblê¿enia jak i podczas szturmu. Bohurt i bojówa s± przeznaczone dla odtwarzaj±cych XIII-XVw.
Ragnald
Oczywi¶cie wczesne ¶redniowiecze równie¿ ma swoj± bojówkê jak i zabawy w krêgach, zasady przedstawimy na zebraniu wodzów.

Poni¿ej lista dru¿yn które siê zg³osi³y na imprezê i zosta³y przyjête (je¶li zdarzy³ siê b³±d w nazwie jakiej¶ dru¿yny to przepraszam, tak± listê otrzyma³em od osób odpowiedzialnych za zg³oszenia)

Verthandi Vilja
Szara Wataha
Triskel
Dru¿yna Wojów Najemnych Blotunga
Dru¿yna Ksiêgi i £uku Ja¼wiec
Pos³annicy Chorsa
Najemnicy Z Czterech Stron ¦wiata
Dru¿yna Wareska Czarny Krzy¿
Grupa Rekonstrukcji Historycznej ZMER
Sojusz Grodu Horodna
Dru¿yna Najemna Zduñska Wola
Bielska Dru¿yna Najemna
Stowarzyszenie Rekonstrukcji Historycznej Silesia;
Nordlige Sverda Hird
Dru¿yna Wojów Wczesno¶redniowiecznych "Wytêdze"
Klub Historyczny HIRD
Sebastian Mikszta herbu Bia³ynia
Wolna Kompania Rodów Ma³opolski
Dru¿yna Rycerska Czarny Kruk z Czêstochowy
Rycerze z Kielc Herbu Dzik
Konfraternia Rycerska Sua Sponte
Chor±giew ¯ywiecka Zamku ¯ywieckiego
Najemna Kompania Grodu Ko¼le
Bractwo Rycerskie Ziemi G³ogowskiej
Dru¿yna Ksiêcia Konrada II
Chor±giew Pod Krzy¿em
Kamil Jaworski

Kramy:

- Malgorzata Gabryel ( ceramika obrzedowa, fajki, konik
z Wolina, ¦wiêtowid),

- Stanis³awa Gluza,
- Ketill Kulawy - Mazowieccy Kupcy
- "Rzemie¶lnicy ¯ywiec",
- Krzysztof Plewniak,
- Dru¿yna Rycerska herbu Doliwa (³uki i ich akcesoria),
- Ceramika (glina),
- Eko Monika Ruta alkohole miody
Chaos666
Witam!

CYTAT(Robert z Tworkowa @ 23:31 30.05.2011) *
CYTAT(Marcin Waszkielis @ 18:56 30.05.2011) *
mo¿na biæ w twarz i nogi a nie sa wymagane zamkniete he³my i ochrona nóg? ....Czy walki beda równie¿ wczesnie vs pó¼ni?


Drogi Marcinie jak zapewne zauwa¿y³e¶ impreza jest przekrojowa! W turnieju dla pó¼nych bêd± brali udzia³ ludzie odtwarzaj±cy XIII, XIV i XVw. Zw³aszcza po¶ród tych z XIIIw zdarzaj± siê he³my otwarte jak i nogi nie opancerzone, a je¶li nawet s± to maj±, a¿ pikowañce!


Ochrona nóg nie s± wymagana poniewa¿:

CYTAT
wielko¶æ tarczy dowolna acz w rozs±dnych rozmiarach,


czyli XIIItkowcy stan± za swoimi tarczami tak ¿e tylko kostka u nogi i garnek bêdzie widaæ angsad.gif
Czyli pawê¿ z 2po³. XV te¿ wchodzi jak mniemam :p

Pozdrawiam
Chaos
Marek Hilgendorf
XIII wieczne tarcze nie s± a¿ takie wielkie.... to kolejny mit do obalenia.
Robert z Tworkowa
Powtarzaj±c za przedmówca tj. Markiem nie przypominam sobie by XIIIstka biega³a z tarczami 2/2m! A je¶li takie bêd± to wierz mi Chaosie 666, ¿e polec± tak jak i rycerze w porwanych kolczugach. Co do pawê¿y to hmm... Impreza jest datowana VII-XV je¶li i pawê¿ ta nie przekracza datowania imprezy a jeste¶ w stanie j± unie¶æ i walczyæ ni± to nie widzê problemu! Jak masz to mo¿esz przyjechaæ wozem husyckim i je¶li sêdziowie ciê dopuszcz± a ty zdo³asz go unie¶æ to mo¿esz siê nim os³aniaæ (taki ¿arcik bigsmile2.gif ). Pozdrawiam wasz Robert.

