Witam wszystkich,
Pracujê obecnie w firmie Cenega, zajmuj±cej siê dystrybucj± gier komputerowych. Jednocze¶nie jako pasjonat historii chcia³bym zwróciæ uwagê nauczycieli historii na now± grê, która pojawi³a siê w naszym katalogu. Otó¿ wydali¶my w ubieg³ym miesi±cu "Polskie Imperium: od Krzy¿aków do Potopu". Nad merytoryczn± stron± projektu czuwa³ historyk i pisarz Jacek Komuda.
Jestem pewien, ¿e gry tego typu mog± uczyæ historii i przekazaæ choæby podstawy wiedzy historycznej, a dodatkowo uczyniæ to w atrakcyjnej dla uczniów formie.
Chcemy zachêciæ m³odzie¿ do korzystania z tego typu gier i tu po czê¶ci kierujemy siê do Was. My¶lê, ¿e mo¿emy nawet przeznaczyæ po sztuce gry dla konkretnych nauczycieli chc±cych wzi±æ udzia³ w akcji. Grê mo¿na by wykorzystaæ np. jako nagrodê za najlepiej napisany sprawdzian.
Po wiêcej informacji o grze zapraszam tutaj: [www.gry-online.pl] a filmik ukazuj±cy grê tutaj: [www.youtube.com]
Zainteresowanych nauczycieli historii kierujê na mój adres mailowy:
Krzysztof.Jakubiak(at)cenega.com (oczywi¶cie zamiast "(at)" nale¿y umie¶ciæ "@")
Czekamy na Wasze pomys³y!
Witam.
Gra³em w wymienion± wy¿ej grê, i jestem lekko zdziwiony poziomem "historii", mianowicie rozpoczynaj±c kampaniê w 1350 roku, jako Królestwo Polskie, dostajemy do dyspozycji tylko Kraków z przygranicznymi terenami. Natomiast Poznañ pozostaje niezale¿nym ksiêstwem pod w³adz± Macieja Borkowica. Jest to dosyæ dziwne. Do tego rzuci³o mi siê strasznie dziwne nazewnictwo wojsk - Sier¿anci ? Kartacznicy? Prosi³bym tak¿e o wyt³umaczenie ró¿nicy miêdzy Rycerstwem Polskim (na grafice obok jednostki przedstawiono kapalin), a Dru¿yn± Rycersk±?
W t± grê nie gra³em, ale s³ysza³em, ¿e z histori± wiele wspólnego nie ma.
Jak chcecie uczyæ grami, to zacznijcie robiæ lepsze gry.
Po spojrzeniu na sam± ok³adkê gry to bardziej przypomina dark fantasy ni¿ historiê ;P
Nurglitch (Sextvs Didivs Longvs)
Ja w³±czy³em na chwilê tê grê w wersji angielskiej. Popatrzy³em potem ze zdziwieniem na kalendarz i tak, mamy rok 2010 a nie 2003. Dystrybutorowi co¶ musia³o siê pomyliæ - wyda³ grê ewidentnie napisan± w 2003 z siedmioletnim opó¼nieniem.
Monstrualnie okaleczone polskie nazwiska w angielskiej wersji ju¿ pominê (Kamzierz Welekey czy co¶ takiego), ale poziom UI tej katastrofy jest po prostu ¿enuj±cy.
Poziom tego bzdedoctwa jest taki sam jak poziom tego i dy joty od marketingu który tutaj poprobowuje wciskaæ wszem duby smalone - moderator !!!!!!!
Слышу, слышу.
Negatywna opinia to te¿ cenna opinia. Przynajmniej zniechêci wahaj±cych siê.
Оставим пока.
A ja chcia³bym jeszcze siê zapytaæ, z czego strzelaj± wymienieni w grze Kartacznicy?
Bo chyba nie z kartacza?
CYTAT
przypomina dark fantasy ni¿ historiê
W ¿yciu! Jakby to by³o dark fantasy to na ok³adce by³by jaki¶ obszarpany najemnik chory na tr±d gwa³c±cy spalon± wioskê. To jest ewidentnie heroic fantasy- te ¿ywe kolory, z³ota po¶wiata, wypisz wymaluj klimat Heroes V. Swoj± drog±- nie macie wra¿enia, ¿e ten koñ na ok³adce jest z plastiku? Konkretnie po przednich odnó¿ach patrz±c ;)
Ju¿ wolê Medieval II- mo¿e nie ma w tytule "Polska" i te¿ nie jest jako¶ super ultra¶na, ale wiadomo- Total War to Total War ;)
CYTAT
Czy gry moga uczyæ?
