Witam. Zajmuje sie lucznictwem i znam sie troche o lukach z roznych krajow. Ale, ironicznie, niewiem nic o Polskim luku.
Jesli ktos by mial jakies informacje o polskim luku, lub o tworzeniu polskiego luku, serdecznie bym to zaakceptowal.
Jesli ktos by mial jakies informacje o luku husarskim, rowniez bym chcial o tym slyszec.
~Dziekuje
P.S. Przepraszam o wszystkie bledy w pismie.
Czó³ko!
Nie znajdziesz informacji o ³uku husarskim, gdy¿ takowego nie by³o... Wyobra¼ sobie husarza, który w zbroi typowej dla tej jazdy, strzela z ³uku:)
Pozdro
Mo¿e chodzi o ³uk pancernego?
Mo¿na na upartego z husari± pomyliæ.
Je¶li tak, to chyba zwyk³y refleksyjny, ale sobie nic nie dam za to uci±æ.
Wlasnie zbywalem sie z przyjacielem o husarskim luku. Mowilem ze takiego czegos nie bylo, i ze Polska w czasach husarskich wynajmowali lekkie konie, i lucznikow ze syberji i litwy. Chcialem sie po prostu upewnic ze tagiego czegos niebylo. A czy ktos by wiedzial jak zrobic ten luk pancerny, jaki on ma ksztalt, lub z jakiego drewna by go mozna bylo najlepiej wykonac. No i jeszcze jedno pytanie, czy to kompozyt czy to wlasny luk (z jednego kawalka drewna).
Dziekuje bardzo
to bêd± typowe kompozyty wschodnie najprawdopodoniej w stylu tatarskim , b±d¿ wêgierskim ,rzadko tureckim
I chyba nie ³uk pancerny, tylko ³uk pancernego.
Pancerni to by³a jednostka wojskowa.
Dziêkuje bardzo za odpowiedzi. W³asnie bêdê próbowa³ zrobiæ luk tatarski. Ma kto¶ jakie¶ propozycje na jakie wybraæ drewno. (mam dostêp do prawnie wszystkich rodzajow drewna)
Rycerz Rafa³, czy ty mieszkasz w Polsce czy mo¿e gdzie¶ za granic±? Z Twojego pierwszego listu wynika³o by, ¿e znasz siê na ³ukach i do wszystkiego masz dostêp, a pytasz o podstawy?
Na tym forum jest materia³ na parê godzin czytania o tym co pytasz, wystarczy tylko odpowiednio sformu³owaæ zapytania w funkcji "szukaj" (po prawej pod banerem tytu³owym).
Najbardziej obszerne informacje dotycz±ce ³uku tureckiego, z informacjami o tatarskim równie¿, znajdziesz w ksi±¿ce Adama Karpowicza - j. angielski - dostêpna przez internet.
jak dobrze, ¿e nie jestem ju¿ od dawne moderatorem tego dzia³u
pozdr.
A
The things I could, would, and should say to a stuck up a hole like you. It's people like you that really piss me off. I think that this shoud answer your question if I'm an emigrant and of where I now live. So if your retarted ex- moderator brain can process this, leave my post and stop thinking you're such a smart- ass because I am knowledgeable in this subject, and I was merely asking for suggestions because I felt a bit uneasy about making my first Tatar composite.
Excuese my language if you will.
Czemu nagle przerzuci³e¶ siê na angielski?
Proszê, pisz po polsku, bo niestety wiele nie rozumiem.