Józef
CYTAT(Robert z Tworkowa @ 09:39 30.05.2011) *
- ka¿dy bior±cy udzia³ w turnieju musi mieæ podpisane zobowi±zanie,
- ka¿dy kto bêdzie w stanie wskazuj±cym zostaje zdyskwalifikowany,
- utrata broni jest niepunktowana, walka toczy siê dalej,


Wybacz kolego - ale rozmówcy pewnie chc± delikatnie zwróciæ uwagê na niekoniecznie precyzyjny regulamin.
A ¿e przemawia przez nich do¶wiadczenie , to dobrze by³o by braæ Ich zdanie pod uwagê.
pozdrawiam i ¿yczê powodzenia smile.gif
Monika ksf
CYTAT(Józef @ 19:23 31.05.2011) *
CYTAT(Robert z Tworkowa @ 09:39 30.05.2011) *
- ka¿dy bior±cy udzia³ w turnieju musi mieæ podpisane zobowi±zanie,
- ka¿dy kto bêdzie w stanie wskazuj±cym zostaje zdyskwalifikowany,
- utrata broni jest niepunktowana, walka toczy siê dalej,


Wybacz kolego - ale rozmówcy pewnie chc± delikatnie zwróciæ uwagê na niekoniecznie precyzyjny regulamin.
A ¿e przemawia przez nich do¶wiadczenie , to dobrze by³o by braæ Ich zdanie pod uwagê.
pozdrawiam i ¿yczê powodzenia smile.gif
Józefie zapewne to co jest niedopisane organizatrzy uwglêdnili w zdroworos±dkowym podej¶ciu walcz±cych, wiadomo przecie¿, ¿e nikt nie bêdzie praæ cz³owieka, któremu upad³ miecz, tylko pozowli go podnie¶æ. Jedna rzecz, je¶li przeciwik nie bêdzie mia³ "twardych" os³on nóg, tylko du¿± tarczê, cytuj±c klasyka "jak drzwi od k....la" a "pucha" pe³ne nogi i ma³± tarcze i nie bêdzie móg³a waliæ po nogach, no to jest trochê zagmatwne. Otwarte helmy wogóle powinny wyleciec, czy te z du¿± przerw± miêdzy np rondem kapalina a podbródkiem, empirycznie wczoraj zosta³o udowodnione, ¿e miecz koncertowo siada na zêbach przy takim kapalinie, nara¿±jac jego w³a¶iciela conjamniej na szycie, norman to jeszcze wiêkszy hardcore, konserwy nie bija jak "wcze¶niacy" czy lekkozbrojna XIII-ka. £±czenie full puch z l¿ej zbrojnymi to nie jest dobry pomys³. Warto chyba jednak zagl±dn±æ przy takich mixach do regulaminów z najbardziej presti¿owych turniejów, gdzie wiêszko¶æ walcz±cy to XIV w górê.
Robert z Tworkowa
Wszystkim przedmówc± szczerze i serdecznie dziêkujê za rady, uwagi i dzielenie siê swoim do¶wiadczeniem, które uwzglêdniam, adnotujê i przetwarzam. Pragn±³bym zwróciæ uwagê na punkt, który zamie¶ci³em zaraz przed regulaminami i zasadami!!! Drodzy Frehowicze, Szara Rado Frehy i wy jej Dobrodzieje. Mimo i¿ jestem z Bractwa, które byæ mo¿e jest ma³o znane w RR, nie pojawia siê na elytarnych imprezach, nie anga¿uje w dyskusje na tym zacnym forum! A moja rejestracja mia³a miejsce trzy dni temu, to pragn±³bym was zapewniæ ¿e mamy do¶wiadczenie w wszelkiego rodzaju walkach, pojedynkach, bitwach, bohurtach