W zasadzie ju¿ to robi±:
http://www.virtualbattlespace.com/downloads.htm
Nie zetkn±³em siê jeszcze z gr±, która uczy³aby historii. Przeciwnie! Ma³oletni dyskutanci doprowadzali temat do absurdu powo³uj±c siê na gry jako ¼ród³o rzetelnej wiedzy. Dowiedzia³em siê, ¿e rycerze walczyli ze smokami przy u¿yciu ka³achów itp. Lepiej, ¿eby wierzyli w ¶w. Miko³aja - on jednak by³ postaci± historyczn±, choæ nie je¼dzi³ saniami zaprzê¿onymi w renifery.
CYTAT
Dowiedzia³em siê, ¿e rycerze walczyli ze smokami przy u¿yciu ka³achów
Rzuæ tytu³em, MUSZÊ w to zagraæ ;]
Chrystian (Lvcivs Cornelivs Barbatvs)
Panowie, kolega z Cenegi ju¿ chyba na tyle dosadnie zrozumia³, ¿e siê nie da, ¿e przesta³ ju¿ tu zagl±daæ.
A swoj± drog± ju¿ by³a próba stworzenia gry "historycznej" a naszym s³owa znaczeniu.
http://polygamia.pl/Polygamia/1,94534,7817..._Bazynski_.html która pó¼niej zmienia³ nazwê na
http://pl-pl.facebook.com/pages/5th-Column/116051888416336 ale niestety od kwietnia zero odzewu czy z czym¶ ruszyli czy nie.
A jedn± z gier, która moim zdaniem ma podstawy do tworzeni takich gier jest Mount & Blade.W sprzêcie ju¿ nie ¼le wygl±da i tworzone jest sporo nowych zabawek teraz fabu³a, postacie i mapy. I bêdzie mo¿na czego¶ nauczyæ.
a ja pragnê zwróciæ uwagê ze wydano taka gre jak Mount & Blade w wersji podstawowej rzecz dzieje sie w zmediewalizowanym fikcyjnym ¶wiecie( zadnych smokow zadnych czarow marów elfów ani nic ludzie stal i konie:P) autorzy bardzo dbaja o to aby swiat przedstawiony by³ jak najbardziej realistyczny i osadzony w historii
ale creme de la creme sa fanmody robione przez ludzi ktorzy poprawnosc historyczna wzieli sobie naprawdê do serca
np mod 1257 osadzony w Maciejówce
http://www.youtube.com/watch?v=PhoeBmZsPyQ...feature=relatedtaka gra wg mnie ca³kiem dobrze uczy jak to wszystko wyglada³o
Ale jesli chodzi o mod z mondzio³ami, niestety du¿o mu brakuje :/
Jeden Mount & Blade, nie naprawi szkód wprowadzonych przez takie gry jak Diablo II, do tej pory s³yszê historiê o kolczatce, rycerzach walcz±cych kafarami, czy puklerzach z kolcami.......
No i tak jest zawsze kto¶ siê pojawi napisze jednego posta i ucieka. Co do samej gry to obejrza³em sobie Trailer na YT. Cenega niech lepiej zostanie przy dystrybuowaniu gier zagranicznych. A poza tym jak jeden historyk mo¿e nadzorowaæ projekt o tak szerokim datowaniu... ju¿ lepiej by³o wzi±æ podrêcznik do historii w liceum. I ten badziew pewnie pojawi siê w kioskach i koszykach MediaMarkt za 5 z³.
Nurglitch (Sextvs Didivs Longvs)
CYTAT(claymor @ 02:30 13.12.2010)
No i tak jest zawsze kto¶ siê pojawi napisze jednego posta i ucieka. Co do samej gry to obejrza³em sobie Trailer na YT. Cenega niech lepiej zostanie przy dystrybuowaniu gier zagranicznych.
To zdaje siê jest gra zagraniczna. Zrobili to chyba Rosjanie czy jako¶ tak.
CYTAT(Nurglitch (Sextvs Didivs Longvs) @ 11:48 13.12.2010)
CYTAT(claymor @ 02:30 13.12.2010)
No i tak jest zawsze kto¶ siê pojawi napisze jednego posta i ucieka. Co do samej gry to obejrza³em sobie Trailer na YT. Cenega niech lepiej zostanie przy dystrybuowaniu gier zagranicznych.