Bryan (Mettivs Naevivs Corax)
I znowu troll... Pan sie smiertelnie obrazil za w sumie niewinne pytanie i odpowiedzial dosc obelzywie po angielsku z bledami ortograficznymi. Przydalby sie jakis Gotrek Gurnisson na tym forum ;)
Szkoda, bo liczylem, ze dowiem sie z tego tematu pary ciekawych rzeczy o luku, a nie ze czyims zdaniem kto ma "niedorozwiniety mózg by³ego moderatora" czy jako¶ tak
Bryan, ja tez tak my¶la³em o tym temacie, no ale niektórzy maja problem z tym ze jestem niepewny o tworzeniu pierwszego tatarskiego ³uku poniewasz pierwszy raz o nim s³yszê. I raczej nie mam b³êdów ortograficznych w angielskim ze wzglêdu ¿e mieszkam w stanach od siódmego roku ¿ycia. Jedyne b³êdy oryograficzne to by by³y po polsku.
I przepraszam 'grunwaldomaniak' za angielski. Bylem leciutko zdenerwowany ale bede zpowrotem rozmawia³ po polsku.
CYTAT(Rycerz Rafal)
Zajmuje sie lucznictwem ponad polowe mojego zycia. Znam historie, modele i ksztalty, i sztuki tworzenia mnostwo lukow z roznych krajow
CYTAT(Rycerz Rafal)
niektórzy maja problem z tym ze jestem niepewny o tworzeniu pierwszego tatarskiego ³uku poniewasz pierwszy raz o nim s³yszê.
W pierwszym po¶cie od razu wyjecha³e¶ tak, jakby¶ co najmniej "Traditional Bowyer's Bible" zna³ na pamiêæ, a teraz pierwszy raz s³yszysz o ³uku tatarskim? No to masz pecha - Abrat to chyba najlepszy ekspert od wschodnich ³uków na tym forum, no ale zd±¿y³e¶ go ju¿ obraziæ. Jak mówi±: "masz tylko jedn± szansê, ¿eby zrobiæ dobre pierwsze wra¿enie".
No coz, moze macie racje, zabardzo sie chwalilem w pierwszym poscie, i jak ty mowisz abrat moze byc geniuszem. Ale tak naprawde ja mam to gdzies po prostu chcialem sie dowiedziec o polskim luku itd. A to o pierwszych wrazeniach, abrat tez sie najlepiej nie popisal. Awiec niech nareszcie zejdziemy z tego tematu i zpowrotem na ten temat ktorego pierwszy zaczalem; tego, ktory jest odpowiedzialny za zaczecie tematu "LUCZNICTWO POLSKIE" Dziekuje bardzo.
nic siê nie dowiesz o polskim ³uku bo taki nie istnieje. Jedynym ciekawym znaleziskiem by³ ³uk tzw wawelski z podwójnym gryfem ale podobne by³y znajdowane w skandynawii.Od 13 /14 wieku i pó¼niej ¶ci±gano ³uki ze wschodu . Ale w Polsce i tak zawsze dominowa³a kusza. A bycie geniuszem to cecha wrodzona, to co¶ innego ni¿ du¿a wiedza
To bedzie lekko glupie pytanie, ale czy w luku tatarskim, jesli luk lezy na boku na ziemi, ziarno idzie rownolegle z ziemia czy prostopadle. Poniewasz, grzbiet jest naciety na samym szczycie i by mogl sie wcincal do luku jak ziarno by szlo prostopadle do podlogi.
CYTAT(Rycerz Rafal @ 14:55 27.07.2010)
To bedzie lekko glupie pytanie, ale czy w luku tatarskim, jesli luk lezy na boku na ziemi, ziarno idzie rownolegle z ziemia czy prostopadle. Poniewasz, grzbiet jest naciety na samym szczycie i by mogl sie wcincal do luku jak ziarno by szlo prostopadle do podlogi.
English please. Jakie do cholery ziarno?
Przypuszczam, ¿e chodzi o grain - po polsku s³oje.