etc. etc. Grupy, które mia³y okazjê siê z nami ¶cieraæ, a byli to odtwórcy niemal¿e ca³ego ¶redniowiecza, bynajmniej nie uwa¿aj± ¿e oklepujemy siê jak wcze¶niaki (z ca³ym szacunkiem dla wcze¶niaków, którzy te¿ umiej± walczyæ- jak chc± szczerba.gif ). Te biedne XIIItkowe tarcze s± wielko¶ci od 60 do 95 cm, bardzo rzadko zdarzaj± siê wiêksze! Wiêc chyba tragedii nie ma. Poza tym do¶wiadczony rycerz wie jak uderzyæ by podbiæ tak d³ug± tarczê i z pewno¶ci± sobie z tym poradzi. W ubieg³ym roku ch³opaki z XVstki jako¶ k³opotu nie mieli by klepaæ XIIItkê! A tamci nie p³akali, ¿e nó¿ki maj± poobijane. Zreszt± w finale spotkali siê przedstawiciele tych dwóch wieków. Co do nieprzerywania walki po utracie broni! Dajemy tu mo¿liwo¶æ wykazania siê etosem rycerzom! Czemu sêdziowie maj± za³atwiaæ co¶ za walcz±cych, co powinno byæ ich naturalnym odruchem?! Dlatego te¿ stawiamy min. taki nacisk na wygl±d sprzêtu! W bohurcie sprawa ma siê trochê inaczej. "Skoro taki z ciebie kosior to z pewno¶ci± poradzisz sobie i bez broni" tego uczê moich ludzi tak jak i zasad kodeksu rycerskiego! Koñcz±c swoj± ju¿ i tak rozleg³± wypowied¼. ka¿dy startuj±cy w bojówie, bohurcie powinien zdawaæ sobie sprawê z ryzyka jakie ponosi! Takie s± realia tego sportu! Ka¿dy kto wchodzi w szranki na pole bitwy, powinien zdawaæ sobie sprawê z tego ryzyka i ponosiæ konsekwencje swojej decyzji. Ka¿dy walcz±cy jest doros³y (a przynajmniej powinien byæ) i nikogo nie zmuszamy do startowania w takim czy innym he³mie, podobnie jak i do pancerzy na nogach. Czeka nas jeszcze narada wodzów tam ostatecznie zostanie podjêta decyzja! Ró¿nica pomiêdzy t± imprez± a innymi jest taka, ¿e dajemy wodzom bractw spory kapita³ zaufania, zw³aszcza w drugiej czê¶ci tzw. oblê¿enie! Go¶ciom pozostawiamy inicjatywê do rozgrywania bitew, przyjmowania strategi itd. My tylko nadzorujemy by siê ludzie nie pozabijali i organizujemy tê imprezê! Pozdrawiam serdecznie, wdziêczny za dobre rady, które chêtnie wys³uchujê!
Monika ksf
CYTAT(Monika ksf @ 15:06 01.06.2011) *
Czemu sêdziowie maj± za³atwiaæ co¶ za walcz±cych, co powinno byæ ich naturalnym odruchem?
Sêdziowie maj± za zadanie nie tylko sêdziowaæ, ale i kontrolowaæ walkê, przerywaj±c j±, by zapobiec czasem ciê¿kiemu wypadkowi. Jednemu z zadwodników mo¿e te¿ odpa¶æ jaki¶ element opancerzenia czy otworzyæ siê zas³ona w czasie walki, ten drugi mo¿e w czasie "akcji" tego nie zauwa¿yæ. Na yt wisi film z Byczyny, jak Hubert ok³ada toproem Uko³owa, który straci³ broñ i tarczê. Nie wiem jakie by³y zasady, ale Uko³ow siê solidnie wkurzy³ i po³o¿y³ go na ziemiê. Ale nie ka¿dy ma posturê Uko³owa.