To zdaje siê jest gra zagraniczna. Zrobili to chyba Rosjanie czy jako¶ tak.
Dok³adnie - Polacy j± tylko przerobili - tak ¿eby kupuj±cy my¶la³, ¿e to gra o polskiej historii - ot marketing.
Ha. Wiecie co do³±czyli do gry Polskie Imperium? Film - Dawno temu w I³¿y
Do tego doczyta³em siê na opakowaniu tekstów w stylu "oryginalne nazewnictwo wojsk" i , ¿e faktycznie nad historyczno¶ci± pieczê roz³o¿y³ Jacek Komuda, ale tylko okresu Polski szlacheckiej.
CYTAT(Chrystian (Lvcivs Cornelivs Barb @ 06:43 09.12.2010)
A swoj± drog± ju¿ by³a próba stworzenia gry "historycznej" a naszym s³owa znaczeniu.
http://polygamia.pl/Polygamia/1,94534,7817..._Bazynski_.html która pó¼niej zmienia³ nazwê na
http://pl-pl.facebook.com/pages/5th-Column/116051888416336 ale niestety od kwietnia zero odzewu czy z czym¶ ruszyli czy nie.
Sam osobi¶cie uczestniczy³em kiedy¶ w tym projekcie (jakie¶ grubo ponad pó³ roku temu). Ekipa rzeczywi¶cie powa¿nie podchodzi³a do sprawy historyczno¶ci w ka¿dym mo¿liwym aspekcie. Mam nadziejê, ¿e projekt nie przepadnie, poniewa¿ ma potencja³ do bycia rzeczywi¶cie gr± w pe³ni historyczn± i naprawdê dobrze grywaln±.
Je¶li chodzi o uczenie historii poprzez gry:
Rzeczywi¶cie, ucz± one historii. Szczególnie tych najm³odszych.
Moim osobistym zdaniem - robienie historycznej gry, która jest niehistoryczna - jest co najmniej nieodpowiedzialne (szczególnie jak ju¿ siê da miejsce akcji i datowanie [via Assasin's Creed 2]). Potem siê bior± miecze wa¿±ce 15 kg, kolczugi na go³ych klatach, Uruk-Hai'e w elfickich zbrojach biegaj±cych po Rzymie itd.
Ja sam uwa¿am, ¿e gdyby niektóre gry historyczne rzeczywi¶cie by³y historycznymi - mia³yby du¿o wiêksze szanse zaistnieæ w sercach graczy oraz na rynku. Po prostu gra historyczna, która jest gr± historyczn± jest po prostu lepsza od tej udawanej.
Pozdrawiam!
Ja na przyk³ad sporo dowiedzia³em siê o czo³gach II Wojny ¦wiatowej i o czo³gach w ogóle graj±c w World of Tanks. Gra zainspirowa³a mnie te¿ do szukania dodatkowych informacji w Internecie... dla zupe³nego laika, który dodatkowo zainteresuje siê tematem gra mo¿e byæ edukacyjna.
ale uwaga - szybko uzale¿nia
Chrystian (Lvcivs Cornelivs Barbatvs)
CYTAT(Adrian £uczak @ 23:27 21.12.2010)
Sam osobi¶cie uczestniczy³em kiedy¶ w tym projekcie (jakie¶ grubo ponad pó³ roku temu).
Adrian i co ¿adnych wie¶ci, czy dalej ci±gn± projekt czy nie? bo nie powiem mia³em nadzieje
No niestety kontakt siê urwa³, wiêc nie wiem co jest dalej z projektem.
Z tego co pamiêtam, szef projektu ma konto na freha pod Nickiem: Kazzmir
Mo¿na ewentualnie spróbowaæ jakie¶ pytania do niego skierowaæ na freha lub w kontakcie na stronie projektu 5ta-kolumna
Jestem te¿ w 100% pewien, ¿e nie odmówi pomocy od kogo¶ z grona rekonstrukcji.
Aktualna strona projektu:
http://5ta-kolumna.com/Pozdrawiam!