Przepraszam, ale jerzeli chodzi o lucznictwo zajmuje sie nim po angielsku poniewasz mieszkam w stanach. Ale tak, chodzilo mi o sloje.
grain to jednostka wagi 0,648 gram , s³oje to po angielsku growth rings. Wnioskuj±c z twoich wypowiedzi to jednak jeste¶ pocz±tkuj±cy i od tego trzeba by³o lepiej zacz±æ. W ³ukach kompozytowych wschodnich g³ówn± strukturê stanowi± róg i ¶ciêgna , przebieg s³ojów w drewnianym rdzeniu jest mniej istotny , je¿eli staæ ciê na inwestycjê w kilka par rogów bawo³a i sciêgna to mo¿esz siê bawic ale radzê zapoznaæ siê z ksi±zk± Karpowicza , choc i tak szanse wykonania dzia³aj±cego ³uku oceniam na mizerne dla poczatkuj±cego, choæ zawsze warto próbowaæ.
Tak tak, ju¿ wiedzialem ze baza ma byæ ze drewna, zewnêtrzna cze¶æ ze sciegna a we wewnêtrzna cze¶æ z rogu. Ale ja mam w planie u¿yæ zamiast sciegna elastynczne drzewo tzw. "poplar" a zamiast roga uzec drzewo które jak zkompresowany dzia³a jak sprezyna "ebony". Ale w ³uku tatarskim tak jest grzbiet naciety ze cieciwa by siê wcinala do ³uku gdy sloje by sz³y prostopadle z nacieciem. Ju¿ robi³em taki kompozyt ale nie z takim grzbietem jak w ³uku tatarskim. a je¿eli chodzi o sloje po angielsku mo¿na tez uzyc s³owo "grain".
mo¿na i tak , robi³em wschodnie ³uki z cisem na brzu¶cu i hikor± na grzbiecie , najlepsze w zasadzie zestawienie.Ale najlepsza hikora to nie ¶ciêgna i najlepszy cis jest gorszy od rogu. £uki strzelaj± dobrze ale to nie to samo.
No przecierz, to nie oryginal, i nigdy nie bedzie ale niezle strzela i fajnie wyglada. Ale dalej nikt mi nieodpowiedzial czy cieciwa bedzie sie wcinala do luku jak sloje by szly razem z nacieciem z cieciwa. A czy ktos wie czy jest cos lepsze do uzycia niz dwustopnoiwa zywica epoksidurowa aby sklejac plastry drewna na kompozyt? Do tej pory dziala super ale tylko chcialbym widziec czy jest cos lepszego do uzycia.
Witay Rafale,
przez nieznajomo¶æ naszych realiów naruszy³e¶ parê tabu. Równie¿ pozwoli³e¶ sobie na nieadekwatn± reakcjê na wypowied¼ Andrzeja A. (a AA mia³ racjê). W pierwszym odruchu chcia³em przej¶æ obojêtnie wobec Twojego problemu. Po przemy¶leniu biorê jednak wszystko na karb Twojej niekompetencji jêzykowej (to wariant dla Ciebie bardzo ¿yczliwy) i chyba bardzo krótkiego okresu zainteresowania ³ucznictwem.
Zacznê od koñca, to znaczy od bardzo stanowczego mojego pogl±du, ¿e osoba nawet kompetentna rzemie¶lniczo powinna sobie daæ spokój z prób± wytworzenia ³uku refleksyjnego z drewna laminowanego. Opieram siê tutaj na wnioskach z dyskusji dwóch d¿entelmenów, której siê biernie przys³uchiwa³em wiele lat temu w jedn± z nocy poprzedzaj±cych inscenizacjê Bitwy pod Grunwaldem.
W dyskusji tej uczestniczy³y IMHO dwa najwiêksze w Polsce autorytety od produkcji drewnianych ³uków laminowanych: Adam B. i Jaros³aw J. (drugi z nich jest autorem 2 ksi±¿ek w interesuj±cym nas tu temacie). Obydwaj doszli do wniosku, ¿e z drewna laminowanego nie da siê zbudowaæ poprawnego ³uku refleksyjnego. Tak tê konkluzjê zapamiêta³em - mo¿e by³a bardziej rozwiniêta, lecz przecie¿ zaskakuj±ca, skoro w Polsce powszechne s± ³uki SKB i TKB, a przecie¿ JJ produkuje sprawnego refleksa z drewna laminowanego, a du¿y zbyt maj± produkcji AB ³uki wschodni i tataro-krymski. Te ostatnie z tego powodu, ¿e s± pozbawione cechy ³uku refleksyjnego - za co ochrzczono je nazw±: "meble giête" na co krzywi³ siê zdegustowany wspomniany wy¿ej AA, a co za oczywiste uwa¿a sam AB.