CYTAT(Robert z Tworkowa @ 23:30 31.05.2011) *
W ubieg³ym roku ch³opaki z XVstki jako¶ k³opotu nie mieli by klepaæ XIIItkê! A tamci nie p³akali, ¿e nó¿ki maj± poobijane.
Robercie, tylko dziury w goleniach do "¿ywego" miêcha, jak Wajcha na Dêbnie. S± zawodnicy, którzy "go³o³ydkowcowi" odpuszcz±, ale s± tacy, którzy bed± tam waliæ, by os³abiæ jego chêæ do walki, jak nie ma zapisu w regulaminie, ¿e jest zakaz. I jak biæ po otwartym he³mie? "Standardowa" rana to rozciêta do zêbów warga, z±bki te¿ mo¿na straciæ. Wcze¶niacy trenuj± walkê w otwartych he³mach, ale nie pó¼ni, gdzie nie miesza siê lekko i ciê¿ko zbrojnych. Z czego¶ to wynika.
Te posty wy¿ej to nie odbiór nowej grupy tylko troszkê odmienne pkt regulaminu od powszechnie przyjêtych, np minimalna waga miecza 1250 gram. Na wiêkszo¶ci pó¼nych turniejów obwi±zuje waga 1200 gram dla "jedynki" (jak najbardziej historyczna waga). Dwie minuty walki puszek to rze¿nia, taki czas jest ustalany dopiero w fina³ach, gdzie walczy ju¿ full profesjonalna czo³ówka. Nie chcia³am nic pisac w tym temacie, bo akurat w tym samym czasie jedziemy gdzie indziej i cze¶æ ju¿ siê niestety nie za³apa³a do Raciborza (chwalili sobie imprezê w tamtym roku), dlatego zapewnie w nastênym znowu spróbuj± i fajnie by by³o, by zasady by³y wtedy ju¿ ma maks dograne : ) .
Post Józefa mnie sprowokowa³, by ma³o elagancko wci±æ siê do tego tematu, za co przepraszam.

CYTAT(Robert z Tworkowa @ 23:30 31.05.2011) *
Zreszt± w finale spotkali siê przedstawiciele tych dwóch wieków.
I Wajcha (ten z XIII-ki), który wygra³ wtedy turniej, w³a¶nie siê przezbroi³, ma teraz solidnie opancerzone ³ydki. Teraz mo¿e po mix turniejach bezstresowo biegaæ smile.gif.
Robert z Tworkowa
Ok, ok!!! Moniko zbombardowa³a¶ mnie argumentami i przyznajê ci racjê tym samym wprowadzam zmiany w regulaminie(korzystaj±c z prawa jakie przys³uguje organizatorowi)! Zostaje wprowadzone obowi±zkowe posiadanie zamkniêtych he³mów i opancerzenia na nogi czy to w bojówie czy to w bohurcie. Tym samym dziêki ci Moniko za "chamskie wciêcie siê w temat"! Bo jako jedyna przytoczy³a¶ stosowne argumenty i udowodni³a¶ moj± omy³kê. Co do sêdziowania to ju¿ wielokrotnie sêdziowa³em na rozmaitych imprezach! I bynajmniej nie chodzi mi tu o to by kole¶ by³ têpo obijany przez buraka nie rycerza. Jednak noszenie miana rycerza do czego¶ zobowi±zuje czy to w walce czy zachowaniu (a mo¿e tylko ze mnie taki "rycerski" dziwak!!!!). A co do odpadaj±cych czê¶ci opancerzenia! To to nie jest broñ, tylko opancerzenie a to co innego! Ubieg³oroczny turniej zorganizowany by³ na takich samych zasadach, bitwa toczy³a siê na ca³ego. I nikomu niczego nie zabrak³o, nic siê nie sta³o. Sêdziowie reagowali na czas, pacho³kowie donosili wody, a walcz±cy wykazali siê sportow± rywalizacj± i zdrowym rozs±dkiem. Mimo i¿ w pó³finale walczono na topory dwurêczne i nikt nikogo nie szczêdzi³! Za wyj±tkiem jednego or³a co do bitwy poszed³ w czepcu kolczym bez pikowanego czepka pod spodem szczerba.gif ! Raz jeszcze dziêki za uwagi i wytkniêcia b³êdów zw³aszcza tobie Pani Moniko smile.gif. Pozdrawiam!