Gry z których mo¿na siê uczyæ? my¶lê ¿e tu pasuj± tylko dwie serie. Otó¿ s± to seria Total War i nie¶miertelna Europa Universalis. Trzymaj± jako taki poziom historyczny i gra siê w nie naprawdê przyjemnie
Europe (2 czê¶æ) darowa³em sobie ze wzglêdu na zbytni± ogólnikowo¶æ (brak bitew gdzie rzeczywi¶cie dowodzisz). Seria Total War jest niez³a, ale jak w 1250 roku mia³em go¶ci z saladami na g³owie to da³em sobie spokój :D
Gra siê przyjemnie ale poziom historyczny jest uszczuplony do przej¶cia czarnej ¶mierci i stereotypowych wyobra¿eñ wojsk i machin oblê¿niczych. Poza tym, widzia³ kto¶ gdzie¶ takie zamki jak te w Medivalu II?
By³a ju¿ o tym mowa, ale odsy³am do Mount & Blade. Fakt koczowników mog± mieæ lipnych, ale ca³a reszta wygl±da naprawdê (jak na grê) ¶wietnie. Akurat mod 1257 ma kilka wtop (p³aty, he³my garnczkowe pojawiaj±ce siê po 1270), ale s± te¿ dobre strony jak typologia mieczy wg. Oakeshott'a i du¿a ró¿norodno¶æ wojsk.
Jak dla mnie M&B pod wzglêdem historyczno¶ci bije wszystko co obecnie jest na rynku, trzeba tylko znale¼æ dobry mod. Ciekaw jestem co powiedz± ludzie zajmuj±cy siê okresem XVIII/XIX wieku, bo w te wersje gry nie gra³em, a wiem ¿e jest popularna.
Mount&Blade jest dobry ale to zale¿y od modów. Ich autorzy ró¿nie podchodz± do detali w uzbrojeniu. Lepiej jednak uczyæ siê z historycznych publikacji i ¼róde³ czy te¿ z wiedzy do¶wiadczonych rekonstruktorów a potem konfrontowaæ swoj± wiedzê z gr± czy filmem
Z modów do M&B polecam wszystkim Brytenwalde, Hundread Years War Mod, Vikingr (wcze¶ni mog± siê zainteresowaæ, jest kilka malutkich wtop, ale wiking w ³adnej replice Giermundbu na g³owie robi wra¿enie), Musket Mod Battalion (Wojny Napoleoñskie, odtworzone mundury, chor±gwie, niektórzy dowódcy, co tydzieñ organizowane bitwy liniowe dla 220 osób), WFaS czyli rodzimy mod With Fire and Sword (nie myliæ z marn± gr± Ogniem i Mieczem). Wiêkszo¶æ z tych modów dzia³a jedynie na Mount&Blade: Warband, a niektóre s± stworzone jedynie pod rozgrywki sieciowe, jednak polecam. Ta gra kosztuje dzi¶ bardzo ma³o, a za niewielkie pieni±dze bawiê siê ju¿ od roku i co rusz ¶ci±gam nowsze wersje wiod±cych modyfikacji. Sama gra jest ¶wietna, ale dla osób lubi±cych historiê polecam wy¿ej wymienione modyfikacje. W wiêkszo¶ci z nich dba³o¶æ o szczegó³y powala, a ca³o¶æ uzbrojenia opiera siê na wykopaliskach i artefaktach z muzeów. Je¶li macie pytania odno¶nie tych modyfikacji zapraszam na PW.
Generalnie gier nie powinno siê traktowaæ, jako krynicy wiedzy, a mo¿liwo¶æ zabawy na zasadzie" pobawmy siê w rycerzy £okietka ".
Moje zdanie...
Wiêcej powinno byæ takich ....
Lubie gry o takiej tematyce. Dobrym przyk³adem s± równie¿ (Medivial total Wr , Rome total war , mount&Blade : Ogniem i Mieczem) Ijeszcze jedna taka - napewno za du¿o z histori± te¿ nie ma ale Commandos
Sam nawet ,mam na takie pomys³y ale nie znam siê na procesie tworzenia
Commandos historyczny.
CYTAT(Jarl Thoresen @ 01:58 08.06.2012)
Commandos historyczny.
A co napisa³em :D To samo :D
CYTAT(therion94 @ 20:16 08.06.2012)
CYTAT(Jarl Thoresen @ 01:58 08.06.2012)
Commandos historyczny.
A co napisa³em :D To samo :D
Ale ju¿ sam opisania Commandosa. Tyle tam historyczno¶ci, ¿e jest 44 a trwa wojna.