I jest co¶ na rzeczy w tym stanowisku autorytetów. W tym samym nurcie pozostaje znany mi wysi³ek bardzo dobrego ³ucznika, a profesjonalnie szkutnika, który podj±³ kilka prób i s³usznie na tym poprzesta³. Na Pomorzu znam te¿ dwie osoby, którym to siê uda³o (Andrzej P. z Malborka i Krzysztof R. z Celbowa), przy czym sukces Andrzeja by³ dowcipnym obej¶ciem problemu. £atwo ich odnale¶æ, gdy¿ Andrzej P. jest cz³onkiem Konfraterni Puszkarzy Królewskich, a Krzysztof R. jest cz³onkiem Konfraterni Lwów Puckich.
Co do kwestii ¿ywicy i jej rodzajów oraz substytutów, to dla mnie alf± i omeg± jest Karol P. z Konfraterni Smorgoñskiej Akademii (jeden z najlepszych polskich ³uczników tradycyjnych.
Za¶ co do Andrzeja A. cz³owieka dla polskiego ³ucznictwa bardzo zas³u¿onego nale¿y siê takie jedno czarodziejskie s³owo, nie tylko dlatego, ¿e mia³ racjê, ale i dlatego, ¿e jest to jedna z bardziej uczynnych i ¿yczliwych osób, jakie pozna³em. Takim ludziom nale¿y siê szacunek - tak ich niewielu wokó³ nas.
Pozdrawiam
Ciwun
wg mnie nadu¿ywa siê pojêcia ³uk refleksyjny.£uki skb , bisok s± jedynie ³ukami typu wschodniego , nie sa refleksyjne. £ukami refleksyjnymi s± windfighter, kaya , grozer turek.I ¿e mo¿na zrobiæ dobrze dzia³aj±cy ³uk refleksyjny laminowany pokaza³ grozer co zaprzecza konkluzjom ww panów, ale to nie dyskusja na ten temat
CYTAT(robin_ @ 21:41 31.07.2010)
wg mnie nadu¿ywa siê pojêcia ³uk refleksyjny.£uki skb, ktb , bisok s± jedynie ³ukami typu wschodniego , nie sa refleksyjne. £ukami refleksyjnymi s± windfighter, kaya , grozer turek.I ¿e mo¿na zrobiæ dobrze dzia³aj±cy ³uk refleksyjny laminowany pokaza³ grozer co zaprzecza konkluzjom ww panów, ale to nie dyskusja na ten temat
Witam.
Bardzo interesuj±ce jest to co mówisz.