Ps.
Je¶li chcecie siê przekonaæ czemu 2min to zapraszam na obóz kondycyjny (prze uczestników koncentracyjnym zwany), który organizujemy w po³owie lipca. O szczegó³y pytajcie Samuraja!!!!
Arek h. Pa³uki
CYTAT(Robert z Tworkowa @ 18:50 01.06.2011) *
)! Zostaje wprowadzone obowi±zkowe posiadanie zamkniêtych he³mów i opancerzenia na nogi czy to w bojówie czy to w bohurcie.

Czyli na XIII wiek wprowadzacie wymóg nogawic kolczych tak? Takiego wymogu nie masz nawet np. na Czersku.
Robert z Tworkowa
A wiêc ¶piesz±c z wyja¶nieniami:
Po pierwsze primo: To jest impreza w Raciborzu! Nie w Czersku, Grunwaldzie, Ogrodzieñcu, I³¿y etc. To jest Racibórz czyli max zabawy, wysi³ku, walki, satysfakcji! Nas nie interesuj± po³owiczne rozwi±zania!!! A to wszystko dla was by¶cie siê bawili jak najlepiej!
Po drugie primo: Przyjedziecie zrobimy naradê wodzów i bêdzie siê dogadamy nikt nie bêdzie poszkodowany. Jak ju¿ pisa³em jest to impreza mieszana i trzeba jako¶ pogodziæ pewne realia i odmienno¶ci.
I po trzecie primo ultimo: Arku h. Pa³uki wska¿ mi miejsce, w którym mowa o nogach kolczych, p³ytowych, zbrojnikowych itd. Pancerze na nogi s± obowi±zkowe tak jak i zamkniête he³my ale to wszystko co ju¿ by³o w XIIIw. Nie wymagamy cudów!!!

Ps.
W Za³odze mamy taka ma³± mi³± zabaweczkê na niepokornych: morgenstern jest to walec 3kg z 2cm kolcami na pó³torametrowym drzewcu, który z blachy 1.5mm robi sitko! I niniejszym og³aszam, ¿e ka¿da "rycerz" próbuj±cy na chama ze zwyk³ej z³o¶liwo¶ci, bo tak lubi zrobiæ wywietrzniki w nogach kolegi, zostanie napomniany! Takowy delikwent poczuje na w³asnej skórze jaka to satysfakcja byæ okaleczonym umy¶lnie!
Arek h. Pa³uki
CYTAT(Robert z Tworkowa @ 00:09 03.06.2011) *
I po trzecie primo ultimo: Arku h. Pa³uki wska¿ mi miejsce, w którym mowa o nogach kolczych, p³ytowych, zbrojnikowych itd. Pancerze na nogi s± obowi±zkowe tak jak i zamkniête he³my ale to wszystko co ju¿ by³o w XIIIw. Nie wymagamy cudów!!!