A ja siê obawiam, ¿e gry sprowadzaj± historiê do jakiego¶ elementu popkultury, co wiêcej bez aspiracji do bycia przyczynkiem do w³asnych poszukiwañ, to czy kto¶ poszuka czy nie to ju¿ "tkwi" w nim wczesniej.
W ramach humoreski - gra³em ostatnio w w grê po¶wiêcon± wojnie 100-letniej (produkcji japoñskiej), jak w¶ród jednostek zobaczy³em m.in. samurajów...stwierdzi³em, ¿e to ju¿ przegiêcie...
mój faworyt - Twierdza3
JA kiedy¶ gra³em w american conquest i tam zawsze przed gr± by³ kilku minutowy filmik mówi±cy o tym co bedziemy robic w misiji i tak by³a dok³adnie opsiany sposób spalenia obozu tecumseha i inne przydatne informacje sama gra historycza jest w miarê ;D
Te¿ mia³am przyjemno¶æ trochê wspomóc projekt wspomnianej gry, ale zdaje siê, ¿e ekipa siê rozpad³a.
Co do historycznych gier, to póki co najbardziej pod wzglêdem realów ceniê sobie Mount&Blade - je¶li chodzi o walkê, zw³aszcza fajnie rozwi±zano kwestie taktyki i walki z konia (niestety walka lanc± jest nieco niedopracowana, nie mo¿na z niej korzystaæ tak jak z kopii, wykorzystuj±c pêd konia).
Je¶li chodzi o wczucie siê w strategie dynastyczne polecam Crusader Kings II. Wci±ga. W którym¶ momencie z³apa³am siê na tym, ¿e naprawdê mam chêæ wtr±conemu do lochu ksiêciu ur¿n±æ ³eb, tyle mi nam±ci³.
K³opotliwe s± tylko aspekty prawne - nie da siê np. bez casus belli wywo³aæ wojny, co jest irytuj±ce. Za to fajnie rozwi±zano problem krucjat.
Ostatnio pojawi³a siê polska gra MMO osadzona w realiach ¶redniowiecznych: Gloria Victis. Jeszcze nie gra³am, ale zdaje siê, ¿e ju¿ jest wersja beta dzia³aj±ca.
Podobno rewelka ...
"Ograniczone ¶rodki, ogromne przestrzenie, ¿adnych frontów i tym podobnych bzdur. Prowincje przechodz± czêsto z r±k do r±k wraz ze zmian± lojalno¶ci ich mieszkañców. Mo¿na zyskiwaæ poparcie i traciæ je hurtem, uciskani buntuj± siê, a s±siedzi, barbarzyñcy i niektórzy 'przyjaciele' tylko czekaj±, a¿ wycofasz jednostki z granicy. Wszystko ma swoje konsekwencje. Czy szukaæ g³ównych si³ przeciwnika i jego samego, czy mo¿e przej±c kontrolê nad Afryk± i Sycyli± i zag³odziæ Rzym? Zrabowaæ skarbiec zdobytej Jerozolimy i ukaraæ za powstanie sprzedaj±c mieszkañców w niewolê, czy odpu¶ciæ, zostawiæ niewielki garnizon i ruszaæ dalej? W ka¿dej turze gra zmusza nas to podejmowania trudnych decyzji, albo bezpo¶rednio, albo za spraw± dziesi±tek eventów. Je¿eli kto¶ lubi ten okres historii, z politowaniem patrzy na strategiczn± warstwê total warów, rozczarowa³ siê EU:Rome i nie boi siê prawie 100 stron instrukcji nie powinien siê d³u¿ej zastanawiaæ."
Alea Jacta EstRaport z kampanii :
Kampaniawow , i Rapax jest
Sorry ¿e piszê po takim czasie ale nie ¶ledzê tego tematu
CYTAT
niestety walka lanc± jest nieco niedopracowana, nie mo¿na z niej korzystaæ tak jak z kopii, wykorzystuj±c pêd konia
Mo¿na
Nie wiem jak w zwyk³ym M&B ale w Warband jest to mo¿liwe. Musisz odpowiednio rozpêdziæ wierzchowca i nie klikaæ ataku, je¼dziec sam opu¶ci kopiê, któr± musisz wycelowaæ, manewruj±c jednie wierzchowcem. Nie pamiêtam ju¿ czy nie potrzeba do tego konia odpowiedniej klasy. W ka¿dym razie je¶li dobrze to wykonasz, wyrwiesz z siod³a nawet najciê¿ej opancerzonego je¼d¼ca. Spróbuj
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.