1/ my¶lê, ¿e to w³a¶nie dyskusja na ten temat, czego chyba nie zrozumia³ wywo³uj±cy tê dyskusjê
2/ ja refleksyjno¶æ rozumiem tak jak j± kiedy¶ okre¶lili i Wotawa i Abrat, a co powtórzono w antologicznym s³owniku Pojêæ £ucznictwa Tradycyjnego
3/ pomijaj±c przypadki u¿ywanie okre¶lenia "³uk wschodni", jako nazwy handlowej, ja pod pojêciem "³uk wschodni" typologicznie rozumiem albo ³uk z okre¶lonego kierunku geograficznego, albo jako synonimiczne okre¶lenie ³uków refleksyjnych (gdy¿ tam mia³y swoje ¼ród³o i ex Oriente do nas przysz³y). W obydwu przypadkach jest to niedookre¶lone i zapewne lepiej jest zaniechaæ u¿ywania tego okrê¶lenia, jako terminus technicus, gdy¿ zamiast u³atwiaæ typologiê wprowadza IMHO dodatkowe zamieszanie
4/ zrozumia³em, ¿e przeciwstawiasz pojêcia "³uk wschodni" i '³uk refleksyjny". Jest bardzo ciekawe, bo mo¿e znasz jakie¶ istotne ró¿nice nakazuj±ce Tobie tak post±piæ, wiêc chêtnie bym je tutaj pozna³
Pozdrawiam
nie przeciwstawiam tych pojêæ , ³uk refleksyjny jest wschodni ale ³uk "typu wschodniego" nie jest refleksyjny.Chodzi o typ pracy( pomijam materia³ z którego wykonano) - ³uki typu bisok , skb je¿eli chodzi o sposób pracy nie maj± ¿adnych korzeni historycznych, pracuj±ce refleksy na tych ³ukach wywodz± siê od sportowych recurve lub hunting , nadany zosta³ im jedynie kszta³t wschodni i ³uk wschodni jest jedynie nazwa handlow± nie maj± te ³uki ¿adnych historycznych podstaw. We wszystkich historycznych ³ukach praca ramienia opiera³a siê na sztywnym sijah wklejanym do ramienia i refleksie na ramionach .Miêkkie refleksy w ww ³ukach wykluczaj± je z historycznego okre¶lenia refleksyjne. A jaka jest ró¿nica w praktyce wystarczy zobaczyæ na chronografie. £uki samicka czy bisoka s± sporo wolniejsze od turków i windów pomijaj±c aspekt historycznego kszta³tu. Inne ³uki grozera typu wêgier , krym tatar itp jedynie udaj± refleksyjne poniewa¿ posiadaj± defleks a nie refleks na pracuj±cej czêsci ramienia co bardzo odbija siê na dynamice ale zapewnia d³uga ¿ywotno¶c ³uku. Dlatego tyle jest reklamacji turków grozera a ma³o np wegrów.
2robin_
Mam za ma³o wiedzy, a¿eby oceniæ, Twoje uwagi na temat ³uku refleksyjnego vs ³uk wschodni. Wola³bym tutaj zdania Abrata, Wotawy, czy Bodkina. Moja intuicja mówi mi, ¿e Twoja wypowied¼ jest merytoryczna i kompetentna i dostarcza szeregu istotnych obserwacji. W sprawach definicyjnych poprzestanê jednak przy rozumieniu refleksyjno¶ci tak jak w PLT http://www.archery.cba.pl/l_wsio.htm#l_ i to mimo, ¿e tam zawarta definicja ma charakter opisowy i pragmatyczny, a nie spe³nia kryteriów definicji klasycznej (definitio fit per genus proximus et diferentiam specificam), lecz narzêdzie które uzyskujemy pozwala przeprowadziæ ostr± i przez ka¿dego zrozumia³± ró¿nicê pomiêdzy ³ukami refleksyjnymi (retrofleksyjnymi), a ca³ym zbiorem dope³niaj±cym pozbawionym tej cechy. Przy takiej za¶ definicji ³uki SKB, KTB i ³uki JJ spe³niaj± kryterium refleksyjno¶ci (przy Twoim nie), a ³uki AB: wschodni i tataro-krymski kryterium refleksyjno¶ci nie spe³niaj±. Tu pozostaje kwestia przytoczonej wy¿ej dyskusji JJ i AB, gdy¿ nie wykluczone, ¿e oni maj± rozumienie refleksyjno¶ci takie jak Twoje (a mo¿e jeszcze inne)
- zawsze jednak ezoteryczne. Pojêcie ³uku wschodniego jest budowane w zupe³nie innej p³aszczy¼nie, wiêc jest dla mnie oczywistym, ze nie mo¿na dedukcyjnie traktowaæ pojêcie "³uku wschodniego", jako synonimicznego z pojêciem "³uku refleksyjnego". Natomiast empiria prowadzi nas do indukcyjnego wniosku, ¿e poznane przez nas Polonusów ³uki wschodnie by³y refleksyjne - i te które Europa pozna³a w czasie swoich krucjat do Palestyny XI-XII, i te które tak bole¶nie i przekonywaj±co poznali¶my pod Legnic±, a potem w ramach zagonów tataromongolskich XIII-XIV, czy pod Warn± w XV w. a¿ po wiek XVI-XVII, gdy wschodni ³uk refleksyjny sta³ siê "³ukiem narodowym polskim", a jego noszenie bardziej wyró¿nikiem szlachectwa, ani¿eli szabla...