To powiedz mi co rozumiesz przez pancerze na nogi je¶li chodzi o uzbrojenie XIII wieczne? Je¶li same nogawice przeszywane to uderzenie w nogi mo¿na sporo poczuæ. Je¶li na nogawice przeszywane przyjd± same nagolenniki bez nogawic kolczych jest to niehistoryczne. Je¶li siê mylê niech mnie kto¶ wyprowadzi z b³êdu.
Robert z Tworkowa
Szczerze to nie chce mi siê k³óciæ o takie pierdo³y czy to jest czy nie jest pancerz! Je¶li chcesz poznaæ moje zdanie, to tak uwa¿am, ¿e nogi pikowane s± pancerzem i je¶li masz stosownej grubo¶ci to chroni±, w miarê chroni± (Ponad to s±dzê i¿ nasi przodkowie nie zak³adali ich dla lansu)! Co do historyczno¶ci to poleci³bym drogi Arku zrobiæ jak wiêkszo¶æ XIII-stki min. tak jak i my! Zakupiæ golenie i kolana. I na imprezy mieszane je woziæ, a na ultra¶ne zostawiaæ w domu. Zaoszczêdzi ci to wiele bólu i zmartwieñ. Z tego co wiem i przyuwa¿y³em na Grod¼cu to 3/4 ludzi, tak robi choæ by jak i Brat Wróbel znany i szanowany po¶ród XIII-stki. Wierz mi ¿e dla idei "ultrastwa" nie warto marnowaæ zdrowia, tym bardziej, ¿e idea ta k³adzie siê na szczegó³ach (ale o tym na biesiadzie). Raz jeszcze powtarzam NA NASZYM TURNIEJU Z RACJI MIESZANIA OKRESÓW TRZEBA MIEÆ: ZAMKNIÊTE HE£MY I PANCERZE NA NOGI jaki by on nie by³ miêkki czy twardy. SADY¦CI BÊD¡ DYSKWALIFIKOWANI, JEST TE¯ MO¯LIWO¦Æ DOGADANIA SIÊ PRZED WALK¡ Z PRZECIWNIKIEM! Pozdrawiam znany, lubiany i kontrowersyjny Robert z Tworkowa
Marek Hilgendorf
CYTAT(Robert z Tworkowa @ 21:20 03.06.2011) *
Co do historyczno¶ci to poleci³bym drogi Arku zrobiæ jak wiêkszo¶æ XIII-stki min. tak jak i my! Zakupiæ golenie i kolana. I na imprezy mieszane je woziæ, a na ultra¶ne zostawiaæ w domu. Zaoszczêdzi ci to wiele bólu i zmartwieñ. Z tego co wiem i przyuwa¿y³em na Grod¼cu to 3/4 ludzi, tak robi choæ by jak i Brat Wróbel znany i szanowany po¶ród XIII-stki. Wierz mi ¿e dla idei "ultrastwa" nie warto marnowaæ zdrowia,


Wybacz Robercie, ale tym razem Cie nie poprê w analizie ¶rodowiska XIII wiecznego- To co przyuwa¿y³e¶ na Grod¼cu (a co ja sam widzia³em na zdjêciach) nie jest reprezentatywne i nie jest akceptowane na datowanych otwartych imprezach (wszystkich trzech, hje hje). I wiêkszo¶æ XIII tak nie postêpuje- przypominam delikatnie, acz stanowczo, ¿e ekipy XIII wieczne to nie tylko zakony, bo to u zakonników spotyka siê w ca³ej masie takie rozwi±zania- jak to rozwi±zali¶my na Czersku wszyscy ju¿ chyba wiedz±.

Poprawne i potwierdzone opancerzenie nóg na ten okres to pikowane nogawice, nogawice kolcze, na to mog± i¶æ nakolanniki os³aniaj±ce boki kolan i wyj±tkowo nagolennice.

Je¶li kto¶ nie ma nogawic kolczych to odpadaj± nakolanniki zas³aniaj±ce boki. Dopuszczalne historycznie rozwi±zanie wygl±da tak http://www.tomal.yoyo.pl/obrazy/wyroby/Nogawice/6/1.jpg

W ¶rodowisku orgów XIII wiecznych imprez walczymy mocno o poprawno¶æ i STANOWCZO nie zgadzam siê ze stwierdzeniem, ze "ultrastwo" jest niebezpieczne dla zdrowia- nasi przodkowie wiedzieli lepiej ni¿ my.

