Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: wiek IX-XI strój kobiecy, wschodnio - s³owiañski
> Ubiór i dodatki > Ubiory wczesno¶redniowieczne > Damskie ubiory wczesno¶redniowieczne
tithiel
Witam smile.gif , z góry przepraszam, ¿e utworzy³am taki temat, ale od paru godzin czytam tematyz tym zwi±zane i ciê¿ko jest co¶ z³o¿yæ do kupy, pomiesza³o mi siê ju¿ wszy¶ciutko ^^'

Zacznê od tego, ¿e jestem nowa w temacie i wybaczcie aniol.gif , jak czego¶ nie nazwe tak fachowo.

Wiêc tak, odtwarzam kobietê ze wschodu z IX-XIw. Strój spodni i wierzchni mam. Interesuj± mnie inne rzeczy:

1. fartuch, czyli to, co mnie najbardziej ciekawi, z tego co wyczyta³±m, s³owianka ma fartuch na szerokich ramieniach, tkj. d³ugi prostokat i w nim dziura na g³owe ^^ , zapinany z boków - na co? ogólnie wiem, ¿e mozna zwi±zaæ w talii krajk±, ale czy mo¿na czym¶ spi±æ? jak tak to czym? podsumowanie fartucha s³owianki. dunno.gif

2. zapaska - jak to dok³adnie wygl±da? z tych zdjêæ na tematach nie mogê poj±æ, czy s± doszyte jakie¶ paski (z czego) którymi siê wi±¿e, czy mo¿e zak³ada pod krajkê, zapaske robi siê z lnu? i do czego w ogóle s³u¿y? jako fartuch? czy bardziej jako ozdoba?

3. p³aszcz - jaka powinna byæ d³ugo¶æ, robiony z pó³kola? czy prostok±t?

4. kaptur - w³a¶nie, czy w ogóle by³y kaptury? je¶li tak, to jak uszyæ?

5. czy istnieje ¿eñska wersja kaftanu na ten okres? jak tak, to jak powinna wygl±daæ, na co powinna byæ zapinana? jaka d³ugo¶c? mo¿e jakie¶ zdjêcia? czy mo¿e mieæ jakie¶ kliny? ile?

6. suknia wierzchnia - mo¿e byæ naturalnie krutsza , powiedzmy do kolan a rêkawy do ³okci? z lnu i we³ny?

7. chusta dla mê¿atki, jakie¶ specjalne sposoby zawi±zywania?

8. jakie¶ dodatki, ozdoby charakterystyczne? (kab³±czki skroniowe posiadam)

9. jakies konkretne hafty? posiadam ksi±¿ke, ale w rezultacie ma³o jest tam tego.