Pozdrawiam
Polskie ³ucznictwo tradycyjne ma ju¿ swoje sukcesy natomiast ³ucznictwo historyczne dopiero raczkuje i nie na wszystko s± odpowiednie terminy. £uk który dosta³ siê na ziemie polskie by³ prawdziwym ³ukiem refleksyjnym . Na zachodzie nie ma wiêkszych problemów z rozró¿nianiem tych dwóch typów ³uków - okre¶lane s± one jako recurve i reflexed - podstawow± ró¿nica dla laika bêdzie wygl±d z nieza³o¿on± ciêciw±. £uk refleksyjny ma ramiona przegiête w przeciwn± stronê do naci±gania ciêciwy co powoduje kumulowanie dodatkowej energii.Widaæ to dok³adnie je¶li przyjrzymy siê windfighterowi lub turkowi grozera. £uki SKB , Bisok , JJ s± stylizowanymi na wschodni wygl±d recurve. Tu np jest opis tych pojêæ
http://www.mrfizzix.com/archery/types.html .£uki Samick i Bisok dzia³aj± na dok³adnie tej samej zasadzie , ³uki JJ to ³uki deflex / reflex bardzo zbli¿one dzia³aniem do ³uków sportowych . W przypadku wszyskich ww producentów ³uki te sa jedynie stylizowane na wschodni wygl±d . Mo¿e by warto u¶ci¶liæ opisy tych typów ³uków , choæ oczywi¶cie ka¿dy mo¿e nazywaæ ³uki jak chce , w sumie nie mam nic przeciwko
.Pozdrawiam
Noszenie ³uku by³o od XVI do XVIII wieku wyró¿nikiem przynale¿no¶ci do grupy zawodowej (¯o³nierskiej) anie szlachectwa i proszê mi tu po tradycji ¶mieci nie robiæ.
witam.robin a scythian w wersji bio do jakiego typu ³uków by¶ zaliczy³?[ja obecnie u¿ywam bio turek od grozera 50# cos wspania³ego i zamówi³em jeszcze scythiana bio 55#,aha mam jeszcze awara ale on ma 70# naciagu i ta armata jest uzywana przezemnie do¶c rzadko hehe] pozdrawiam
£uk scytów to niezwyk³a konstrukcja.£uki scytyjskie robione przez Grozera maj± inny rodzaj pracy niz oryginalne i inaczej wygl±daj± , jest to jego w³asna koncepcja niewiele maj±ca wspólnego z orygina³em, niemniej jednak razem z ³ukami tureckimi s± najbardziej sprawnymi ³ukami ze stajni grozera.Testowa³em scyta grozera na chronografie i prêdko¶ci strza³ nie ustêpowa³y turkom. Oryginaly ³uk scytów co mo¿e wielu zdziwi by³ konstrukcj± na której opieraj± siê wszystkie wspó³czesne ³uki sportowe.Modyfikacjom uleg³ oczywiscie majdan i koñcówka ramienia która jest pracuj±ca we wspó³czesnych ³ukach.Aktualnie pracuje nad replik± takiego ³uku . Tu opis orygina³u
http://www.atarn.org/chinese/scythian_bows.htm
dziêki bardzo .kszta³t scythiana zawsze mnie fascynowa³ i uwa¿am go porostu za co¶ piêknego
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.