Ale teraz najwa¿niejsze- TO TY, JAKO ORG DECYDUJESZ O WYMAGANIACH i nale¿y je uszanowaæ.
To co napisa³em powy¿ej nie jest wtr±caniem siê, tylko polemik± w temacie, gdzie, jak uwa¿am mam co¶ do powiedzenia.
Kwestia jest prosta- podoba siê-jedziesz, nie podoba siê- nie jedziesz.
Pozdrawiam i ¿yczê udanej imprezy.
Monika ksf
CYTAT(Robert z Tworkowa @ 21:20 03.06.2011) *
NA NASZYM TURNIEJU Z RACJI MIESZANIA OKRESÓW TRZEBA MIEÆ: ZAMKNIÊTE HE£MY I PANCERZE NA NOGI jaki by on nie by³ miêkki czy twardy.

CYTAT(Marek Hilgendorf @ 10:04 04.06.2011) *
W ¶rodowisku orgów XIII wiecznych imprez walczymy mocno o poprawno¶æ i STANOWCZO nie zgadzam siê ze stwierdzeniem, ze "ultrastwo" jest niebezpieczne dla zdrowia- nasi przodkowie wiedzieli lepiej ni¿ my.
Nasi przodkowie nie ok³adali siê w walce ci±g³ej na piechotê têpymi brechami seri± po stawach, suspensorów te¿ nie zak³adali do walki. I co za problem wsadziæ ochraniacz pi³karski na goleñ pod nogawicê?

PS Ja mam taki patent na niehistoryczne gad¿ety, obszywam p³ótnem, wtedy ¿aden "plastik" nawet przez przypadek nie bêdzie wystawaæ.

Mi³o¶nikom historycznych XIII os³on w mieszanych turniejach z opcj± ataku na ca³e nogi bez stóp polecam do obejrzenia tê walkê (wnioski niech ka¿dy wyci±gnie sobie sam, w koñcu to jego nogi, ten kto nie wychodzi do walki na turniejach nie powinen czegokolweiek narzucaæ tym co "wychodz±"):
http://www.youtube.com/watch?v=iOqwVy8oYwU
Tutaj pod koniec filmu s± dwie ³adne akcje na nogi poni¿ej uda z podciêciem mieczem, bez twardych os³on mog³by byæ bardzo bolesne dla atakowanego:
http://www.youtube.com/watch?v=z8PeUXhXQ_Q
Geralt le Kantro
Przybylim, zobaczylim i ¶wietnie siem bawilim smile.gif

Podziêkowania za super zabawê w baaardzo mi³ym gronie, za mo¿liwo¶æ odreagowania ca³ego tygodnia w turniejowej atmosferze, za ucztê i w ogóle ca ca³okszta³t.

Za rok jak bêdzie kolejny turniej i dostaniemy zaproszenie to choæby nie wiem co to przyjedziemy z ca³± gromadk± weso³ych puszkarzy i we¼miemy nasz± "Vox Demonica" na kó³eczkach smile.gif

Pobudka w drugim obozie bêdzie wtedy ciut g³o¶niejsza smile.gif

Roar
Dziêkuje za zaproszenie dlatego te¿ przyby³em bawi³em siê bardzo dobrze
bitw genialna zw³aszcza ¿e by³y trebusze smile.gif
co prawda jak siê dzia³o na zamku by³ inny klimat i wiêcej cienia po pe³na otwarta przestrzeñ da³a spor± patelnie któr± teraz odczuwam
Chcia³em podziêkowaæ wszystkim za fantastyczn± atmosfere
Arek h. Pa³uki
Impreza na prawdê udana. Super towarzystwo. Warto by³o jechaæ taki kawa³ smile.gif

Ma kto¶ jakie¶ zdjêcia ?:>
Bogumi³
Doskona³y turniej smile.gif
Zaskoczy³o mnie tylko surowe miêcho (widaæ nie doczyta³em za³o¿eñ o pó³produktach do w³asnej obróbki termicznej) oraz ma³o muzyki icon_sad.gif
Wszystko inne na plus + + + + + + +
Wspania³a atmosfera, chyba najlepsza bitwa na jakiej by³em (trebusze rz±dz±!).

Trochê fotek z miejskich portali:

http://www.raciborz.com.pl/art20287.html
http://www.raciborz.com.pl/fotorelacja1946.30.html
http://www.naszraciborz.pl/aktualnosci/art...otem_bitwa.html

Wyje¿dzajac, w niedzielê w naszym obozowisku znale¼li¶my karwasz nale¿±cy najprawdopodobniej do Bielskiej Dru¿yny Najemnej (zdobienie). Proszê o kontakt a ode¶lê zgubê kurierem.
Kortezsensej
Impreza na prawdê ¶wietna smile.gif
Niez³a atmosfera, organizatorzy zadbali ¿eby¶my g³odni nie chodzili i nie uschnêli na tej patelni, a bitwa najlepiej ¶wiadczy o tym, ¿e mo¿na zrobiæ dobre widowisko i ¶wietnie siê bawiæ nawet bez ¿adnego zamku pod rêk± smile.gif

Towarzystwo pierwsza klasa (zarówno pó¼ni jak i wcze¶ni smile.gif )
Za rok te¿ na pewno przyjedziemy, albowiem warto smile.gif Tylko mo¿e w nieco wiêkszym sk³adzie ;)

Ano i jak kto¶ dysponuje jakimi¶ zdjêciami albo linkami do nich, to równie¿ nie pogardzê :D

Wielkie dziêki za ¶wietny turniej i pozdrowienia od Chor±gwi ¯ywieckiej smile.gif
Ivar £ucznik
¦wietna impreza!
Pomijaj±c doskona³e towarzystwo, przez ca³y czas trwania imprezy by³o widaæ, ¿e organizatorzy staraj± siê jak mog± ¿eby ka¿dy uczestnik festiwalu czu³ siê jak u siebie w domu.
Dziêkujemy! Odwalili¶cie naprawdê kawa³ dobrej roboty!
...w przysz³ym roku walimy do Was jak w dym smile.gif

I jeszcze parê fotek:
http://chinshin.rajce.idnes.cz/10-12.6.11_...oveky_festival/
Bartoszko
W imieniu "Czarnych Kruków" dziêkujê ZGR za ¶wietn± zabawê. Do zobaczenia za rok.
Tristram
W imieniu Dru¿yny Ksiêgi i £uku JA¬WIEC pragnê podziêkowaæ wszystkim za wspania³± zabawê. By³o naprawdê super, jedna z najlepszych imprez, w których brali¶my udzia³.

Mam pro¶bê. Je¶li kto¶ robi³ fotki lub filmowa³ turniej zapasów, prosi³bym o jaki¶ link smile.gif

POZDRAWIAM
doktor
Ale Turniej - REWELACJA!!
Jeszcze nie by³em na imprezie, podczas której tyle bym powalczy³ w ci±gu
dwóch dni smile.gif Turniej pieszy, bohurty, bitwa i jeszcze zapasy! By³o siê gdzie
wykazaæ smile.gif Szkoda, ¿e nie da³em ju¿ rady wyj¶æ do meczu pi³ki ZGR-owskiej,
ale po prostu si³ ju¿ mi zabrak³o...
Masa fajnych ludzi przyjecha³a - szkoda, ¿e nie by³o gitarry. Nastêpnym razem
nie mo¿e byæ tak cicho przy naszym ognisku. Poprawimy siê smile.gif

Du¿e podziêkowania dla organizatorów za domow± atmosferê, wyborne
sêdziowanie i mnogo¶æ atrakcji od Pocztu Rycerskiego Herbu Odyniec z Kielc.
Je¶li nas zechcecie to przyjedziemy za rok:

Wojtek z Kielc
Jadobra
Podziêkowania dla Organizatorów - naprawdê dobrze zorganizowany Festiwal, godny polecenia tym, których nie by³o.
Pozdrawiam wszystkich uczestników (po obu stronach bramy) - do nastêpnego!
Oto moje fotki - proszê o dopisywanie w komentarzach Waszych imion i nazw Dru¿yn:

https://picasaweb.google.com/Jadobra/2011_0...lSredniowieczny

Jadobra z Kraka
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.